Rtv show Imca Marina komt nooit meer van Viva Espagna af Nieuwe shows voor MCW- ster Mare Klein Essink Kerkepad nog steeds populair NOB sleept opdracht voor Spelen '92 binnen Het Nederlands Om- roepproduktie Bedrijf (NOB) gaat tijdens de Olympische Spelen in Barcelona in 1992 een beeldverslag brengen van elf evenementen. De op dracht mede te danken aan de goede naam die NOS-regisseur Martijn Lindenberg heeft voor de regie van sportwedstrij den. 'Ik ben geen vrouw voor één genre Het was Robert Paul die laatst tegen haar zei: „Van Viva Espagna kom jij nooit meer af'. Uiteindelijk werden ze het eens over de formulering: „Van Viva Espagna kom jij ge lukkig nooit meer af'. Een zonovergoten terras in Oister- wijk (want het wordt warem pel toch nog zomer) en Imca Marina op een beeldschone wit gietijzeren praatstoel. „Zo'n eerste hit is belangrijk, je dankt er je bekendheid in eerste instantie aan. Ik ben geen vrouw voor één genre. Bij mijn optredens doe ik veel soorten muziek. Dat heb ik altijd ge daan." Haar cd's, vroeger langspeel platen getuigen daarvan. „Ik heb een cd gemaakt met als titel 'Verloren liederen': bijna verge ten Franse chansons, onder meer van Mistinguette. En daarnaast oude Napolitaanse volksliedjes, zoals Pavarotti ze nu op z'n repertoire heeft. Dat zijn de liedjes waar mensen voor gaan staan als je ergens optreedt." „Ze vragen ook nog naar Viva Espagna. En dat zing ik dan. Ik zal niet zeggen: dat doe ik niet. Mensen vinden dat een leuk lied en dat is het. Natuurlijk vind ik zelf dat ik een stukje ver der ben dan in 1972. Het zou erg zijn als dat niet zo was. Maar moet ik dat allemaal gaan uitleggen?" „Ik vertel mensen nooit wat ik allemaal nog meer heb gedaan Zomertijd, Zomer in Zeeland, Viva Espagna, Het was aan de Costa del Sol, Waar zijn de zo mers, Zo zal deze zomer zijn, Die zomer werd ik zeventien. En het werd zomer. Welbe schouwd is de zomer door ar tiesten van eigen bodem de af gelopen jaren flink bezongen. Deze weken zoeken we die zon netjes in het huis van het Ne derlandse lied eens op. en doe in mijn leven. Voor wie daarin niet is geïnteresseerd, heeft het geen zin. En wie er wel in is geïnteresseerd, komt er vanzelf achter." Dat heeft wel tot gevolg dat niet algemeen bekend is dat je op zo veel terreinen bezig bent. „Ik was laatst te gast bij de TROS op Hilversum 4. Ik heb daar iets verteld over barokmu ziek. Ik ben daar dol op, verza mel sinds mijn vijftiende opna men. In dat programma heb ik gezegd: de barokmuziek heeft haar succes, indertijd, te dan ken aan de boekdruWcunst. Op eens kon die muziek immers op grotere schaal worden ver spreid. Elk zichzelf respecterend hof moest toen een eigen or kestje, een eigen componist. En de muziek die werd geschreven en uitgevoerd: daarop werd ge danst. Het werd amusements muziek. Zoals wij nu onze amu sementsmuziek hebben. Er is geen enkele reden om die mu ziek als minderwaardig af te doen. Dat vonden ze wel een originele visie. En ze vonden het ook mooi dat ik met zo'n be toog kwam." Zij van Viva Espagna. „Dat bedoel ik." Gek he? „Die nummers zoals Viva Espagna, Bella Italia en Vino, hoe leuk ook om te doen, heb ik destijds ook op de plaat gezet om te kunnen overleven. Ik was mezzo-sopraan. Ik hoor wel eens liederen van mezelf van vroeger terug en dan denk ik: Goh, je kon toch best mooi zin gen. Maar ik had te weinig ge duld toen. Ik had de beslissing kunnen nemen aan de klassieke kant te blijven. Maar ik keek eens om me heen en ik dacht: we hebben hier Aafje Heynis, die is zo goed. eer dat ik dat ni veau heb bereikt..." Volksmuziek „Maar ik was ook te veel in al lerlei andere dingen geïnteres seerd. In de Spaanse volksmu ziek. En ik hield veel van reizen. Zo heb ik bij