Vrije tijd wP£ac-E Man. c Lood onmisbaar in hengelsport Zaterdag 6 juli 1991 Redactie: 023-150263 HENRIETTE VAN OER HOEVEN INEKE VAN DER MEER Vormgeving: RALPH KLBNHOUT 15 Aankleden met Ernie Aankleden is voor kleintjes soms een hele puzzel. Maar ze hebben er nu een hulpje bij. Op Emie uit Sesamstraat kunnen ze nu oefenen. Na een tijdje is het aantrekken van broek of bloes een fluitje van een cent. Van Se samstraat figuren zijn ook pop penkast poppen en voetramme laars te koop. Meer informatie Hasbro MB, tel. 030 - 891434. Bart Simpson Een film is tegenwoordig nog niet uit of er zijn al t- shirts, sleutelhangers, of mi ni-uitvoeringen van de held of heldin te koop. Wie dol is op Bart Simpson kan zich een paar Simpson-sloffen aanschaffen en nog wat an dere kleinigheden zoals een pet of een telefoon. Meer informatie: 020-6460227. k FOTO WIM DIJKMAN Bij de tijd ook onderwater De Scuba 200 van Swatch is een horlo ge voor echte water ratten: waterdicht tot op 200 meter, zover kom je als snorkelaar niet eens. Door het han dige tritiumlaagje zijn de wijzers on der water uitstekend leesbaar. Met een draairing kun je be rekenen hoe lang je onder water bent geweest. Het horlo ge is schokbestendig en heel licht en dat alles voor 100 gul den. Altijd bij de hand Een stapeltje hand doeken, ook al is het haar klein, valt bij het minste of ge ringste om. Met de ze handdoekkorf is het probleem. Vier handdoeken vinden hier een ordelijk plaatsje. De afme tingen van de in messing met een chroomlaag uitge voerde korf zijn 175x160x324 mm. De prijs is 144 gul den. Meer informa tie Geesa BV, tel. 033-633214. DINGEN Spelen met tegels Deze 'Noblesse Vario' tegels, van de Duitse designer Hanswerder Klein kregen onlangs in Essen de 'Design Innovatieprijs '91'. Hij komt met een simpel systeem, dat oneindi ge variatiemogelijkheden biedt. De tegels zijn namelijk via een zeer geavanceerde snijtechniek in twee delen gesneden: geo metrisch (strakke) vormen, gewelfde snijlij- nen, enz. Twee helften passen altijd perfect tegen elkaar en kunnen gecombineerd wor den met 'hele' tegels. Er is één formaat (30 x: 30 cm, dikte 1 cm), voor zowel wand- als vloertoepassing. Er zijn voorlopig twee kleuren: granietgrijs en antracietgrijs. Meer informatie: Röben Nederland, 05900 - 12404. NIEUWE CD'S John Oomkes Willem Schrama (pop/populair) Ken Vos (jazz) Paul Korenhof (klassiek) NIEUWE VIDEO'S POP/POPULAIR Toni Childs - 'House of hope' (Po- lydor) Toni Childs' raspende, zeer emotionele stem voert je mee naar de intiemste plekjes van haar belevingswereld, waar pijn en verwarring haar zoektocht naar aards geluk almaar door kruisen. Haar songs zijn - in al hun eenvoud - gevrijwaard van elk popcliché en snijdeh diep voor wie het horen en voelen wil. Kortom, een dame die het hele hitcircus aan haar laars lapt en die een diep gewortelde eigenheid paart aan hevige mu zikale instincten. Het debuut album 'Union' was een van de opmerkelijkste platen van het jaar 1988, en deze week ver scheen de opvolger 'House of hope', die slechts een bevesti ging van het voorgaande in houdt. Doordachte elektronica (je hoort het niet vaak) en goed reik, schrijft verhalende songs en heeft een voorkeur voor een verzorgde produktie. Dus zak lekker onderuit in een gemak kelijke stoel bij een glas cognac en verzin je eigen clips bij de American Dream die zich in technicolor aan je ontvouwt. Chris Whitley, een goed alterna tief voor iedereen die zich bij Chris Rea inmiddels verveelt. schraagd door afro-ritmische drums en percussie vormen ook ditmaal weer de ideale onder grond voor Toni Childs' har- tekreten. Een must voor fijn