'Incest is niet gewoon en is dat nooit geweest' 7 r~f Giftige gedachten (2) Pratenver seksueel misbruikan kinderen is net z taboe als de nisdaad zelf elfs de offier van justitie toonde j zich opred verontwaardigd. De details vane seksuele vernederin gen die vier zusjes uiftheden jarenlang had den moeten ondergai, waren soms te erg voor woorden. De vier meisjes uit §n gezin zijn jarenlang seksueel misbruikt dor hun vader, moeder en overige familieled!. Voor twee van hen begon de ellende al o hun zesde jaar. Moe der en grootmoeder lelden de meisjes vast, terwijl de mannen (vaer, broers, ooms, ken nissen) hun behoefte evredigden. Na afloop werd een tientje op t|el gelegd voor de be wezen diensten. Veertien verdachteitelt deze geruchtma kende incest-zaak. D officier van justitie schat het aantal kerenlat de meisjes zijn ver kracht op 800 tot 200. Vijf verdachten zijn deze week tot fikse celiraffen veroordeeld. „De kat was het enfe wezen waaraan één ■van de meisjes was goecht. Ze hebben een mes op de keel van hedier gehouden en ge dreigd het te zullen dodsteken als het meis je haar mond zou ope doen", aldus de offi cier van justitie. Wat fem betreft konden de daders niet zwaar gencg worden gestraft. Verhalen over seksuel misbruik van kin deren roepen ongeloo afgrijzen of ontken ning op. Gedachten eover stoppen mensen liever ver weg. Prate is helemaal taboe. Maar iedereen weet da het gebeurt. Incest is zo oud als de menshek Al in de bijbel staan verhalen over mannendie hun dochter ver krachten. „Het is iets waarvanwe liever niet willen weten dat het voorkom en zeker niet dat het heel véél voorkomt. Me name in gewone ge zinnen zoals het onze." ONVOORSTELBAAR Heieen Woelinga (38 houdt zich zich al eer dan tien jaar bezi; met de problemen rond seksueel misbrui! van kinderen. Zij traint hulpverleners in dt opvang van slacht offers en heeft diverse publicaties op haar n staan. Nog steeds naakt ze zich kwaad over wat sommige kindaen op seksueel ge bied is aangedaan. „Sonmige verhalen zijn zö onvoorstelbaar." „Seksueel contact met je kinderen is in geen enkele cultuur normaal. Het is altijd iets geweest wat niet mocht.'Of het was voorbe houden aan een bepaalde elite, zoals bij de farao's in Egypte. Maar het is niet gewoon en is dat ook nooit geweest." Eén op de zeven kinderen wordt binnen het gezin of de familie seksueel misbruikt, zo blijkt uit cijfers. De helft van hen ernstig en langdurig. Buiten de familiekring wordt één op de vier kinderen met seksueel geweld ge confronteerd. Seksueel misbruik begint vaak op jonge leeftijd. Met een jaar of zes of nog jonger. De meeste daders zijn mannen .(vader, broer, opa). Het slachtoffer is meestal een meisje. Al stijgt de laatste jaren ook het aantal meldingen van jongens die seksueel zijn mis bruikt. Als een vader zijn kind tot seksuele hande lingen dwingt is verzet vrijwel onmogelijk. Moeders weten het vaak niet, of willen het soms fiiet weten. Het slachtoffer houdt zijn of haar mond, want iets zeggen betekent alles verliezen. Leven in zo'n gezin wordt een jungle waarin maar één vraag centraal staat: hoe overleef ik dit? Sommige slachtoffers zijn door zo'n hel ge gaan dat zij altijd moeten blijven 'overleven', achtervolgd door hun verleden. Zoals de vier meisjes uit Rheden. Heieen Woelinga: „Als jk lees wat zij heb ZATERDAG 31 AUGUSTUS 1991 Verhalen over seksueel misbruik van kinderen roepen ongeloof, afgrijzen of ontkenning op. De ogen worden vaak gesloten voor iets dat vrijwel dagelijks voorkomt. Incest gaat natuurlijk altijd te ver, maar water in de 'ZaakRheden'allemaal heeft plaatsgevonden grenst aan het onwaarschijnlijke. De plegers van deze misdaden zijn flink gestraft. Maar wat wordt er gedaan om de