Cultuur 'Ik loop mij in mijn kleren te generen' Superieure dorpsopera Donderdag si 25 juli 1991 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK JAN RUSDAM SASKIA STOELINGA Eindredactie: JAN RUSDAM Vormgeving: RON VAN HAASTREGT 7 Level 42: Europese tour in Nederland van start. foto pr Concerten Level 42 Level.42 zal in november naar Nederland komen voor een groot aantal concerten. Het is ongeveer drie jaar geleden dat de groep voor het laatst in ons land was. Naar aanleiding van het in sep tember te verwachten nieuwe album 'Guaranteed' zal Level 42 een tour ondernemen waarin voor Nederland maar liefst 9 con certen staan gepland. Het Europese deel van de tour start in Ne derland op 1 november met een concert in het Muziekcentrum Enschede. Vervolgens is de groep te zien in de Evenementenhal in Groningen (2 nov.), de Rodahal in Kerkrade (3 nov.), het Con gresgebouw in Den Haag (5, 6, en 7 nov.), de Maaspoort in Den Bosch (9 nov.), en het RAI Congrescentrum in Amsterdam (10 en 11 nov.). De voorverkoop voor alle concerten begint op zaterdag 7 september bij alle bekende adressen. Concert hardrockgroep Extreme De Amerikaanse hardrockformatie Extreme komt, in het kader van een Europese tour voor een eenmalig optreden naar Neder land. De uit Boston afkomstige groep, met in haar gelederen en vituose gitarist Nuno Bettencourt, geeft een concert op 31 okto ber in de Rijnhal in Arnhem. De voorverkoop voor dit concert begint op zaterdag 17 augiistus bij alle bekende adressen. Driestuiveropera van Brecht De Arnhemse theatergroep Het Hof brengt tot en met 27 juli de 'Drièstuiveropera' van Brecht op de planken van de Arnhemse Schouwburg. Bij deze voorstelling vol zang en dans over mis daad, macht, geld en hartstocht zit het publiek niet langs de zij lijn maar midden tussen de bedelaars, hoeren en bendeleden van Mackie Messer. Een kleine 40 spelers en een orkest o.l.v. Guus Tangelder laten de sfeer broeien en de drank vloeien. De allerlaatste voorstellingen staan gepland tot en met 27 juli. NIEUWSLIJN Schrijvers en dichters over de zee en het strand STORMEN VAN GELACH veroorzaak te het optreden van de coloratuurzin- gende pop Olympia, met haar dik aan gezette mimiek en een blonde pruik waarvan de haren in één richting staan. Het strand, de zee. Talloze schrijvers hebben er over ge schreven en er hun inspiratie opgedaan. Thomas Mann ging graag naar Noordwijk. Hij had een vaste kamer in hotel Huis ter Duin. Adriaan Roland Holst wandelde uren langs het strand van Bergen aan Zee, de verte tegemoet, terwijl zijn voetstappen als lege mansbakjes achterbleven in het zand. Beide schrijvers hebben ook geschreven over de kust. Die verhalen zijn bekend. Wij gingen voor u op zoek naar enkele minder bekende passages over het strand- en badleven in proza en poëzie. LEIDEN» CEES VAN HOORE Een van de genoegens van een stranddag is het kijken naar el kaar. Vanachter de spiegelbril of gewoon vrij en openlijk. Je ziet tegenwoordig vaak dat strand tenthouders om de ligstoelen heen een windscherm plaatsen. Ook bij mijn favoriete strandpa viljoen De Gouden Bal op het strand aan de Wassenaarse Slag zijn ze daartoe overgegaan. Wel comfortabel, dat moet ik zeg gen. De wind legt niet telkens je haar de onflatteuze kant op. Maar er is een nadeel: de scher men belemmeren het kijken naar de menselijke anatomie. Wat zegt u? Dat ik een loerder ben? Kom, kom, mensen, een beetje pikanterie kan heus geen kwaad. De dichter Kees Stip beleeft maar