Een condoom gevuld met walnoten ZATERDAGS BIJVOEGSEL EINDREDACTIE: WILLEM SCHRAMA JAN VAN DER NAT ZATERDAG 6 JULI 1991 VORMGEVING: FRED VAN GELDEREN MARCO KROES RUUD VOGELESANG Sam Fussell uit Philadelphia was vier jaar lang bodybuilder. Een periode van trekken, du wen, stoten, veel anabole steroï- den en leren breukbanden met daarop in gouden letters 'Un der construction' CIn aan bouw'). Enkele jaren geleden, na een mislukte gooi naar de hoogste titel, nam hij afscheid van de halters. Hij stelde zijn belevenissen op schrift in een keihard, maar ook zeer humo ristisch boek dat een onverbid delijke best-seller belooft te worden in Engeland en Ameri ka, Waarom Sam Fassell geradbraakt stopte met bodybuilden In de Verenigde Staten werd het type bodybuilder door een sportjournalist eens omschreven als 'een condoom gevuld met walnoten'. Sam fussell, enige da gen in Nederland ter promotie van zijn door Penguin Books Netherlands op de markt ge brachte boek, zegt: „Het bodybuilden heeft fascistische trekjes: een kleine groep mensen die denkt dat ze supermensen zijn. Bodybuil den is oorlog voeren zonder dat er oorlog is." Sam Fussell werd in 1960 geboren in Prin ceton, New lersey, als zoon van ouders die Engelse letterkunde doceerden aan de uni versiteit aldaar, jeugdfoto's tonen de auteur Ben wat slungelige puber met een kippe- borst. Na de middelbare school ging hij naar Oxford, waar hij op 26-jarige leeftijd afstu deerde in de Engelse taal- en letterkunde. Zijn eerste baan vond hij bij een New Yorkse uitgeverij, waar hij manuscripten moest le en beoordelen. De onveilige situatie in New York, de pogingen tot inti midatie die hij, ondervond van straatschuimers, deden hem be sluiten een bodybuilding-school binnen te stappen. Fussell zit wat onwennig in en met oud-Hollands antiek in gerichte lounge van een Amster dams hotel. Hij is geslonken. Zijn grijze jasje heeft duidelijk gevul dere tijden gekend. Hij heeft nog steeds geen gaspijpennek, maar de keiharde spiermassa die ooit zijn hoofd schraagde is weg. „Het is echt erg in New York. Ik zat s in een voetbalstadion en opeens voel ik wat nattigs op mijn hoofd. Je gelooft het niet: ie mand boven me op de tribune me zomaar op mijn kop te zijken. Je durfde er niks tegen te doen, anders werd je meteen in elkaar geslagen. En er waren ïr van die dingen. Mensen die door tasjesrovers ineens voor de metro werden geduwd. Of je stond ergens te telefoneren en dan werd ineens de hoom uit je hand getrokken. Laat ik het maar eerlijk zeggen: ik was bang. Ik zag r nogal tenger uit en daar ben ik wat aan gaan doen." Het begon met het kopen van tijdschriften jver body-building, in de New Yorkse boek handels steevast te vinden naast pornografi sche lectuur. Fussell besloot les te gaan ne- n bij een sportschool die door hem in zijn boek wordt aangeduid met de letter Y, het gewichtheffertje van het alfabet. Het was de eerste stap op weg in een wereld van kronke lende spieren, staal, zweet, steroïden, strenge diëten en tappelings wegsijpe- lend namaakbruin. Sam begint met de oefentoe stellen, maar al gauw vindt hij aansluiting bij zware jongens als 'De Portugese Rambo' en 'Nim rod'. Hij betrekt een soort bunker ïen souterrain en leeft alleen nog maar voor het bodybuilden. De ene dag beult hij zich af om zijn dijspie- te ontwikkelen, de andere dag is zijn borst aan de beurt VAARWEL Eerst is het de kick waarvoor hij het doet, la ter gaat hij meedoen aan wedstrijden. Hij wint een paar wedstrijden maar na vier jaar besluit hij te stoppen. Alle onderdelen van zijn lichaam zijn afzonderlijk wel goed ont wikkeld. maar proportioneel gezien zit het nog niet helemaal lekker. Wil hij de voorge- Sam Fussell, de bodybuilder die schrijver werd: Je kunt bij mij zeggen dat het vlees woord is geworden." schreven harmonische lichaamsverhoudin gen bereiken, dan moet hij zich nog zo'n vier jaar afbeulen. Dat is het breekpunt voor Fus sell. Ziek en geradbraakt zegt hij de wereld der krachtpatsers vaarwel. „Als je eenmaal in die wereld zit, kun je al leen