7 De rijke oorlogsbuit van Jonas Savimbi Mevrouw ZATERDAG 13 JUL11991 B onas Savimbi is een man met veel B vrienden en veel vijanden. Terwijl de- B wereld steeds sceptischer wordt over reTvermogen van Afrikaanse politieke leiders om een effectief bewind te voeren, wordt Sa vimbi in westerse hoofdsteden wel degelijk serieus genomen. Zijn terugkeer naar Luanda na zestien jaar burgeroorlog is de bekroning van een lang en ingewikkeld vredesproces. Als het inmiddels rpim tien weken oude vre desakkoord stand houdt en volgend jaar vrije verkiezingen worden gehouden, ligt het doel waar Savimbi bijna dertig jaar voor heeft ge vochten binnen zijn bereik: het president schap van Angola, het in potentie rijkste land van Afrika. Jonas Malheiro Savimbi is anders dan de meeste Afrikaanse leiders. Hij straalt autori teit uit. Of hij nu een schare volgelingen'toe- spreekt of met diplomaten en zakenlui on derhandelt. Hij beheerst tenminste twee Afri kaanse talen, Portugees, Engels, Frans en spreekt een aardig mondje Duits. Hij is een volleerd pr-man en maakt een actieve, be weeglijke, gedreven indruk. Hij is uitstekend op de hoogte van de wereldpolitiek en ver toont zich zelden in het openbaar zonder zijn uitgebreide hofhouding, die hem eerbiedig met 'president' aanspreekt. Het heeft Savimbi nooit Ontbroken aan rij ke en machtige vrienden. Tiny Rowland, ei genaar van het multinationale industriële handelsconglomeraat Lonrho, dat grote be langen heeft in Zuid-Afrika, gaf hem in de begindagen van Savimbi's onafhankelijk heidsbeweging Unita geld en leende hem een straalvliegtuig. En telkens wanneer Savimbi zijn opwachting maakte in Londen, oefende hij een bijzondere aantrekkingskracht uit op conservatieve parlementsleden die zich nau welijks voor de rest van Afrika interesseerden. In Washington was hij regelmatig te gast bij Reagan en Bush in het Witte Huis. Rechtse conservatieven beschouwen Sa vimbi als een heldhaftige strijder uit de Kou de Oorlog, die zich moedig te weer heeft ge steld tegen de overheersing van Afrika door de Sovjetunie. Voor hen is hij een democraat en voorvechter van de vrije-markteconomie. Wie Jamba, Savimbi's hoofdkwartier in de wildernis van zuid-oost Angola, bezoekt raakt onwillekeurig onder de indruk van de Spar taanse leefomstandigheden in zijn eigen 'hoofdstad' en de discipline die er heerst. In de wildernis gaat Savimbi gekleed in camou flagekleding en een zwarte baret, Hij draagt een revolver met een parelmoeren handvat, een kogelriem en hij gebruikt een stok. LANGE TOESPRAKEN Hij vertoont zich graag in het veld, leiding ge vend aan allerlei operaties. Wanneer er be zoek is in Jamba wordt er steevast een spec taculaire militaire show opgevoerd, soms ge volgd door een concert. Daarna houdt Sa vimbi een toespraak, vaak uren lang. Jamba komt over als een levendig, dynamisch kamp van een leider in ballingschap - een sterk contrast met de steriele plechtigheid van Luanda, de echte hoofdstad van Angola. Savimbi is altijd gehaat door zijn tegen standers. Veel Angolezen geven hem de schuld van de burgeroorlog, één van de meest verwoestende oorlogen in Afrika. Met name Unita was gespecialiseerd in het leggen van mijnen rond dorpen, waardoor grote aantallen burgers werden verminkt of ge dood. Angola heeft daardoor het grootste aantal geamputeerden -ter wereld. Savimbi wordt door links beschouwd als de aartsver rader, een marionet van Zuid-Afrika en Ame rika. Voor links -is Unita van het begin af aan een produkt geweest van westerse, veilig heidsdiensten, aangewakkerd door de on stuitbare persoonlijke ambitie van Savimbi. Savimbi werd sterk beïnvloed door zijn va der en grootvader. De laatste nam in de op stand van 1902 de wapens op tegen de Por tugese overheersers en werd voor straf afge zet als leider van de stam. Zijn vader had schulden die hem dwongen als 'assimilado' te werken aan de bouw van de grote spoor