Cultuur Desperate Hours herinnert aan westerns Ford Overleden playboy keert terug als vrouw Bloedhonden en 'underdogs' Kleurrijke geschiedenis Olympische Spelen Donderdag 8 augustus 1991 FILM EN BOEKEN NIEUWSLIJN Kinderheld Pee Wee opgepakt Film- en tv-acteur Paul Reubens is vorige week opgepakt toen hij naakt en in staal van opwinding een sex-bioscoop in Saraso ta, Florida betrad. Reubens, in de VS beter bekend als Pee Wee Herman, heeft een eigen tv-programma, Pee Wee's Playhouse, dat een grote populariteit geniet onder Amerikaanse kinderen. Hierin speelt hij een volwassen kleuter met een zeurstemmetje, die zich afzet tegen autoritair gezag. Als Herman was Reubens ook te zien in succesvolle films als Pee Wee's Big Adventure en Big Top Pee Wee. Gezien de aard van het vergrijp en Reubens' invloed op vooral jonge kinderen, heeft zijn omroep NBC beslo ten Pee Wee's Playhouse voorlopig stop te zetten. Tevens is zijn creatie verwijderd uit het Disney/MGM theme-park te Florida. Reubens, die in 1983 ook al wegens exhibitionisme was opge pakt, kan ten hoogste twee maanden cel tegemoet zien. Nederlandse inzendingen voor de Felix Johan van der Keukens nieuwste film Face Value zal derland meedoen in de competitie voor de Felix, de Europese filmprijs voor documentaires. In de categorieën 'beste Europese film' en 'beste jonge Europese film' dingen mee de film De on fatsoenlijke vrouw, geregisseerd door Ben Verbong en het speel filmdebuut Kracht van Frouke Fokkema. Inzendingen uit 26 Eu ropese filmproducerende landen doen mee aan de competitie. De uitreiking van de prijzen vindt na beoordeling door een internationale jury op 1 december plaats in Berlijn. Öe opening van Switch heeft alles waar Blake Edwards zijn schare fans aan te danken heeft. Een uitbundige mannenfantasie Wordt werkelijkheid, maar ein digt in een catastrofe. De toe schouwer gunde de vervelende reclameplayboy Steve Brooks dat feestje (hij belandt met drie fraaie dames in bad), toch al niet en grinnikend beamen we Steve's gewelddadige verdrin king. Aan de hemelpoort wordt Steve tegengehouden. Hij mag r hij kan bewij zen dat één vrouw hem echt mag. De duivel grijpt in en Ste ve keert op aarde terug in de ge daante van een vrouw. Een hele 'switch', natuurlijk. De film kan nu beginnen, maar Blake Edwards staat onthutsend snel met lege handen. Ellen Barkin, de 'vrouwelijke Steve' is nog een half uurtje onhandig met pumps en kousen en meer is er niet te beleven in deze 'ko medie'. Tegen de tijd dat chique lesbische clubs worden bezocht, weten we dat Edwards ditmaal al z'n charme heeft thuisgela- ten. Laten we hopen dat 't een tussendoortje betreft. BONNIE CLYDE: blijft ook in de Filmzomer over eind staan als tijdloze ci nema. Superieure Jïlmles van Michael Cimino Michael Cimino is al controversieel zolang hij films maakt. Na The Deer Hunter werd hij beschuldigd van chauvinisme en racisme, een lot dat hem ook na Year of the Dragon trof. En van Heavens Gate en The Sicilian werd alleen maar gezegd dat ze stomvervelend waren. Ik weet zeker dat de reacties op Desperate Hours voor het over grote deel alweer negatief zullen zijn. Dat maakt het er niet een voudiger op Cimino naar mijn mening veruit de belang rijkste hedendaagse Amerikaan se filmmaker te verdedigen. Wat Cimino zo apart maakt is niet in eerste instantie de bood schap van z'n films en dat is voor een belangrijk deel van de filmkritiek die nog altijd ge richt is op thematiek al flink lastig. Zeker, Cimino heeft een thematiek die zonder meer als 'ouderwets' is te karakteriseren. Het gaat bij hem altijd om de morele desintegratie van de maatschappij, wat extreme ge welddadigheid met zich mee brengt. Het