Rtv show IKON presenteert selectie uit Brits homo-programma VPRO-portretten van jonge ondernemers Freek de Jonge op de bres voor natuurpark 'We verpakten zenders gewoon in condooms Vrijdag 2 augustus 1991 Redactie: 023-150191/023-150192 JOLANDA OUKES GERARD VAN PUTTEN REINA VAN POPPELEN Vormgeving: MARIANNE VERSCHUREN De IKON brengt vanaf 18 augustus on der de titel 'Zo op zondag' vier zon dagavonden een selectie uit het Britse homo-magazine 'Out on Tuesday'. Bij Channel 4, waar het programma twee seizoenen te zien was, leverde het een giganti sche stroom reacties op: van scheld brieven tot warme steunbetuigingen. De Britse makers hebben gekozen voor een brede benadering. Voor de Nederlandse bewerking selecteerde de IKON items die niet sterk zijn verbon den aan de Britse samenleving. Zo zal de Nederlandse kijker niet aanschou wen hoe de leden van het Britse Lager huis worden geturfd over hun seksuele voorkeur. Aandacht is er wel voor de manier waarop in populaire tv-series, zoals ook in ons land populaire Golden Girls, wordt omgegaan met homoseksuele rollen. Verder on der meer een reportage over een opstand in een klein dorpje aan de Amerikaanse westkust tegen het houden van een rodeo-wedstrijd voor ho mo's, een ode aan de opera en een reportage over de zoektocht van homoseksuele mannen en vrou wen naar de prins op het witte paard en de pro blemen die zij ondervinden bij de vormgeving van hun relaties. De makers van het programma laten niet een mi serabele, onderdrukte, in de defensie gedrongen groep zien. Voor Mandy Merck, een van de eind redactrices van 'Out on Tuesday', gaat het om trotse mensen, met de meeste stijl, de beste smaak en de meeste lol. 'Zo op zondag' brengt de onderwerpen vaak vol humor, luchtig en flitsend. Op andere momenten is het programma sober en ingetogen. Bijvoorbeeld in de tweede aflevering (25 augustus) waarin mensen wordne belicht die verblijven in The London Lighthouse, een speciale kliniek voor aids-patiënten. Jonge homo's die daar verblijven spreken openhartig over af scheid nemen en over de naderende dood. De laatste aflevering op zondag 8 sep tember bevat een lange reportage Zij vertellen over hun diensttijd in de Tweede Wereldoorlog. Interviews over vragen als het leven van homo's en lesbiennes in een macho-cultuur als het Britse le ger en de mogelijkheden voor romantiek in een oorlogssituatie. Bij de presentatie van de serie voor de pers kondigde directeur Van Empel aan, dat de IKON de mogelijkheden onderzoekt een soortgelijk pro gramma van Nederlandse bodem te vervaardigen. Een aantal programmamakers heeft daar voor stellen voor ingediend. IKON brengt onderwerpen met humor, luchtig en flitsend. De aankomende ge luidstechnicus gaat de studiovloer op om aller hande klusjes te doen. „Wortel schieten", noemt Hylke Beerstra deze pe riode. Drie spelers van 'Cop Rock'. Van links naar rechts: Vondie Curtis-Hall, Barbara Bosson en Ronny Cox. foto kippa Zingende cops Een stevige echtelijk ruzie. De politie moet eraan te pas komen. De echtgenoot verwijt zijn vrouw dat ze tegen hem aan staat te rijden, zij noemt het in tiem dansen. De man wordt zo agressief dat hij het getrokken pistool van de agent afpakt. Na wat psychologisch op hem te hebben ingepraat geeft de man zich over. Vervolgens gaat hij middels een lied zijn spijt betui gen. Zijn huilende echtgenote doet ook een muzikale duit in het zakje. „De toekomst heeft ons nog zoveel te bieden", galmt het bluesachtig uit beide kelen. Einde ruzie, de agenten af door de zijdeur. Een impres sie van de nieuwe Amerikaanse politieserie 'Cop Rock', waarin misdaad, muziek en dans in el kaar overlopen. Maker van deze 'musical' is Ste ve Bocho, bekend van de zeer succesvolle politieserie 'Hill