Cultuur
Exorcist III: vreemd vervolg
op paranormaal kassucces
Mooie Nikita moordt onder invloed
Fransman op Amerikaanse cocoonkussens
Donderdag 27 juni 1991
Redactie: 023-150241 Eindredactie: HOMME SIEBENCA Vormgeving: ANDRIES DETMAR
11
FILM
NIEUWSLIJN
Renovatie Filmmuseum kost 4 miljoen
Ongeveer een jaar geleden dacht het Nederlands Filmmuseum
in Amsterdam nog twee a drie miljoen gulden nodig te hebben
voor restauratiewerkzaamheden. Inmiddels blijkt dat bedrag te
zijn opgelopen tot een kleine vier miljoen gulden, omdat tijdens
de renovatie „allerlei moois" tevoorschijn kwam, dat behouden
moest blijven. De helft van dat bedrag is bijeengebracht door
drie sponsors, De Grolsche Bierbrouwerij Nederland B.V, de
Stichting VSB Fonds en the European Academy of Film Televi
sion. Ook draagt een aantal fondsen, waaronder het Prins Bem-
hard Fonds bij aan de financiering. Op 27 september zal het
Filmmuseum in het geheel gerenoveerde Vondelparkpaviljoen
opnieuw opengaan, met onder andere twee gloednieuwe filmza
len.
Praters de zaal uit
Het ergerlijke fenomeen van pratende bezoekers tijdens de film
voorstelling heeft het Amerikaans bioscoopconcem AMC ertoe
gebracht stappen te ondernemen. Met een no-talking policy in
troduceerde een Washingtons theater enkele weken terug de
mogelijkheid om luidruchtige bioscoopgangers te kunnen ver
wijderen. Na het publiek voor de voorstelling van de maatregel
op de hoogte te hebben gebracht, kunnen speciaal aangestelde
zaalwachten rumoerige bezoekers bij de tweede waarschuwing
de zaal uitzetten. Hun toegangsbewijs wordt dan niet vergoed.
Inmiddels lijkt de proef een succes; het publiek heeft positief ge
reageerd en de overlast is aanzienlijk afgenomen. De bioscoop
keten overweegt nu invoering van de maatregel in al haar thea-
Verloren gewaande speelfilm ontdekt
Bij het Filmmuseum is onlangs een verloren gewaande Neder
landse speelfilm teruggevonden. Het is Terra Nova, een drama
van Gerard Rutten uit 1934 over de drooglegging van de Zuider
zee. De film was de eerste Nederlandse lange speelfilm met ge
luid, en werd door Rutten geheel op lokatie in Volendam ge
draaid. De regisseur kreeg echter tijdens de montage onenigheid
met financier Willem Rienks, en trok zijn handen af van de toen
nog onvoltooide film. Een versie van Terra Nova heeft zonder
Rutten's medewerking in de bioscopen gedraaid, maar vlak
daarna verdween de film uit het zicht. Met het teruggevonden
(beeld)materiaal zal het Filmmuseum een kopie trachten te re
construeren, waarbij de oorspronkelijke muziek van H. Brandts
Buys zal worden toegevoegd.
Laatste Welles alsnog in de bioscoop?
Nu Orson Welles' meesterwerk Citizen Kane (1941) weer met
veel succes in de VS vertoond wordt, zal ook een poging worden
ondernomen om Welles' laatste film alsnog af te maken. Het
gaat om The other side of the wind, een rolprent over een filmre
gisseur in zijn nadagen, met John Huston in de hoofdrol. Produ
cent Frank Marshall en regisseur Peter Bogdanovich, destijds
nauw betrokken bij het project, zullen het tussen 1972 en 1977
geschoten materiaal gaan monteren. Problematisch is echter het
feit dat twee van Welles ex-vrouwen zich hebben opgeworpen
als beheerder van zijn nalatenschap, en inmiddels verwikkeld
zijn in een juridisch gevecht om het beeldmateriaal van diverse
onvoltooide films, waaronder ook The other side of the wind.
