Rtv show 'In alle openheid zing ik over liefde Die kritiek op mij is altijd ongefundeerdy T P Vrijdag 5 juli 1991 Redactie: 023-150191/023-150192 JOLANDA OUKES GERARD VAN PUTTEN REINA VAN POPPELEN Voimgeving: MITZIE MEUERHOF STERREN STAAN alleen aan de hemel. Op aarde ben ik er nog nooit een tegengekomen. Kortom, ik ben erachter dat bescheiden mensen het langst meegaan." (Hans de Booij) De late doorbraak van Bonnie Raitt CLOSE UP Gerard van Putten De naam van het pro gramma deed al het ergste vrezen, maar het kan dus nog erger. De Gek van de Week-show, iemand kan zoiets bij z'n volle verstand niet verzinnen. De Gek van de Week-show moet welhaast het gestoorde geesteskind zijn van een onvoorstelbare mafketel. Maar nee, die veronderstelling stemt toch niet helemaal over een met de werkelijkheid. Joop van den Ende, groothandelaar in amusement, kan toch moei lijk voor een op hol geslagen dorpsdwaas worden versleten. Derhalve lijkt in dit geval de conclusie gerechtvaardigd dat ook slimme jongens hun zwak ke momenten hebben. Met de Gek van de Week-show beklimt Van den Ende niet al leen de overtreffende trap naar zijn rommelzolder, hij maakt zich tevens schuldig aan het maken van knieval-televisie. Van den Ende showt zijn klan ten (de kijkers naar RTL 4) een broddellap, maar het ware beter dat hij zijn gezicht nu even ver bergt achter de schaamlap. Want de Gek van de Week-show heeft weinig te maken met amusement, nog minder met vermaak en helemaal niets met humor. De Gek van de Week- show geurt naar 'achterin de bus'-lol, die meestal wordt ge trapt nadat het onvermijdelijke potje met vet op de tafel is ge zet. Dit is de Gek van de Week-show Dit is de Gek van de Week-show Maandagavond om half negen kom je alleen nog maar dwazen tegen Dit is de Gek van de Week-show Dit is de Gek van de Week-show De lachspieren krijgen een pret tige steek dat doet de Gek van de Week Zo viel presentator Carlo Bos- zhard met de deur in huis. Da's nog eens een binnenkomer! Van de eeTste tot de laatste mi nuut nadnikkelijk aanwezig, dat joch, dat althans qua leeftijd net volwassen is. Hij imiteert ook, Carlo. Het ontbreekt er nog maar aan dat hij zichzelf niet als volgt aankondigt: „Hallo, ik ben Carlo Boszhard en ik doe een bruikikker na." Heinze Bakker jubileert op Wimbledon LONDEN MARCEL HOENDERDOS I ussen de regenbuien I door vierde Heinze -JL. Bakker (49) begin deze week op Wimbledon zijn 25-jarige radio- en televisieju bileum. Onopgemerkt, zoals het past bij de bovenal aardige Fries. „Ik zal zoiets zelf niet aan de grote klok hangen. Dat zit niet in m'n karakter. Tien jaar bij Studio Sport. Ja, nu je het zegt. Heb ik binnen kort weer wat te vieren." Wimbledon is absoluut niet het favoriete toernooi van Hein- ze Bakker. Geef hem Roland Garros in Parijs maar. Veel ge zelliger is het daar, vindt hij. Bo vendien kun je daar als verslag gever makkelijker iets regelen. „Vorig jaar wilde ik hier Brenda Schultz interviewen na haar single. Dat kon niet, omdat ze ook nog een gemengd dubbel met een Australiër moest spe len. Op Wimbledon moet je al les aanvragen. Ik dus een af spraak gemaakt. Maar na een dubbel móét je beide spelers in terviewen. Dat is een van de re gels. Ik dus eerst een vraag aan die Australiër gesteld en daarna in het Nederlands verder met Schultz. In Hilversum hebben ze toen die Australiër eruit ge knipt en hielden we dus toch al leen Schultz over. Dat is een mooi voorbeeld hoe die Engel sen werken. Regels, regels, re gels. Als ze daarvan afwijken be gaan ze een doodzonde." Aardige stem De