Rtv show 'Revue, revue' een show van uitersten P Melodieuze spanning in serie 'Cop Rock' 'Geen mens ontsnapt aan mijn centimeter' Donderdag 11 juli 1991 Redactie: 023-150191/023-150192 JOLANDA OUKES GERARD VAN PUTTEN REINA VAN POPPELEN Vormgeving: MITZIE MEUERHOF Brink en Sanders produceren megamusical Op het moment dat Jos Brink, Frank Sanders en hun huiscomponist Henk Bokkinga de koppen bij elkaar staken voor de musical 'Max Have- laar', wisten ze het al. Dat er een veel grotere theatershow zou volgen, was slechts een kwestie van tijd. De nieuwe show 'Revue Revue' die op 19 december in première gaat, is al vóór de geboorte bekroond met de ondertitel 'megamusi cal.' Het boterde destijds niet zo binnen de groep, die 'Max Ha- velaar' op de planken bracht. Vandaar dat er bij de casting voor 'Revue revue' scherp is ge let op karakters. Buitenbeentjes, pure individualisten kwamen voor 'Revue revue' niet in aan merking. „Ik klop het af, maar ze gaan leuk met elkaar om. Dat is toch de kracht van een gezel schap dat tweehonderdvijftig voorstellingen of meer gaat spe len. Het is een voorwaarde dat je elkaar aardig vindt. Bij het publiek maak je het alleen, als het achter het toneel ook plezie rig is." Uiteraard spreekt Brink weer van 'de kinderen'. Ze mogen vast wennen aan de term die ze uit de interviews kennen. Jos Brink: „Ik ben vervuld van trots. Je moet van je kinderen houden en ik beken dat ik het grote ge zelschap toch heel erg miste. Je staat je de kolere te werken en dat kan alleen met de steun van alle mensen om je heen. In 'Re vue Revue' heb ik tijdens mijn eerste grote solo negentien jon gens om me heen. Negentien jawel, want de meiden zetten daar ook heren neer." De sfeer is getroffen, de toon gezet. 'Revue Revue' is in de theaters straks geen revue, maar een musical over de revue, spe lend in het jaar 1948, het jay van de kroning en na-oorlogse wederopbouw. De scènelijst is al geruime tijd gereed." De produktie is begroot op tweehonderdvijftig voorstellin gen tot december 1992. Mocht het lukken, dan gaat 'Revue re vue' door tot diep in 1993. Op de loonlijst staan vijfenveertig mensen. Van hen verschijnen er zesentwintig op het toneel. Voorbeeld Frank Sanders is het voorbeeld voor vele jonge mannen die het theatervak ambiëren. Fred Klin kenberg, nieuw in de cast, over gekomen uit amateurproduk- ties: „Sanders mijn idool? Dat is een groot woord, maar het is wel gigantisch als je alles in je hebt op het gebied van zingen, dansen en acteren. Frank kan Brink en Sanders: „Bij het publiek maak je het alleen dan, ming heerst." r achter het toneel een plezierige stem- mooi bewegen. De manier waarop hij het vak beheerst, met je omgaat en de mensen begeleidt, is echt fantastisch." De betrokkene houdt zich in tensief bezig met het concept. Frank Sanders heeft zichzelf ge bombardeerd tot uitvoerend producent en doet de organisa tie, de engagementen, het de cor, de kostuums en honderd andere zaken. Hij gaat over de cijfers. Sanders: „Ik heb er een half jaar voor vrij gemaakt. Als we het over het budget hebben, be doel ik élle details. Bij voorbeeld of we twee of drie palmen ne men. Met besprekingen over kostuums, decor en arrange-» menten val ik Jos niet lastig. Voor hem is dat een stuk rusti ger en hij kan zich beter con centreren." Met het totale project is ne gen miljoen gulden gemoeid, inclusief verblijfkosten, salaris sen, vrachtwagens en de aan schaf van belichting en geluid. Sanders: „Je werkt met gemid delden van