7 David Bowie is gewoon een van de vier (,-> M Moeilijke gevallen ZATERDAG 10 AUGUSTUS 1991 ZATERDAGS Je begint een bandje. Dat wordt beroemd. Vervolgens denk je eens aan een solo-loopbaan en als je daarmee nou öök nog succesvol bent, kun je eens gaan denken aan het witte doek. Paul McCartney, Bryan Ferry, Phil Col lins, Jon Bon Jovi, David Byrne en Billy Idol deden zo aan carrièreplan ning. David Bowie doet het precies andersom. Velen zien Tin Machine als zijn creatieve ondergang. Is dat ook zo? JOHN OOMKES Niall speelt drums in de band van Bob Geldof. Dat wil zeggen: zo lang 'Saint Bob', organisator van de grote hulpverleningsacties voor Afrika, tenminste niet met een camerateam aan het werk is in Zuid-Afrika om Nelson Mandela en Chief Buthelezi te interviewen. Als Geldof zijn tijd besteedt aan zijn maatschappelijke interesses is Niall een van de 260.000 werklo zen in de Ierse Republiek en pakt hij met bei de handen ieder baantje aan. Deze maand speelt Niall voor privé-chauf- feur van David Bowie. Zo lang Bowie in Du blin vertoeft hij repeteert er vier weken lang met de drie andere leden van de band Tin Machine rijdt Niall David 's morgens van diens hotel naar de oefenruimte, 's mid dags (als hij mazzel heeft) naar het museum en 's avonds naar een van de vele restaurants in de Ierse hoofdstad. Niall vindt dat leven maar zo-zo en amper 'rock'n'roll'. Alleen het doelloos rondhangen in de bar van de voormalige accufabriek, zo halverwege kof fiezetapparaat en pooltafel, doet er aan den ken. Het is wachten op de dingen die komen gaan. The Factory oogt als een opgeknapt stukje dockland in de Londense haven. Triest, kans arm, opgelapt en aangeveegd. Een keurig on derhouden begraafplaats van de industriële revolutie die ook in Dublin zijn sporen heeft nagelaten. Taxichauffeurs droppen er hun la ding en maken dat ze wegkomen. Niall heeft die keuze niet. Vorig jaar nam David Bowie afscheid van zijn ruim twintig jaar omspannende carrière. Hij koos daarvoor de vorm van een tournee, waarbij hij nog één keer zijn vele succesnum mers (Ashes to Ashes, Fame, This is not Ame rica, Golden Years, Let's Dance, Changes en vele, vele andere) zong. Het concert vormde het einde van een veelbeschreven loopbaan van een man die eigenhandig de loop van de popmuziek had veranderd. Er heeft zich nog steeds niemand gemeld misschien met uitzondering van Madonna die zo'n weer galoos spelletje speelde met zijn eigen identi teit, die zich in telkens andere gedaanten en verschijningsvormen presenteerde aan het grote publiek. Bowie was nu eens travestiet, dan weer an drogyn. Vervolgens afgezant van een denk beeldig andere planeet, dan weer vertegen woordiger van dë internationale zakenwe reld. Ondertussen schiep hij een oeuvre dat net zo omstreden is als dat van Andy Warhol in de wereld van de beeldende kunst; een loopbaan die nog doorspekt is van al dan niet geslaagde film- en toneelrollen, en doorsne den met producerswerk ten behoeve van Lou Reed en Iggy Pop. Bowie was de primus inter pares, het geleidende licht, het grote voor beeld. De Man die stijlvol de Zeitgeist verte genwoordigde. In 1983, op het toppunt van zijn roem, riep het Amerikaanse tijdschrift Time hem uit tot Man of the Year. De jaren tachtig eindigden voor Bowie in een commercieel succes en een artistieke on dergang. The Glass Spider Tournee, die hem onder meer naar het Feyenoord Stadion bracht, was tot die tijd (1986) de meest ren dabele tour in de popgeschiedenis, maar de muzikale inspiratie liet het afweten. Ten dele moet het opdrogen van Bowie's creatieve bron te maken hebben gehad met zijn lang zamerhand groeiende afkeer van make-up, grime en maskers. De