Feiten Berooid in een vreemd land Kohnstamm: D66 als jongensdroom Homoseksuelen in Verenigde Staten zoeken een uitweg in conflict met katholieke kerk Achterblijvers in Parijs eenzaam Zaterdag 17 augustus 1991 Redactie: 023-150225 JANINE BOSMA ALTAN ERDOGAN RONALD FRISART (chef) ONNO HAVERMANS PATRICK VAN DEN HURK Vertalingen: MARGREET HESLINGA LUUTJE NIEMANTSVERDRIET Vormgeving: M PREENEN SJAAK SMAKMAN EN MENINGEN Albanezen vervelen zich in Milaan, Torino en Genua Holle ogen, vragende blikken. De ontberingen van de af gelopen dagen en de onzekere toekomst die hen wacht, is duidelijk af te lezen van de gezichten van de Albanese vluchtelingen die in Italië mogen blijven. Ze zijn onder gebracht in eenvoudige hotels in Milaan, Torino en Ge nua in het noorden van Italië. MILAAN DOLF ROGMANS VERSLAGGEVER Daar slaat de verveling nu al ■toe. De vluchtelingen nebben niets te doen en kunnen ook niets ondernemen. Arian Sfaga uit Tirana is met twee landge noten ondergebracht in een ka mer van twee bij vier meter in hotel Rivolli in Milaan. Drie mannen, een oud tweepersoons bed, een stoel, een wastafel en een koelkastje. Platzak in een land waar ze de taal niet spre ken en niemand ze kan vertel len wat er met hen gaat gebeu ren. Dat is hun situatie. Arian vertrok woensdag uit de zuid-Italiaanse havenstad Bari. Vier dagen werd hij in het oude voetbalstadion met honderden anderen vastgehouden. De ge vechten met politie en leger in het weekeinde staan in zijn ge heugen gegrift. „Messen, ste nen, stokken. Het was een hel. Ik heb dagen gehuild", maakt hij met handen en voeten dui delijk. in het hotel te Milaan zoekt hij naar mogelijkheden in contact te komen met familie en vrien den. Maar die zijn er niet. Tele foneren met Albanië onmogelijk, maar al zou dat wel kunnen, Arian heeft geen geld. £en brief schrijven heeft geen zin. De post in Albanië werkt niet. Arian liet zijn vader, moeder en broer achter in Tirana en ver trok met wat vrienden naar de havenplaats Durrës om de boot te nemen. „Ik ben mijn vrien den kwijtgeraakt tijdens het transport per bus van Bari naar Milaan", vertelt hij somber. Nu deelt hij de kamer met twee vreemden. De busrit dwars door Italië nam een hele dag in beslag. Twee honderd Albanezen werden naar Milaan gebracht. Bij aan komst is van iedereen een foto gemaakt. „Ik lijk wel een misda diger op de foto. Ik werd voor de camera gezet terwijl ik in da gen niet had geslapen en ik was ongeschoren", aldus Arian. De foto prijkt op een fotokopie sa men met de mededeling dat hij vluchteling is. Het papier geldt voorlopig als identiteitsbewijs. Arian doet alle moeite zijn re laas te vertellen. Hij staat erop dat de verslaggever de enige stoel op de kamer gebruikt, een appel nuttigt van zijn rantsoen Twee Albanezen die in Italië mogen blijven, bekijken schoenen die ze door de Italiaanse overheid zijn aangeboden.» foto ap en ook wat water drinkt. Zijn kamer-genoten zijn er duidelijk minder aan toe. Ze staren gela ten voor zich uit en lijken nog in schok-toestand te verkeren. De vluchtelingen eten elke mid dag in een opvangcentrum in een buitenwijk van Milaan. Daar krijgen ze ook een zak met wat brood en drinken voor 's avonds. Voor de rest zijn ze vrij te gaan en te staan waar ze wil len. Het eten halen neemt al een flink deel van de dag in be slag: afhankelijk van het hotel waar de Albanezen zijn onder gebracht, is het anderhalf tot twee uur lopen. Vervoer hebben ze niet. Het opvangcentrum aan de rand van de stad is een oud zie kenhuis dat nu wordt gebruikt om de daklozen van Milaan te verzorgen. Dagelijks slapen er zesduizend mensen: armen, al coholisten en veel Afrikaanse vluchtelingen. Voor drie gulden krijgen ze wat te eten en een bed. 