Rtv show
Kaoma wil na Lambada-succes
geloofwaardigheid opkrikken
Decorbouwer als grossier
in illusie en ambiance
Woensdag 24 juli 1991
Redactie: 023-150191/023-150192 JOLANDA OUKES GERARD VAN PUTTEN REINA VAN POPPELEN Vormgeving: RALPH KLEINHOUT
De tendens is om de decors steeds
goedkoper te maken. Er is nu eenmaal
minder geld beschikbaar. Het decor
wordt steeds vaker het sluitstuk van de
begroting. (Decorbouwer Bert Cornelis-
se)
Radio 1 vormt
volgend jaar
zenderredactie
HILVERSUM »GPD
Volgend jaar zal tijdens de
Olympische zomerspelen Radio
1 de gehele dag in het teken
staan van sport. De bestaande
omroepen vormen voor die pe
riode één redactie die zowel
nieuws als het verslag van de
Spelen verzorgt. Dat heeft Ferry
de Groot, chef sport van NOS-
radio meegedeeld.
Volgens De Groot had hij al
het plan voor dit jaar in de zo
merperiode één zenderredactie
te vormen, maar „de tijd was er
nog niet rijp voor".
„De Golfoorlog kwam er tus
sen en er is momenteel natuur
lijk heel wat aan de hand op ra-
diogebied in Hilversum", aldus
De Groot. Hij zegt er echter ab
soluut van overtuigd te zijn dat
volgend jaar de omroepen wel
bereid zullen zijn hun zendtijd
in te leveren voor de sport. Alle
omroepen leveren in dat geval
mensen aan die gedurende de
Spelen de redactie bevolken.
Van de vroege ochtend tot de
late avond zullen de gebeurte
nissen in Barcelona te beluiste
ren zijn.
RTL text haalt
marktaandeel
van elf procent
Na de publieke tv-zenders en de
publieke radiozenders, mag ook
de publieke teletekst-dienst zich
gaan opmaken voor een con
currentiestrijd met RTL 4. Di
recteur F. Eijken van IP Neder
land, het bureau dat de recla
meruimte op RTL 4 Text ver
koopt, deelde gisteren mee dat
dit medium al een marktaan
deel van elf procent haalt.
Dat betekent dat een op de J
tien Nederlanders die een tele-
tekst-boodschap opzoekt, dit bij ,i
RTL 4 doet. Eijken presenteerde -i
gisteren aan adverteerders ta- M
rieven voor het adverteren op
RTL 4 Text. Volgens die tarief
kaart moet een adverteerder
vijftienhonderd gulden op tafel
leggen voor een advertentie op
RTL 4 Text. Die boodschap blijft J
dan acht weken in het teletekst
systeem staan.
In het televisieprogramma Veroni
ca Film en Video wordt donderdag
25 juli om 20.00 uur op Nederland
2 uitgebreid aandacht besteed aan
de schitterende avonturenfilm
'Robin Hood: Prince of thieves'.
Een film vol actie, humor en ro
mantiek, met in de hoofdrol Kevin
Costner als een zeer strijdlustige,
maar ook uiterst charmante Robin
Hood. In Amerika en Engeland is
de film een daverend succes. De
film is in Nederland vanaf vrijdag
16 augustus in 60 bioscopen door
het hele land te zien. foto pr
Nieuwe single Danca Tago Mago ademt Afrikaanse sfeer
GPD
Wie de naam Kao
ma hoort, denkt
nog steeds
meteen aan de Lambada. Niet
lang meer echter, want de
Franse feestband heeft zich
voorgenomen om de wereld
opnieuw te laten heupwiegen
op een zelfontwikkelde exoti
sche cocktail: de Danca Tago
Mago. Met deze weldoordachte
poging hoopt het kleurrijke ge
zelschap tegelijkertijd het op
geprikte imago van een zeer
tijdelijke marionettenformatie
van zich af te schudden.
Dat negatieve stempel kreeg
Kaoma twee zomers geleden
opgedrukt toen bekend werd
dat het hele concept rond de in
Oost-Brazilië ontdekte Lam
bada was bedacht en uitgewerkt
door twee uiterst handige Parij-
se producers, Jean Karakos en
Olivier Lorsac. Hun uitgekookte
marktstrategie kwam bijvoor
beeld tot uitdrukking in het
sluiten van een sponsorover
eenkomst met frisdrankfabri
kant Orangina, die veel extra re
clame zou opleveren.
