Kunst Stravinsky-erfenis in cd-box Zilveren Kunstkring nu wel ingeburgerd SPECTACULAIRE TIJGERSHOW Op reis met een gedicht i Expositie 'Venetiaanse drukkunst' Zaterdag 6 juli 1991 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK JAN RUSDAM SASKIA STOEUNGA Eindredactie: RAYMOND PEIL Vormgeving: RUTGER J HOOGERDUK 13 NIEUWSLIJN Kunstmarkt in Morsstraat LEIDEN - Cursuscentrum 'De Ruimte' {Kruisstraat lb/Fabiaan- spoort) heeft tijdens de Laken- feesten een expositie van schilde rijen, tekeningen en aquarellen van cursisten, oud-cursisten en docenten. Henry Verboket zal in de openlucht een schilderij ma ken van 3 bij 4 meter. Verder zal morgen in de Morsstraat, van 12.00 tot 17.00 uur, een grote kunstdemonstratiemarktwordeni rinpr gehouden met meer dan 20 L LI U U L stands met verschillende technie ken zoals: zelf verf maken, air- I Al/PMPPPQTCN brush, etsen, aquarelleren enz. L/~\f\LI v I LL.O I LI Freek de Jonge presenteert 'Aidsexit' AMSTERDAM - Freek de Jonge is de presentator van de nationa le gala-avond 'Aidsexit' ten bate van het Aidsfonds in het Am sterdamse Muziektheater. Aan de avond, op zondag 29 septem ber, wordt belangeloos meegewerkt door Het Nationale Ballet, het Nederlands Danstheater, de painist Ronald Brautigam en Rian de Waal. Minister d'Ancorla (wvc) verricht de officiële opening. Zes dichtregels voorgedragen door 508 mensen in evenzoveel dialecten. Met een videocamera in de hand gaat dichter René Seghers uit Enschede begin vol gend jaar de wereld over om zijn geschreven gedicht 'Onbe stemd' tot leven te brengen via de stem van de plaatselijke be volking. De route die hij gaat volgen is vanaf maandag 8 juli bijna twee maanden lang te bezichtigen in Print Gallery aan de Prinsen gracht in Amsterdam. Een ze ventien meter lange landkaart bedekt de zijmuur van de Am sterdamse kunstgalerie van voor tot achter. Over de kaart loopt een "dikke rode streep dwars door het landschap. „De rode lijn heb ik in de at las met een lineaal getrokken. Stichting wil Rembrandt-etsen certificaat geven Daarna ben ik gaan uitpluizen welke plaatsen, van zeer grote steden tot minuscuul kleine ge huchtjes, op of vlakbij die lijn liggen. Af en toe ben ik een beetje van de rechte lijn afgewe ken om de wereldsteden ook in de route op te kunnen nemen", legt de jonge kunstenaar uit. Zo wordt het gedicht onder meer voorgedragen in Londen, Amsterdam, Berlijn, Warschau, Moskou en Tokio. Maar de streep over de kaart loopt ook door Naarden, Bussum, Laren, Hilversum en Baarn. De poëzie- reis van René Seghers begint in het westen van Ierland in de plaats Clifden en gaat via Groot- Brittannië, Nederland, Duits land, Polen, Sovjetunie, China, nog een stukje Sovjetunie naar Japan. Seghers hoopt de afstand in vier a vijf maanden af te leg gen. De Wassenaarse kunstenaar Theo de Haan heeft in opdracht van een Wassenaarse zaadhandelaar een ke ramisch werk gemaakt dat reikt vanaf de grond tot aan het plafond. Het stelt het zogenamde 'wannen' voor het reinigen van zaden dat vroeger met de hand werd gedaan. De zaden worden opgegooid terwijl de wind vrij spel krijgt om de lichtere delen tussen het zaad weg te blazen. Th. Laurentius, één van de meest vooraanstaande experts óp het gebied van de 17de eeuw, heeft de oprichting be kendgemaakt van de Founda tion for Paper Research. Doel van de stichting is het verrich ten van papieronderzoek naar de Rembrandt-etsen. Voor de onderzochte etsen zal een certi ficaat worden uitgereikt, aldus de in Voorschoten woonachtige Laurentius op de bijeenkomst ter gelegenheid van de 43ste editie Oude Kunst- en Antiek beurs 'Delft'. Deze oudste kunst- en antiekbeurs van het continent, wordt van 5 tot en met 13 oktober in het Stedelijk Museum Het Prinsenhof in Delft gehouden. Met behulp van röntgenfoto's zullen de Rembrandt-etsen uitvoerig wor den onderzocht op de papier soort, de herkomst van het pa pier, de ontstaansperiode en al le andere