Kunst Jubileum schouwburg zonder cadeautje Aids-benefiet plaatst Nijholt en Alexander in nieuwe rol Nederlandse Filmdagen Onderwaterarcheologen willen samenwerking Vrijdag 16 augustus 1991 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK JAN RUSDAM SASKIA STOEUNGA Eindredactie: CONNY SMITS Vormgeving: SIMON DE GRAAF 9 Ook het Jemenitische volk is onderwerp van de tentoonstelling 'Je men. Het Arabia Felix' die in het Rijksmuseum voor Volkenkunde wordt gehouden. foto pr Openingstijden Kunstuitleen verruimd LEIDEN De openingstijden vein de Kunstuitleen Leiden zijn sinds dinsdag verruimd. Van dinsdag tot en met zaterdag kan men er nu van elf tot vijf uur terecht en op donderdagavond ook van zeven tot negen uur. Het adres van de Kunstuitleen is Lam mermarkt 29-35, Leiden. UTRECHTSE STADS SCHOUWBURG bestaat 50 jaar en is al 50 jaar te krap be meten. NIEUWSLIJN Foto's uit Jemen bij Volkenkunde LEIDEN Architectuur, religie, ambachten, land en volk van Je men zijn onderwerpen van de thema-tentoonstelling die het Rijksmuseum voor Volkenkunde vanaf morgen houdt. Dierderik Six, architect, was in 1989 betrokken bij het herstel van Sana a, destijds de hoofdstad van de republiek Noord-Jemen, en hij raakte geboeid door de overweldigende architectuur. Tijdens zijn verblijf maakte hij foto's die nu op de tentoonstelling in Lei den tot en met 20 oktober te zien zijn. men, zal in Amsterdam voor het eerst in het openbaar lichte mu ziek gaan zingen. „Nou ja, voor het eerst.... Vroeger heb ik in een jazzband gezongen, stukken als Here's that rainy day'. Thuis luister ik nooit naar klassieke muziek, maar ik zing wel veel mee met Janet Jackson en Aretha Fran klin. En ik kijk veel naar Broad- wayshows. Het kiezen tussen lichte en klassieke muziek is ook gewoon een kwestie van stemgebruik." Willem Nijholt doet tijdens EXPOSITIES LEIDEN BLEIJENBERG LIJSTEN Breestraat 113. olieverven en mate- rieschilderijen van Wil Uitgeest, tot 29/8: di t/m za 9-18 uur. do 9-21 uur. eerste zondag van de maand 12- 17 uur. ANTIQUARIAAT VAN PADDENBURGH Diefsteeg 14. steendrukken van Chris Buursen, tot 1/9; di t/m vr 13-18 uur, do 19-21 uur. za 12-17 uur. STEDELIJK MUSEUM DE LAKENHAL Oude Singel 28-32, Het Klimaat, 7 buitenlandse kunstenaars, tot 19/8; di t/m zal 0-17 uur. zo 13-17 uur. GALERIE TIME IS ART Nieuwstraat 10. zomer-expositie van verschillende kunstenaars, tot 1/9; do t/m za 14-18 uur. zo 14-17 uur. FOTOGALERIE DE KLEINE KLUP Nieuwe Rijn 1foto-expositie van Do- rien van der Meer. tot 6/9; ma t/m za 10-22 uur, zo 12-22 uur. LAK GALERIE Cleveringaplaats 1bewerkte-foto's van Karin Wortelboer en tekeningen van Harry Miedema. tot 15/9; ma t/m vr 10-22 uur, zo 14-17 uur. ALPHEN GEBOUW RIJNSTAETE Prins Bernhardlaan 10. figuratieve en abstrakte kunst van Janny Endstra- Docters van Leeuwen en Ivet Thun- mssen, tot 21/9. HILLEGOM GALERIE'DE TUINERIJE' Stationsweg 169, 'Beeldende kunst voor binnen en buiten', groepsexposi- tie van 8 kunstenaars, van 18/8 tot 16/9; wo t/m zo 14-17 uur. KAAGDORP GALERIE EN POTTERIE DE KEVER Irenelaan 17. Etsen van Laetitia de Haas en keramiek van Erik du Cha- tenier, Henk Maurer, Jonathan Ellen der en Marlies Diesen, tot 16/9. KATWIJK GALERIE DE WITTE DUIF Koninginneweg 12/a, 'Moderne Ne derlandse kunstenaars'; met o.a. foto opd die concerten ook iets onge bruikelijks: presenteren. „Ik doe dat nooit en vind het dus dood eng. Het mag beslist geen Nij- holtshow worden en zeker geen komisch tintje hebben. Je doet het met z'n allen en er zullen ook veel mensen in de zaal zit ten die heel emotioneel bij de zaak zijn betrokken." De 'Friends for Life'-concer- ten worden gegeven op 27 au gustus, in de Wangzaal van de Beurs van Berlage te Amster dam, om 14.30 en 20.15 uur. zeefdrukken van Karei Appel en di verse technieken van Herman Brood