Religie 'Net zo'n sekte als christendom' '^terdag 20 juli 1991 Redactie: 071-161400 WIM SCHRIJVER Eindredactie: HENK HOUTMAN Vormgeving: RUTCER J HOOCERDUK 5 IN STILTE brengen religieuze joden AAN ZIELTJESWINNERL) doen deze sjabbat door, waarop de ver- boeddhisten volgens de eerwaarde woesting van de tempel wordt her- Thera niet. Het boeddhisme ontkent dacht. het bestaan van een ziel en "er valt dus nikste winnen". Eerste Nederlandse boeddhistische monnik, Thera Dhammaw iranatha: De boeddhistische monnik zit achter in de zaal zich een heel klein beetje op te vreten. Hij was uitgenodigd voor de zoveelste studie dag over de dialoog tussen de godsdiensten en was na lang aarzelen ook maar eens gegaan. Hoort 'ie een vooraanstaande islamken ner zeggen dat Nederland 450.000 moslims telt en 100.000 hindoes. "Boed dhisten en New Age weten we niet precies." DEN HAAG BERT VAN DER KRUK/ANP Het gaat hem niet om het aan tal (de overheid houdt het op 10 a 15 duizend, boeddhisten zelf op zo'n 30.000). Nee, zijn op winding betreft vooral het feit dat de boeddhisten, al vaker op één hoop gegooid met hare krishna's en bhagwan-volgelin- gen, nu in één adem genoemd worden met New Age. "Wij zijn geen New Age; de Boeddha is of all ages." De man blijkt de eerste Neder landse boeddhistische monnik te zijn, de eerwaarde Thera Dhammawiranatha. Hij geeft leiding aan het Boeddhayana centrum in Den Haag, waar drie monniken wonen en tal van ac tiviteiten worden georgani seerd. Hij kreeg zijn opleiding in Indonesië en keerde in 1977 te rug naar Nederland. Er waren toen al enkele boeddhistische monniken in het land, maar zij waren allen afkomstig uit Azië. De monnik werd 37 jaar gele den als Pierre Krul geboren en wist als katholiek jongetje van 13 dat hij boeddhist wilde wor den. "Het was liefde op het eer ste gezicht. Ik las de Vier Nobele Waarheden en dacht: dit is het. Zo'n leven van zuiverheid wil ik ook leiden." Als monnik houdt hij zich thans aan de 227 leefre gels die volgens de Boeddha tot de ware Verlichting leiden. "Als Nederlandse monnik word je toch een beetje raar aangeke ken," zegt hij. 'Mooie rok heb je aan!' Ook op straat wordt hij vaak voor hare krishna versle ten, maar hij stoort zich er niet meer aan. Als Aziatische mon nik zou hij in Nederland heel serieus worden genomen; als blanke in een exotisch gewaad blijft hij in het kille Holland een vreemde bezienswaardigheid. "Wij lijken niet op echte mon niken. Wij zijn Nederlanders die voor monnik spelen." Het is niet zo zinvol, heeft de monnik inmiddels ontdekt, om aan buitenstaanders uit te leg gen wat het boeddhisme pre cies inhoudt. "Het is veel beter hun duidelijk te maken wat we niet zijn." Dus "geen halve hin does, geen aanhangers van Bhagwan of New Age". Boed dhisme is "niks engs of mys tieks" en ook geen sekte. "Als mensen vragen of het boed dhisme een sekte is, zeg ik al tijd: ja hoor, net zo'n sekte als het