Kunst Discussie nodig over restauratie moderne kunst 'Beperkt commercieel theater aanvaardbaar' Sfeer van angst bij Miedema EU Expositie in Leidse kerk Minister d'Ancona: DEN HAAG ANP Het ontstaan van een beperkt com mercieel theater circuit hoeft naar de mening van minis ter d'Ancona van wvc geen reden te zijn voor „bijzonde re bezorgdheid, al blijft in beginsel grote waakzaam heid geboden". De bewindsvrou we antwoordt dit op vragen van het Ka merlid A. Nuis (D66) over geruchten als zou het Van der Valk-concern plan nen hebben een aantal theaters op te kopen, waaronder de nog te bouwen schouwburg in Breda. Volgens d'Ancona is het ministerie niet van deze plannen op de hoogte anders dan via berichten uit de pers. Maar als de geruchten op waarheid zouden berusten dan ziet de minister geen reden tot bezorgdheid „zolang het gaat om de overname van slechts enkele thea ters in Nederland en zeker als het gaat om theaters die nu toch al geen of een zeer geringe cultu rele functie vervul len". Anders wordt het naar haar mening vangrijk cieel theater-circuit zou ontstaan dat het goedlopende amu sement, het voor theaters commer cieel profijtelijke aanbod, volledig zou afromen. Zij vreest dan dat er theaters bij betrok ken zullen zijn die van cultuur-politiek belang zijn - zoals die van Breda - en dat voor de overblij vende niet-com- merciële theaters de mogelijkheden tot aanvullende inkom stenverwerving op de amusements- markt ernstig be moeilijkt zullen worden. Een man, onflatteus, in een benauwde ruimte. Con té op papier van Harry Miedema. foto pr Te zien: tot 15 september, LAK- galerie, Clevenngaplaats 1 Leiden Een indrukwekkende serie metershoge krijttekenin gen van Harry Miedema verandert deze dagen de gang van het centraal faci liteitengebouw: de LAK- galerie. Het werk doet Oosteuropees aan door het gebruik van donkere oker kleuren in sombere onflatteuze sfeerbeelden: een prachtig vrouwenpor tret, de kop van een sol daat, een Rembrandt-ach- tig menselijk tafereel. Dit alles in een grimmige sfeer van angst, wanhoop en onmacht. Prachtig zijn ook twee langwerpige werken. Eén toont een man, de ander een vrouw in een heel kleine ruimte, waardoor de sfeer van benauwdheid nog wordt versterkt. Bei den zijn door Miedema onflatteus afgebeeld, in onderbroek en jarretels. Door de krachtige beel den, de mooie lichtval en de perfecte afwerking krijgt het werk echter een bepaalde statigheid. Het is ingelijst in zware lijsten. Twee werken vallen uit de toon: 'de Fotograaf is een wringerige en vreemdsoortige composi- i sommige de- i Picasso doen den- daat 'Man met motor helm' doet hieraan niets af. Het werk spreekt tot de verbeelding. Een grote serie bewerkte foto's van Karin Wortel- boer is minder geslaagd. Zij vervormt en versluiert haar zwart/wit zelfportret ten met chemicalieën waardoor hier een arm, daar een oog of ander at tribuut te zien is. Hoewel sommige wer ken sterke emoties weer geven en hier en daar ero tisch èijn, oogt de hele se- een beetje hetzelfde e ken. Een andere tekening niet erg interessant. Dit bijna surrealistisch toont een jongetje, liggend in een kaal, verlaten land schap met scheef gewaai de bomen. Een prachtige collectie. Dat het vrouwenportret 'longen met bloem' blijkt te heten en die van de sol- geldt nog i deel dat met kleur is be werkt, waarbij de gezich ten volkomen onherken baar zijn geworden zon der dat daar veel voor in de plaats is gekomen. Slechts één portret met schouderpartij is zeer de moeite waard. Karin Wortel boer vervormt en versluiert haar zwart/wit zelfportretten met chemicalieën waardoor hier een arm, daar een oog of ander attri buut te zien is. foto pp Zaterdag 17 augustus 1991 NIEUWSLIJN Postkantoormeubilair wint prijs AMSTERDAM De Stichting Amsterdams Fonds voor de Kunst heeft de Kho Liang Ie-prijs toegekend aan Total Design