Kunst Get Close sterke uitsmijter Pleinpop 'Je moet kunnen lachen om je artistieke waarden' 'Een katoenplantage in good old Georgia' Opnamen film Utz klaar Maandag 12 augustus 1991 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYCROK JAN RUSDAM SASKIA STOEUNGA Eindredactie: RAYMOND PEIL Vormgeving: RUTGER J HOOGERDUK 17 Henri Moore prijs voor Amsterdamse AMSTERDAM De Amsterdamse beeldhouwster Margot Zans- tra heeft in Tokio de Henry Moore Prijs gewonnen. De prijs voor abstract beeldhouwwerk, genoemd naar de beroemde Engelse beeldhouwer, wordt om de twee jaar uitgeschreven door het Hakone Museum in Tokio. Een jury van kunstenaars en critici beoordeelde meer dan 700 kunstwerken uit de gehele wereld. Aan de prijs is een bedrag van 10 miljoen yen (ruim 130.000 gul den) verbonden. Zanstra kreeg de prijs voor haar inzending Ghostdwelling, een abstract beeld van met glasvezel versterkt kunststof. Het negen meter hoge beeld is geplaatst in het Utsuk- ushi-ga-hara Open Air Museum. Het betreft een variatie op een eerder door haar in Alkmaar geplaatst beeldhouwwerk. Verzameling miniaturen voor museum AMSTERDAM De verzameling miniaturen van prof. P. For- mijne komt op termijn ter beschikking van het Rijksprentenka binet. Dat heeft het Rijksmuseum in Amsterdam bekend ge maakt. De collectie van Formijne omvat ongeveer 300 miniatu ren uit het oude keizerrijk India. De vroegste stukken dateren uit de 15-de eeuw, de laatste uit het midden van de 19-de eeuw. Voor het Rijksprentenkabinet betekent de toekomstige over dracht van deze bijzondere particuliere verzameling een belang rijke aanvulling op de eigen collectie. Het stelt het Rijksmuseum in staat een representatief overzicht van de Indiase miniatuur kunst te tonen. Het Rijksprentenkabinet deed deze mededeling bij de presentatie van de tentoonstelling 'Indiase miniaturen uit Parijs' die tot en met 10 november in het Rijksmuseum te zien Laatste K&O-Zomerorgelconcert LEIDEN Johann Th. Lemc- kert, organist van de Grote of St. Laurenskerk, geeft op vrij dag 16 augustus het zesde en tevens laatste concert uit serie K&O-Zomerorgelconcerten in de Hooglandse Kerk te Leiden. Lemckert zal composities van Sweelinck, Scheidt, Bach en van hemzelf uitvoeren. In de afgelopen jaren heeft Johann Lemckert in veel Europese landen opgetreden en heeft hij talrijke radio-, televisie- en plaatopnamen gemaakt. Het concert begint om 20.15 uur. Vanaf 19.30 uur zullen toe gangskaarten in de kerk ver kocht worden. In de voorver koop zullen de kaarten bij het Uit-bureau van K O aan de Oude Vest 45 verkrijgbaar zijn. Zomerserie Batzconcerten KATWIJK De organist Dirk Out geeft op dinsdag 13 augustus een concert in de zomerserie Batzconcerten in de Vredeskerk, aan de Voorstraat te Katwijk aan Zee. Out brengt werken ten ge hore van onder meer Kellner, Bach, Rink, Mendelssohn-Barthol- dy, Frank en Dubois. Het concert begint om 20.15 uur. De toe gang is gratis. Voor Barefoot Rabbit was Pleinpop '91 Het laatste optreden in de huidige bezetting. foto henk bouwman de sologitaar was een groot ge deelte van ,het optreden nogal ondergesneeuwd en daardoor beperkt hoorbaar. Het aan het eind gespeelde 'Jazzy back seat' met mooie jazzy groove en de daaraan voorafgaande ballad met een sprankelende gitaar partij vergoedde echter veel. Afsluiter Get Close begon zijn optreden al voor het aangekon digde tijdstip van vijf uur. Een energiek optreden, gebracht met een geweldige flair en een dito presentatie. Een solo-zan ger die qua stemgeluid ergens aan Bono doet denken gekop peld aan prachtig helder gitaar- werk met uitgekiende soli. Superlatieven genoeg? Get