Hoe geweldig het succes ook
was (Lambada bereikte in 55
landen de top van de hitpara
de), bij de uitvoerende muzi
kanten sloeg de juichstemming
na enige maanden toch om in
een sfeer beheerst door twijfels.
Omdat Kaoma vrijwel nergens
voor vol werd aangezien.
Tijdens een langdurige retrai
te is vervolgens de balans opge
maakt, met als uitkomst het op
krikken van de geloofwaardig
heid van Kaoma als degelijke
podiumattractie met een eigen
gezicht. Vandaar dat het intus-
Kaoma hoopt met Danca Tago Mago de kritiek op de groep te weerleg
gen en een nieuw rage te ontketenen. foto cpd
sen negentien personen tellen
de collectief onlangs extra blij
verscheen op het Haagse Park
pop. „Dit festival is voor ons
een ideale gelegenheid om Ne
derland er op te wijzen dat Kao
ma meer in haar mars heeft",
aldus drummer en spreekbuis
Michel Abihsirra.
Volgens deze rappe babbe
laar, die tekent voor het Noord-
afrikaanse element binnen de
uit alle windstreken afkomstige
groep, is het verwerven van vol
doende aanzien als 'echte band'
vooral een kwestie van tijd en
energie. „Want zien is geloven.
Wat de critici ook beweren, nie
mand die er omheen kan dat
we met z'n allen garant staan
voor een dolle show. Wij zijn,
door al het wantrouwen, mis
schien nog wel meer gebrand
op goed presteren dan de colle
ga's die geen last hebben van
vervelende vooroordelen."
Hechte familie
De argwaan van buitenaf heeft
in zijn ogen ook een positieve
uitwerking gehad: de onderlin
ge band tussen de leden is er
door vergroot, de neiging tot so
leren verkleind. „We hebben
met elkaar afgesproken dat we
eerst met z'n allen onze schou
ders onder Kaoma zullen zet
ten. Er heerst binnen de groep
dan ook echt het bekende fami
lie-gevoel van 'We lossen samen
alles wel op'. Vanzelfsprekend
zijn er telkens problemen van
allerlei aard, waarover de me
ningen verschillen, maar geluk
kig overheerst bij iedereen het
besef dat Kaoma een eenmalige
kans is. Vergeet niet dat de har
de kern van deze groep, waar
toe ik ook behoor, eerst bijna
tien jaar in een anonieme band
(Touré Kunda red.) heeft ge
speeld en dus weet wat ploete
ren betekent."
De wereldwijde opmars van
de Lambada bracht Kaoma
rechtstreeks in contact met tal
van muzikale culturen die aan
sloten bij de eigen tropische sig
natuur. Dientengevolge is het
tweede album Tribal Pursuit
een bonte samenvatting van al
lerlei verwerkte reiservaringen
uit alle continenten geworden.
Met muzikale en tekstuele
vondsten uit (onder meer) Se
negal, Cuba en de Antillen valt
het geluid van Kaoma thans
meer dan voorheen te rang
schikken onder de noemer We
reldmuziek.
Bij het verlaten van de Studio
du Manoir and Acousti, waar
toetsenist Jean-Claude Bona-
venture als producer de scepter
had gezwaaid, beschikte Kaoma
over maar liefst vijftig 'wereld
nummers'. Was het selecteren
van de tien meest geschikte
voor Tribal Pursuit al behoorlijk
lastig, nog moeilijker was de
uitverkiezing van de eerste
single, die na alle Lambada-tri-
omfen geen misser mocht zijn.
„We hebben voor Danca Tago
Mago gekozen, omdat we iets
anders wilden", aldus Michel
Abihssira, verantwoordelijk
voor de muziek van de verse
troef. „Anders dan Lambada be
vat dit nummer flink wat in
vloeden ontleend aan zoge
naamd primitieve Afrikaanse
dansen. Daarnaast is Danca
Tago Mago veel minder sensu
eel, niet eens een echte dans
voor twee. Er is een leider die
moet worden gevolgd. Een per
soon kan dat doen, maar dat
kunnen er evengoed twee of
drie zijn, of tien, desnoods dui
zend."
Soundmixshow
weer van start
reeks
afleveringen van de 'Soundmix
show' gaat komdende donder
dag weer van start bij RTL 4.
Presentator Henny Huisman
laat, in tien uitzendingen, vijftig
zangers en zangeressen live hun
favoriete artiesten imiteren.
Zoals gebruikelijk is in elke afle
vering ook een balletgroep te
zien met een speciale choreo
grafie.