's Ochtends moeten ze weer vertrekken. Sommige Albanezen krijgen hulp van landgenoten die eer der naar het Westen vluchtten. Italië herbergt al 45.000 Albane zen die in maart uitweken. De meesten verblijven nog in op vangcentra verspreid over het land. Sommigen hebben een baantje gevonden en zijn daar door in staat naar Milaan te ko men. Ze zijn op zoek naar fami lie en vrieden. Zelfs uit Duits land zijn Albanezen naar Mi- 'Ons inarktsegment is mede ajhankelijk van de fouten van anderen Voor een uitgelaten feestje is op het eerste gezicht alle re den. Na 25 jaar het buitenbeentje van de Nederlandse politiek te zijn geweest, is D66 sterker dan ooit te voren. De partij van Hans van Mierlo profiteert van de verwar ring waaraan de PvdA ten prooi is gevallen door de wao- perikelen en knabbelt tegelijkertijd aan het electoraat van CDA en WD. sche Bond uit 1901. De kritiek den haag peter de vriesop het functioneren van de po litieke democratie, de nadruk op individualisering en het idee dat de overheid niet moet mo raliseren maar mensen de mo gelijkheden moet bieden zich te ontplooien: het is allemaal al te rug te vinden bij de VDB. D66 is voor Kohnstamm een wezenlijk anti-ideologische par tij. Een partij die niet uit de voe ten kan met de schema's van het liberalisme of socialisme en nog minder met het gedachten- goed van de christendemocra- Tóch past enige relativering en ingetogenheid, vindt Jacob Kohnstamm (41), prominent D66-kamerlid en voorzitter van *de partij in de crisisjaren 1982- 1986. „Het is tot nu toe winst op papier. Peilingen zijn als de to to, pas als het uitkomt scoor je "écht". ^Kohnstamm formuleert twee opgaven voor zijn partij in de •komende jaren: zorgen dat D66 'm de krachtsverhoudingen tus sen CDA. PvdA en WD een niet te passeren partij wordt en wer ken aan een politieke hergroe pering ter linkerzijde. Electoraat Hij heeft weinig moeite met de stelling dat het beeld van D66 -zeer sterk wordt bepaald door Hans van Mierlo en dat zijn persoon ook één van de belang rijkste verklaringen voor het succes van deze partij is. „Ik ga dat niet ontkennen. Maar ik zeg er bij dat voor alle partijen de fi guur van de lijsttrekker steeds belangrijker wordt. Kijk maar naar Ruud Lubbers in het CDA, de personele problemen bij de WD en de rol van mensen als Den Uyl en Kok binnen de PvdA. Dat is een logisch gevolg van de ontzuiling en het afkal ven van de ideologieën in de -politiek. Als Hans weggaat, ver- liezen we een deel van onze aanhang, zeker". Dat D66 slapende rijk wordt door de crisis in de PvdA, kan Kohnstamm evenmin als een verwijt zien: „Ons marktseg- ment is mede afhankelijk van de fouten van anderen. Is dat een schande? Ik constateer te- 'gelijk dat onze basis de afgelo pen kwart eeuw heel langzaam aan is gegroeid. De harde kem 'van de D66-aanhang is goed voor negen tot twaalf kamerze- i~-tèls. Daarbovenop krijgen we - nu de steun van een grote groep sympathisanten. Die zijn goed voor nog eens tien zetels". Negentig 'Dm te bewijzen dat D66 geen ééndagsvlieg is, geen modever- schijnsel, viert Kohnstamm de zer dagen stiekem het negentig jarig bestaan van zijn beweging. De wortels van D66, zegt hij. lig gen in de Vrijzinnig Democrati- In al die opvattingen zit wel wat, maar „het gevoel van zt kerheid dat ideologieën geven, is volstrekt misplaatst. Als het zo is dat mensen over D66 ook zo'n gevoel van zeker heid krijgen, dan is er iets mis gegaan. Zelfs in een uiterst be langrijke zaak als de kruisraket ten, zijn we nooit verder gegaan dan te zeggen 'onder de huidige omstandigheden niet plaatsen'. Meer zekerheid kan D66 nooit bieden". Toch is de aartsvijand van D66 ergens anders te vinden, name lijk in het CDA. „Op tal van punten, als het sociaal-econo misch of het buitenlands beleid, komen we op soortgelijke posi ties uit. Maar er gaapt een kloof wanneer het gaat om de hoek steen van de samenleving ver sus het individu. Het is onze diepgewortelde overtuiging dat de mensen op aarde zijn gezet zonder te weten waarvoor en waarheen. Wij kiezen voor opti male ontplooiing in solidariteit. De