Rtv show 'Een hetze, waar wat achter steekt' Een jaar gratis wonen en ook nog op televisie HandMade Films dankt bestaan aan Life of Brian Vrijdag 9 augustus 1991 Redactie: 023-150191/023-150192 JOLANDA OUKES GERARD VAN PUTTEN REINA VAN POPPELEN Vormgeving: C Henk's Privé-oorlog tegen RTL 4 Henk van der Mey- den, door menigeen beschouwd als het gewetenloze geweten van de Nederlandse amusementswe reld, is begin deze week een 'Privé-oorlogje' begonnen tegen RTL 4. Om een en ander kracht bij te zetten mobiliseerde hij bij die gelegenheid zoveel mogelijk Telegraaf-Iezers voor een schrif telijk volksoproer tegen de com merciële zender. Ook een opi nion-leader wil z'n mening blijkbaar graag bevestigd zien. De zomerprogrammering van de 'Luxemburgse' zender deugt volgens hem van geen kant en afgaande op de Privé-pagina van gisteren vinden ten minste 12 lezers dat ook. Teneur van alle grieven: eigen produkties zijn amper gelanceerd of wor den voortijdig (de Gek van de Week-show) van het scherm ge haald. Anders dan programma directeur Ruud Hendriks de tv- kijkers voorgespiegelde, heeft RTL 4 de zomerzendtijd volge plempt met herhalingen. RTL 4 als de kampioen van de herha ling, dat duidt volgens Van der Meyden op pure minachting van de kijker. Vooruitlopend op de lezerre acties werd TROS-voorzitter Den Daas maandag alvast op gevoerd als de insider die Van der Meyden's mening volledig deelt. „Eerst heeft RTL 4 de kij kers verwend met het ene na het andere nieuwe spel- en showprogramma. Het kon ge woon niet op. Alles deed men om de concurrentieslag aan te gaan met Hilversum. Maar wat zie je deze zomer? De kraan wordt dichtgedraaid en men laat de kijkers gewoon aan hun lot over! Dit kun je de kijkers toch niet aandoen. De omroe pen gaan deze winter met ver trouwen tegemoet. Bij RTL 4 lijkt men meer geïnteresseerd in geld verdienen dan in het ma ken van programma's. Men heeft de kijkers eerst lekker ge maakt met mooie hapjes en nu is deze zomer Jan Schraalhans heer en meester!" Opmerkelijk Op z'n minst opmerkelijk dat Den Daas zich zo intensief be moeit met de programmering van een goed in de markt lig gende concurrent, die in princi pe mikt op dezelfde doelgroep. Puur zakelijk geredeneerd trekt Den Daas met zijn TROS alleen maar profijt van een concurrent die zichzelf voortdurend her haalt. Normaal gesproken zou hij in juichstemming moeten verkeren, nu het marktaandeel van RTL 4 in een maand tijd is gezakt van 29 naar 25 procent. Den Daas: „Op zichzelf is het juist dat ik nu blij zou moeten zijn. Aan de andere kant vind ik dat er door de Hilversumse om roepen veel te lethargisch wordt gereageerd op nieuwe ontwik kelingen bij RTL 4. Kijk, ik ben door Van der Meyden gebeld. En als ik dan de kans krijg om te reageren op het onmiskenbare feit dat het marktaandeel van die club navrant is teruggelo pen, benut ik die. Dan stel ik ook vast dat ze ontzettend veel herhalingen brengen, terwijl hun programmadirecteur Ruud Hendriks destijds strijdvaardig heeft geroepen dat RTL 4 wak ker blijft als de rest van Hilver sum slaapt." De vraag is natuurlijk of het voor Van der Meyden werkelijk een straf is om naar de uitzen dingen van RTL 4 te kijken. Of speelt hij ergernis? Concreter: bewijst Van der Meyden na mens de Telegraaf de TROS nu een lippendienst in een poging naar 'Luxemburg' afgedwaalde kijkers terug te halen? Vast staat in elk geval wel dat er sinds