Rtv show Bezoekers zijn meer dan alleen klapvee 'Goochelen is en blijft een fantastisch vak' BBC start offensief tegen ITV Dinsdag 13 augustus 1991 Redactie: 023-150191/023-1 JOLANDA OUKES GERARD V A VAN POPPELEN Vormgeving: J, Eppo van Nispen begeleidt publiek bij TROS FREDERIKE CONTANT ry M e lijken vaak alleen M tribunevulling: de J mensen die bij tv- progamma's achter de presen- tator/trice zitten. Niet meer dan een levende aanvulling in het decor van een tv-show. Bij veel grote amusementsshows is dat ook vaak het geval. Dan komen ze met busladingen te gelijk aan, worden op de tribu nes gedumpt en krijgen in structie van de opnameleider wanneer er moet worden ge klapt Vaak is dat niet eens no- dig, want mensen klappen voor alles. 'This is tievie man.' j Toch zijn er ook tv-uitzendin- j gen waarbij eisen aan het pu- bliek worden gesteld. Bijvoor- i beeld bij informatieve en licht I amusante programma's en talk- shows. Bij dat soort tv-program- ma's heeft het publiek een be langrijke rol, zonder dat de mensen het zelf beseffen. Eppo van Nispen werkt als redacteur mee aan diverse TROS-pro- gramma's en heeft ook vaak de taak het publiek voor de live programma's te instrueren. Hij vertelt over zijn werk. „Natuurlijk is bij veel pro gramma's het publiek niet meer dan beeldvulling, maar bij in formatieve shows wordt het pu bliek heel nauwkeurig geselec teerd en in de gaten gehouden. Vaak wordt er uren met die mensen opgetrokken voordat de uitzending de lucht ingaat. Tegen die tijd heb ik hen ervan kunnen overtuigen dat zij zich aan bepaalde regels moeten houden en heb hen het nut daarvan uitgelegd." VIP's Van Nispen werkt nu ruim twee jaar bij de TROS. Voor die tijd was hij als werkstudent gids in de Heinekenbrouwerij. „De er varing die ik daar heb opge daan, kan ik nu mooi gebrui ken. Het is namelijk heel be langrijk dat je de gasten goed informeert en hen het idee geeft iets bijzonders te zijn. Ik ga van het principe uit dat de mensen die naar programma's als Crime Time, of vroeger Jongbloed en Joosten komen, als VIP's moe ten worden behandeld. Dat vergt energie, geduld en men senkennis." „Iedere gast is anders en ver dient een persoonlijke benade ring. De TROS is gelukkig een omroep dat zorgvuldig met dat publiek omgaat. Bij de com merciële omroep, zo heb ik ge hoord, wordt het publiek vaak gezien als extra imkomsten. De mensen moeten betalen voor hun entree, voor een kop koffie en de garderobejuffrouw. Van Nispen geeft als voor beeld van een serieuze ont vangst de gang van zeiken bij een live-uitzending van Crime Time weer: het misdaadpro gramma van de TROS met als presentator Jaap Jongbloed. Eppo: „Allereerst zijn de be zoekers al door een eerste selec tie van de afdeling publieksser- vice gekomen. De TROS wordt dagelijks bedolven onder aan vragen voor het bijwonen een tv-uitzending. De gasten worden geselecteerd op leeftijd, plaats van herkomst en interes se. Een paar uur voor het pro gramma de lucht ingaat arri veert het publiek. Ze krijgen een kop koffie met iets daarbij. Als iedereen rustig zit begint mijn taak. Ik neem de lijst met na men door, probeer zoveel mo gelijk namen bij gezichten te onthouden om de mensen later bij naam te kunnen aanspre ken." „Een voordeel is dat mensen die er niet thuishoren door de mand vallen of juist verwezen kunnen worden naar een ande re studio. Het is al eens voorge komen dat een redacteur van Crime Time helemaal in de stress schoot omdat één