overheid moet niet norma tief of moraliserend bezig zijn, maar de individuele mogelijk heden van mensen vergroten". Volkspartij Bij het jubileumfeest moet D66 zich volgens Jacob Kohnstamm buigen over twee belangrijke vragen. De eerste vraag luidt hoe de deelname aan de rege ringsmacht, die in de kabinet ten Den Uyl en Van Agt weinig gelukkig was. minder vrijblij vend kan zijn. De tweede vraag is hoe de Democraten zich moeten opstellen tegenover al die op drift geraakte PvdA-kie- zers. Komt er eindelijk iets te recht van de droom van een progressieve volkspartij? Bij het aanschouwen van de verwarring in de PvdA, herin nert Kohnstamm zich het ge voel van buikpijn dat hij zelf had toen hij het noodlijdende D66 overeind probeerde te hou den. „Het is een draaikolk waar in je terecht komt: de kiezers hebben je failliet verklaard, je produkt is niet verkoopbaar en eigenlijk moeten de verkopers met een gouden handdruk wor den weggestuurd". „De komende jaren moeten we ons bezinnen op het vraagstuk van de politieke hergroepering ter linkerzijde. Het is in ons be lang dat de PvdA moderniseert, anders komt centrum-links nooit aan de bak". Als wij nu opnieuw het per spectief van een progressieve volkspartij aanbieden, heeft dat te veel weg van het uitleggen van de loopplank. Bovendien: met wat voor PvdA 'trouw' je dan? Die partij is echt in de war. Op dit moment lijkt D66 wel een electorale bedreiging voor de PvdA, maar we halen de helft van onze winst weg bij CDA en WD". „Een grote partij ter linkerzijde zal iets minder vrijblijvend ge organiseerd moeten zijn dan het huidige D66. We zijn altijd nogal prat gegaan op onze losse organisatie en op onze aantrek kingskracht op gekke mensen met gekke ideeën. Maar als D66 groter wordt, zullen we ons ook organisatorisch moeten aanpas- Jongensdroom De tweede uitdaging is kabi netsdeelname. Kohnstamm: „We moeten constateren dat D66 alleen maar iets te zoeken heeft in een kabinet en daarin een rol kan spelen, als we on misbaar zijn voor het vormen van een meerderheid. Bij een CDA/PvdA-coalitie hebben we wat dat betreft weinig te zoe ken, aJ voelen we ons er sterk verwant mee". „De kans dat we ooit bij een CDA/WD-coalitie aanschuiven acht ik heel gering. Formeel sluit de partij dat niet uit, maar er heeft zich nog nooit een situ atie voorgedaan dat CDA en WD samen onder de 75 zetels zakten en ons dus echt nodig hadden. Bovendien: dan ga je wandelen met degenen die dat niet willen. De PvdA verdwaalt weliswaar altijd in de regering, maar die wil tenminste met ons wandelen". Hij verkiest de 'coalitie uit jon gensdromen': PvdA-WD-D66. „D66 moet geen afstand doen van jongensdromen. We moe ten goede en gekke ideeën dur ven blijven koesteren". laan gekomen, vertelt een van de hulpverleners. Het is voor zowel de Albanezen als de hulpverleners volstrekt onduidelijke hoe lang deze situ atie zo blijft. Ook de regionale autoriteiten zijn er nog niet uit. „We moeten ons donderdag bij de politie melden. Dat is het enige dat we weten", zegt Valter Paci (25) uit Scvtari in het noor den van Albanië. Hij verstaat prima Engels, maar 'heeft moeite met antwoorden. „Ik ben computer-program meur en werk met IBM-compu- ters. Ik kan Engels lezen, maar praten is moeilijk." Hij werkte bij een overheidsinstelling die statistieken vervaardigt. Per maand bracht dat 650 nieuwe Lek op, ongeveer veertig gul den, rekent hij uit. „Een gemid deld salaris in Albanië. Genoeg om eten van te kopen, maar meer niet: Alleen eten." Hij hoopt snel werk te vinden in Italië. Vluchtelingen die een baantje bemachtigen, krijgen een werkvergunning, zegt een hulpverlener. Valter gaat er van uit dat de Al banese regering om politieke redenen vorige week bijna twin tigduizend mensen uit het land liet. „Er is een strijd om de macht gaande", zegt hij. En om Europa onder druk te zetten het land te helpen, werden de ha vens opengesteld." Valter heeft er geen moeite mee. Hij heeft goede hoop als programmeur aan de slag te komen. 