Kunst 'Een operette moetje zien' Theaterfestival Den Haag met 'de acht beste' Rumoer in geschilderde beeldverhalen Sprankelende Uitmarkt trekt half miljoen bezoekers Maandag 26 augustus 1991 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYCROK JAN RUSDAM SASKIA STOEUNGA Eindredactie: RAYMOND PEIL Vormgeving: PIET KOOREMAN 23 WIESE KAN SCHILDEREN. Afgezien even van de inhoud, weet ze een doek op te bouwen, kleuren goed te combineren en ook op haar factuur is nauwelijks iets aan te merken. DE BELANGRIJKSTE Nederlandse toneelprijzen worden vol gende week in Den Haag, tijdens het Theaterfestival, uitgereikt. DE VEERTIENDE EDITIE van de Uitmarkt in Amsterdam is we derom een doorslaand succes geble ken. NIEUWSLIJN Schilderijen terug in Lakenhal LEIDEN Vijf schilderijenh, een tekening en een aquarel die De Lakenhal begin dit jaar uitleende aan het Van Goghmuseum in Amsterdam komen terug. En dat is reden voor een kleine ex positie met een keuze uit de eigen collectie: de nadruk ligt op werken van rond 1900. Schilderijen van Floris Verster (1852- 1918). Menso Kamerlingh Onnes (1860-1925) en Thérèse Schwartze (1852-1918) worden aangevuld met onder meereen schilderij van Lucebert ui 1987 en een fotoserie van Pieter Lau rens Mol uit 1989. De expositie duurt tot en met 31 december. Bijna ton voor gitaar Jimmy Hcndrix LONDEN Een anoniem gebleven particulier heeft vorige week 90.000 gulden betaald voor twee stukken van een gitaar die de Amerikaanse rockzanger Jimi Hendrix onder handen genomen heeft. De kapotte gitaar en twee schouderbeugels waren alles wat overschoot van het instrument dat wijlen Hendrix brak tij dens een concert in Londen in 1967. In totaal gingen 400 relikwieën uit de rock 'n' roll-tijd onder de hamer door voor een totaal bedrag van 1,15 miljoen gulden. Een zwart jack dat Michael Jackson ooit gedragen heeft, deed ruim 33.000 gulden en een anonieme Amerikaan telde 27.000 gulden neer voor een corset dat Madonna heeft aangehad. Prince niet naar Engeland LONDEN - Het concert dat Prince op 31 augustus in het Britse Blenheim Palace zou geven, gaat niet door. Prince zou daar met zijn nieuwe band 'The New power generation' optreden. De organisatie krijgt de promotie niet rond. Al verkochte kaarten kunnen aan de verkoopadressen worden teruggegeven. DEN HAAG ANP De beste Nederlandstalige voor stellingen, lezingen, spotpren ten, hoorspelen in autowrakken èn de uitreiking van de toneel prijzen. Het is een greep uit wat het Theaterfestival 1991 dat dit jaar in Den Haag en Antwerpen voor de vijfde maal wordt ge houden. De Koninklijke Schouwburg en onder meer Korzo in Den Haag staan van 28 augustus tot en met 8 september in het te ken van het festival dat van 7 tot en met 15 september in Ant werpen gedeeltelijk op herha ling gaat. Premier Lubbers ver richt de opening in het Haags Historisch Museum, waar een tentoonstelling van politieke spotprenten die verwijzen naar het theater. Er is een selectie ge maakt uit materiaal tot negentig jaar terug. Het Theaterfestival 1991 biedt onder meer acht toneelvoorstel lingen die door critici zijn gese lecteerd en als artistiek meest belangwekkend van het voor bije seizoen worden gezien. Op het programma staan Ajax/An- tigone door het Zuidelijk To neel, Voader van de Blauwe Maandag Compagnie, Staller- hof van Theatergroep Hollan- dia, Platonov door De Trust, Ivanov van het Nationale To neel, Café Lehmitz door Thea tergroep Carver, A hard day's night van Nieuw-West en And romache door Toneelgroep Am sterdam. De voorstellingen wor den minstens twee maal opge voerd. Gedurende het festival wor den de belangrijkste Nederland se toneelprijzen uitgereikt, waaronder de Louis d'Or voor de beste acteur. Aan het eind van het festival wordt ook de Dommelsch Theaterprijs uitge reikt die van 30 