van de belangrijkste gasten van die uit zending niet was komen opda gen. Bleek dat die gast tussen 'mijn' publiek zat. Ik vertel de gasten wat over de TROS, stel ze Van Nispen: „Natuurlijk is bij veel programma's het publiek keurig geselecteerd en in de gaten gehouden." dan beeldvulling, maar bij informatieve shows wordt het publiek heel nauw- FOTOCPD op de hoogte van actuele ont wikkelingen binnen het bedrijf en laat mensen vragen stellen. Zo probeer ik een groep te cre ëren van allemaal individuen." „Vervolgens leg ik uitgebreid uit hoe het programma dat ze gaan bijwonen tot stand komt. Veel mensen begrijpen namelijk niet dat een hele ploeg mensen dag in dag uit full time werk heeft aan een tv-uitzending van een half uur. Daarna wordt een publieksfilm vertoond waarin alle mensen die aan het pro gramma meewerken worden voorgesteld. Dat is een Ameri kaanse aanpak die de TROS heeft overgenomen." WC-bezoek Als de film is vertoond spoort Eppo alle mensen aan tot wc- bezoek, omdat tijdens de uit zending niemand kan opstaan en weglopen. „Na die sanitaire onderbreking breekt een span nend moment aan. We gaan naar de studio. Dan wordt het meestal wat stiller, want ieder een is een beetje gespannen. Ze weten dat ze straks voor ander half miljoen mensen te kijk zul len zitten. Voor mij begint dan een vervelende taak. Ik moet het publiek indelen." „Bijna iedereen wil achter Jongbloed zitten. Zo prominent mogelijk in beeld. Dat kan dus niet. Dus selecteer ik op lengte, op geslacht, op leeftijd en ande re dingen. Mensen met bijvoor beeld heel opvallende kleren, of andere in Tiet oog springende uiterlijkheden en dus afleidend zijn, komen niet helemaal voor aan te zitten. Vaak is dat voor die mensèn heel teleurstellend. Er zijn mensen bij die zich voor dik honderd gulden een perma nent hebben laten aanmeten, zich helemaal in het nieuw heb ben gestoken omdat ze graag op hun paasbest op dat scherm willen komen. Als ze dan ach terin komen te zitten is dat niet leuk. Maar het aantal plaatsen achter jaap is beperkt." Neus peuteren Nadat iedereen op een aange wezen plaats zit, houdt Eppo van Nispen voor het laatst een preek. „Iedereen weet inmid dels dat er niet gezwaaid mag worden, maar vijftig procent „Er zijn mensen bij die zich helemaal in het nieuw hebben gestoken. Als ze dan achterin ko men te zitten is dat niet leuk. (Eppo van Nispen) van de bezoekers heeft met fa milie thuis een of ander geheim teken afgesproken. Aan de neus peuteren, aan een oorlel trek ken of iets dergelijks. Ik vertel hen dat de familie thuis het sein wel begrijpt, maar dat zij zich voor anderhalf miljoen andere kijkers voor gek zetten. Dat ze als halve debielen zullen over komen. Voorts laat ik hen streng weten dat iedereen die zich misdraagt zonder pardon van de tribune wordt gehaald als er een filmpje wordt vertoond." Ook het applaus wordt met het publiek doorgenomen. „We repeteren diverse soorten ap plaus. Daar wordt altijd enthou siast aan meegedaan. Ook wordt het publiek verzocht niet te applaudiseren als een onder werp over moord en doodslag is afgehandeld, dat past niet." Na die laatste woorden van Eppo komt het 'Moment Suprè me'. Jaap Jongbloed verschijnt ten tonele. Eppo: „Daar wach ten de mensen toch op. De be kende Nederlander van dichtbij zien. Jaap gaat heel leuk met het publiek om. Hij praat voor en na de uitzending kort met ze. Hij weet hoe belangrijk een goed publiek is. Hij betrekt de mensen ook vaak