christendom." Geen missionarissen "Het boeddhisme is de enige wereldreligie die door weten schappers niet wordt tegenge sproken," zegt de monnik. Dat komt omdat het zich niet ba seert op een wetmatig systeem dat door een godheid of oer kracht buiten de mens wordt bepaald. "De leer van de Boed dha is een psycho-ethisch sys teem, waarin alle ethische nor men bepaald worden door de psychologische achtergronden en motieven van ons hande len." "Het boeddhisme is begonnen met een mens. Daarom heeft de hele leer van de Boeddha een menselijk karakter", aldus de le raar die zich Thera mag noe men omdat hij meer dan tien jaar monnik is. De Boeddha Gotama, die 26 eeuwen geleden in Noord-lndië werd geboren, heeft nooit gezegd "dat hij een God was. of de zoon van God. Er was niks goddelijks aan hem". In deze "zeer actuele religie" is geen plaats voor geboden of verboden. Het boeddhisme moet het, gelukkig, stellen zon der religieuze begrippen als zonde en straf, schuld en boete. "De mens wordt aangespoord om het goede te doen en zich te onthouden van mensonterende handelingen van bedrog, kwet sen en beneveling." Het is een heel praktische reli gie, "in de eerste plaats een leefwijze die overal in de prak tijk kan worden gebracht". Ook een individualistische religie: "Je doet het voor jezelf en niet voor je omgeving." Bovendien hoeft niemand bang te zijn voor zieltjeswinnerij: het boeddhis me ontkent het bestaan van een menselijke ziel en "er valt dus niks te winnen". Dat neemt niet weg dat de eer waarde Thera bijna dagelijks op pad is om op scholen en op al- ierlei bijeenkomsten in den lan de te vertellen over de leer van de Boeddha - het leven is lijden, het lijden wordt veroorzaakt door begeerte, dus overwin de begeerte door het Nobele Acht voudige Pad te bewandelen. Maar „alleen als er om gevraagd wordt. Wij willen geen missio narissen zijn". Zonderling Hij begrijpt wel dat er door deze afwachtende houding veel mis verstanden over de Boeddha en zijn volgelingen blijven bestaan. "Wij timmeren niet aan de weg. Wij profileren ons te weinig en zijn ook van mening dat we ons niet zo nodig hoeven te profile ren. Wij hebben geen actiegroe pen. Wij zijn gewoon rustig boeddhist." Toch ziet ook de monnik wel in dat er enige actie moet worden ondernomen in het multireli gieuze Nederland. De moslims en de hindoes beginnen zich steeds meer te roeren. "Ik wil niet zeggen dat ook wij televi sieprogramma's moeten krij gen, maar het zou wel een goe de zaak zijn als het boeddhisme op een of andere manier afkomt van het beeld van een vreemde, zonderlinge religie." "Het zal niet lang meer duren of er komen steeds meer boed dhistische kindertjes op de scholen", zegt de monnik, niet alleen wijzend op het groeiend aantal Aziatische kinderen maar ook op de kinderen van Neder landse boeddhisten. "Ik moet van mijn ouders zeggen dat ik katholiek ben," zei laatst een boeddhistisch jongetje tegen