Leven en wonen Couture legt gouden gloed over herfst- en wintermode Wat doen we met de wesp? Japan is de nieuwe hoop voor haute couture industrie Maandag 12 augustus 1991 Redactie: 023-150263 HENRIETTE VAN OER HOEVEN Vormgeving: E BLOEMEN behoren tot de oudste accessoires in de mode en zijn bij alle volken geliefd. In de Rococo en het Empire nadden baljurken een game- ring van echte bloemen. NEGLIGE: licht en gemakkelijk huis- of ochtendgewaad. In de 18de eeuw ook de benaming voor gemakkelijk zittende reiskleding of kleding voor buitenshuis voor beide geslachten. WETEN WAARD J5r Eieren koken zonder vuur (bijvoorbeeld op trektochtenj kan door een stuk ongeblus te kalk in een pan water te leggen met de eieren erbij. Kooktijd zes minuten. Cc Bij verslikken eenvoudig de armen omhoog heffen. Kloppen op de rug helpt niet. Cr Kamerplanten worden mooi en krachtig als men bij het gietwater een paar druppels spiritus doet. 3r Spatten op nylonkousen kunnen in veel gevallen worden verwijderd met vlakgom. •Cr Als er geen tijd is om het haar te wassen, borstel het dan goed uit en duw het daarna in een glad model. Gebruik styling gel of wax om weerbarstige pieken te bedwingen. Cr De vingertoppen weken in een kom met lauw water waaraan een paar druppels olijf olie zijn toegevoegd, maakt de nagelriemen los. Cr Een vermoeide huid fris je op met Engels honingwater, dat als volgt wordt gemaakt: 50 gram rozenwater, 50 gram oranjebloesemwater, 25 gram zuivere alcohol, 3 gram bij enhoning (theelepeltje) 3 druppels melisse-olie. Vermeng de watertjes met de alcohol en los in die vloeistof de honing op. Roer er vervolgens de melisse-olie door. Cr Een sla-masker verfrist en kalmeert de huid. Doop grote, goed gewassen slabladeren in olijfolie. Laat ze uitlekken en druppel er wat citroensap over. Leg ze vervolgens op je gezicht, druk ze goed aan en leg er een vochtig compres overheen. Laat het masker een klein half uurtje liggen. Cr Nu er volop perziken zijn kun je ook eens een perzikmasker proberen om een frisse, gladde huid te krijgen. Prak met een vork een rijpe perzik fijn en verdeel het papje over gezicht en hals. Dek het vruchtvlees af met vochtige compressen. Spoel het masker na 20 minuten met lauw water af. TUIN Die wespen. Zijn ze eindelijk met pensioen, worden ze aan alle kanten belaagd. Immers het werkjaar zit er voor de vertegenwoordi gers van de Vespa vulgaris een beetje op. In tegenstelling tot de bijen die als volk overwinteren en daarom een honing voorraad aanleggen blijft van de wespen alleen de bevruchte koningin gedurende de winter in leven. Ze zoekt een beschut plekje en begint in het vooijaar met het stichten van een nieuwe wespenkolonie. De eerste wespen hebben het dan razend druk en zijn medestanders van de mens in de strijd te gen die insekten die wij ongedierte noe- Ze moeten niet alleen de koningin en de ei eren verzorgen, het nest verder uitbouwen, maar ook de larven voeren. Het favoriete voedsel is fijngekauwd borststuk van de vlieg, maar ook andere insekten staan op het menu. In die tijd hoor je geen mens kla gen over insekten. Aan het einde van de zo mer is het anders. De koningin houdt op met het leggen van eieren en voor de wes pen is er geen werk meer. Ze gaan in de vut of aow, hoe je het maar noemen wilt. Ze hebben eindelijk tijd voor zichzelf en dus Het beantwoorden van vragen over tuin en milieu is soms nog moeilijker dan het op lossen van cryptogrammen. Neem nu het probleem van MEVROUW BERLOO uit HOOFDDORP. Zij heeft een redelijk zonni ge tuin, maar achterin de tuin wil niets groeien. Los dat maar even op. Dat achterin geeft te denken. Vormt een forse ligusterhaag de afscheiding van de tuin en trekt deze wellicht te veel voeding en vocht uit de grond? Dat kan gemakkelijk -worden verholpen. Steek de wortels van de haag op ongeveer 30 cm van de stam loodrecht door en graaf een verticaal stuk plastic of ander ondoorla- tend materiaal in, zo dat de wortels geen kans meer maken. Of staan er achter de tuin wellicht grote ou de bomen? Met name berken en beuken hebben veel fijne wortels vlak onder de op pervlakte en die trekken zoveel vocht naar zich toe, dat andere gewassen geen kans maken. De oplossing is uiteraard niet het omzagen van de kostbare bomen, maar het aanbren gen van een verhoogde border. Minstens 40 cm goede