Kunst Pleinpopfestival met Leidse bands 'Amsterdam heeft hoogwaardige regie voor de kunst nodig' 'k Dinsdag 16 juli 1991 M HOORE ANNEMIEK RUYGROK JAN RUSDAM SASKIA STOEUNGA Ein ANNEMIEK RUYGROK Vormgeving: RUTGERJ HOOGERDUK „LEIDEN BARST VAN de goede bands, maar die krijgen tot dusver nauwelijks de kans om zich aan een groot publiek te laten zien en horen WANTROUWEN EN WREVEL heerst er tussen de gemeente Am sterdam en de kunstinstellingen. Zon der goede regie wordt de Amster damse kunstensector bedreigd. NIEUWSLIJN Jango Edwards op straatfestival ROTTERDAM De Amerikaanse clown Jango Edwards - onder meer bekend van zijn jongleeract met frikadellen - is een van de trekkers van het Oranjeboom-straatfestival dat van 16 tot en met 18 augustus gehouden wordt in Rotterdam. Hij geeft twee optre dens in tent De Markies op Plein 1940. In totaal zullen 80 straatartiesten uit binnen- en buitenland strijd leveren om de felbegeerde Gouden Straatkei. Zij tonen hun kunstjes als muzikant, clown, acrobaat, danser, goochelaar, acteur, mimer, poppenspeler of gewoon 'fooi'. Optreden Carreras en Caballé ANTWERPEN Op 2 oktober treden de tenor José Carreras en de sopraan Montserrat Caballé in het Sportpaleis in Antwerpen op. De twee sterren zijn de hoofdvertolkers in de 'Antologia de la Zarzuela'. Zangers en orkest van het Teatro Apolo de Madrid be geleiden het beroemde duo. Het stuk werd 25 jaar geleden door José Tamayo op de planken gebracht en geldt nog steeds als een unicum in de geschiedenis van het Spaanse lyrische theater. De 'Antologia' brengt de Zarzuela tot leven, een Spaans zangspel of operette waarin het volksleven centraal staat. Het stuk speelt zich af in omvangrijke decors van 'El Parque de la Ciudadela' in Barcelona, de 'Plaza Mayor' van Madrid en de 'Plaza de Espana' in Sevilla. Zomerconcerten Concertgebouworkest AMSTERDAM Het Koninklijk Concertgebouworkest opent het nieuwe seizoen met drie zogenoemde zomerconcerten. Deze concerten worden gegeven in het Amsterdamse Concert gebouw en zijn op 16 en 22 augustus en op 11 september. Het orkest staat achtereenvolgens onder leiding van Neeme Jarvi, Yakov Kreizberg en Paavo Berglund. De Trust komt met reprise AMSTERDAM Toneelgezelschap Trust opent het seizoen 1991/1992 met een reprise van „Platonov" van Anton Tsjechov. Het stuk is op 31 augustus en 1 september in het Korzo-theater (19.00 uur) in Den Haag te zien. In september en oktober volgt een tournee met de produktie door België (12 voorstellingen), Boedapest (18,19 en 20 okt.), Riga (24 en 25 okt.) en Tallinn (29, 30 en 31 okt.). Italiaan bij Kröller-Müller OTTERLO Rijksmuseum Kröller-Müller in Otterlo besteedt met een tentoonstelling van 27 juli tot 30 september aandacht aan de Italiaanse kunstenaar Pino Pascali (1935-1968). Hij was één van het eerste uur van de stroming in de Italiaanse kunst die in 1967 „arte povera" (arme kunst) werd gedoopt. Het idee voor die naam was ontleend aan het „arme theater" van Grotowski. Arm betekende met geringe middelen en met elementaire mate rialen. De laatste jaren heeft een aantal kunstenaars van de arte povera wereldfaam verworven (Kounellis, Fabro, Merz en Pistoletto). Volgens het museum is het de eerste overzichtstentoonstelling van het werk van Pascali buiten Italië. Keramiek in Princessehof LEEUWARDEN - Museum het Princessehof in Leeuwarden biedt tot en met 25 augustus onderdak aan de tentoonstelling 'Japan se traditionele keramiek'. De expositie bestaat uit een selectie van 65 keramische voorwerpen, vervaardigd door 55 heden daagse Japanse kunstenaars. 