Cultuur Braverik bevecht 't Kwaad Colombia en geweld synoniem De vrouwelijke onnozelheid New Jack City is actiehit met inhoud Special effects zitten vlot verhaal in de weg Donderdag 25 juli 1991 Redactie: 023-150241 Eindredactie: CEES VAN HOORE HOMME SIEBENGA Vormgeving: HANS BOEZELUN 6 FILM EN BOEKEN Over de achtergronden van 43 jaar ellende UitgJanMets. Zal Colombia ooit afkicken van geweld en drugs? Dat is de eer ste vraag die zich voordoet na het lezen van De Colombiaanse tragedie. Honderdduizenden doden zijn gevallen voordat on langs een golf van democratie over deze natie spoelde. De staat van beleg is na 43 jaar op geheven, er is een nieuwe grondwet opgesteld, op 27 okto ber worden verkiezingen ge houden, een aantal drugsbaron nen, onder wie Pablo Escobar, heeft zich vrijwillig overgegeven en de guerrillabeweging M-19 heeft de wapens ingeleverd. Desondanks toont C.J. Visser, onderzoeker van het Neder lands Instituut voor Internatio nale Betrekkingen Clingendael, zich sceptisch over het 'nieuwe, vreedzame' Colombia. Volgens hem dient te worden afgere kend met het „niet of nauwe lijks verwerkte verleden", maar hij twijfelt eraan of Colombia daartoe in staat is. Daarbij dient overigens te wor den opgemerkt dat de tekst van Visser al bij de drukker lag toen Colombia in wat rustiger vaar water kwam. Dat neemt niet weg dat zijn voorbehoud be paald niet misplaatst is. Kortge leden kon ternauwernood een aanslag worden verijdeld op president Gaviria en de presi dentskandidaat van M-19, An tonio Navarro Wolf, beklaagde zich er over dat de Liberale en Conservatieve persmedia een bloeddorstige hetze tegen hem zijn begonnen. „Hun hoofdarti kelen zijn bijna een uitnodiging om me te vermoorden." M-19 is dan ook een geduchte concurrent voor de Liberalen en Conservatieven, die sinds hun oprichting ongeveer 140 jaar ge leden de dienst hebben uitge maakt en met hun arrogante houding voor een belangrijk deel het geweld in de hand heb ben gewerkt. Op papier is Co lombia altijd een van de meest democratische landen in Zuid- Amerika geweest met erg tole rante regimes. In werkelijkheid hebben beide partijen zich nooit iets aangetrokken van hun achterbannen die bijna con stant met elkaar in de clinch la gen. In die mate zelfs dat poli tieke tegenstanders elkaar af maakten, terwijl de top van de twee partijen het regelmatig op een akkoord gooiden. Het diep tepunt vormde La Violencia, de burgeroorlog die tussen 1946 men 1953 ongeveer 200.000 mensen het leven kostte. Gevoegd bij het geweld van guerrilabewegingen, die 'echte' democratie nastreven, van doodseskaders, van de narcoba- ronnen en van het leger heeft dat geleid tot een geschiedenis boek waarvan het bloed af druipt. Visser heeft dat nuchter, soms wat te droog en met te weinig aandacht voor de rol van het leger, weergegeven op basis van kranteartikelen. Hoewel Visser bijna constant op de ach tergrond blijft, wordt het de le zer duidelijk dat Colombia en geweld voorlopig wel synonie men zullen blijven. 'Een schrale troost', schrijfsters over heer der schepping Yvonne Kroonenberg: pittige ouverture. RECENSIE. HENK H Een schrale troost, verhalen van vrouwf i. Uitg Contact, ƒ26,50. Verhalen mannen. Zo luidt de ondertitel van het boek Een schrale troost. Vijftien al eerder gepubliceerde verhalen van bekende en min der bekende schrijfsters kregen een thematische rangschikking van Hannemieke Stamperius. De titel is best intrigerend. Op wie slaat die 'schrale troost' ei genlijk? Op vrouwen in het alge meen? Op de mannen, op diep in het mannelijk