de zigeuners in de Camarque gebivakkeerd en hun liederen geleerd. In het binnen land van Spanje heb ik de oude liederen meegezongen. In India heb ik de oeroude mystieke zangen mogen leren, ik heb in Turkije gezongen en in Oost- Europa." „Muziek, en dat ben ik in de loop van de jaren gaan inzien, is niet alleen klank. Het heeft rechtstreeks met ieders hart te maken, met puur je gevoel. Met warmte ook, met kunnen geven. Wat dat betreft heb ik veel aan de violist Yehudi Menuhin te danken. Ik was nog een jong ding en ik zat bij de platen maatschappij EMI. De toenma lige directeur Ger Oort zei tegen Imca Marina: „Ik vertel mensen nooit wat ik allemaal nog meer heb gedaan en doe in mijn leven. Voor wie daarin niet is geïnteresseerd, heeft het geen zin. En wie er wel in is geïnteresseerd, komt er vanzelf achter." foto dijkstra b me: 'Jij moet die man leren ken nen, zou je dat willen?' Ik wilde wel natuurlijk. Ik mocht hem zelfs gaan ophalen van het vliegveld. Hij was zó moé van al het reizen dat hij toen deed. En hij vroeg me: 'Zou je wat toma ten voor me willen halen?' Be hoefte aan vocht, aan vitami nen. Ik heb er nog wat kom kommers bijgedaan en allerlei fruit. 'Dat was net wat ik nodig had', zei hij. 'Ja', zei ik, verlegen, 'ik dacht dat ik dat wel wist, ik zing namelijk.' En of ik naar z'n optreden kwam, vroeg hij." „Ik heb hem zien optreden en wat heeft die man een invloed op me gehad. Natuurlijk zat ik in een ander genre dan hij be oefende, maar van zijn optre den heb ik wel overgehouden wat de essentie van het over brengen van muziek is. Hij speelde heus niet alles in een stuk perfect, maar soms bereik te hij in dat zelfde stuk zulke grote hoogten, dat hij het wezen van de muziek raakte. Dat is het doel dat elke artiest zich moet stellen. Dat over te brengen. Mits de muziek die je brengt dat in zich heeft." „Ik hoorde vanochtend een interview met Neville Marriner. Hij zei: 'Hoe ouder ik word, hoe angstiger ik word om Mozart te spelen.' Ik denk dat ik begrijp wat hij bedoelt. Mozart heeft ons een blauwdruk voor het simpele in de muziek gegeven. Die man is, geïnspireerd, in staat geweest het oergevoel dat in ieder mens leeft omtrent mu ziek op te tekenen. Maar o wee, als je dat wat hij schreef, wil uit voeren. Het is balanceren op een heel dun draadje en als je het maar even fout doet, val je door de mand. En het publiek hoort dat en terecht." „Dat blijft altijd gelden. Ook voor de nieuwe muziek, the New Age muziek. Een paar jaar geleden verklaarden ze me voor gek toen ik zei: die muziek gaat het worden. Maar nu zie je al dat er een brede belangstelling voor bestaat. Er zit veel kaf tus sen het koren. Want er zijn mensen die denken dat je er met een synthesizer en twee knoppen bent. Dat is humbug. Wat ik bedoel, heeft iets te ma ken met wat bijvoorbeeld Chris Hinze doet, die letterlijk in de dakgoten van de wereld staat te spelen. De invloed van het Gre goriaans, van de oude Griekse muziek, de muziek van de Me den en Perzen, de bakermat van onze hedendaagse muziek: die wordt onmiskenbaar. Maar om op dat gebied iets goeds te pres teren zal je wel degelijk iets in huis moeten hebben." Volgt het verhaal van hoe haar nieuwe cd tot stand is ge komen. New Age-invloeden daarin. Zelf bedacht, voor een groot deel zelf geschreven, „in samenwerking met Cees Stolk, die precies kan opschrijven wat ik bedoel". Een voorproefje is te horen op haar nieuwste single 'Sing the Song*. „Ja, verdorie, dat lied heet 'Freedom, our Song', 't Staat verkeerd op de hoes, maar bij de volgende persing zal het worden veranderd. Ik kan kwaad worden om zo'n fout, maar ja, bij mij gaat altijd eerst iets mis, dingen gaan altijd gek, maar het komt wel goed." Dinsdag 6 augustus 