'Parkpop is toch ook klein begonnen?' Leiden is een nieuw pop spektakel rijker: Pleinpop '91Vier bands van Leidse bodem zullen zich op dit festival, dat op 10 augustus op het Vrouwenkerkplein wordt gehouden, aan het Leidse publiek presente ren. Badge Blues Band, Flintstone Limousine, Barefoot Rabbit en Get Close zullen zich tijdens dit gratis toegankelijke pop evenement van hun beste kant laten zien. LEIDEN JAN RUSDAM „Leiden barst van de goede bands, maar die krijgen tot dus ver nauwelijks de kans om zich aan een groot publiek te laten zien en horen", vertellen John van Haarlem en Vincent Fitz- Jim, de organisatoren van Plein pop '91. Als begeleiders/mana gers van de groep Barefoot Rabbit weet het tweetal hoe moeilijk het is voor Leidse bands om aan de bak te komen. „Popmuzi kanten kunnen meestal alleen te recht in kroegen. Buiten Leiden kan een band soms in een zaal optreden maar dan heb je zo weinig naamsbe kendheid dat je voor een lege bak staat te spelen." De enthousiaste organisato ren van Pleinpop '91 zijn er van overtuigd dat de optredende groepen een groot publiek ge makkelijk kunnen boeien. „Veel mensen denken dat bands die in kroegen spelen niet veel voorstellen. De vier bands die we geselecteerd hebben zullen bewijzen dat ze fantastische muziek kunnen maken." Risico Van Haarlem en Fitz-Jim liepen al geruime tijd met het idee rond om iets aan de promotie van Leidse popgroepen te doen. In andere steden bestaan al lan ger pleinpopfestivals, wist het tweetal. „Zo kwamen we op het idee om ook in Leiden iets der- „Buiten Leiden heb je zo weinig naams bekendheid dat je voor een lege bak staat" gelijks van de grond te tillen. Het Vrouwen kerkplein is uitste kend geschikt om Leidse bands zich aan een groot publiek te la ten presenteren. Iedereen die over de Haarlemmerstraat loopt komt immers wel even kijken." Met een flinke dosis enthou siasme en 2000 gulden aan sponsorgeld zijn Van Haarlem en Fitz-Jim er in geslaagd een festival te organiseren dat zeer de moeite waard lijkt. „Dat is ons alleen gelukt omdat alle op tredende bands gratis hun me dewerking verlenen", aldus Van Haarlem. "De bands spelen puur voor hun plezier en om zich zelf te promoten. Ze krijgen er geen cent voor." Over de medewerking van de gemeente is het tweetal ook niet ontevreden. „Alleen moeten we ons wel blauw betalen aan de vergunningen. Als alles goed gaat redden we het net met de beschikbare centen, of eigenlijk net niet. Loopt er iets mis? Dan hebben we een probleem. Dan moeten we uit eigen zak bijbetalen. Maar dat risico willen we wel lopen. De bands zijn het gewoon waard om een beetje geholpen te worden." bliek i puur op de naamsbekendheid van groepen af." Leidse popmuzikanten heb ben het sowieso niet gemakke lijk, meent het tweetal. „Het hu ren van oefenruimte bij de Leidse Vereniging van Popmu zikanten is voor de meeste groepen veel te duur. Dat komt gewoon omdat de gemeente niet wil lappen. Popmuziek ma ken kost veel geld, net als thea ter. Het leeft alleen als de ge meente haar steentje bijdraagt. J'ubliek is er wel. Dat zie je ge woon. Overal waar live popmu ziek gespeelt wordt zit het prop vol." Het Pleinpopfestival, dat op 10 augustus om 12.30 uur be gint, zal als het aan John van Flintstone Limousine zal met een groot aantal eigen r een bijdrage leveren aan Pleinpop '91. Haarlem en Vincent Fitz-Jim ligt, geen eenmalig gebeuren zijn. „Natuurlijk willen we van Pleinpop een jaarlijks terugke rend evenement maken. Als het dit jaar een succes wordt komen we volgend jaar zeker terug met nog meer bands. Leiden heeft genoeg goede popmuzikanten om elk jaar een festival mee te vullen." John van Haarlem: „Onze droom is om Werfpop te evena ren, of eigenlijk te overtreffen. Als iedereen komt kijken op 10 augustus zal dat zeker lukken en wordt Pleinpop het grootste popspektakel van Leiden en omstreken. Waarom niet? Park pop is toch «Mik klem begon Propvol John van Haarlem en Vincent Fitz-Jim willen met Pleinpop bereiken dat Leidse popmuzikanten is extra voor het voetlicht ko- n. „Er hangt natuurlijk veel het weer af, maar het pu- gewoon komen kij ken, weer of geen weer. We hebben ook alle caféeigenaren uigenodigd de gelegenheid te baat te nemen om kennis te maken met vier Leidse topgroe pen. Misschien dat ze dan ook eens de stap durven te nemen om deze groepen te boeken." „Leidse