lijn. Daarmee kreeg hij overigens, althans in theorie, het Portugese staatsburgerschap. Van jongs af werd Savimbi geconfronteerd reld. Het water voor de Angolese kust is bij zonder rijk aan vis. Enorm uitgestrekte, vruchtbare landbouwgronden liggen nu nog grotendeels braak, maar drie miljoen door ruim dertig jaar oorlog ontheemde Angole zen zijn al begonnen aan de terugkeer naar hun dorpen en boerderijen. De vrede bete kent dat de supermogendheden Angola niet langer als strijdtoneel gebruiken voor hun onderlinge machtsstrijd, dat Angola en Zuid- Afrika eindelijk de strijdbijl kunnen begraven en dat de laatste bondgenoot van de Sovjetu nie in Afrika, de MPLA, gedwongen is vrije verkiezingen uit te schrijven. Maar zo eenvoudig is het niet. Savimbi's populariteit in Angola berust voor een be langrijk deel op het feit dat hij behoort tot de Ovimbundu's, een volk dat in het centrale hoogland woont en een derde van Angola's bevolking uitmaakt. Dit plattelandsvolk heeft van oudsher een broertje dood aan de stede lijke kustbevolking, die op haar beurt de Ovimbundu's niet voor vol aanziet. Unita be staat voornamelijk uit Ovimbundu's. De slogans van Savimbi's beweging luiden: socialisme, 'negerdom' en democratie. Voor al de rassistische 'negerdom' slogan veront rust stedelingen, van wie velen van gemengd ras of blank zijn. Ook valt dit ideaal moeilijk te verenigen met Unita's nauwe band met blank Pretoria en het blanke Westen. Jamba en de door Unita gecontroleerde ge bieden in Angola worden volgens socialisti sche richtlijnen bestuurd. Maar het land is straatarm en vooralsnog is onduidelijk hoe het socialistische ideaal moet worden inge past in Unita's programma voor snelle kapi talistische ontwikkeling door een vrije-markt economie gebaseerd op particulier onderne merschap. En wat democratie bet6reft: Savimbi heeft er de mond van vol en misschien maakt hij zijn woorden waar. Maar het is evengoed mogelijk dat democratie voor de Unita-leider alleen maar een middel is om aan de macht te komen in plaats van een doel op zich. On langs werd Savimbi gevraagd of zijn Unita democratisch was. Hij antwoordde dat er eerst op nationaal niveau een 'democratische cultuur' moest groeien voordat een partij een dergelijke structuur kon aannemen. Savimbi is een Afrikaanse leider van de oude stempel wanneer het op beslissingsbevoegdheid aan komt. Hij is Unita en Unita is Savimbi. Ande re leiders zijn meer erudiet, beter bespraakt en tot meer in staat, maar ze staan allemaal ten dienste van de 'president De vrede in Angola is niet het gevolg van een militaire overwinning of een verzoening, maar van de verzwakking van twee legers die elkaar jaren naar het leven stonden. De drei ging van een nieuwe burgeroorlog blijft be staan. Als bij de komende verkiezingen op basis van stamlidmaatschap wordt gestemd - en dat is waarschijnlijk aangezien het huidige Afrika niets op heeft met ideologie - zal Unita als-winnaar uit de bus komen. Savimbi is een meer dan levensgrote Afrikaanse nationalist met een indrukwekkende militaire staat van dienst. Als hij wint moet, gezien zijn tempe rament, worden gevreesd voor de toekomst van de democratie en de oppositie in Angola. En als hij niet wint. zal hij geen genoegen ne men met het vice-presidentschap. Dat is on denkbaar. Daar is Savimbi de man niet naar. Vertaling MUrgrect Hetllnga ZATERDAGS De burgeroorlog in Angola behoort tot de verleden tijd. De rust is echter nog niet helemaal weergekeerd in zuidwestelijk Afrika. Wellicht gebeurt dat na de vrije verkiezingen van volgend jaar. Verkiezingen die naar alle waarschijnlijkheid gewonnen zullen worden door Jonas Savimbi, de leider van Unita. met het gekwelde leven van Angolezen onder het Portugese juk, of ze nu weerstand boden of het hoofd bogen voor de koloniale over heerser. Toen hij twintig was, midden jaren vijftig, liep hij naar de dichtsbijzijnde stad