man die jarenlang nieuwe personages had gecrëerd, kreeg er ge noeg van om zich anders voor te doen. Toen De Acteur er eindelijk aan toe was Zichzelf te zijn, openbaarde zich een nieuw probleem. Wie was hij dan wel? a Eén dag voordat hij in 1987 deel uit zou ma ken van de nieuwe band Tin Machine en plaatopnamen zou maken, ontmoette Reeves Gabrels de broers Hunt en Tony Sales voor dë eerste maal. Dat is niet abnormaal als je een keertje voor de lol samen wilt spelen; het is wat anders als je de eerstvolgende jaren het grootste deel van je tijd met je nieuwe colle ga's zult doorbrengen. Reeves, opgegroeid in de keiharde competitie die de muzikanten- scene in New York en Boston beheerst, wist niet beter dan dat je met de broertjes, zonen o van de bekende Amerikaanse komiek Soupy ^«Trst Sales, kon lachen, maar dat je ook op qui vive (van rechts naar links) Bowie door de jaren heen: Ziggy Stardust (1974), in de film The Man who fell to Earth (1976),tijdens een tournee in 1980, tijdens The Glass Spider Tour (1987). Wordt Tin Machine de creatieve ondergang van de man die twintig jaar lang aan de top stond? raat, gekoppeld met een tamboerijn en een door Bowie bespeelde baritonsax. Het resul taat doet denken aan de wall of sound, die de legendarische producer Phil Spector halver wege de jaren zestig creëerde. Op Tin Machine II, zoals het nieuwe album is gedoopt, neemt Reeves Gabrels de belang rijke en vaak snoeiharde gitaarpartijen voor zijn rekening. In zekere zin vormt hij de link met het muzikale verleden van Bowie, die al tijd een voorkeur heeft gehad voor gitaristen die een bluesinstelling verrieden. Reeves: „Stevie Ray Vaughan heb ik nooit gekend, maar hij houdt net als ik van Jimi Hendrix en Albert King. Earl Slickik ken hem als Frank Metaloni komt uit de buurt van Staten Is land, net als ik. Ook Adrian Belew die met Bowie speelde, had een duidelijke invloed op me. Als je je naast Bowie staande wilt hou den, moet je er tegenaan." moest zijn. Tony en Hunt hadden zich op één podium staande weten te houden naast Iggy Pop, het grootste concertdier in de pop muziek. „De eerste plaat die we maakten is dan ook een soort logboek geworden. Als je hem nu draait, dan luister je naar een documentaire die vertelt hoe we elkaar ontmoetten, samen leerden spelen en moesten wennen aan het feit dat David Bowie gewoon een vierde groepslid was", vertelt Reeves. Hij ligt onder uit gezakt op een sofa die met twee andere banken en een fauteuil een riante zithoek vormt, vlak naast de in de Ierse oefenruimte opgestelde apparatuur. Opzij zit Bowie, als een kat opgerold in een stoelzitting. Hij dringt zich bewust niet op de voorgrond, gehinderd door het verleden waarin hij zo prominent aanwezig was en in een hinderlaag gelokt door het heden: hij schrijft vrijwel alle teksten voor de band. Bo vendien is hij degene die zich het beste ver baal uitdrukt en de man met de grootste al gemene kennis. „Kijk", zegt David. „Ik deed Tin Machine er in het begin een beetje bij, zo leek het al thans voor de media. Het was mijn hobby bandje, zo werd er geschreven. Je praat na tuurlijk nooit over je werkelijke plannen, maar dat was nooit de werkelijke bedoeling. Ik heb alleen nog een platencontract als lid van Tin Machine en ben van plan me uitslui tend aan deze band te wijden. Ik doe geen theater meer, heb geen filmplannen." „Dus als je zegt dat onze tweede plaat flink verschilt van de eerste dan kan ik alleen maar zeggen dat dat komt omdat we niet meer met elkaar in de slag hoeven te gaan. De confron taties zijn achter de rug; we hoeven ten op zichte van elkaar niet meer onze individuele plaats te bevechten." Het gegroeide