ideaal dat hij daar dan tegenover lijkt te stellen be staat uit de lang achterhaalde waarden van het gezin, de trouw, de kameraadschap. Ci mino is een romanticus, maar iedere keer dat je een film van hem ziet weet je meteen dat niemand anders in de Ameri kaanse filmindustrie zo'n gran dioze stijl heeft. Neem nou Desperate Hours. Het gegeven is flinterdun: een mis dadiger ontsnapt met behulp van een advocate uit de gevan genis en gijzelt een gezin. De onderneming eindigt in een vuurgevecht voor het huis. Meer niet. En uit het eindresul taat, zoals we dat in de bio scoop te zien krijgen, is ook nog eens een cruciale scène wegge sneden (waarin een FBI-agente de advocate overtuigt om mee te werken), omdat Cimino vol gens zijn producenten weer eens te lang van stof was. On danks dat alles geeft hij in Des perate Hours bij tijd en wijle su perieure filmles. Het eerste half uur is zelfs zon der meer briljant (toegegeven moet worden dat de film naar het eind toe oppervlakkig wordt). Een auto raast door een prachtige blondine (Kelly Lynch) parkeert in the middle of nowhere en neemt de bus. Even later zien we haar in de rechts- Mickey Rourke als zware crimineel, die verdedigt wordt door advocate Kelly Lynch. neel (Mickey Rourke) verdedigt. In een paar minuten wordt zo een zinderend raadsel opge bouwd. Net zo sterk is de briljante sterf scène van één van Rourke's hulpjes. Die man verdraagt de gesloten ruimte van het huis niet langer (de claustrofobie wordt door een geraffineerd spel met licht en kaders zeer voelbaar) en neemt de benen. De politie schiet hem dood in een bergrivier. De man weet dat er geschoten zal worden, maar is niet langer in paniek. De ruimte die de magnifieke na tuur biedt maakt z'n lot draag- lijk. Dat zijn scènes die herinneren aan de grote westerns van John Ford. Hetzelfde geldt trouwens voor de thematiek: door de dreiging van de buitenwereld ontdekt het gezin zichzelf op nieuw, het gaat om de strijd tussen wildernis en beschaving, zoals in alle grote filmmytholo gieën. Waarmee maar gezegd wil zijn dat Cimino ver af staat van moderne, al dan niet diep zinnige sprookjesvertellers als David Lynch en Tim Burton. Hij toont ons dat de echte grote films in meer dan één opzicht 'klassiek' zijn. Thrillers van Barend Toet, Peter Blauner en John Sandford RECENSIE RUUD PAAUW A.Th, Bijkerk, Volker Kluge, John Rodda é'a.: 'Honderd jaar Olympische Spelen van Het moderne tijdperk, deel 2,1920-1932'. Uitgegeven door de Olympische Sportbi bliotheek, Amsterdam. Een dag voor de openingscere monie van de Olympische Spe- leq van 1928 in Amsterdam wil de, de Franse ploeg een bezoek brengen aan net splinternieuwe stadion. Een suppoost met ken nelijk strenge instructies wei gerde hun de toepang. De Fran- stond een opstootje. Daarbij timmerde de suppoost een ho ge Franse official, Paul Méri- camp, stevig op het gezicht. Ziedend richtte de Franse ploegleiding zich tot het Neder lands Olympisch Comité. Dat bood zijn excuses aan voor het incident. De Fransen trokken daaruit de conclusie dat de sup poost zou worden ontslagen. Dat bleek een misvatting. Groot was daarom hun verontwaardi ging toen ze de suppoost een dag later, bij het openingsdefilé, weer aantroffen bij de poort van het stadion. De Franse ploeg maakte rechtsomkeert en voel de er veel voor naar huis terug te keren. De Nederlandse kran ten behandelden het geval als een bagatel, maar later bleek dat het om een heuse rel ging. De Nederlandse minister van buitenlandse zaken, de Franse gezant in Den Haag en de Ne derlandse gezant in Parijs moesten er aan te pas moesten komen om de Fransen tot beda ren te brengen. Hachelijk Het is een van de details die te vinden