Street Blues'. In Amerika scoor de 'Hill Street' hoog en ook in Nederland waren de kijkers en thousiast over captain Furillo en zijn korps. In de politiewereld werd 'Hill Street' bestempeld als een programmma dat het meest met de werkelijkheid overeen komt. Deze eer zal 'Cop Rock' niet worden toegekend. Agenten die al zingend en swingend ver dachten verhoren, inbrekers die in de boeien worden geslagen en in plaats van te vloeken en te schelden een bluesnummer aanheffen en niet op de laatste plaats een jury, die op gospel achtige wijze het 'schuldig' over iemand afroept. Na al deze mu zikale intermezzo's gaat de har de werkelijkheid weer gewoon verder. Het heeft niets, maar dan ook niets meer met de rea liteit van alledag te maken. Dat vond het Amerikaanse pu bliek ook. De sprong van de harde misdaad naar de muzika le nummers was te groot. Re censies en reacties lieten aan duidelijkheid niets te wensen over, ze waren ronduit vernieti gend en de kijkcijfers konden niet slechter. Door de muzikale nummers werd de serie ook nog eens pe perduur. Voor één aflevering werd ruim 1 miljoen dollar neergeteld. Geen kleinigheid voor een serie, die dan ook nog niet aanslaat. Ondanks het feit dat 'Cop Rock' dus in Amerika de grond in is geboord, heeft de NCRV beslo ten de gemaakte afleveringen toch uit te zenden. Of de serie in Nederland aanslaat is nog moeilijk te zeggen. Volgens een woordvoerder van de NCRV scoorde de eerste aflevering op 12 juli 3,3 procent kijkers, de tweede 1,8 procent en die van vorige week vrijdag 3 procent. „Dat is laag, ervan uitgaande dat 1 procent 130.000 kijkers betekent. Maar we wijten dat aan het feit dat er nu veel men sen op vakantie zijn." Dat de serie in Nederland ook flopt, daar wil de omroep nog niet aan. Wellicht dat jeugdig pu bliek de kijkcijfers nog wat kan opschroeven om zo te voorko men dat 'Cop Rock' een misser wordt. Alleen zal de omroep het tijdstip waarop de 'detective musical' wordt uitgezonden (zo rond 22.45 uur) moeten ver vroegen. Liefst naar de middag. Dan zijn volwassenen tenmin ste van deze onvolwassen serie verlost. De klas bestaat uit leergierige jongens met stropdas die als vertegenwoordiger carrière willen maken. De eerste afleve ring van de VPRO-serie 'Twin tigers' gaat dan ook over ver kopen. Het is een moeilijk vak, vooral ais degene die de waar aan de man moet brengen nog maar net droog achter de oren is. Het gaat niet alleen om het verkopen. „Je moet echt van de klant houden", houdt de verkooptrainer zijn cursisten Als voorbeeld van een succes volle ondernemende twintiger, volgt de camera een vertegen woordiger in brillen. De jongen heeft een vlotte babbel, een luxe auto en een strak pak en stroopt alle opticiëns in het land af om de nieuwste collectie van zijn werkgever in de etalages te krij gen. Hij staat in schril contrast met een minder succesvolle leeftijd genoot, van het type voet-tus- sen-de-deur, die de grootste moeite heeft om advertenties voor een uit te geven boek te verkopen. Hij zit inmiddels in de wao omdat hij niet meer is bestand tegen de stress die met zijn beroep gepaard gaat. Elke avond moest hij zijn contact persoon telefonisch op de hoogte brengen van zijn omzet. Als dat niet meer dan duizend gulden per dag was. kreeg hij een fikse uitbrander. Zijn carriè re is duidelijk mislukt. De fragmenten van deze twee vertegenwoordigers worden af gewisseld met beelden van i klas verkopers in spe, die van de cursusleider leren dat 'social talk' de handel positief kan be ïnvloeden. Tussen neus en lip pen door informeren naar de studieresultaten van de zoon, en uiteraard of hij zijn vader gaat opvolgen, of hoe smaakvol de winkelier zijn zaak wel niet heeft ingericht, blijken slinkse verkooptrucjes te