Cultuur <P Opschudding over naaktfoto's in de Waag Heldere speeltrant organist Fissejski 'Ik heb zo'n heimwee naar de Merenwijk' Donderdag 4 juli 1991 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK JAN R1JSDAM SASKIA STOEUNGA Eindredactie: HANS SONDERS Vormgeving: PIET KOOREMAN 9 FOTOGRAAF WIM LAMBOO stelt de „MENSEN DIE SCHRIJVEN verkeren VOGELS KWETTERDEN organisatoren van Waagstuk '91 een vaak in een geïsoleerde positie. Echt in allerlei soorten om het schadeclaim in het vooruitzicht als zijn goede kritiek op hun werk krijgen ze hardst en 'helderst', dan kaarten niet verkocht worden. „Ze kun- zelden, ja, van familieleden, maar die weer dreven donkere on- nen in de loop van de dag een briefje vinden alles mooi" weersbuien over van mijn advocaat verwachten" Fotograaf Wim Lamboo dreigt organisatoren Waagstuk met schadeclaim NIEUWSLIJN Kunstuitleen voor kinderen LEIDEN - De Leidse Kunstuideen is van plan kunst te gaan ver zamelen en uidenen speciaal voor kinderen. Het is een van de Jcdviteiten die de Kunstuideen populairder moet maken. De interesse in het lenen van kunst is de afgelopen jaren namelijk wat ingezakt. De instelling gaat zich bovendien meer richten op het bedrijfsleven. De Kunstuideen aan de Lammermarkt bestaat tien jaar. In 1981 werd van start gegaan met 500 wer ken, dat zijn er inmiddels 2000. MUZIEK RECENSIE LI DY VAN DER SPEK Orgelconcert door Alexander Fissejski. Ge organiseerd 3 juli door 'Pro organo et mu- sica' in de Triumfatorkerk Katwijk aan Zee. Het genootschap 'Pro organo et musica' organiseerde een uniek eenmalig optreden van de be roemde Russische organist Alexander Fissejski, dat gister avond plaatsvond op het Ver- schuerenorgel van de Katwijkse Triumfatorkerk. Hoewel er zeer veel interessants te beluisteren was in het mid dendeel, rustte dit concert toch op twee pijlers, wel te verstaan het eerste en laatste nummer van het programma, twee Bach- werken. Niet omdat de compo nist Bach of omdat de muziek barok heet, maar om de buiten gewoon heldere en gearticuleer de speeltrant. Opvallend was Fissejski's krachtige 'toucher'. Hoe groots en evenwichtig zo'n prelude en fuga van Bach in el kaar zitten, werd nog eens be vestigd tijdens de uitvoering van 'Praeludium en Fuga'in D- dur van Glasoenow (1865-1935). Ondanks de grote muzikaliteit en vakkundigheid van Fissejski verbleekte dit werk van zijn landgenoot toch bij Bach's compositie. 'Heil und dunkel' (1976) van So fia Gubaidulina wekte allerlei associaties op. Al van de aan vang kwetterden er vogels in al lerlei soorten om het hardst en 'helderst' terwijl 'donker' grom mend de leeuw naderbij sloop. Even later een storvloed van 'lichte' sprankelende tonen die zich spoedden naar een diepe 'donkere' wel. Onweersbuien dreven over, ronkende vliegtui gen en dan weer het kwette rende vogeltje. Werkelijk een beeldend fantasierijk stuk van deze vrij onbekende vrouwelijke componist. Ook in de tweede pijler waar dit concert op rustte toonde de Russische organist zich een grootmeester in het uitlichten van contrasterende thema's. De Leidse fotograaf Wim Lamboo heeft met drie naaktportretten voor op schudding gezorgd bij de tentoonstelling 'Waagstuk '91'. De organisatie van deze expositie, die in de Waag wordt gehouden, is van mening dat Lamboo afspraken heeft geschon den en wilde zijn bijdrage na de opening van de ex positie verwijderen. Lam boo meent dat er helemaal geen afspraken zijn ge maakt over zijn bijdrage. Hij nam een advocaat in de arm en dreigde met een dwangsom bij verwijdering van zijn werk. Daarop heeft de organisatie besloten de drie naakten voorlopig