popmuzikanten zijn gewoon afhankelijk van caféei genaren. In Leiden bestaat niet één zaal waar groepen, die be wezen hebben dat ze goed zijn, regelmatig kunnen spelen. In het LVC komen alleen groepen aan de bak die een single of een cd gemaakt hebben omdat ze bang zijn anders te weinig om zet te maken. Het LVC gaat a. I lil u Pleinpop '91 Pleinpop '91 Pleinpop M Pleinpop 9? Vincent Fitz-Jim (links) en John van Haarlem: "Onzedroom is om Werfpop te evenaren, of eigenlijk te overtreffen. ianhoiv Advies: uitbreiding drie instellingen beeldende kunst DEN HAAG ANP Drie instellingen op het gebied van de beeldende kunst moeten een tweede fase-opleiding krij gen. Dat zijn het Instituut voor Hoger Beeldende Kunstonder wijs Oost-Nederland in Ensche de, Ateliers 63 in Haarlem en de Rijksacademie voor Beeldende Kunst in Amsterdam. Dat vindt een speciaal door de Raad voor de Kunst ingéstel- de commissie. De tweede fase opleidingen voor grafische vormgeving zouden moeten worden ondergebracht bij de Hogeschool West-Brabant in Breda en de Rietveld Academie in Amsterdam. Mogelijk zou ook de Jan van Eyck Academie in Maastricht hiervoor in aan merking moeten komen. De twee eerstgenoemde academies krijgen, nog steeds volgens het advies van de commissie, ook opleidingen voor respectievelijk fotografie en vrije vormgeving. De Hogeschool voor de Kun sten in Arnhem zou een tweede fase-opleiding voor. modevorm geving krijgen en de Rijkshoge school Minerva in Groningen een opleiding Computergrap- hics. De tweede fase-opleidingen voor interieur-architectuur wor den ondergebracht bij de Hoge school Rotterdam en Omstre ken en de Academie voor In dustriële Vormgeving in Eind- hoven. Op het gebied van theater en film stelt de commissie een tweede fase-opleiding voor bij de Amsterdapie Hogeschool voor de Kunsten. Rita Maréchal overleden LEIDEN ANP De actrice Rita Maréchal is vori ge week donderdag vrij onver wachts overleden in haar woon plaats Leiden. Dat heeft de fa milie gisteren bevestigd. Rita Maréchal werd 57 jaar. Kort geleden was de actrice nog in 'Goede tijden, slechte tij den' te zien als de opdringerige zus van een trouwlustig uitge- De in Rotterdam geboren Ma réchal begon haar loopbaan in 1955, het jaar waarin ze haar qpleiding aan de Amsterdamse toneelschool afrondde. Al gauw kreeg ze een contract bij de Ne derlandse Comedie. Bekend werd ze vooral door haar televisiewerk in de jaren vijftig en zestig. Zo speelde ze al in de winter van '56 op '57 voor de VPRO in 'De bruiloft van Kloris en Roosje'. In 1957 speel de ze in de film 'Kleren maken de man'. In de jaren zestig speelde ze -onder veel meer- voor de KRO-tv in 'Drie is te veel', voor de NCRV in 'Boefje', voor de Vara in 'Maigret en de gangsters' en weer voor de NCRV in 'Ritmeester Buat'. La ter was ze in succes-series te zien als 'De boeken der kleine zielen' (NCRV), 'De klop op de deur' (KRO) en 'Karakter' (Avro). Op het toneel speelde ze on der meer in 'Tartuffe' van Molière, 'Onder het melkwoud' van Thomas en 'Het landgoed Stepantsjikowo' van Dosto- jewsky. In de jaren zestig woonde en werkte Maréchal enige jaren in Israël. commissie. „De stad wordt gekenmerkt door afwisseling en kwaliteit op kunstge bied. Amsterdam is bekend als stad van experiment en vernieuwing". Juist op dit terrein zal de hoofdstad zijn eigen karakter moeten veiligstellen. Daarom zal die zich meer moeten richten op eigentijdse kunst en gedurfde, eigenzinnige experimenten. Grote investeringen zijn in deze sector echter niet gedaan. Ook ontbreekt het aan geschikte lokaties voor hedendaags toneel, moderne dans en muziek en kunstzinnige film. Als theatercentrum van Nederland, waar ruim de helft van alle premières plaats vindt, ziet de commissie een aantal knel punten. Zo zitten Toneelgroep Amsterdam en de directie van de Stadsschouwburg el kaar in de weg. De commissie ziet daar voor twee oplossingen. De toneelgroep krijgt de zeggenschap over de schouwburg, waardoor