tuingrond en compost en alles zal prachtig gedijen. Hebben we te doen met een t gaan ze op zoek naar iets wat ze zelf lekker vinden. En dat is dan vooral zoetigheid: suiker, ho ning, jam, limonade, zoete vruchten, noem maar op. Alles vinden ze lekker. Maar bij dit snoepen komen ze vervaarlijk dicht bij mensen die meestal als gekken beginnen te slaan en te wapperen. „Gevaar", denkt de wesp en gaat steken. Er blijft géén angel achter in de huid, zoals bij de bij, maar het gif doet pijn. Er zijn zelfs mensen die er al lergisch voor zijn en meteen naar de dokter moeten. De meesten kunnen de pijn ver zachten door het inwrijven met azijn, of het afdekken met gekneusd weegbree- of klim opblad, of met een schijfje ui. Komen er te veel wespen te dicht bij ons stekje buiten, dan willen we ze kwijt. Dat kan met een wespenval. Er zijn hele slim •geconstrueeerde in de handel, zoals op de ze afbeelding. Anders zetten we een paar flessen met smalle hals neer. Wat we ook kiezen: de beste vulling is bier. Daar komen de wespen het snelst op af, maar ook limo nade of suikerwater voldoet. Jammer voor de wespen, maar de mens heeft ook be hoefte aan rust. de tuingrond opgespoten is, dan is er een kans dat slordige bouwvakkers een flink stuk ondoorlatend materiaal hebben laten liggen. Daarop kwam dan de tuingrond die dus geen aansluiting heeft met de onder grond. De vochthuishouding is in dat geval danig verstoord. Graaf maar eens en kijk of er geen ongerechtigheid onder de slechte plekken ligt. Is dat zo, dan eruit met die handel. Tot slot is het niet uitgesloten dat de opge spoten grond voor de plant schadelijke stof fen bevat, ofwel dat een vorige bewoner troep achterin de tuin gegooid heeft. In dat geval zal grondonderzoek uitkomst moeten bieden. Neem contact op met het Centraal Bodem- kundig Bureau in Deventer, tel. 05700- 20500 of met het Louis Bolk Instituut in Driebergen, tel. 03438-15611. Laat maar horen als alles weer groeit en bloeit. Komt er bij u al tuinierend of wandelend in de natuur een vraag op? Greet Buchner zal proberen voor u het antwoord te vin den. De vraag kunt u opsturen naar Dami- ate Dagbladen, Postbus 507, 2003 AP Haarlem t.a.v. de redactie LEVEN EN WO NEN. Weelderige en kostbare materialen: zijde, brokaat, damast, fluweel, kant, satijn, bont Een eigen handtekening; daarom draait het tegenwoordig in de Franse haute couture. Een heel persoonlijke kledingstijl, die onmiddellijk de identiteit van de ontwerper verraadt. Maar óndanks de verschillen in uitwerking zijn de couturiers het op een paar punten roerend met elkaar eens. In de eerste plaats dat couture niet voor ,het gewone volk' be doeld is. Weelde is dan ook het trefwoord. Een weelde, die vooral spreekt uit de kost bare materialen, als wol en wollen jersey, zijde, tafzijde, brokaat, damast, fluweel, chenille, Chantilly-kant, satijn, goud-lamé en, niet te vergeten, bont. In de tweede plaats zijn de ontwerpers ken nelijk massaal onder de indruk gekomen van een herhaling van de James Bond-film Goldfinger, want de kleur goud ontbrak in praktisch geen enkele collectie. Daarnaast kozen ze en masse warme tinten, zoals herfstkleuren met veel bruin, brons en saf fraangeel, vlammend rood, fuchsia en hard roze, oranje, turquoise en diep paars-blauw, koningsblauw en smaragd, lime en zacht groen. Ook waren ze het eens over de vraag, waar heen de blikken van voorbijgangers moeten worden getrokken. En dat is niet naar de enkels, maar naar het gezicht. Hoeden spe len dan ook een belangrijke rol. s met geometrische uitsnijdingen uit Over de lengte van de rok spreken de Fran- van Pierre Cardin. FOTO AP se modetycoons zich niet duidelijk uit. Kort blijft in, maar met een roklengte tot net bo ven de knie kwamen de meesten toch tege moet aan de wens van veel cliënten om er komende winter weer wat decenter bij te lopen. Yves Saint Laurent Zo liet Saint Laurent bijna al zijn rokken tot net boven de knieën zakken. Soms ook wa ren deze helemaal niet te zien, zoals in zijn fraaie broekpakken met lange jasjes met af geronde schouders. Hij legde veel eer in met zijn serie lange broeken, waarbij een parelgrijze suède pantalon met een kort an tracietkleurig suède jasje met sabelbont wel het meeste applaus oogstte. Evenals zijn broekpakken worden ook zijn ivoorwitte pakjes van wollen blouclé met