Leven en wonen
Grootse kijk op
alledaagse zaken
Breedbeeld-tv dit najaar te koop
Gezond (en mooi) slapen
Vergeet niet
de planten
te stutten
Maandag 1 juli 1991
Redactie: 023-150263 HENRIETTE VAN DER HOEVEN Vormgeving: MITZIE MEUERHOF
DEGENE DIE parfums samenstelt
wordteen parfumeur genoemd- En
als ze zeggen dat hij een 'Neus' is,
heeft hij wel wat in zijn mars. Be
roemde neuzen zijn of waren André
Fraysse (Arpège); Emond Roudnitska
(Diorella), Ernest Beaux (Chanel 19).
ESTEE LAUDER is de enige vrouwe
lijke parfumeur die de eretitel 'Neus'
kreeg Zij lanceerde ondermeer Priva
te Collection en Cinnebar
GUERLAIN WAS de eerste parfu
meur die het in de 20ste eeuw waag
de een mannengeur uit te brengen
In 1904 kwam hij met Mouchoir de
Rosine.
HET WETEN WAARD
Er zijn heel wat dure smeerseltjes in de
handel om rimpels tegen te gaan. Wie daar
niet meteen aan wil beginnen kan het volg
de eens proberen:
1 kopje gekookt water; 2 kopjes gekneusde
venkel (stelen en bladeren), een theelepel ho
ning, snufje poudre de riz.
Giet kokend water over de venkel en laat
het geheel een uur trekken. Voeg honing en
poudre de riz toe terwijl het mengsel nog
heet is. Laat het afkoelen en dep het op je
gezicht. Laat het een paar minuten zitten.
Spoel het dan met warm water af.
Dit recept komt uit 'Natuurlijke Huidver
zorging' van Cherie de Haas, uitgegeven bij
Strengholt (ISBN 9060107020).
Antwerpse mammoetprodukten populair bij Hollanders
Antwerpenaar Frank de Bièvre (52) heeft een eigenaardig trekje: hij ziet elk
voorwerp het liefst groot. Een paperclip bijvoorbeeld moet voor hem ander
halve meter te zijn. Toen hij zeven jaar geleden zijn baan als commercieel di
recteur van een groot concern opgaf om schroevedraaiers van twee meter te
gaan maken, concludeerden zijn bazen: geschift, overspannen. Inmiddels is
Franks winkel 'Extra Large' aan de Oude Beurs in Antwerpen bijna een toe
ristische attractie geworden, waar liefhebbers van zijn decoratieve rariteiten
soms urenlang ronddrentelen.
Dirk de Moor
Wandelend in het rustige straatje Oude
Beurs achter de drukke, door cafés en res
taurants omringde Oude Markt is daar in
eens een schok van verbazing. Ie passeert
een etalage en pats: een praline zo groot als
een halfje bruin, een spijker van een meter,
een telefoon die zo'n anderhalve meter
breed moet zijn, een stalen moer waar je in
kunt zitten. Eigenaar Frank de Bièvre meet
toch gauw 1.85 m, maar hij lijkt tussen al de
voorweipen uit reuzenland een gedrongen
mannetje.
Orgineel
Ramen in het hoge plafond van de exposi
tiezaak werpen het gewenste licht op bizar
re zaken: een echt eetbare praline zo groot
als een poef, een Zippo-aansteker waarin
wel een halve liter benzine gaat, een tennis
bal waarmee je zou kunnen voetballen, pot
loden en schroevedraaiers van twee meter,
een wondermooie houten combinatietang
van ongeveer onze lichaamslengte, een
enorme meetlat waarop wij met onze leng
te niet verder komen dan een halve meter,
dobbers slank en groot als mannequins,
darts-pijlen als vliegtuigraketten, een kle
renhanger van anderhalve meter, mantel
pakje goed voor drie Rita Corita's...
Frank de Bièvre: „Alles wat ge hier zit is he
lemaal origineel en werkt echt. Geen piep
schuim, geen pretpark-achtige vergrotin
gen, geen kitsch. Dat potlood van twee me
ter heeft een echte grafietpunt hoor. Ik ont
werp alles zelf. De schaal is zelfbedacht.