jaar en dag een op z'n minst zakelijke relatie bestaat tussen Neerlands grootste dag blad en de publieksomroep, die op den duur ook 'commercieel' wil. De abonnementenafdeling van Tros-Kompas is bij voor beeld op hetzelfde adres (Basis weg 30 te Amsterdam) gehuis vest als het dagblad De Tele graaf. Saillant detail: voordat Van der Meyden tot publicatie overging vertrouwde hoofdre dacteur Wim Koesen in het Tros-Kompas van 3 augustus deze woorden aan het papier toe: „Ook RTL 4, het station dat toch trots aankondigde elke dag nieuwe programma's te presen teren, is de weg ingeslagen van herhalingen en herhalingen van herhalingen." Relatie Taal, die Van der Meyden be kend moet voorkomen. Alsof hij koerst op het TROS-Kompas. Mede namens zijn hoofdredac teur Koesen, die de laatste da gen volgens diens toegewijde secretaresse volledig was inge palmd door de vergadercultuur, veroorlooft voorzitter Den Daas zich de opmerking dat er vanaf de Amsterdamse Basisweg ab soluut geen beschadigingsof fensief is ingezet. „Nee hoor", roept Den Daas blijmoedig, „geen sprake van, al benutten we natuurlijk wel elke mogelijkheid om tegengas te geven aan het voornemen van hun programmadirecteur Ruud Hendriks om de TROS-vrijdag- avond te slachten. Maar afge- CLOSE ÜP Gerard van Putten 'Vreemde' stem De menselijke stem zegt iets over de stemming waarin iemand verkeert, maar ook weer niet alles. Boosheid gaat meestal gepaard met gebulder, maar uiteraard kan die bulde rende boosheid ook worden ge speeld. De flemende stem wordt doorgaans niet zo zeer gebruikt om genegenheid te tonen, maar vooral om iets van een ander gedaan te krij gen. Normaal gesproken past de stem zich qua toonsoort aan de omstandigheden aan. Een com pagnie soldaten is waarschijn lijk niet met een dameskapper- acht ig commando in beweging te krijgen. Een vakbondsman die een menigte stakers toe spreekt kan moeilijk de toon van een welzijnswerker aan slaan. Wijlen Fons Jansen heeft ooit in zijn conference 'Drie maal Andermaal' onnavolgbaar aangetoond dat bepaalde stem men bij bepaalde beroepen ho ren. Dus hoort bij paardesport geen Ben de Graaf en bij biljar ten gelukkig geen Eysvogel. Acteurs, daar zijn het acteurs voor, spelen vooral anderen en hun stemmen geven absoluut niets prijs van wat hen dagelijks zoal bezighoudt. Verreweg de beste Nederlandse acteurs verblijven overigens in het buitenland: de radio-corres pondenten. In den vreemde ge stationeerde radio-medewer kers schijnen in de buurt van telefoon en microfoon te moe ten praten alsof het nieuws ze voortdurend op de hielen zit. In de praktijk valt dat overigens mee. Tijdens de Golfoorlog zet te Hetty Lubberding haar heet- van-de-naald stem op vanaf Cy prus, op een niet te kruipen aantal kilometers van Baghdad. En in Londen houdt Wim Koot- stra sinds jaar en dag de plaat selijke gang van zaken voor de Nederlandse luisteraars in de gaten. Ook al hij vertelt over de omzet van aardbeien met slag room op Wimbledon, dan nog lijkt het erop dat hij met beide voeten in de vlammen van een brandhaard staat. Dat hij thuis in de comfortabele leunstoel gepassioneerd voor leest uit The Times of The Inde pendent is niet denkbeeldig. Het nieuws dat Kootstra op op gewonden primeurtoon brengt van het Britse front, is meestal vele uren eerder al uitgebreid in BBC-news uit de doeken ge daan. Vroeger viel dat niet te controleren, nu zowat heel Ne derland