Kunst Kijkje in de keuken van de bouwmeester Van Abbe-museum drie keer zo groot Academies bouwkunst Tilburg en Groningen moeten dicht Galerie Stelling veegt politiek de mantel uit Nederlands toneel op Holland Festival noort Kunstenaar in de betere kringen Vrijdag 28 juni 1991 t flTMCMOO CBS VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK JAN RUSDAM SASKIA STOEUNGA Eindredactie: RAYMOND PEIL Vonngeving: RUTGER J HOOGERDUK 9 DE DEUREN VAN DE meeste architectenbu reaus in Leiden en omge ving gaan maandag open in verband met de dag van de architectuur LEIDSE CALERIEEN krijgen een veeg uit de pan van galerie Stelling Boos is Stelling, omdat de gemeente de subsidie in trekt. NIEUWSLIJN Jazzprijs: Max van Praag Award AMSTERDAM De jury van de Wessel Ilckenprijs zal van avond voor de eerste keer een nieuwe jazzprijs uitreiken: de Max van Praag Award. De Wessel Ilckenprijs wordt dit jaar voor de negende maal uitgereikt en is een solistenprijs waarnaar jonge musici in concoursvorm kunnen meedingen. De jury vond het een zinvolle gedachte om de naam van de onlangs overleden zanger Max van Praag blijvend aan het jazz- concours in Loosdrecht te verbinden. De naar de zanger ge noemde prijs is bestemd voor de meest waardevolle begeleider van één van de kandidaten die meedingt naar de Wessel Ilc kenprijs. Van Praag organiseerde als eerste een jazzconcours in Loosdrecht. De stichting Conamus heeft een bedrag van 1000 gulden beschikbaar gesteld voor de award. Het concours is de opening van het Loosdrecht Festival 1991. Inspectieboot voor monumenten AMSTERDAM De Stichting Monumentenwacht Noord-Hol land neemt vandaag in Amsterdam de eerste inspectieboot voor monumenten in gebruik. Met de boot is het makkelijker monumentale Amsterdamse panden te inspecteren dan met autobusjes. De Stichting Monumentenwacht inspecteert regelmatig monu menten en geeft zo nodig adviezen over het onderhoud, om te voorkomen dat eigenaren voor dure restauraties komen te staan. In Amsterdam inspecteert de Monumentenwacht jaarlijks 650 panden, waarvan ongeveer 400 aan of bij een gracht liggen. De academies voor bouwkunst in Groningen en Tilburg moe ten hun deuren sluiten. Minis ter Ritzen van onderwijs wil de opleidingen voor bouwkunst concentreren aan de hogescho len in Amsterdam en Rotter dam, met nevenvestigingen in Arnhem en Maastricht. De operatie is volgens Ritzen nodig om de kwaliteit van de opleidingen tot architect en ste- debouwkundige te verhogen. Hij baseert zich daarbij op een rapport van de adviescommis sie Rijnboutt, dat vorig jaar no vember uitkwam. Zijn keuze wijkt overigens ten dele af van dat advies. De com missie Rijnboutt adviseerde al leen de opleidingen in Amster dam, Rotterdam en Tilburg te handhaven. De architecten- bond en de HBO-Raad maakten zich ook sterk voor een oplei ding in het noordoosten van het land, bijvoorbeeld Zwolle. Vol gens Ritzen is met zijn keuze echter voldoende regionale spreiding gewaarborgd. Hij heeft mede gekeken naar de be reikbaarheid van de academies, die volgens Ritzen van belang is voor de studenten, omdat ze hun opleiding vaak naast hun baan moeten volgen. Aderlating Het verdwijnen van de acade mie voor bouwkunst betekent een forse aderlating voor Gro ningen. Architecten in opleiding uit het noorden wordt het on mogelijk gemaakt om naast hun werk een academie voor bouw kunst te bezoeken, zegt woord voerder S. Hiddema van de aca demie over het voornemen van minister Ritzen. Aan de Groningse academie voor bouwkunst, een deeltijd opleiding die is ondergebracht bij de Rijkshogeschool Gronin gen, studeren momenteel onge veer 70 studenten. De gemeente Groningen vecht het voorne men van minister Ritzen om de academie te sluiten. Via de fracties in de Tweede Kamer zal de stad een stokje proberen te steken voor het opdoeken van deze HBO-opleiding in Groningen. Burgemeester G. Brokx van Tilburg meent dat minister Rit zen zich moet schamen. Het behoud van de academie voor bouwkunst in Tilburg is volgens Brokx belangrijk voor de hele provincie Noord-Bra bant. „Je kunt merken dat de minister in Kerkrade geboren is. Tilburg ligt net zo dicht bij Bel gië als Maastricht. En Arnhem ligt vlakbij Duitsland. Als we zo het land gaan besturen, ken ik er nog wel een paar," aldus