Feiten Elham Cicippio zal nog langer moeten wachten Albanezen bitter teleurgesteld over kille ontvangst in Italië Niet Sint, maar Wim Kok is het probleem Maandag *12 augustus 1991 Redactie: 023-150225 JANINE BOSMA ALTAN ERDOGAN RONALD FRISART (chef) ONNO HAVERMANS PATRICK VAN DEN HURK HANS JACOBS MARGOT KLOMPMAKER JAN PREENEN SJAAK SMAKMAN Vertalingen: MARGREET HESUNGA LUUTJE NIEMANTSVERDRIET Vormgeving: CLARA KEMPER EN MENINGEN DEN HAAG SJAAK SMAKMAN De redenering lijkt simpel: als partijvoorzitter Maijanne Sint wist van alle commotie in de PvdA rond de wao en op haar vakantie-adres bleef, moet ze weg. Als de chaos haar in het lieflijke Toscane volledig voorbij is gegaan, zoals ze zelf beweert, is dat eigenlijk net zo erg en moet ze dus ook opstappen. Op het eerste gezicht lijkt het verhaal van partijleider Kok veel sterker. Hoewel hij in de Zwit serse bergen verbleef, belde hij met enige regelmaat naar huis. Hij had naar eigen zeggen, blijkbaar in tegenstelling tot Sint, wel voorzien dat de wao- en ziektewetbesluiten voor veel opschudding zouden zorgen. Kok is goed, Sint is fout. Maar als voor Sint het eerste deel van de redenering op gaat - stommetje spelen als de chaos regeert is onvergeeflijk - waar om gaat dat verhaal dan niet op voor Kok? Natuurlijk, de functie van een partijleider is anders dan die van een partijvoorzitter. Het is niet in eerste instantie Koks taak om de discussie binnen de partij in goede banen te leiden, Dat moet de partijvoorzitter doen of, bij diens afwezigheid, de vice-voorzitter. En wat dat laatste betreft: had Sint er niet op mogen vertrouwen dat ze die klus met een gerust hart kon overlaten aan de vice-voorzitter, het geroutineerde kamerlid Frits Castricum? Op zijn optre den, of het gebrek daaraan, is nauwelijks kritiek gehoord. Terug naar Kok. Als hij wist van de toenemende chaos, waarom heeft hij dan niets gedaan? Uit eindelijk is hij als vice-premier en 'aanvoerder' van de PvdA- ministers toch de eerstverant woordelijke in zijn partij voor de feitelijke inhoud van de be sluiten. En hij heeft bij zijn vertrek naar Zwitserland zijn partij in vol strekte verwarring achtergela ten. Bij de presentatie van de plannen in het weekeinde van 13 en 14 juli liet hij weten er volmondig achter te staan. De inkt was nog niet droog of de vice-premier liet zowel in deze krant als in de Volkskrant weten dat er voor bepaalde gedup< er- de groepen - mensen met een gebroken rug bijvoorbeeld - misschien een uitzondering moest worden gemaakt. Kortom: niemand wist precies waar Kok nu precies voor stond. Kok heeft bovendien twee we ken geleden een brief aan pre mier Lubbers geschreven dat de Wao-plannen opnieuw ter spra ke moeten komen in het kabi net. Als hij dat had bekendge maakt, was er waarschijnlijk al heel wat kou uit de lucht ge weest in zijn partij. Hij deed dat niet omdat hij zich afvroeg, zo zegt hij vandaag in de Volks krant, „of de verwarring minder wordt door de mededeling dat er een nieuw gesprek komt in het kabinet. Een gesprek is één, de uitkomst is twee". Dan liever het zekere voor het onzekere nemen en de chaos laten voort duren. En dan, om de derde hoofdrol speler te noemen, fractievoor zitter Thijs Wöltgens. Ook hij heeft een zwalkende koers ge volgd. Eerst stemde hij in met de plannen, om de dag daarna aan te geven dat er toch flink in geschrapt moest worden. Sinds dien werd er van Wöltgens taal noch teken meer vernomen. Hij was 'onbereikbaar' op vakantie 'ergens op een camping in Ne derland'. En terwijl Castricum niet bij machte bleek om de toenemen de chaos te bezweren - had dan niemand voorzien dat de pers zich bij gebrek aan commentaar van de top zou storten op de stroom van verklaringen uit de partij-subtop - lieten Kok, Wölt gens en Sint het afweten. Alleen Wöltgens kwam even terug van vakantie om met de nog aanwe zige bestuursleden en vooraan staande fractieleden te overleg gen. Maar daar kwam ook niet méér uit dan de nogal voor de hand liggende verklaring dat de fractie gaat studeren op alterna tieven. Het bleek niet voldoende om de onrust te bezweren. Die taak is vooral aan Wim Kok. Kok, en niet Sint, is als partijlei der aanspreekbaar op de poli tieke lijn van de PvdA. In een serie vraaggesprekken in NRC Handelsblad enige maanden geleden over de chaos in de PvdA kwam steeds de roep naar voren om leiderschap. In het af sluitende vraaggesprek kondig de Wim Kok dat hij de teugels in handen zou nemen, dat hij een duidelijke politieke lijn zou