weinig plezier aan al die bloterikken op het strand. Maar hij zit dan ook niet achter een pilsje bij de Gouden Bal maar ergens in Benidorm. In het vers 'Benidorm' doet hij ons kond van zijn ongenoegen. Hij schrijft: 'Hij was niet blauw: hij is zich blauw geschrokken,/de Middellandse Zee bij Beni dorm. /Strandmonsters in hun onverhulde vorm,/gebarsten uit hun broeken en hun rokken.' En hij besluit het vers met de kwaadaardige versregels: 'Ik loop mij in mijn kleren te gene ren/voor alle reuzel die wij ex porteren.' Inkijk Leopold Bloom uit James Joy ce's roman 'Ulysses' beleeft heel wat meer genoegen aan de strandbevolking. Hij bevindt zich op het strand van Sandy- mount, waar de zomeravond de wereld net in een 'mysterieuze omhelzing' begint te omsluiten. Hij ziet er Gerty McDowell, die met haar twee vriendinnen en een baby naar het strand zijn gekomen om er het vuurwerk te zien. Bloom voelt zich hevig aangetrokken tot de kittige Ger ty. Lange tijd kijkt hij vanuit zijn kuil met broeiende blik naar het meisje. En zij naar hem. Om de, hoog in het zwerk exploderen de, vuurpijlen goed te kunnen zien moet ze steeds verder ach terover leunen. Bloom heeft zo doende vrije inkijk. Hij ziet haar 'nansoeken broekje, de stof die de huid streelt, beter dan die andere rokbroeken, die groene, vier shilling en elf pence, omdat ze wit zijn en ze liet hem en ze zag dat hij zag en ze beefde over al haar ledematen van het zo ver achteroverbuigen hij had het volle gezicht tot hoog boven haar knie'. Als Blooms harstocht is uiteengespat, net zoals de vuurpijlen in de lucht, ziet hij dat Gerty wegloopt. 'Te nauwe schoentjes? Nee. Ze is mank! O!' Bustehouder Wat zou Bloom zich hebben vergaapt aan de topless zonne- aanbidsters op onze stranden. Een blote borst baart hier al lang geen opzien meer, maar toch zijn er ook in onze tijd nog mensen die het er moeilijk mee hebben. De hoofdpersoon uit Italo Calvino's roman 'Palomar' bijvoorbeeld. 'Zodra zich in de verte voor zijn ogen de ge- bronsd-roze wolk aftekent van het naakte bovenlichaam van een vrouw, houdt hij zijn hoofd haastig zo dat zijn blik in de leegte blijft hangen en een waarborg is van zijn hoffelijk respect voor de onzichtbare grens die mensen omringt. Maar - denkt hij als hij verder loopt en zijn oogbollen weer vrij laat bewegen zodra de kust vei lig is - als ik zo doe, kijk ik de monstratief niet, dat wil zeggen dat ik uiteindelijk ook de opvat ting huldig die het zien van een borst als iets verbodens be schouwt, oftewel ik creëer een soort geestelijke bustehouder die zweeft tussen mijn ogen en die borst die ik, afgaand op de glimp die ik ervan heb opgevan gen in mijn ooghoeken, fris en prettig om te zien vond'. Fris en prettig. Gelukkig niet uitgezakt en oud. Want dat is ook zoiets. Op het strand, als wij Een van de genoegens van een in Adamskostuum zijn, komen onze onvolmaaktheden des te beter uit. Voor Gerard Reve werd dat een obsessie, getuige zijn gedicht 'Late Devootsie'. Hij schreef: "Nu ben ik zelf de vlezige man/die ik, toen ranke jongeling,/in zwembad en op stranden haatte. /Wat rest mij nog, dan te knielen voor U?' Zeebad Maar genoeg zondige gedach ten nu. Laten wij de duivelse harstocht afspoelen. Op het ei land Texel bijvoorbeeld. Samen met de dichter P.L. van de Kas- teele (1748-1810) in zijn gedicht 'Het baden in zee'. "Op! Texel- bewoner!/Geen avond ooit schooner:/'t Loopt alles ons mee./Op! Jeugdige knapen!/De zon wil gaan slapen;/ Komt! baadt u in zee!