zoveel overnachtin gen, van binnenkomende en treegelden en van de kosten per dag. Hoewel, dat gaat niet hele maal op. De vrije series in Rot terdam, Amsterdam en Den Haag met zalen van negenhon derd, twaalfhonderd en nog eens twaalfhonderd stoelen vor men de grote risicofactoren. Als series niet lopen, val je op je bek. Je gaat het schip in als er te weinig kaartjes verkocht wor den. Het is mijn zorg dat we de voorstelling zo vaak mogelijk .9 WERKEN VOORDE NCRV betekent letten op de roklengte. Een te korte rok levert gegarandeerd klachten op van kijkers. (Coco de Meyere) optimaal kunnen spelen. We hebben driehonderdvijftig kos tuums en een enorm decor. In sommige plaatsen weet ik niet waar ik dat moet laten Voor kleinere theaters overwegen we dus aanpassingen." Jos Brink en Frank Sanders spelen de hoofdrollen van een ouderwets revue-duo. Omdat er twee accenten door elkaar heen lopen, wordt de produktie de duurste die ze ooit uitbrachten. De show bevat als dragende ele menten immers musical én re vue. Dat zie je uiteraard terug in het bewerkelijke decor en in de schittering van de kostuums. Frank Sanders: „Musical- en revuenummeré wisselen elkaar af in de voorstelling. Na onze eerste musical 'Maskerade' had den we al de ambitie om 'Revue Revue' te maken. Maar toen waren we nog te jong voor die rollen. We spelen een komisch duo dat verwikkeld raakt in een persoonlijk drama, omdat Jos als mijn tegenspeler een ver houding begint met mijn vrouw, door Brink getypeerd als van de twee misschien wel ge noodzaakt is er uit te stappen. Pleuni Touw is de leading lady. Lucie de Lange speelt dezelfde vrouw in jongere gedaante." Wie van glitter en glamour houdt, zal niets tekort komen. Costumier Jan Aamtzen gaat onstuitbaar creatief zijn gang. Hij werkt met mooie materia len. Peter Paul Tobi, de produ cent. zag Aarntzen terugkeren uit Zwitserland met balen stof. Hij constateert dat het produk- tieproces verder keurig op sche ma ligt en heeft een steekproef gedaan in het land. In een aan tal schouwburgen is de inteken- periode voor het seizoen 1991 1992 begonnen en 'Revue Re vue' scoort hoog op de bestel- lijsten. 'Revue revue' is een theater- produktie van uitersten. Dat geldt ook voor de bezetting. Te genover een vakvrouw als Pleu ni Touw staat straks een volsla gen onbekende man als Fred lOinkenberg (31). die zijn büb- ne-ervaring heeft opgedaan bij de Amsterdamse amateurgroep STAR. Hij heeft zijn dagbaan als hypotheek-acceptant bij een grote verzekeringsmaatschappij opgezegd. „Mijn dubbelleven verandert nu. Ik denk niet dat ik faal, maar ik moet mijn angst overwinnen. Zang is niet mijn sterkste kant. De eerste grote musical die ik zag was 'Foxtrot.' Ik was toen vijftien jaar en nu komt dan mijn directe aanraking met het fenomeen. Financieel lever ik gigantisch in, maar zoiets doe je niet voor het geld. Ik voel me jong, gezond en niet rijp voor de ww." correspondent gpd op Rock is de naam van een nieuwe Amerikaanse poli tieserie in elf delen die de NCRV vanaf morgenavond elke vrijdagavond op het scherm brengt. De serie is gemaakt door de schrijver en regisseur van Hill Street Blues, St. Else where en Hooperman. Span ning, humor en emoties zijn dus de vasté ingrediënten. Dit maal hebben de makers er nog een nieuwe dimensie aan toe gevoegd, namelijk muziek. Cop Rock is geen musical, want er wordt meer gepraat dan gezongen, maar in elke af levering worden "vier scènes door middel van een liedje af gerond of kracht bijgezet. Een heel