Close ontwikkelde zich zaterdag terecht als de publiekslieveling. Waar andere Leidse bands co vers speelden en niet in de ver ste verte maar in de buurt van het orgineel kwamen zette Get Close een spetterende 'Red House' van Hendrix neer. Een schoolvoorbeeld van hoe helde re gitaarmuziek geschreven en vertolkt dient te worden. Deze Leidse band mag een belofte genoemd worden en verdient het om in de grotere clubzalen te spelen. Een voldane organisator John van Haarlem kijkt met zichtbaar genoegen terug: „Het is fantas tisch gelopen. We komen vol gend jaar zeker terug, maar dan met meer Leidse bands en een grote Leidse naam als slotact. Pleinpop '91 levert nog een te kort op maar met betere spon sors volgend jaar hoeven we zelf ook niet bij te lappen. Dat zou wel prettig zijn". Vrolijk elektronicaduo Yello maakt muziek met dubbele bodems „FANTASTISCH" is het gelopen", kijkt een voldane organisator John van Haarlem met zichtbaar genoegen terug op Pleinpop. mances en conceptuele kunst, alvorens ze een band begonnen. Met succes, want Yello heeft zich in de sector intel ligente, dansbare pop sindsdien een volstrekt eigen plaats verworven. Uit het isolement van hun nabij Zü- rich gelegen studio bestoken elektröni- caman Blank en zanger-ideeënman Meier de wereld met kwalitatief hoog waardige elpees en dansvloerbestor- mende singles. Vol dubbele bodems, want ironie, daar kan het levenspad van de Zwitsers niet zonder. 'Baby' heet de nieuwste verzameling geluidsschetsen, die het duo op de we reld loslaat. De titel verwijst naar de onschuld van het kind, onbezoedeld door de problemen van alledag. „Toen we die titel bedachten waren we ons niet echt bewust van de dubbelzinnige betekenis die dat woord in de rockge- schiedenis heeft gekregen", aldus Mei er. „Het is een uitgesleten cliché ge worden. Het geeft de titel iets iro nisch." Concept Van een concept wil het tweetal even wel niet weten. „Zo werken we niet. We zijn nooit de studio ingegaan met het idee om een album te maken. We maken muziek. Boris werkt aan de stukken als een schilder aan een schil derij. En eens in de zoveel tijd organi seren we een expositie, en dat is dan een plaat." Meier, die pas een essay heeft ge schreven over 'Zen en de kunst van golf, weet er nog een Zen-Boeddhisti sche draai aan te geven ook. „We zijn niet produkt-georienteerd. Ik zie onze liedjes als voetstappen op mijn wande ling door het leven. We zijn hier niet om platen te maken, we zijn hier om muziek te maken. Sommige mensen zeggen wel: Yello blijft steeds hetzelfde. Dat is ook logisch. Yello is geen dans die we leren, Yello is de manier waarop we lopen, onze voetstappen. En dat kan ik niet veranderen, net zo min als ik mijn neus kan veranderen." Toverdoos Wat de groep sinds de ruim tien jaar van haar bestaan in ieder geval heeft geleerd, is het omgaan met de sampler, de toverdoos die het mogelijk maakt om allerlei geluiden op te slaan en te bewerken. Precies wat Blank voor die tijd ook al deed. maar dan iets om slachtiger. „Als ik voor een nummer van tien minuten het geluid nodig had van een lepel die tegen een tafel tikt, zat ik tien minuten lang met een lepel tegen een tafel te tikken. Met zo'n Fair- light gaat dat wel even gemakkelijker. Ik manipuleer het geluid van bijvoor beeld brekend glas, transponeer het, Dat gebeurt vooral ook in de house muziek, en daar heeft Blank niet zo'n hoge pet van op. „Het klinkt allemaal hetzelfde: gesampelde kreetjes over een beat die ook al gejat is. Ik krijg er altijd hoofdpijn van." Maar house kan je toch ook zien als een belangwek kend minimalistisch statement. Meier: „Ik hou van