hem. "Anders word ik op school uitgescholden." Deze "dialoog met de samenle ving" vindt de eerwaarde inte ressanter dan de "marginale wetenschappelijke dialoog met andere godsdiensten." Binnen enkele organen wordt voorzich tig met het religieuze gesprek tussen christendom en boed dhisme begonnen. "Maar meestal wordt er over ons ge sproken," zegt Thera, die vindt dat bij de dialoog in ieder geval de boeddhistische monnikken, naar schatting vijftien in getal, betrokken moeten worden. Als de dialoog echt van de grond komt, zal blijken dat we heel wat gemeen hebben, voor spelt de monnik. Christenen zullen ongetwijfeld hun proble men hebben met deze 'godloze' religie, maar zullen er ander zijds veel goeds in herkennen. Stromingen Het Boeddhayana Centrum in Den Haag, gevestigd in een rij tjeshuis in een door en door Haagse straat, is inmiddels te klein geworden voor de vele ac tiviteiten van de eerwaarde Thera en zijn volgelingen. Bij de jaarlijkse Wesak-viering, enkele weken geleden gehouden ter herdenking van de geboorte, de verlichting en het heengaan van de Boeddha, kon het klooster de 200 bezoekers nauwelijks ber gen. Volgens plan moet het centrum volgend jaar verhuisd zijn naar een groot meditatiecentrum buiten de Randstad. Het liefst het oosten van het land, waar meer rust is voor meditatie en waar grond en gebouwen goed koper zijn dan in het westen. De monniken, die het moeten heb ben van gaven en giften, heb ben berekend dat ze 600.000 gulden nodig hebben. De Haagse monniken, allen Ne derlander van geboorte, beho ren tot de school van de The- rawada, het vroege boeddhisme zoals dat voornamelijk wordt beleden in Burma, Sri Lanka en Thailand. De belangrijkste an dere stromingen, die op hun beurt in allerlei strominkjes zijn opgesplitst, zijn de Tibetaanse en de Chinese variant en de uit Japan afkomstige Zen. Nadat lange tijd Zen in het wes ten de grootste populariteit ge noot, is volgens de monnik nu de beurt aan het Tibetaanse boeddhisme, dat bezig is in het Friese H an turn een groot cen trum op te richten. De diverse stromingen - "sommigen kun nen door hun veelheid de leer van de Boeddha niet meer zien" - leven vreedzaam en niet-con- currerend naast elkaar en ont moeten elkaar spaarzaam in de Boeddhistische Unie van Ne derland. HOOGTU TH esha be-Av. De negende dag van -A» de joodse maand Av, die dit jaar op deze zaterdag (sjabbat) valt. is voor de reli gieuze joden een rouwdag. Op Tesha be-Av denkt men met pijn in het hart aan de verwoes ting van de tempel, die nog steeds centraal staat in het jo dendom (in de gebeden, de sa menkomsten of de inrichting van de synagoge), ook al ligt het gebouw reeds zo'n negentien eeuwen in puin. Het gebeurde in het jaar zeven tig na Christus. Met zijn legioe nen slaagde de Romeinse veld heer Titus er na een beleg van jaren in, de burcht Jeruzalem te nemen. Hoewel Titus zijn man nen nadrukkelijk opdracht had gegeven