nieuw concept voor een politieserie, die in Amerika niet echt aansloeg. Het publiek waardeerde de muzikale in breng niet en de adverteerders lieten het afweten. Aangezien de elke aflevering anderhalf mil joen dollar kostte, besloten de Amerikaanse tv-stations geen vervolgserie te bestellen en stierf Cop Rock na elf delen een vroege dood. John Kraan, manager film aankoop voor de NCRV, beves tigt dat de serie in de VS geen succes is geworden, maar hoopt dat de Nederlandse markt an ders reageert. Vernieuwend „Hoewel ik niet verwacht dat Cop Rock hier een topper van de eerste orde gaat worden. Ik ben wel van mening dat je, ze ker als publieke omroep, niet al leen geheide successen moet aankopen. De serie is vernieu wend. De inbreng van een mu zikaal gedeelte in een keiharde politieserie voegt iets toe aan al le bestaande concepten. Wij van de NCRV zijn blij dat we zo'n innoverende serie kunnen brengen." „Natuurlijk hoop ik dat de waardering wel hoog zal zijn bij de kijkers. Het is slecht voor spelbaar. In Nederland was Hill Makers Hill Street Blues weer op dreef De nieuwe serie Cop Rock, vanaf morgenavond bij de NCRV: „Waar schijnlijk geen topper, maar al leen maar succes sen aankopen is niet nodig." fo to kippa Street Blues al heel snel een hit, maar in Amerika heeft het twee seizoenen geduurd voordat.de serie rendabel werd voor de omroepen. Kennelijk is de smaak van Amerikanen toch anders." De elf afleveringen van Cop Rock zijn wel afzonderlijk te volgen, maar vormen toch één geheel. In elke aflevering speelt een aantal zaken door elkaar. Niet alle verhalen komen in zo'n aflevering tot een afgerond einde en lopen door naar het volgende deel. Volgens John Kraan zal echter elke keer een korte samenvatting worden ge geven van relevante gegevens. Keihard In het eerste deel wordt de kij ker weinig bespaard. Een aantal keiharde scènes volgt elkaar in hoog tempo op. De hoofdrol spelers worden daardoor wel in korte tijd goed gekarakteriseerd en dus herkenbaar voor de kij ker. De eerste aflevering begint met een politie-inval in een wo ning waar drugdealers wonen. De inval is spectaculair gefilmd. Hard, chaotisch en emotioneel. In deel één wordt een politie man doodgeschoten en de tac tieken die worden gebruikt om de dader op de sporen wordt niets en niemand ontzien. Tussen dat verhaal door loopt als rode draad de misère van een verslaafde jonge vrouw die een baby heeft. Natuurlijk wordt ook ingegaan op de on derlinge verstandhouding tus sen de agenten op het werk en in de privé-sfeer. Kortom, het lijkt een chaotisch verhaal, maar de trouwe fans van Hill Street Blues en St. Elsewhere zullen de formule herkennen. De muziek die in de serie is verwerkt stoort niet. In sommi ge scènes is het zelfs helemaal niet vreemd dat er gezongen wordt, maar in andere weer wél. Cop Rock is absoluut geen mu zikaal spektakel geworden, maar eerder een goede politie serie waarin wat extra muziek is gemonteerd. NCRV-serie Cop Rock tot en met 27 september elke week op de late vrijdagavond. Coco de Meyere 'kleedt' tv-series Kledingadviezen geven bij Medisch Centrum West is vast een luizebaantje, krijgt ze meer dan eens te horen. Veron dersteld wordt dat het een kwestie is van de acteurs een witte jas laten aantrekken. Zo is het dus niet. Kledingad- viseuse en styliste Coco de Meyere (28) heeft weliswaar driehonderd verpleegstersuni formen en doktersjassen paraat, maar daarnaast hangen in de vleugel van het Zuiderzeezie- kenhuis in Lelystad nog tiental