Vrije tijd Wonderdobber duikt steeds weer op Zaterdag 17 augustus 1991 Redactie: 023-150263 HENRIETTE VAN DER HOEVEN INEKE VAN DER MEER Vormgeving: MARIANNE VERSCHUREN 13 NIEUWE CD'S Wim Koevoet (pop) Willem Schrama (populair) Ken Vos (jazz) Paul Korenhof (klassiek) VISSPORT NIEUWE VIDEO'S Anthony Edwards is een goede acteur. Vooral komische rollen liggen hem goed. Onlangs kwamen twee films waarin hij een hoofdrol speelt op video uit. In 'Downtown' van Richard Benjamin is hij een beginnend politieman die dolgraag het vak wil leren. Hij wordt gekoppeld aan de ervaren, nogal ruwe, Forest Whitaker en gezamenlijk gaan ze het bandietentuig in Philadelphia te lijf. Het verhaal is doorsnee, maar Edwards maakt iets van zijn rol als blunderaar die blijft volhouden. (CBS/Fox). In 'El Diablo' van Peter Markle is Edwards een schoolmeester die een leerling voor zijn ogen ziet ontvoeren door misdadi ge cowboys. Hij klimt op zijn paard en gaat achter de ontvoerders aan. De film wordt aangekondigd als de waanzinnigste western sinds Blazing Saddles en dat is te veel be weerd, maar hij is alleraardigst en vooral de dialogen tussen Edwards en Louis Gossett zijn de moeite waard. (Wamer Home). Klassewerk leveren Robin Williams en Robert DeNiro in 'Awakenings' van Penny Marshall. Williams is een arts die te maken krijgt met coma-patiënten die soms lijken bij te komen. Een speciaal genetsmiddel lijkt hen te helpen en Williams stort zich er met hart en ziel op. De resultaten zijn ech ter van korte duur. 'Awakenings' is met lief de gemaakt en dat zie je. De film is geba seerd op een goed scenario en er wordt voortreffelijk in geacteerd. (RCA). Heel behoorlijk zijn de acteerprestaties in 'Flatliners' van Joel Schumacher. Jonge art sen experimenteren met de dood. Ze laten hun hart stilzetten om te weten te komen wat er is na de dood. Hun ervaringen zijn niet mis en ze geraken van kwaad tot erger, want na het overlijden komt de grote afre kening. Schumacher heeft geen raad gewe ten met de beelden die hij moest leveren van het 'leven na de dood', maar het thril ler-element dat hij in 'Flatliners' heeft ver weven is de moeite waard. De hoofdrollen worden gspeeld door Kiefer Sutherland. Ju lia Roberts, Kevin Bacon en William Bald win. (RCA). J Geen succesfilm of hij krijgt een klein broertje. Het broertje van Back to the futu re' heet 'Running against time'. Bruce Seth Green regisseerde het verhaal dat draait om de dood van president Kennedy. Is die moord te voorkomen als je teruggaat in de tijd en Harvey Oswald tegenhoudt? Robert Hayes probeert het en hij merkt dat het niet meevalt. De tijdsprongen zijn vaardig ge filmd en de opzet is leuk. maar de ontwik keling biedt natuurlijk niets verrassends. (Esselte CIC). In 'Shag" willen vier vriendinnen een wild weekeinde. Wat doen ze dus: ze gaan op stap en proberen de beest uit te hangen zonder hun maagdelijkheid te verliezen. (RCA). JAZZ Paul Bley - 'Indian Summer' (Steeple Chase) Van sommige artiesten komt echt te veel op de markt. Van de Canadese pianistPaul Bley wordt de laatste jaren vrijwel elk kwartaal een nieuwe cd uitgebracht. Natuurlijk wordt dat gerechtvaardigd door te verwij zen naar zijn belang voor de jazzgeschiede nis, maar is het nodig om wéér een trioplaat met merendeels jazz-standards uit te bren gen? Ook de aanwezigheid hier van Ron McClure als bassist in plaats van bij voor beeld Charlie Haden maakt de cd op papier niet aantrekkelijker. De opnamen dateren al weer van mei '87 en lijken gezien de achtergrondgeluiden af komstig van een optreden in een club. De twee stukken van Bley zelf, 'Blue Waltz' en 'Lisbon Lights' spreken door hun eenvoudi ge dramatiek meer aan dan de standards, waaraan de pianist zijn unieke wendingen geeft. Ook