de tempel niet te ver woesten, hielden de troepen daar toch op een zeer gewelda- dige manier huis. De soldaten, zo wordt verteld, drongen in het Heilige en het Allerheiligste door, op zoek naar buit. Tot verbazing van deze ro meinen vonden ze geen enkel (waardevol) afgodsbeeld. Te leurgesteld staken ze het ge bouw in brand. Van de fraaie tempel bleef niets anders dan een puinhoop over. Slechts de westelijke muur bleef overeind. Dit gedeelte geniet wereldfaam als de klaagmuur en vormt dè plek voor joden om gebeden naar boven op te zenden. Overigens wordt op Tesha be- Av in feite de verwoesting van twee tempels herdacht. Aan de tempel die door de Romeinen tot een puinhoop was gemaakt, werd een begin gemaakt door israëlieten die uit de balling schap in Babel waren terugge keerd. Roemrucht is de tempel die ko ning Salomo in opdracht van religieuze kalender door Wim Schrijver God bouwde. De pracht ervan was zeer befaamd. Aan de bouw ervan zouden vele tienduizen den hebben gewerkt. Het hout werd van de I jbanon gehaald en de stenen werden in de steengroeve op maat gemaakt, zodat de uiteindelijke bouw in alle stilte kon geschieden. Deze tempel werd in 587 voor Chris tus door de babylonische ko ning Nebukandnezar verwoest Men zegt dat ook dit huis van God vernietigd werd op de ne gende Av. Over deze dag valt nög een slag schaduw. Zo rond het jaar 135 meende een groep joden dat Si mon Bar-Kochba de sterren- zoon') de beloofde Messias was. Even vrome als nationalistische vrijheidsstrijders begonnen on der leiding van de rabbijn Akiba een opstand. Nederlaag volgde op nederlaag. Hun laatste bol werk. de vesting Beitar, werd op de negende Av 135 door de Ro meinen ingenomen, waarna de verdedigers op gruwelijke wijze werden doodgemarteld. Tesha be-Av hoort tot de zoge naamde treurdagen. Het is voor de religieuze joden een stille dag. waarop men niet uitgaat doch nadenkt over de vraag naar Gods concrete aanwezig heid in de wereld. Ook wordt de nadruk gelegd op de hoop op de komst van de Messias en de hoop op de terugkeer van alle joden naar Israël. De synagoge is nauwelijks ver licht. Men groet elkaar niet en draagt geen gebedsmantels, ter wijl het voorhangsel voor de Heilige Arke weggehaald is. F.r worden gebeden uit het boek Klaagliederen van de profeet Je- remia uitgesproken: Verdwe nen is de blijdschap van ons hart. veranderd in rouw onze reidans'. KERKDIENSTEN LEIDEN Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 mevr Glas bergen- van Harten kand, 11.45 oecu menische studentendienst; Marekerk 10 ds Pannekoek, 5 hr Balke; Mara- nathak. (L. Morsweg) 10 ds Rietveld; Oecumenische geloofsgemeenschap De Regenboog (Merenwijk) 10 mevr vd Wel en pastoor van Well; Bethlehemkerk (Driftstr.) 9.30 ds Eekhof; Bevrijdmgsk. (Montgomerystr.) 10 ds Dekker-Keiler; Vredesk. (Burggravenl.) 10 ds Nauta ha; Waalse kerk (Breestr.) 