onverwachts in een discussie." Van Nispen werkt lang ge noeg bij de televisie om goed te weten dat het een wereld vol met klatergoud is. „Toch is het mijn taak om het publiek in de magie van tv te laten geloven, ze mogen hun illussies niet ver liezen. Daarom wordt elke be zoeker behandeld als een VIP. Elke keer vijftig tevreden men sen naar huis die dan weer doorvertellen hoe leuk en goed verzorgd het was bij de TROS. Dat is goede reclame voor de omroep en dan heb je goede public relations bedreven." Hans 'Prijzenslag' Kazan: Illusie is het mooiste De 'board room' in de Hilversumse vestiging van RTL 4. Donker hout, planten bakken, een indrukwekkend bureau en een dito vergaderta fel. De vriendelijke persvoor lichter brengt thee in karton nen bekertjes met RTL4-op- druk. „Ga lekker zitten, alles naar wens? Hij komt er zo aan." Ik hoor zijn stem al op de gang. En daar is hij, de pre sentator die vijf avonden per week het avondmaal van an derhalf miljoen kijkers opvro lijkt: Hans 'Prijzenslag' Kazén. Een typisch Nederlandse voor naam bij een achternaam die doet denken aan toendra's en steppen, hoe zit dat? „Hans is echt, Kazan een pseudoniem. Een naam die ik ooit op de lagere school al ver zonnen heb. Fred Kaps was des tijds mijn grote voorbeeld, daar komt 'Ka' vandaan. *Zan' komt van Inzani, de naam van een Italiaanse goochelaar die ik ooit in een boekje tegenkwam. Sa mengevoegd werd dat dus Ka zan. Maar dat leek te veel op Kazan de wolfshond, dus van daar dat streepje op de tweede In 1972 werd je Nederlands kampioen Illusionisme, een jaar later won je in Parijs de Wereld kampioenschappen Goochelen. En nu, heb je je konijnepak aan de wilgen gehangen. „Vroeger goochelde ik meer dan ik presenteerde, nu is dat andersom. Maar ik heb het goo chelen nooit verlaten en dat zal ik ook nooit doen, het is al acht tien jaar mijn vak. Wat iemand over mij de kreet deed beden ken 'de beste goochelaar onder de presentatoren - de beste pre sentator onder de goochelaars'. Naast Prijzenslag treed ik zo'n 240 keer per jaar op in den lan de. Bij bedrijven, bij produkt- presentaties. En daar gebruik ik dan het goochelen bij. Dan to ver ik bijvoorbeeld een auto te voorschijn, of ik doe iets raars met een computer." Veel gelachen Wat is je favoriete truc? „Wat ik erg leuk vind is bij voorbeeld dat ik een man uit het publiek naar voren laat ko men en hem een bepaalde truc laat zien. Ik leg hem uit hoe het gaat, zeg precies wat ik doe. Twee keer, zes keer, waarbij de hele zaal kan zien hoe het werkt, maar die man niet. Het publiek ligt in een deuk, en krijgt tegelijkertijd een soort blik achter de schermen, waardoor men begrijpt dat ze zelf óók voor de gek worden gehouden. Een truc moet namelijk niet al leen verbazingwekkend zijn, maar ook leuk, om te lachen. Als ik een half uur optreed moet er veel gelachen worden. Maar, ik zet absoluut nooit mensen voor gek, dat zal ik nooit doen, niet bij het goochelen en niet bij Prijzenslag. Je publiek, je kandi daten, die vervullen eigenlijk de hoofdrol." Hoe leer je goochelen? „Dat leer je jezelf. Je raakt ge ïnteresseerd en dan ga je boek jes kopen en goocheldozen en dingen uitproberen. De een blijft steken bij de goocheldoos, degene die er feeling voor heeft gaat verder. En dan ga je zelf trucs bedenken, zelf dingen uit werken. Een leuke hobby. En een fantastisch vak. Je schept jezelf een probleem en dan ga je bedenken hoe je dat möet op lossen." Wat is leuker, presenteren