naar 50 mille is opgetrokken. De organisatie omschrijft het doel van het festivala als ener zijds een kans voor spijtoptan ten om alsnog een voorstelling uit het afgelopen seizoen te zien en anderzijds om een nieuw publiek te interesseren. Onder meer daarom is er voor gekozen om van Rotterdam naar Den Haag te verhuizen. De goede fa ciliteiten en de mogelijkheid om behalve in de Koninklijke Schouwburg ook naar kleine theaters uit te wijken, waren an dere redenen. De organisatie verwacht voor al publiek uit de Randstad aan te trekken. Voor de toneelvoor stellingen zijn 6500 plaatsen be schikbaar. De verkoop van toe gangskaarten verloopt voor spoedig. Het publiek wordt voorafgaande aan de voorstel ling door een dramaturg inge licht over de ontstaansgeschie denis v an de produktie. Enkele keren er ook een 'nazit' waar in vragen kunnen worden ge steld aan regisseur en acteurs. Geschiedenis Naast de toneelvoorstellingen is er een uitgebreid parallelpro gramma. In lezingen, debatten en workshops wordt aandacht besteed aan de geschiedenis en de toekomst van het Neder landstalig toneel. Daarin wordt dit jaar voor het eerst een thea- terberoep belicht en staat de auteur centraal. Er wordt bij voorbeeld een schrijversportret gegeven van Judith Herzberg (Haags Filmhuis, 8 september). Daarnaast zijn de integratie van Nederland en Vlaanderen en het beleid als thema's in het parallelprogramma. Onder meer wordt aandacht besteed aan het karakter van de Neder lander en hoe deze tegen toneel aankijkt. Een van de luchtigere onder delen in het parallelprogramma is het zogenaamde drive-inn hoorspel. Vanaf 29 augustus t/m 5 september staan op Het Plein in Den Haag ongeveer twintig autowrakken opgesteld waarin hoorspelen zijn te be luisteren. Een van de tradities van het festival is inmiddels het belich ten van een 'vergeten meester werk'. Dit jaar is dat 'La parfaite liberté ou les vous et les toi' uit 1794 van Belle van Zuylen (vrij dag 6 september), dat wordt voorgedragen. De tijd van de theatrale operette is voorbij „Ik ben een man van uitersten." Bert Simhoffer roept het haast triomfantelijk. En hij heeft geen ongelijk. Het is bij na logisch. Het enthousiasme waarmee de zanger zich in allerlei projecten stort is haast wonderbaarlijk. „Ik zing operette, ben gek op Wagner en heb ook nog een baan bij het Sociaal Fonds Bouwnijverheid". Het komend seizoen trekt Sim hoffer met de Hoofdstad Ope rette door binnen- en buiten land, ditmaal met 'Die Csardas- fürstin' van Emmerich Kalman uit 1905. Een werk vol even be kende als verrukkelijke melo dieën, dat zich afspeelt in het Wenen en Boedapest van voor de Eerste Wereldoorlog. Simhoffer speelt daarin graaf Boni, die de onmogelijke liefde tussen een jonge graaf en een cabaretzangeres tot een huwe lijk brengt en uiteindelijk zelf aan een gravin blijft hangen. Operette betekent immers: eind goed al goed. Het wordt een voorstelling die veel van Simhoffer eist. „Ik moet er nog in dansen ook. Dit seizoen val ik zeker een kilo of tien af. Regisseur Hans Fretzer en choreograaf Gerhard Senft van de Wiener Staatsoper hou den nu eenmaal niet van stati sche produkties. Het moet wer velend zijn, er moet van alles op het toneel gebeuren. Moet je nagaan, we spelen in veertien verschillende toneelbeelden". Karakters „De tijd van theatrale operette is voorbij", vervolgt de zanger. „Er wordt nu zodanig gespeeld dat het verhaal voor iedereen acceptabel is. Geen platte ka rakters meer, maar normale herkenbare mensen. Natuurlijk is het gegeven van 'Die Csardas- fürstin' wat uit de tijd, maar te genwoordig kun je nog steeds vreemd worden aangekeken als je met iemand trouwt uit een voor iedereen onbekende om geving. De emoties die dat kan oproepen, daar gaat het nu om. Verpakt in een mooie, vlotte voorstelling met