Nobody's Perfect:
De camera op
gluurstand
Zonder de suggestie van nog meer tollende hoofden had
The Exorcist III het misschien nog wel gered. Maar zo na
drukkelijk gepresenteerd in het verlengde van zijn grote
voorganger kon deze merkwaardige horrorfilm alleen
maar tegenvallen.
Het verhaal begint met de intro
ductie van inspecteur Kinder
man, die destijds de zaak rond
de beheksing onderzocht. We
zijn vijftien jaar verder, en tot
verbazing van Kinderman wor
den er moorden gepleegd die
sterk overeenkomen met de
praktijken van een reeds lang
geëxecuteerde serial killer. Deze
stierf op dezelfde avond dat in
het huis in Georgetown de dui
vel definitief werd uitgebannen.
Kinderman's onderzoek leidt
hem naar een psychiatrische in
richting waar hij in de isoleercel
niemand minder dan vader
Karras aantreft, de priester die
tijdens de eerste uitdrijving het
leven liet. Maar is deze aan ge
heugen verlies lijdende man in
derdaad de priester?
Anders dan zijn bloederige
voorgangers en ook het gros van
het huidige griezelgenre, is The
Exorcist III niet een film die het
van de effecten moet hebben.
Pas ruim een uur na het begin
introduceert regisseur/auteur
William Peter Blatty het eerste
paranormale verschijnsel, en
blijft vervolgens de boot afhou
den tot aan de spectaculaire fi
nale. We worden eigenlijk meer
geconfronteerd met de getor
menteerde zieleroerselen van
Kinderman, waarin Blatty zijn
pessimistische levensvisie bot
viert.
Allemaal reuze interessant,
maar het leidt de aandacht wel
af van een verhaal dat toch al
niet gemakkelijk te volgen is.
Daar komt nog bij dat veteraan
George C. Scott zich zo gekweld
door de film heen worstelt, dat
je verwacht dat de op het eind
opduikende exorcist hem wel
het eerst zal aanpakken. Al met
al veel te afwijkend voor een
film die gepresenteerd wordt als
het logisch vervolg op een kas-
ln de zomermaanden willen be
paalde distributeurs zich nog
wel eens van een notoire over-
valtactiek bedienen. Een film
die al een tijdje op de planken
ligt en die eigenlijk alleen maar
geschikt is voor het pulprek in
de videotheek, wordt plots in
een hele reeks theaters ge
dumpt om zodoende in een
klein aantal weken zo veel mo
gelijk geld in het laadje te bren
gen.
Die tactiek past distributeur
Concorde deze week toe met
Nobody's Perfect, een zoge
naamde 'zomerse' film, vol tie-
ner-onderbroekenlol en seksis
me, met als voornaamste loca
ties de kleedkamer van een
meisjes-tennisteam en een
slaapkamer op de high-school.
Als alibi om z'n camera daar in
de gluurstand neer te zenen,
heeft regisseur Robert Kaylor
een verhaaltje in petto over
twee vrienden die knoeien met
examenuitslagen en wedden
schappen over de tenniswed
strijden van schoolteams.
Het lijkt in alle opzichten een
fijn plan om één van de twee in
een meisjeskamer te statione
ren, zodat hij deel kan uitmaken
van het meisjes-tenniateam.
Deze Stephen/Stephanie leeft
zo Shelly, op wie hij al lana ln
stilte verliefd was, van heel na
bij kennen. Dat is het begin van
veel gedoe met half afgesloten
badkamers, plotse verkleedpar
tijen, meisjesgeheimpjes, ge
scheurde nylons, pruiken en
b.h.'s.
En het wordt vast nog veel leu
ker wanneer Stephens ouders
onverwachts langskomen en
hun veelbelovende zoon in
meisjeskleren zien rondhuppe
len. Die stompzinnigheid wordt
ons door distributeur Concorde
in niet minder dan twintig thea
ters voorgeschoteld met
recht een overval.
