Kunst Charles et Les Lulus een 'gretig monstertje' Theodorakis: componist in ongenade Bloem en Slauerhoff achterna tijdens literaire vakanties Vrijdag 2 augustus 1991 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYCROK JAN RUSDAM SASKIA STOEUNGA Eindredactie: CONNY SMITS Vormgeving: HENK BUIS 5 THEODORAKIS WORDT steeds meereen wereld burger. Hij gaat de Olympische hymne voor Barcelo na schrijven, hij heeft een eigen koor in Zweden, hij wordt in Turkije populair in sneller tempo dan hij het indertijd in Griekenland werd. NIEUWSLIJN ROTTERDAM - Het openluchtconcert in het Londense Hyde- park heeft de belangstelling voor het liefdadigheidsconcert dat Luciano Pavarotti op 1 september in Ahoy' Rotterdam hoopt te geven extra gestimuleerd. De laatste dagen loopt du kaartver koop 'als een trein', heeft de organisator van de 'Gala-avond van de Eeuw', Harry Mens, makelaar te Lisse, gisteren via de radio laten weten. Van de 9000 beschikbare plaatsen zijn er nu nog 400 in de voornamelijk peperdure prijsklasse over. Voor zo'n toegangsbiljet, waaraan een uitgebreide vip-behandeling vastzit, moet een bedrag van 2.000 gulden, exclusief btw, worden neer geteld. Mens is er zeker van dat hij deze laatste plaatsen ook ver koopt. De opbrengst van het concert komt ten goede aan de Stichting Zwerfjongeren. Harry van Kruiningen in Pulchri DEN HAAG - De Pulchri Studio in Den Haag heeft in de grote zaal een tentoonstelling ingericht van het werk van de kunste naar Harry van Kruiningen. Harry van Kruiningen die onlangs 85 jaar is geworden, wijdt zijn dagen nog steeds aan de schilder kunst. Naast het schilderen, etsen, het maken van litho's en het educatieve werk, schreef hij ook kinderboeken en werkte hij mee aan een aantal bibliofiele uitgaven. Van Kruinigen heeft als do cent ook veel mensen ingewijd in de grafische technieken. Hij exposeerde vele malen in het binnen- en buitenland en ontving prijzen en onderscheidingen. De tentoonstelling gaat open op 10 augustus en duurt tot 2 september. Nieuwe groep rond Arno Hintjes BEERSE LOUIS DU MOULIN Arno Hintjens noemt zijn nieu we groep Charles et Les Lulus bij voorkeur 'een gretig mon stertje'. Met die vertederende koosnaam wil de Vlaamse rock zanger maar aangeven dat het bonte gelegenheidskwartet al meteen heeft gekozen voor een eigen (wijs) leventje, waarvan zelfs een doorgewinterde rot als hij versteld staat. „Ik weet echt niet wat ik er allemaal van moet zeggen, we zijn nog maar zo kort bijeen en er gebeurt plotse ling zoveel. Het enige dat we kunnen doen is het wezentje eten geven," meldt de vanuit Parijs opererende veteraan breed grijnzend. De inmiddels 43-jarige Hintjens, voormalig voorman van T.C.Matic, dacht dat het wel eens plezant zou kunnen zijn om zich te kunnen storten in een pittig bluesavontuur. Het liefst wilde hij samenwerken met gitarist Roland van Cam- penhout, maar deze land- en generatiegenoot was voor onbe paalde tijd uitgeweken naar Singapore. „Zoals het een klein wonder is geweest dat we elkaar twintig jaar lang zijn misgelopen, zo was het stom toeval dat we el kaar toch hebben getroffen. Ik kwam vanuit Parijs de eerste kroeg in Brussel binnenwande len en daar zat Roland. Hij was even overgevlogen, omdat hij zijn dochter weer eens wilde zien. Ik vroeg hem wat hij van mijn plannen vond, voordat we het wisten waren we aan het re peteren. Na een week zijn we gaan opnemen in de allerklein ste studio en tien dagen later hadden we meer dan een al bum vol", recapituleert Arno, die eerder al zijn vaste accor deonist en toetsenist Adriano Cominotto en Piet Jorens had overgehaald. „We hebben puur gespeeld om het spelen, elkaar nauwelijks iets hoeven uit te leggen. Zat er ergens eens een cymbaal fout, 'so what'. Vooral voor mij was het een reis terug naar het gevoel, weg van de ra tionaliteit en die is zeer goed bevallen." Melting pot Voor de zo spontaan ontstane 'melting pot' van blues, jazz, rhythm blues, rock 'n roll, punk, funk, cajun, nog wat an dere 'exotica' èn humor heeft Arno het intrigerende etiket 'fin de siècle-muziek' bedacht. „De twintigste eeuw zal de geschie denis ingaan als de eeuw van de rock. Wij nemen daarop alvast een voorschotje door terug te grijpen