zijn begeleiders zijn in zeer goe de vorm, maar door de cassetteachtige op namekwaliteit lijkt me deze produktie in eerste instantie iets voor verzamelaars. Trio Henk de Jonge - 'Jumping Shark' (BVHaast) Na de gelijknamige lp uit 1985 is dit de tweede uitgave van het trio van de vaste pianist van het Willem Breuker Kollektief. Eigenlijk betreft het hier een kwintet aange zien Breuker zelf naast de Amerikaanse saxofonist/fluitist Alex Coke op vrijwel alle stukken te horen is. De muziek is zo'n beetje wat je kunt ver wachten van iemand uit de omgeving van Breuker. De Jonge heeft relativerende en merendeels humoristische stukken ge schreven met verwijzingen naar de Europe se (volks)muziek en met een ritmiek die niet altijd swingt in de jazz-betekenis. De sterke punten van de cd zijn behalve in 91e gevarieerde composities vooral in de fanta sievolle soli van de blazers te vinden. Een zeer goed opgenomen cd. KLASSIEK Britten - Four Sea Interludes, Suite on English Folk Tunes, Courtly Dances - The Young Per son's Guide to the Orchestra. English Sympho ny Orchestra o.l.v. Wiliam Boughton. (Nimbus Nl). Vreemd genoeg behoort Benjamin Britten (1913-1976) nog steeds niet tot de 'populai re componisten', hoewel veel van zijn werk alles daartoe met zich meebrengt. Het is be zielde, knap geschreven muziek die prettig in het gehoor ligt en die niets heeft van wat vaak als 'moderne muziek' wordt betiteld. Een uitmuntende cd, gedirigeerd door de in Engeland populaire William Boughton, laat twee van Brittens bekendste werken horen: de vier Sea Interludes uit de opera 'Peter Grimes' en de bij ons op jeugdconcerten vaak gespeelde 'Young Person's Guide to the Orchestra' als omlijsting van niet min der aantrekkelijke muziek. De variaties op het volksliedje 'A time there was...' zijn pre cies wat men van zulke muziek verwacht en de dansen uit de opera 'Gloriana' vormen een parafrase op de muziek uit de tijd van Elizabeth I. Pavarotti in Holland - Aria's, duetten en liede ren van Verdi, Puccini, Gluck, Bellini, Donizet ti, Massenet, Meyerbeer, Schubert, Franck, Giordano, Tosti, Cardillo en Bixio.(Decca). Men zegt dat door het naderende bezoek van Pavarotti de belangstelling voor deze cd zo overweldigend is, dat de schijfjes niet aan te slepen zijn. Een bespreking zou dus overbodig zijn, ware het niet dat deze geva rieerde cd (tweederde opera eenderde populair) ons de stem laat horen van Pa varotti in de jaren 1971-1985. Wat een ver schil! Natuurlijk, de stemklank is nauwelijks veranderd, maar dezelfde tenor die nu soms met windkracht tien de massa's be speelt, was nog maar kort geleden een ac curaat operazanger met een prachtig lyrisch kleurenpalet. Gelukkig hebben we die Pa varotti ook verschillende malen in Neder land gehoord! DINGEN POP Johnny Winter - 'Let me In' (Virgin) Zanger/gitarist Johnny Winter (47) onder breekt zijn jarenlange winterslaap met 'Let me in' op overtuigende wijze. De jonge mu ziekliefhebbers komen door een album als dit aan de weet dat blues begint noch op houdt bij Healey, Cray en Moore. Op 'Let me in' wordt overigens evenmin het wiel opnieuw uitgevonden. Elf van de der tien stukken, heeft Winter 'geleend'. Zijn twee eigen composities zijn bovendien het zwakst. Maar zijn gitaarspel tilt het album als geheel naar een meer dan aanvaardbaar peil. Winter leek de laatste jaren alleen nog maar te kunnen raggen maar blijkens zijn solo op 'Life is hard' laat hij de kiezelsteen links liggen en heeft hij zijn plectrum weer gevonden. Op vier nummers krijgt Winter virtuoos te genspel van pianist Dr. John. Met diens hartverscheurende 'You lie too much' wordt 'Let me in' waardig afgesloten. Veel humor ook op deze cd. Direct al aan het begin gaat de moppendoos open. De