'Nee Albanië'. Deze vluchteling laat er via zijn t-shirt geen twijfel over bestaan: hij wil niet meer terug naai zijn vaderland. foto a kansas city «anp De Amerikaanse organisatie van rooms-katholieke homoseksue len Dignity mag in de meeste bisdommen geen eucharistie vieringen houden in katholieke kerken. Desondanks streven sommigen binnen de beweging een betere verstandhouding met de bisschoppen na. Van hun kant proberen vele bis schoppen het conflict niet op de spits te drijven. Pater Robert Nu gent, die in de Vere- nigde Staten veel le zingen geeft over de houding van de kerk tegenover homo seksuelen, wijst er in het weekblad Natio nal Catholic Repor ter op dat de bis schoppen vorig jaar in meerderheid wei gerden homoseksu aliteit te omschrijven als een „ongeordendheid". Het gebruik van deze term in het Vaticaanse document over homoseksualiteit van 1986 was voor Dignity een jaar later reden een scherpe motie aan te ne men, waarin de leer van de rk- kerk werd veroordeeld en ho moseksueel geslachtsverkeer werd aangeprezen als „liefde- gevend en liefde-bevestigend". Na 1987 mochten de meeste Er zou een nieuw soort openheid zijn onder bischoppen DIgnity-afdelingen hun dien sten niet langer houden in een rooms-katholieke kerk. Nugent constateert een „nieu we openheid" onder Ameri kaanse bisschoppen. De aarts bisdommen Seattle en Chicago bijvoorbeeld bieden wekelijks een mis aan voor homoseksue len. In Chicago was de Dignity- afdeling verdeeld over samen werking met de organisatie voor homoseksuelen van het aarts bisdom (AGLO). Sommigen, zoals voorzitter Deb- bie Worman, voelt er niets voor. „Ik vind het hypocriet Ik kan niet participeren in een kerk die me zegt dat ik slecht ben." Zij blijft de voorkeur geven aan de door leken geleide vierin gen die de afdeling nu organiseert. Anderen, zoals de homoseksuele franciscaan Don Lucas, die onder aids-patiënten werkt, voelen wel voor samen werking met AGLO. Ongeveer 200 homoseksuelen wonen in Chicago de AGLO-dienstén bij en „leven in vrede met hun seksualiteit en hun christelijk geloof', zegt Lucas. Ook in de meeste andere bisdommen staan de activiteiten van de kerk en die van Dignity vreedzaam naast elkaar. Een uitzondering is New York, waar de behoudende kardinaal John O'Connor in 1987 Dignity dwong een kerk van de Jezuïe ten te verlaten. Homoseksuelen woonden duidelijk herkenbaar door O'Connor geleide eucha ristievieringen in de kathedraal bij, totdat een rechtbank daar aan een einde eraan maakte. Het aartsbisdom laat zich in het pastoraat onder homoseksuelen leiden door de ideeën van de groep Courage, die homoseksu elen adviseert zich van elk geslachtsver- keer te onthouden. Binnen Dignity, waarvan het ledental sinds 1987 van 5000 tot 3800 daalde, zijn twee visies op de rela tie met de kerkleiding te onderscheiden. De meeste voorzitters van plaatselijke afde lingen zien zichzelf als „katholieken in balling schap" en hébben geen behoef te aan nieuwe banden met de leiding van de kerk. „Zolang de kerkelijke hiërarchie zo conser vatief blijft, zal er geen verzoe ning zijn", meent Bob Adams uit Los Angeles. Maar anderen, zoals landelijk voorzitter Patrick Roche, stre ven naar hervatting van de dia loog met de bisschoppen. Hij vroeg in april 1990 de voorzitter van de Amerikaanse bisschop penconferentie, aartsbisschop Daniel Pilarczyk, om een ge sprek over kwesties als de bur gerrechten, het geweld tegen homoseksuelen en het pasto raat onder aids-patiënten. De bisschoppen hielden tot dusvei; de boot af. De afdeling San Francisco pleitj te voor „heelwording en verzoe, ning met de grotere kerk". Ver- scheidene Dignity-leden heb- ben persoonlijk met aartsbis V; Ik kan niet participeren in een kerk die zegt dat ik slecht ben gesproken. In Mil waukee, waar ho moseksuelen elkaai zonder problemen in de Pius X-kerk I Mlr ontmoeten, waren i en de leden bereid de een naam Dignity te la- naa ten vallen om in de taxi kerk bijeen te kun- wat nen blijven komen, bec Het duidelijkste te- ject ken van een betere verstand- me houding is in Grand Rapids C (Michigan) te zien, waar de Dig< nisi nity-afdeling en bisschop Ro- suil bert Rose samen bijeenkomsten tus hebben gehouden. De afdeling lan verwacht dat ze binnen zes ver maanden toestemming krijgt in het een katholieke kerk haar eucha-l wa ristievieringen te houden. 