De halve finale en de finale
worden respectievelijk op 3- en
10 oktober rechtstreeks uitge
zonden. Kijkers krijgen daarbij
de gelegenheid om, via de tele
foon, mee te bepalen wie dé
'Soundmixer' 1991 wordt.
In het programma van 25 juli
worden immitaties gegeven van
Charles Aznavour met het num
mer 'For me formidable'. Sin-
nead O'Connor 'zingt' 'Nothing
compares', Ronnie Tober
brengt Tedere avond' ten geho
re. Het duo Aaron Neville en
Linda Ronstadt kwelen 'Don't
know how much'. MC Hammer
vertolkt 'Can't touch this' en
tenslotte danst de balletgroep
'Wildschut' op het nummer
'Miss you much' van Janet Jack-
Gastjurylid, naast Jacques
d'Ancona en Barry Stevens, in
deze eerste 'Soundmixshow' is
Karin BLoemen.
(Donderdag 25 juli, RTL 4,
20.30 uur).
ZOGEZEGD
„Als ik word geslagen, sla ik te
rug of ik ga weg. Maar ik kan be
grijpen dat er vrouwen zijn die
slaag krijgen en desondanks bij
hun man blijven. Omdat je zo
verslaafd kan zijn aan iemand
dat je dat er maar bijneemt."
(Miade Buck in Humo)
„Binnenkort gooien we Nick Sey
mour uit de groep, dan kunnen
we Paul McCartney inlijven en
ons The Beatles noemen."TPaur
Hester van Crowded-House iri i
Humo)
'Dat men lacht en dat men danst
als ik neerlig in mijn kuil, dat
men lacht en dat men danst,
want ik hou niet van gehuil'. „Als
Jacques Brei nog adem genoeg
zou hebben gehad, dan zou dit
ongetwijfeld zijn laatste lied zijn
geweest." (Jeannot Thierry in de
VPRO-gids)
„Ik houd ervan om een tekst te
zingen, die anders is dan 'I love
you, love me too'." (Zangeres
Christal Waters van 'La Da
Deeee, La Da Daaaaa' in de Vero-
nica-gids)
Zou u blij zijn als Lubbers op
stapt? „Dan krijg je Brinkman.
Het is de vraag of je daar nu zo
blij mee moet zijn." (FNV-voor-
zitter Johan Stekelenburg in Re-
vu)
„Het smoezelige Franse plaatsje
Alengon. Kamer 37 van hotel
Alentel. Er walmt me een lucht
tegemoet, die misselijk maakt.
Het is mijn kamer voor twee
nachten. Ik haal de indianentruc
uit en steek een bloot been uit.
Peng, peng, vier zwarte knopjes
op de kuiten en ik kan verder
mijn geluk niet op." (Tour-ver
slaggever Mart Smeets in Revu)
Bert Cornelisse: „Vroeger hadden we gemiddeld zes weken de tijd om een decor op te leveren. Nu moet het
allemaal veel en veel sneller. Als je tegenwoordig vier weken de tijd hebt, nou, dan ben je spekkoper."
foto Gfl
Van achtergronddoeken tot wc-rolhouders
HILVERSUM RENATE VAN IPEREN
Hier, op de afdeling
decor, verkopen we
sfeer, ambiance.
Het ongrijpbare. We zijn,
kortom, groothandelaar in il
lusies." De decorafdeling van
het NOB is met ongeveer 180
medewerkers de grootste in
haar soort in ons land. „Het
klinkt onbescheiden, maar het
is écht zo. We kunnen hier él-
les maken, hebben alle vakspe
cialisten in huis." Groepsleider
Verkoop Bert Cornelisse (34) is
zichtbaar trots. En terecht En
thousiast geeft hij een rondlei
ding langs de zestien verschil
lende afdelingen, die Decor
telt
Deze 'bedrijfjes' zijn gegroe
peerd rond een centrale monta
gehal van forse afmeting. De
mensen van de afdeling Metaal
maken alle metalen onderdelen
voor decors, tenminste als het
ontwerp dat vereist. Decors, die
slechts eenmalig worden ge
bruikt, behoeven uiteraard een
minder solide constructie dan
decors die vele uitzendingen
meemoeten. In de Spuiterij
wordt gewerkt met allerhande
soorten verf, van waterverf tot
olieverf. En ook hier geldt: het te
gebruiken materiaal hangt af
van de gewenste kwaliteit.