proevers. Chris Whitley - 'Living with the law' (Columbia/Sony) De laatste tijd maken platen maatschappijen zich zorgen over de vraag wat er gebeurt na dat de gemiddelde consument zich een rijtje cd's heeft aange schaft en het 'inhaaleffect' (dat ontstaat doordat iemand zijn rijtje Ip's wil vervangen door cd's) is uitgewerkt. Ze boeken zowel nieuw talent (veel Britse herrie) als nieuwe namen die zich baseren op de sound van de seventies omdat dat het ge luid is dat de grootste groep cd- consumenten aanspreekt. Mark Cohn is zo'n figuur. Chris Whit ley, een ontdekking van Daniel Lanois, ook. Hij heeft een preg nante stem met een groot be James Brown - 'Love Over-due' (Phonogram) James Browns eerste studio-al bum sedert geruime tijd. Aan de afwezigheid van de Godfather of Soul in het internationale mu ziekleven werd dermate zwaar getild dat er het afgelopen jaar liefst twee formidabele compi laties van zijn repetoire Messin with the Blues en Star Time) verschenen. Op 'Love Over-due' blijft Brown trouw aan zijn aloude gewoonte: alles werd in één of twee takes op de plaat gezet. Zowel de funkstukken als de bijna klassiek aandoende ballads verwijzen eveneens als vanouds naar de jaren zestig en zeventig. Vooral Move On zal het goed doen op de dansvloer. Het stuk begint overigens met een van die prachtige klassieke James Brown-kreten: „Hit it!". Het staat net 'los' van de achter grond en zal dus wel in gesamp lede vorm opduiken in tal van house-platen. JAZZ Material - The Third Power' (Axiom) Material is het telkens van vorm wisselende voertuig van bassist- /producer Bill Laswell. Deze keer is hij als instrumentalist niet van de partij, hoewel een andere basgitarist, Robbie Shakespeare (van het bekende Sly Robbie ritmeduo) het ge luidsbeeld op indrukwekkende wijze domineert. Dat bestem pelt deze cd meteen tot een produkt dat net zo goed onder de namen van Dunbar en Shakespeare had kunnen wor den uitgebracht. De inbreng van mensen als Herbie Hancock en Henry Threadgill is tot een enkel solootje beperkt, zulks in tegenstelling tot de telkens wis selende vocalen in elk stuk. Voor wie van het lome, basgeluid van Shakespeare houdt het staat als een huis is dit verplichte kost, voor anderen is het een eigenaardig verzamelobject. De sterkste nummers zijn 'Cosmic Slop' van George Clinton en Bemie Worrejl en 'Glory'. De cover van Marley's 'Mello Mood' was pure tijdverspilling. Mark Springer - 'Menu' (Venture) De Britse pianist, voor het eerst bekend geworden in de groep Rip, Rig Panic (met o.a. Ne- neh Cherry) heeft voor zijn so- lo-cd kunnen snijden uit zeven uur tape. Het resultaat is niet al tijd even overtuigend. Springer heeft als improvisator nog niet genoeg in huis om een uur lang met grotendeels ter plekke be dacht materiaal te boeien. De toonaanzetting van het plaatje is vooral impressionistisch en de klassieke achtergrond van Springer komt daarin goed van pas. Hij lijkt een beetje op een Keith Jarrett die zich niet al te jazzy voelt. Eén wilder stuk ('Stringbreaker') doorbreekt halverwege de wat zoete gelui den. Redelijke opnamekwaliteit. KLASSIEK Mozart - Strijkkwartet nr. 16 in Es nr. 17 in Bes (De Jacht) - Alban Berg Quartett (EMI) Bij de Mozart-cd's van dit mo ment weer twee bijzondere aanbiedingen. EMI koos als 'CD van de maand' het onlangs ver schenen vijfde deel (het tweede naar KV-nummering) uit de reeks die het Alban Berg infezaRlate Het lijkt alsof de kamermuziek voor kleinere ensembles nog het minst beroerd is door de authentieke uitvoeringspraktijk, maar wie het Alban Berg Quartett beluistert zal dat niet betreuren. Ook hier weer vitale uitvoeringen