een dubbele rij gouden knopen en zijn kor te rokjes met diepe plooien en bolereo-jas- jes gekenmerkt door verfijnde elegantie en vooral draagbaarheid. Voor de avond introduceerde Saint Laurent eveneens broekpakken met bolero-jasjes in een schitterend Chinees rood met goud. Wat gewaagder zijn z'n sexy japonnen met bovenlijfjes als corsetjes en meters door zichtige stof en kant. Karl Lagerfeld Karl Lagerfeld, de ontwerper van het huis Chanel, kwam met een collectie die weinig te raden overliet. Als ballerina's in bolle tu lerokjes met corselet-achtige topjes, die het midden hielden tussen de .werkkleding' van barmeisjes op Pigalle en van echte dan seressen, stuurde hij z'n mannequins het plankier op. Maar ook in pakjes met jasjes, afgezet met lakleren stukken in de vorm van een corset en in doorzichtige bustiers en doorkijk-rokken en in geplisseerde tulen jurkjes, die eigenlijk het beste tot hun recht komen in de beslotenheid van het boudoir. Zelf zijn accessoires waren in .stijl'. Geen Chaneltasjes met goudkleurige kettinkjes ditmaal, maar minuscule lak-tasjes, beves tigd aan jarretels. Wat bedeesder waren zijn pakjes, afgezet met galon in de stijl van Coco Chanel en een zwarte fluwelen jumpsuit, gedragen met een wit tweed jasje en met parels en schittersteentjes versierde avondjaponnen in de stijl van de jaren dertig. Emanuel Ungaro Ungaro, die zijn 25-jarig jubileum als mo de-ontwerper viert, voorziet kennelijk een wedergeboorte van de Assepoester-baljurk. Hij lanceerde een serie wat pompeuze japonnen, sommige in ruiten, andere sa mengesteld uit diverse stoffen en overladen met bloemenapplicaties, ruches en bor duursels in warme kleuren. Ook voor de daagse kleding mixte hij stof fen en kleuren. Zo liet hij korte rokjes met python-dessin dragen onder jasjes in roze, geel en groen of blauw met contrasterende biezen. Voor het cocktail-uurtje voerde hij japonnen van lamé en lurex in alle kleuren van de regenboog ten tonele. Christian Dior Dior's ontwerper Gianfranco Ferré concen treerde zich voornamelijk op een .sophisti cated' modelijn. Pakjes met perfect gesne den, lange jasjes op veelal sluike rokken, maar ook op speelse, zwierige mini rokjes. Hij koos voor herfstkleuren, voornamelijk zand, bruin en koper. Ook Ferré maakte veel gebruik van bont, onder meer van sabelbont voor garneringen en zijn collectie voor de avond stond, even als bij zijn collega's, bol van de (mini)japonnen van peperduur kant en la- mé. Pierre Cardin, die sinds de opening van twee fabrieken in de Sovjetunie en zijn gro- Kari Lagerfeld laat op een recht zwart jurkje een bolero van doorschijnende camellia's dra gen. FOTO AP Zijn ruime blouse met grote kraag siert Ferré op met en forse col van mink en lange suède handschoenen. De rok die net boven de knie valt is gemaakt van velours. FOTO AP te modeshow onlangs op het Rode Plein in Moskou geen kwaad meer kan doen bij de Russen, speelde handig in op het vaak barre klimaat van dit uitgestrekte land. Leer was dan ook één van de meest gebruikte mate rialen. Hij verwerkte het onder meer in fraaie catsuits, die overigens in geen enkele collectie ontbraken, en in sierlijke laarsjes. Daarnaast toonde hij pakjes met vloeiende vormen en de voor hem zo karakteristieke opstaande kragen. Zijn rokken varieerden van superkorte, strakke mini's tot wijd uit staande lange modellen. De avonden lijken in Rusland komende winter ook wat minder grauw te worden, tenminste als er voldoende aftrek in dit land bestaat voor de sierlijke baljurken van glanzende ziide en chiffon in warme kleu ren, die Carain in petto had. Claude Montana, ontweiper van het huis Lanvin, liet de ware bontliefhebbers water tanden bij de aanblik van onder meer een chinchilla-jasje, gedragen op een strakke gepailletteerde japon, van een volledig uit pompoenen van vossebont samengestelde jas, maar ook van met vossebont afgezette parka's. Zijn zachte pastelkleuren gaven een vriendelijk accent aan de kleding, die grotendeels werden gekenmerkt door een scherpe, architectonische belijning. Christian Lacroix Folkloristische elementen waren wederom volop terug te vinden in de collectie van Christian Lacroix. Ditmaal had hij zich laten inspireren door onder meer de kleding van de zigeuners,, maar ook andere culturen en verschillende tijdsbeelden kwamen in zijn ontwerpen