Kunst Rijkdom aan exotische vormen en luxe materialen Te zonnige waarheid van Zuid-Afrika Dossier W.F. Hermans vrij voor onderzoek 'Ik haal 't leven de foto binnen Woensdag 7 augustus 1991 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYCROK JAN RUSDAM SASKIA STOEUNGA Eindredactie: RAYMOND PEIL Vormgeving: HENK BUIS 7 TEDERHEID. Het woord is in de Cand- lelight-poëzie misbruikt, gemarteld en afgesleten geraakt. Maar voor de foto's van Dorien van der Meer mag het weer even uit het woordenboek. DE CAST VAN SIKULU is afkomstig uit diverse stammen, die allemaal hun eigen inbreng hebben, en weerspie- elt daarmee het droombeeld van et toekomstige Zuid-Afrika: een eenheid in verscheidenheid. Portret van een edelman te paard, t 1660). zijn: een portret van Shah Jahan (1628-1658), door een Europese steensnijder in albast vervaar digd. Een prachtig voorbeeld van vermenging van stijlen is een makara (een Indiaas mythisch waterdier) van kristal, edelsteen en goud, dat geïnspireerd is op een renaissance-sieraad in de vorm van een dolfijn. Dit juweel moet rond 1600 aan het Mogol- hof vervaardigd zijn als speciaal eregeschenk. ïgeschreven aan Balchand (1650- fOTO FONDATION CUSTOD/A Naast deze hoofse snuisterij en is in de tentoonstelling een bij elkaar horende groep siera den te zien die door een islami tische vrouw in het midden van 18de eeuw in Keréla (India) of Sri Lanka gedragen werd. Zo'n set van bij elkaar horende siera den komen in geen andere Westerse verzameling voor. Ook andere voorwerpen op de expo sitie laten een rijkdom aan luxe materialen en exotische vormen zien, die in Nederland volko men onbekend zijn. Dorien van der Meer „Mijn bedoeling omgeving te halen." om mensen uit hun gewone foto henk bouwman bewust. Ik haal het leven de foto binnen. Daarin is het veilig." "Je ziet in mijn werk dat ik mensen nooit helemaal bloot stel. Ik maak geen harde foto's. Ik fotografeer met een bescher mend oog. Er zit veel van me zelf in die opnamen. Tijdens een sollicitatie bijvoorbeeld, als ik foto's laat zien, voel ik me door ze beschermd. Ik hoef dan niet zoveel over mezelf te ver tellen." „Ook in Napels heb ik gepro beerd families te fotograferen. We scheurden op een scootertje door de nauwe straatjes daar. Maar we zijn gauw weggegaan, de sfeer was agressief, doodeng. Maar meestal krijg ik alle mede werking van de mensen. Ze doen echt alles voor me. Bij die foto's die ik onder water heb ge nomen ook. Het was soms bi zar. Ie zag de mensen denken: wat is die meid nou aan het doen?! is ze bezig met reclame- foto's voor Fa doucheschuim?" THEATER RECENSIE. HANS VISSER Musical: 'Sikulu, the warrior', door het Zuidafrikaanse gezelschap Azuma. Gezien: 6/8, Stadsschouwburg, Amsterdam. Te zien: tot en met 18 augustus in Am sterdam, 8 oktober in de Schouwburg, Leiden Het is zo langzamerhand een traditie geworden, dat de Am sterdamse Stadsschouwburg in de zomermaanden een Zuid- afrikaande produktie neerzet. Twee jaar geleden veroverde 'Sarafina' het Nederlandse pu bliek met een voorstelling die vooral aansprak door de enor me geladenheid, waarmee de veelal jeugdige zangers en dan sers hun door de actualiteit van die dagen ingegeven verhaal speelden. Tranen vloeiden en sidderingen gingen door de zaal. Ook 'Streetsisters' had vorig jaar een zekere politieke gela denheid, maar was toch meer een voorstelling zoals zo vele. Bovendien was 'Sarafina' der mate bijzonder, dat het op voorhand ondoenlijk was om dat succes op zijn minst te eve naren. Ook 'Sikulu, the warrior', de voorstelling die nu in de schouwburg aan het Leidse- plein is te zien, worstelt met de herinnering aan die bijzondere avonden van twee jaar geleden. En dat is jammer, want op zich zelf betreft het hier een voor stelling die er wezen mag. Toch is het ook een voordeel dat deze produktie minder poli tiek geladen is. Het accent ligt nu meer op de culturele kant van de Afrikaanse muziek, die beter tot zijn recht komt. Deze show moet het vooral hebben van de kleurige kostuums en de uiterst