naar het beste uit de ja ren vijftig, zestig, zeventig en tachtig voor een soort eigentijd se samenvatting." Dit 'recept' van Charles et Les Lulus verschilt in feite niet zo erg veel van de aanpak van veel jeugdiger collega's als Lenny Kravitz of de Happy Mondays, erkent Hintjens. „Maar, bij die jonge gasten worden de jaren zestig toch nog veel meer geïde aliseerd, denk ik. Voorlaatst kwam ik op een feestje en daar lagen al die 'kids' op een matras een joint te roken en naar groe pen als The Doors en The Gra teful Dead te luisteren. Het was allemaal zo psychedelic, zo'n fantastische 'flashback' dat ik even vreesde dat iemand iets in mijn Coca Cola had g Keurslijf De 'business' maakt tegenwoor dig naar zijn mening maar al te vaak kapot wat ze zou moeten koesteren. Gecontracteerd ta lent wordt doorgaans meteen in een strak keurslijf gehesen en tot een maximale produktie aangezet, constateert Arno. Voor hem is het grote succes dan ook een verraderlijke val. „Heb je een hit, waarvan er een miljoen stuks zijn verkocht, dan verlangt men de volgende keer twee miljoen. Het lijkt me ver schrikkelijk om zo te moeten le FOTO CPD Charles et Les Lulus is tot na der order ('Ik ben nu ook plots gevraagd als acteur in een film van Jacques Doillon') alles voor hem, siult Amo. „We zien wel hoe lang het duurt. In principe zolang we er zelf van kunnen blijven genieten. We staan alle maal nog zo dicht op dit mon stertje dat het moeilijk is om het op zijn waarde te kunnen be oordelen." Charles et Les Lulus: „We zien wel hoe lang het duurt." ven. Wat het is met sterren? Zij zijn mooi aan de hemel, maar op aarde zijn ze 'fake'. Laat mij daarom maar de underdog blij ven, die ik altijd ben geweest. Op die manier hou ik mijn vrij heid en die is me toch het liefst van alles." Hintjens, naar wiens tweede voornaam Charles het lopende project is vernoemd, behoort zo langzamerhand wel tot het gilde der ware 'survivors'. „Dat heeft alles te maken met de sterkte van de geest. Je moet respect hebben voor je eigen ik, dan kun je ook iets voor anderen be tekenen. Het lichaam is daarbij niet meer dan bijzaak, al moet je er wel een beetje op passen. Van dope moet ik dus zeker niets hebben en met drankge bruik ben ik ook voorzichtiger geworden". EXPOSITIES HOFMAN VAN DER ZEE Hoofdstraat 235, Bloemen - tuinen - landschappen in aquarel en pastel. GALERIE EN POTTERIE DE KEVER Irenelaan 1 7. Etsen e 16/9. NOORDWIJKERHOUT BIBLIOTHEEK Groepsexpositie Martin Kanters (olie verf) Dolly Versloot-van Eyken (aqua rellen) en Rita Berendsen-van der Hoorn (keramiek), tot 27/8. ma. woe. vr 14-17 en 19-21 uur. do en za 10 12.30 uur. SOCIAUSTICSE PARTIJ Si Handen af van de WAO! DEN HAAG MONIQUE BRANDT Literatuurminnaars die ook tij dens de vakantie hun geliefde hobby niet willen inruilen voor een middag gedachtenloos zon nebaden, kunnen natuurlijk simpelweg een boek uit de kast trekken. Of een middag door brengen in de plaatselijke bi bliotheek. Maar er zijn sinds kort ook andere mogelijkheden. Wat te denken van een week eind lang zeilen met gelijkge stemde zie'en op Merwede, Maas en Waal; de rivieren die de dichteres Ida Gerhardt zo in tens hebben geïnspireerd? Op zoektocht naar de wortels van klassiekers als Homerus en Sap pho op het Griekse eiland Kreta, en hün invloeden op Neder landse schrijvers? Of genieten van de omgeving van het Friese Langweer die zo bepalend was voor delen uit het werk van au teurs als Slauerhoff, M. Vasalis of Reve? „Literaire doe-vakanties", zo noemt directeur Anneke Reits- ma van de Stichting Taal en Letteren deze door haar georga niseerde uitstapjes naar oorden die voor de literatuur van bete kenis zijn geweest. De Stichting, die de verbreiding van de Ne derlandse taal en literatuur als doelstelling heeft, hoopt door de verschillende 'literaire arran gementen' mensen op een in formele manier kennis te laten maken met literatuur. Telkens staan minimaal twee schrijvers centraal, bijvoorbeeld Martinus Nijhoff en Gerrit Achterberg in het Overijsselse Ommen of Slauerhoff, Vasalis en Reve in het Friese Langweer. Bepaalde plaatsen die in het werk van de schrijvers voorkomen worden bezocht. „Maar naast het vrij intensieve programma is er na tuurlijk