en zeurde net zolang bij de hoofdonderwijzer van de plaatselijke school tot hij als leerling werd toegelaten. Hij rondde een drie-jarige opleiding in twee jaar af en won een beurs voor een medische opleiding in Portugal. Maar de politiek kwam voor hem op de eer ste plaats. De volgende zeven jaar werkte hij samen met de Angolese bevrijdingsbewegin gen buiten het land. Later vertelde hij steeds het gevoel te hebben gehad dat de leiders van deze bewegingen op hem neerkeken omdat hij uit een dorp kwam. Op 29-jarige leeftijd richtte hij zijn eigen beweging op: Unita, de Nationale Unie voor de Totale Onafhanke lijkheid van Angola. CHINEES SOCIALISME De eerste vrienden van- Unita waren de Chi nezen. Savimbi was al onder de indruk van Mao's lange mars en van het Chinese socia lisme dat niet was geënt op een stedelijke ar beidersproletariaat, maar op een klasse van boeren. De Chinezen leverden wapens en verzorgden gevechtstraining. Een overblijfsel van dit inmiddels lang vervlogen bondge- hootschap is het boordloze 'Mao-pak' dat Sa vimbi en veel Unita leiders nog steeds dra gen. Na vijftien jaar bevrijdingsoorlog tegen het Portugese koloniale bewind werd Angola in 1975 onafhankelijk, waarop meteen een bloedige burgeroorlog uitbrak tussen de drie belangrijkste bevr ijdingsbewegingen: de door de Sovjetunie gesteunde MPLA (Volksbewe ging voor de Bevrijding van Angola), het door de Verenigde Staten gesteunde FNLA (Natio naal Front voor de Bevrijding van Angola) en Unita. Cuba mengde zich in het conflict door grote hoeveelheden wapens en troepen naar Angola te sturen ter ondersteuning van de MPLA. Zuid-Afrika steunde Unita en de Ame rikaanse inlichtingendienst CIA hielp de FN LA en Unita. In de volle overtuiging overeenkomstig de wensen van de Verenigde Staten te handelen stuurde Zuid-Afrika een militaire colonne het land in om Unita bijstand te verlenen. De co lonne rukte op richting Luanda, maar stuitte onderweg op een Cubaanse overmacht. Was hington besloot de confrontatie met de Sov jetunie in Angola niet aan te gaan en Zuid- Afrika moest zich terugtrekken. Unita werd verdreven en de MPLA, versterkt met 40.000 Cubanen en in het bezit van wapentuig uit de Sovjetunie, werd heer en meester in het land. Langzaam krabbelde Savimbi echter weer op en met Zuidafrikaanse hulp vestigde hij een basis in het uiterste zuid-oosten van An gola, in een gebied dat de Portugezen het einde van de wereld noemden. In 1980 voer de hij guerrilla-aanvallen uit in het centrale hoogland van Angola en ontwrichtte hij de Benguela spoorlijn. In 1988 waren zijn strij ders actief in bijna het hele land. Dat was ook het jaar waarin de MPLA een grootschalig of fensief begon tegen Unita. Zuid-Afrika schoot Unita te hulp en zond troepen en pantser voertuigen diep het land in. De twee partijen kwamen elkaar tegen in Cuito Cuanavale en vond het grootste mili taire treffen in Afrika plaats sinds El Alamein, de fameuze veldslag in de Tweede Wereld oorlog tussen de Duitse veldmaarschalk Rommel en de Britse bevelhebber Mont gomery. Begin 1989 trokken de Cubanen in een omtrekkende beweging naar de grens met Namibië en omsingelden zo het Zuid afrikaanse leger. Drie nieuwe landingsbanen brachten Zuidafrikaanse bases in het noor den van Namibië binnen het bereik van Cu baanse MiG-bommenwerpers. Het spel was uit. Zuid-Afrika trok zijn leger terug. Terwijl de terugtrekking in volle gang was, sloten de Sovjetunie en de Verenigde Staten een deal: onafhankelijkheid voor Namibië in ruil voor terugtrekking van de Cubanen uit Angola. De MPLA verloor bondgenoot Cuba en Unita moest het voortaan zonder de mili taire steun Zuid-Afrika doen. Washington bleef Savimbi echter van wapens voorzien, zodat hij het hoofd boven .water kon houden. Tegelijkertijd nam de steun van de Sovjetu nie aan de MPLA steeds verder af, zodat de MPLA-regering in Luanda zich uiteindelijk genoodzaakt