Het moeilijkst zijn de schaal-correcties. Wat
.gerpoet bedenken hè, die tennisbal is Véér
tien keer uitvergroot, maar de naad slechts
drie keer. Nu zult ge peinzen waarom. Nou
dan vertel ik u dat: vergroot ik die naad ook
veertien keer dan is dat geen gezicht, dan is
het geen tennisbal meer hè, maar een ge
drocht. Ge moet gevoel voor maat hebben".
Een koffiezet-apparaat, dat volgens Frank
zo'n 45 liter kan bevatten en goed functio
neert, is een eye-catcher. Het Heeft 870.000
francs gekost en is gemaakt voor een beurs.
„Mooie reclame. Men spreekt af op zo'n
beurs bij dat apparaat. Die telefoon daar
heb ik gemaakt voor Spaarkrediet, ook een
enorm succes op beurzen. De mensen gelo
ven eerst niet dat je er echt mee kunt bel
len. Maar ik doe geen concessies hè. Wat
van mij komt is echt".
Goedkoper
„Toen ik hier begon met een schroeve-
draaier en een potlood van twee meter, zei
mijn bankier: alles goed en wel hè, maar ge
moet ook wat in de goedkopere prijsklasse
doen. Want het moet wel gaan lopen. En
daarom verkoop ik er nu ook wat eenvoudi
ger dingetjes bij: extra grote Kuifje-puzzels,
dobbelstenen, rekenmachines, zes liter
flessen Corsendonk-bier, t-shirts met het
logo van mijn winkel bijvoorbeeld. Want ik
ben pro-jeugd hè. Bij zulke artikelen speelt
de oplage geen rol. Maar ik zet geen lampe
kapje op zo ene bierfles hè, denk daar om.
Want dan is het kitsch".
„Maar de meeste artikelen maak ik in be
perkte oplaag, met eigen naam er op. Ook
wel in opdracht. Zo maak ik steeds vaker
cadeaus voor jubileums en dergelijke. En
trofeeën voor sportverenigingen, zoals dob
bers en dartspijlen. Laatst een enorme ha
mer voor een directeur van een timmerbe
drijf die wegging. Van de schroevedraaier
Frank de Bièvre in zijn winkel Extra Large in Antwerpen.
heb ik er maar twaalf laten maken. Iemand
heeft er twee gekruist op het gazon voor
zijn tuin gelegd. Maar zo'n ding kost 86.000
francs en dan wil je niet dat ook je buurman
er een aanschaft. Vandaar de beperkte op-
Vakmensen
Frank de Bièvre was voorbestemd om even
als zijn vader te gaan werken in het druk
kersvak. Hij studeerde aan de grafische
school in Utrecht en daarna aan het Ro
chester Institute of Technology in New
York. Daar kreeg zijn altijd al gekoesterde
voorliefde voor grote voorwerpen een im
puls: „Ik stond er aan de toog met later we
reldberoemde pop-art kunstenaars als
Claes Oldenburg, Roy Lichtenstein en Andy
Warhol. Ze maakten alles groot: torenhoge
wasknijpers en hamburgers. Het liet me
niet meer los".
„In het begin, toen ik deze winkel had be
trokken en maar drie voorwerpen in de eta
lage had liggen, dacht iedereen in Antwer
pen dat ik getikt was. Het was een probleem
om bij fabrieken van potloden en gereed
schap informatie te krijgen en om am
bachtslieden te vinden die bereid waren de
voorwerpen te maken. Want daar begin ik
zelf niet aan. Ze dachten: die man maakt
een geintje, hij is Wim de Bie".
„Voor ieder voorwerp moet je vakmensen
uitzoeken. Voor de schroevedraaier bijvoor
beeld had ik een mallenmaker, een kunst
stofgieter. metaaldraaier, metaalvormer,
een slijper en een spuiter nodig. Voor mijn
houten voorwerpen heb ik een razendknap-
pe houtdraaier in Duitsland weten te vin
den. Ik ben in die zeven jaar een zeer geluk
kig man geworden hier. Met meest Hollan
ders als Idant. Die hebben er gevoel voor.
weet ge. De Hollander komt ook brutaler
voor zijn mening uit. Die zegt het gewoon
als hij het niet mooi vindt. De Fransman
niet. Die komt hier binnen, gluurt wat
grond en sluipt dan weg. Ik ga ook wel eens
tussen de mensen voor de etalage staan en
dan geniet ik van wat ze zeggen: soms leer
ik er ook wel van".