onderlinge vertrouwen en Bowie's vergaande commitment open baart zich in een opvallend goede plaat, die eind deze maand in de winkels zal liggen. Op een van de nieuwe tracks in het bijzonder, You belong in Rock 'n' Roll, ligt de speelsheid er bovenop. In een speciale mix die voor een 12-inch-versie is gemaakt hoor je hoe Tin Machine experimenteert met het sonore ge luid van twee vibrators en een scheerappa- De eerste en tweede plaat van Tin Machine tonen nu en dan het soort sociale bewustzijn dat Lou Reed laat zien op zijn veelgeprezen album New York. Binnen Tin Machine kan Bowie verder gaan met zijn observaties dan in het verleden, al heeft hij nog steeds een hekel aan het opgeheven vingertje. Shopping for Girls, een fraai nummer over kinderpros titutie, kwam tot stand nadat Reeves Gabrels zijn vrouw Sarah, een bekend Amerikaans journaliste (The Christian Science Monitor), vergezelde op een tocht naar De Gouden Driehoek, de grensstreek tussen Laos, Birma en Thailand. Reeves: „Er was een grensstadje met vijf tien bordelen, waar jonge Birmese meisjes tussen de negen en dertien jaar tot prostitu tie werden gedwongen, in de hoop dat ze er een beter leven aan overhielden. Voor een twaalfjarige maagd, safe sex, maken ze er echter zo'n goeie prijs dat je ervan schrikt. Het is moderne slavernij." Bowie: „Ik ben er zelf ook geweest en Ree ves' verhaal zette me ertoe aan om me da genlang aan de tekst voor een song te wijden, want ik wilde niet een of ander goedkoop schokeffect bewerkstelligen. Ik kan nu een maal geen moralistisch verhaal ophangen dat heb ik nooit gekund en zeker niet met dit lied, want dan zou het ook zijn doel voor bijschieten. Uiteindelijk heb ik gewoon de feiten opgesomd. Daar hoef je niets aan te verfraaien." Reeves: „Je kunt alleen maar ho pen dat dit soort stories overkomen in song- omdat Sarah en ik in de Filipijnen in seksdorpen terecht kwamen, waar we reisbureaus uit Amsterdam aantrof fen." In de teksten die Bowie voor Tin Machine schreef, duiken nu en dan referenties Nederland en Vlaanderen op. Zijn liefde de schilderijen van Pieter Breughel (David: „Let wel, Breughel de Oudere") komt oi hoek kijken in een van de andere, uitsteken de nieuwe stukken: Goodbye Mr. Ed. Bowie: „Apropos, in het Nationale Museum in Du blin hangen drie prachtige werken van hem. Wat Mr. Ed betreft, dat is een verwijzing de oude tv-serie met een pratend paard. Als kind herinner me dat goed, omdat het van de eerste Amerikaanse televisieprogram ma's op de BBC was. Mr. Ed, dat paard beli chaamde Amerika voor me. Dat beest vertel de zijn baas altijd de waarheid, gewoon recht voor zijn raap. Nu dient Mr. Ed in dit r mer weer als symbool voor Amerika, mat in een verhaal over het wegvallen vaj Amerikaanse Droom, vanuit het gezichtspunt van de Amerikaanse indianen het eigenlij ke onderwerp van de song. En Breughel heeft de Gevallen Engel geschilderd als geen ander. Oppervlakkig gezien hebben dergelijke beel den niets met elkaar te maken, maar ik asso cieer in teksten graag." .V. De discusssie in de oefenruimte bereikt hoogtepunt als Bowie zich laat ontvallen dat sommige stukken (Under the God, Crack Ci ty) op Tin Machine's eerste album 'pedante- rig' waren. Onder kritiek van de broertjes Sa- les neemt hij zijn woorden terug. „Met die songs, vooral met Under the God, hebben wc iets gezegd over het blanke racisme in Ameri ka; hebben we ons gekeerd tegen het opko mend rechts extremisme in de VS." Wat zijn de Tien Geboden voor een zo pre cair samengesteld bandje als Tin Machine? Hoe ga je onderling met elkaar om? „Hoe be doel je?", zegt Tony Sales. „Qua overspel, lust, diefstal en bedrog? We zijn menselijk er