Eén van de grootste Disney-klas-
siekers aller tijden, 'Cinderella', uit
1950, wordt in Nederland op
nieuw uitgebracht als 'Assepoes
ter'. 'Assepoester' was de eerste
echt grote hit voor de Disney-stu-
dio's sinds 'Bambi'. Gedurende de
oorlogsjaren waren de opbreng
sten van veelgeprezen films als
'Pinocchio' en 'Fantasia' achterge
bleven bij de verwachtingen van
Walt Disney, maar de keuze voor
'Cinderella' als het verhaal dat de
studio uit de zorgen moest halen,
bleek een gouden greep. Mack
David, Jerry Livingston en Al Hof
fman kregen een Oscar voor het
liedje 'Bibbidi-Bobbidi-Boo'. De
Nederlandse stemmen zijn van
onder anderen: Joke de Kruyf (As
sepoester), Ryan van de Akker
(Anastasia), Carry Tefsen (Drizel-
la) en Annet Nieuwenhuyzen
(Stiefmoeder).
De jonge cineast Luc Besson is een voor
aanstaand exponent van de modieuze
Franse film. Samen met generatiegenoot Je-
an-Jacques Beineix {Diva, Betty Blue)
maakt hij films die eruit zien als uiterst ge
stileerde reclamespots, films die veel gevoe
lens suggereren, maar die slechts zelden
waarmaken. De gevestigde Franse filmkri
tiek laat geen spaan heel van het holle pa
thos van deze heren, maar het jonge pu
bliek komt er in groten getale op af.
De inhoud van de films van Beineix en Bes
son is op de keper beschouwd steeds de
zelfde en niets meer dan een triviale boeke
treeks-problematiek. Twee mooie jonge
mensen houden van elkaar, maar de wereld
om hen heen is slecht. Nikita volgt het ver
trouwde traject, hoewel de hoeveelheid on
gemotiveerd geweld die Luc Besson hier ge
bruikt nieuw is.
We maken kennis met een groepje drugs
verslaafden dat een apotheek overvalt, een
onderneming die eindigt in een enorm
bloedbad, vanzelfsprekend gefilmd in een
feëriek tegenlicht, want alles moet er altijd
'mooi' uitzien bij Besson.
Hoofdpersoon is de mooie Nikita (rol van
Anne Parrilaud), de enige overlevende van
de overvallers die onder invloed van de do
pe zonder pardon een agent doodschiet. Ze
is onaangepast en agressief en dat trekt de
aandacht van de geheime dienst. Officieel
sterft ze in de gevangenis aan een overdo
sis, in werkelijkheid wordt ze in een bunker
opgeleid om voor de dienst vuile zaakjes op
te knappen. Haar instructeur is Bob, een
harde jongen, maar ook de enige die aan
haar verjaardag denkt dan brengt hij een
taart met kaarsjes. Veel verder komt Besson
niet in het suggereren van Bob's liefde voor
Nikita (die nu Marie heet) en hij probeert
dit fundamentele tekort te compenseren
met het omstandig tonen van vuurwapens,
karatelessen en de steeds kortere rokjes van
Marie.
Dat uiterlijk vertoon, dat in de plaats komt
van emoties en personages is kenmerkend
voor deze jonge Franse cinema en daarin
ligt het verschil met om het even welke
klassieke policier. Bij een regisseur als Jean-
Pierre Melville waren de stilering van de
omgeving en het geweld altijd een gevolg
van iets, de uiting van eenzaamheid, van
gefrustreerde liefde; bij Beineix en Besson
worden die dingen slechts gesuggereerd
het gaat hen echter om niets anders dan het
oogverblindend tonen van hun trucs. Nikita
is het zoveelste voorbeeld hiervan een
film met de diepgang van een poster, ge
maakt voor de 'zap-generatie', die nooit
heeft geleerd lang naar een beeld te kijken.
FILMS IN LEIDEN
WILFRED SIMONS
op handen wordt gedragen. In
de Engelstalige wereld is hij niet
zo bekend, vooral omdat Ame-
r. i r-, J. I UClvCHU, VUUIdl UII ïual rvilic-
Gerard Depardieu ,s een veelge- rikanen de nei jn hebben om
vraagd acteur, die in eigen land ,euke Fransc ffl^n Ho|lywood
FILMTIPS VOOR VOLGENDE WEEK
oslecht oomatig oooredelijk oooogoed ooooouitstekend
PARIS, TEXAS LVC ooooo
Na een.langdurig verblijf in de woestijn, duikt Travis (Harry Dean
Stanton) plotseling weer op. Samen met zijn zoontje Hunter gaat hij
op zoek naar zijn vroegere vrouw, Nastassia Kinski. Ze vinden elkaar
elkaar wel, maar een hernieuwde romance zit er niet in. Prachtige
film van genie Wim Wenders.
