TIJD Zeelt: mooiste jongen uit de sloot Ijoed en mooi zitten Vuurkorf Bamboe voor elk interieur vormen Bamboe past in elk interieur. Voor deze hutkoffers is altijd wel een plaatsje: in de hal, de woonkamer of een hoekje in de slaapkamer. Je kunt er rommel in gooien die je bij de hand wilt hebben maar niet di rect gebruikt. De kleinste bamboekoffer kost 225 gulden, de lamp 250 gulden. Voor wie het wat minder duur wil: het dienblad kost rond de 50 gulden. Informatie: Inspira tion Top Select Katwijk, tel. 01718 - 23334. Perfection is een spel voor kinderen vanaf vijf jaar. Het bestaat uil een speelveld met 25 verschillende geometrische vormen, die in het veld passen en een tijdklok. Het doel is de 25 vormen binnen een bepaalde tijd op hun plaats te leggen. Maak je een fout dan springt het hele speelveld in de lucht en moet je opnieuw begin nen. Het spel kost ca. ƒ50,-. Info: Hasbro MB, tel. 030 - 891434. fe vuurkorven bepalen het gezicht van de open haard. Bellefi- -eeft ze in messing, roestvrij staal, zwart en koper. Ze kosten in de 560 en 640 gulden. Meer informatie 04977 - 81851. Redactie: 023-150263 HENRIETTE VAN DER HOEVEN INEKE VAN DER MEER Vormgeving: COR HOOGETERP ™GEN NIEUWE VIDEO'S 'Do the right thing' van Spike Lee was een succes en zijn 'Jungle fever' belooft het te worden. Tussen die twee films in maakte Lee 'Mo' better blues' met Denzei Was hington in de hoofdrol. Washington speelt in de film weliswaar trompet, maar het aan tal verwijzingen naar saxofonist John Col- trane is groot. Het gaat over opkomst en ondergang van een jazzmuzikant. Ertussen door heeft Lee een liefdesrelatie gevlochten. En dat huiselijk geluk en muziek zitten el kaar danig in de weg. Wie houdt van Coltra- ne zal genieten van zijn muziek, vooral van A love supreme. Esselte Cic. De vier volgende films behoeven nauwelijks omschrijving: ze waren lange tijd in de bio scopen te zien en de titels zullen wel zijn blijven hangen. 'Home alone' van Chris Columbus was een succesvolle kerstfilm over een jongetje dat in z'n eentje het ouderlijk huis verdedigt tegen twee inbrekers. CBS/Fox. 'Ghost' van Jerry Zucker leverde Whoopi Goldberg een Oscar op. Patrick Swayze is aardig als levende dode en Demi Moore zet grote ogen op als ze wordt bedreigd. Esselte CIC. J Griezelen om spinnen, dat kan in 'Arachnofobia' van I rank Marshall, een telg uit de Spielberg-familie. De film is vaardig gemaakt en biedt griezelwerk en vermaak. John Goodman speelt een kleine, maar piekfijne rol als insectenverdelger. Holly wood Pictures. In.'Rocky V van John Avildsen heeft Syl vester Stallone meer moeite met zijn zoon dan met zijn tegenstanders, maar er zijn toch nog een paar aardige gevechten. MG- M/UA Home Video. Batman, Superman, Spiderman. er zijn mannen genoeg in de teken stripwereld en allemaal mogen ze in een film. Sam Raimi stortte zich op 'Darkman' en hij maakte er een vies potje van. Liam Neeson is goed als gekwelde held die in de vlammen wordt ge stort, maar menige scène is ronduit weer zinwekkend. Te veel vuur. te veel vermin kingen, te veel sadisme. Esselte CIC. Lieve films tot besluit. 'Neverending story deel 2' bijvoorbeeld. George Miller maakte er niet zo'n feest van als Wolfgang Petersen deed in deel een, maar de avontu rentocht van de jonge Bastiaan is leuk om te zien en de film barst van de fantasiefigu ren. Wamer Home Video. Cl Altijd leuk is Treasure island'. In de ver sie van Fraser Heston spelen pa Charlton Heston, Christopher Lee en Oliver Reed. Warner Home Video. ,-UWE CD'S Wim Koevoet Willem Schrama (pop/populair) Ken Vos (jazz) Paul Korenhof (klassiek) VISSPORT PEOP/POPULAIR teitllion - 'Holidays in Eden' I9J eerste elpee van deze 'symfo's' sinds het vertrek 'ganger Fish drong de con- ^e zich al op: ze kunnen be happen. Zangtechnisch is met nieuwkomer Steve ^jarth weliswaar dik in orde, ir het is irritant dat hij van gslrMarillion-song-een klaag- 21* meent te moeten maken. voor teksten je hem ook ,20;zingen, het refrein lijkt toth 3.b.;ns 'Wat een leed' (3 maal) <z'Jliden. Bij Marillion is voor- tot handelsmerk De refreinen worden patelijk steevast gevolgd door brave gitaarsolo van me- sy Rothery. Drummer Mosley Telt vervolgens a la Phil Collins paar trommelvellen af: har- j~prage klappen. Hetgeen voor Kelly het startsein "Éi met de volle lengte van armen zo veel mogelijk N sen in één keer in te druk- /8f. Muziek als stroop is het re- naiaat. De i Petty The Heartbreakers - the great wide open' (Ariola) zijn Heartbreakers al ja- outifraaie albums maken, is de rdeirbraak van zanger/gitarist 'e h Petty naar het grote pu- 71'|c vooral het gevolg van zijn naatschap van de Traveling bury's. Op 'Into the great wi epen' heeft Petty twaalf lied- t vol referenties naar die ury's: extreem naïeve tek- I, heerlijke deunen en een aflatend akkoordensper- van een legertje gitaristen. Gitaarsolo's lijken uit den boze. Jeff Lynne tekende net als bij de Wilbury's voor de produktie. Waarmee we zo'n beetje bij het enige minpunt zijn aanbeland. In weerwil van de titel klinkt 'Into the great wide open' ui terst blikkerig. Het bekende Lynne-euvel, want ook alle ELO-platen lijken in een koek trommel te zijn opgenomen. Miriam Makeba - 'Eyes on tomor row' (Polydor) Na ruim dertig jaar verbanning is de Zuidafrikaanse zangeres Miriam Makeba weer terug op haar geboortegrond, en in de voorzichtige euforie van het Mandela-tijdperk heeft ze er een nieuw album opgenomen dat grotendeels in het teken staat van een nieuwe toekomst. Tegelijkertijd is het een synthe se van alle muzikale stromingen die haar artistieke leven hebben beïnvloed, en dat levert een ge varieerd allegaartje op van pop ballades, evergreens, een Paolo Conte-compositie en niet te vergeten de traditionele Zuid afrikaanse volksmuziek. Als krenten in de pap fungeren gastrollen van trompettist Dizzy Gillespie, haar ex-man Hugh Masekeia en Nina Simone, met wie ze de Dylan-klassieker 'I shall be released' vertolkt. In al z'n diversiteit nergens echt spectaculair, maar als uiting van een nieuw saamhorigheidsge voel zeker de moeite waard. Dee Dee Bridgewater - 'In Mon- treux' (Polydor) Hoewel deze vocaliste pas de laatste jaren in Europa erkend wordt als een van de belangrijk ste mainstream-zangeressen, is Bridgewater al meer dan twintig jaar professioneel actief. Een aardig detail is dat het trio van deze Franse live-registratie voor tweederde uit Nederlanders be staat, Bert van den Brink op pia no en Hein van de Geyn op bas. Een van Bridgewaters sterkste punten is haar vermogen om intimiteit te suggereren zonder aan kracht in te boeten. In dit programma van standards - on der meer All of Me, A Child is Born, Strange Fruit en A Night in Tunesia - laat de ritmevaste zangeres horen klaar te zijn om op hetzelfde plan mee te spelen als Fitzgerald, McRae en Vaug- han. Een goede opname. Maceo Parker - 'Mo' Roots' (Mi nor Music) Na 'Roots Revisited' is dit de tweede cd met eenzelfde con cept van James Brown-altsaxo- fonist Maceo Parker. Ook hier weer onbekommerde rhythm blues waarin de sax van de lei der de meeste solopartijen voor zijn rekening neemt. Parker is een instrumentalist die helder en logisch formuleert, iets dat je natuurlijk moet kunnen als je het grote orkest van Brown ach ter je hebt. Op één stuk na (Fa fa fa) bestaat de cd uit meer dan een uur instrumentale eerder gehoorde muziek, die weliswaar prettig klinkt, maar door de eenvormigheid in ritmiek en stijl het best te beluisteren is in doses van twintig tot dertig mi nuten. Zangeres Kym Mazelle en saxofonist Steve Williamson krijgen de ruimte in ieder één gastoptreden. Goed opgeno- Klassiek Skrjabin - Symfonieën nrs. 1-3, Le Poème de l'extase (nr. 4), Prome theus (nr. 5) - Solisten, koren en Philadelphia Orchestre o.l.v. Ric- cardo Muti (EMI, 3 cd's) Riccardo Muti, de huidige leider van de Milanese Scala, heeft veel meer in z'n mars dan het dirigjeren van opera's. Tot zijn belangrijkste wapenfeiten van de afgelopen jaren behoren de opnamen van de vijf symfonie ën van Alexander Skrjabin (1872-1915), de veel te vroeg ge storven componist die in de Russische muziek de aanzet tot menig nieuw geluid heeft gege ven. Hoogtepunt van deze cy clus, die over een periode van ruim vijf jaar tot stand kwam, blijft de eerste symfonie met een slotdeel voor koor en vocale solisten op teksten van de com ponist. Juist deze uitvoering il lustreert wat het is als een diri gent met de muziek meeademt. De souplesse en de natuurlijk heid waarmee dynamische schakeringen en andere nuan ces worden neergezet, zijn voorbeeldig! Orkestspel en op name trouwens ook. Aanbevo len! Vivaldi - Le Quattro Stagioni (De vierjaargetijden), LaTempestadi Mare, II Piacere -1 Solisti Italiani (Denon, geschenkcassette) Een leuk idee: zes concerten uit Vivaldi's opus 8, met daarbij na tuurlijk De Vier Jaargetijden, in welluidende vertolkingen door I Solisti Veneti. Niets