zijn in het tweede deel van het kleurrijke standaard werk Honderd jaar Olympische Spelen in het moderne tijdperk, dat onder auspiciën staat van de hoogste baas van het Inter nationaal Olympisch Comité (IOC), Juan Antonio Sama ranch. Dat eeuwfeest komt snel naderbij: in 1894 Werd in Parijs het IOC gevormd, in 1896 zagen in Athene de eerste Spelen van de moderne tijd het levenslicht. Bij Honderd jaar Olympische Spelen is niet alleen gekeken naar wat er onder de vijf ringen plaatsgreep, op bescheiden voet volgt men ook de politieke en cultuurhistorische gebeurtenis sen in de wereld, waarvan de neerslag uiteraard niet aan de Spelen voorbijging. Het gaat dus om wat meer dan louter sportgeschiedenis. In dit tweede deel, dat de perio de 1920 tot en met 1932 be strijkt, zijn er naast beelden van Olympische helden als Paavo Nurmi, Johnny Weissmuller, Sonja Henie, Maria Braun ook opnamen van zulke uiteenlo pende figuren als keizer Franz- Joseph, czaar Nicolaas II, Pucci ni, Anna Pavlova, Greta Garbo, Charles Lindbergh, Caruso en Einstein. Er zijn voorts treffende foto's uit de Eerste Wereldoor log en van markante, de tijd weerspiegelende straatbeelden in Londen, Antwerpen, Parijs en Amsterdam. Het boek is geschreven in vijf talen (Nederlands, Frans, Duits, Engels, Italiaans), maar de arti kelen zijn geen vertalingen. In elke taal leest men steeds ande re facetten van de Spelen. Het Nederlandse aandeel is aan de tamelijk beperkte kant, zoals ook in deel 1 het geval was. Dat klemt dit keer te meer omdat de Spelen van 1928 in Amsterdam er in worden beschreven. Jam mer blijft het ook dat men niet de moeite heeft willen nemen voor dit zo schitterend uitge voerde werk nieuwe research te doen. Aan het fotomateriaal is zeer veel aandacht besteed, al heeft men niet altijd een gelukkige hand gehad bij de keuze van fo to's die over twee bladzijden zijn afgedrukt. De opname bij voorbeeld van Franklin Delano Roosevelt bij de opening van de Winterspelen van 1932 in Lake Placid had het in kleiner for maat veel beter gedaan. Het in kleuren van foto's blijf ik alleen al vanwege de twijfelachtige historische juistheid een hache lijke onderneming vinden. Wel moet worden gezegd dat het soms oogstrelende resultaten oplevert. UTERATUUR Het Kathmandu Komplot, Barend Toet. Uftg. De Boekerij 24,50. Crack!, Peter Blauner. Uitg Luitingh-Sijthoff, 29,90. Moordritueel, John Sandford. Bruna Uit gevers, 29,90. De onverzettelijke hoofdper soon van zijn verhaal heet Dick Dapper, de vasthoudende poli- tierechercheur Den Hond ('zij bromde van plezier', las ik er gens) en de chef van politie Rechtuijt. Wat namen betreft zoekt Barend Toet in zijn thril ler Het Kathmandu Komplot dus duidelijk naar goedkope succesjes. Jammer, hij heeft het niet nodig. Daarvoor heeft zijn boek veel te veel sterke kanten. Al heb ik het dan niet in de eer ste plaats over het levendige complot dat hij in elkaar heeft gedraaid. Groeperingen in Nepal en Tibet willen zich van het Chinese juk ontdoen en hebbqn daartoe de hulp ingeroepen van een lou che, maar sluwe Nederlander. De Chinezen hebben daar ech ter lucht van gekregen en sturen een stel 'bloedhonden' op de samenzweerders af. Amster dam, Parijs, Kathmandu en an dere plaatsen bieden genoeg to nelen voor diverse spectaculaire en soms bloedige taferelen. Ac tie in overvloed, al wordt hier en daar de lijn van logica wel eens losgelaten. Maar daar ligt ook niet de sterk ste zijde van Toets verhaal. De nu 44-jarige Barend Toet zoals wij kunnen lezen op de achterflap maakte in de jaren zeventig naam als oprichter van Muziekkrant Oor en de Hit krant. Inmiddels is hij al weer tien jaar redacteur van het kwartaalschrift