minimalistische state ments. Een monochroom schilderij bij voorbeeld, of de werken van Mondri aan toen hij de totale abstractie bereikt had. Zo'n schilderij in één kleur kan je een keer maken, maar niet eeuwig uit melken. Behalve als je erop kan dansen en dat is dan de functie die house heeft." Zen en de kunst van het dansen, hoe staat het daarmee? „Oh, je zou dansen best kunnen zien als een Zen-Boed dhistische oefening. Het is een van de meest directe vormen van communi catie. Als mensen dansen zijn het ar tiesten.. Sommigen komen dichter bij zichzelf, anderen ontstijgen zichzelf." Sinds de opkomst van de house wor den de platen van Yello op de dans vloer minder gehoord. Meier „House is alleen gemaakt om op te dansen, bij onze muziek gebeurt er meer." Om de dansvloer terug te winnen wordt de nieuwe single 'Who's Gone' opnieuw gemixt door Danny Rampling. „Yello- kenmerken plaatsen in een aanscon- text. Dat lijkt me interessant." Ironie Net als de vorige Yello-platen zit ook 'Baby' weer boordevol ironie. Meier bedenkt voor ieder door Blank gescha pen nummer een nieuwe rol, die hij dan met verve en een Fikse dosis dub bele bodems interpreteert. Ironie lijkt een manier van leven voor de Zwitsers. Meier knikt. „Het is een heel belangrijk aspect van onze muziek, van ons hele leven. Je moet kunnen lachen om je zelf. om je artistieke waarden. Aan de andere kant ben ik een enorme mora list, ik wil elke seconde het allerbeste uit het leven halen. Dat is een obsessie van me. Maar aan de andere kant neem ik mezelf niet zo serieus. Het zijn maar voetstappen." „Lachen is ontzettend belangrijk. Ie dere grote schrijver heeft humor. Wie dat niet heeft, stinkt." Blank: „Of zinkt." Meier: „Ik hou van lachen. Van daag in het vliegtuig zagen we een foto in een of ander KLM-blad van een moeder-chimpansee met haar zoontje, de een keek nog onnozeler dan de an der. En wat was het onderschrift? Grande dame Flo en Fifi. Hahaha! Fan tastisch gewoon, daar kan ik twee maanden op teren. Grande dame Flo und Fifi! Het zou een goede naam zijn voor een plaat. Fifi!" NIEUWSLIJN Leids popfestival massaal bezocht Liefhebbers van popfestivals worden deze zomer in Lei den behoorlijk verwend. Vorige maand nog voor de tien de maal Werfpop, een dikke maand later het eerste Plein- pop-festival met louter Leidse bands. Een gratis toegan kelijk festival met een minimaal budget, een simpele doch perfecte organisatie, een speelschema zonder over bodige wachttijden en niet onbelangrijkdroog weer. Over publieke belangstelling hadden de vier Leidse groepen zeker niet te klagen. Massaal stroomde het winkelend pu bliek uit de Haarlemmerstraat om een kijkje te nemen op het Vrouwenkerkplein. Ze kregen optredens voorgeschoteld van nogal wisselvallige aard maar met een fantastische uitsmijter. De jonge Badge Blues-band, openingsact van Pleinpop, bracht een afwisselende blues- en rock 'n roll set met een enkel funky uitstapje zonder een echt eigen identiteit. Standaard stampcovers als het te snel en mager vertolkte 'Cocaine' en 'Blue suede shoes' werden afge wisseld met het opmerkelijke 'Mr. Cabdriver' van .nieuwe goe roe Lenny Kra\ itz en de Muddy Waters klassieker 'Hootchie Co- otchie man'. Instrumentaal was het allemaal dik in orde maar de bijbehorende leadzang was iel en voor de blues veel te wei nig doorleefd. Dat er een duidelijk verschil zit tussen optreden in een wille keurige kroeg of tijdens een openluchtfestival met een be hoorlijke publieke belangstel ling was duidelijk te merken aan Flinstone Limousine. Plan kenkoorts dus. Veel kleine on nauwkeurigheden, slecht afge sproken eindes en zelfs een af