bekabeld is des te meer. Desondanks is Kootstra gewoon Kootstra gebleven. Of hij zich zelf na geleverde bijdrage nu af kondigt als „Wim Kootstra, EO- Tijdsein... Londen" of als „Wim Kootstra, Veronica Nieuwsra dio... Londen", geen omroep 'stemt' hem anders. Let trouwens op die pauzes die hij bevvust inlast tussen de naam van de actualiteitenru briek en Londen. Een bepaald verwachtingspatroon opbou wen, de luisteraar de illusie la-' ten dat er nog iets belangwek kends komt en dan vervolgens Londen. Geniaal. Het behoudende, Britten zo ei gen leefbeginsel Never change a winning team moet Kootstra na al die Londense jaren op zich zelf van toepassing hebben ver klaard. En hij gaat ouderwets zijn eigen gang, dus ook bij de omroep waar ze er prat op gaan 'de wereld in een half uur' te kunnen behappen. Dat kan allemaal, omdat het de redactie van Veronica Nieuws radio meer om de vorm dan om de inhoud gaat. Alles moet bij de VOO nu eenmaal flitsen, dus ook de actualiteitenrubriek. En daarin past een correspondent die praat als een correspondent. En daarin past ook de zendtijd die luisteraars krijgen om tele fonisch hun mening te geven over een actueel onderwerp. Op maandag- en dinsdagavond mag iedere notoire schanderoe- per z'n gal spuwen op nummer 06.4646464 in reactie op de ge stelde Phone In-vraag. Probeer maar. U moet uw klacht of pseudo-klacht wel heel erg ongeloofwaardig voordra gen, wil uw al dan niet verdraai de stem niet in de uitzending komen. Wie regelmatig luistert naar Veronica Nieuwsradio weet dat bepaalde lieden zich met een zekere regelmaat laten horen. Deels, omdat ze nu een maal over alles een mening hebben en deels omdat ze graag hun stem door de radio horen. Vanzelfsprekend is de nieuws- redactie van dit actualiteiten programma daarvan op de hoogte, zoals ook van de fake telefoontjes, die gratis in den lande worden gepleegd. Terug naar maandagavond, toen het onderwerp van de drastisch verhoogde dierenarts tarieven werd aangesneden. De tongval maar eens ingesteld op piat-Haags: „Een schandalige maatregel. Ik zie me nou ge noodzaak... Nee, la ik 't anders zegge: mijn knijn haalt de kers niet. Oubollige onzin, afzender zie boven. Een kind kon horen dat dit onmogelijk serieus kon zijn, maar voor de redactie was het blijkbaar lollig (tja..) genoeg om als uitsmijter van Veronica Nieuwsradio te gebruiken. Vraag tot slot: Zou Kootstra die stem telkens naar 'correspon dent' verdraaien of zou hij z'n Londense buurvrouw ook zo te woord staan, als ze hem zon dagmorgen vroeg wakker belt voor een kopje suiker? PS: Deze beller naar Veronica Nieuwsradio 'houdt' geen ko nijn en lust ook geen konijn. MONIQUE BRANDT GPD De KRO laat vanaf zondag 3 no vember in het jongerenblok 'Crash' de dagelijkse belevenis sen zien van zeven jongeren van 16 tot 21 jaar, die acht maanden lang een oud heren huis bij het Amsterdamse Leids- eplein betrekken. Het gaat om jonge mensen die voor het eerst op kamers wonen. Gedurende die tijd kunnen de jongeren gra tis wonen, maar ze moeten dan wel bereid zijn zich voor de ca mera regelmatig uitgebreid aan de tand te laten voelen over hun ervaringen. „Een docu-soap", zo noemt KRO-programmamaker Erik La- tour zijn nieuwe project. „Het lijkt me heel aardig om te zien of het gewone leven ook inte ressant is voor de kijkers. Een soort Goede Tijden Echte Tij den." Latour is gefascineerd door het 'bijzondere van het