slachtoffers te helpen? ben meegemaakt denk ik: wat voor seksueel geweld is daar aan vooraf gegaan? Het kan haast niet anders of de moeder en grootmoe der van de slachtoffers zijn zelf ook als kind misbruikt." De incest-deskundige rekent af met de smoes die de daders vaak aanvqeren om zich te verdedigen: 'Het kind lokte het zelf uit en ze vond het wel lekker'. NIEUWSGIERIGHEID „Het is onzin om te ontkennen dat kinde ren geen seksuele gevoelens zouden heb ben", stelt Woelinga. „Maar veel gebeurt uit pure nieuwsgierigheid. Kinderen friemelen aan hun geslachtsorganen of hebben belang stelling voor die van ons. Vaak denken vol wassenen dat kinderen dezelfde ideeën over seks hebben als zij. Dat is onzin. Kinderen zijn niet geïnteresseerd in de manier waarop wij seks beleven. Dat vinden ze eng." Wel zijn kinderen erotisch ingesteld. „Vooral jonge kinderen zijn heel lijfelijk. Aan raken en knuffelen vinden ze heerlijk. Ouders kunnen daarvan opgewonden raken. Het ge beurt dat mannen een erectie krijgen als ze knuffelen met hun kind. Dat is.niet iets om je voor te schamen. Op zo'n moment moet de ouder zich realiseren wat er aan de hand is en stoppen. Wie dan doorgaat 'omdat het zo'n lekker gevoel is' gaat een grens over." „Waar het om gaat is dat je niet iets moet doen dat een kind niet prettig vindt. Kinde ren vinden het prettig aangehaald te worden. Maar geen kind zit te wachten op gemeen schap met haar vader. Dat is iets wat alleen de vader wil voor zijn eigen genot." Kinderen zijn nieuwsgierig. Volwassenen kunnen misbruik maken van die natuurlijke nieuwsgierigheid door het kind te betrekken in seksuele handelingen. „Een volwassene moet zelf ook grenzen trekken. Als een kind iets wil weten of aanraken wat de ouder te ver vindt gaan, moet dat duidelijk worden ge maakt. Een kind moet leren wat kan en wat niet kan. Dan kan het zelf ook grenzen leren trekken." Woelinga benadrukt dat niemand zich schuldig hoeft te voelen bij het knuffelen van een kind. „Misbruik komt niet voort uit knuf felen. Wie zijn kind seksueel wil misbruiken doet dat doorgaans heel bewust en bedenkt dat van te voren. Zo'n ouder is ervan begin af aan op uit om zijn eigen bevrediging te zoe ken en beschouwt zijn kind als een gebruiks voorwerp." Het meest beangstigende is dat incest veel al in het geniep wordt bedreven, binnen de beslotenheid van het gezin. Familie en om wonenden zijn vaak stomverbaasd als een en ander naar buiten komt. De daders gedragen zich naar buiten toe ook heel normaal. Woelinga: „Je kunt niet zeggen: die man daar ziet eruit als een typische incest-pleger." GEEN RESPECT Wat de incest-plegers in elk geval gemeen Tekening: len van Laanen. hebben is een gebrek aan begrip en inle vingsvermogen voor anderen. Ze zijn voorna melijk met zichzelf bezig en hebben weinig of geen respect voor kinderen. Het kind wordt als een ding beschouwd, waarmee je kunt doen én laten wat je wilt. Woelinga: „Het betreft vaak gezinnen waar je als buitenstaander niets aan merkt. Kinde ren zien er keurig gekleed uit. Maar binnen het gezin is er weinig genegenheid en res pect. Er wordt geen rekening gehouden met wensen en behoeften van kinderen. Dat geldt vaak ook voor de moeder." De gevolgen voor kinderen laten zich ra den. Kinderen krijgen een verkeerd beeld van hoe ouders en kinderen met elkaar zouden moeten omgaan. Sommige incest-slachtof- fers blijven hun hele leven getekend en wor den vaak ook later opnieuw misbruikt. Ze vormen een zwakke prooi omdat ze niet heb ben geleerd voor zichzelf op te komen. Woelinga: „Ze gaan geloven dat ze er zijn om gebruikt te worden." De trauma's waarmee slachtoffers van seksueel misbruik kampen kunnen door goe de hulpverlening worden verzacht. Maar