gegevens die van be lang zijn. Voor de olieverfschil derijen van de Hollandse mees ter bestaat al enkele jaren een zelfde soort onderzoek, het zo genaamde Rembrandt Research Project, maar deze onderzoe kers kijken niet naar de etsen van Rembrandt. De resultaten van het onderzoek naar de et sen zullen, inclusief de röntgen foto's worden vastgelegd in een rapport, op basis waarvan een gekwalificeerd certificaat wordt verstrekt. De eerste certificaten zullen tijdens de antiekbeurs in Delft worden uitgereikt, aldus Laurentius. Volgens hem vormt deze aanpak een antwoord op de vele vervalsingen. Wanneer de prenten zijn uitgerust met een certificaat zullen ze ook- meer waard worden. De prijs van een taxatie zal naar schat ting vijf procent van de ge taxeerde waarde van de prent MUZIEK. Maarten Brandt Op maar liefst 31 langspeelpla ten bracht CBS in 1982 het bijna volledige oeuvre van de Russi sche componist Igor Stravinsky (1882-1971) uit. Een onderne ming die gerust uniek mag he ten, zeker op het gebied van de stiefmoederlijk bedeelde twin- tigste-eeuwse muziek. Dit prachtige materiaal is nu in een enigszins gewijzigde vorm door Sony Music op 22 cd's ondergebracht. Deze zijn in een schitterende box uitgege ven onder de titel 'The recorded legacy'. Alle uitvoeringen zijn onder supervisie van de maker zelf of diens rechterhand Robert Craft tot stand gekomen. Dat houdt in dat de artistieke eind verantwoordelijkheid voorna melijk in handen van Stravinsky zelf gelegen heeft. Het veelomvattende oeuvre van Stravinsky, die niet voor niets het 'alter ego van de twin tigste eeuw' is genoemd, kent tal van facetten. Stravinsky's vroege werken, met als belang rijk hoogtepunt het ballet 'L'Oi- UTRECHT DE BIOSCOOP PREMIÈRES zullen voor mini maal de periode van een jaar toch nog op de vrijdag gehand haafd blijven. Dit is besloten binnen de Nederlandse Bond van Bioscoop- en Filmonderne mingen op last van Cannon. Igor Stravinsky op 83-jarige leeftijd. seau de feu', staan duidelijk on der invloed van onder anderen zijn leermeester Rimsky Kors- sakov. Met het geruchtmakende ballet 'Le Sacre du printemps' werd drastisch afgerekend met alles wat ook maar bij benade ring zweemde naar de 19de- eeuwse esthetiek. Een nieuwe verrassing betekende Stravins ky's terugkeer naar de muziek van de barok en het klassicisme. Componisten als Pergolesi, Graaf van Wassenaar ('Pulcinel- la') en Haydn (Symfonie in C) kregen een originele hommage. Donderslag Tijdens de laatste fase van zijn leven verkende de Russische nestor het erfgoed van de Twee de Weense School. Met dien verstande, dat het karakter van werken als de Orkestvariaties 'Aldous Huxley in Memoriam', de 'Movements' voor piano en orkest en 'Threni' minstens zo radicaal is als de late stukken van bijvoorbeeld Anton We- bem. Dat dit voor velen als een donderslag bij heldere hemel kwam zal niemand verbazen als je bedenkt dat het toenmalige publiek net was gewend aan de Stravinsky van de Jazz en de 'Circuspolka voor een jonge oli fant' om maar een paar dwars straten te noemen. Uit dit alles blijkt wel hoe weinig Stravinsky genegen was om zich aan de heersende mo des te conformeren. In een tijd waarin muziek gedegradeerd lijkt te worden tot een soort slagroom op de taart van een voor een aanzienlijk deel uit sponsors bestaande 'jetset' is het luisteren naar Stravinsky niet alleen een ware verade ming, maar een bittere nood zaak voor een ieder die zich wil bezighouden met de betekenis van muziek. Stravinsky had een enorme he kel aan 'interpreterende' diri genten. Zijn werken dienden voor zichzelf te spreken. Gevrij waard van onverschillig welke opsmuk dan ook, en laat staan van een smeuïg opgediende saus om de muziek voor de luis teraar aanvaardbaar te maken. Het is verbazingwekkend om te horen, hoe fris en helder de meeste nu in deze monumenta- ,,ALS HET ALARM is uitgeschakeld, zou ik best wat willen stelen." Voorzit ter Kloos