voor het ontwerpen van postkantoormeubilair. Het bureau verzon in nauwe samenwerking met de PTT een nieuw concept voor de inrichting van postkantoren. „Deze kenmerkt zich door een ple zierige openheid en een grote aandacht voor esthetiek in combi natie met functionele eisen", aldus het juryrapport. De jury be stond uit Ton Haas, Frederike Huygen en Michel van Tongeren. De prijs van 10.000 gulden wordt Total Design in november uit gereikt. Schliemanns Troje in Oudheden LEIDEN Het Rijksmuseum van Oudheden wijdt van 19 okto ber tot en met 5 januari een tentoonstelling aan de opgravingen naar het legendarische Troje door de Duitse avonturier en ama teur-archeoloog Heinrich Schliemann. In Schliemanns Troje is een deel van het rijke materiaal, dat Schliemann ruim 100 jaar geleden tijdens zijn even beroemde als omstreden opgravingen aantrof, te zien. De duizenden objecten tellende verzameling die Schliemann aan de Duitse staat schonk, is na de Tweede We reldoorlog in tweeën gedeeld. Na de hereniging van beide Duits- landen is het voor het eerst sinds bijna vijftig jaar weer mogelijk de vondsten in hun geheel te presenteren. Laatste zomerserieconcert KATWIJK Het laatste concert in de zomerserie Vredeskerk in Katwijk aan Zee wordt op dinsdag 20 augustus verzorgd door de organist Willem H. Zwart uit Kampen. Intmationale bekendheid verwierf hij door concerten in de Verenigde Staten, Canada en Frankrijk. Óp het programma staan werken van onder anderen De Wolf, Bach, Frank en Purcell. Aanvang van het concert: 20.15 uur. Nederlands paviljoen 'Sevilla' Wie al vast een indruk wil krij gen van de Nederlandse inzen ding naar de Wereldtentoon stelling in Sevilla, die volgend jaar plaatsvindt, kan nu terecht in het Architectuurinstituut aan de Rotterdamse Westersingel. Daar is een tentoonstelling over de Nederlandse bijdrage aan 'Sevilla'. De nadruk in het Architectuur instituut ligt uiteraard op de bij zondere vormgeving van het Nederlandse paviljoen dat straks in Sevilla te zien zal zijn. De Nederlandse architecten Zwarts en Jansma (die de ont werpwedstrijd wonnen van veel bekendere architecten als Hoogstad, Dam, Weeber en Al berts) passen een systeem van waterkoeling toe. Hun gebouw heeft geen gevels, het is slechts omgeven door een soort gordij nen van strakgespannen kunst vezel. Daarlangs wordt stro mend water geleid, dat door de zonnewarmte verdampt. BEZORGD IS HEDY d'Anco na (wvc) niet over de over name van een aantal thea ters door het Van der Valk concern, "maar waakzaam heid is geboden". Stedelijk Museum-directeur Wim Beeren wil in ons land een discussie op gang brengen over de problemen die optreden bij de restauratie van moderne kunst. Hij kon digde dat donderdag aan bij de presentatie van het ge restaureerde schilderij „Who's afraid of Red, Yellow and Blue" van Bamett Newman uit 1967. Beeren leek met dit voorstel critici van de werkwijze van de Newyorkse res taurateur Daniel Goldreyer, bij voorbaat de wind uit de zeilen te willen nemen. AMSTERDAM FRANCOISE De kritiek kwam donderdag met name van prof. dr. Ernst van de Wetering, tot voor kort hoofd van de kunsthistorische afdeling van het Centraal Laboratorium voor onderzoek van voorwer pen van Kunst en Wetenschap en voorzitter van de restauratie werkgroep van de International Council of Museums. Hij wordt beschouwd als een van de be langrijkste restauratie-specialis ten in ons land. Van de Wetering verwees naar de beschrijving die New man van het schilderij heeft ge maakt. Daarin maakte de in 1970 overleden kunstenaar mel ding van penseelstreken die in de grote kleurvlakken voor de nodige nunances hebben ge zorgd. „Goldreyer gebruikte vol gens zijn verklaring echter een verfroller. Dat kan nooit de be doeling van de kunstenaar zijn geweest." Goldreyer stelde ech ter dat dankzij zijn methode toch 90 procent van het oor