ritmische muziek. De cast is afkomstig uit diverse stammen en weerspiegelt daar mee het droombeeld van het toekomstige Zuid-Afrika: een heid in verscheidenheid. Natuurlijk is een actueel Zuidafrikaans verhaal niet vrij van politieke lading. Vandaar dat het gaat om een jongeman die zijn nog wat primitieve, pa radijselijke dorp verlaat om zijn vader te zoeken, die twintig jaar geleden is verdwenen. In Johannesburg wordt hij ge confronteerd met de totaal an dere wereld, waarin de zwarten daar leven. De strijd voor Man dela is voorbij, dat is veranderd in swingen met Michael Jack son, liefst in glimmende aero bicpakjes. Dat is nog eens een andere waarheid dan die het journaal dagelijks laat zien. Maar juist in die disco-scènes zakt de voorstelling wel eens weg. De typisch Afrikaanse frag menten daarentegen zijn over donderend. De zoon ondergaat een soort cultuurshock maar blijft zoeken. Dat alles gebeurt met aantrekkelijke zang en aan stekelijke ritmes, zoals die de laatste tijd ook veel in de wes terse lichte muziek is doorge drongen. De choreografie is vaak verrassend grappig. Er wordt op net toneel be hoorlijk hard en ehthousiast ge werkt, maar toch is duidelijk, dat het hier gaat om mensen voor wie het brengen van dit soort voorstellingen gewoon bij na een vak is geworden en de show bijna gewoon entertain- Bijna, want wie goejd oplet en de weinige drama-momenten kan herkennen, merkt dat de voorstelling toch nogal wat vra gen oproept. „Ga naar huis", zegt de uiteindelijk gevonden vader tegen zijn zoon. En daar mee is 'Sikulu' nog lang geen 'niks-aan-de-hand' folklore- showtje. Shadrack Twala, een Swazi-acteur, speelt de dorpsdronkelap in Sikulu. foto anp De Amsterdamse letterkundige Rob Delvigne krijgt toegang tot het dossier waarin de conflicten aan de orde komen die hebben geleid tot het vertrek van de schrijver Willem Frederik Her mans van de Rijksuniversiteit Groningen in 1973. Tot nu toe heeft de universiteit het dossier voor Delvigne gesloten gehou den met het motief dat anders de privacy van de betrokkenen bij het conflict in het geding zou komen. Maar een uitspraak van de Raad van State zorgt er nu voor dat Delvigne alsnog de be schikking krijgt over de stukken. Volgens de uitspraak van de raad heeft de universiteit zich niet gehouden aan het rechts beginsel van openbaarheid van bestuur en moet Delvigne bin nen vier maanden aan de slag kunnen. Er kunnen alsnog de len gesloten blijven met een be roep op de privacy maar dan moet de universiteit dat be hoorlijk motiveren. De letter kundige krijgt in dat geval ver moedelijk de beschikking over samenvattingen van die passa ges. „Ik ben heel benieuwd wat ik aantref. Wie weet zit er 7*?lfs stof genoeg in voor een boek. Het ging mij echter in de eerste plaats om het principe", zegt Delvigne in een reactie op de uitspraak. Her siteit verbonden als lec ale geografie. Zijn critici meen den dat hij te weinig onderzoek deed. Hermans heeft de sfeer in de academische kringen van Groningen na zijn vertrek onder meer beschreven in de sleutel roman 'Onder professoren'. In zijn visie werd die gekenmerkt door een dodelijke benepen heid. NIEUWSLIJN Toernee David Bowie en Tin Machine UTRECHT - David Bowie komt naar Nederland. Naar aanlei ding van het begin september te verwachten nieuwe album van Tin Machine, getiteld 'Tin Machine 2' heeft Bowie besloten met zijn groep een Europese toemee te ondernemen. In het kader van deze toer komt Tin Machine voor een eenmalig op treden naar Utrecht en wel op maandag 28 oktober in Muziek centrum Vredenburg. De voorverkoop begint op zaterdag 31 augustus bij de bekende adressen. Dichter Vrettakos overleden ATHENE - NiJdforos Vrettakos, een van Griekenlands meest bekende dichters, is zondag op 79-jarige leeftijd aan een be roerte overleden. Vrettakos werd geboren in 1912 en begon op negenjarige leeftijd met het schrijven van poezie. Zijn eerste boek werd in 1929 gepubliceerd. Hij schreef onder meer over zijn ervaringen als soldaat tijdens de Tweede Wereldoorlog en