10.30 hr Ribs; 'Stevenshof' (rk kerk Haagse Schouw) 11 mevr Scheenstra. Acad. Ziekenhuis 10 ds van Beinum. Diakonessenhuis el ke za 10.30 rk. dienst, en 10.30 ds van Achterberg. Endegeest zie Oegstgeest. Geref. Kerk Vredeskerk zie herv. gem.; Oude Vest geen dienst; Maranathak. zie herv. gem.; Bevrijdmgsk. zie herv. gem.; verzorgingstehuis Groenhoven 10 hr Vegter; Merenwijk zie herv. gemeente. Geref. K. Vrijg. (Herengr.) 4.30 ds Bijl. Chr. Geref. K. (Steenschuur) 9.30 en 5 ds van Pagee. Geref. Gem. (zie onder Leiderdorp). Geref. Gem. in Ned. (Bethlehemkerk Driftstr.) 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerk- gr.) 10.15 ds Mostert. Doopsgez.-Re- monstr. Gem. (Lokhorstk. Pieterskerk- str.) 10 ds Breukink. Baptistengemeen te (aula 'Nieuweroord', Rijnsburgerweg 124) 10 hr Damme. Evang. Gemeen schap (Middelstegr. 3) 9 en 10.30 hr Smit. Evangeliecentrum-Pinksterbew. (Bethlehemskerk Lammermarkt) 10 hr Zijlstra. Pinkstergem. (O. Vest 13) 10 hr Stanislaus. Volle Evangelie Gemeente (Haarlemmerweg 36) 11 ev Daniël. Christengemeenschap (Vestestr. 49) geen opgave. Leger des Heils (hoek Ves testr ./Groenesteeg) 10 en 4.30. Nieuw- Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 en 4. wo 8 Zevendedag-adventisten ('De Ontmoeting', Noordhofland V.schoten) elke za 10 tot 11 bijbelstudie, 11 tot 12 predikatie. Christelijke Wetenschap (Steensch. 6) 10.30. Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Dagen (Brahmsl.) 10,11 en 12. Oud-Kath. K. (Zoeterw- singel) 10, behalve 2e weekeinde van de maand: za 7. Rooms-Kath. K. Haag- weg za 7, zo 10.30; Herensingel za 7. zo 9.30 en 11Rijndijk (Stevenshof) za 7, zo 9.30; Steenschuur za 7, zo 8.30, 10, 11.30, 6 en 7 (lof); Boshuizerkade za 7, zo 10; Lammenschanswegza 7, 10; Haarl.straat za 7, zo 10.30 en 12.15; Merenwijk zie herv. gem.; H. Rijndijk (zie Zoeterwoude). ABBENES Herv. Gem. 9.30 ds Bronsgest. AARLANDERVEEN Herv. Gem. 9.30 ds Cats, 7 ds Hoge- dijk. Geref. Kerk zie Herv. Kerk. ALPHEN AAN DEN RIJN Herv. Gem. Adventskerk 9.30 ds Jonk man; Kruiskerk 9.30 hr Hoffenaar; Op- standmgskerk 6.30 hr Santing; G. Her derkerk 9 ds Moll, 6.30 ds Nieuwen- huis; De Bron 10.30 ds Moll; Ashram (Marsdiep) geen dienst; Oudshoornse kerk 10 ds Oort; Sionskerk (Meteoor laan) 9.30 ds vd Hoef, 6.30 ds Dekker; Kerk en Zanen geeh dienst. Geref. Kerk Mar.kerk 9.30 hr Santing, 6.30 hr Fern- hout; Salv.kerk 9.30 hr Fernhout. Geref. K. Vrijg. (school Bospark, Beatrixl. 4) 9.30 en 4 hr Wilschut. Ned. Geref. Kerk (school W.llemstr.) 9.30 ds Janssens. 6.30 ds vd Veer. Chr. Geref. Kerk (Grij- pensteinstr.) 9.30 en 4.30 ds vd Meij. Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240) 9.30 en 4. Bapt.gem. (Molenwerfstr. 1) 10 en 6.30 ds van Berghem. Bapt.gem Noord (school Kalkovenw. 62) 10 hr van Gemeren. Bapt.gem. Ichthus(aula mavo H. Dunantweg 1) 10 hr Smit, 6.30 hr Krol. Volle-evang.gem. ('De Ark', Pr, Hendrikstr. 54) 10 hrKnoes- ter Pinkstergem. 