des kundige hulp is nog schaars, meent Woelin ga. Slachtoffers die na veel wikken en wegen iemand in vertrouwen nemen krijgen soms een koude douche. Ze worden niet geloofd of er wordt geen enkele actie ondernomen. Woelinga: „Ten opzichte van tien jaar gele den is er heel wat verbeterd. Maar nog steeds worden slachtoffers niet altijd goed opgevan gen. Met name mensen die in eerste instan tie iets kunnen doen huisarts of de leerk- acht op school hebben te weinig kennis en ervaring of ze zijn bang. Een kind dat wordt misbruikt heeft toch al de grootste moeite om dit te vertellen. Als haar of zijn bood schap niet goed wordt opgepikt, krijgt zo n kind een nieuwe klap. Voor kinderen die seksueel zijn misbruikt is erkenning het aller belangrijkste. Hun verhaal moet serieus wor den genomen. Daar hebben ze recht op." Nuttige adressen: Vereniging tegen seksuele kindermishandeling binnen het gezin (05750- 41445): Stichting Tegen Haar Wil (020- 6253473): Bureau Vertrouwensartsen (020- 6649091 of 010-4128110): Kindertelefoon (zie telefoonboek). N K W I J We schrijven 1770. Een 20-jarige student in de rechten klimt helemaal tot boven in de toren van de kathedraal in Straatsburg. Vlak onder de torenspits blijft hij tien minuten doodstil zitten. Dan gaat hij buiten op de rand van de toren staan en kijkt gierend van angst meer dan een halfuur over het weidse landschap uit. Deze zelfkwelling herhaalt hij dagen achter elkaar. 1 aren later hij is inmid dels een van de beroemd ste mannen van zijn tijd hrijft Wolfgang von Goethe dat de toren-therapie hem heeft genezen van zijn hoogtevrees. Hij schrijft ook dat hij deze zelf- behandeling met net zo veel suc ces heeft toegepast op zijn ande re angsten, zoals de angst voor het donker en voor alleen zijn. Wat Goethe op eigen houtje ont dekte, is inmiddels door tal van wetenschappelijke studies beves tigd. Als we een fobische angst willen kwijtraken, moeten we ons een aantal keren opzettelijk blootstellen aan datgene wat ons angst aanjaagt. De natuurlijke reactie op angst is vermijding, uit de weg gaan. Maar iedere keer dat we dat doen vermijden juist toe. Als iemand met een liftfobie de trap neemt in plaats van de lift. zorgt hij er voor dat zijn fobie blijft bestaan of zelfs verergert. Het omgekeer de is ook waar. Iedere keer dat hij ondanks zijn angst toch de lift neemt, wordt de liftfobie minder. Tenminste, als hij dat op een be paalde manier doet. Onderzoek bij mensen en dieren heeft namelijk een heel merk waardig verschijnsel aangetoond. Als iemand herhaaldelijk kort (bij mensen 10 minuten of minder) of lang (meer dan 30 minuten) wordt geconfronteerd met een voorwerp of situatie waarvoor hij angst heeft, dan neemt die angst af. Maar een tijdsduur daartus senin (zo'n 10 tot 25 minuten) doet de angst juist toenemen. Dit effect wordt 'incubatie' ge noemd, wat zoveel wil zeggen als dat de angst stilletjes of onge merkt groter wordt. We weten ook dat het incubatie- effect niet alleen voorkomt bij angstverwekkkers in de buiten wereld. Ook gedachten of fanta sieën, de angstverwekkers uit on ze binnewereld, zijn er aan on derhevig. Dat is belangrijk nieuws voor de chronische pie- keraars onder ons, en dat zijn er niet weinig. NAAR SCHATTING 15 PROCENT VAN alle volwassen Nederlanders brengt meer dan acht uur per dag door met zich zorgen te ma ken over dingen die te gebeuren staan, dingen waarvan ze de af loop niet kunnen overzien of waarvoor ze niet direct een op lossing weten. Vaak stellen ze zich de ergste of rampzaligste va riant voor in de trant van „Oh God, als ie maar niet..." of „ze zal toch niet vergeten zijn om..." Ir voelen zich machteloos om de voortdurende stroom van nega tieve gedachten en beelden die