radioloopbaan van Heinze Bakker begon in Groningen. Hij studeerde economie en kon wel een extra centje gebruiken. Toen iemand van de regionale omroep hem vroeg een test te doen omdat hij 'zo'n aardige stem' had, zat Jiij niet veel later als omroeper achter de micro foon. Een paar jaar later de ziekte van Pfeiffer dreigde een einde te maken aan de studie kreeg de Fries een vaste betrek king als verslaggever algemene dienst. Groningen, waar hij drie jaar heeft gewerkt, was het be ginpunt van een radiotocht die Bakker langs de regionale om roep in Leeuwarden (5 jaar), de NCRV (bijna zes 5 jaar) en de AVRO (anderhalf jaar), zou voe ren. Bijna tien jaar geleden kreeg die tocht door omroepland een voor de hand liggend vervolg, toen Heinze Bakker overstapte naar de televisie. Hij werd ver slaggever bij Studio Sport. „Als ik het terugdraai is het wel een logische stap geweest. Maar laat ik vooropstellen dat ik geen streber ben. Dat zit in m'n ka rakter opgesloten. Allereerst had ik het goed naar m'n zin bij de regionale omroep en had ik niet de behoefte om naar Hilversum te gaan. Het kwam er toch van. Hetzelfde verhaal geldt eigenlijk voor de overstap naar de televi sie. Hoefde niet zo nodig, maar ik ging toch. Dus wat dat betreft misschien toch een logisch ver volg. Bovendien heeft meege speeld dat ik zelf maar één keer heb gesolliciteerd. Bij de NCRV. De andere keren ben ik ge vraagd. Dan is het ook wat mak kelijker om over te stappen." De volgende fase: Studio Sport. In het begin onder lei ding van Kees Boerhout. „Een haat en nijd sfeer', zeg* Bakker over die periode. „Ruzie is een groot woord, maar het kwam zeer regelmatig dicht in de buurt." De komst van Kees Jansma veranderde dat: „Kees is uitstekend op het sociale vlak. De sfeer is nog nooit zo goed geweest als vandaag de dag." Dat lijkt ook nodig om de dreigende concurrentie aan te kunnen. Bestaande program ma's (NCRV Sport op 1, AVRO's Heinze Bakker: „Ik tennis zelf al 25 van." Sportpanorama) en zenders (Eurosport, Sportnet) vormen wat dat betreft volgens Bakker geen bedreiging. RTL 4 even min: „Ze hebben daar een groot budget, maar doen weinig aan sport. Af en toe pikken ze een krent uit de pap. Geen pro bleem wat ons betreft." Het wordt pas echt anders zo dra de TROS en Veronica uit het publieke bestel stappen, com mercieel 'gaan' en zich meer op sport gaan richten. „Dat wordt een directe concurrent", voor spelt Bakker. „Daarom gaan we ons steeds meer richten op dat gene dat we echt belangrijk vin den. En daar sluiten we langlo pende contracten mee af." De NOS heeft zich zodoende verzekerd van de rechten van het Nederlandse betaalde voet bal, schaatswedstrijden, grote tennistoernooien, de Ronde van Frankrijk en de Olympische Spelen. Kritiek Bakker zelf zal zich in de toe komst nog meer op tennis gaan richten. En dat is maar goed ook, zullen critici beweren, dan kan hij zich er eens goed in gaan verdiepen. Want kritiek is er de afgelopen jaren in grote mate geweest op de wijze waar op Bakker het tennis van com- aar, dus ik weet er heus wel wat FOTO ANP mentaar voorziet. Grootste klacht: Bakker voegt niets toe aan datgene de kijkers ook kun nen zien. De technische infor matie blijft tot een minimum beperkt. Gevolg: Tijdens Wim bledon stemmen honderddui zenden Nederlanders af op de BBC, waarvan ze vinden dat de deskundigheid daar wel aanwe zig is. Bakker weet dat de kritiek bestaat en gaat daar op zijn ma nier mee om. „Ik heb het nooit begrepen. Het is altijd ongefundeerd ge weest. En het doet me ook niks. Ik speel zelf al