te laten hangen. INTERVIEW CEES VAN HOORE Galerie De Kleine Klup herkent zich niet in de bijdrage van Wim Lamboo, die momenteel een collectie foto's uit Tsjecho- slowakije in deze galerie expo seert. Mare de Haan, een van de organisatoren van Waagstuk '91 en bestuurslid van De Kleine Klup: „Het was bij deze exposi tie de bedoeling dat alle Leidse galeries aan deze tentoonstel ling hun medewerking zouden verlenen en een kunstwerk zou den exposeren dat representa tief was voor hun expositiebe- leid. Galerie De Kleine Klup ex poseert vooral portret- en re portagefotografie. We doen dit omdat dit werk elders in Neder land maar weinig aandacht krijgt. Dit werk van Lamboo past totaal niet in ons expositie- beleid. We kunnen ons er niet in herkennen." „We hadden gedacht dat Lamboo wat van zijn Tsjechi sche foto's zou exposeren. Maar op het laatste moment komt hij aanzetten met drie naakten. Het is geen kwestie van kleinburger lijkheid of kwezelarij hoor. En ook is het werk niet echt aan stootgevend. Nee, het is gewoon niet representatief voor wat er in De Kleine Klup hangt. En daarmee doorkruist Lamboo de formule van deze tentoonstel ling. We hebben hem vorige week donderdag gebeld en ge vraagd of hij het werk weg wilde halen. Maar boem!, hij smeet de hoom op de haak en even later kregen we zijn advocaat aan de lijn die dreigde met een dwang som als we het zouden wegha len." „Ik kan als collega goed met Lamboo opschieten maar nu het zakelijk wordt loopt het in eens mis. Door op het laatste moment met deze drie naakten aan te komen heeft hij de boel willens en wetens geforceerd. Zijn bijdrage past gewoon niet in deze tentoonstelling. Het gaat er immers om dat de men sen weten wat er zoal in de ver schillende galeries in Leiden te zien is en Lamboo geeft in die zin geen waarheidsgetrouw beeld." Lamboo verklaart dat er hele maal geen afspraken zijn ge maakt over welke foto's hij zou leveren voor de tentoonstelling foto jan holvast in de Waag. „In verband met de expositie in De Kleine Klup is het woord 'portretten' weieens gevallen, maar verder is daar nooit over gesproken. Mijn bij dragen voor de Waag heb ik ze twee dagen voor de tentoonstel ling doen toekomen. Toen had den ze mij er ook op kunnen at tenderen. Pas vrijdagmiddag, vlak voor de opening, kreeg ik een telefoontje dat ze mijn werk wilden weghalen. Daar ben ik natuurlijk niet mee akkoord ge gaan." Volgens Lamboo is de kwestie enorm opgeblazen door de or ganisatoren van Waagstuk. „Nu komen ze aan met verhalen over afspraken. Maar, uiteinde lijk gaat het natuurlijk om het feit dat het naaktfoto's betreft. In de wandelgangen heb ik daar heel vervelende dingen over ge hoord. Dat het om pornografie zou gaan en dat ze er wel een rooie lamp naast konden zetten. Zoiets verwacht je natuurlijk niet van mensen die zich met kunstuitingen bezighouden. Het gaat om heel esthetische fo to's, en absoluut niet om pomo- grafie." De Haan geeft desgevraagd toe dat er niet echt bindende af spraken zijn gemaakt, maar dat Lamboo wel bekend was wat voor werk er op Waagstuk '91 zou moeten komen te hangen. Volgens Lamboo is de organisa tie „één grote rotzooi" en werkt iedereen „op z'n eigen houtje". De fotograaf heeft nog steeds een conclict met de organisatie van Waagstuk over prentbrief kaarten van één van de naak ten, die aan de balie verkocht moeten worden. „Dat hebben we geweigerd", reageert De Haan. „Wij, als organisatie, be palen wat er gebeurt, niet me neer Lamboo. Lamboo stelt de organisato ren een schadeclaim in het vooruitzicht als zijn kaarten niet verkocht worden. „Ze kunnen in de loop van