1991 Redactie: 023-150191/023-150192 JOLANDA OUKE5 GERARD VAN PUTTEN REI NA VAN POPPELEN Vormgeving: CLARA KEMPER HILVERSUM «GPD De acteur Mare Klein Essink krijgt in het winterseizoen bij Veronica een nieuwe serie showprogramma's. Hoe de shows eruit gaan zien is nog niet duidelijk, maar de Neder landse Staatsloterij zal in ieder geval deel uitmaken van de pro gramma's. Een woordvoerster van Vero nica laat weten dat er nog 'ge brainstormd' moet worden over de opzet van de shows met het loterij-element. Verder staat vast dat de 100.000 gulden gul den show en Het laatste woord met Klein Essink niet meer te rugkomen op de buis. „Veroni ca heeft veel plannen met Mare. Hij staat nog voor drie jaar bij ons onder contract en we zullen zeker meerdere programma's met hem maken", aldus de woordvoerster van die omroep. STARDOM ALE VAN PUK «GPD Iedere aflevering van het NCRV- programma Kerkepad stuurt nog steeds gemiddeld drie tot vijfduizend kijkers de weg op om de in het programma aan gegeven route te volgen. „Na vijftien seizoenen peinzen we er dan ook nog niet over om het programma te stoppen", zegt men dan ook bij de NCRV. Ker kepad is nu één van de langstlo- pende programma's van de Ne derlandse tv. De omroep is zeer tevreden over de gemiddelde kijkdicht heid van drie procent en waar dering van 7,4. Naar de eerste vier uitzendingen van het sei zoen '91 keken echter minder kijkers dan een jaar geleden, maar dat wordt geweten aan het vervroegen van het tijdstip van uitzending. Vanaf vrijdag- vanavond zal Kerkepad weer op het oude tijdstip (19.15 uur via Nederland 1) te zien zijn. In de loop der jaren verander de de formule van het program ma enkele keren. De laatste sei zoenen zien de kijkers geen pre sentator meer in beeld: het pro gramma heeft meer en meer de vorm van een documentaire ge kregen. Met de commentaar stem buiten beeld. Wel kunnen de kijkers nog steeds de twee zaterdagen na iedere uitzending de uitgezette routes volgen: de kerkgebouwen langs de routes zetten hun deuren dan wijd open. Net als in de afgelopen jaren gaat Kerkepad ook dit seizoen een uitstapje over de Neder landse grens maken. De kijkers trekken 10 en 17 augustus naar het Belgische Mechelen. Kerkepad, vrijdagavond, Ne derland 1,19.15 uur. STRIPS BOLLEBOOM Contract te danken aan goede naam Lindenberg Volgens Sturkenboom gaat de NOB-ploeg die gespecialiseerd is in mobiele verbindingen de beelden bij wielerwedstrijden, snelwandelen, de marathon en paardensport (concours hippi- que) verzorgen. Tijdens het concours hippique is het de be doeling dat onder een helikop ter een gestabiliseerde bol komt te hangen met een op afstand bediende camera. Cameramen sen, motor rijders en technici van het NOB zullen naar Barcelona gaan. Sturken boom spreekt van een 'mooie opdracht', „maar het is zeker niet zo dat dit een finan ciële klap per voor het NOB is. Die MBS-appa- ratuur is Meselijk duur. De ontwikke ling van het systeem heeft enorm veel geld gekost. Wel is dit een mooi visi tekaartje om te laten zien waar toe we in staat zijn." De MBS-ploeg begint, in het kielzog van de opdrachten waarbij Martijn Lindenberg de NOB-ers meebrengt, zelf ook een aardige naam op te bou wen. Zo heeft de Noorse televi sie al geïnformeerd of de MBS- ploeg tijdens het WK-wielren- nen in 1993 kan worden inge zet. Heel voorzichtig heeft een expeditie die de Himalaya wil beklimmen en daar live beeldopnamen van wil hebben, ook al naar de MBS-mogelijkhe- den geïnformeerd. De NOB- ploeg beschikt namelijk, in te genstelling tot veel andere lan den die materiaal voor mobiele verbindingen hebben, over een zeer compacte set die snel op gebouwd en afgebroken kan worden. BOES HEINZ Het Nederlands Om- roepproduktie