van de Voorschotense Kunst kring geeft daarmee aan dat hij de kwa liteit van het nog te exposeren werk in het jubileumjaar hoog vindt. REMBRANDT-ETSEN worden onder zocht op papiersoort, herkomst van het papieren onstaansperiode. Vervolgens krijgen ze een certificaat van echtheid Veelkleurig gezelschap in Voorschoten bestaat 25 jaar Geen kunstenaar maar een kunstminnaar is Ben Kloos. Hij voert sinds drie jaar het bewind over de Voorscho tense Kunstkring, die 31 augustus 25 jaar bestaat. Dit jubileum wordt op ge paste wijze gevierd met een grote ledententoon stelling in de expositie ruimte van het Ambachts huis. VOORSCHOTEN SASKIA STOEUNGA 'Zilveren sterren dwarrelen schijnbaar ordeloos door Voor schoten. Vijf en twintig jaar Voorschotense Kunstkring: een veelkleurig gezelschap beelden de kunstenaars. Schijnbaar on gebonden; elk lid met zijn unie ke, eigenzinnige, kunstzinnige driften en idealen. Maar toch met een behoefte aan een band: de Kunstkring'. Niet mis alle maal. Het is een passage uit de proloog in het jubileumboek, waarin verder de kunstenaars en hun werk worden beschre- „Als het alarm is uitgescha keld, zou ik best wat willen ste len." Dit zegt voorzitter Kloos, daarmee aangevend dat hij de kwaliteit van het nog te expose ren werk in het jubileumjaar hoog vindt. Hij is zeer tevreden over het reilen en zeilen van de 50 leden tellende vereniging. Continuïteit en kwaliteit staan bij hem hoog in het vaandel. „Met continuïteit bedoel ik dat er steeds verse getalenteerde kunstenaars bij moeten komen. Op namen als Kamerlingh-On- nes, Paul Citroen, Willem Vis, Sierk Schroder kun je niet blij ven teren." De voorzitter en zijn compa- nen zijn daarom altijd op zoek. Kunstacademies worden afge stroopt en als er maar iemand uit Voorschoten of de regio bij zit, komt er een verzoek om toe te treden tot het gilde. Verder is er een ballotagecommissie die eenmaal per jaar ingezonden werk beoordeelt voor een even tueel lidmaatschap. Daaronder zitten natuurtalenten en men sen met een opleiding. „De laatste jaren hebben we een aantal veelgevraagde jonge kun stenaars kunnen inlijven zoals Renée Steenbrink, Petra van der Meijden en David Tavenier." Vocht Meer dan een kwart eeuw gele den is het allemaal begonnen in Voorschoten. In het atelier van Willem Schrofer en zijn vrouw, kunstenares Hanny Bal, aan de Molenlaan hadden spirituele gebeurtenissen plaats met man nen als Paul Citroen, Bertus de Korte en Harm Kamerlingh On nes. Ook de nog zeer jonge Boudewijn Büch kwam zeer re gelmatig kijken. Een paar jaar later, in 1966 om precies te zijn, kregen de ongeorganiseerde samenkom sten structuur. De Voorschoten se Kunstkring werd opgericht. In het vervallen Ambachtshuis waren geregeld tentoonstellin gen te zien met openingen die veel aandacht trokken. De door vocht krom getrokken schilder stukken werden na afloop met liefde weer meegenomen. Een restauratie was onvermijdelijk. Het kunstenaarsleven stond tijdens die opknapbeurt van het Ambachtshuis op een laag pitje. Het cultureel centrum bleekt niet de juiste sfeer te hebben. De kunstkring bleef het ge meentebestuur daarom achter volgen met de eis om een pas sende behuizing. De kring mocht terugkeren. De zolder van het Ambachtshuis werd weer expositieruimte. Tijden van weleer herleefden. Het ge voel van saamhorigheid was te rug. Toen Bert Kloos drie jaar ge leden werd gevraagd dacht hij „Laat ik het maar doen. Het voorzitterschap van een kunste naarsvereniging is vast leuk en gezellig. En warempel, dat is nog zo uitgekomen ook. Met een beperkt budget wordt er veel georganiseerd." Graadmeter Volgens Kloos is de vereniging ook goed ingeburgerd bij het Voorschotense publiek. „Win keliers vinden het leuk om onze affiches op te hangen. De expo sities trekken gemiddeld zo'n 600 tot 700 mensen. En ook over het aankoopbeleid dat is toch een beetje een graadmeter hebben we niet echt te kla gen. Zelfs met de wethouder