spronkelijke rood behouden is gebleven: „Ik heb het werk niet overgeschilderd maar alleen de beschadigde delen hersteld." Beeren wees erop dat er on der specialisten nu eenmaal verschillende opvattingen be staan. „Ik heb na langdurige consultaties in onder meer Frankfurt en Bazel, waarbij ik tegenstrijdige oplossingen te horen kreeg, tenslotte op goede gronden voor Goldreyer geko zen. Hij heeft 40 jaar ervaring en had zich bovendien al eerder met werk van Newman bezig gehouden. Het is echter het eindresultaat dat telt. Ik ben daar heel enthousiast over, de oorspronkelijke straling van het werk is behouden gebleven." Hij noemde als een van DE on derwerpen voor de toekomstige discussie de ethische problema tiek: in hoeverre een restaura teur mag ingrijpen in het oor- sponkelijke werk. Volgens Van de Wetering is Goldreyer daarin te ver gegaan. Het abstracte werk van New man met een afmeting van 2 meter 45 bij 5 meter 43 werd in maart 1986 ernstig beschadigd met een stanleymes. De dader gaf als motivering op dat hij zo wilde protesteren tegen moder ne kunst. De restauratie heeft 500.000 gulden gekost, waar voor de gemeente Amsterdam als eigenaar van het museum een extra krediet beschikbaar stelde. ZOMER IN De laatste jaren bestaat er veel aandacht voor beeldende kunst op straat. Waren het vroeger vooral klassieke volks helden die in brons werden ge goten, de afgelopen jaren heb ben gemeentes en particuliere instellingen ontdekt dat beel den ook een eigentijds gezicht kunnen hebben. In straten, parken en op pleinen zijn de meest uiteenlopende oojecten verrezen. Objecten die worden bejubeld, bekritiseerd, beklad, beplakt en soms ook kapot ge maakt. Van de honderden beelden en objecten in de regio Leiden laten we er deze zomer enkele de revue passeren. Plaats: Boerhaaveplein, Oegst- geest. Bouwjaar: 1989. Kunstenaar: Maggi Giles. Titel: Nel met de hoed. De Britse, in Amsterdam woon achtige, kunstenares Maggi Gi les dacht onmiddellijk kat toen haar werd een object te maken Boerhaaveplein in Haaswijk. Katten hebben een speciale plaats in het leven en het werk van de kunstenares. Ze maakte al eens een hele familie, de Wil liams, en had exposities met al lerlei vreemde, abstract vorm gegeven katten. De vrolijk ge kleurde, totempaalachtige kat op het Boerhaaveplein meet één meter tachtig, staat op een sokkel, en heet 'Nel, met de hoed' genoemd naar een vrien din van de kunstenares. LEIDEN De schilders Guus Hermsen en Ger Oudshoom, respectievelijk uit Voorschoten en Leiden, ex poseren tot het eind van deze maand hun gezamenlijk werk in de Hooglandse Kerk. Het twee tal besloot in 1985 te gaan sa menwerken. Opmerkelijk is dat ze tegelijkertijd aan dezelfde doeken en boards werken waar door, volgens de kunstenaars, een soort 'gemeenschappelijk schildersgevoel' is ontstaan. De techniek is gemengd. In het al gemeen schilderen Hermsen en Oudshoom in fasen, in lagen op elkaar, tot zij menen dat de voorstelling 'spannend' genoeg is. Het werk van Guus Hermsen en Ger Oudshoom heeft veelal een dualistisch karakter door de geometrische figuren die con trasteren met wat zich op de achtergrond afspeelt.De exposi tie duurt nog tot en met 30 au gustus en is te zien op maandag van 13.00 tot 15.30 uur, van dinsdag tot en met vrijdag van 11.00 tot 15.30 uur en op zater dagvan 11.00 tot 16.00 uur. Gezamenlijk werk van Guus hermsen en Ger Oudshoom in de Hooglandse kerk. foto jan holvast NEW YORK Meer dan 750.000 mensen woonden deze week het gratis concert van Paul Simon in het Newyorkse Central Park bij. Het was voor het eerst sinds 1983 dat het Central Park de achtergrond vormde voor een popconcert. In dat jaar werd een concert van Diana Ross verstoord door amokmakers. foto afp Het totempaalachtige beeld van Maggi Siles. foto wim l

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 11