gaan uitzetten, dat hij de PvdA weer profiel zou geven. De afge lopen maand heeft voor alles duidelijk gemaakt dat, ook al is haar optreden ook niet goed te praten, het probleem van de PvdA eerder in Wim Kok zit dan in Marjanne Sint. BAVRUT ROBERT FISK THE INDEPENDENT De wreedheid van de gijzelhou- ders in Libanon kwam gisteren wel heel duidelijk naar voren in de lounge van het armoedige hotel Beau Rivage, waar een jonge vrouw al kettingrokend ononderbroken uit een smerig raam zat te staren. Elham Cicip pio had via het plaatselijke Li banese radiostation gehoord dat haar Amerikaanse echtge noot na bijna vijf jaar gijzeling wellicht vrij zou komen. Mevrouw Cicippio's aankomst, een Libanese, was onopgemerkt gebleven voor de tientallen journalisten en cameraploegen toen ze snel, met zonnebril, door de lobby liep waar ze haar post ophaalde. Daar zou ze haar echtgenoot kunnen ontmoeten als hij werd ontvangen door de functionarissen van de VN en de Iraniërs en Syriërs die door de ontvoerders gevraagd waren aanwezig te zijn. De 'Organisatie van Revolutio naire Rechtvaardigheid' hield twee mannen gevangen: Cicip pio, financieel administrateur bij de Amerikaanse universiteit in Bayrut, en een schrijver in ruste genaamd Edward Tracy. Volgens een bombastische ver klaring zou een van de twee vrijkomen. Mevrouw Cicippio had zater dag, een uur voordat ze hoorde dat haar man misschien vrijge laten zou worden, net besloten met roken op te houden. Ze gaf dit voornemen onmiddellijk weer op. "Je begrijpt hoe ik me voel", zei ze. "Ik wil natuurlijk dat het Joe wordt, maar ik wil eigenlijk dat ze allemaal vrij ko men. Iedereen is zo moe. Aan deze tragedie moet een eind ko men. Dus zit ik hier te wachten. Ik wacht al vijf jaar, wat doen een paar uur extra er dan nog toe". Ze had op haar horloge zitten kijken. Om half een meende ze dat het wel eens een late vrijla ting kon worden. Ze weet hoe wreed het er aan toe kan gaan. Twee jaar geleden dreigden de gijzelaars Cicippio te doden via een videoband nam hij hui lend afscheid maar de drei ging werd opgeheven nadat zijn vrouw voor de Libanese televi sie had gepleit hem in leven te houden. Mevrouw Cicippio vond haar man op de laatste fo to die ze van hem had gezien magerder geworden, zijn haar was witter geworden. Even na enen kondigde de Liba nese radio aan dat een gegijzel de was vrijgelaten, maar dat hij naar Damascus was gebracht. De cameraploegen merkten plotseling mevrouw Cicippio op en vlogen op haar af. Ze knip perde bij het geflits van hun ca mera's. Wie dacht ze dat het was, Tracy of haar man? "Ik weet het niet," zei ze. "Ik wacht wel af." Ze reed naar haar flat. waar ze uiteindelijk hoorde wie de bevrijde man was: Edward Tracy. KOKANJE 1^ en tijdje geleden roer- I j de ik op deze plek het m m onderwerp 'moderne folklore' aan. Folklore omvat meer dan Sinterklaas, Prins Car naval en sterke verhalen over spoken en andere mysterieuze gebeurtenissen. Ook in deze tijd vertellen de mensen elkaar ver halen over allerlei griezelige en sensationele zaken. Ze zijn ge stoffeerd met de gebruiksgoede ren die ons omringen - auto's, liften, vrieskisten, zenuwtablet ten, allesbranders en compu ters, alsmede door hedendaagse verschijnselen als vervuiling en aids. Het bovennatuurlijke speelt in deze moderne folklore geen rol meer. De wetenschap wel, vaak in de kwaadaardige gedaante van professor Sickbock (uit de Bommelverhalen), professor Lupardi (uit Kapitein Rob) of Dr. No (uit James Bond). De verhalen laten zien dat er achter de alledaagse werkelijkheid nog een andere wereld schuilgaat, die veel gemeen heeft met de nachtmerrie. Ethel Portnoy gaf het genre ruim tien jaar geleden zijn naam met haar boekje „Broodje Aap". Het verbaast mij dan ook dat de uitdrukking zich nog geen plaatsje in de Dikke van Dale heeft verworven; onder het trefwoord „aap" komen we daarin wel een hele collectie ra re en verouderde zegswijzen te gen, zoals „ik ga de aap vlooien en jij gaat de zak ophouden" (wat tegen een nieuwsgierig aagje wordt gezegd); „een klap van een lamme aap krijgen" die klap krijg je als je onver wacht door iemand beledigd wordt); „die gaat apen vangen" (waarmee gezegd wil zijn dat ie mand hele grote schoenen draagt) en „hij spreekt zijn aap aan" (hij spreekt zijn spaardui- ten aan), maar het broodje aap blinkt uit door afwezigheid. Zoals een ander er plezier in heeft om vlinders te vangen, zegt ze in het voorwoord, zo heeft zij er altijd genoegen in geschept om