deze een spilfunctie kan vervul len voor moderne kunstvormen. Het andere alternatief is dat de Stac- schouwburg zich toelegt op commerciële programmering. Toneelgroep Amsterdam verhuist dan naar een nieuw theatercom plex voor moderne kunst. Ook toonaange vende dansgezelschappen zouden daar een plek kunnen vinden, omdat nu geen enkel podium in Amsterdam daarvoor ge schikt is. Manifestaties Verder is de conclusie dat er in de hoofd stad geen sprake is van een samenhan gend museumbeleid. Zeker bij grote pu bliekstrekkende manifestaties ontbreekt het aan overleg en coördinatie. De regel matige roep om een Museum voor de 19e eeuw en een Kunsthal, zijn volgens de commissie overbodig gezien het reeds be staande aanbod. Verder zijn er te veel manifestaties, die geen verrijking vormen van het kunstaan bod. Op dit punt zou een uiterst terughou dend beleid gevoerd moeten worden. „Het eigen kwaliteitsaanbod mag niet onder gaan m een grootschalige spektakelaan pak." Overigens geldt dit niet voor het Hol land Festival. Vraagtekens worden ook geplaatst bij de jaarlijkse Uitmarkt Het effect van deze in formatiemarkt op de werving van publiek wordt in twijfel getrokken. De commissie noemt de Uitkrant, als wervingsmedium voor het publiek, te onoverzichtelijk. De voorgenomen samenwerking met Viva doet echter het ergste vrezen voor het imago van de kunstsector, aldus de com Sponsoring Vraagtekens worden gezet bij het effect van Kunstsponsoring. Het kan leiden tot zelfcensuur en het is nog maar de vraag of sponsoring leidt tot prijsverlaging. Het ne veneffect is. dat een deel van de zaal gratis voor relaties van de sponsor is gereser veerd, terwijl de kaartjesprijs omhoog gaat De commissie waarschuwt dat Amster dam zich moet hoeden voor pseudo-allu re denken', waar het gaat om 'Europa na 1992'. Amsterdam hoeft en moet niet gaan lijken op andere Europese steden, maar zich juist onderscheiden met „gedurfde ei genzinnige experimenten." Naar het ministerie van WVC gaat de waarschuwing dat die de centrale plaats die Amsterdam inneemt op kunstgebied, van harte moet onderschrijven. „Door het spreidingsbeleid van WVC. ondergraaft het ministerie de positie van Amsterdam en dus ook van Nederland in Europa." De taakverdeling tussen stad en rijk moet daarom helderder worden De'verhouding tussen de gemeente Am sterdam en de kunstinstellingen wordt ge kenmerkt door wantrouwen en wrevel. Er is te veel sprake van een incidentenbeleid, waarebij beslissingen in kleine groepjes worden voorbereid. Zonder een hoogwaar dige, mobiliserende regie wordt de kracht van de Amsterdamse kunstensector be dreigd. Amsterdam moet zich dan ook op werpen als regisseur van het kunstbeleid. Dat staat onder meer te lezen in het Eer ste Rapport ter voorbereiding op het Am sterdams Kunstenplan. De commissie kreeg van het gemeentebestuur opdracht een kwalitatieve analyse te maken van de Amsterdamse kunstensector. De analyse dient ter voorbereiding op het Amsterdamse Kunstenplan, dat vol gend jaar wordt vastgesteld. Daarmee hoopt de gemeente voortaan ad hoc-be- slissingen te voorkomen en inzicht van het gemeentelijk beleid te vergroten. Ook moet het kunstenplan leiden tot meer rechtszekerheid voor kunstinstellingen. In de jaren zeventig kende Amsterdam een explosieve groei van het aantal kunst instellingen en kunstenaars. Bezuinigings ronden van de overheid en het financiële debacle bij de bouw van het Muziekthea ter, drongen de kunst in de jaren tachtig in het defensief. Er ontstonden principiële gevechten om een stukje van de subsidie- koek. Berucht werden de affaires over het eerst wel en later weer niet sluiten van the ater de Kleine Komedie, sluiting van het Shaffy-theater en verhuizing van het cen trum voor moderne muziek de IJsbreker. Experimenten „Nationaal en internationaal wordt Am sterdam beschouwd als het Nederlandse centrum voor kunst en cultuur", stelt de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 5