gebroken song. Een aantal ei gen nummers, met name 'Des perate man', 'Another day' en het getokkelde depressienum mer maakten veel meer indruk dan de slappe Stones cover 'Brown sugar' en de overbodige herhalingsoefening van Chuck Berry's 'Roll over Beethoven'. Voor Barefoot Rabbit, een groep die al sind '88 bestaat, was Pleinpop het laatste optre den in de huidige bezetting. De groep draait al een tijdje mee in het circuit en dat is qua podi umervaring duidelijk te merken. Jammer dat het optreden wat ontsierd werd door de nodige afstemmingsproblemen. Vooral LEEUWARDEN JACOB HAAGSMA Terwijl Boris Blank zich opsluit in de studio reist Dieter Meier de wereld rond. Hier exposeert hij zijn tekenin gen, daar publiceert hij een essay, even verder regisseert hij een film ('Snow ball', jaren aan gewerkt, komt over een paar maanden uit) en soms zet hij een gokje. Samen vormen ze Yello, een fris en vrolijk elektronicaduo dat met zijn van ironie druipende geluidsschetsen al zeven elpees lang de popwereld op zijn kop zet. Yello: het is een ongrijpbaar stel. Af komstig uit één van de minst voor de hand liggende poplanden van Europa, Zwitserland, hielden Meier, Blank en toenmalige derde man Carlos Peron zich aanvankelijk bezig met perfor- George Sluizer heeft in Tsjecho- slowakije en Duitsland de opna men voltooid voor Utz, een film die hij naar een roman van Bru ce Chatwin, vervaardigd heeft als internationale co-productie met deelname van onder meer dé BBC, de Duitse omroep NDR, de Italiaanse onderne ming Academy en met als hoofdproducent de Oostenrijk se Brit John Goldschmidt van Viva Productions. Sluizer regisseerde een zeer opmerkelijke cast met: Paul Scofield (Oscarwinnaar voor A Man Of Al Seasons), Brenda Flicker (Oscarwinnares voor My Left Foot), Armin Mueller Stahl (voor Oscar genomineerd via Music Box), de Brit Peter Rie- gert (Local Hero, Crossing De- lancey) en de uit Nederland af komstige Marjol Flore, Adriane Brine en Bonnie Williams. De Nederlandse cameraman Ge rard Vandenberg is verantwoor delijk voor de fotografie. Utz vertelt het relaas van de door Praag dwalende, zonder linge baron Kaspar Joachim von Utz, een geobsedeerde verza melaar van Meisen-porcelijn. Het verhaal verloopt van 1968 (kort voor de Russische inval in Tsjechoslowakije) tot kort voor de revolutionaire omwenteling van 1989. George Sluizer en zijn ploeg filmden op het Praagse Wenceslas Plein, in het kuur oord Karlovy Vary en op kaste- Boris Blank en Dieter Meier muziek met scheutje Zen en fikse lading ii len in Moravië. Legendarisch Amsterdams jazzcafé Casablanca heropend AMSTERDAM MONIQUE BRANDT Het legendarische jazzcafé Ca sablanca op de Amsterdamse Zeedijk wordt volgend jaar her opend. Binnen enkele maanden begint de verbouwing van de club die vooral in de veertiger en vijftiger jaren zeer populair was onder jazzliefhebbers. De initiatiefnemers, die voorlopig anoniem willen blijven, zijn na drukkelijk van plan een 'heden daags' jazzcafé op te zetten en willen de 'jaren vijftig-stijl' ver mijden. Maar is het wel moge lijk om de geschiedenis te ver geten met een naam als Casab lanca? Een naam met zo'n roemruchte historie. Een korte terugblik. „Men kan evengoed proberen een koffieboon in een koffiemo len te volgen, als een bezoeker van Casablanca in Casablanca", schrijft een lichtelijk aangedane verslaggever van de Groene Amsterdammer in 1948, na een bezoekje aan het Amsterdamse jazzcafé aan de Zeedijk. „Want het is een verwonderlijk gewrie mel in die paar meters breedte en op de dansvloer waar de lui de muziek zijn slagen inslaat als een dorsvlegel in graan. Graan dat opspringt