(...)Rondom zich die glansen/Op zee te zien dan sen,/Hoe lacht ons dit aan!/Wat vreugd! onbeladen/In zee zich is het kijken naar elkaar. te baden /Met zon en met Maan!". Laten we deze kleine bloem lezing besluiten met een citaat uit het prachtige verhaal 'Domi nee met strooien hoed' van Jan Wolkers. De kleine Jan gaat met zijn ouders naar het strand van Katwijk. Samen met zijn grote broer haalt hij allerlei kat- tekwaad uit. Op een gegeven ogenblik zien ze hoe een naakte vrouw zich in een tent staat af te drogen. 'Ze haalde een hand doek van voor naar achter hoog tussen haar dijen heen en weer. Ze had zulke grote roze billen dat ik het bloed naar mijn wan gen voelde stromen. Met haar voeten stond ze in de pijpen van een zanderig badpak. Mijn broer deed zijn hoofd iets om hoog zodat de hand waar hij met zijn kin op gelegen had, vrijkwam. Hij drukte zijn duim tegen zijn wijsvinger. Op het vleeskussentje dat boven op zijn hand opbolde, drukte hij zijn naar voren gestoken lippen. Toen blies hij. Er weerklonk een keiharde scheet. De vrouw stond even stil, toen liet ze de handdoek van achteren los. trok hem tussen haar dijen door naar voren en bekeek nem aan dachtig. 'Bah, mevrouw, wat staat u een vieze geluiden te maken', zei mijn broer lang- Na een dag vol avonturen, gaan de jongens met hun vader en moeder huiswaarts. 'Overal werden tenten neergehaald en opgerold. In de verte sleepten twee badmannen, hun witte broeken tot de knieën opgerold, rieten badstoelen tegen het duin op, als mieren die met pin- dadoppen sjouwden. Snel deed ik mijn kousen en schoenen aan Toen ik op de boulevard stond, keek ik om. De zee was zwart als een lei, waar de bran ding lange horizontale krijtstre pen over trok'. MUSEA IN DE REGIO' Aanschuiven en indikken was het herhaalde ver zoek waarmee Corina van Eijk, regisseuse en ini tiatiefneemster van 'Opera Spanga', haar 500- koppige publiek op de houten banken probeerde te krijgen. Voor de derde keer is het Friese ge hucht onder Wolvega het 'Verona van Weststel lingwerf: een 'must' voor wie opera wil beleven in een tent, met uitzicht op een rivierdijk en een zeer bezienswaardige stal met koeien vlakbij. Het publiek blijkt maar al te graag naar Spanga te komen om opeengepakt, gewapend met kus sens en truien, dit wonderbaarlijke voorbeeld van persoonlijk initiatief en moeizaam bijeengekre gen subsidie- en sponsorgeld mee te maken. Voor de zangers die Corina van Eijk nu al drie jaar zo gek weet te krijgen naar het Friese dorpje te ko men moet Spanga iets zijn als een wekenlange, artistiek veeleisende kampeervakantie waar ze graag aan meedoen. Het resultaat daarvan is dit jaar Les Contes d'Hoffmann' van Jacques Offen bach: een produktie met een groot orkest goede solisten. Onder hen, sopraan Monique Krüs en bas Ulf-Maria en de tenoren Jerzy Jeszke en Ja mes Frost. In veel opvoeringen van 'Les Contes d'Hoff mann' ziet men een in donkere kleuren gehou den spel van romantische misverstanden en treurnis: de schrijver Hoffmann vertelt immers in de kroeg verhaal op verhaal over hoe hij in de lief de op diabolische wijze gedwarsboomd wordt. Hij wordt verliefd op een pop die hij voor een vrouw aanziet, op een zangeres die aan de in spanning van het zingen sterft, op een courtisane wier minnaar hij in een duel doodt: het is alle maal even naar. Zo niet in Spanga, waar het relativeringsvermo gen van Corina van Eijk ditmaal zo nadrukkelijk aanwezig is dat het hele verhaal eerder komisch