Be drijf (NOB) heeft van Radio Television Olympi- que (RTO), de organisatie die verantwoordelijk is voor de uitzendingen van de Olympi sche Spelen in Barcelona in 1992, het verzoek gekregen het beeldverslag van elf evene menten te ver zorgen. Een de finitief contract is er nog niet, maar het NOB gaat er vanuit dat er geen problemen te verwachten zijn. Afgelopen weekeinde ver trok een ploeg van het NOB naar Barcelona om RTO een proefopstelling te tonen voor mobiele ver bindingen. De NOB- ploeg Mobile Broadcasting Systems zal worden ingezet tij dens evenementen waar een ca mera zonder kabel noodzakelijk is. Volgens W. Sturkenboom, verkoper bij het NOB, is de op dracht mede te danken aan de goede naam die NOS-regisseur Martijn Lindenberg heeft voor de regie van sportwedstrijden. Lindenberg wordt veelvuldig benaderd om tijdens grote eve nementen zoals de Olympische Spelen de beeldregie van een of meerdere onderdelen te voeren. Lindenberg neemt dan steevast de NOB-ploeg mee. Zo was Mo bile Broadcasting Systems ook al actief tijdens de Olympische Spelen in Seoel en zullen de beelden van het komende we reldkampioenschap wielrennen in Stuttgart worden verzorgd. Martijn Lindenberg zal ook tij dens de komende Olympische Spelen de beeldregie van enkele evenementen voor zijn reke ning nemen. De Madonna-film Truth or dare, in ons land uitgebracht onder de ti tel In bed with Madonna, heeft in de Verenigde Staten al dertien miljoen dollar winst gemaakt. In de Benelux de eerst drie weken al 700.000 gulden. Madonna, die het project zelf financierde, verdient er dus aardig op. Normaal gesproken komt er elke twee jaar een nieuwe James Bond-film uit. Helaas, het ziet er naar uit dat deze traditie dit keer wordt verbroken. De laatste werd in 1989 uitgebracht, dus dit jaar zou er weer een nieuwe moeten komen. Volgens een woordvoer der van de filmmaatschappij UIP wordt er niet gefilmd en is er zelfs nog geen goedgekeurd script. ,,lk denk dat het een kwestie van geld is. De Bond films lopen hier uitstekend maar in Amerika, en daar moet uitein delijk het meeste geld vandaan komen, is 007 niet zo'n grote hit." Barbra Streisand heeft in haar woonplaats Malibu argeloze voor bijgangers van straat geplukt om hen haar nieuwe film, Prince of Tides, te laten zien. Barbra had de film al zo vaak gezien dat ze nu wel eens de mening wilde ho ren van anderen. De film, waarin ook onze eigen Jeroen Krabbé is te zien, viel bij het 'publiek' in goede aarde. Mary-Lou Steenis van Vrienden voor het Leven geniet met haar vriend, de Britse regisseur Mi chael Briant, van een heerlijke e Bond-film voor Timothy Dalton. Maiy-Lou Steenis fijn met vakantie. foto rtl 4 vaarvakantie. Haar tegenspeler mijn heeft namelijk een rol in de Peter Lusse moet het echter zon- Zwitserse versie van Cats geac- der zijn geliefde doen. Nikki Ro- cepteerd. Neil Patrick Harris die als Boogie Howser - de jongste arts ter we reld - neerzet, is in het gewone leven niet zo briljant. De inmid dels 17-jarige acteur deed on langs zijn eindexamen en slaag de met de hakken over de sloot. Een avondje uit met een volwas sen vrouw ging hem beter af. Bel inda Montgomery, die in detv-se- rie zijn moeder speelt, weet daar van mee te praten. „Hij voelde zich duidelijk al heel groot en deed zijn best galant te zijn. Na afloop betaalde hij alles en zette mij vervolgens netjes voor de deur af." Acteur Thorn Hoffman wacht dit najaar een ware kwelling. Voor zijn rol in De Bunker, waarin hij een gevangen verzetsheld speelt, moet Thom twee maanden lang honger en kou trotseren en zo'n tien kilo afvallen. „Deallerzwaar- fotoarchief ste opgave uit mijn filmcarrière", aldus de acteur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 6