Brokx. LEIDEN De Stichting Stelling heeft in een brief op poten het college van B en W en de gemeenteraad meegedeeld dat de gelijknamige galerie onmogelijk kan blijven voortbestaan als het gemeente bestuur zijn voornemen ten uit voer brengt om de huursubsidie voor de stichting af te bouwen. Het stichtingsbestuur verwijt de olitiek weinig af te weten van et functioneren van Stelling en dat het te veel afgaat op gerucht en. De stichting geeft in haar brief hoog op van de activiteiten i het afgelopen jaar. „Stelling heeft kunnen concurreren met bekende nationale galeries en instellingen, waarmee het be staansrecht van het Leidse ini tiatief is aangetoond." De kri tiek dat Stelling niet inkomens- bevorderend zou zijn voor Leid se kunstenaars wordt door het bestuur van de hand gewezen. Volgens de stichting is het zeer onverstandig om alleen Leidse kunst te presenteren. Stelling volgt het beleid beken de kunstenaars in Leiden te la ten exposeren en een aantaj kunstenaars uit Leiden en de re gio in andere steden te presen teren. Het staat, volgens de stichting, buiten kijf dat dit be vorderlijk is voor het beeldende kunstbeleid in Leideh. De op vatting dat Stelling niet inko- mensbevorderend werkt wordt als „zeer onjuist" gekenschetst. „Meer belangstelling voor Stel ling en minder aandacht voor geruchten en onwaarheden zou beter op zijn plaats zijn", aldus de brief aan de politiek. Ook de kwalificatie dat Stel ling „een gewone commerciële galerie" is wordt door de stich ting terzijde geschoven. De ex ploitatielasten zouden alleen te dragen zijn dank zij de vrijwilli ge inzet en een financiële bij drage van drie Leidse kunste naars die full-time met de orga nisatie van Stelling bezig zijn. "Dit bewijst eens te meer hoe weinig de politiek af weet van het functioneren van Stelling en te veekaf gaat op geruchten." Lastenverzwaring door het wegvallen van de huursubsidie betekent de nekslag voor Stel ling, meent het bestuur van de stichting. "Een verhoging van de subsidie tot 30.000 gulden zou in verhouding tot de kos ten, inzet en het belang van Stelling voor het Leidse kunst klimaat eerder op zijn plaats zijn." De andere Leidse galeries krijgen in de brief aan het ge meentebestuur ook een veeg uit de pan. Het bestuur van Stelling geeft toe dat er natuurlijk spra ke is van een ongelijke situatie met betrekking tot andere gale ries (die geen gemeentelijke subsidie ontvangen), maar dat dat zeker geldt „gezien de kwa liteit van de programmering van Stelling en de contacten met het Op 1 juli wordt voor de zevende maal de Internationale Dag van de Architectuur gevierd. Archi tectenbureaus in Leiden en om streken openen één dag de deu ren, die verder het hele jaar ge sloten zijn, om het publiek een kijkje te gunnen in de keuken van de bouwkunst. De meeste architectenbu reaus in het district Leiden van de Bond van Nederlandse Ar chitecten (BNA) doen mee aan Poetry Award naar Egypte de 'Dag van de Architectuur'. Bureaus die hun deuren openen voor het publiek zullen herken baar zijn aan de BNA-vlag. Het gaat om architectenbureaus in de plaatsen Leiden, Oegstgeest, Warmond, Leiderdorp, Zoeter- woude, Katwijk, Noordwijk, Roelofarendsveen, Hoogmade, Voorhout, Sassenheim, Rijns- burg en Alphen aan de Rijn. De bedoeling van de Dag van de Architectuur is de aandacht van het grote publiek voor de gebouwde omgeving te stimule ren. Verspreid over het hele land is een programma opgezet met tentoonstellingen, forum discussies, wandelroutes, rond leidingen door steden en ge bouwen om mensen meer be wust te maken van de culturele en maatschappelijke betekenis van architectuur. Nederland is binnen Europa het eerste land geweest dat in 1985 op bescheiden schaal aan dacht heeft besteed aan de dag van de architectuur. Inmiddels is dit initiatief uitgegroeid tot een jaarlijks terugkerend evene ment. In Leeuwarden wordt van 28 op 29 juni de 'Nacht van de ar chitectuur' gehouden. De avond wordt ingeleid door enkele sprekers die ach buigen over het onderwerp 'bouwen en milieu'. Verder worden de resul taten tentoongesteld, en de winnaars bekend gemaakt van een publieksprijsvraag (thema: 'bouwen en recreatie') en een zelfde prijsvraag uitgeschreven voor architecten. Ook is er een maquettetentoonstelling met als