altijd ruimte voor ont spanning: het maken van mooie wandelingen of fietstochten, een duik in het zwembad", al dus Reitsma. Van de deelnemers aan de li teraire vakanties wordt geen speciale vooropleiding ver wacht, wél belangstelling. Want het is de bedoeling dat zij tij dens speciale workshops ook zelf aan de slag gaan met het schrijven van verhalen en ge dichten. „Door lezingen en dis cussies over het werk van de schrijvers die centraal staan, probeer ik mensen te kriebelen, uit te dagen om zelf te gaan schrijven. En als dat proces een maal van start gaat, resulteert dat vaak in de meest wonder baarlijke produkten. Er ontstaat Anneke Reitsma, directeur van de Stichting Taal en Letteren: „Het is immers de bedoeling om domweg gelukkig te zijn in het land der let teren." FOTO CPD een mooie creatieve wisselwer king. Het is immers de bedoe ling, om maar met Bloem te spreken, domweg gelukkig te zijn in het land der letteren" Onvrede De Stichting Taal en Letteren werd in 1988 door Reitsma op gericht uit onvrede met het re guliere taalonderwijs, dat naar de mening van de docente Ne derlands aan de Haagse Hoge school te weinig stimulerend werkt. „Mensen hebben recht op goed onderwijs, zeker als het de eigen taal betreft. Maar in Nederland floreert de middel maat, en die is per definitie grijs. Alles wat afwijkt is verbo den. Ik had bijvoorbeeld eens een eindexamen-student die een prachtige, hoogst originele literatuurlijst had samengesteld met 'water' als centraal thema. Maar omdat een bepaalde schrijver niet op de lijst stond, werd die niet geaccepteerd." Reitsma startte met een klein pakket cursussen die mensen de gelegenheid bood zich te oe fenen in allerlei schrijftechnie ken. Inmiddels bestaan er Iees- groepen, en wordt er les gege ven in creatief schrijven als poë zie in korte verhalen en journa listieke vaardigheden. „Er zijn zoveel mensen die heel graag schrijven, maar die stuklopen omdat zij een bepaalde tech niek missen. Ik zeg altijd: 'wij vullen de gereedschapskist van de schrijver'. Zoals een timmer man niet kan volstaan met één pakketje hout, heeft ook een schrijver meer instrumenten nodig om iets te vervaardigen. Wij reiken de juiste instrumen ten aan om met taal om te gaan." Drie concerten van Mikis Theodorakis in het kader van het Athene-festival hebben vorige week opval lend weinig publiek getrok ken. Schril was het contrast met de jaren vóór en na de kolonelsdictatuur, toen men elke keer weer in drommen optrok naar de theaters en stadions waar zijn muziek weerklonk, gretig belust op herken ning van het oude of vol nieuwsgierigheid naar het nieuwe dat hij had ge schreven. ATHENE FRANS VAN HASSELT Bij de première voor Grieken land van de Zevende Sympho- nie (vraag niet naar zijn Vierde tot en met Zesde, die moeten nog worden geschreven) zei ie mand: „Er zijn meer uitvoeren den dan luisteraars". Dat was wat overdreven, maar het ont liep elkaar niet veel. Nog geen duizend getrouwen waren naar het Herodes Atticus-openlucht- theater gekomen om te luiste ren naar de anderhalf uur du rende Lentesymfonie, groten deels op tekst van de dichter Jannis Ritsos en uitgevoerd door solisten, koor en orkest van de Griekse Radio Omroep. Hoewel de finale wordt be heerst door een lyrische en ty pisch Theodorakiaanse melo die, was er na afloop niet meer dan een bedaard succes. Dat moet de componist, onder het publiek aanwezig, nog niet vaak hebben meegemaakt. Gordelroos Volgens het programma van het Athene Festival zou hij later die week twee uitvoeringen van zijn oratorium Canto General diri geren in hetzelfde theater, maar na deze Zevende liet hij weten dat dit onmogelijk was vanwege een aanval van gordelroos. Dit verhinderde hem niet als minis ter mee te gaan met premier Mitsotakis op diens reis naar de Sovjetunie, zodat de twee con certen in zijn afwezigheid plaatsvonden, hetgeen een wat spookachtig effect teweeg bracht. Canto General trok wat meer publiek dan de Zevende, mis schien ook omdat de toegangs prijzen lager waren. Maar, de opkomst was toch nog altijd bit ter laag in vergelijking met de eerste uitvoering, in 1976, in het propvolle stadion van Olympia- kos. Dat was de tijd dat men niets van Theodorakis wilde