veel show en dans. Dat is heerlijk om te spe- Bert Simhoffer trekt met de Hoofdstad Operette komend seizoen door binnen- en buitenland: „Operette moet je zien." foto cpd len. Vooral ook omdat ik me zo veel moet verkleden. Om die re den wilde ik vroeger nog eens priester worden. Er is zelfs een moment waarop ik binnen een minuut iets heel anders aan moet hebben. Je denkt dat het niet lukt, maar na een beetje oefenen is er niets aan de hand". Simhoffer is lyrisch over de kos tuums. „Net aangekomen uit Wenen. Als het goed is, zijn ze voor iedereen op maat. Maar als we straks gaan passen, blijkt al les toch weer net een beetje an ders te zijn." Ieder ander zou er zo'n paar weken voor de pre mière de zenuwen van krijgen. Maar deze zanger verkneukelt zich bij de gedachte dat straks alles toch op zijn pootjes terecht komt. Een operettemens, die in Velp geboren Simhoffer, een barito- nale tenor, die ook nog bezig is zich te ontwikkelen tot een Wa- gner-zanger. „Toen ik nog bij de Nederlandse Opera zong, ben ik die muziek gaan waarderen en het leuke is nu dat Cristina Deutekom, die mij begeleidt, die mogelijkheden daarvoor in mijn stem heeft ontdekt." Dat wil niet zeggen, dat Sim hoffer de operette beneden zijn niveau zou achten. „Al sinds mijn veertiende speel ik operet tes. Ik was pas 19 toen ik bij Thalia in Amsterdam de hoofd rol in 'Les cloches de Comeville' kreeg en nu, 21 jaar later, vind ik het nog steeds leuk. Ik kan me enorm door emoties laten meeslepen. Zelfs tijdens een re petitie kan het me overkomen, dat ik volkomen kaal, zonder kostuum, decor of een orkest een finale sta te zingen en dat het opeens zo raak is, dat ik vol komen ontroerd ben. Maar wat mij betreft hoort dat er bij". Vol Hoewel dit pas zijn vierde sei zoen wordt, is Simhoffer al echt tot de familie gaan behoren, die dit enige professionele Neder landse Operettegezelschap in feite is. „Ik trek wel eens een paar dagen op met de techni sche ploeg. Meehelpen opbou wen en zo. En dat is lekker wer ken met je lijf." Dit jaar dus 'Die Csardasfürstin', een operette die de vaste bezoekers op voor hand meer zal zeggen dan de 'Orpheus in de onderwereld' van Offenbach. „Misschien was die wat te opera-achtig en schrok dat de mensen af. Ze moesten er even aan wennen. Maar toch merkte je dat het pu bliek de muziek al snel herken de en na iedere voorstelling was iedereen enthousiast." De komende maanden werkt de tenor uit Baambrugge ook mee aan een nieuw initiatief van de Hoofdstad Operette. In verband met het 45-jarig be staan werd het afgelopen sei zoen een aantal operette-musi calconcerten gegeven, verzorgd door het eigen orkest, koor en solisten. Dat sloeg zodanig aan, dat de Hoofdstad Operette het komende seizoen met dat pro gramma naar plaatsen reist, waar de schouwburg te klein is om met 75 mensen de voorstel ling te spelen. De Hoofdstad Operette speelt 'Die Csardasfürstin' in de Am sterdamse Stadsschouwburg van 6 tot en met 15 september. Daarna volgt een tournee door het hele land. AMSTERDAM ANP/GPD S De veertiende editie van de Uit markt in Amsterdam dit week- einde is wederom een door- slaand succes gebleken. Naar schatting een half miljoen be zoekers verdrongen zich vrijdag, zaterdag en zondag bij zestien podia, schuifelden langs boe kenstalletjes en informatie stands en bezochten het Mu ziektheater, en de Mozes en Aaronkerk. De Uitmarkt wisselt jaarlijks van plek en strekte zich dit keer uit vanaf het Binnengasthuister- 1 rein langs de Amstel tot aan de 1 Blauwbrug, het Muziektheater en de Mozes en Aaronkerk. De organisatie had vanwege 1 de beperkte zaalcapaciteit tevo ren gewaarschuwd voor wacht- I tijden bij de theaters. Wie daar geen zin in had, kon echter ook een kijkje nemen bij de podia in -J de buitenlucht waar artiesten als Boudewijn de