'Het Licht' (A. v. Bu- renlaan 15) 10. Christengemeente 'De Hoeksteen' (geb. 'Bethel', hoek Emma- laan) 10 hr Brands. Leger des H. (Zon neweg 3) 10 en 7 (laatste zondag van de maand 5 u.). Remonstr. Gem. (Van Mandersloostr. 36) 10 hr Laforet. Rk Kerk: Bonifaciusk. za 7. zo 9.45 en 11.30; Piusk. za 7, zo 9 en 10.30; De Bron za 7, zo 9.30 en 11. BENTHUIZEN Herv. Gem. 9.30 en 6 ds Boer. Geref- ./Herv. Gem. (geb. 'De Hoeksteen', Sch- weitzerstr.-Bernhardstr.) 10 hr van Ar- kel. Geref. Gem. 9.30 en 6 ds van Aalst. BODEGRAVEN Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds Jansen, 6.30 ds de Graaf; Salv.kerk 9.30 ds Goossen, 6.30 ds Haitsma; Bethl.kerk (Nieuwerbrug) 9.30 hr Moehn, 6.30 kand van Vuuren. Geref. Kerk 9.30 ds Buitenhuis, 6.30 ds Zoutman. Geref. K. Vrijg. (Ichthusk.) geen opgave. Geref. Gem. (Stationsweg 17) 10 en 6.30. BOSKOOP Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds Jonkers, 6.30 zie Geref Kerk; De Stek 9.30 hr vd Kraan. Geref. Kerk 9.30 ds Zoutman. 6.30 ds Jansen. Chr. Geref. Kerk 9 ds Lof. 7 ds Quak. Geref. Gem. 4.30 ds Rietdijk. HAZERSWOUDE Herv. Gem. 9 en 6.30 ds Alblas. Geref. Kerk 10.30 ds Boswijk, 5 hr Vreugden- hil. Rk Kerk: dorp za 7, zo 10 en 11.30; Anker za 7, zo 10.30; Rijndijk zo 9.30. HILLEGOM Herv. Gem. zie Geref Kerk. Geref. Kerk ('Hoeksteen') 10 mevr Visch-Tonsbeek. Chr. Geref. Kerk 10 dienst des woords, 7 ds Aarnoudse Christen Gemeente (P. Breughellaan 36) geen opgave. Rk Kerk: Mart. za 7. zo 10; Jozefk. za 7. zo 10. HOOGMADE Herv. Gem. 10 ds Schuurman. Rk Kerk za 7. zo 9.15 DE KAAG Herv Gem, 9.30 ds Mooij. Rk Kerk za 7. zo 9.30. KATWIJK AAN DEN RIJN Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds Gebraad, 6 ds Sloof; Ontm.kerk 10 ds Sloof, 6.30 ds Gebraad. Herv. Gem. 'De Rank' (P. Groen-college) zie Katwijk aan Zee. Ge ref. Kerk 9.30 ds vd Horst, 6.30 ds Mink. Rk Kerk za7,zo 9.30. KATWIJK AAN ZEE Herv. Gem. N. Kerk 10 ds Gorissen, 6 ds Vroegindeweij-, 0. Kerk 10 ds Hovius, 6 kand van Duyvenbode; Ichthusk. 10 kand den Hartog, 6 ds Ten Voorde; Pniëlk. 9.30 kand van Duyvenbode, 6 ds Hovius; Maranathakerk (Rijnsoever) 10 ds Visser, 6 ds Stam jr. Overduin 14.15 ds van Gulik. Herv. Gem. 'De Rank' (Helmbergweg 10) 10 mevr Rog- Pronk. Geref. Kerk Vr.kerk 9.30 ds Mink, 5 ds vd Horst, Triumfatork. 9.30 hr vd Bos, 5 geen dienst. Geref. K. Vrijg. 10.30 ds Breen. 5.30ds Breen. Ned. Geref. K. (aula Bestevaer-mavo) 9.30 kand Strating, 7 ds Schuurman. Chr. Geref. K. 10 leesdienst, 5 ds Veenen- daal. Vrije Chr. Geref. Gem. (Unizaal) 10 en 5 ds vd Beid. Geref. Gem. (Remi- sestr.) geen opgave Geref. Gem. in Ned. (Louwestr.) 10 en 5. Onafh. baptisten- gem. (Ambachtsweg2) 10 hr Piet. Soefi (Zuidduinweg) elke le en 3e zondag. 4. KOUDEKERK AAN DEN RIJN Herv. Gem. zie Geref Kerk. Geref. Kerk 10 hr Bade en 7. LEIDERDORP Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 en 6.30 ds LuttikhuiS; Scheppmgsk. 9 30 mevr Visser. Leythenrode 10.30 dsde Leeuw. Elis.