thema 'fantasierijk bouwen'. In Amsterdam en Rotterdam is een aantal boot- en bustoch ten uitgezet. Rotterdam heeft sedert 1890 tot en met de ool- ogsjaren een arsenaal aan waar devolle jonge monumenten met internationale faam waarvan een 40-tal, tussen 10.00 en 17.00 uur, voor het publiek wordt opengesteld (onder meer de glazen fabriek van Van Nelle). In Den Haag (hotel Des Indes) debatteren de architecten Rob Krier, Carel Weeber en Rem Koolhaas over het thema 'Het einde van de stad' (hotel Des Indes, 20.30 uur). Het stichtingsbestuur wijst aan het slot van haar brief, be moeienis van de gemeente met Stelling resoluut van de hand. „Dit kan niet door het geven van zo'n minimale subsidie ge ëist worden," aldus Stelling. De jury van de Poetry Inter national Award heeft het Ere geld 1991 toegekend aan de Egyptische dichter Muham mad Afifi Matar. Deze onder scheiding, waaraan een be drag van 10.000 gulden is verbonden, wordt jaarlijks toegekend aan een dichter die om zijn poëzie wordt ver volgd of gevangen zit. Afifi Matar (1935) wordt als een van Egyptes belangrijkste dichters beschouwd. Hij stu deerde filosofie en debuteer de in 1968 met de bundel „Uit het notitieboek van de Stilte". In maart 1991 werd Matar gearresteerd omdat hij banden zou hebben met de Baath-partij. 'Een buitenkant die nieuwsgierig moet maken' vindt architect Abel Cahen v AMSTERDAM GPD de wereldpremière van „Dienstag aus Licht" van Karlheinz Stockhausen in het Muziektheater. De Holland Festival-directeur Jan van Vlijmen heeft Scala in Milaan verkeert in financiële problemen zich voor het festival vaii volgend jaar verzekerd zodat Stockhausen een ander onderkomen moest van bijdragen van de Toneelgroep Amsterdam en vinden. Het Nationaal Toneel. De Toneelgroep Amster dam brengt „Amphytrion" van Heinrich von Verder is nu bekend dat er werk van de compo- Kleist in de regie van Jürgen Gosch, het Nationaal nisten Nono, Milhaud en Isang Yun wordt uitge- Toneel „Iphigenie" van Goethe in de regie van voerd en dat het Russische programma van een Ger Thijs. Verder begint in 1992 een meerjarige paar jaar geleden een vervolg krijgt met de pre- theatercyclus waarin Oost-Europa centraal staat, sentatie van muziek uit Litouwen. Het danspro- Als eerste komt Tsjechoslowakije aan de beurt. gramma staat in het teken van het 35-jarig jubile- Het festival van 1992 staat voor het eerst sinds urn van Hans van Manen als choreograaf, van wie een aantal jaren niet meer in het teken van een tussen de 18 en 20 stukken worden gepresen- bepaald land. Een verrassing voor volgend jaar is teerd. i zijn ontwerp voor de uitbreiding van het Eindhovense Van Abbemu- FOTO GPD EINDHOVEN «ROB onderkomen werd deze week gepresenteerd. Het museum wordt bijna drie keer zo groot, kost bijna 24 mil- van Kropholler goeddeels in stand gehouden. De karakteris tieke toren volgens Cahen de enige zwakke plek van het be- GPD-MEDEWERKER 'Een buitenkant die nieuwsgie- rig moet maken', met dat idee joen gulden en kan eind 1995 staande gebouw moet plaats heeft architect Abel Cahen de worden geopend, uitbreiding van het Van Abbe- museum in Eindhoven vormge geven. Het voorlopig ontwerp museum tijdens de bouwwerk zaamheden, die op twee jaar worden geschat, worden geslo- Noodzaak Museum-directeur Jan Debbaut UW INTERIEUR 0PBERGIDEEEN hoort mmatimo maken voor een nieuwe, grote entree. Daarboven komen vier In het plan van Cahen wordt verdiepingen met tentoonstel- het bekende museumgebouw lingsruimten. De noodvoorzie- ning achter het museum wordt gesloopt. Rondom de bestaande bittere noodzaak dat bouw en aansluitend op de den. We zijn op alle nieuwbouw zijn glazen ruimten als bibliotheek, leeszaal en res taurant gesitueerd. VAN EXCLUSIV De kastenwanden van Exclusiv zijn een prima basis voor een stijlvol interieur. Schitterende kastenwanden met schuifdeuren op maat gemaakt en bijzonder geschikt voor slaapkamers e.d. Bij Noort Interieur vindt u het komplete programma van Exclusiv. Nuttige opbergsuggesties met vei rassende accessoires. Een verrijking voor elk interieur. Kom bij Noort eens kijken naar deze oogstrelende kasten wanden en laat u vrijblijvend adviseren over de juiste toon zetting van uw Interieur. Rijnstraat 74, Katwijk, telefoon 01718-29576. Donderdag