over het hele lijf getatoeëerde Winter had 'Illustrated man' zelf kunnen schrijven. En 'Hey You' met een bijdrage van het gelegenheidskoortje The WhoMe's is zo superknullig dat het toch weer leuk is. Squeeze - 'Play' (Wamer) Echte Britse pop vinden we op dit album van het Londense gezelschap Squeeze. Veel Beatles-invloeden, talrijke kwinkslagen in de teksten en knappe arrangementen met blazers en strijkers. Een van het eerste tot het laatste putje tot in de puntjes verzorgde cd. Maar wat zich op de lange duur - en 'Play duurt 50 minuten - gaat wreken, is het ge mis aan bloed, zweet en tranen. De enige vloeistof die er bij Squeeze nog toe doet is thee. Er zijn hoorbaar vele vergaderingen aan dit project gewijd en daar zijn liters van dit middagbier weggewerkt. En de blik gefixeerd op het kleine rode puntje van de dobber. FOTO WIM DUKMAN In de Café Royal van Philips regelt de elek- tronika het hele zetproces. De gemalen kof fie wordt eerst 30 seconden licht ingevocht, pas na enkele minuten, als dit vocht goed is ingetrokken, loopt de rest van het water door. Het verwarmingselement brengt de koffie op de juiste temperatuur. Die tempe ratuur kan naar wens worden ingesteld. Ook de snelheid waarmee het water door loopt kan worden geregeld. Een geluidssig- Ovenwant niet meer zoek naai geeft aan dat de koffie klaar is. Er gaat een lampje branden als het tijd is om het apparaat te ontkalken en uit veiligheids overwegingen schakelt deze koffiezetter zich na twee uur automatisch uit. In het ap paraat, dat 190 gulden kost, zet je 12 kopjes. Ik weet niet precies hoeveel hengelsport verenigingen zich in ons land tooien met fantasierijke namen die zijn afgeleid van het woord 'dobber' maar het moeten er tientallen zijn. De keu ze voor dat hengelattri- buut bij het bepalen van de clubnaam ligt voor de hand. Het vormt immers het 'zenuwcentrum' van de sportvisser. De hele visdag is de blik van de hengelaar gefixeerd op dat kleine rode of oranje puntje dat net boven het wateropper vlak uitsteekt. Het vita le deel van de henge- luitrusting dat met gro te precisie kan vertel len wat de vis daar er gens in de diepte met het aas uitspookt. En wat ook nauwkeurig aangeeft wanneer het ogenblik is aangebro ken dat met de meeste kans op succes kan worden aangeslagen. Dat het woord dobber toch langzamerhand uit het Nederlandse sportvisserslexicon dreigt te verdwijnen is de schuld van de vis sende schrijvers en schrijvende vissers. Zij hebben de laatste jaren een weerzin ont wikkeld tegen het gebruik van het woord. Zo vinden zij het minder passend in deze tijd van aërodynamica en windtunnelont- werpen. Immers het woord wordt duidelijk verwant gezien met het woord dobberen, het stuurloos ronddrijven op het water. En dat is voor hengelprofessoren het laatste wat zo'n ranke beetindicator mag doen. Een goed afgestelde 'dobber' mag niet op het water heen en weer zwalken, maar het moet zo zorgvuldig zijn uitgelood dat de vis die het aas beroert zo min mogelijk weer stand voelt. Met andere woorden de lood- verzwaring die op de lijn is aangebracht moet het driifvermogen van de dobber zo veel mogelijk compenseren. Zich als deskundigen presenterende sport vissers spreken daarom liever van de 'pen' omdat daarvan iets sierlijkere en tegelijker tijd krachtigere uitgaat. Dobbers of pennen, het maakt mij niet uit, hebben in de historie van de hengelsport steeds een belangrijke rol gespeeld. En zullen dat ook blijven doen in een tijd van winkle-pickere, elektroni sche beetindicatoren en lichtgevende su perwakers. Steeds zal er behoefte blijven aan die fraaigekleurde superslanke beetver- klikers omdat het gros van de hengelaars sterk visueel is ingesteld. Natuurlijk er zijn hengelaars die graag een visje 'op