de dag een brief je van mijn advocaat verwach ten." Ons land telt zo'n 900 musea. Daaronder bevinden zich de belangrijke 'tempels der mu zen' in de grote steden, maar ook een groot aantal kleine musea in de dorpen waar het evenzeer de moeite waard is rond te kijken. In een serie ar tikelen wijzen we deze zomer de weg naar enkele van die kleine musea in de regio Lei den. Voor een vluchtige ken nismaking of misschien wel het begin van een innige rela tie. In 1714 werd een grote rid derhofstede tussen Sassenheim en Lisse te huur aangeboden: in feite was het een ongemakkelij ke 'kast-varf-een-huis', maar toch werd het door de verhuur der geprezen: naast een om schrijving van omvang en facili teiten vond hij het de moeite waard om te vermelden dat ie dere dag de postwagen van Am sterdam naar Den Haag langs kwam en dat er "seer schoone ende uijtgestrekte gesigten" rondom waren. Na een restauratie, die in 1977 gereed kwam, kun je je nu weer een beetje voorstellen hoe het gebouw er aanvankelijk, dat wil zeggen zo óngeveer in de vijftiende eeuw moet hebben uitgezien. Aan het ingangshek langs de Heerenweg nummer 349 wijst niets er op dat bezoekers wel kom zijn. En als je desondanks de laan, die naar het huis leidt, achter je hebt, lijkt de toegangs deur niet open te staan. Maar de klink geeft mee en zonder verdere overgang (alleen een klein tochtportaal) sta je in een helder-gewitte 'ridderzaal'. Daarboven is er nog een daar weer boven is de zolder, en he lemaal beneden, in de ridder zaal een stenen wenteltrap af, bevindt zich de kelderkeuken. Het gaat om ruimten van een meter of twaalf lang en zo'n acht meter breed. Voor onze be grippen moet het er vooral een kwestie van behelpen zijn ge weest. Er zullen wel houten of rieten schuren en loodsen rondom hebben gestaan. Geen wonder dat er op een bepaald moment, halverwege de zes tiende eeuw moet dat zijn ge weest, aan een meer definitieve vergroting werd gedacht. Uit eindelijk was Dever, in de acht tiende eeuw, een aaneengeslo ten complex: een groot huis met bijgebouwen rond een om muurd erf van zo'n 35 bij 50 meter. Dat is allemaal goed te zien in het grasveld rondom het huis, want daar is het tracé van de muren in metselwerk aangege ven, recht boven de fundamen ten die nog in de grond zitten. Je kunt er zo op rond wandelen. Het verdedigbare huis, van een THEATERS DEN HAAG CONGRESGEBOUW zo 7, 15.00 uur; Jubileumcon cert Sunny Day wo 10 t/m zo 14, 16th North Sea Jazz Festival. AMSTERDAM CARRE dag 20.00 uur, zo 14.00 uur-, Les Misérables, opera-musical naar Victor Hugo. CONCERTGEBOUW vr 5, 20.15 uur; Nieuw Sinfo- nietta Amsterdam olv Lev Mar- kiz. za 6 t/m ma 8 Jazz Festival: za 6, 20.00 uur; Stephane Grappelli Trio, Stochelo Ro senberg Trio, Gipsy Kids met 'Tribute to Django Reinhardt'. zo 7, 13.00 uur; Inspirational Gospel Choir, ma 8, 20.00 uur; Ralph Moore, Brandon Fields, Ricky Margitza, Bobby Watson, Pha- rao Sanders mmv Michael Brecker. MUZIEKTHEATER vr 5, 20.15 uur; Afscheids- voorstelling Rudi van Dantzig, Het Nationale Ballet, za 6 t/m di 9: Jazz Festival: za 6, 20.15 uur; Nina Simone, Lorez Alexandria, zo 7, 20.15 uur; Michael Franks, Yellowjackets. ma 8, 20.15 uur; Rita Reys, Pirn Jacobs Trio, Louis van Dijk, Clark Terry, Scott Hamil ton, Astrud Gilberto Her Band. Presentatie: Pim Ja cobs. NIEUWE DE LA MARTHEATER vr 5 t/m di 9: Jazz Festival vr 5, 20.00 uur; 'Tribute to Chet Baker', Bob Brookmeyer, Ack van Rooyen, Cees Slinger, Hein v.d. Gein, John Engels e.a. za 6, 20.00 uur; Art Farmer Quartet, Bennie Wallace Quartet, Ricky Margitza Quartet, George Adams Quartet. zo 7, 20.00 