-ziekenhuis lOhrVijf- tigschild. Geref. Gemeente Leiden eo (kerkgeb. Hoofdstr. 73) geen opgave. Bapt.gem. (wijkgeb. Zijlkw.) 10 hr de Vries. Rk Kerk za 7. zo 10 en 11.30. LEIMUIDEN Herv Gem. 9.30 kand Schenderlmg, 10.30 campingdienst. Geref. Kerk 9.30 en 7 ds Rang. Rk Kerk za 7. zo 9.30 en 11.15. LISSE Herv Gem. Dorpskerk 10 ds Kooistra, 7 ds Verdijk; Pauluskerk 10 ds Verdijk. Geref Kerk 10 hr Vreugdenhil. 7 zie Dorpskerk. Geref. K. Vrijg. (Prinsessestr. 1) 10.45 en 4.30 leesdienst. Ned. Ge ref. Kerk (Salvatori) 10 en 7 ds Vos. Chr. Geref zie Ned Geref kerk. Kerk 10 en 7 ds Vos. Geref. Gem. geen opgave. Evan- geliegemeente (Heereweg 52a) 10 en 4 leesdienst. Rk Kerk: Agathakerk za 7, zo 10; Poelpolder za 7, zo 10.30; Maria- kerk za 7, zo 9 en 10.15; Engelbew. za 7, zo 10. NIEUWKOOP Herv. Gem. 9.30 hr Koopmans, 6.30 ds vd Hoeven. Geref. Kerk 9.30 kand Francke. Remonstr. Gem. 10 ds Meij- ermg. Evang. gem. (ver gebouw 'De Rank', Regthuysplein) 12 nam. Rk Kerk za 7, zo 9 en 10 45. NIEUWVEEN Herv Gem. 9.30 ds de Leeuw, 6.30 ds de Graaff. Geref. Kerk 9.30 ds Elgers- ma. Rk Kerkza 7. zo 9 en 11. NIEUW-VENNEP Herv. Gem. 9 30 ds Staat. 7 ds van Niel. Geref. Kerk 9.30 hr Vogelaar, 7 ds Stolk. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds van Roekei. Rk Kerk za 7. zo 10. NOORDEN Herv. Gem. 9.30 ds Geuze. 7 ds Geuze Rk kerkza 7. zo9en 10.30. NOORDWIJK Herv. Gem Grote of St Jeroensk. (Bin nen) 10 dhr Dirksen. 5 ds vd Berg. 7 ds van Sluys; Hoofdstr (Zee) 10 ds Keu- nmg; De Rank (Golfbaan) 10 ds van Eijk Geref Kerk Buurtkerk (Hoofdstr.) lOds van Sluijs, 7 vd Schoot; Vmkenl. (Bmnen) 10 mevr Langebeke Kapel W. v d. Bergh stichting 11 dsAndel 'Sole Mio' ds Keunig. Evang. centrum 'De Ark' (picképl. 1) 10 hr van Veelen. 7 Openluchtsamenkomst in 't Gat van Palace. Ned. Prot. Bond (aulaO.Zeew.) geen dienst. Rk Kerk Zee za 7, zo 10.30; Binnen za 7. zo 9.30 en 11 NOORDWIJKERHOUT Dorpsk. 10 ds de Jong; De Zilk zie Dorpskerk. Rk Kerk Victork. za 7, zo 9.30 en 11; Jozefk. za 7, zo 9 en 10.30; De Zilk za 7, zo 10.30. OEGSTGEEST Herv. Gem. Groene of Will.kerk 10 dsde Bruin; Geref. Kerk 10 ds Kooijman. Ge ref. Kerk Vrijg. '(aula Dr Schilderschool) 9.30 en 4.30 ds van Dijk Ned. Geref. Kerk (Gem.centrum) 8.45 ds Schuur man. 4 geen dienst. Van Wijckersloot 4 ds Hortensius. Endegeest 10 hr Lans bergen. Volle-evangeliegem. (Gem cen trum) 4. Rk Kerk Will.kerk za 7. zo 9 en 10.30. OUD-ADE Rk Kerk za 7. zo 10.30. OUDE EN NIEUWE WETERING Herv. Gem. 9 ds Heijtmg. 10 30 ds Heijtmg. Geref. K. zie Herv Kerk. Re monstr. Gem. geen dienst. Rk Kerk za 7, zo 10 en 1130. ROELOFARENDSVEEN Rk Kerk Mar. Pres. za 7. zo 10.30; Pe trus-B. za 7. zo 10 30. RIJNSATERWOUDE Herv. Gem 9.30 kand Verbaan, 7 ds de Haan. RIJNSBURG Herv. Gem Laurentmskerk 9 30 ds Smaling. 5 kand vd Tempel. Bethelkerk 9.30 kand van Dam Gere». Kerk Petra- kerk 9 30 ds Snel. 5 ds Rmnermk; lm manuelkerk 9.30 Ribbermk. 