len rekken vol met 'burgerkle ding' voor de spelers in de po pulaire ziekenhuisserie. Voor de romantische verwikkelingen rondom dokter Jan en zuster In- grid in een van de komende af leveringen die vanaf oktober weer op het scherm komen, zal die voorraad nog wel uitgebreid worden. In 1985, niet lang nadat De Meyere de mode-academie in Amsterdam had afgerond, vroeg regisseur Nico Knapper haar voor Zeg 'ns AAA. Carry Tefsen, uit die serie, kleedt ze ook voor Op Goed Geluk. Daarnaast werkte ze dit jaar voor de nieu we VARA-serie Oppassen: de assistentes van de Honderddui zend Gulden Show en de Holly wood Connection kregen van haar de juiste outfit aangeme ten. Ook heeft ze het afgelopen seizoen meegewerkt aan vrije toneelprodukties, waaronder de klucht 'Pappie, hier ben ik' met Piet Bambergen. Sinds 1986 werkt ze voor Medisch Centrum West. De witte jassen in de Me disch Centrum West zijn overi gens niet wit, maar lichtgrijs, vertelt De Meyere. Wit pakt voor de camera heel veel licht en weerkaatst een soort flits. „Heel belangrijk is dat alles pre cies dezelfde kleur grijs heeft, want vorig jaar begon de belich ter te klagen dat het pakje van maatschappelijk werkster Nel blauwgrijs was en dat van hoofdzuster Reini rozegrijs. Alle werkkleding, dus ook die van de figuranten, is daarom onlangs weer opnieuw in een en hetzelf de verfbad gedompeld." Omdat het ziekenhuis zo'n lichte lokatie is, zijn ook donke re kleuren problematisch. Dat kan lastig zijn in een scène met veel heren, die vaak donkere pakken dragen. De directeur van het ziekenhuis, Alberts (Hans Veerman) is een conser vatief geklede heer. „Die man kun je geen roze pak aantrek ken. Het is dan heel erg zoeken naar een licht kostuum, waar van de stof sjiek toont en geen streepjes of stipjes heeft, want die interfereren, waardoor het lijkt of het beeld heel snel gaat trillen. Je moet voortdurend re- kening houden met hoe kleuren i op beeld overko- In Lelystad zijn de opnamen voor het komende seizoen in volle gang. Na de maandagoch tendlezing met de vaste 'cast' en de gastrollen breekt er een hectische week aan voor De Meyere; alle kleding moet de week daarop uitgezocht en 'doorgepast' klaarhangen. Als styliste zorgt ze ervoor dat ac cessoires als schoenen, riemen, oorbellen en sjaals daar perfect in stijl en kleur bij passen. De Meyere: „Aan het eind van de ochtend roep ik dan heel hard tegen iedereen: wil nie mand de tent verlaten zonder eerst langs mijn centimeter ge lopen te hebben? Het komt bij de dames wel eens voor dat ie mand zegt dat ze maat 36 heeft. Ik vraag dan altijd of ik boven wijdte, taille en heupen prècies mag opmeten en dan blijkt dat ze van boven wel 36 heeft, maar op de heup maat 40. Ik moet al le maten exact weten, want ik kan me niet permitteren op nieuw naar een winkel terug te gaan om het kledingstuk om te ruilen. Daar is gewoon geen tijd Regisseur Guido Pieters ldjkt heel anders tegen kleding aan dan zijn voorganger Nico Knap per. „Pieters houdt van 'basic', dus geen poespas. Als er in het script staat dat een meisje er modieus uit moet zien, dan moet haar kleding precies klop pen met die omschrijving. Dan combineer ik een blazerjasje met een sjaal en bijpassende oorbellen. Pieters laat sjaal en oorbellen liever weg. Dat vind ik soms jammer, want het is dra ma en dan mag de aankleding best iets meer zijn dan in het gewone leven." Het liefst werkt De Meyere voor dramaseries, maar het aankleden van presentatrice A tie Dijkmeester voor NCRV's