geslacht te leurgestelde lezeressen die het boek ter vertroosting ter hand nemen? Stamperius sust dat de verhalen stuk voor stuk mannen beschrijven om van te houden, en dat zou dan de schrale troost zijn. Mannelijke lezers hoeven zich niet bezorgd te maken, schrijft Hannemieke Stamperi us ook nog in het voorwoord. Kijk, zo is de lol er al gelijk af. In commercieel opzicht moeten Stamperius en haar uitgever nog veel leren, want zoiets schrijf je niet in een voorwoord. Ie schrijft dat definitief en gena deloos met de man wordt afge rekend. Dat prikkelt en als iets prikkelt, verkoopt het. Toch ligt het boekje nog niet bij De Sleg- te, ik zag het vorige week zij het in een deprimerend hoge stapel in de boekhandel lig gen. Voor het contrast heb ik eerst zélf maar eens een verhaal van een vrouw over mannen opge zocht. Van zo'n stevige, devote tante, die met gedegen uitspra ken komt. Ik heb het over de seksloze mejuffrouw H.S.S. Kuy- per in het gedenkboek Vijftig jaar Anti-Revolutionaire Partij, dat via vererving op de boeken- plank is terechtgekomen. De mejuffrouw, ongetwijfeld de ongetrouwde zus of dochter van de grote Abraham Kuyper, schrijft onder meer: „De man is de strijder. Daarvoor is hij toe gerust met bijzondere kracht naar geest en lichaam beide. Hij kan tegen een stootje.(...) De strijd roept zijn sluimerende krachten wakker. Het wapen tuig is hem lief. Hoe anders is de vrouw. Zij is zwakker en ge voeliger naar geest en lichaam beide. De forsche stoot, die den man nauwelijks doet wankelen, slaat haar neer. Het strijdru moer vermoeit, verschrikt haar." Gevulde koek Tot zover de analyse van juf frouw Kuyper, geschreven in 1928. En wat maken de vijftien schrijfsters, onder wie we me juffrouw Kuyper natuurlijk niet aantreffen, anno 1991 klaar? Het eerste verhaal is van Yvon ne Kroonenberg, die met een waarschijnlijk niet originele pa rabel begint: je kust een kikvors en hij wordt een prins. Je gaat met hem samenwonen en hij verandert na verloop van tijd weer in een kikvors. Is dat niet erg man-onvriendelijk? Kroonenberg deelt de mannen die zij heeft gehad in vier cate gorieën fn: de Gevulde Koeken (praten te luid, drinken te veel en zijn altijd geil), de Drent (mannen die niet thuishoren op de plaatsen waar je ze ziet), de Zijen Sok (haalt de haren uit het doucheputje) en de Paperclip (te vinden in de kantorenwij- ken, wil van alles, maar komt tot niets). Het probleem met Yvonne Kroonenberg is altijd al geweest, dat ze te pas en te onpas laat weten dat ze met veel mannen naar bed is geweest en de enige is die in die grootspraak blijft geloven. Een ander probleem is dat ze kan schrijven, maar daar hebben we het nu niet over. Na deze pittige ouverture koe- tert en kout het boek voort. Een prettige bijdrage komt van de Bill Campbell als menselijke raket, een held in de traditie van Batman en Superman. Bij de Disney-studio's willen ze nog wel eens een poging wagen om oude tijden te doen herleven. The Rocketeer is zo'n typi sche gezinsfilm, zoals de studio's die in de gouden tijden van Hollywood aan de lopen de band produceerden: geen pretenties, wel avontuur, romantiek en de nieuwste tech nische snufjes. The Rocketeer i w mige stripserie die sinds het begin jaren tachtig immens populair is in de Vere nigde Staten. Hoofdpersoon is Cliff Secord, een held in de traditie van Batman en Su perman, maar dan wat meer met een knip oog gepresenteerd. De politieke implicaties die de figuren van Batman en Superman hadden (er zijn boeken vol geschreven over de psychologische relatie