die cultuur in haar portefeuille heeft, mevrouw Breunesse, on derhoudt de Kring goede con tacten, die af en toe leiden tot het aankopen en plaatsen van kunst in openbare ruimtes." Kunnen de Voorschotense kunstenaars dan nergens meer tegenaan trappen? Zijn er de komende 25 jaar geen schanda len op te tekenen? Ach, zegt de voorzitter met pretoogjes: „Bij kunstenaars weet je nooit. We concentreren ons nu op de ope ning op 31 augustus. En dan zullen we van ons doen horen." le uitgave ondergebrachte en zorgvuldig opgepoetste opna mes klinken. Sterker nog: er be staan tal van zogenaamd volle dig digitaal (dus DDD) opgete kende registraties die het gro tendeels moeten afleggen tegen deze in de jaren '60 vastgelegde uitvoeringen. Maar toen gingen de platenproducenten veel minder dan tegenwoordig ge bukt onder de eis dat het geluid gepolijst en rond moest zijn. Omdat het huidige publiek nu eenmaal ondergedompeld wenst te worden in een heerlijk warm bad van kamerbrede, maar ook verdovende sonoritei- ten. Een klank die in bepaalde gevallen niet meer in dienst van de muziek staat, maar tot een doel op zichzelf is geworden. Het authentieke van Stravins ky's benadering schuilt niet in het feit van 'zo moet het en niet anders' maar in de onherroepe lijke kracht van de uitvoeringen van het moment waarop zij klinken. Een kracht die zich niet laat definiëren onder de noemer van deze of gene trend, maar die louter en alleen valt terug te voeren op de noten zelf. Los van elke van bovenaf opgelegde klankcultuur of anderszins bui ten de muziek zelf ontstane beeldvorming. De uitvoeringen wisselen soms van niveau en wie op zoek is naar een gladgestreken exact heid zal misschien hier en daar teleurgesteld raken. Want de rit miek in de 'Sacre' komt onder de maestro zelf messcherp naar voren, en de immense span ningsboog van Les Noces (met vier toonaangevende Ameri kaanse componisten achter de piano: Barber, Foss, Copland en Sessions) vertoont geen enkele knik. Misschien dat de opname van de Cantate op oud-engelse teksten wat erg close is uitgeval len. Maar' de Jazz-composities, met het voor Woody Herman geschreven 'Ebony-concerto' voorop, klinken zeldzaam pun tig en krokant en zijn als zoda nig nooit overtroffen. Igor Stravinsky: The recor ded legacy*. Diverse uitvoeren den onder leiding en met me dewerking van Igor Stravinsky (piano) en Robert Craft Sony Classical SX22K (22 cd's). Bert Kloos: „De laatste jaren hebben v De manifestatie Amsterdam- Venetië eindigt deze zomer in het Koninklijk Paleis op de Dam met de tentoonstelling 'Venetië, stad van de drukkunst'. De ex positie toont de gedrukte Vene- Bankgebouw van architect Bazel rijksmonument Het ABN-gebouw aan de Vijzel straat in Amsterdam is door de Rijksdienst voor de Monumen tenzorg bestempeld tot rijksmo nument. Het ontwerp is van de architect K. Bazel (1869-1923). Het pand werd in de jaren 1919-1926 gebouwd voor de Nederlandsche Handel Maat schappij als het eerste groot schalige kantoorgebouw in de hoofdstad. De bouw werd mo gelijk omdat tegelijkertijd de Vijzelstraat een verbreding on derging. Volgens de rijksdienst is het ontwerp een hoogtepunt in het oeuvre van Bazel. tiaanse pronkstukken uit de vijf tiende en zestiende eeuw in Ne derlands bezit. Voor de tentoonstelling zijn de openbare en particuliere ver zamelingen in Nederland door genomen. Uit de collecties zijn vooral de boeken gehaald waar aan visueel iets valt te beleven. De expositie geeft dus geen re presentatief, maar een geflat teerd beeld van de Venetiaanse druJckunst in de vijftiende en zestiende eeuw. In deze periode was Venetië hèt drukkerscen trum yan Europa. P'|^eoi°0<ia91 Z0n<*-— H.00 uur op het buitenterras 8 Bengaalse tijgers in kooi van circus B0LTINI Muzikale omlijsting: KLM Swing Sing Society GRATIS TOEGANG Iedere zaterdagavond en zondagmiddag gezellig swingen op livemuziek

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 13