tot uitdrukking. Resultaat: voor overdag een wat ingehouden couturemode met gemakkelijke gaucho-broeken met kor te en wat langere jasjes met applicaties, veelkleurige tweed-jasjes, coltniitjes en kor te jurkjes in de jaren '60-stijl. maar ook jurkjes in de A-lijn en doorkijkmodellen. La croix hield consequent vast aai roklengte. net boven de knieën. Voor v rokken koos hij een gerend model. Maestro's willen geen concessies doen SUZY PATTERSON Staat de legendarische haute couture-indu- strie van Frankrijk op het spel door om- hoogschietende prijzen en een krimpende markt? Mogelijk. Maar als de remedie daar voor is hun traditionele elitairisme op te of feren, dan willen de couturiers daar niets van weten. Tijdens de shows van de nieuwe wintermo de was er volop discussie over de gezond heid van deze industrie. Samen met de fi nanciers bogen ontwerpers en zakelijk lei ders zich over een voorstel van de minister van Handel Dominique'Strauss-Kahn om de haute couture de deur te laten openzet ten voor nieuwe, misschien minder goede ontwerpers. Met andere woorden de haute couture zou toegankelijker moeten worden en niet beperkt moeten blijven tot de onge veer twintig huizen die mogen showen on der de bescherming van de Chambre Syn dicale de la Haute Couture, het machtige bestuurslichaam van deze bedrijfstak. Het maken en tonen van een couture-col- lectie kost ruwweg twee miljoen gulden, wat het bijna onvermijdelijk tot een verlies gevende onderneming maakt. Maar een paar duizend klanten in de wereld kopen hun nieuwe outfit in de haute couture, die uiteindelijk 14.000 gulden of meer zal kos- Minimumeisen Jacques Mouclier, de uitvoerend voorzitter van de Chambre Syndicale, is het er grondig mee oneens en heeft Strauss-Kahn om een gesprek gevraagd. „Wij stellen minimumeisen", zegt Mou clier. .Anders kunnen de normen te dras tisch worden verlaagd. Daar zou niemand iets aan hebben. Het zou hetzelfde zijn als tegen de Michelingids zeggen dat ze drie sterren moeten geven aan ieder restaurant dat een behoorlijke hamburger kan maken. Om door de Chambre Syndicale te worden geclassificeerd als 'haute', moeten ontwer pers minstens twintig gekwalificeerde vak mensen in dienst hebben voor het knippen en naaien, twee maal per jaar 75 modellen van hoge kwaliteit tonen en in opdracht ge maakte kleding aan eigen cliënten verko pen. Mouclier is vol vertrouwen over de toe komst van de haute couture, die hij van vi taal belang vindt voor de export van luxe produkten en de reputatie van Frankrijk als het hart van de stijl. Laboratorium „Het is niet precies 'verliesgevend', omdat er ook voordelen zijn", zegt hij. „Haute couture is een waardevol laboratorium, waarin de prototypes worden gecreëerd voor onze beste confectie. Het zou be schouwd moeten worden als een noodza kelijk onderdeel van het maken van goede kleding op grotere schaal." Hij wijst op de wereldwijde publiciteit die de modehuizen door de couture-shows krijgen voor hun andere activiteiten, van confectie en acces soires tot parfums. In tegenstelling tot Mouclier is Pierre Bergé, een van de voorzitters van de Chambre Syndicale en voorzitter van Yves Saint Lau rent. somber gestemd. „De haute couture heeft zijn tijd gehad, dat heb ik vaak genoeg gezegd", aldus Bergé. „Tegen het jaar 2000 zijn er geen couturiers meer. Zelfs nu komt er geen groot talent meer op." Japan Volgens Mouclier is Japan de 'nieuwe hoop' van de industrie. Dat land is goed voor on geveer 33 procent van de ruim tweëeneen- nalf miljard gulden aan export aan haute couture, confectie, accessoires en parfums. Europeanen kopen ongeveer 30 procent van de luxe cxportprodukten van Frankrijk en Amerika 18 procent, aldus Mouclier. Hij zegt dat de naute couture aan 2000 ge schoolde mensen werk biedt en aan zo'n 150 vakmensen in aanverwante beroepen, zoals knopenmakers en borduursters. „Ik denk niet dat iemand wil dat al Krankrijks vakmensen uitstervenzegt hij. „Waar an ders bestaat er couture? Nergens, behalve In Italië, en hun topmensen showen in Frankrijk." .Andere landen zijn uitstekende kledingfa brikanten". zegt hij. „Maar Frankrijk is op het gebied van de mode in het voordeel, en ik ben niet van plan de kunst en traditie te laten uitsterven." VERTALING LUUTJE NRMANTSVERDRICT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 19