7 ds Terpstra; Maranathakerk 9 30 ds Terpstra. 5 ds Snel Geref Kerk Vrijg. 10 en 5.15 ds B«jl. Evang. Chnstengem. (aula mavo) 10 hr vd Laak. Rk Kerk za 7, zo 9.30 en (chr. tuinbouwschool) 11. RIJPWETERING Rk Kerkza 7, zo9. SASSENHEIM Herv. Gem. 9.30 ds Hermans 7 ds Stolk. Geref. Kerk 9.30 ds Biewmga, 7 zie Herv Kerk. Chr. Geref K. 10 en 7 ds van Mulligen, Ned. Prot. Bond (Jul.laan 17) 10 ds Offerhaus. Rk Kerk za 7. zo 9.30 en 11. TER AAR Herv. Gem 9 30 ds Mostert. fr 30 hr Bergman. Geref. Kerk 9.30 hr de Reus, 6 30 dienst des woords. Rk Kerk Aar dam za 7, zo 9 en 12; kerk Langeraar za 7. zo 9.30 en 11.30. VALKENBURG Herv. Gem. 6.30 hr Padmos. Geref Kerk 9 30 hr de Ridder. 6 30 kand Hen zen, 6.30 Zie herv Kerk. Geref. K. Vrijg. 8.30 en 4 ds Breen. VOORHOUT HervVGeref Kerkgemeenschap 10 ds Koldewijn. Rk Kerk za 7. zo 9 30 en 11. VOORSCHOTEN Herv. Gem Dorpskerk 10 ds Ink, De Ontmoeting (Noordhofland) 10 ds de Zwart; 'Rehoboth' (Van Leeuwenhoekka de) ds Teunissen ha. 4 30 ds Teunissen (nabetrHulpen Heii-kerk ('Schaken- bos'. Leidschendam) geen opgave Ge ref Kerk 10 ds Padmos. 7 hr Vlijm Ge ref K Vri|g (Bachlaan) 10 en 4ds Douw Rk Kerk Laur i>erk za 7. zo 11: M. Godskerk za 7. zo 9 30. Kerk van Enge land (British schooi m The Netherlands. J v Hoofiaan 3) 10.15 anglicaanse dienst Auia basisgemeenschap (in 'On derdak') 10.30 Family-service WADDINXVEEN Herv Gem Brugk. 9.30 dsvd Hoef. 5 ds Smelt; Hoeksteen 6.30 ds Born, Bet- heik. 5 ds Buitelaar; Rehoboth-schooi geen dienst; Imm kerk ds Hattsma Ge ref Kerk Kruisk. 5 ds Dronkert; Ontm kerk 9.30 ds de Moor Geref K. Vrijg (Kruiskerk) 8 30 en 2 45 ds Hoogen doorn. Chr. Afgesch Gem. 9 30 en 5ds vd Want Oud-Geref Gem (Mercunus- weg 29) 10 en 6 30 leesdienst. Remon str. Gem. geen dienst WARMOND Herv. Gem. 10 ds Lapré. Rk Kerk za 7, zo 9 en 10.30. WASSENAAR Herv Gem Dorpsk. 10 ds Ruitenberg. 4 30ds van Dis, Kievietk ('Samen op weg') 10 Janse de Jonge; Messiask 10 ds Heiiendoom, Dorpscentrum 9 30ds van Andel. Geref. Kerk Zijllaan 10 zie Mess.askcrk. 7 mevr hr Vegh Ned Prot Bond (Kerkdam) 10.30 ds Im- mmk-Rijpma RK Kerk Jozef za 7, zo 9 30en 11. Will za 7,zo9 30en 11. GH za 6. zo 10.30. WOUBRUGGE Herv. Gem 9 30 ds Meyers, 6.30 ds Poort Geref. Kerk 9.30 ds van Oudenal len. 6 30 dsde Reus Ned Prot Bond (De Wijk, Schoo'str 20) geen opgave Rk Kerk zo 10 30 ZEVENHOVEN Herv Gem 9 30 hr Goedhart Geref Kerk 9.30 en 7 ds Rang ZOETERWOUDE Herv Gem 10 mevr Al van Holst Rk Kerk SI Janza 7 30. zo 9 30. Chr Dienaark za 7. zo 10 Meerburgkerk H Riindijkza 7. zo 10 en 11 30 ZWAMMERDAM Herv Gem 9 30 hr Bergman. 6 30 ds van Dok. Geref Kerk 9 30 en 6 30 ds de Meij Remonstr Gem geen dienst Als blanke in een exotisch gewaad blijft Thera Dhammawiranatha in het kille Holland een vreemde beziens waardigheid. "Wij lijken niet op echte monniken. Wij zijn Nederlanders die voor monnik spelen." foto anp

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 5