het lot van links na de nederlaag in de burgeroorlog. Vrettakos deed veel stof opwaaien in linkse kringen toen hij in 1988 het lidmaatschap aanvaardde van de Atheense Academie van Kun sten en Wetenschappen. Voordien hadden andere vooraan staande Griekse dichters geweigerd zich aan te sluiten bij wat ze een bastion van conservatisme noemden. Vele van Vretta kos' gedichten zijn op muziek gezet, sommige door de compo nist Mikis Theodorakis. Biënnale Venetië jaar uitgesteld VENETIE - De Biënnale van Venetië, de internationale beel dende kunsttentoonstelling die tweejaarlijks wordt gehouden, gaat volgend jaar niet door. De organisatoren hebben besloten de volgende tentoonstelling in 1993 te houden zodat in 1995 het honderdjarig bestaan van de Biënnale gevierd kan worden. Van 8 september tot 6 oktober wordt in Venetië de internatio nale architectuurtentoonstelling van de Biënnale gehouden met als thema 'Meesters en Leerlingen'. Nederland doet daar aan mee onder de titel 'Modemisme zonder Dogma'. Deelne mende architecten en bureaus zijn onder anderen het duo Benthem/Crouwel, Ben van Berkel, Mecanoo en Koen van Vel- sen. Raakpunt in hun werk is de vrije omgang met de erfenis van het modemisme in de architectuur. Popfestival met Status Quo ENSCHEDE - Op de campus van de Universiteit Twente in En schede wordt op 25 augustus een groots popfestival gehouden met als hoofdact de Britse Status Quo, een groep die de afgelo pen 25 jaar honderd miljoen platen heeft verkocht. Ook Neder lands bekendse band, de Golden Earring, zal het podium be treden. Verder zijn er optredens van Mothers Finest, Freedy Johnston en The Scene. Het festival wordt gehouden in het ka der van het dertigjarig bestaan van de Universiteit Twente. Zelfportretten in LAK-galerie LEIDEN - LAK-galerie toont van 10 augustus t/m 14 september zelfportretten van Karin Wortelboer en tekeningen van Harry Miedema. De expositie van Karin Wortelboer bestaat uit zelf portretten. Het zijn zwart/wit foto's die door de kunstenares zijn bewerkt. De zelfportretten van Wortelboer geven haar ver schillende gemoedstoestanden weer. In het werk van Hany Miedema lijken vaak alledaagse taferelen, die hij met zijn fan tasie verhevigd en ontregeld, centraal te staan. De figuratieve voorstellingen beschrijven menselijke gedragingen en situaties waarin kwetsbaarheid een grote rol speelt. (Cleveringaplaats 1, ma. t/m vr. 10.00-22.00 uur, zo. 14.00-17.00 uur). Indiase miniaturen en Hoofse snuisterijen in Rijksmuseum Expositie Dorien van der Meer (22) in De Kleine Klup Een plakkerige zomerdag. Maar in de kelderruimte van de Leid- se galerie De Kleine Klup is het verkwikkend koel. Die sensatie lijkt nog te worden versterkt door een serie onder water ge nomen foto's van Dorien van der Meer. De jonge fotografe is pas afgestudeerd aan de Acade mie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Haar eerste werk is tot en met 5 september te zien in De Klei ne Klup. „Mijn bedoeling met deze serie was mensen uit hun gewone omgeving te halen. Ik heb een aantal van mijn vrien den en vriendinnen op de bo dem van een zwembad gefoto grafeerd. Zelfs een moeder met een baby. Soms waren we zo enthousiast bezig geweest dat we snakkend naar adem boven kwamen." Afgesleten Tederheid. Het woord is in de Candlelight-poëzie misbruikt, gemarteld en afgesleten geraakt. Maar voor de foto's van Dorien van der Meer mag het weer even uit het woordenboek. Haar werk heeft ontegenzeggelijk iets teders. Neem de drie naaktpor- tretten die zij heeft gemaakt van een jonge vrouw. Door het li chaam heen zie je aderen van marmer lopen, een breuk scheidt de bevallige arm van de romp. Een vrouw van deze tijd, met zorg door de fotografe naar de oudheid gebracht. Maar he laas, er is een breuk ontstaan tijdens het transport. "Ik heb eerst die vrouw gefo tografeerd en de dia daarna ge projecteerd op een stuk mar mer. Daarna heb ik er nog een opname van gemaakt. De ruwe rand van het marmer zorgde voor een breuk in het fotobeeld. Dat was verrassend. Gaf