missen. Vijanden Maar de meeste vijanden heeft hij gemaakt door, op een offi cieel bezoek aan Ankara, een pleidooi te houden voor een Turks-Griekse federatie en het gezamenlijk exploiteren van de olie onder de Aegeïsche Zee. Hoewel hij al eens eerder derge lijke geluiden had laten horen, stak er nu een ware storm van verontwaardiging op. De socia listische oud-minister voor bui tenlandse zaken, Pangalos, vond dat hij wegens hoogver raad in de gevangenis moest worden gegooid (een instituut dat hij uit het verleden al te goed kent). Ook premier Mitsotakis kwam in een moei lijk parket en om hem te ontlas ten zei Theodorakis dat het vooralsnog om 'visioenen' ging en dat eerst de Cyprus-kwestie moest worden opgelost, wilde er enige toenadering tussen de twee landen komen. Wereldburger Theodorakis wordt steeds meer een wereldburger. Hij gaat de Olympische hymne voor Bar celona schrijven, hij heeft een eigen koor in Zweden, hij wordt in Turkije populair in sneller tempo dan hij het indertijd in Griekenland werd. Maar dat laatste leidt weer tot beschuldi gingen dat zijn hele optreden commercieel is bepaald: voor de grammofoonplaten. De zaak is, dat het voor Theo dorakis een nachtmerrie is bij zijn mede-Grieken uit de gunst te raken. „Niet ik ben veran derd", zegt hij de laatste tijd, „zij zijn het". Er is één licht punt: hij is hier nog niet, als tij dens de junta, voorwerp van censuur. Voor zijn nieuwe mu ziek mag dan erg weinig be langstelling bestaan, zijn talloze klassieke stukken blijven ge hoord worden, zelfs in de kring van zijn ergste vijanden. Onlangs was er in Patras een grote demonstratie van de Pa sok, wier leider, Andreas Papan- dreou, in zijn toespraak de componist-minister andermaal beschuldigde van uitverkoop naar de Turken. Nadat hij klaar was, kwam er muziek uit de luidsprekers. Eerst Orff, waar de Pasok een abonnement op lijkt te hebben. Maar daama Theo dorakis' meesterwerk 'Mars van de Geest', gezongen door Maria Farandouri (Pasok-afgevaardig de) op tekst van de dichter Sike- lianos: „We moeten de zon uit het slijk tillen". Dit heeft Theo dorakis bereikt: dat men zich nauwelijks meer realiseert dat deze muziek van hem is. Zij is van de Grieken! Theodorakis: „Niet Ik ben veranderd, zij zijn het". Canto General is voor velen Theodorakis' belangrijkste werk en het zal niemand verbazen als het later zou worden erkend als het grootste vocale werk van deze eeuw, desnoods samen met Stravinsky's Symfonie des Psaumes. In zijn eigen land heeft het oratorium niet echt aangeslagen, maar het kreeg vo rige week wel een ovatie van de getrouwen, ondanks het feit dat de twee vaste zangers, Maria Farandouri en Petros Pandis, deze keer waren vervangen door operazangers die een wat sterker vocalistisch effect na jaagden: Kiki Morphoniou en Frankiskos Voutsinos. De oude Atheners kenden het ostracisme, het schervenge- recht, waarmee ze bekende openbare figuren, die hen niet langer aanstonden, uit hun stad konden verbannen. Het over kwam onder anderen de voor treffelijke Aristidis de Wijze. In de ongenade die Theodorakis deelachtig is geworden, zit ook een element van ostracisme, maar in zijn geval kan men zeg gen dat hij in eigen optreden en uitlatingen niets heeft nagelaten om het uit te lokken. Zijn ruk naar rechts en zijn deelneming in het kabinet van Mitsotakis (als minister zonder portefeuille hetgeen hem ook nog de spotnaam 'Meneer Zon der' heeft opgeleverd) heeft hem veel linkse vrienden en aanhangers gekost. Bovendien FOTO MICHAEL KOOREN/UNB komen er beschuldigingen dat hij deze positie gebruikt om zijn werken uitgevoerd te krijgen op officiële festivals, ook nu er wei nig aandacht meer voor.is. Ernstiger was dat hij afgelo pen winter, toen de middelbare schooljeugd massaal de school gebouwen bezette, partij koos voor zijn collega van onderwijs, die kort daarop moest worden vervangen. Dit heeft hem zowat de hele jeugd gekost, van links tot rechts. De man wiens liede ren werden gezongen tijdens de enigszins vergelijkbare bezet ting van de Polytechnische Ho geschool in 1973, besefte niet dat het ook hier om een genera tieconflict ging. Nog 400 plaatsen voor Pavarotti

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 5