tussen het succes van deze helden en het opkomend fascis me), zijn bij The Rocketeer veel minder dui delijk. Weliswaar moet ook hij de wereld redden van een nazistisch complot, maar al met al is dat minder belangrijk dan de strijd om de gunsten van z'n geliefde (de adem benemende Jennifer Connelly). Waar Batman en Superman altijd enigszins raadselachtige 'loners' blijven, met een messianistische inslag, is Cliff Secord, de man 'achter' the Rocketeer een gewone plattelandsjongen die van z'n vriendinnetje en ook toevallig van vliegen houdt. Dat maakt The Rocketeer wel charmant, maar ook nogal braafjes. Het verhaaltje gaat over een door vliegpio nier en filmproducent Howard Hughes ont worpen geavanceerde raket die toevallig in handen van Cliff valt. Een nazistische orga nisatie, geleid door Hollywoods beroemdste zwaard- en degenacteur maakt jacht op het ding. Dat gaat gepaard met enkele aardige scènes, maar het geheel moet toch vooral op de been worden gehouden door het stuntwerk. Die special effects zijn werkelijk perfect van uitvoering en ook goed gedo seerd in het verhaal opgenomen, wat be werkstelligt dat wë Cliffs strijd tegen het Kwaad veelal met een welwillende glimlach hand van Hermine de Graaf, die een prachtige Humphrey van Weyden schildert, die op de ou derwetse manier zijn geliefde Lieve schaakt. De persoon Humphrey spreekt mij aan. „Hij heeft in mijn bijzijn nog nooit het woord tot iemand anders dan tot mij gericht," zegt zijn geliefde Lieve. In Slaap van Kristien Hèmme- rechts stijgt het niveau verder, als we van het beklagenswaardi ge lot van Rudolf vernemen, die altijd wakker wordt met de woorden 'Hoe laat is het'. Zijn Mirjam is nog veel gestoorder, want die eist voor elke copulatie een grondige wasbeurt van heur vriend. Als ze uit- en weer bij el kaar zijn, haalt Rudolf z'n gram: een vrijpartij zonder eerst onder de douche te zijn geweest. Om met mejuffrouw Kuyper te spre ken: de man is de strijder, daar voor is hij toegerust met bijzon dere kracht naar geest en li chaam beide. Pervers Wat mij een typische vrou- wengrap lijkt, is te vinden in De obsessie van Willy van Asten van Maria Stahlie: Twee oude da mes zitten in een restaurant te eten. Zegt de ene vrouw: „Het eten is hier afschuwelijk." Zegt de ander: „Zeg dat wel, en dan geven ze nog van die kleine por ties ook." Dergelijke rechttoe-rechtaan eerlijkheid, die soms grenst aan het onnozele, is exemplarisch voor veel vrouwen. Ze zijn ge woon te ongecompliceerd, hun dubbele bodems vallen direct door de mand. In het boek Ver- nen is over de zieleroerselen van de man weinig te leren. Zo veel te meer van de vrouw, die zich met een aan het perverse grenzende argeloosheid bloot geeft. RECENSIE MARK VAN DEN TEMPEL New Jack City. Te zien: Odeon 3, Den Haag In de Verenigde Staten bracht distributeur Warner Bros. New Jack City in eerste instantie op kleine schaal uit, maar inmid dels is de film haar grootste geldmaker van het jaar geble ken. Succes dat zeker niet alleen toe te schrijven valt aan het vele geweld in deze rolprent. New York City 1985. Dealer Ni no Brown (Wesley Snipes) maakt voor het eerst kennis met de levensgevaarlijke crack en voorziet de énorme populariteit die deze nieuwe drug zal krij gen. Samen met zijn vriend 'Gee Money' Wells richt hij een drugssyndicaat dat z'n intrek neemt in een huizenblok in de Bronx. Het enorme pand wordt omgetoverd in een ware burcht; bewoners kunnen zich gedeisd houden of de kogel krijgen. Drie jaar later is het de bestlopende crack-fabriek van New Jack Ci ty, en zijn de vrienden stinkend rijk. De politie kan of wil geen stappen ondernemen, maar un- dercover-cop Scotty Appleton - (lee-T) begint een bijstands team dat de dealers met eigen middelen tracht te bestrijden. Het wordt het begin van een niets-ontziende confrontatie. 