Groot, Brigitte Kaandorp en Simone Kleinsma voor een volgepakte straat op tredens verzorgden. Mathilde Santing koos met haar groep voor de straatstenen en zong daar zonder microfoon de ster ren van de hemel. Veel applaus oogstte ook het spontaan gefor meerde Wolga-koor van To neelgroep Amsterdam. In totaal werden zaterdag en zondag zo'n 150 voorstellingen ver zorgd. Meer dan 200 culturele instel lingen uit het hele land hadden bovendien in lange rijen stands dikke stapels informatiemateri aal uitgestald en boekenliefheb bers wachtte een aantrekkelijke stapel koopjes. De instellingen hadden hun aanbod voor het komende seizoen in vergelijking met vorige jaren opvallend cre atief gepresenteerd. De veertiende Uitmarkt be gon vrijdagavond op het hoofd podium bij de Blauwbrug met een jazzspektakel rond „150 jaar saxofoon" dat terecht veel enthousiaste reacties opwekte. Lekkere swing van Zeppos Big Band werd afgewisseld met ge ïnspireerde optredens van on der meer het Aurelia Saxofoon Kwartet en het Amsterdams Saxofoon Kwartet. Als grote ver rassing zong Manke Nelis sa men met dit laatste kwartet met veel Jordanese lef het bekende volkslied „Oh, kleine jodeljon- gen". teerde daarna op een bewegend podium in de Amstel de opera „T.I. Tanic (no panic)" op mu ziek van Rombout Willems. Het libretto handelde over een dic tator en een echtpaar die op het zinkende schip tenslotte voor hun eigen ondergang kozen. Ook dit optreden werd door duizenden toeschouwers ge volgd, die zo nodig vuilnisbak ken, parkeerpaaltjes en recla meborden beklommen om toch nog een glimp op te vangen van wat algemeen als „zware kost" werd beschouwd. Arthur van Schendel, als di recteur van het Amsterdams Uit Buro verantwoordelijk voor de organisatie, was tevreden over de mogelijkheden van de huidi ge lokatie, met dit keer extra veel dans- en muziekoptredens vanwege de vele binnenpodia in de omgeving. Over de lokatie voor volgend jaar staat nog niets vast: „Daarover beslissen we .pas na de evaluatie. Ik ben in elk geval heel enthousiast over het resultaat van deze Uit markt. De sfeer was sprankelen- der dan vorig jaar. Dat vind ik niet alleen zelf, maar heb ik ook opgemaakt uit de reacties." SALZBURG - Leden van het Nederlands Dans Theater tijdens de repeti tie van 'Le petit Mort' op muziek van Mozart en in een choreografie van Jiri Kylian. Het ballet wordt tijdens het Salzburg Festival in Oostenrijk opgevoerd. foto epa DE ORGANISATIE VAN het popfestival 'Ein abend in Wien' dat op 31 augustus en 1 sep tember in Rotterdam plaats vindt haalde als 'stunt' de ge heimzinnige Brit mr. Burlington naar de Amsterdamse disco theek Roxy. Deze lichtte de ont dekking en de werking van de natuurlijke drug 'Pickstasy' toe. De drug wordt gewonnen uit de mest van de heilige koeien in India... BEELDENDE KUNST RECENSIE ROB SCHOONEN Tentoonstelling: Olga Wiese, schilderijen. Gemeentemuseum Het Markiezenhof, Steenbergsestraat 8, Bergen op Zoom. Open: di. t/m zo van 14.00 tot 17.00 uur. Te zien: tot en met tot 16 september. Ca talogus. De Middeleeuwen moeten haar bijzonder aanspreken. Die nog immer wat verhulde periode, vol religieuze en mystieke ge beurtenissen, lijkt haar op het lijf geschreven. Getuige althans haar schilderijen, die herinne ren aan het werk van Jeroen Bosch, wagenspelen en middel eeuwse vertellingen. Werk van Olga Wiese is nu te zien in ge meentemuseum Het Markie zenhof in Bergen op Zoom. De uit Groningen afkomstige kunstenaar schildert duidelijke leesbare vertellingen waarin werkelijkheid en fantasie naad loos in elkaar overgaan. In een figuratieve, expressieve stijl penseelt Wiese taferelen vol ge draaide lichamen, springende honden, krijsende apen en krioelende muizen. Diagonalen en contrasterende kleuren com pleteren het rumoerige beeld. Logisch Het is opvallend