en in voortduren de warreling is. Zo zijn de men sen in Casablanca ook. De ne gers geven er niet alleen kleur maar ook. en vooral, de grote beweging." In de veertiger en vijftiger ja ren was Casablanca niet de eni ge 'negro club' in Nederland, maar ongetwijfeld de meest ver maarde. In Rotterdam had je de Kit Kat Cottonclub en Negro- palace Mephisto. In Den Haag waren The Shim Sham Negro Club en the Negro Melody Club helemaal 'in'. En op de Amster damse Nieuwmarkt kon je ook naar de Kit Kat Cottonclub. Maar Casablanca was het Mekka der liefhebbers, daar hoorde je toch de 'hottest' jazz, met artiesten als Kid Dynamite en Teddie Cotton and his Cot- tonpickers. Daar zag je dansen zoals nergens in Nederland werd gedanst. En de sfeer was er als op „de katoenplantages van good old Georgia", aldus een Vrije Volk-journalist in die tijd. Feest Onder het alziend oog van uit bater Jan Suykerbuyk was het dan ook altijd feest in Casablan ca, dat middenin het haven kwartier lag. Er kwamen vooral veel Surinamers, in die tijd nog een bezienswaardigheid in de hoofdstad. Blijkens de vele arti kelen uit die tijd werden ze ge zien als de enige echte dragers van 'ritme', de muzikaliteit in levende lijve. In de rokerige ruimte speelde het orkest avond na "avond zijn vreemde, hypnotiserende klan ken. Op de kleine dansvloer leefde het publiek zich uit in een onafgebroken, wilde swing totdat „de mensen hun gezicht kwijt raken en alleen ritme, waarbij de blikken vaag en ver worden, overblijft." De schrijver Simon Vestdijk was een regelmatige bezoeker van het jazz-pajeis en schreef erover in zijn boek 'De dokter en het lichte meisje' uit 1951. De roman is gesitueerd in de 'donkere buurt' van Amsterdam en het jazzcafé Ebenova (lees: Casablanca) speelt er een voor name rol in. „Ebenova beleefde gouden tijden. Eigenlijk was het er iede re avond vol, niet alleen van de negers, de meisjes, andere meisjes, fuifnummers, studen ten, fijnproevers van de dans. revolverjournalisten, matrozen, muzikalen, schilders op zoek naar modellen: maar er kwam ook wel eens iets provinciaals binnenschuifelen. en de kleine burgerij van de stad, kantoor jongens, ambtenaartjes sche nen langzamerhand geheel doordrongen te zijn van het on gevaarlijke van de zaak." Vestdijk doet in zijn boek op magistrale wijze verslag van de gebeurtenissen in het roem ruchte café, de muzikale uitbar stingen van de artiesten, de roes die ze bij het publiek veroor zaakten. „Negers werden razende schaduwen van meiden, mei den lichtaureolen rondom ne gers. Zoiets had ik nog nooit meegemaakt. En ik schrijf hier maar van meiden meiden, maar dat dacht ik helemaal niet bij mezelf: meiden, terwijl ik daar aan de bar zat met een glas on belangrijk vocht tussen mijn vingers. Met een zekere bedees de achterdocht hield ik de volkskinderen in het oog; mét weer een ander gedeelte van mezelf zat ik zo'n beetje voor me uit te grienen." Euforie Tegen het einde van de jaren zestig gleed de euforie over de 'negro cultuur'en haar muzikale uitingen voorbij. Een voor een moesten de clubs sluiten we gens gebrek aan klandizie. Terwijl de eerste discotheken openden, moest ook Casablan ca haar deuren voor de laatste keer sluiten. De jeugd wilde im mers geen bebop meer horen, maar beat. De popmuziek ver joeg de jazz-koningen van hun tronen. Maar niet voor eeuwig, want de jazz is nog steeds FOTO CPO springlevend. Jazz houdt nooit op. zoals Vestdijk al schreef in 'De dokter en het lichte meisje': „l.aat die muziek nooit ophou den, smeekte ik: laat die Idnde- ren zich dooddansen, en laat mij leven."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 17