eigentijdse volks verhalen te verzamelen. Het gaat dan om anecdoten over le vensgevaarlijke huisdieren, af gerukte handen van belagers, baby's in de vrieskist, spoorloos verdwenen liftsters en schoot hondjes van gasten die bij de chinees in de loempia verdwij- Een rariteitenkabinet, noemt Portnoy haar verzameling dan ook terecht. Meestal heeft de verteller de geschiedenis niet zelf meegemaakt, maar steekt hij er zijn hand voor in het vuur dat de inhoud op waarheid be rust. De geheime opzet van de ze volksverhalen is om de men sen angst aan te jagen, en wat dat betreft verschillen ze niet van de oude verhalen over vam piers en kwaadaardige trollen. Volgens Portnoy gaat de moder ne folklore alleen van mond tot mond, en wordt er in de pers over gezwegen. Dat lijkt me echter geen wet van Meden en Perzen: over sommige broodjes aap heb ik wel eens iets in de krant gelezen, en niet alleen in komkommertijd. Verder is het maar de vraag of je bij dit genre de grens tussen waar en onwaar wel zo scherp kunt trekken als de samenstelster doet voorko- Bekend is het voorbeeld van de dode muis in de fles yoghurt of cola; dit feit heeft zich in werke lijkheid meer dan eens voorge daan. Waarschijnlijk is het ver haal dus rechtstreeks aan de re aliteit ontleend. Pas daarna ont wikkelde het zich tot een mo derne sage, waarbij het aantal meegebottelde muizen geen verband meer houdt met het aantal keren dat een vriend, of een vriend van een vriend, van de verteller dit diertje in een pas gekochte fles aantrof. Dezer dagen duiken er berich ten in de pers op over een baby die in diepgevroren toestand in een vrieskist is aangetroffen. Het werd ontdekt door een op pas, die in het huis van een jon ge vrouw op haar driejarige kind paste. Toen deze op zoek ging naar iets eetbaars, „trof zij in de vrieskist het in doeken ge wikkelde lijkje aan", aldus het bericht. De moeder is inmiddels overgebracht naar een psychia trische inrichting. Zij is niet in staat om een nadere verklaring over de gruwelijke vondst te ge ven. Op het lijkje is sectie verricht. Men heeft geen sporen van ge weld kunnen vinden en daarom houdt men ernstig rekening met de mogelijkheid dat het kind bij leven en welzijn in de Menigeen zafbij deze beklem mende geschiedenis aan het verhaal in Broodje Aap hebben edacht, waarin een zwarte ienstbode de baby van haar blanke werkgevers in het vries vak van de koelkast heeft ge stopt. „Het kind had zoveel last van de warmte", verklaarde ze tegenover de dodelijk geschrok ken ouders, die in hun huis in een tropisch land net de nieuwe koelkast hadden laten installe ren. Maar ook in werkelijkheid worden kinderen dus in vriezers gedeponeerd! Ook in dit geval gaat het allereerst om feiten en niet om folklore. Ik ben dan ook bang dat die zwarte dienstbode haar euveldaad wel degelijk be gaan heeft. GERRIT JAN ZWIER MEDEWERKER BARICHARLES RICHARDS THE INDEPENDENT ïn de Zuiditaliaanse havenstad Bari speelde zich de afgelopen dagen een menselijke tragedie af. In commentaren werd een vergelijking gemaakt met Dan te's Inferno. Anderen spraken over een bijbelse exodus. Alleen was er dit keer geen sprake van een beloofd land, zoals bij de joden destijds. De Albanezen die hun land wa ren ontvlucht kwamen terecht in een betonnen voetbalstadion en achter een afrastering op een havenkade. Ze hadden gehoopt opgenomen te worden in de grote Europese familie. In plaats daarvan werden ze verwelkomd met knuppels. Inmiddels zijn duizenden al op de terugweg naar Albanië per schip of vlieg tuig. Veel vluchtelingen waren te leurgesteld. Vooral het onbegrip was groot Keer op keer, zoch ten ze een verklaring voor de weigering van de Italiaanse overheid om hen toe te laten. Het gesprek tussen een politie man en een Italiaans sprekende Albanees was typerend. „Waar om wil Italië ons niet hebben?" „Omdat Italië al Marokka nen en Filipijnen heeft. Boven dien is er geen werk"Waarom geen Albanezen? Wij zijn Euro peanen"— "Dat is de wet". De meeste vluchtelingen in Bari zijn jonge mensen. Allemaal zien ze er moe en ondervoed uit. Velen lijden aan scheurbuik, door gebrek aan vitaminen. Ze lopen rond in voddige kleren met lange haren. Het zijn ande re mensen dan de vluchtelingen die in maart Italië overspoel den. Er spreken maar weinigen Italiaans. Velen hadden in Alba nië geen werk. Iedereen spreekt over de wanhopige situatie in het land, met name het gebrek aan voedsel. (Foto's AP en ANSA)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 2