er iets dramatisch aan. Het is nu een beetje een fresco, haar broze schoonheid heeft iets eeuwigs gekregen. Waarom ik zo van dit soort oude beelden hou, weet ik niet. Het lijkt wel of ik een dorien van der meer beetje van vroeger ben. De mo derne schilderkunst bijvoor beeld zegt me niet zoveel. Oude fresco's daarentegen spreken me zeer aan, daar kan ik uren naar kijken. Ze stralen een inti miteit uit die mij bevalt." Tijdens haar middelbare schooltijd op het Leidse Bona- ventura College groeide bij Do rien van der Meer de liefde voor de fotografie, nadat zij lid was geworden van een fotoclub. De liefde bleef en onlangs studeer de zij af aan de Haagse Acade mie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Ze kreeg les van fo tografen als Willem Diepraam. Erwin Olaf en Diana Blok. De expositie in galerie De Kleine Klup is haar eerste. Indrukwekkend is een serie foto's die Van der Meer maakte in Milaan en Rome. Het hechte Italiaanse familieleven is er tref fend op vastgelegd. Slechts op een van de foto zijn ook man nen aanwezig. „Dat heb ik be wust gedaan, ja. Ik heb de man nen er zo veel mogelijk uitgela ten. Ten eerste vind ik ze vaak niet echt mooi en ten twee ging het mij om de vrouwen binnen die gezinnen, om de sterke band die zij met elkaar hebben. De vrouw is, ook in Nederland, toch de spil van het gezin. Zij zorgt voor bescherming. Ik heb een vriendin in Italië en met haar ben ik gewoon op een paar gezinnen afgestapt. Kijk naar die foto van die Italiaanse vrouw in die leunstoel met al haar kinderen om haar heen. Dat is toch een prachtig beeld, daar gaat liefde van uit." Geruite jurk „Toen ik die vrouw voor het eerst zag droeg ze een geruite jurk. Ik heb haar gevraagd of ze die jurk ook voor de foto wilde aantrekken. Toen ik kwam, had ze al haar kinderen in geruite jurkjes gekleed. Dat kan alleen een vrouw bedenken. Iemand zei laatst dat de foto wazig was. Zo'n opmerking, daar kan ik woest om worden. Inderdaad bewoog een van de kinderen even. Maar zoiets registreer ik Een portret van Shah Jahan (1628-1658), door een Europese steensnij der in albast vervaardigd. foto rijksmuseum Amsterdam De verzameling van de Fondation Custodia in Parijs, die uit Indiase miniaturen, Europese tekeningen en prenten, schilderijen en autografen bestaat, is voor een deel in het Rijksprentenkabinet van het Rijksmuseum in Amsterdam te zien. De tentoonstelling 'Indiase miniaturen uit Parijs' geeft van 10 augustus tot en met 10 november een over zicht van de schilderkunst uit de Mogol-periode. tuur .taji. Na zijn dood in 1970, werd de collectie uitgebreid door zijn opvolger Carlos van Hassalt, de huidige directeur van de Fondation Custodia. Snuisterijen Aansluitend bij deze tentoon stelling is in dezelfde periode op de afdeling Aziatische Kunst de expositie 'Hoofse snuisterijen uit India' ingericht, waar een aantal bijzondere Indiase kunst voorwerpen uit de Mogol-perio de zijn te zien. De keizers van de Mogol-dy- nastie hebben, naast de minia tuurschilderkunst, de uitoefe ning van vele andere kunsten gestimuleerd. Ze wisten hier voor ambachtslieden van hein de en ver aan te trekken, zelfs uit Europa. Op de tentoonstel ling is bijvoorbeeld een klein ood te zien dat alleen door de grootmogol zelf gemaakt kan De keizers van de Mogol-dynas- tie, die van de tweede helft van de zestiende eeuw tot het mid den van de negentiende eeuw over grote delen van het Indi sche subcontinent heersten, hebben de uitoefening van de miniatuurschilderkunst enorm bevorderd. Door een mengeling van elementen van inheemse, Indiase kunst met die van Per- zië en Europa ontstonden zelfs geheel eigen stijlen, aldus het Rijksmuseum. De verzameling van de Fon dation Custodia is mede sa mengesteld uit de collectie van de Nederlandse verzamelaar Frits Lugt. Zijn belangstelling voor de miniaturen was vooral gewekt door de tekeningen die Rembrandt naar Mogol-minia- turen maakte. Al in 1921 kocht Lugt de eerste Indiase minia-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 7