zag met Unita te onderhande len. ROOSKLEURIGE TOEKOMST Het hieruit voortvloeiende vredesakkoord, dat op 1 mei in Portugal werd ondertekend, zou een rooskleurige toekomst voor Angola moeten inluiden. Het lapd beschikt over olie en praktisch alle andere minerale grondstof fen, waaronder de beste diamanten ter we- Unita-leider lijkt presidentschap van Angola niet te kunnen ontgaan Onze taal De moeder van Woutertje Pieterse was destijds een juffrouw. En juffrouw Pieterse wist nauwkeurig haar plaats in het leven: tussen vrouw en mevrouw in. Lager in aanzien staande dames heetten gewoon vrouw, zoals vrouw Stotter. Alleen dames uit de hogere standen werden toen mevrouw genoemd. Jl uffrouw Pieterse zou men beledigd I hebben door haar vrouw Pieterse te I noemen. En het zou belachelijke zijn veest om tegen haar mevrouw Pieterse te zeggen. Multatuli heeft het ons haarfijn uit gelegd in 'De geschiedenis van Wouterse Pieterse'. Zo zat dat, in de vorige eeuw. Ondertussen is er aan het woord mevrouw veel veranderd. We kunnen dat goed na gaan door te vergelijken wat allerlei woor denboeken in de loop der tijden als beteke nis opgeven van mevrouw. In 1904 is een mevrouw nog een gehuwde vrouw (inzon derheid van voornamen stand). Dat bete kent dat ook in 1904 juffrouw Pieterse nog geen mevrouw genoemd kon worden. In 1931: gehuwde dame van enigszins deftige burgerstand. Na 1945 is het niet meer nodig om van deftige burgerstand te zijn, en kan iedere gehuwde dame mevrouw genoemd worden. Ook juffrouw Pieterse zou dan me vrouw Pieterse geworden zijn. Maar ge huwd zijn is ook na 1945 nog voorwaarde. De ongehuwde dame heette een juffrouw. Pas is een woordenboek uit 1974 vind ik dat mevrouw ook wel gebruikt wordt voor on getrouwde vrouwen, vooral indien ze een min of meer belangrijke functie bekleden. Maar ook dat gaat eraf. In woordenboeken van de laatste tien jaaf is een mevrouw ie dere volwassen dame. HET WOORD MEVROUW heeft dus een lange geschiedenis achter de rug: van adel lijke dame. via gehuwde dame uit de hogere stand, vervolgens alleen maar gehuwde da me, dan gehuwd of toch minstens met een belangrijke ftinctie, tot uiteindelijk dame in het algemeen. En zo zijn we dan bij de tegenwoordige toe stand aangekomen, waarbij ik ieder winkel meisje dat niet duidelijk de wet op kinder arbeid overtreedt, mevrouw noem. Het woord juffrouw voor een ongehuwde dame is hard op weg ouderwets te worden. De oorzaak is duidelijk. Het onderscheid tussen hogere en lagere burgerij is wegge- democratiseerd, en het onderscheid ge huwde en ongehuwde dame is weggeëman cipeerd. Onderscheidingen die niet functio neel meer zijn, worden opgeruimd. EEN ANDERE ONDERSCHEIDING is in plaats daarvan gekomen. Als het meisje achter de kassa, dat net vrouw genoeg is om met mevrouw aangesproken te worden, te gen mij je en jij zegt, bedoelt ze niet dat ik maar een onbenullig mannetje ben. Ze pro beert vriendelijk te zijn. Mevrouw, meneer en u zijn afstandelijk. Als ze mij een verve lende vent vindt, zegt ze u tegen me. Er be staat een grote meubelzaak in Nederland waar het personeel tegen alle klanten je en jij moet zeggen. Ik kom daar niet want ik hou niet van die voorgekookte vriendelijk heid, maar het is wel bedoeld als iets aar digs voor de klanten. Het nieuwe onderscheid, nu niet langer tus sen hogere en lagere standen, of tussen ge huwd en ongehuwd, maar tussen afstande lijk en vertrouwelijk, zorgt voor nieuwe om gangsvormen. We doen het nu anders dan in de tijd van juffrouw Pieterse en vrouw Stotter, en er is een nieuwe Multatuli nodig om dat te beschrijven. Bijvoorbeeld hoe het meisje achter de kassa in de supermarkt, meestal van de leeftijd van mijn dochter, te gen mij je en jij zegt, terwijl ik mevrouw en u gebruik, want als ik ook je en jij zou zeg gen, denkt ze misschien: wat wil die ouwe vent van mij?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 35