hun geest produceert, stop te zetten. Soms durven ze die ge dachten ook niet stop te zetten vanwege het magische idee dat de ramp zich werkelijk zal vol trekken als ze ophouden met zich er zorgen over te maken. Ondertussen wordt de kwaliteit van hun leven door het chroni sche gepieker wel ernstig aange tast. De negatieve gedachten roe pen namelijk angst op. Die angst maakt het moeilijk om je te con centreren op bepaalde taken (het doen van autorij-examen en zelfs het nemen van autorijles is voor chronische piekeraars werkelijk een ramp). Diezelfde angst maakt het ook moeilijk om be sluiten te nemen, zelfs over ge wone alledaagse dingen („kan ik die kleren eigenlijk wel aan naar dat feest?"). Het leidt tot allerlei klachten zoals slaapproblemen, spierpijnen en maagklachten. Het zal duidelijk zijn dat voor een chronische piekeraar het een slok op een borrel scheelt als hij of zij kan leren per dag een aan tal uren minder te piekeren. Dat blijkt inderdaad te lukken met een methode die veel lijkt op de methode die Goethe op zichzelf toepaste. grond van die methode. Als ie mand in een bepaalde situatie bij herhaling iets bepaalds doet. dan is het waarschijnlijk dat hij dat zelfde wéér zal doen als hij in een soortgelijke situatie terecht komt. Als iemand gewend is bij het tv kijken en bij het lezen van een boek iets hartigs te eten en daar naast ook nog complete maaltij den aan tafel verorbert, dan is het waarschijnlijk dat hij ook in de toekomst in elk van die situa ties zal eten. Gaan we hem nu le ren om enkel aan tafel te eten en dan alleen nog op bepaalde tij den, dan wordt eten voor hem een situatie die zich duidelijk van andere situaties onderscheidt. Hij gaat op den duur steeds min der tussendoor gebruiken en mogelijk stopt hij daar zelfs hele maal mee. Voor piekeren geldt in feite het zelfde. Piekeren of je zorgen ma ken kun je op iedere plaats en ie der moment doen. Daarom is piekergedrag bij veel mensen met een heleboel situaties ver bonden. Iemand die wil minde ren,moet dus leren om alleen nog onder bepaalde omstandig heden te piekeren. De methode om dat te bereiken bestaat uit vier duidelijke regels: 1Let een aantal dagen goed op uw gedachten en probeer uit te vinden wat het piekeren bij u op gang brengt (zoals: iemand an ders zegt iets negatiefs, of de mo menten dat u alleen bent): 2. Reserveer iedere dag een half uur voor opzettelijk intensief pie keren (u moet dan echt uw best doen om ie piekeren) steeds op dezelfde plaats en tijd; 3. Als u uzelf op andere momen ten van de dag op piekeren be trapt, breek dat dan steeds af en verschuif het naar het half uur waarin het mag (zeg tegen uzelf: 'dat mag je straks uitgebreid doen'). Verplaats uw aandacht op zulke momenten zo veel mo gelijk van de piekergedachten naar dingen in de buitenwereld (ga met iemand praten, zet de te levisie aan. ga joggen): 4. Ten slotte, gebruik het half uur piekeren zo veel mogelijk voor concrete problemen die zich in uw leven voordoen. AI5 U DTT VIER WEKEN VOLHOUDT, zult u naar alle waarschijnlijk heid twee dingen merken. Het eerste is dat u aanzienlijk minder gaat piekeren. Het tweede is dat èls u piekert, u minder angstig of gespannen bent dan vroeger. Sommigen van u denken nu mis schien: daar heb je weer een van die modeme psychologische foefjes. Maar als u dat denkt, dan bent u niet erg bijbelvast. Want dan zou u geweien hebben dat er geschreven staat (Nieuwe Testa ment): „Want wiq kan er door te tobben een el aan zijn lengte toe voegen?" Ik voeg daar aan toe dat u door minder te tobben meer dan een el aan uw levensgeluk kunt toe voegen. RENE DIEKSTRA hoogleraar klinische en gezondheidspsychologie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 37