1 STANDPLAATS PARIJS Kohnstamm: „Als Hans van Mierlo weggaat, verliezen we een deel van onze aanhang, zeker." foto dijkstka De bakker op de hoek is op vakantie, de sla gerij ernaast is tot eind augustus gesloten en zelfs de Marokkaanse kruidenier die nor maal gesproken zeven dagen per week tot 's avonds heel laat open is, heeft de handel even gelaten voor wat het is. Augustus is nog steeds de vakantiemaand voor Parijzenaars en bij gebrek aan klanten maakt de middenstand van de nood een deugd door er ook even uit te breken. Het geen voor de achterblijvers nogal wat onge makken met zich mee brengt. Wie een pak je sigaretten wil kopen, moet daar een flin ke speurtocht voor over hebben. Negen van de tien tabakszaken zijn dicht. En een ont bijt met verse croissants is in augustus al leen voor echte doorzetters weggelegd. Maar het zijn niet alleen dit soort kleine problemen waar de achterblijvers mee te kampen hebben. Augustus is de maand waarin de geestelijke nood in Parijs het hoogst is, zo weten allerlei hulpverleners uit ervaring. Bij telefonische hulpdiensten, bij huisartsen en psychologen rinkelt de tele foon beduidend vaker dan gewoonlijk. Achter een heel scala van vage klachten gaat vaak hetzelfde probleem schuil. Een zaamheid. In een stad waarin meer dan de helft van alle huishoudens uit alleenstaan den bestaat, is dat een chronisch probleem, maar vooral in de vakantiemaand augustus wordt de eenzaamheid nogal wat Parijze naars te veel. Volgens psychologen heeft dat veel te maken heeft met de verstoring van de dagelijkse routine. Voor ouderen is het dagelijkse praatje met bakker, de conciërge en de kruidenier een stukje houvast dat in eens wegvalt. En mensen die alleen wonen, schijnen zich beduidend eenzamer te voe len als de vertrouwde geluiden van de be neden- en bovenburen, die de rest van het jaar misschien danig irriteren, ineens we kenlang ontbreken. Maar terwijl de maand augustus voor som mige Parijzenaars niet snel genoeg voorbij kan gaan, vinden andere bewoners de Fran se hoofdstad nu juist veel aantrekkelijker dan de rest van het jaar. Minder vol, minder jachtig. De verkeersdrukte is ineens draag lijk en zelfs tijdens de ochtend- en avond- spits kan men de metro nemen zonder het gevoel te krijgen als sardines in een blik ge propt te worden. De vrijwel altijd aanwezige drommen toe risten mijden de stad in de heetste maand van het jaar. In veel restaurants is de bedie-! ning opvallend vriendelijker dan normaal. De klant wordt van een nummer weer ko ning. En, hetgeen deze Hollander veel deugd doet, Parijs is een maand lang fiets- baar. Augustus is de enige maand van het jaar waarin het zonder gevaar voor eigen le ven mogelijk is om je per fiets over de prachtige brede boulevards te begeven. Toen ik gisteravond op mijn oude Batavus na een tour door het centrum met een bloedgang de Place de La Bastille overstak en en passant in de spiegelende ruiten van de Opera een fraaie zonsondergang meepikte, voelde ik me even de koning te rijk. Maar niet alleen uit solidariteit met mijn tobbende stadgenoten hoop ik dat de maand augustus nu verder omvliegt, dat mijn luidruchtige buren zich snel weer mei den en vooral dat de bakker op de hoek mijn ontbijt weer wat Parijser maakt. Een maand lang crackers op de nuchtere maag vind ik wel voldoende. HANS GERTSEN CORRESPONDENT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 2