JU DOU KIJKHUIS oooo
Een jonge vrouw wordt als echtgenoot verkocht aan een oude man,
die haar slaat. Zij wordt verliefd op de pleegzoon van de man en raakt
zwanger van hem. De bedrogen echtgenoot zint op wraak. De film is
in het land van herkomst, China, verboden.
SLEEPING WITH THE ENEMY GREENWAY ooo
Julia Roberts probeert te ontsnappen aan haar enge echtgenoot door
haar eigen dood te ensceneren en een nieuw leven te beginnen. De
echtgenoot vermoedt echter iets...
THE HARD WAY LIDO ooo
Fimacteur Nick Lang (Michael J. Fox) loopt een tijdje mee met een
under cover-agent (James Woods), die het verwende ventje niet ziet
zitten. Maar als de agent bedreigd door een psychopatische killer,
heeft hij alle hulp nodig.
'MERMAIDS LIDO 3, EURO 1 ooo
De vrijgevochten en sexy Rachel (Cher) en haar ingetogen dochter
Charlotte (Winona Ryder) worden allebei verliefd. Het onderhouden
van de liefde blijkt echter moeilijker dan het opwekken ervan
over te laten maken (zo werd
Trois Hommes et un Coufpn tot
Three Men and a little Lady).
Regisseur Peter Weir moest ja
ren wachten totdat Depardieu
een gaatje kon vinden om sa
men met hem de komedie
Greencard te maken. Het resul
taat mag er zijn, maar toch liep
de omvangrijke Fransman dit
voorjaar de Oscar voor de beste
acteur mis. Niet-artistieke mo
tieven liggen hieraan waar
schijnlijk ten grondslag: Depar
dieu haalde zich de woede van
de Amerikaanse vrouwenorga
nisaties op de hals door in een
interview te erkennen dat hij als
jongen betrokken was geweest
bij de verkrachting van een
De Verenigde Staten is een na
tie van immigranten, maar niet
temin is het tegenwoordig be
hoorlijk moeilijk om een ver
blijfsvergunning voor het land
te krijgen. Daarvoor is een
Green Card nodig en wie die
niet kan bemachtigen, wordt als
illegal alien zó het land weer
uitgeknikkerd. De Franse com
ponist Georges Fauré (Gerard
Depardieu), die met uitzetting
wordt bedreigd, vindt tot zijn
geluk de New Yorkse Brontë
Parrish (Andie McDowell) be
reid met hem te trouwen. Niet
uit liefde, maar om de Green
card. Brontë doet hieraan mee,
omdat zij als getrouwde vrouw
aanspraak kan maken op een
prachtige penthouse met een
grote plantenkas, waarin zij, als
botaniste, natuurlijk zeer geïn
teresseerd is.
De Immigratiedienst wordt
echter achterdochtig, als bij een
bezoek aan de Fauré's de gast
heer niet eens zijn eigen toilet
kan vinden. Ze stellen een na
der onderzoek in, zodat de twee
elkaar nu beter moeten leren
kennen. Nu komt het sterkste
deel van de film: het aantrekken
en afstoten van de twee, die el
kaar aanvankelijk absoluut niet
zien zitten (hij een ongelikte
beer. vleeseter, zij een intellec
tueel liepje, vegetarisch, caffeï-
nevrij) maar die gaandeweg tot
elkaar komen. Daarbij verdie
nen de prachtige interieurs, ge
heel in verantwoorde cocoon-
stijl, èen aparte vermelding.
Ook krijgen we vanaf het balkon
mooi uitzichten op de altijd fo-
Andie McDowell en Gerard Depardieu vliegen elkaar in de haren.
togenieke skykline van New
York.