en Corneille, tot 15/9; za 11-13 uur en 14-17 uur. LEIDERDORP HOLLANDSE TUYN Hoofdstraat 24, schilderijen van Rita Veerman-Jansen. tot 1/9; dag. 16-18 uur, do 10-18 uur. LISSE RESTAURANT DE BARBAAR Tentoonstelling van schilderijen, aquarellen, en zeefdrukken van Lu ciano Paverotti en werken van Ed Dirkse met als thema 'Paverotti 30 jaar in concert', vanaf 16/8. T HUYS DEVER Heereweg 349/a, 26e Benelux Foto salon. tot 19/8; di t/m zo 14-17 uur NOORDWIJK NH VISSERSKAPEL Hoofdstraat, werken van 35 Noord wijkse Amateurkunstenaars, tot 19/8. N00RDWIJKERH0UT BIBLIOTHEEK Groepsexpositie Martin Kanters (olie verf) Dolly Versloot-van Eyken (aqua rellen) en Rita Berendsen-van der Hoorn (keramiek), tot 27/8; ma. woe, vr 14-17 en 19-21 uur. do en za 10- 12.30 uur. VOORSCHOTEN GALERIE MERCEDES Voorstraat 35/b (steeg), aquarel en olieverf van Ria Houwen en beelden van Jac Houwen, tot 8/9; wo en do 13:17 uur. vr en za 11-17 uur. WASSENAAR RAADHUIS 'DE PAAUW' Raadhuislaan 22. werken van diverse kunstenaars, tot 19/8; di t/m vr 10- 16 uur. za en zo 13-17 uur. WOERDEN STADSMUSEUM Tentoonstelling van eigen werk van de docenten van creativiteitscentrum 'De Werkschuit'. van 17/8 tot 22/9; dag 14-17 uur UTRECHT «GPD De Nederlandse Filmdagen zullen woensdagavond 18 september worden geopend met de wereldpremière van De Provincie. Met deze verfilming van het gelijknamige, door Jan Brokken geschreven boek, maakt Jan Bosdriesz zijn debuut als speelfilmer. Hoofdrollen in De Provincie worden gespeeld door Thorn Hoffman, Pierre Bok- ma, Gijs Scholten van Aschat en Tamar van den Dop. „Het zal in het begin van de ja ren tachtig zijn geweest toen ik voor het eerst van aids hoorde", vertelt de Amerikaans/Neder landse sopraan Roberta Alexan der. „Rond 1986 zag ik voor het eerst mensen die ik kende slachtoffer worden van die ziek te." De acteur Willem Nijholt verging het bijna net zo. „Ik zag een programma over een ziekte waar op dat moment veel ho moseksuelen aan leden. Ik kreeg toen het zelden voorko mende gevoel dat dit iets was, dat zich niet ver van ons bed zou kunnen gaan afspelen. Dat dit iedereen aangaat." Zowel Roberta Alexander als Willem Nijholt werken op 27 augustus mee aan twee bene fietconcerten in de Amsterdam se Beurs van Berlage. Een mati nee en een avondvoorstelling onder de titel 'Friends for Life', die Nijholt presenteert en waar Roberta Alexander zowel solis tisch optreedt als met het New York City Gay Men's Choir. Roberta Alexander kent het koor van haar vele optredens in de Verenigde Staten, waar het inmiddels een begrip is gewor den en waar vele groten als Ma rilyn Home en Eartha Kitt haar voorgingen. „Omdat ik het te druk had, is het nog niet eerder van een samenwerking geko men." Toen bleek dat het koor naar Europa zou komen en de zangeres vrij had, bedacht orga nisator Joram de Bree die twee te koppelen voor een benefiet concert. Leven De concerten moeten ook laten zien, dat er tegenwoordig met aids valt te leven. Beter en lan ger. Zo telt het Newyorkse koor enkele leden die zelf aan aids lijden. „Ze doen mee om te la ten zien dat leven met aids mo gelijk is en dat het toch nog leuk kan zijn", vertelt Nijholt. „Hoewel je weet dat dit je eindstation is, accepteer je dat als je noodlot. Daarom is het ook zo goed dat er in 'Les Misé- rables' iemand meedoet die sero-positief is. Iedereen wist dat bij de audities, maar hij was gewoon goed en werd daarom aangenomen. Op die manier kun je laten zien, dat paniek niet nodig is. Angst sluit alleen Vooral de televisie-uitzending in december door de AVRO moet daar veel aan bijdragen. Al vindt de organisatie het jammer dat het gironummer van het Aidsfonds dan niet in beeld mag komen. Dat zou al eerder ge- Utrecht heeft geen geld voor broodnodige verbouwing plande inzamelingsacties van andere