dagelijks leven'. Ik vind het interessant om een aspect in iemands leven te veranderen, en vervolgens te bekijken hoe iemand daar mee omgaat. Een soort van hevige nieuwsgierigheid." „De periode dat je voor het eerst op kamers gaat is de meest spannende tijd van je le ven, de tijd dat je voor het eerst op het wilde water van het leven gaat varen. Daarom is het ook belangrijk dat de deelnemende jongeren met heel verschillende dingen bezig zijn. De één werkt, de ander studeert, de derde wil beroemd worden. Het is echter niet de bedoeling dat mensen reageren die alleen maar een jaar gratis willen wonen", bena drukt Latour. Op 25 oktober krijgen de jon geren de huissleutel, en vanaf die tijd „moeten ze het maar uitzoeken." Wie pakt de mooi ste kamer, hoe verdelen ze de taken? Bewust is er ook maar één keuken in huis, en één ge meenschappelijke woonkamer. Latour: „Na die tijd moeten ze snel een andere kamer zoeken, want meteen na afloop van het project wordt het huis verkocht. Maar dan hebben ze toch een jaar mooi en gratis gewoond." Jongeren die nog nooit zelf standig hebben gewoond kun nen zich nog tot 21 augustus als kandidaat opgeven. Het adres is: Het KRO-huis, Post bus 888, 1200 AW Hilversum. De Monty Python-klas sieker Life of Brian kon al leen worden gemaakt doordat ex-Beatle George Harrison er een klein for tuin voor overhad. zien daarvan gaat de relatie van de TROS met De Telegraaf niet verder dan de drukorder voor TROS-Kompas en met Van der Meyden hebben wij helemaal niks. Vroeger wel. toen presen teerde Henk programma's voor ons, maar dat is lang geleden. Los daarvan zou ik willen op merken dat hij Hilversum niet alleen met interesse, maar ook kritisch volgt. En Henk weet er natuurlijk het een en ander van. Wij hebben ook wel eens op ons donder gehad, als Henk vond dat een programma van ons ab soluut niet kon." Wat Van der Meyden precies beoogt met zijn serie aanklach ten tegen RTL 4, laat zich raden. Want: „Ik geef geen commen taar op wat ik schrijf. De feiten die ik noem in mijn stukken spreken voor zich. Lees De Te legraaf, zou ik ook tegen de abonnees van uw krant willen zeggen. En laten ze De Tele graaf daarna vooral blijven le zen, ha, ha, ha." RTL 4-woordvoerder Ad Eve raars heeft zo z'n vermoedens over de werkelijke beweegrede nen van Van der Meyden om het beleid van zijn zender aan de kaak te stellen, maar weigert die uit te spreken. „Het klinkt flauw, omdat we ons normaal gesproken heel open opstellen. Maar onze reactie is dat we hierop geen reactie geven", klinkt het in eerste instantie. Hetze RTL 4 stelt zich bij monde van Everaars iets opener op, nadat Van Meyden's tweede Privé- aanklacht is verschenen. „Je reinste stemmingmakerij is het. Een hetze. Hij wordt slecht ge ïnformeerd en Van der Meyden heeft ons pas maandag, na pu blicatie van z'n eerste stuk, om commentaar gevraagd. Hebben we voor bedankt. Hier bestaat geen behoefte aan EHBO-hulp van iemand die eerst een paar tikken heeft uitgedeeld. Als hij beweert dat wij alleen maar herhalingen uitzenden, doet Van der Meyden de waarheid geweld aan. Ik kan zo twintig nieuwe produkties opnoemen. Om dé haverklap krijgen we ook telefoontjes van mensen die on ze programma's waarderen en die ons hebben gevraagd in ver band met de vakantie vooral niet met Goede Tijden Slechte Tijden door te gaan in de zo mer. Hadden we dat wel ge daan, reken maar dat we dan half Nederland