uur; Mike Del Fer- ro Quartet, Bos en Van Bem- mel, SFEQ, Geja Griek, Maar ten vd Grinten/Ben Hartman Quartet. ma 8, 20.00 uur; Marcus Ro berts Trio mmv Michelle Rose- woman, Graham Haynes, Billy Drummond; Vincent Herring Quintet, Leni Stern Quartet, Ralph Peterson Quintet. STADSSCHOUWBURG vr 5 t/m zo 7, 20.15 uur; Mudances 'Atzavara, Margarit. wo 10 t/m za 13, 20.15 uur; Compagnie Claude Brumachon 'Eclats d'absinthe'. MUSEA IN DE REGIO Schrijversclub 1990 presenteert proza en poëzie over Leiden In de achttiende eeuw was Dever een groot huis met bijgebouwen rond een ommuurd erf van zo'n 35 bij 50 meter. Dat is nog goed te zien in het grasveld rondom het huis waar het tracé van de muren in metsel werk is aangegeven. foto wim dijkman Drie leden van de schrijversdub 1990. Van links naar rechts: Ineke Bergh, Frouke Welling en Lineke Noorda. foto wim dijkman LEIDEN INTERVIEW CEES VAN HOORE „Nee hoor, we zijn beslist geen vrouwenclubje. Onze club telt vijf vrouwen en drie mannen. Ik zeg het er maar even bij anders denken ze: o, die vrouwen zit ten maar thuis en hebben toch niets anders te doen, die richten maar een schrijverskransje op." Frouke Welling oogt vriende lijk doch strijdbaar. Zij richtte een jaar geleden 'Schrijversclub Leiden 1990' op. Vandaag krijgt de Leidse cultuurwethouder Koek van Welling en haar club genoten Ineke Bergh en Lineke Noorda 'Het mysterie op de Breestraat, en andere verhalen en gedichten van de schrijvers club Leiden 1990' aangeboden. Dit boek, met specifiek 'Leids' getinte maar ook andersoortige verhalen en gedichten van clubleden, is uitgebracht door Barabinsk. Deze uitgeverij is onlangs door de Schrijversclub zelf in het leven geroepen. „We willen werk van debuterende schrijvers en dichters uit de Leidse regio gaan uitgeven. En ook werk van onszelf. We heb ben geen zin om bij uitgevers te gaan leuren met wat wij mooi vinden". In januari 1990 stuurde Frou ke^ Welling een persbericht rond waarin zij mensen die graag schreven opriep zich te vereni gen in een schrijversclub. De re acties bleven niet uit. De club bestaat inmiddels een jaar. Eens in de twee weken lezen de leden elkaar hun schrijfsels voor en discussiëren ze over hun werk. Welling: „Mensen die schrijven verkeren vaak in een geïsoleer de positie. Echt goede kritiek op hun werk krijgen ze zelden, ja, van familieleden, maar die vin den alles mooi. Binnen onze club krijgen ze die kritiek wel." Klerewijk Lineke Noorda en Ineke Bergh voelen zich thuis bij de schrij versclub. Noorda, die afgestu deerd tolk is in de Franse taal, heeft „altijd wel een vaag ver langen gehad om te schrijven" maar pas met de club heeft zij er serieus werk van gemaakt. „De wereldliteratuur zou wel verder draaien zonder mijn ge dichten, maar ik vind het toch leuk om te doen." Ineke Bergh is, net als Noor da, door de club ook meer gaan schrijven. „Ik zou er wel altijd mee bezig willen zijn. Als ik een ingeving krijg, laat ik alles waar mee ik bezig ben liggen en ga ik aan het werk." Bergh is een van de produk- tiefste leden van de schrijvers club. Ze schrijft niet alleen, ze componeert en tekent ook. Haar tekentalent heeft zij aan gewend voor het illustreren van 'Het mysterie op de Breestraat'. In het titelverhaal gaat clublid Ton Jansen in op een geheim zinnige gebeurtenis in het jaar 1632. Door Lineke Noorda wordt de Leidse Merenwijk bezongen. Ze heeft er vroeger ooit gewoond. Nu komt ze er alleen nog maar als ze een bezoekje moet bren gen aan haar huisarts, een be zoek dat veel weg heeft van een sentimental journey. 