koopovond, moandag gesloten. Abel Cahen heeft geprobeerd een 'aantrekkelijk, nieuwsgierig en afleesbaar' gebouw te ont werpen. „Ik hoop met dit ge bouw een bijdrage te leveren aan de klank van de beeldende kunst. Je moet niet weglopen voor die kunst, je moet er juist een antwoord op durven geven. Een museum ontwerpen vraagt om terughoudendheid èn tref zekerheid." De architect gaf desgevraagd toe dat het geen bescheiden ge bouw is, „maar dat was ook niet de opzet. Het is wel een com pact gebouw, helemaal op maat voor een uitstekend functione rend. vermaard museum." Door de wijziging van de entree ver wacht Cahen dat er meer men sen het museum zullen bezoe ken: „Het wordt nu een meer open. uitnodigend gebouw." Hoogstwaarschijnlijk zal het meent dat het plan een goede kans van slagen heeft. „Het is uitbrei- ebieden jasje gegroeid. We heb ben ruim tweeduizend stukken in onze vaste verzameling, die kunnen we nu zelden of nooit laten zien! Er is een prima bi bliotheek met die van het Stedelijk in Amsterdam een van de beste in Nederland maar je kunt er nu nauwelijks iets doen. Bovendien zijn de proble men qua bedrijfsvoering nu werkelijk heel groot." aldus Debbaut. De ideeën rond een uitbrei ding van het stedelijk Van Ab- bemuseum zijn niet nieuw. Al in 1956 gaf de eerste directeur van het museum. Edy de Wilde, aan dat het museum meer ruimte nodig had. „Dat is een geschiedenis met vallen en op staan geworden. Ook de volgen de directeuren Jean Leering en Rudi Fuchs hebben aan uitbrei ding gedacht. De uitbreiding in 1978 was een noodoplossing. Ik hoop dat we nu werkelijk een goede oplossing voor een groot aantal jaren hebben gepresen teerd." Je hebt zo van die tentoonstel lingen waarbij de nadruk meer op de kunstenaar zelf ligt dan op zijn of haar werk. Waar veel informatie gegeven wordt over 'de mens achter de kunstenaar' en de vrienden/klantenkring waar de kunstenaar deel van uitmaakt. De tentoonstelling van Anneke Boot is er zo één. Tussen haar schilderijen lig gen en staan ingelijste collages met herinneringen aan openin gen en recepties van vorige ten toonstellingen. Op alle foto's is de Leidse kunstenares het stra lende middelpunt: naast een jonge Ruud Lubbers, bij Hans Wiegel, met burgemeester Von- hoff, vrolijk babbelend aan de zijde van Til Gardeniers of Neelie Smit-Kroes, met Pim Ja cobs. Jules Croiset, etc. etc. Het is duidelijk dat mevrouw Boot in de betere kringen vertoeft en dat de tentoonstellingen en de verkoop in het buitenland pri ma verlopen. Daarnaast leert de geschreven informatie ons dat Boot een groot bewonderaar van Monet is, haar succes als portretschil deres nieuw is en dat kunstcriti ci haar werk neo-impressionis- tisch noemen (iets wat totale onzin is, want Signac en andere pointilisten werden rond 1886 neo-impressionisten genoemd). Anneke Boot schildert in een stijl die doet denken aan die van de impressionisten. Haar on derwerpen vindt ze veelal in Frankrijk, waar het impressio nisme naar wortels heeft, langs rivieren, aan stranden of op het platteland. Boot schildert alle daagse en hedendaagse onder werpen met een blik van ie mand van een eeuw geleden. Behalve het nabootsen van de stijl, leent zij ook de onderwerp keuze van de impressionistische schilders. De impressionisten wilden door middel van een nieuwe schilderstijl die minder gebonden was aan strikte re gels, een impressie van hun omgeving geven zoals zij die za gen. Boot schildert in Frankrijk ook haar omgeving, maar deze lijkt niet veel te verschillen van die van honderd jaar geleden. Haar schilderijen lijken niet van deze tijd. 'Jonge vrouw in Frans café' is hier een duidelijk voor beeld van: het meisje in het schilderij lijkt zo uit een tafereel van Renoir gelopen. Waarom gebruikt Boot haar talent want schilderen kan ze niet voor meer eigentijdse ta ferelen, wat op deze tentoon stelling beperlrt lijkt te blijven tot de portretopdrachten? Enke le jaren geleden maakte ze nog schilderijen van spoorwegem placementen en scheepswer ven, maar deze hebben plaats gemaakt voor de meer romanti sche. zoete en soms ronduit kitsch-schilderijen ('Jongetje met kip'). Wellicht is dit terug te voeren op de grote populariteit van dit soort hedendaags werk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 9