omroepen kunnen scha den. Onverschillig Bestaat met al die publiciteit van de laatste tijd niet het ge vaar dat het publiek de ziekte aids zo langzamerhand als een vast gegeven gaat beschouwen en dat er onverschilligheid op treedt? De zangeres kan zich dat niet voorstellen. „In het begin dacht ik ook dat je als vrouw niets met aids te maken zou hebben. Maar je hoort nu steeds vaker dat zelfs kinderen ermee zijn besmet. Drie kinde ren in één familie, las ik pas nog." „Hoe de mensen hier in Ne derland met aids omgaan weet ik niet. Maar tussen de media hier en in Amerika zie ik wel de gelijk een groot verschil. In Ne derland hoor en lees je meer over de feiten, terwijl aids in de Verenigse Staten vaak erg wordt opgeblazen. Dat is jammer, want je kunt veel paniek voor komen met het geven vein goe de informatie. Het is nu wel be-, kend, dat je geen aids krijgt als je iemand een hand geeft." Hoewel de zangeres en de ac teur beiden benadrukken dat aids een ziekte is die niet alleen homo's maar de hele mensheid Willem Nijholt en Roberta Alexander: twee 'Friends for life-concerten'. bedreigt, heeft deze actie toch een duidelijk homo-accent. Zo wordt aan de concerten ook meegewerkt door het kwartet Noot aan de Man. Ook is de in Amsterdam wonende Ameri kaanse zanger Bruce Sellers is van de partij en de groep Four Steps. Veel van de muzikale bijdra gen worden begeleid door de Rijkspolitiekapel. Roberta Alexander, die prachtig Mahler zingt en met evenveel gemak ook Mozart, om maar eens twee der klassieken te noe „Het is jubileren in een tijd die voor de stad Utrecht en de Stadsschouwburg niet echt rooskleurig is. Je zou een bord voor je kop hebben als je niet ziet dat de stad grote financiële problemen heeft, die van invloed zijn op de toekomst van de schouwburg." Menso Carpentier Alting, directeur van de Utrechtse Stadsschouwburg, filosofeert over heden en toekomst van zijn theater. Op 14 septem ber viert de schouwburg zijn 50-jarig bestaan met de ga lapremière van Shakespeare's Hamlet, in de regie van de Vlaming Dirk Tanghe. ken niet goed meer. Als er iets kapot gaat, een moertje, een schroefje of wat dan ook, dan is in de hele wereld zo'n ding niet meer te krijgen. Als door een godswonder zijn er nog steeds geen rampen gebeurd. Er zakt alleen wel eens iemand door een stoel. We lopen eigenlijk constant langs de rand van de afgrond." Voor de aanpak van j het „te kleine" toneelhuis - Car- pentier Altings persoonlijke prioriteit - is nog geen geld ge- vonden. Bepaalde produkties gaan aan de neus van het Utrechtse publiek voorbij om dat het toneel niet breed genoeg is. „Grote musicals, operavoor stellingen en buitenlandse pro dukties kunnen hier niet staan. Sommigen willen dat zelfs niet." Carpentier Alting: „Het idiote is dat men daar al voor waar schuwde toen de schouwburg in 1941 officieel in gebruik werd genomen. Het ruimtegebrek is alleen maar. nijpender gewor den." Architect Dudok, die eind jaren dertig werd aangezocht voor de bouw van een nieuwe schouwburg, had volgens critici de esthetiek hoger ingeschat dan de functie van het gebouw. Carpentier Alting, precies vijf jaar in dienst van de schouw burg, toont zich ambivalent over de toekomst. Het is nog nooit zo goed gegaan als het af gelopen seizoen. Met 190.000 bezoekers behoorde de Stads schouwburg tot de best bezoch te theaters in Nederland. Daar staat tegenover dat de gemeente Utrecht kampt met grote financiële problemen, die ook hun weerslag hebben op het culturele leven in de Domstad. De Schouwburg, een gemeentelijke dienst, heeft circa zestien miljoen gulden nodig voor een ingrijpende verbou wing en de aanpak van achter stallig onderhoud. „Bij de pre sentatie van de bouwplannen, in 1989, hebben we in ons rap port geschreven dat het mooiste verjaarsgeschenk voor de schouwburg