nog maar omgaan met andere bodybuil ders. Je bent bezig met de verwezenlijking van de man die je zou willen zijn. Je wil jezelf onkwetsbaar maken, keihard, zoals steen of gewapend beton. Steen bloedt niet, loopt geen gevaar. Maar steen kan ook geen liefde voelen. Ik heb wel verhoudingen gehad in die tijd, maar echte liefde kon ik niet op brengen. Stel je voor: je hebt een vriendin en die wil wel eens met je naar een restaurant. Dat gaat dus niet door. Want daarmee breng je je gewicht en je dieet ernstig in gevaar. Je moet precies het voedsel eten wat je is voorgeschreven en restaurant - voedsel is daarbij uit den bofe. Uit gaan doe je dus niet." „Je kunt bodybuilden vergelijken met het optrekken van een gebouw. Maar een gebouw staat er met de huidige technieken in een paar maanden, en weet je hoe lang je er over doet om je armen enkele centi- mers in omvang te doen toenemen? Dat kost je een jaar. Je moet er dan ook wel in geloven, er alles voor op zij zetten. Bodybuilden heeft veel weg van een religie. Ik was een soort apostel en Onze lieve Heer was voor mij Arnold Schwarzenegger, de man die het bodybuilden groot heeft ge maakt. Én oh, wat was je trots op je lichaam als je met van die half opgetrokken gorilla-armen over straat liep. Veel mensen - dat zag je - konden er niet tegen. Die vonden het maar eng. Zulke spiermassa's, dat kon gewoon niet. Maar toch keken ze stiekem. Net zoals ze vaak toch stiekem naar porno grafie kijken. De mensen doen altijd wel erg hooggestemd, ze gaan naar musea om naak te beelden te bekijken, want o, ze zijn zo dol op kunst. Maar bij de David van Michelange lo zie je ze denken: god, wat een lekker ge- 'De spiegel is altijd mijn grootste vijand geweest' spierd kontje." „De belangstelling voor het bodybuilden neemt in de Verenigde Staten excessieve vor men aan. Ook onder de yuppies. Vroeger po chten ze op hun mooie huizen en hun auto's, om te laten merken: kijk eens, dat heb ik be reikt Nu willen ze kunnen pochen op hun li chaam. Daar komt nog eens bij dat het body builden nu grof geld kan opleveren, dus de antipathie ertegen slinkt." „Het is allemaal een beetje paradoxaal. Ie ontwikkelt een oersterk lichaam, een impo nerend lijf, je voelt macht, maar die macht kun je alleen maar afreageren op het staal en de gewichten waarmee je dagelijks in de weer bent. De halter is je vijand. Die grijp je bij z'n donder. Dat gebeurt met allerlei rituelen. Sommigen wreven hun handen in met krijt en schreeuwden voor ze de halter vastpak ten: 'Een, twee, drie vier. O, ik bid voor oorlog hier. Vijven, zessen, zevens, achten. Doden, moorden en verkrachten!'. Op straat voerde je een act op. Borst vooruit, armen wat opge trokken, handruggen naar voren, en dan maar lopen. Langzaam, met vertraagde pas sen, zodat voorbijgangers je goed konden zien. Ze keken naar je, de ogen vielen uit hun kassen, en dat gaf je een gevoel van macht. Maar ja - een acteur doet 's avonds zijn kos tuum uit, hij kan zijn rol even vergeten. Maar als bodybuilder kun je dat niet. Je huid kun je immers niet afstropen. Je moet altijd in je rol blijven en zo word je een karikatuur van de- geen die je in wezen bent." „De macht die je voelt is levensgevaarlijk. Het is een macht die sluimert. Maar je staat elk ogenblik op het punt die macht te gebrui ken. Je krijgt zo'n houding van: als je één stap dichterbij komt, als je één verkeerd woord zegt, sla ik je kop van je romp. Je voert oorlog zonder dat er oorlog is." „Maar aan de andere kant is het ook een wat nichterige wereld. Op homoseksuelen oefent 'the gym' een onweerstaanbare aan trekkingskracht uit. Toen ik voor het eerst in 'the gym' kwam en kennismaakte met de zware jongens, werd me dat wel duidelijk. Ie hebt daar nooit een echte leraar. Het is meestal zo dat een geroutineerde bodybuil der je onder zijn hoede neemt. Je wordt zijn maatje. En zo'n verhouding is soms meer dan vriendschappelijk. Ik denk dat alle body builders iets nichterigs hebben, alleen weten ze het zelf niet. Kijk naar de houdingen die je moet aannemen