De vraag of al deze reusachtige decoratie
objecten voer zijn voor de yuppie wijst
Frank met driftig gebaar van de hand. „He
lemaal niet Niets wat hier staat is trendy.
Alles is tijdloos. Mischien maak ik er later
wel een museamvan".
Tricot is luchtig en valt soepel om het lichaam en wie een beetje goede kwaliteit koopt hoeft ook
niet al te veel te strijken. Foxy Fashion maakte er zomerse, een tikkeltje sexy jurkjes van zoals dit
model met een diepe v-hals en een vetersluiting dat nog geen negentig gulden kost.
Philips komt dit najaar met een serie multi-
norm-kleuren-tv's die een veel stabieler 100
Hz-beeld bieden'. Met de duurste in de serie
van drie, 10.000,-) kan men ook de toe
komstige HDTV-norm ontvangen.
Deze is uitgerust met een beeldbuis die het
breedbeeldformaat van 16:9 aankan. De
meeste tv's van nu kennen een beeldver
houding van 4:3. Alle nieuwe toestellen zijn
behalve voor de Duitse PAL-norm, ook voor
het Franse SECAM-systeem en de Ameri
kaanse NTSC-norm geschikt. De 100 Hz
techniek geeft een stabieler beeld, waardoor
bij voorbeeld Teletekst pagina's aanzienlijk
beter worden.
Het topmodel van de serie brengt de HDTV
binnen het bereik van de consument. De
letters staan voor High Definition TV, een
toekomstige Europese standaard die een
soort super-tv toestaat, via satellieten.
Daarbij is het beeld viermaal zo scherp. Met
1250 beeldlijnen, in plaats van 625 en twee
maal zoveel beeldpunten per afgebeelde
lijn. Hoewel die norm op net ogenblik al
leen nog experimenteel wordt uitgezonden,
denkt de industrie dat de consument in de
tweede helft van jaren '90 zo'n breedbeeld-
tv wil.
Het brede beeld is afgeleid van de Cine-
mascope-film, die precies op de aquarium
achtige beeldbuis met de afwijkende ver
houdingen past. De zwarte balken die nu
bij de projectie van Cinemascope optreden,
vervallen dan uiteraard. Problemen ont
staan nu als de gebruikelijke 4:3 beelden op
het grote (92 cm diameter) scherm worden
geprojecteerd.
Het Wide-Screen toestel is ook geschikt
voor de D2MAC-mode, die in de toekomst
gebruikt zal worden voor het overseinen
van beelden met meer geluidskanalen
(max. 8) en extra beeldinformatie. De su
per-tv, maar ook de twee andere nieuwe
Matchline-toestellen, zijn tevens uitgerust
met een schakeling die flikkeren van het
beeld voorkomt. Ook kent de top-ontvanger
het Home Cinema Sound System (met ex
tra luidsprekers voor geluid rondom) en het
beeld-in-beeld systeem.
TUIN
op ongeveer 40 cm hoogte een aantal lus
sen vanuit de stok in het midden. Zorg dat
de hele plant met behulp van een stuk of
vier van die lussen vast komt te zitten aan
de stok. Maak desgewenst dertig centimeter
hoger nog eens een aantal lussen die los ge
noeg zijn om de plant een natuurlijk aan
zien te geven. Het is wel even werk maar
het ziet er voortreffelijk uit en steunt net ge
noeg. zodat wind en stortregens geen scha
de aan kunnen richten in onze met zorg op
gebouwde borders.
Bij modem slapen hoort ook een mooie dekbedovertrek. foto
Gezond, maar ook mooi slapen wordt
steeds belangrijker. Bij het kopen van een
nieuwe matras gaat men bijvoorbeeld al
lang niet meer over ijs van één nacht. Het
meest verkocht wordt op het ogenblik de
matras van polyetherschuim. Binnenvering
en schuimrubber hebben samen een mart-
kaandeel van ongeveer 40 procent. Het wa
terbed is nog steeds niet doorgebroken
maar begint toch langzaam maar zeker een
rol te spelen. Behalve voor de matras is er
aandacht voor het kussen. De consument is
bereid om voor een zogeheten gezond
heidskussen, dat dank zij een speciale
nekrol voor ondersteuning van de nek en de
Rouge Forever
lipstick die
zes uur 'houdt'
'Rouge Forever' is lipverzorging en lipstick
in één van Helena Rubinstein. De lipstick is
getest door 250 vrouwen, die regelmatig lip
stick gebruiken en heeft bewezen dat de lip
stick 6 uur houdt (ook na het eten). Omdat
de lippen constant van vocht worden voor
zien, blijven deze zacht, soepel en gekleurd.