bijzonders, ware het niet dat bij deze uitga ve een boekwerkje hoort met in vijf talen (ook Nederlands, zij het geen al te beste vertaling) de gedichten waardoor Vivaldi zich liet inspireren. Dit boekje werd bovendien heel fraai geïllu streerd door Marjolein Bastin en het geheel is duidelijk opge zet als geschenk voor bijzonde re gelegenheden. Er zijn twee vissoorten in ons nationale vis water die volgens mij wat uiterlijk betreft wedijveren om de titel 'mooiste Nederland se sportvis'. De ruisvoom met zijn helderro de vinnen en zijn zilveren en soms goud kleurige schubben en de groene tot goud bruine zeelt met zijn opvallend kleine rode kraaloogjes. Zijn er in ons land fiink wat hengelaars die zich speciaal op de vangst van de 'rooie rij er' of rietvoorn' hebben toeglegd, veel min der talrijk - om niet te zeggen schaars - zijn de hengelaars die zich hebben gespeciali seerd op de vangst van zeelt. In vistijd- schriften wordt er ook opvallend weinig ge schreven over de tinea tinca zoals zijn offi ciële speels klinkende naam luidt. Het waarom is duidelijk voor wie zich ver diept in de wijze waarop de zeelt zich voedt en het leefmilieu waarin hij bij voorkeur bi vakkeert. Een handicap voor zijn populari teit is dat er geen voor de soort specifiek aas is waarmee hij kan worden gevangen. De ene keer is het een flink vlok bestemd voor de brasem, de andere keer een dotje maden dat was bestemd voor de voorn en weer een andere keer verrast hij door de consumptie van een mals blauwpiertje, waarmee de hengelaar dacht een baars of aal te ver schalken. Zeelt is meestal een toevalsvangst. Overi gens een zeer aangename want hij paart zijn fraaie uiterlijk aan een fors portie strijd lust die nog eens wordt geaccentueerd door zijn in verhouding zware en brede staart. Een tweede factor die de zeelt wat in de schaduw plaatst is zijn voorkeur voor een soort water dat hengelaars minder graag bevissen. Het zijn de ondiepe poldersloten met een overdaad aan planten en wieren en met een modderige bodem. Niet voor niets worden zeelten vaak gevangen door begin nende vissertjes die hun eerste geluk be proeven in onbetekenende slootjes, vrijwel geheel dichtgegroeide vijvers of modderige poeltjes vlakbij huis. Water waarvoor de doorgewinterde visser zijn neus ophaalt. Maar juist daar voelt de zeelt zich thuis en en doet hij zich te goed aan de slakjes, wormpjes en larven en al dat andere krioelende watergebroed dat zich tussen de waterplanten ophoudt. Zeelt een weinig voorkomende vis? Daar geloof ik werkelijk niets van. Wie eenmaal water heeft ontdekt waar zeelt voorkomt zal zich verbazen hoeveel er met een beetje ge duld kunnen worden gevangen. Het verhaal dat een oud-collega, net in de vut gegaan, me onlangs vertelde illustreert dat nog eens overduidelijk. Een familielid van hem bezit een volkstuin die grenst aan een vrij smalle sloot die in de zomer wordt overwoekerd door planten. Hij kwam op het idee de planten met een hark te verwij deren en op de schoongemaakte plek een paar kruiwagens zand te deponeren. Om als de tuin was verzorgd er af en toe een hen geltje uit te gooien. Tot zijn grote verbazing ving hij de ene zeelt na de andere. Soms op een dag meer dan tien exemplaren. Niemand had er ook maar een flauw benul van dat een zo be scheiden stukje water zoveel zeelt zou be vatten. Dezer dagen verscheen de eerste visspecial van de uitgeverij Van Boekhoven Bosch ge heel gewijd aan de karper. De uitgeverij heeft het plan opgevat elk jaar in totaal zes van deze dikke 84 pagina's tellende tijd schriften uit te geven voor de gespeciali seerde visser. Binnenkort komt de roofvis aan de beurt en daarna volgen nog de wit- vis-, de vliegvis-, de zeevis- en de polder- special. De eerste uitgave is veelbelovend. Een serie zeer informatieve artikelen over de karper visserij in kanalen en grote meren en na tuurlijk veel over de boilievisserij. En dat al les rijk geillustreerd met fraai kleurenfoto's. Jaren geleden deed ook het blad 'Beet' een poging in die richting maar bleef toen ste ken in de goede bedoelingen omdat er vrij wel uitsluitend uit het Duitse vertaalde arti kelen in stonden die vaak totaal niet aanslo ten bij de Nederlandse viscultuur. In de nieuwe serie Vissen en vissen wordt die fout niet gemaakt en komen vrijwel uitsluitend nationale deskundigen aan bod. De losse verkoopnprijs van elke special bedraagt 14.90 gulden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 11