dan droevig is. Stormen van gelach veroorzaakte het optreden van de coloratuurzingende pop Olympia, met haar dik aangezette mimiek en een blonde pruik waarvan de naren in één richting staan. In het bedrijf over de stervende zangeres begin nen foto's van haar, eveneens aan het zingen overleden moeder tranen te sprietsen en in de Venetiaanse 'bordeelscene' doodt Hoffmann de minnaar, die in degelijk ondergoed duelleert om dat hij aan het strip-pokeren is geweest. Voeg daarbij grappen als de gynaecologische stoel waarin aan de pop gesleuteld wordt en een 'run ning gag' met uitschuifbare stokken die het man nelijk deel suggereren en je weet: we kijken eer der naar een satirische Offenbach-operette dan naar zijn éne serieuze opera. Er wordt op gereageerd alsof het om dorpsto neel gaat en dat is het in Spanga misschien ook: heel geraffineerd dorpstoneel voor verwende toe schouwers. Bij geen enkel dorpstoneel zie je zulke uit vrijwel niets bestaande, maar o zo effectieve decors, en in geen enkel theater zal een rivierdijk je ooit zo'n uitgekiend verlengstuk van een ensce nering zijn. De volgende voorstellingen in Spanga zijn op 26 en 29 juli en op 1 augustus. brandt-schilderlj 'De Staalmeesters'. Het Rijksmuseum werkt al meer dan een half jaar aan de restauratie van zeven late schilderijen van de oude meester. Vanaf 30 juli zijn drie ervan weer in het museum te zien. 'De Staalmeesters' zal na 25 augustus, samen met 5 andere schilderijen naar Berlijn verhuizen waar ze on derdeel vormen van een grote Rembrandttentoonstelling die op 11 september geopend wordt. Van 4 de cember tot 1 maart is die tentoonstelling, getiteld 'Rembrandt de meesters en zijn werkplaats', te zien In het Rijksmuseum. foto anp y ':yL LISSABON - De in de Sowjet Unie geboren danser Rudolf Nurejev, inmiddels 53 jaar oud, was dezer dagen weer eens te zien in een bal letvoorstelling in het Lissabons 'Coliseum'. Nurejev presenteerde daar zijn balletgroep 'Nurejev and Friends'. Voor de legendarische danser, die meer dan 30 jaar de beste mannelijke danser in de we reld werd genoemd, was het één van zijn laatste voorstellingen. fo to era THEATERS AMSTERDAM CARRE dag. (beh. ma.), 20.00 uur; zo. ook 14.00 uur: 'Les Misérables' Opera musical naar Victor Hugo. m m.v. Pia Douwes. Danny de Munk e.v.a. CONCERTGEBOUW vr. 26. 20.15 uur: Nieuw Smfonietta •Amsterdam o.l.v. Lev Markiz, m.m.v. Alexis Toradze, piano; Peter Mas seurs. trompet; werken van Artjomov, Sjostakowitsi en Tsjaikowsky zo. 28.20.15 uur: Heinrich Schift, cello; Tzimon Bartó. piano; werken van Van Beethoven, Schumann en Sjostakowitsj. wo. 31.20.15 uur: King's Singers, close harmony arrangementen, wer ken van Strauss, Lassus, Petrassi STADSSCHOUWBURG zo. 28 t/m zo. 4. 20.15 uur: HAIR. Engelstalige Broadway-musical. CONCERTEN NOORDWIJK ST, JEROENSKERK 28 juli Concert door het Engelse 'Notting ham Youth Symphony Orchestra' o.l.v. Derek Williams, aanvang 15.00 1 augustus Orgelconcert door Herman van Vliet, aanvang 20.15 uur. uit. In eerste aanleg was het daarvoor natuurlijk niet opge zet: men wilde vasthouden, voor de eigen bevolking in de streek, en ook voor de meer ge ïnteresseerde bezoeker van de bollenvelden of de Keukenhof, hoe die aan de buitenkant zo fleurige bloembollenteelt is ont staan en gegroeid, en wat er al lemaal vastzit aan het produce ren van die kleine, bruine, van schilfers ontdane bolletjes. De meeste mensen weten wel dat de heel speciale grond, die uit een mengsel van zand