of goochelen? „Presenteren. Omdat je daar bij andere mensen naar voren kunt halen, dat vind ik leuker dan zelf het middelpunt zijn." Is dat bescheidenheid? „Nee.. Gewoon een karakter trek, dat heeft niets met be scheidenheid te maken." Strenge regels Zou goochelen en presenteren niet te combineren zijn. Zodat je bijvoorbeeld tijdens Prijzenslag af en toe een pingpongballetje uit iemands oor haalt of zo? ,,Ja, dat lijkt heel veel mensen leuk. Maar we doen het niet. Ten eerste is Prijzenslag gebon den aan strenge regels, aan een vaste formule. En ten tweede gaat iedereen dan natuurlijk roepen als Kazón goochelt met een sigaret en met een duif, dan Hans Kazan: „Presenteren vind ik leuker dan goochelen, omdat je daar bij andere mensen naar voren kunt halen, zonder zelf het middelpunt te Zijn. FOTO LEX VAN ROSSEN zal hij ook wel iets uithalen met de prijzenbordjes." Leef je mee met je kandida ten? „Jazeker. Als we bezig zijn ga ik mee in de spanning, leef ik oprecht mee met de kandida ten. Ik zou hef liefst zien dat ze allemaal zouden winnen, maar dat kan natuurlijk niet. Als ie mand geluk heeft vind ik dat leuk, als hij verliest is dat rot. Maar ja, zo is het spel, zo is het leven. Dit spel is een afspiege ling van het leven: het kan alle maal gebeuren. Dat maakt het ook boeiend om naar te kijken. Mensen kijken naar quizzen omdat mensen graag naar men sen kijken." Wordt er nooit een kandidaat woedend omdat hij niets gewon nen heeft? „Neeneenee, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Iedereen neemt vrolijk lachend afscheid. Voor de mensen die meedoen is het belangrijk erbij geweest te zijn. De videoband die thuis meedraaide is belangrijker dan die ijskast of die auto. Ik wil ook vooral niet de nadruk leggen op i de prijzen, het gaat om een gezellige spelsfeer, om een aangenaam half uur tje." Je bent bijna elke avond op tv. Iedereen kent Hans Kazan. Kun je hog een normaal leven leiden? „O ja, heel goed. Omdat ik heel erg afgelegen woon, op een groot afgesloten terrein, in een eigen wereldje. En ja, op straat praten de mensen tegen je alsof ze je al honderd jaar kennen. Dat is ook logisch, ik zit bij wij ze van spreken elke avond bij ze aan tafel. Maar dat vind ik leuk, het is leuk om een bekende Ne derlander te zijn, om in een idioot achteraf dorpje te komen, in een klein cafeetje en men zegt dan hé Hans, hoe gaat het met je? De reacties die ik krijg zijn altijd heel positief, van alle leeftijdsgroepen. Ook van jonge mensen waarvan je misschien anders verwacht. Die zeggen dan kom mee een pilsje drin ken, mijn moeder kijkt altijd zo graag naar je. Het is leuk om te merken dat mensen je in de loop van de tijd zijn gaan mo gen. Er kleven natuurlijk ook nadelen aan bekend zijn. Ik kan niet op een terras zitten, niet met de kinderen naar het zwembad. Maar de voordelen wegen ruimschoots op tegen de nadelen, ik heb er geen enkel probleem mee." En stort je je vol overgave in de bijbehorende glamour? „Nee. Daarom woon ik ook zo veraf. Als ik mijn poort doorrijd sluit ik heel Hilversum daar achter." Hartstikke gek Prijzenslag optredens, de Prij zenslag Road-show door het land, heb je nog wel tijd voor een gezinsleven? „Dat speelt zich af op uiterst vreemde tijden. Meestal 's avonds heel laat of 's morgens heel vroeg. Het is moeilijk, ik heb het heel erg druk. Ik denk wel eens ik ben hartstikke gek, ik doe het niet meer. Maar als kleine zelfstandige, als het werk je komt aanwaaien, dan