zou zijn dat we kunnen gaan verbouwen", al dus Carpentier Alting. Maar de financiering kwam niet rond; het cadeau is niet gekomen. De Schouwburgdirecteur hoopt dat volgend jaar zomer wel met het wegwerken van achterstallig onderhoud kan worden begonnen. Daarvoor is Aan bepaalde toneeleisen zou zes miljoen nodig. Carpentier hij onvoldoende aandacht ge- Alting: „Het pand staat nog net schonken hebben. nso Carpentier Alting, t publiek kosten". directeur van de Utrechtse Stadsschouwburg: „Op e niet op instorten, maar de deu ren en de luchtverversing i oude schouwburg as honderdjarige het Vreeburg was zo goed als versleten. Jaren lange discussies over renovatie of nieuwbouw hadden niet tot een besluit geleid. Tot plotseling de illustere F. Fentener van Vlis- singen, directeur van de in Utrecht gevestigde Steenkolen Handelsvereeniging, een bedrag van een half miljoen gulden op tafel van de Utrechtse burge meester Ter Pelkwijk deponeer de. Toen was er geen probleem meer: er zou een nieuwe schouwburg verrijzen. Op 3 september 1941 - het tweede jaar van de Duitse be zetting - werd de nieuwe Stads schouwburg officieel geopend. Op het programma stond onder meer de opvoering van het ze denspel „Kikeboe" van Speen hof met Anton Ruys, Georgette Hagedoom en Guus Oster. De geschiedschrijving vermeldt dat het, in verband met de oorlogs omstandigheden, een eenvou dige avond was. De genodigden ontvingen alleen een kop koffie en een schijf koek. Het was dan ook een vreemde tijd om een schouwburg te ope nen. De Duitse bezetting duur de al bijna anderhalf jaar. Krap twee maanden na de opening ontving de Schouwburgcom missie het bericht dat zij lid diende te worden van de door de Duitsers ingestelde Neder landse Kultuurkamer. In februa ri 1942 werd besloten niet aan die oproep te voldoen. De con sequenties daarvan bleven be perkt, maar dat betekende aller minst dat het schouwburgbe stuur in alle vrijheid kon doen wat het wilde. Directeur Blieck werd al snel de laan uitge stuurd, omdat zijn vrouw niet tot het „edelgermaanse ras" be hoorde. Werk van joodse au teurs was verboden en het in Den Haag gevestigde Deutsches Theater legde vaak beslag op „goede" toneelavonden om Duitsers te vermaken met blij spelen en kluchten. Er was ech ter maar één gezelschap dat echt nazistische stukken speel de. Dat was het Noord-Hollands Toneel. Na 5 september 1944 (dolle dinsdag) werden alle toneel voorstellingen gestaakt. De Stadsschouwburg heeft nooit een vaste bespeler gehad. „Door de jaren heen heeft de schouwburg een „ieder-wat- wils-programmering" gebo den". vertelt Carpentier Alting, „en heeft daarmee een hechte groep vaste bezoekers weten te trekken." De Utrechtse schouw burg profiteerde van de lusten van het gastheerschap zonder de lasten van een „eigen" gezel schap te hoeven dragen. Geleidelijk ontwikkelde de Stadsschouwburg zich tot een plek waar iedereen, zowel pu bliek als acteurs, kleinkunste naars en dansers, zich op zijn gemak voelde. De meeste grote nationale produkties hebben er op de planken gestaan, evenals een groot aantal internationale voorstellingen op het gebied van dans, opera en toneel. Ondanks dat succes-verhaal dreigen er nu donkere wolken. Het gemeentebestuur van Utrecht ziet het liefst de toe gangsprijzen omhoog gaan om met de extra inkomsten finan ciële gaten in de begroting te vullen. Carpentier Alting: „Dat is een ontzettend riskante on derneming, omdat gebleken is dat we met onze toegangsprij zen al aan de zeer hoge kant zit ten. Op een gegeven moment heb je het gevoel: tot hier en niet verder, want dan gaat het echt publiek kosten. Je hebt een rijdende trein, in dit geval een TGV, en die wil je op z'n snel heid houden. Je hebt het gevoel dat je die snelheid moet afrem men." Het risico daarvan is vol gens de directeur dat de Stads