zijn. De tweede aflevering Twintigers' die 11 augustus wordt uitgezonden, is een por tret van de 23-jarige Tommy Bosveld jr. Hij exploiteert i kermisattractie net als de i van zijn familie. Pa en ma, opa en oma en neven en nichten struinen allemaal stad en land af met draaimolen, botsauto's en spookhuis om het volk te vermaken. Tommy jr heeft een eigen moderne draaimolen. De jonge ondernemer woont met zijn vrouw in een luxueuze cara1 die meer weg heeft van i bungalow. Zijn vaste hulp, drie jaar ouder, heeft een kleine c ravan met washok („Ik wil graag dat mijn personeel netjes ge kleed gaat") waar de andere kermishulpjes jaloers op zijn. Kortom, Tommy heeft zijn zaakjes prima voor elkaar leeft er goed van. Maar op de vraag of hij vrienden heeft ant woordt hij: „Tja, wat zijn vrien den. Alle mensen zijn mijn vrienden." Twintigers, zondag, Neder land 2,22.19 uur. eluidstechnici? Dat zijn heel rustige die aan weinig woorden genoeg heb ben. Er zitten ook geen opval lende types tussen. Drukke mensen sneuvelen in dit vak onmiddellijk." Hylke Beerstra (44), hoofd geluidtechnicus en vakadviseur geluid van TV 1, moet er zelf om glimlachen als hij - na een uurtje praten - last krijgt van een kikker in z'n keel. Zijn boodschap is duide lijk, geluidstechnici zorgen voor geluid op radio en televi sie, maar maken persoonlijk liever niet al te veel geluid. Bij het Nederlands Omroep- produktie Bedrijf NOB zijn voor wat de televisie betreft zo'n tachtig geluidstechnici in dienst, onder wie tegenwoordig ook steeds meer vrouwen. Na een korte basiscursus op 'Sant bergen', het opleidingsinstituut van de omroep in Hilversum, gaat de aankomende geluids technicus de studiovloer op om daar allerhande klusjes te doen zoals het aansluiten van micro foons. „Wortel schieten", noemt Beerstra deze periode, die toch wel vier jaar in beslag neemt. Pas na een aantal jaren is er ge noeg kennis vergaard om de 'studiohengel' te kunnen bedie nen, een meterslange hengel met een microfoon aan het eind. Via draaiende handvaten is de microfoon op afstand te bedienen. Het geheel is verrijd baar. Muzikaal Naast technisch ontwikkeld moet een geluidstechnicus mu zikaal zijn, liefst zelf een instru ment bespelen en geschikt zijn om in teamverband te werken. Een goed gehoor is natuurlijk onmisbaar, evenals stress-be stendigheid. Want de werkdruk is heel hoog. „Hoe hoog? Dat is niet uit te leggen, alleen maar te ondergaan", zegt Hylke Beerstra. „Er worden tegen woordig steeds meer drama-se- Op initiatief van Freek de jonge, die op tournee is in de Antillen en Aruba, is een fonds opgericht ten behoeve van het Christoffelpark op Curasao. Dit heeft de Nederlandse cabaretier onlangs op een persconferentie in Willemstad bekendgemaakt. Het grootste deel van zijn ver diensten van zijn huidige tour nee, ruim tienduizend gulden, heeft Freek de Jonge gestort in het fonds, waarmee in eerste in stantie terreinen rond het Christoffelpark zullen worden aangekocht. Dit gebied zal die nen als bufferzone ter bescher ming van het natuurreservaat en moeten voorkomen dat be paalde diersoorten uitsterven. Om permanent steun aan het Christoffelpark te verlenen is op Curasao een comité opgericht dat zal trachten de fondsvor ming te vergroten. Het comité zal tevens proberen te bewerk stelligen dat er adequate milieuwetgeving tot stand komt. De Jonge beklemtoonde dat hij „iets waardevols" wil doen, maar de verantwoorde lijkheid wil leggen waar die hoort te zijn: bij de mensen die op Curasao wonen. In Nederland zal Freek de Jonge ook proberen geld in te zamelen voor het Cura^aose natuurre servaat, dat is genoemd naar Christoffel Columbus. Het is zijn bedoeling hiervoor „enkele bekende Nederlanders" te be naderen. „Wij moeten in 1992, als