en schelpkalk bestaat, heel ge schikt bleek te zijn voor de bol- lenkweek, en dat het voorko men van zulke grond in het bre de, zanderige gebied ten zuiden van Haarlem tot de 'bloembol lenindustrie' heeft geleid. Maar dat die grondsoort ook de op richting van een aantal kalk zandsteenfabrieken tot gevolg heeft gehad, dat is iets wat ik mij nooit eerder had gereali seerd. Net als in het museum van Ter Aar treffen we in het Muse um voor de Bollenstreek uitstal lingen aan van oud en verou derd kwekersmaterieel. Ook is er een fotoreeks die, aangevuld met toepasselijke kaarten, in zicht geeft in de manier waarop, gerekend over een periode van zo'n 5000 jaar, de streek ont stond uit de steeds wisselende invloed van de zee en d? steeds veranderende loop van rivieren en stroompjes. En dan wordt er aandacht be steed, in een viertal aantrekke lijke vitrines, aan leven en werk van de vier 'aartsvaders' van de bloembollenkweek. Van de hak op de tak springend, zo komt het museum door de manier waarop de dingen zijn neerge zet en opgehangen wel een beetje op je over, meld ik nog dat er een aardige maquette is van de trekschuit van Leiden naar Haarlem. Wist u dat je in de zeventiende en achttiende eeuw eens per uur vanuit Lei den zo'n trekschuit zag vertrek ken, de Leidse Vaart op. Het leven was vroeger zo slecht nog niet, want het was natuurlijk, mits je het niet al te slecht trof met je medepassa giers, best een gezellige reis; en als je het zitten zat was kon je op de kant gewoon een tijdje meelopen... Aan het eind van het bezoek aan dit aardige mu seum moet u zich maar een kopje koffie laten inschenken in wat naar ik vermoed de huise- lijkste koffiekamer in de Neder landse museumwereld is. Het Museum voor de Bollen streek is in de maanden april en mei iedere dag geopend van 10.00 tot 17.00 uur; in de andere maanden zijn de openingstij den: dinsdag tot en met vrijdag van 13.00 tot 17.00 uur, en op zaterdag en zondag al vanaf 11.30 uur. De Museumjaarkaart is er niet geldig. Voor een groepsbezoek: telefoonnummer 02521-17900. Ook al staat er hier en daar in de bebouwde kom van Lisse een richtingaanwijzer met het woord 'Museum' er op, toch is het betreffende gebouw, het Museum voor de Bollenstreek wat moeilijk te vinden. Daarbij speelt niet alleen een rol dat het wat achteraf ligt maar ook dat een buitenstaander eigenlijk niet verwacht een adres als 'Heerenweg 219' in het centrum van de bebouwde kom van een kleine plaats aan te treffen. Wie deze hindernis eenmaal genomen heeft staat in een kraakhelder en tot in de puntjes verzorgd museumpje. Zo'n 60 vrijwilligers, voor het merendeel bestaand uit enthousiaste vrou wen, zijn er in geslaagd in de vijf jaar die het museum nu be staat een sfeer van huiselijkheid teweeg te brengen, waardoor dit op donaties en sponsorgelden drijvende bedrijfje nogal in trek is voor familiereünies en dagjes- In het Muse um voor de Bollenstreek treffen we uitstallingen aan van oud en verouderd kwekersmate rieel. foto wim Ons land telt zo'n 900 musea. Daaronder bevinden zich de belangrijke 'tempels der mu zen' in de grote steden, maar ook een groot aantal kleine musea in de dorpen waar het evenzeer de moeite waard is rond te kijken. In een serie ar tikelen wijzen wij deze zomer de weg naar enkele van die musea in de regio Leiden. Voor een vluchtige kennismaking of misschien wel het begin van een innige relatie. VOORSCHOTEN LEENDERT COUPRIE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 7