werk, omdat Wiese duidelijk een eigen stijl heeft gevonden en die verder ontwikkelt. Buiten dat zijn haar schilderijen nauwelijks onder te brengen in een of ander hokje en dat pleit voor haar. Tot slot: Wiese kan schilderen. Afgezien even van de inhoud, weet ze een doek or te bouwen, kleuren goed te combineren en ook op haar factuur is nauwelijks iets aan te merken. Het is daarom volmaakt lo gisch dat de Groningse kunst- veelal abstracte kunstuitingen van na de Tweede Wereldoor log. Eigenlijk is in hun ogen alle kunst die niet op de aloude be kende wijze is geschilderd of op een ambachtelijke manier ge beeldhouwd, verdacht. Traditioneel Logisch dus, dat het verbeel dende werk van Olga Wiese Kraai jpoel bijzonder aan spreekt. Het is wat je zou kun nen noemen een traditioneel geschilderd oeuvre. De expositie in Bergen op Zoom bestaat uit drie onderde len: portretten van gebouwen, de serie Teddybears picknick en verder diverse doeken waarop opvallend dikwijls dieren figure ren. Zoals gezegd: Wiese kan schilderen. Maar anders dan haar collega's die ook werken in een herkenbare 'klassieke' stijl, mist Wiese vaak diepgang. Het merendeel van haar doeken lijkt willekeurig opgezet, zonder dui delijke lijn of inhoud. Een doek als 'Rietveldhuis' uit 1989 bij voorbeeld bestaat letterlijk uit een geschilderd rieten huis met allerhande andere beeldele menten. Dat is éven aardig, maar verliest na een bepaalde tijd zijn aantrekkingskracht. En dat gaat op voor veel doeken. Het is allemaal te fragmenta risch, te luchtig: je leest de wer ken als een strip- of beeldver haal. Dat is natuurlijk een prima manier 'om je te verpozen' (Kraaijpoel in de catalogus), maar goede kunst hoort mijns inziens tijdloos te zijn. In die zin, dat het werk ook na de eer ste kennismaking moet blijven boeien. En dat doen de doeken van Wiese niet. Nog niet, al thans. Cowgirls, olieverf op doek uit 1990. Werk van Olga Wiese is tot 16 september in Bergen op Zoom te zien. foto o pd historicus Diederik Kraaijpoel juist haar heeft voorgedragen voor deze expositie. Dat gebeur de op uitnodiging van René Bastiaanse, directeur van Het Markiezenhof. In tegenstelling tot veel van zijn collega's, was en is Bastiaanse zeer gechar meerd van Kraaijpoels denk beelden over beeldende kunst die hij heeft verwoord in het boek 'De Nieuwe Salon'. In dat, in 1989 verschenen, werk veegt Kraaijpoel de vloer aan met vrij wel alle eigentijdse beeldende kunst, laat ook van Nederlandse museumdirecteuren en critici niet veel heel en pleit voor een herwaarding van het beroep kunstenaar. Waar hij in feite tegen aan schopt is de voor sommigen wazige Topkunst, de ondoor zichtige cultuur die rond de beeldende kunst hangt en al die mensen die menen kunstenaar- /kunstliefhbber/kunstcriticus te zijn. Bovendien: hij vindt veel eigentijdse kunst gewoon niet goed. Niet voor niets gebruikt Kraaijpoel als motto voor zijn boek een uitspraak van Nico Scheepmaker: 'Geen mooiere kunst dan de moderne kunst, behalve natuurlijk de klassieke kunst'. Kraaijpoel en zijn geestver wanten hebben gedeeltelijk ge lijk. Er zijn nogal wat kunste naars die om allesbehalve een kunstzinnige reden penseel, potlood of beitel ter hand heb ben genomen. Dat levert door gaans belabberde kunst op. Er zijn ook nogal wat museumdi recteuren die slechts verstand hebben van financieel manage ment: geen enkele voeling heb ben met beelden of schilderijen. Hun aankoop- en tentoonstel- lingsbeleid is navenant. En ook zijn steeds meer kunstcritici af gestudeerde kunsthistorici. Dat staat weliswaar geleerd, maar zij weten niet hoe een penseel er uit ziet. Wat Kraaijpoel en de zijnen wèl kan worden verweten is een gebrek aan waarachtige belang stelling voor de niet-figuratieve,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 23