Groepsleider Cornelisse legt
uit dat ieder decor uit tientallen
onderdelen bestaat, die ieder
hun eigen 'routing' door het de
corbedrijf maken alvorens ze in
de centrale hal kunnen worden
gemonteerd. Die route kan
langs tal van verschillende be
drijfjes voeren: bijvoorbeeld de
Stoffeerderij, de Meubelmakerij,
de afdeling Reliëf waar uit piep
schuim de meest indrukwek
kende figuren worden gemaakt,
de Lichtdecoratie (scoreborden)
en de Timmerwerkplaats.
Wc-rolhouders
Indrukwekkend zijn de onge
veer achthonderd achtergrond
doeken van vaak enorme afme
tingen waarover de decorafde
ling beschikt. Moet er een 'uit
zicht komen op de Alpen, een
Frans marktpleintje, een Am
sterdamse gracht, een raket of
een bos? Het kan allemaal in
een handomdraai worden gere
geld.
Wat toch wel het meest tot de
verbeelding spreekt is de Rekwi
sietenafdeling. In enorme stella
ges liggen en staan rond de mil
joen minutieus genummerde
voorwerpen, variërend van
dienbladen in alle soorten en
maten, tot kroonluchters, klok
ken, bruine apothekersflessen
en wc-rolhouders aan toe. De
omvangrijke collectie beslaat
voornamelijk de periode tot de
jaren zestig. Daarna is er, om fi
nanciële redenen, weinig bijge-
kocht.
De decorafdeling ligt er nu,
tijdens de zomermaanden wat
verlaten bij, „maar", bezweert
Cornelisse, „de werkdruk is hier
op de vakantietijd na, bijzonder
hoog. Vroeger hadden we ge
middeld zes weken de tijd om
een decor op te leveren. Nu
moet het allemaal veel en veel
sneller. Als je tegenwoordig vier
weken de tijd hebt, nou, dan
ben je speldcoper. Vorig jaar
hebben we maar liefst ruim
2 300 verschillende projekten
onderhanden gehad, waarvan
ook een flink aantal buiten de
omroep om. Ik heb in de jaren
dat ik hier werk heel veel men
sen zien vertrekken. Niet omdat
ze het werk niet leuk vonden,
maar omdat de werkdruk te
groot werd. Alles moet precies
op tijd klaar zijn. Werken op de
cor is met slippende banden
vertrekken en met gierende
banden tot stilstand komer
Maar het kan ook heel rusti)
zijn en dan is er echt niks tl
doen."
Sluitstuk
lie gemiddelde prijs van eej
decor? Cornelisse wil die vraaj
liever niet beantwoordeij
„Concurrentie-overwegingen, i
hè." Er zijn immers veel meq
kapers op de kust, die zich ooj
bezighouden met het vervaardi
gen van tv-decors. Maar goei
dan, Bert Cornelisse wil tod
wel een tipje van de sluier op
lichten. De decors van de groti
show-programma's kosten zi
tussen de 200 000 en 300 001
gulden. Decors voor kleinen
programma's komen op een be
drag van tussen de 50 000 ei
100 000 gulden, rekent hij voo|
„De tendens is om de decor
steeds goedkoper te maken. E
is nu eenmaal minder geld be
schikbaar. Het decor word
steeds vaker het sluitstuk van dj
begroting."
Ook de keurige achMirigi
kantoordagen zijn verleden tijd
sinds het NOB (waarvan Deed
een onderdeel is) een aanta
jaar geleden zelfstandig werd e
om te overleven moest gaal
concurreren in een open-mark
situatie. Cornelisse: „Zeven uu
's avonds thuis, dat was laai
Maar nu werken we bij nacht ei
ontij. Als het moet, zijn we daj
en nacht paraat door midde
van ploegendiensten."
En dan, na afloop van de op
namen is het Teven' van he
met zoveel inzet en creativitei
vervaardigde decor, ten einde
De schroothoop wacht onver
biddelijk. Maar ook dat stem
de decorbouwers niet al te treu
rig. Als het goed is, is zo'n deco)
aan het eind van zijn televisie
leven immers ook helemaal
'op'. Want decor, dat is slechu
illusie.
STRIPS
BOLLEBOOW
„Eigenlijk ben ik in het gewone
leven maar een hele tuttige me
vrouw." (Wieteke van Dort in
Story)
„Nee, kleinkinderen krijgen, ik
denk met dat ik het aan zou kun
nen." (Piet Bambergen in Story)