'Zwarte' actiefilms zijn niets nieuws. Zo had je begin jaren zeventig een hele reeks zoge noemde blaxploitation fihns waarin een compleet zwarte cast optrad. Het grote verschil met New Jack City is het feit dat ditmaal ook de makers zwart zijn, en de situaties direct aan hun werkelijkheid zijn ontleend. Dat maakt de film, naast bijzon der spannend en goed gemaakt, ook authentiek en belangrijk. Regisseur Mario van Peebles is tisch portret te schetsen van de ongelijke strijd tegen de drugs handel. Zijn werk doet denken aan Oliver Stone's Salvador en Platoon: snel en efficiënt ge maakt, opwindend en zeer doeltreffend. Een uitgekiend ge bruik van lokaties en goede ac teerprestaties (met name We sley Snipes en non-acteur Ice-T zijn bijzonder overtuigend), als mede de opwindende rap-score onderstrepen deze kwaliteiten nog eens. Een film die hard aankomt. FILMTIPS VOOR VOLGENDE WEEK oslecht oomatig oooredelijk oooogoed ooooouitstekend ASSEPOESTER LI DO, EURO ooooo Klassieke Disney-tekenfilm uit 1950 is opnieuw uitgebracht. Asse poester is een echte Disney-heldin: mooi, lief, ijverig en dromerig en bovendien heeft ze een stemmetje als een nachtegaal. THE NAKED GUN 2 1/2 LIDO, EURO OOO Eén van de leukste komedies van het jaar, althans voor wie van de ul tieme meligheid houdt. Leslie Nielsen onweerstaanbaar als inspec teur Frank Drebin die een complot van industriëlen tegen zonne-ener- gie oprolt en Priscilla Presley aan het huilen maakt. HUDSON HAWK LUXOR, EURO O Bruce Willis is niet te pruimen in deze zelf geschreven egotrip waarin hij een nonchalante en ongrijpbare meesterinbreker speelt. Veel stuntwerk en zelfs de mooie Andie MacDowell nemen de ergernis over Willis niet weg. Een jaar of vijf geleden was de film FX (een verbastering van het woord 'effects') een redelijk succes. Vooral in de videothe ken liep men weg met de film rond Rollie Tyler, die met be hulp van special effects de mis daad helpt bestrijden. Je kunt er in zo'n geval gif op innemen dat er een paar jaar later een ver volgfilm uit Hollywood komt overgevlogen: FX2. Gemaakt door Richard Franklin, die ooit een vervolgfilm maakte op Hitchcock's beroemde film Psy cho. Franklin werkte zelf niet mee aan de eerste FX-film, maar de hoofdrolspelers zijn precies de zelfde. Rollie Tyler is ontwerper van elektronisch speelgoed ge worden en af en toe doet hij ook nog wel wat special effects voor de film. Maar hij moet lang na denken voor hij besluit zijn vriend Mike te helpen bij het vangen van een gluurder die i vermoord. Hij bedenkt een perfecte valstrik, maar ziet tot zijn schrik dat ook Mike wordt vermoord. De politie blijkt namelijk onder een hoedje te spelen met de maffia en Mike moest dood om dat hij teveel wist van een dief stal van gouden medaillons. Omdat Rollie nu ook gevaar loopt, roept hij de hulp in van zijn vriend, privé detective Leo McCarthy. Er zit een paar aardige momen ten in de film. Zoals het begin, waarin we getuige zijn van wat leuke special effects bij een fil mopname. Maar eigenlijk is daarmee meteen het meest spectaculaire vuurwerk ver schoten. De film doet zijn naam dan ook nauwelijks eer aan. Het is meer een thriller, waarbij de special effects een vlot verloop van het verhaal in de weg zitten. Wie echter uit zijn dak gaat van ontploffende