tijdens een wedstrijd. Die zien er toch een beetje aanstellerig uit. Dan moet je bij voorbeeld doen of je je haar staat te kammen, of dat je een emmertje water haalt." DUIZELIG „Tijdens die wedstrijden ben je vaak duizelig. Dat komt door het strenge dieet dat je moet houden. En je voelt je ook vies, want een paar dagen voor de wedstrijd was je je niet meer om dat je bang bent dat het namaak bruin eraf gaat. Soms doen je voetzolen zo'n pijn, dan kunnen ze het gewicht van die spiermassa bijna niet meer dragen. Maar ik was zo fanatiek als de pokken. Dat heb ik al tijd gehad. Ik dacht bij mezelf: ik moet de laatste zijn die nog overeind blijft staan." „Je moet leren van pijn te houden. In het begin voel je je na de oefeningen alsof je op de vierschaar hebt gelegen. Of ze hebben ge probeerd om je uit elkaar te trekken. Maar naderhand, als je eenmaal de cadans te pak ken hebt, geeft.dat trainen een enorme kick. Het is alsof je ergens in een auto door een lange straat rijdt waarin het zachtjes regent. En dat in die straat ineens alle stoplichten op groen springen en je maar door en door kunt FOTO CPD ROLAND DE BRUIN blijven rijden." „Door het gebruik van anabole steroïden en andere middelen krijg je een enorme toe vloed van mannelijke hormonen. Je hoort soms mensen zeggen dat bodybuilders maar een klein piemeltje hebben en seksueel ge zien niets klaarmaken. Dat is een fabeltje. Door die anabole steroïden ontstaat er een soort lichamelijke toestand die je ook wel hebt in de puberteit, wanneer je de Playboy maar niet met rust kunt laten. Sommige bodybuilders konden dan ook wel acht keer per dag. Die waren onverzadigbaar." „Met al die kronkelende, gezwollen, spie ren is de bodybuilder eigenlijk één groot lo pend geslachtsorgaan. Maar de meesten be seffen dat niet. En ze zijn er ook niet tuk op om uit te leggen waarom ze het doen. Je hoort wel zeggen dat je voor bodybuilden dom moet zijn. Dat zou ik niet willen zeggen, maar je moet wel een gedachtenvemauvving hebben om dit allemaal te kunnen opbren gen. Als je eenmaal goed bezig bent met die oefeneningen, met het tillen van tweehon derdvijftig kilo of meer, dan denk je aan niets anders meer. De eeuw waarin jij leeft is de stalen eeuw. Maar allemaal dom? Nee, zeker niet. Ik heb bodybuilders meegemaakt die een encyclopedisch geheugen hadden als het ging om de juiste hoeveelheid pillen en voe ding." MACHT „We willen als mens allemaal macht. Ook in de gewone wereld, waarin van negen tot vijf Als bodybuilder in 1988: „Ik heb opeen zeker moment de valsheid van alles in gezien." wordt gewerkt, is het een en al pose. net als bij bodybuilden. Maar bodybuilders doen het alleen extreem. Ze nemen geen genoegen met het lichaam dat ze door hun ouders is gegeven. Ze nemen de taak van God over en creëren een nieuwe mens. Daarbij hebben ze niet in de gaten dat ze een karikatuur van zichzelf worden, een Michelin-mannetje." „Ik heb op een zeker moment de valsheid van alles ingezien. De spiegel is altijd mijn grootste vijand geweest, ik was nooit tevre den met wat ik erin zag. Dat wilde ik veran deren. Maar je maakt je persoonlijkheid weg met bodybuilden. Ik heb toen besloten te kappen en schrijver te worden. Woorden ver dwijnen niet zo gemakkelijk als spieren. Ik ben nu weer bezig met een misdaadverhaal dat speelt in de jaren dertig. Je kunt zeggen dat bij mij het vlees woord is geworden. Als ik nu op dat bodybuilden terugkijk, vraag ik me wel eens af wat het allemaal heeft opgele verd: een paar glanzende fotootjes waarop je met rollende spierbundels en een cheese - smile bent vereeuwigd. Sommige mensen uit de bodybuilding-wereld hebben woedend gereageerd op mijn boek. In een praatshow op de televisie scholden ze me uit voor leuge naar. Maar er zijn ook honderden jongens geweest die me hebben opgebeld en zeiden: 'Bedankt Sam, jij hebt gezegd wat wij niet durfden'." Sam Fussell: 'Muscle, the confessions of an unlikely bodybuilder'. Uitgebracht door Pen guin Books Netherlands bv.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 33