over ons heen hadden gekregen. Het is niet waar dat er bij ons nu op grote schaal bezuinigd wordt. Hier steekt wat achter, maar wat laat ik in het midden. Of laat ik het zo zeggen: Van der Meyden is niet bezig het belang van de kij ker te dienen, hij dient andere belangen." In het kader van hoor en we derhoor het laatste woord aan Henk van der Meyden. Maar hij hoeft niet. zo nodig: „Wat een gelul allemaal, zeg. Hier ga ik echt niet op in. Ik kan mijn tijd beter besteden, goeiedag. Ha, ha, ha." VPRO-documentaire over eigenzinig filmbedrijf Ex-Beatle George Harrison in de film Life of Brian. ANTON JONGSTRA Ex-Beatle George Har rison wilde dolgraag de film 'Life of Brian' zien, maar er was een pro bleem; de klassieker van het Monty Python-team was nog niet gemaakt. Het was in 1978 en de film bestond alleen nog maar op papier. Vanwege de godslasterlijke inhoud van het script durfde geen enkele maatschappij de film te finan cieren. „Dan moet ik het zelf maar doen", dacht Harrison, en hij stak vier miljoen Britse ponden in het project. Hij kreeg er geen spijt van; de film verdiende de investering dubbel en dwars terug. Met de winst kon zelfs de eigenzinnige filmmaatschappij HandMade Films worden opgericht. Over dit bedrijfje gaat de documen taire 'The Movie Life of George' die de VPRO zondag uitzendt. De rode draad van de docu mentaire is de toespraak die 'Python' Michael Palin (ook be kend van de serie 'Around the world in 80 days') tijdens het tienjarig jubileumfeestje van HandMade Films hield. „Een grote filmbaas van EMI besloot eens bij wijze van uitzondering, een script te lezen dat zijn maatschappij zou gaan verfil men", zo begint Palin. „Laat dat nou nèt Life of Brian zijn en het verhaal stond hem absoluut niet aan. Dus wij zaten met de handen in ons haar. Hoe nu verder, vroegen we ons vertwij feld af. Maar wisten wij veel dat die George Harrison zo bulkte van het geld. Je mag gerust stel len dat zijn investering het duurste toegangskaartje in de filmgeschiedenis is geweest." Menigte Als dank kreeg George Harrison een figurantenrol in Life of Brian. Palin: „Dat was het begin en tevens het einde van Harri sons carrière als filmacteur. Te gen beter weten in werd hij overgehaald een rolletje te spe len. Dat de ex-Beatle in die scè ne niet zelf in het middelpunt van het gedrang stond, moet te veel voor hem zijn geweest. Het dreef hem terug naar zijn muzi- kantenbestaan." Maar de eerste aanzet tot HandMade Films was gedaan. In de documentaire vertellen acteurs Bob Hoskins, Michael- Caine en Monty Python-acteurs als John Cleese, Eric Idle en de inmiddels overleden Graham Chapman over de filmmaat schappij en George Harrison. Het blijkt dat het eigenzinnige bedrijf per definitie alleen maar scripts in produktie neemt, die geen enkele andere maatschap pij durft te verfilmen. Tussen de interviews door zijn scènes te zien uit produkties die door HandMade Films zijn gemaakt, zoals Time Bandits, The Missio nary, A Private Function, Mona Lisa en natuurlijk Life of Brian. Allemaal films die volgens Bob Hoskins „met de hand zijn ge maakt. Ze zijn niet door een machine gegaan, er heeft alleen maar een kleine groep mensen aan gewerkt." Uitzending, zondag, Neder land 2, 21.50 uur. Overigens zendt RTL 4 maandag om 22.10 de film uit waarmee het allemaal begon, Life of Brian. STRIPS BOLLEBOOM BOES

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 8