blikjes bruine bo nen in een supermarkt, mag de ze film zeker niet missen. Maar de 'effects' van FX2 zijn ditmaal niet effectief genoeg om er op nieuw een succesfilm van te meiken. BIOSCOPEN LEIDEN LID01 tel. 071-124130 Steenstraat The naked gun a.l.,dag. 19, 21.15 LIDO 1 (Kindervoorstelling) Assepoester a. Idag. 14.30. LID0 2 FX 2, dag. 14.30,19,21.15. LIDO 3 Dances with wolves a.l., dag. 14.15, 18.45,21.15. The Teenage Mutant Ninja Turtles II a.l., dag. 14.30 LIDO 4 King Ralph a.l., dag. 19,21.15. Assepoester a.l., dag. 14.30. STUDIO tel. 071-133210 Steenstraat Rocketeer, dag. 14.30,19, 21.15 STUDIO Dances with wolves a.l., dag. 20. LUXOR tel. 071-233192 Stationsweg Hudson Hawk 12 jr., dag. 19,21.15, zo ook 14.30. TRIANON Breestraat Stam van de Holebeer, dag 19- Misery 12 jr., dag. 21.15. REXtel.071-125414 Haarlemmerstraat Pruimenbloesem 16 jr., dag. 21.15 ALPHEN AAN DEN RIJN EURO 1 tel. 01720-20800. Van Boetzelaerstraat The Naked Gun 2,5 a.l., dag. 13.30, 18.30,21, zo ook 16. EURO 2 Hudson Hawk, 12 jr., dag. 13.45, 18.45,21.15 zo ook 16.15. EURO 3 King Ralph a.l., dag. 13.45,18.45, 21.15zo ook 16.15. EURO 4 Dances with wolves a.l., dag. 20.15. EURO 4 K i ndervoorstel 11 ng) Assepoester a.l., dag. 14, zo 16v- VOORSCHOTEN GREENWAY tel. 071-614354 Schoolstraat The Silence of the lambs 16 jrvr t/m zo 21.15, ma t/m do 20.15 Madonna a.l., vrt/m zo 15.45,19 ma t/m do 15.45 The Witches a.l., dag. 14,15.45 Duck Tales, dag. 14. Green card a.l., vrt/m zo 19,21 15, ma t/m/do 20.15 FILMHUIZEN LEIDEN LVC tel. 071-146449 Breestraat 'Gouden doden' Feast of Friends (Doors) do vr 21.15. DEN HAAG ASTA1 tel. 070-3463900 Spui Hudson Hawk 12 jr.. dag. 14,18.45, 21.30, zo 13.15, 16. 18.45,21 30 ASTA 2 FX 2, dag. 14, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16. 18.45,31.30 ASTA 3 The Doors, 16 jr. dag. 14,18.45. 21.30, zo 13.15, 16. 18.45,21 30 BABYLON 1 tel. 070-3471656 Naast Den Haag Centraal Station Jungle fever a.l., dag 14,18.45, 21.30, za zo 13.45, 16.15, 18.45 21.30. BABYLON 2 The Silence of the lambs 16 jrdag. 18.45,21.30. BABYLON 3 FILMZOMER '91 The name of the rose vr 14, 18 45, 21.30. Sex, lies and videotape za 13 45, 16.15, 18.45,21.30. The Hot Spot zo 14,20 Novecento ma 14,20. Tannhauserdi 14,18.45,21 30 Trop belle pour toi wo 14, 18.45, 21.30. Manhattan do 14,18.45, 2.1 30 CINEAC 1 TUSCHINSKI tel 070- 3630637 Buitenhof The naked gun 2,5 a.l., dag. 14, 18.45, 21.30 zo 13.15, 16,18.45, 21.30. CINEAC 2 Edward Scissorhands a.l., dag. 14, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16, 18.45, 21.30. CINEAC 3 The hard way a.l., dag. 18.45, 21.30. METROPOLE 1 tel.070-3456756 Camegielaan Rocketeer a.l., dag. 14,18.45, 21.30 zo 13.15, 16, 18.45,21 30 METROPOLE 2 King Ralph a.l., dag. 18 45,21 30 METROPOLE 3 Dances with Wolves a.ldag. 14, 20.30. METROPOLE 4 Not without my daughter a.l., dag. 14, 18.45, 21.30 zo 13.15, 16. 18.45,21.30. METROPOLE 5 Mermaids a.l., dag. 14. 18.45, 21.30 zo 13.15, 16, 18.45, 21.30 ODEON 1 tel. 070-3642400/3642401 Herengracht The naked gun 2,5 a.l.dag. 13.45, 18.45, 21.30, zo 13.30, 16, 18.45, 21.30. ODEON 2 Marked for Death a.l., dag. 13 45, 18.45, 21.30, zo 13.30, 16. 18.45, 21.30. ODEON 3 New Jack City 16 jr.. dag. 18.45, 21.30. ODEON 4 In bed with Madonna a.l., 13 45, 18.45, 21.30, zo 13.30, 16. 18.45 21.30. AVONDVOORSTELLINGEN CINEAC 1 tel. 071-3630637 Buitenhof The naked gun 2,5 16 jr., za 00 15 CINEAC 2 Sleeping with the enemy 16 jr za 00 15. CINEAC 3 The exorcist III 16 jr 00 15

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 6