dus feilbaar. Maar we gaan ervan uit dat we elkaar de waarheid moeten zeggen. Des noods in alle openbaarheid." Hunt Sales: „Je ziet het aan onze muzikale invloeden. Als ik Muddy Waters-bluesinvloed kan bijdragen, dan moet David toch op zijn minst de in vloed van...eh..." Mott the Hoople kunnen bijdragen? Bowie: „Op zijn minst, hahaha." Machine, David Bowie zit Onze taal Als alle brieven van lezers van deze rubriek besproken moes ten worden, zouden we een pa gina per week nodig hebben. Zo veel ruimte is er niet en zo veel tijd is er ook niet voor. En eer lijkgezegd: een heleboel vragen zijn gewoon te moeilijk, zodat ik die maar naast me neerleg. Bijvoorbeeld de vraag naar het ver schil tussen 'leefwijze' en 'levens wijze'. Wanneer moet je het ene woord gebruiken en wanneer het andere? Ik weet het niet en zuchtend doe ik die brief in het mapje 'Moeilijke Gevallen'. Dat mapje is ondertussen een heel erg dikke map gewor den. Er is iemand die vraagt naar het meervoud van 'bevoegd gezag'. Zijn dat bevoegde geza- gen of bevoegde gezaggen? Het klinkt allebei nogal vreemd, maar toch moet er soms een meervoud van gemaakt worden want be voegd gezag is een vakterm van schoolbe stuurders. Niemand weet het en ook deze brief gaat in de map 'Moeilijke Gevallen'. Dan is er iemand die wil weten waarom we 'geweest' schrijven in plaats van 'geweesd', wat hij veel logischer vindt. Helaas schrijft hij er niet bij waarom 'geweesd' logischer zou zijn. Met bezwaard gemoed berg ik hem op: ook een 'Moeilijk Geval'. Soms overweeg ik de hele map maar weg te gooien, maar je weet nooit of er soms een oplossing voor dit of dat te vinden is. Waarom wordt 'zeiken' met 'korte ei' geschreven, terwijl het toch een sterk werk woord is met zeek en gezeken als andere vor men, evenals kijken, blijken en strijken? Ik had er nog nooit over nagedacht en moet het antwoord schuldig blijven. Gelukkig stellen sommige lezers ook vragen waarover ik wèl iets kan vertellen anders was het gauw met me afgelopen. Zo'n enorme map is vast geen aanbeveling. Wat is beten 'We moeten onze harten open stellen' of 'We moeten ons hart opensteilen'? S.v.p. ook even zeggen waarom. Ik vind het tweede beter maar ik heb me suf gepiekerd waarom dat zo zou zijn. Ook iets voor de map dus. Waarom heten tegenwoordig zo veel straten niet meer straat maar gewoon Dotterbloem. Wagenmaker, Zonnekant of Ultramarijn? Ik hou daar ook niet van; ik zou het vreselijk vinden als ik nog eens Karnemelk 16 of Riet suiker 208 kwam te wonen. Maar waarom men een straat of weg niet langer Dotter bloemstraat of Karnemelkweg noemt, is mij niet bekend. Ik wil het zelfs niet weten. Sym pathieke brief maar toch een 'Moeilijk Geval'. En wat zal ik doen met die advertentie waarin een loodgietersbedrijf 'wegens uit breiding van werkzaamheden' vraagt om en kele loodgieters, monteurs en 'riolisten'? Ik ken alleen violisten, solisten en alcoholisten. Onzin natuurlijk, ik snap best wat een riolist is, ook al zou het geen goed woord zijn. Maar hoe bepalen we wat een goed woord is? Af en toe blader ik wel eens in die map. Mis schien kan ik eerst de meest hopeloze geval len eruit gooien. Dat betekent echter dat er bijna niets weg gaat want ik ben een onver beterlijke optimist. Best kans dat we die zaak van 'geweesd' nog eens oplossen. En iemand zal toch wel weten waarom 'zeiken' met 'ei' geschreven wordt? Of wat de diepere filosofie is achter Karnemelk 16 en Rietsuiker 208? Ik kies dan maar voor de eenvoudigste oplos sing en koop gewoon een nieuwe map. Kan ik weer een hele tijd vooruit. JOOP VAN DER HORST universitair docent Nederlands

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 33