meer dan 25 jaar, dus ik weet er heus wel wat van. Mensen die maar iets roepen of schrijven zonder aan te geven wat ze nou precies bedoelen. Opbouwende kritiek, daar heb je iets aan en daar probeer je ook iets mee te doen." Voor Bakker is het niet zo moeilijk aan te tonen hoe juist hij zoveel kritiek over zich heen heeft gekregen. „Ik nam het tennis over na 25 jaar Herman Kuiphof. Die man was toch een instituut. Op een opvolger is er .per definitie veel kritiek. Nu Herman een paar jaar weg is, zie je ook dat de kritiek ver stomt. En zo werkt dat ook. Als ik weg ga, zal er ook op mijn opvolger de nodige kritiek ko men. Daarvan ben ik over tuigd." -w- erechtigheid be- I staat, althans soms. Vorig jaar kreeg Bonnie Raitt vier Grammy Awards op muziekgebied een onderscheiding die qua belangrijkheid vergelijkbaar is met de Oscar voor de filmwe reld. De Amerikaanse zangeres ontving de onderscheiding voor het beste album (Nick of Time), voor haar vocale pres taties op zowel pop- als roek- gebied en voor haar samen werking met blueslegende John Lee Hooker (het duet I'm in the Mood). Zo kwam voor Bonnie Raitt komend weekend optredend in Torhout/Werchter eindelijk de grote erkenning als een ca deautje voor haar veertigste ver jaardag. Bijna twintig jaar had ze gezwoegd, een tiental soms buitengewoon mooie platen opgenomen, zich ingezet voor erkenning van de blues muziek en zich verdienstelijk gemaakt op sociaal gebied. Al die activiteiten lagen in het verlengde van een gedegen op voeding in een gezin, waar de christelijke Quaker-mentaliteit van elk kind eiste dat het wat voor een ander over had. Bon nie: „Als kind had ik al het idee dat ik de wereld moest redden. Mijn ouders waren van huis uit tegen elke vorm van geweld. Het ging niet om je eigenbe lang. Hoewel ik nu niet meer praktizeer, geloof ik dat nog steeds. Muziek is hartstikke be langrijk voor me, maar nog ho ger op de lijst van mijn per soonlijke prioriteiten staat de noodzaak iets te doen." tijd om zich te verbazen over al die smoeltjes en bekketrekkers. „Wat een talent loopt er toch rond in Nederland." Zoals die alleraardigste oma uit het noorden des lands, zeker. Ze zei het zo mirakels leuk te vind'n dierengeluid'n te mak'n. Een alpinopet met brilletje hing ook al de beest uit. Van je tok, tok, tok, en van je kukeleku. Het klonk nogal benepen, alsof die vrije tijds-meneer De Bok zat ingeklemd in een legbatterij. En dan was er ook nog die snor, die zo leuk Donald Duck kon nadoen en die desgevraagd meedeelde dat patat met mayo naise zijn favoriete kost was. „Kun je zo lekker mee kliederen en vies doen." De Gek van de Week-show biedt zoveel voer voor psycho logen dat ze zich er met gemak een indigestie aan zouden kun nen eten. Het zal toch maar je kind wezen, zo'n op jaren geko men persoon die z'n gezicht on- dersmeert met tomaten ketchup. Het slabbetje dat hij om de hals had geknoopt bleef overigens wel schoon. Voor wie er benieuwd naar is, hij werd niet de eerste gek van de week. De juryleden die tel kens blijmoedig een bord voor hun kop hielden, kenden besn orde Donald Duck die eretitel toe. En een videocamera. Dege nen die naar het oordeel van de deskundige jury minder bedre ven waren in het tonen van kinds gedrag ontvingen als troostprijs een step. En welk lied zette het orkest in? Inder daad: „Op de step, op de step, ik ben zo blij dat ik 'm heb." Tot slot nog even het woord aan briesende Carlo voor de afkon diging van de eerste aflevering: „Tot de volgende week, als u terimïhsïê nog zo gék bént te kijken." Sorry Carlo, nog