met een overvloed aan kleuren, vol van klank en heel fraai van afwerking (de complete doos verscheen gelijk tijdig). M O Z A K T, Mozart in Holland; composities geschreven tijdens zijn verblijf in Den Haag en Amsterdam in de periode december 1765 tot maart 1766 (Philips) Behalve de complete Mozart Edition heeft Philips nu ook een cd uitgebracht met muziek die de 9-jarige Mozart schreef tij dens een verblijf van vier maan den in Den Haag en Amster dam. Daartoe behoren de vijfde symfonie, sonates voor klave cimbel en viool, een paar vocale werken en werken met duidelij ke verwijzingen als Variaties over 'Willem van Nassau' en 'Laat ons juichen Batavieren'. Geen grote muziek, maar wel fijnzinnig en charmant, zoals men van de jonge Mozart kan verwachten, en op hoog niveau gespeeld door o.a. Ingrid Hae- bler, Blandine Verlet en de Aca demy onder Marriner. Een niet te versmaden extraatje is een boekje van 72 bladzijden met bijdragen van Willy Lievense en Marius Flothuis, waarin uitvoe ring op deze korte periode in Mozarts leven wordt ingegaan. Een leuk idee. Toneelstukken van Tennessee Williams spelen zich af in het diepe zuiden van de VS en hebben een fatale afloop. Dat weet je als je begint aan 'Orpheus descending', ver filmd door Peter Hyams. Het verhaal over een vrouw die woont in een klein, roddelrijk stadje, die verliefd wordt op een muzikale zwerver. Vanessa Redgrave speelt zo vol overtuiging dat je het toneelmatige karakter vergeet en je snel laat meedrijven naar de wereld vol verlangens die ze weet op te roe pen. (Esselte CIC). 'Quiet days in Clichy* van Claude Chabrol is gebaseerd op het gelijknamige boek van Henry Miller, dat in hoge mate autobiogra fisch is. Miller stortte zich in Parijs op het uitgaansleven en legde daarbij het accent op de sex. Chabrol heeft het verhaal tame lijk kuis verfilmd. Je zit daarom tamelijk on aangedaan te kijken naar Andrew Mac- Carthy als Joey (is Miller) en naar Nigel Ha- vers die de bloemetjes buiten zetten. (CNR Video). Frank Pierson stelt het voor en tegen van de doodstraf aan de orde in 'Somebody has to shoot the picture' en hij doet dat in thril- lervorm. Roy Scheider is een fotograaf die de voltrekking van een doodstraf moet vast leggen. Hij trekt zich het lot van de veroor deelde aan, ziet een paar foto's en komt er achter dat de man ten onrechte in de do dencel zit. De film is, na een vrij lange aan loop, knap spannend en de finale mag er zijn. (Esselte CIC). In 1989 werd San Francisco getroffen door een aardbeving. Gary Sherman maakte daar de gedramatiseerde documentaire 'After the shock' over en die geeft een aardig beeld van de verwarring na de schok. De speelfilmfragmenten zijn niet al te sterk, maar er is op lokatie gefilmd en de puin hoop ziet er huiveringwekkend uit. (Essel te). Kris Kristofferson en Willie Nelson zijn be kende countryzangers. Ze acteren ook wel eens. Ze zijn er niet al te goed in, maar als het tempo laag is gaat het best. In 'Pair of Aces' van Aaron Lipstadt is Kris een Texas Ranger en Willie een brandkastenkraker. Samen maken ze ruzie en samen lossen ze de moord op een aantal meisjes op. (War ner HomeVideo). Clint Eastwood' is in 'Pink cadillac* een premiejager die zich verslingeren aan de vrouw van een valsemunter. Samen gaan zt achter het schoftentuig aan, gezeten in een roze Cadillac. Buddy van Horn regisseerde en Clint schmiert lekker weg in verschillen de vermommingen. (Warner). VISSPORT Bram van Leeuwen De hen gelaar moet voorlo pig nog lood blij- i ge bruiken omndat er geen alterna tief voor handen is. FOTO DUKMAN Er is geld te verdienen voor inventieve sportvissers