zeg je niet gauw nee, want misschien is het over twee jaar weer min der. En ik klaag er ook beslist niet over, liever een beetje cha os dan een saai leven. Niets is erger dan saaiheid, daar kan ik niet tegen. Voor mij moet er al tijd actie zijn, er moet altijd iets gebeuren. Ik wil altijd maar doorgaan." Zou je eeuwig door willen gaan met Prijzenslag? „Nou, eeuwig is wel wat erg lang." Heb je nog meer ambities op tv-gebied? „Ja. Ik heb verschillende idee ën. Ik ben in mijn achterhoofd voorzichtig bezig met andere dingen. Maar dat speelt alle maal nog, daar ga ik nu niet mee lopen leuren. Als het gaat zoals ik wil dat het gaat, komt er misschien wel iets uit. Maar dat komt dus allemaal nog wel." Tot slot: de truc met de door- 1 dame, hoe. werkt die „Daar kwam Boudewijn Büch ooit speciaal voor naar mijn huis. Hij heeft me er uren over aan mijn kop gezeurd. Toen heb ik hem een boekje gegeven met daarin een heel amateuris tische methode. Ja, faxte Büch terug, dat had ik zelf ook kun nen bedenken. Hij mag nu bij me langskomen, dan zal ik het hem laten zien." Daar schiet ik weinig mee op... „Ach, je moet bedenken: de illusie in het leven is het mooi ste. De koude werkelijkheid valt altijd tegen." Met kwaliteits-drama kijkers paaien RENATEVANI PEREN GPD Met het oog op het winterseizoen in vesteert de BBC 108 miljoen Britse Ponden (zo'n 375 miljoen gulden) in grote drama-produkties om de con currentieslag met het commer ciële ITV nieuw leven in te bla zen. Een dergelijke investering is dringend nodig, omdat de BBC op vele fronten de slag met de commerciële omroep aan het verliezen is. De kijkcijfers van de Britse staatsomroep zijn des te alar merender, omdat in 1996 de 'Royal Charter' oftewel de zend vergunning van de in Groot- Brittannië ook in staatskringen niet populaire BBC vernieuwd moet worden. Bekend is dat de BBC al jarenlang in onmin leeft met de opeenvolgende Britse regeringen. Labour-premiers vonden 'tante Beeb' te rechts, terwijl de conservatieven op hun beurt de BBC er van be schuldigen te links te zijn. Kwaliteits-drama Avond aan avond moet de BBC kijkers afstaan aan ITV. Dat de commmerciële omroep veel kwaliteits-drama in de pro grammering stopt, is daar niet vreemd aan. Tal van Britten stellen dit genre in hoge mate op prijs. Fervente BBC-kijkers hebben zich tot dusver moeten behel pen met, veel minder kostbare en voorspelbare comedies. Daar komt op korte termijn verande ring in. Het hoofd van BBC Te levisie Drama, Mark Shivas heeft onlangs aangekondigd dat de BBC een groot herfst-, win ter- en voorjaarsoffensief start om weer in de gunst van de kij kers te komen. Shivas stelt het publiek acht nieuwe drama-series in het vooruitzicht, waaronder vier grote 'kostuum'-drama's die het succes moeten evenaren van de legendarische Forsyte Saga (in de jaren zestig bij ons door de VARA uitgezonden). Gepland zijn een tv-serie naar het acht tiende eeuwse boek Clarissa van Samuel Richardson, 'The House of Eliott', 'Ashenden' van So merset Maugham over de Eer ste Wereldoorlog en George Eliots klassieker 'Adam Bede'. Versleten series als 'Bergerac' (bij de VARA te zien) en 'All cre atures great and small' (in Ne derland door de NCRV uitge zonden onder de titel James Herriot) zullen niet meer zijn terug te vinden in het winter- schema, al zal van de politie-se- rie Bergerac wel een kerst-spe cial worden gemaakt. STRIPS BOLLEBOOM BOES

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 8