schouwburg afglijdt naar het ni veau van een regionaal theater. Dat kan en dat mag niet, vindt Carpentier Alting. Hij wil zijn schouwburg niet laten wegval len uit het selecte groepje schouwburgen met een lande lijk belang. Afgelopen seizoen is echter al enkele malen gebleken dat mensen bepaalde „topvoorstel- lingen" te duur vonden en weg bleven. „Er is een bepaald soort publiek, de fijnproevers, dat meer tot een culturele dan tot een financiële elite behoort. Die mensen beginnen af te haken of gaan voor iets meer geld naar het Muziektheater ir dam. Eén stap verder zeggen: sluit de tent i gaan ze allemaal naa dam. Het is niet leuk beleven als de schouwburg jubi leert." Amster- n je kan aar, dan Amster- dat te AMSTERDAM FRANCOISE LEDEBOER Onderwaterarcheologen uit een aantal Europese lan den praten deze week in Amsterdam over de noodzaak tót internationale samenwerking. Het overleg wordt vandaag afgerond met een openbaar symposium in het Allard Pierson Museum. In internationaal verband vroeg tot nu toe alleen de Raad van Europa aandacht voor onderwaterarcheolo- gie. Dat was in 1978, toen aan de lidstaten het advies werd gegeven voortaan ook onderwatermonumenten te beschermen. Dat zijn voornamelijk gezonken scheepsresten en ajles wat nog gered kan worden uit de lading. Deze oproep leidde in Nederland tot de aan stelling van drs. Thijs Maarleveld als rijks-onderwater- archeoloog door het ministerie van WVC. Samenwerking is in de eerste plaats nodig omdat er veel te weinig geld beschikbaar komt voor de bekosti ging van het dure onderzoek onder water, vertelt on- derwaterarcheoloog dr. Fik Meijer namens de organi satie van de bijeenkomst, een van de vele initiatieven die The Amsterdam Summer University deze maand ontplooit. „Het is efficiënter de fondsen internationaal te bundelen en systematischer te gebruiken dan nu het geval is. Nu stuiten vissers en amateursduikers vaak louter toevallig op wrakken, maar heeft het lang niet altijd zin deze vondsten ook op te graven." Het geld dat daar dan toch aan wordt besteed, is in weten schappelijk opzicht eigenlijk verspild. Zeegeschiedenis Meijer geeft een voorbeeld uit zijn eigen specialisme, de zeegeschiedenis van de oude Grieken en Romeinen. In de Middellandse Zee zijn inmiddels honderden wrakken uit de bloeitijd van het Romeinse Rijk opge graven. Materiaal uit de Bronstijd (3000 tot 1200 voor Christus) en de vroegste Griejcse tijd (750 tot 500 voor Christus) is echter schaars. Meijer: „We hebben bij voorbeeld nog nooit een oorlogsschip uit de Griekse tijd gevonden. Uit bronnen is echter bekend dat daar op vaak meer dan honderd manschappen zaten, zodat het schepen met een forse omvang moeten zijn ge weest. Het is natuurlijk zinvoller naar een wrak uit die tijd te gaan zoeken in plaats van opnieuw geld te ste ken in het opgraven van Romeinse schepen. Daar we ten we al meer dan genoeg over. Meijer weet uit contacten met collega's dat ook voor andere specialismen van de onderwaterarcheologje dergelijke keuzes moeten worden gemaakt: „Wij me nen dat de Unesco, de organisatie van de Verenigde Naties voor onderwijs, wetenschap en cultuur, met een wereldwijd bereik, bij uitstek geschikt is daarin een co ördinerende rol te spelen." Er wordt deze week ook gepraat over de noodzaak internationale regels op te stellen voor de inschakeling van amateur-duikers. Daarbij.zijn veel schatgravers die fortuin willen maken, maar er zijn ook genoeg duikers actief die wel degelijk willen samenwerken met weten schappers. „je moet zodanige regels maken dat het kaf van het koren wordt gescheiden. Recht op éen behoor lijk vindersloon zou al helpen", zegt Meijer. Onderwaterarcheologie. Nog nooit is er een oorlogsschip uit de Griekse tijd gevonden. foto gpo

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 9