die erin slagen een aanvaard baar alternatief te vinden voor het gebruik lood als verzwaring en werpgewicht bij t vissen. Want tot dusver leden alle po gingen om een goed vervangingsmiddel te vinden schipbreuk. Zelfs een onderzoek van de Technische Universiteit Delft in op dracht van het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij dat eind vorig jaar werd afgerond bracht geen werkelijk alter natief aan het licht. Dat er zowel in binnen- als buitenland ijve rig naar wordt gezocht is in het kader van t betere zorg voor ons milieu alleszins grijpelijk. Want lood hoort niet in het lieu thuis. Het gebruik ervan in de hen gelsport is een noodzakelijk kwaad. Lood heeft namelijk een paar bijzondere eigen schappen dat het voor de sportvisser nog onmisbaar maakt. Het paart een kleine om vang aan een hoog gewicht en is in tegen stelling tot andere metalen zo zacht dat het op eenvoudige wijze aan de lijn kan worden geknepen. Helaas komt door lijnbreuk en door on achtzaamheid nogal eens wat lood in het oppervlaktewater terecht. Een paar jaar ge leden is door onderzoekers uit Groningen nagegaan hoe groot dat verlies is en het duo Bon en Boersma kwam met onthutsende cijfers. Voor het binnenwater kwam men tot een verlies aan lood van 51 tot 109 ton en in de zeehengelsport zelfs van 175 tot 431 ton per jaar. Dat zijn enorme hoeveelheden. Hoe het ook zij, iedere sportvisser die het milieu ter harte gaat, en wie gaat dat niet, heeft tot taak het verlies tot een minimum te beperken. Gelukkig hebben ook de pro ducenten dat ingezien en worden de lood- hagels tegenwoordig meestal verkocht in handige distributeurs. Via een draaibare onderkant aan deze plastic doosjes is er steeds slechts één loodhageltje tegelijk be schikbaar. Veel beter dan die doosjes met losse deksel van vroeger waarvan de complete inhoud nogal eens in de boot of op de kant viel. Overigens is het zachte lood dat tegenwoor dig het meest wordt verkocht vaak goed op nieuw te benutten als de lijn moet worden vernieuwd. Met een zakmesje kunnen de gleufjes met enige beleid weer worden opengewrikt. Gooi daarom nooit een afge dankte lijn met lood zomaar in het water. Het is al weer ruim vijf jaar geleden dat in Engeland van diverse kanten pogingen wer den ondernomen om alternatieven te vin den. Eén ervan, het zogenaamde Anglers Weight van Evode, kwam ook op de Neder landse markt terecht. Het was een stuk duurder dan lood en bovendien een stuk lichter, waardoor de omvang veel groter moest zijn. En in de derde plaats liet het zich veel moeilijker op de lijn bevestigen. Bij stevige worpen schoof het direct naar de haak. Eert ander alternatief waren koolstof-spiraaltjes. Nadeel was: moeilijk op de lijn te zetten door vissers met een minder goed gezichts vermogen. Bovendien werkte het kinken en beschadigen van de lijn in de hand. Een kneedbaar wolffam-produkt kwam ook al niet in aanmerking vanwege de onaam- gename geur van het produkt en het feit dat op de vingers achterblijvende resten moei lijk te verwijderen waren. Ook dit middel gleed gemakkelijk van de lijn. Kort en goed: geen werkelijk alternatief. Het Delftse onderzoek kwam niet veel ver der dan het eventueel aanbrengen van een deklaag op groter zeelood om het lood zo voor langere tijd te 'isoleren' en alternatie ven van ijzer, waarbij direct het probleem van de moeilijke vervormbaarheid om de hoek komt kijken. Gezien het ontbreken van goede vervangers zijn de plannen voor een loodverbod vooralsnog in de ijskast ge zet. Een reden te meer voor de sportvisser om er zeer zuinig mee om te springen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 15