een aflevering bekijken is iets te veel gevraagd. Om Ernst Happel, de beroemde Oostenrijkse voetbaltrainer, na te spreken: „Ja kaaik es, iek ben kekke Henkie nicht. Ster Deze vrouw werd een ster op haar veertigste. Haar vader, zelf een musicalzanger van grote naam, was er bij de uitreiking van de Grammy's Vorig jaar bij. Hij ving Bonnie op, nadat die struikelend over haar kleding en haar woorden van het podium was gerold. Ze lieten hun tranen vrijelijk de loop. Niet omdat Amerikanen bij dat soort plech tigheden nu eenmaal zo extra vert zijn, maar omdat de grote erkenning voor Bonnie's bui tengewone vocale en gitaristi- sche talent eigenlijk op het nip pertje kwam. „Vanaf mijn vroege jeugd ben ik me bewust geweest van de kracht van ongebonden muziek. Wat later leerde ik dank zij mijn vriend Dick Waterman de gro ten van de blueswereld kennen, vooral Son House, Fred McDo well, Muddy Waters en Sippie Wallace. Aan hen heb ik mijn muzikale identiteit te danken en eh...iets dat je bescheiden heid kan noemen. Als je weet hoeveel groten er voor jou zijn geweest, dan heb je de neiging wat minder hoog van de toren STRIPS te blazen over je eigen talent." Toch vervaardigde Raitt in de jaren zeventig en tachtig prach tige albums als Give it Up, Ho me Plate, Sweet Forgiveness en The Glow, waarop ze liet horen dat ze als geen ander songs kon interpreteren. Bonnie combi neerde de soepele stem van een soulzanger, de timing van een jazzcat en de erotische uitstra ling van een blues-mama die wist waar Abrahams mosterd verkrijgbaar was. Raitt werd de lieveling van andere artiesten, maar ging bijna onder de com binatie van bescheidenheid en verantwoordelijkheidsgevoel ten onder. Bankroet „Ik zoop net zo hard als de gro te mannen en vrouwen uit de blueswereld, in een poging me een houding te geven. Ik ver waarloosde mijn gezondheid en belandde aan het eind van de jaren zeventig in de Los Ange- les-scene met Jackson Browne, The Eagles en Little Feat. Ieder een dronk tequila en vergat te slapen. Ik werd ongelooflijk vet en verviel van kwaad tot erger." Uiteindelijk verloor Raitt in 1983 haar platencontract en eindigde de misère in een volle dig bankroet. Ze kreeg pas weer wat zelfrespect toen Prince haar drie jaar later uitnodigde voor het maken van opnamen een project dat vroegtijdig eindigde omdat ze beiden teveel toerden. Een ski-ongeluk en een toevalli ge ontmoeting met acteur Mi chael O'Keefe (Against the Law) veranderden Bonnie's leven in grijpend. Ze liet de fles staan, HEINZ Carlo Boszhard: „Jody Pijper heeft haar naam laten veranderen. Ze vond haar naam, aldus haar manager Guus van den Eikel, nogal gênant." FOTO KIPPA Onvoorstelbaar wat een lawaai- papegaai. Dat schreeuwt en tet tert maar door, een half uur lang. Jeroen Pauw en Loretta Schrijver, de nieuwslezers van RTL 4, genoten „in een extra nieuwsflits" wèl de twijfelachti ge eer door Carlo te worden na gebootst. Dat ging zo: „In Rus land heeft Jody Pijper haar naam laten veranderen. Ze vond haar naam, aldus haar manager Guus van den Eikel, nogal gênant."