de 500-jarige herdenking plaats heeft van de ontdekking van Amerika door Columbus, voldoende gelden hebben inge zameld om door de aankoop van terreinen het Christoffel park te kunnen uitbreiden", al dus De jonge. Op de persconferentie waren ook vertegenwoordigers aanwe zig van een zestal lokale milieu organisaties. Ze brachten naar voren dat ook op Curasao de economische ontwikkeling gro tere prioriteit geniet dan milieu bescherming. „Er verdwijnt steeds meer natuur in onze bulldozercultuur", verklaarde één van hen. Op de Antillen in het alge meen en op Curasao in het bij zonder bestaan vrijwel geen wettelijke regels ter bescher ming van het milieu. Van poli tieke zijde wordt het belang van de natuurbescherming nauwe lijks ingezien. Sedert 1982 ligt er concept-wetgeving klaar die is opgesteld door de Stichting Na tionale Parken Nederlandse An tillen. Het concept is echter nooit besproken in de Eilands raad. CLOSE UP Geluidstechnici hebben voor problemen waterdichte oplossing Het prachtige natuurschoon op Curasao. foto united photos de boer BOLLEBOOM ries gemaakt, maar er wordt om de kosten te drukken steeds minder gerepeteerd. Wanneer je met je hengel boven een een scène staat te 'roeren' geeft dat snel schaduwen in beeld. En als je dan een keer een schaduw maakt waardoor de hele scène overmoet, dan kan dat één keer, maar daarna niet meer. Ik kan je wel vertellen dat je onder zul ke omstandigheden behoorlijk gespannen achter de hengel staat." Beerstra's boodschap is: ei genlijk kun je je als geluidstech nicus geen fout permitteren. Zelf staat hij niet meer op de vloer, maar bedient hij de ge- luidsregeltafel. Ook daar kun nen natuurlijk fouten gemaakt worden. „Als ik een keer een microfoon te laat openschuif..... Eigenlijk zou ik het meteen moeten vergeten, maar het blijft me de hele uitzending bij. Zulke fouten moet je meteen van je af laten glijden, anders heb je geen leven meer. De spanning slaat toe vanaf het moment dat de opname begint en het licht op rood gaat. Dat geldt voor ons al- Geluidstechnicus Hylke Beerstra: „1 lemaal. je loopt dan echt op je tenen om alles goed te laten verlopen." Jong Een geluidstechnicus moet fy siek ook beresterk zijn. En jong. Want werkdagen van veertien uur of meer zijn eerder regel dan uitzondering. „Er zijn op drachtgevers, die gewoon zeg gen: ik wil geen grijze koppen op de vloer zien." Vooral scènes van drama-produkties worden achter elkaar opgenomen. „Te genwoordig is tijd geld. Het werk wordt er een stuk zwaar der door", zucht Beerstra. Jig is tijd geld. Het Beerstra zit niet altijd achter de knoppen van de geluidregel- tafel. Een paar jaar geleden was hij als geluidstechnicus verant woordelijk voor de eerste uit zendingen van Ron's Honey moon Quiz. Ondèrdeel van dat programma was dat in de slot- ronde twee overgebleven bruidsparen, afhankelijk van het aantal goede antwoorden al dan niet in het water terecht kwamen. De bruidsparen moes ten ook in het water hoorbaar blijven, maar het NOB wilde daar zijn kostbare zendmicro- foontjes (20.000 gulden per stuk) natuurlijk niet aan wagen. Beerstra: „Na twee uitzendin- rdt er een stuk zwaarder door." foto gpd gen te hebben getobt met dit probleem, - en geloof me ik kreeg het er benauwd van - werd de oplossing gevonden: we verpakten de zendertjes ge woon in condooms, die we bij de plaatselijk drogist in Aals meer (waar de studio van tv- producent Van den Ende is ge vestigd, red.) kochten." Een niet-alledaagse, maar wel wa terdichte oplossing. „Dus", zegt Hylke Beerstra, „als we nu in de openlucht en dicht bij water met zenders gaan werken, ne men we uit voorzorg altijd een pak condooms mee." BOES HEINZ wmam! fransje

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 6