Himalaya, waar in hij geregeld reisverhalen, in terviews en politieke analyses publiceert. Toet is derhalve meer dan goed ingevoerd in dat voor de meesten van ons onbe kend stukje van de wereld. Dat kan men ook bij herhaling proeven in deze thriller. Daar waar hij de bewoners van Nepal en Tibet, hun gewoonten, hun leven en hun werken beschrijft, is hij op zijn sterkst. Hij koestert een warme sympathie voor het vriendelijke en vredelievende volkje op en nabij de top van de wereld. Een volk, dat inmiddels al tal van jaren uitzichtloos ge bukt gaat onder de soms heel hardhandige Chinese bezetting. Toet slaagt erin die sympathie op ons lezers over te brengen. Daardoor is ook de bereidheid Barend Toet: actie in overvloed. aanwezig om de passages waar in de waarschijnlijkheid geweld wordt aangedaan maar voor lief te nemen. In elk geval houdt hij voldoende vaart in zijn verhaal en zorgt hij voor voldoende on verwachte wendingen. Dat houdt de spanning erin. Naast de boeiende beschrijvingen zorgt dat voor een vette vol doende. De onbarmhartigheid van Peter Blauners verhaal Crack! wordt meteen in het eerste hoofdstuk haarscherp afgebakend. De jonge Darryl King schiet een politieman dood. Thuis vertelt hij z'n dominerende zuster ter loops dat hij wraak heeft geno men op de blonde smeris die haar drugswinkeltje onmogelijk had gemaakt. „Maar die man had donker haar", merkt zus achteloos op. De jongeman schrikt zowaar even. Zus sust zijn onrust: „Ga nou maar sla pen, morgen is er weer een dag". Het leven in de grauwe Newyorkse wijk Harlem is gru welijk, vooral voor de geboren verliezers. Het kent geen mede dogen. Gebrek aan elk uitzicht maakt de daar opgroeiende jon geren spijkerhard. Een instantie als de reclassering vecht er in feite tegen de bierkaai. De journalist Peter Blauner heeft dat aan den lijve onder vonden toen hij als voorberei ding op zijn boek een half jaar tje als welzijnswerker meeliep in de buurt, waarin hij in zijn boek een reclasseringsambte- naar op de voet volgt. Ondanks alle ellende om hem heen is de man een idealist. Maar met ide alisme komt je niet ver in dat door drugs, criminaliteit, chaos en gebrek aan toekomst volko men verziekte milieu. Ergens in FOTO BERT NIENHUIS het verhaal vraagt onze ambte naar een oudere collega hoeveel keer de man nu echt succes heeft gehad. Het antwoord komt in de vorm van een be angstigend zwijgen. Peter Blauner geeft in zijn be klemmende boek de 'under dogs' van Harlém dan ook geen greintje hoop. Het prototype van de 'underdog' wordt in dit boek vertegenwoordigd door de jeugdige bendeleider Darryl King. Vanaf het allereerste begin weet je als lezer dat die aan zijn cracksverslaving ten onder zal gaan. Daar is geen ontkomen aan. Het gaat alleen om het hoe en wanneer. En dat vertelt Peter Blauner heel vloeiend. John Sandford laat in Moordri tueel zijn uit een eerder boek Spel op leven en dood) al be kende politie-inspecteur Lucas Davenport weer opdraven. Een man die precies past in het nogal ruwe, soms zelfs wat rau we schrijfstijltje van Sandford. Zoals die alles heel direct zegt, zo handelt Davenport. Lak aan normen en voorschriften. Recht voor zijn raap. En ditmaal krijgt die Davenport het knap moei lijk. Een aantal gruwelijke moorden volgens een vast patroon. De le zer weet al meteen dat Indianen wraak nemen voor de verkrach ting van een jonge stamgenote in het verleden. Maar Daven port kan niet bevroeden dat het doden van een aantal mede plichtigen moet dienen om de feitelijke dader nu FBI-direc- teur in een dodelijke val te lokken. Davenport is een eigen zinnig maar sympathiek politie man. John Sandford een even eigenzinnig, maar prettig over komend auteur. MICHAEL CIMINO geeft in Desperate Hours on danks flinterdun gegeven superieur filmles. BIOSCOPEN LEIDEN LIDO 1, 2, 3,4, en STUDIO tel. 071- 124130/133210 Steenstraat The naked gun 2,5 a.l., dag. 14.30, 19,2.1.15. King Ralph a.l., dag. 14.30,19, 21.15. Rocketeer, dag. 14.30, 19. 