(..) Heeft u 'm? Bent u al weer bij? Mooi, dan is het nu tijd voor het spel. Daar gaat het uiteindelijk toch om. Wie op verjaardagen, bruiloften en partijen altijd de lachers op z'n hand heeft door vaardig met boven- en onderge bit de Kleppermars te klapper tanden, is bij Carlo en Van den Ende (dus bij RTL 4) aan het goede adres. Want: „Dit is een show waarin alles mag en alles kan." Onze razende presentator vond in de eerste aflevering tussen al het gehuppel door ook nog de BOLLEBOOM BOES wijdde zich met over gave aan het in orde brengen van haar lijf en leven, en nam de afgelopen drie jaar twee fantastische al bums op. Voor Nick of Time kreeg Raitt de Gram my's en de erkenning die haar al die jaren zo lang onthouden was. Met Luck of the Draw bevestigt ze het beeld dat we van haar hadden: hier heb je een vrouw die over volwassen onderwer pen kan zingen. Haar onzekerheid over de vraag hoe ver je moet gaan in relaties, of de angst die je als moe der bekruipt als je op groeiende dochter plotseling zelf de we reld gaat verkennen. Op Luck of the Draw staat de song One Part be my lover (one part go away) waarvoor Raitt de muziek schreef op een tekst van haar kersverse echtgenoot Michael. Bonnie: „Ik ben niet getrouwd met iemand die het doorsnee-Amerikaan- se gevoel van burger lijkheid vertegen woordigt, hoor. Mi chael is een acteur, geen bankier. De tekst voor de song werd door hem opge krabbeld toen we een maandje met elkaar omgingen. Sindsdien zijn we wel wat wijzer geworden." „We hebben allebei het. nodige op de snelweg van de liefde Bonnie Raitt: „Muziek is hartstikke belangrijk, r meegemaakt. Hier en staat nog hoger op mijn prioriteitenlijst, daar een botsing of i total loss-geval. Als je hart ze anderen een dienst. Harmo- ook maar een keer gebroken i word je wat voorzichtiger bij een volgende romance. Als je dan ook nog wat ouder bent, word je echt bang. Het thema komt ook op andere momenten op Luck of the Draw voor. In Slow Ride, ja. Dat is een song van mijn vriendin Bonnie Hayes, waarvan de woorden óp mijn verzoek wat zijn aangepast aan het leven van een wat ou dere vrouw ik dus, hahaha door weer een andere vriend, Larry John McNally. Dan krijg je dus regels als: 'Kijk 'ns jongen. Je kunt me niet bedotten: je ver leden staat op je gezicht gete kend." Raitt maakt haar platen op deze manier tot hoofdstukken uit een persoonlijk dagboek, dat je van 1971 tot 1991 op haar le ven kunt naslaan. Nu ze zelf een grote ster geworden is, bewijst nicaspeler en zanger Delbert McClinton is ook zo'n voor beeld van een artiest die al ja renlang ploetert om zijn unieke talent onder de aandacht van een groter publiek te brengen. Op Luck of the Draw doet Raitt een prachtig duet (Good Man, Good Woman van Wo- mack Womack) met hem. „Ik ben él een fan van hem sinds hij de harmonica bespeelde op Hey Baby van Gene Chandler. Del- bert is verreweg de beste blanke rhythm blueszanger die ik ken. Ik houd van Joe Cockers stem, maar Delbert heeft de meest sexy stem die ik ken. Van een kerel dan, hè? Drie leden uit zijn band maken deel uit van de band waarmee ik komend weekend op Torhout/Werchter speel en een week later in Rot terdam (13 juli, De Doelen)." Bonnie Raitt is een specialiste op het gebied van de zogeheten torch-songs liedjes die Be schrijven waaróm en hoe het hart gebroken werd. Ze is daar door eigenlijk de beste erfgena me van Billie Holiday. Op Luck of the Draw prijkt een buitenge woon mooi exemplaar: I can't make You love Me. „Ik kies songs om hun tek sten. Als een man op een derge lijke kwetsbare manier teksten schrijft als Mike Reid, dan moet je je hoed diep afnemen. In Tangled Dark heb ik zelf een tekst geschreven over de nacht- merrie-achtige aspecten van de relatie tussen mij en Michael. Als je die donkere gevoelens niet wilt onderzoeken, dan houdt het op. Ja, ik zing daar over in alle openheid. Dat heb ik. altijd gedaan. Niet omdat ik goedkoop wil overkomen, maar ómdat ik me nu eenmaal zo voel. Zo ben ik."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 8