Passage ervaart ze ook als inte ressante uitdaging. „Ze speelt geen rol, maar is zichzelf. Dus moet ze zich perfect voelen in wat ze aan heeft. Atie wil altijd iets van humor in haar kleding. Het zoeken is dan naar een combinatie die dat gevoel een beetje weergeeft, een lastige, maar leuke klus. Ook houd ik bij deze omroep rekening met de juiste roklengte. Als die te kort is, krijgt de NCRV daar klachten van kijkers over. "Het publiek kijkt heel gericht naar kleding, weet De Meyere, en als mensen niet bellen is dat een goed te ken. „Mensen willer\zich kun nen identificeren met iemand als Mien Dobbelsteen. Als men sen protesteren over kleding, moet je je afvragen of je wel goed bezig bent. In Zeg 'ns AAA droeg Sjoukje Hooymayer een paar keer hetzelfde mantelpak je, omdat ze zich daar lekker in voelde. Dan gaat de telefoon bij de VARA en wordt er gevraagd waarom dokter Van de Ploeg nu alweer dat kaki pakje met die geruite bloes aan had. Dan zeg ik: Sjouk, we nemen dat setje niet meer. Maar mensen bellen ook om te weten te komen waar ze dat leuke schortje van Mien Dobbelsteen kunnen kopen." ZOGEZEGD STRIPS BOLLEBOOM „Een depressie is de kanker van de ziel. Dat zeg ik uit eigen er varing. Ik kan me ontzettend goed inleven in andere mensen. Daarom zeg ik: Beatrix en Claus moeten gaan scheiden. Zou voor beide partijen beter zijn. Claus kan dan zichzelf gaan ontplooien, bij voorbeeld in een of ander land als ambassadeur. En Beatrix wordt niet meer da gelijks geconfronteerd met een depressieve man. Want dat valt ook niet mee, hoor." (Cineast Jan Vrijman in Paul Haenen Rechtstreeks, VPRO te levisie) „Soms weet ik nauwelijks wat ik zeg." (Hans Kazan in Nieuwe Revu) „Ik laat me niet door de plee spoelen. Ik rust niet voor de we reld mijn applausmachine is." (Rob de Nijs in Humo) „Zou je al te nadrukkelijk in te levisieprogramma's wijzen op de milieunadelen van het reizen naar Zwitserland, dan loop je het risico die reizen te bevorde- Vakantieman Frits Bom in de VPRO-gids) „Ik herinner me dat er in Lon den eens een vrouw in mijn ar men vloog omdat ze me per on geluk aanzag voor haar min naar. Ik helderde het misver stand op en we gingen ieder ons weegs. Later ontdekte ik pas dat Joan Collins me tegen haar boe zem had gedrukt en dat het dus wel een van de mooiste mo menten van mijn leven was ge weest." (Gerrit den Braber in De Tele graaf) „In deze stad kun je met wils kracht veel bereiken. Misschien ben ik door mijn Nederlandse natuur niet agressief genoeg en te introvert om mezelf te verko pen. Met bescheidenheid kom je in Los Angeles niet ver. (Renée Soutendijk in het Alge- meen Dagblad) „Ze hebben van Van Oekel een heel vulgaire man willen ma ken. En dat ben ik niet! In die afschuwelijke strip laten ze mij het zelfs doen met een opblaas pop. Da's toch verschrikkelijk." (Dolf Brouwers in Studio) Hermans te gast in NOS-Cultuur De schrijver Willem reiirrik Hermans is .ininiclii.ig tr gast in lui radioprogramma NOS-Cultuur. Hij wordt geïnterviewd door Jan Nauta. Een jaar of vijf geleden werkte Hermans mee aan het NOS-radio- programma 'De middelmatigheid van de Nederlandse Cultuur' Hermans bewaart aan die uitzending zoveel goede herinneringen, dat hij onmiddellijk bereid was om vanuit Parijs over te komen voor NOS-Cultuur. In het programma worden onder anderen gedichten van Hendrik de Vries en een verhaal van de schrijver Bordewijk voorgelezen Radio 5 (16.00-17.25) BOES HEINZ

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 9