21.15. Dances with wolves a.l., dag. 20. Switch 12 jr., dag. 14.30,19, 21.15. K i ndervoorstel I i nge n Assepoester a.l., dag. 14.30 Teenage Mutant Ninja Turtles II a.l., dag. 14.30 LUXOR tel. 071-233192 Stationsweg Desperate hours 16 jr., dag. 19, 21.15, zo ook 14.30. TRIANON Breestraat Stam van de Holebeer, dag 19. Misery, dag. 21.15. REX tel.071-125414 Haarlemmerstraat Pruimenbloesem 16 jr., dag. 21.15. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO 1 tel. 01720-20800. Van Boetzelaerstraat Return to the Blue Lagoon a.l., dag. 13.45,18.45, 21.30, zo! ook 16.15. EURO 2 The naked gun, 12 jr., dag. 13.30, 18.30,21.00, EURO 2 (Kindervoorstelling) Assepoester a.l., dag. 14.00,16.00 EURO 3 Hudson Hawk 12 jr., dag. 13.45, 18.45,21.15, zo ook 16.15. EURO 4 Dances with wolves a l., dag. 20.15. VOORSCHOTEN GREENWAY tel. 071-614354 Schoolstraat Mermaids a.l., vrt/m zo 15.45,19. ma t/m do 15.45 The Silence of the lambs 16 jr., vr t/m zo 21.15, ma t/m do 20.15. The hard way a.l., vrt/m zo 19.00 en 21.15, ma t/m do 20.15. Kindervoorstellingen: Avontuur met een staartje a.l., dag. 14.00 Duck Tales a.l., dag. 14.00 FILMHUIZEN LEIDEN Wegens vakantie gesloten. DEN HAAG ASTA 1 tel. 070-3463500 Spui Hudson Hawk 12 jr., dag. 14, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16, 18.45, 21.30. ASTA 2 Desperate hours 16 jr., dag. 14, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16, 18.45, 21.30. ASTA 3 Rocketeer a.l., dag. 14, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16, 18.45, 21.30. BABYLON 1 tel. 070-3471656 Naast Den Haag Centraal Station Jungle fever 12 jr., dag 14,18.45, 21.30, za zo 13.45, 16.15, 18.45, 21.30. BABYLON 2 The Silence of the lambs 16 jr., dag. 18.45,21.30. BABYLON 3 FILMZOMER '91 Crimes and misdemeanors vr 2 14, 18.45,21.30. Presumed Innocent za 3: 13.45, 16.15, 18.45,21.30. Dreams zo 4: 13.45,16.15, 18.45, 21.30. Identificazione di una donna ma 5: 14,20. Macbeth di 6: 14„ 18.45, 21.30. Citizen Kane wo 7:14,18.45, 21.30. The comfort of strangers do 8: 14, 18.45,21.30. CINEAC 1 TUSCHINSKI tel. 070- 3630637 Buitenhof The naked gun 2,5 a.l., dag. 14, 18.45, 21.30 zo 13.15, 16, 18.45, 21.30. CINEAC 2 Edward Scissorhands a.l., dag. 14, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16, 18.45, 21.30. CINEAC 3 The hard way a.l., dag. 18.45, 21.30. METROPOLE 1 tel .070-3456756 Carnegielaan Switch 12 jr., dag. 14, 18.45, 21.30 zo 13.15, 16, 18.45,21.30. METROPOLE 2 King Ralph a.l., dag. 14, 18.45, 21.30 zo 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 3 Dances with Wolves a.l., dag. 20.30. METROPOLE4 Not without my daughter a.l., dag. 14, 18.45, 21.30 zo 13.15, 16, 18.45,21.30. METROPOLE 5 Return of the Blue Lagoon a.l., dag. 14, 21.30 zo 13.15,16,21.30. ODEON 1 tel. 070-3642400/3642401 Herengracht The naked gun 2,5 a.l.dag. 13.45, 18.45, 21.30, zo 13.30, 16, 18.45, 21.30. ODEON 2 Marked for Death 16 jr., dag. 18.45, 21.30. ODEON 3 New Jack City 16 jr., dag. 13.45, 18.45, 21.30, zo 13.30, 16,18.45, 21.30. ODEON 4 In bed with Madonna a.l., 13.45, 18.45, 21.30, zo 13.30, 16, 18.45, 21.30. AVONDVOORSTELLINGEN CINEAC 1 tel. 071-3630637 Buitenhof Highlander 16 jr., za 00.15. CINEAC 2 The naked gun 16 jr.za 00.15. CINEAC 3 The exorcist III 16 jr., 00.15. Openingsceremonie bij de Spelen van 1928 in Amsterdam. De Nederlandse ploeg wordt l.üid toegejuicht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 6