'Ik heb zo'n heimwee naar de Meren wijk' is een regel die telkens te rugkomt in haar gedicht. Clublid Kees Hakkert is wat minder lyrisch over deze wijk. 'Ik baal oneindig van die dooie Merenwijk... Het hoort bij Lei den, maar het blijft een kle rewijk', schrijft hij. Vriendjespolitiek Wat opvalt is dat de meeste le den van de schrijversclub boven de veertig zijn. Sommigen van hert schrijven al heel lang. Nooit de aanvechting gehad iets naar een literaire uitgever te sturen? Welling: "Nee, ik niet althans. Daarom hebben we ook een ei gen uitgeverij opgezet. We heb ben geen zin in 'Tot mijn spijt...'-briefjes. We hebben er een hekel aan om te gaan leu ren met iets wat we zelf mooi vinden. Ik geloof namelijk dat het heel lang duurt voor er iets wordt geaccepteerd door de be kende literaire uitgeverijen. Er wordt in die kringen veel ge daan aan vriendjespolitiek. Neem nu zo'n Michaël Zeeman die pas de Buddingh'prijs heeft gekregen. Zo'n man, die van die archaïsche, enge, gedichten schrijft. Wie leest dat nu nog? De andere genomineerde, Paul Gellings, was veel talentvoller, maar hij is natuurlijk niet zoals Michaël Zeeman chef kunst van de Volkskrant." Welling hoopt van de ge meente zo'n tweeduizend gul den subsidie te krijgen als start kapitaal voor Barabinsk, de uit geverij van de club. Ze legt uit waar de naam Barabinsk van daan komt. „Die komt uit een verhaal van mij. Daarin heb ik het over een plaatsje in Rusland dat Barabinsk heet." In het be treffende verhaal lezen we dat het plaatsje bestaat uit 'verval len huisjes, tegen elkaar aange kropen om beschutting te vin den tegen de vrieskou'. Een metafoor waarmee de schrij versclub wordt gekarakteri seerd? Het ideaal van Welling is om jaarlijks een gedichtenwedstrijd of een verhalenwedstrijd te or ganiseren voor Leiden en om streken, waarbij dan 'De Prijs van de stad Leiden' zou kunnen worden uitgereikt. Een driflpend kaarsje op het Vinyl, daar moetje niet te licht over denken En een lekkende vulpen tekentje vloerbedekking voor het leven Met een Naturo vloer. ach, even 'n doekje. tof VLOER NATURO f VLOEREN WONEN ZONDER ZORGEN LEIDEN, K lokpoort 53, Tel. 071 -226138 hoge functionaris in het Hol land-van-de-graventijd, is nu vooral een idyllisch plekje, met in de verte het voorbij razende autoverkeer tussen Sassenheim en Lisse. Binnen in het huis heerst stil te. Je gaat eens in een venster nis zitten, loopt eens naar de kelder na het lezen van de pas sage in het gratis verkrijgbare vouwblaadje over de aanvoer van etenswaren via de slot gracht onderneem je een klim naar de zolder waar je oog in oog staat met een aantal vitri nes waarin te zien is wat er zoal in en rondom Dever uit sloten en afvalputten werd opgediept: flessen, schotels, kruikjes, dak pannen en gesmede spijkers. Je kunt er ook de fraaie construc tie van de dakstoel gadeslaan, zoals die in 1976/1977 volgens oude principes in elkaar werd gezet. Wie, na al dit fraais ge zien te hebben, méér wil weten over het verdwenen stuk van Dever kan een kleine brochure of een wat gedegener boekwerk aanschaffen. Lisse betoont zich voor de 'toevallige passant', die het aan durft de oprijlaan in te gaan om te zien wat voor een mooi oud huis daar eigenlijk staat, een gastvrije gemeente: tenzij er een ontvangst is (want daartoe is het bij de plaatselijke overhe den in gebruik) mag iederee, tij dens de openingsuren, vrij en ongestoord in Dever rondwan delen en zich eventjes een slotheer of slotvrouw wanen. Dever is van dinsdag tot en met zondag open tussen 2 en 5 uur 's middags. Op 25 decem ber en 1 januari zult u de deur echter gesloten vinden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 9