gevoel' vangen. Bijvoorbeeld door een aasvisje langzaam binnen te draaien en bij elke on verhoedse beweging met een topje eem vinnige tik te geven om de haak te zetten. Maar het merendeel van het visserelegioen wordt nog altijd gevormd door lieden die zittend langs of op het water het meest ge nieten van een pen die zich uit het water verheft, die alom bekende 'opsteker' of een dobber die langzaam maar zeker onder wa ter verdwijnt, de minstens even bekende 'wegloper'. Met als variant de 'dansmeester' die de pen voortdurend heen en weer laat schuiven ten teken dat de vis ten prooi is aan grote besluiteloosheid. Dobbers oefenen een zeer magische kracht op de sportvisser uit. Vandaar dat er op hengelsporttentoonstellingen altijd wel in ventieve geesten aanwezig zijn die met de gretigheid van een standwerker de 'won derdobber' aan het koopgrage volk tonen. Steevast worden zulke pennetjes eigen - schappen toegedicht die miraculeus zijn. Ze kunnen zichzelf op diepte afstellen, ze bezitten ongemeen grote vangkrachtige ei genschappen of zijn onverwoestbaar. Kortom alles wat tot dusver op dit gebied is gefabriceerd kan ter zijde worden gelegd. En om twijfelaars helemaal over de brug te helpen heeft de man die de op de alleenver koop voor de Benelux de hand heeft weten te leggen de beschikking over een aantal krantenknipsels en brieven waarin de ge roemde voordelen nog eens breed worden uitgemeten. Hoewel ook de dobber in de loop der tijden een evolutie heeft doorge maakt is er aan de vorm niet zo bar veel veranderd. De essentie van de meeste pen nen is nog altijd een rond of ovaal drijfli- chaam waarboven de antenne uitsteekt. Toch zijn er verschillen, grote verschillen zelfs. Daarover hoop ik u volgende week iets meer te vertellen. Verfrissende toiletdouche Niets is zo verfrissend als het nemen van een douche. Met de Ge- berit douche-wc's is toilethygiène nog slechts een druk op de knop. De knop die een behaaglijk warme douchestraal in werking stelt. Tijdens het douchen kan de sterkte van de straal worden geregeld. Elektronica garandeert dat de douchestraal niet warmer wordt dan de lichaamstemperatuur. Die temperatuur koelt overigens tijdens het douchen langzaam af voor een lekker fris gevoel. Na het dou chen is toiletpapier geschikt om u te drogen. De prijs van de dou che-wc is 1.131,75 gulden. Meer informatie Geberit, tel. 03200- 60101. Furore Speciaal voor het barbecuen, want dat schijnt toch nog altijd mannenwerk te zijn, deze stoe re schorten. Toch zijn ze ook leuk en heel handig in de keu ken want de ovenwant zit met kleefband op het schort of in de forse zak waarvan het schort is voorzien. Geen gezoek meer op het moment dat je de bescher ming voor je handen het hardst nodig hebt. Prijs 39,95. Meer informatie TSC Inspiration, tel. 01718-23334. Alles in één emmer Clipo, het eenvoudi ge, elastische en on breekbare bouwsys teem voor kinderen tussen de 1 en 6 jaar koop je nu per em mer. Een blauwe voor de jongen, een roze voor het meis je, als je je aan de traditie wilt houden. In de emmer maar liefst 80 speelstuk ken en twee hoofd jes. Met deze em mers is de boel ook zo opgeruimd, bo vendien zijn ze sta- pelbaar. Meer infor matie HASBRO MB, tel. 030 - 891434. De Furore-collectie van Meander speelt in op de hernieuw de belangstelling voor Art-Déco en edele houtsoorten zoals wortelhout. De fraaie tekening, kleur en structuur van dit hout geven elk meubel een ei gen karakter. Deze tafel van wortelolm met zwart lak, is een voorbeeld uit de collectie die meu bels voor salon, slaap- en eetkamer en een aantal acces soires o.m. lampen omvat. Meer infor matie Meander tel. 02521 - 18950. Elektronisch gestuurde koffiezetter

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 13