In 'Rouge Forever' zijn vitamine E en helen
de en herstellende ingrediënten verwerkt.
De lipstick-houder lijkt qua vormgeving een
waar stukje beelhouwwerk. Onder de 'ste
nen' hulzen stralen 20 tinten, deels heldere,
deels half-tone kleuren in zowel crème als
parelmoer. De lipstick kost 38 gulden.
wervelkolom zorgt, eén behoorlijke meer
prijs te betalen.
Na het 'waarop we slapen' komen we aan
het hoofdstuk 'waaronder'. Voor de mees
ten is dat tegenwoordig een dekbed. Dons
was jarenlang je ware, maar niet iedereen
kan daar tegen. Een andere groep voelt zich
juist onder een dekbed met synthetische
vulling minder aangenaam. Hoewel de con
sument graag wat meer geld uitgeeft voor
hoogwaardige en natuurlijke produkten,
zien we bij dekbedden de laatste tijd een
verschuiving in de richting van de sterk ver
beterde polyestervulling.
In bedtextiel is een duidelijke mode, hoewel
een groot deel van de markt wordt bepaald
door wit en naturel. Vooral in satijn, linnen
en kreukherstellende katoen. Daarnaast is
er een markt voor kleur. Lakens en dekbed
overtrekken in frisse tinten en bloem ige,
dan wel grafische dessins. De variatie in
kleurstellingen wordt steeds groter. Naast
pasteltinten zien we middentonen. De
laatste tijd doen warme, verzadigde kleuren
hun intrede in bedtextiel.
Voor dekbedóvertreksets is katoen het
meest gekochte materiaal. Er zijn ook sets
in een mengmateriaal van katoen en po
lyester, maar daarvoor is de belangstelling
klein. Een mooi overtrek, daarvoor trekt de
consument graag de portemonnee. lammer
is het vaak zo dat je een overtrek moet kie
zen aan de hand van een plaatje. Het geheel
zit verpakt en je wilt eigenlijk wel eens het
hele dessin bekijken. In sommige winkels
zijn ze al wel zo slim om in elk geval de slo
pen hangend te presenteren. Zo krijg je ten
minste enig idee van het ware uiterlijk van
het dessin. En is het makkelijker om een
keus te maken.
De van jaar tot jaar groter wordende stroom
van dubbelbloemige planten met steeds
groter wordende trossen, met groter dan
grote bloemen, hebben mijn persoonlijke
voorkeur niet. Al dat overdadige, onnatuur
lijke en dubbeldikke in de tuin geeft mij de
indruk dat we op de Amerikaanse toer zijn
van hoe groter (Big Mac) des te beter. De op
deze wijze gekweekte tuinplanten komen
steeds meer van hun natuurlijke voorou
ders af te staan en worden ook kwetsbaar
der voor weersinvloeden.
Duidelijk merkbaar is dat bij de ridderspo
ren die vandaag de dag zulke zware en gro
te bloemtrossen hebben, dat ze tros voor
tros gestut moeten worden. Doe je dat niet
dan knakken ze bij de eerste de beste wind
stoot om. Maar goed, smaken verschillen.
Velen zijn dol op de intens blauwe ridder
spoor en toen ik ze wegdeed, werd er door
buren en vrienden om gevochten. Die mo
gen aan de gang gaan met stokken en tou
wen.
Dit jaar geen stokken bij de riddersporen,
maar wel bij de diverse hoge vaste planten
zoals de herfstaster, bocconia, gulden roe
de, sommige distelsoorten en nog wat
meer. Alleen de phlox zit zo stevig in elkaar
dat ik hem nooit op heb hoeven te binden.
Kennelijk goed soort.
Nu zijn er veel manieren om een hoge vaste
plant in het gareel te houden. Naar mijn
mening is de beste: zet een stevige stok
midden in de plant. Zorg dat deze stevig en
diep in de grond komt, zodat hij letterlijk
tegen een stootje kan.
Neem dan touw of raffia (dik breigaren doet
het ook), liefst in een gedekte kleur en maak