Gabriel Fauré maakt kennis
met de vrienden en vriendinnen
van Brontë, die bijzonder van
de echte, rauwe man gechar
meerd zijn. Tijdens een etentje
met intimi vraagt een bevriend,
cultuurminnend echtpaar of de
componist eigen werk op de
vleugel wil spelen. Gabriel kan
echter niets verzinnen, zodat
hij, als ze aandringen, maar een
eind op het instrument
wegramt. De dames zijn ge
schokt, maar bij de heren in het
gezelschap slaat Gabriels bra-
De film komt tot een climax
als Brontë en Gabriel bij de Im
migratiedienst aan de tand wor
den gevoeld over hun relatie.
Een happy-ending krijgt de film
niet, maar van een ongelukkig
slot kan ook niet worden ge
sproken, want de twee zijn hoe
dan ook getrouwd. Filmcritici
prezen Greencard, dat volgende
week in Euro 2 in Alphen draait,
als 'verfrissend' en als 'een blij
vertje'.
In deze rubriek wil ik ook nog
even stilstaan bij een grappig
initiatief van het Kijkhuis. Daar
wordt komende week op drie
opeenvolgende avonden (dins
dag, woensdag en donderdag)
de trilogie Back to the Future
van Robert Zemeckis vertoond.
Voor liefhebbers!
BIOSCOPEN
LEIDEN
LIDOl tel. 071-124130
Steenstraat
The hard way a i dag 19, 21 15. vr
za zo wo 14.30.
LID0 2
Silence of the lambs 1 b jrdag
18.45, 21.15. vrooK 14.15.
LID03
Mermaidsa i dag. 19. 21 15.vrza
zo wo ook 14.30
LID0 4
Not without my daughter a idag
18.45,21.15. vrza zo wo ook
14.15.
LID0 4
Assepoester a i azowo 14.30
STUDIO tel. 071- 133210
Steenstraat
Dances with wolves al. dag. 20.zo
ook 14.
LUXOR tel. 071-233192
Stationsweg
The Doors 16 jr.. dag. 18.45,21 15
zo ook 14.15.
TRIANON
Breestraat
ElineVerea l dag 19
Misery a l dag. 21.15
ALPHEN AAN DEN RIJN
EURO 1 tel. 01720-20800
Mermaids a l dag. 18.45, 21 15. za
wo 13.45. 18.45.21.15. zo 13.45.
16.15.18.45.21.15
EURO 2
Greencard a l dag. 18.45.21.30 za
wo 13.45,18.45,21.30 zo 13.45.
16.15,18.45.21.30
EURO 3
The Rookie 16 jr.. dag. 18.30.21.16
za wo 13.30.18.30. 21.15 zo
13.30,16.18.30.21.15.
EURO 4
Dances with wolves al. dag. 20.15
EURO 4 (Kindervoorstelling)
Assepoester a.1.. za wo 14. zo 14, 16
VOORSCHOTEN
GREENWAY tel. 071-614354
De onfatsoenlijke vrouw 16 jr.. vr t/m
20 21.15.
Look who's talking too a I vr t/m zo
15.45, 19. wo 15.45.
Sleeping with the enemy 12 |r. vrt/m
zo 21.15. ma t/m do 20.15.
The Russia house a.l. vr t/m zo 19.
ma t/m do 20.15.
Teenage Mutant Ninja turtles a I
vr/tmzo 15.45. wol 5.45
Daantje de wereldkampioen a /a
zo wo 14.
FILMHUIZEN LEIDEN
KIJKHUIS tel. 071-142895
Vrouwenkerksteeg
Ju Dou vr za en d> wo do 19.30.
21.45.
Awakenings vr za 20. 22.15
Back to the Future 1 d> 20.22.15
Back to the Future 2 wo 20. 22.15
Back to the Future 3 do 20. 22.15
LVC tel. 071-146449
Breestraat
Paris. Texas do vr za 21 15
DEN HAAG
ASTA 1 tel. 070-3463500
Mermaids a l dag. 14. 18.45.
21.30. zo 13.15. 16. 18.45. 21.30
ASTA 2
The Doors 16 jr dag. 14. 18.45.
21.30, zo 13.15. 16. 18.45.31.30
ASTA 3
Le Brazier 12 jr.. dag. 14.18.30 zc
13.15,16.18.30.
ASTA 3
Dances with wolves al, dag. 20.45
BABYLON 1 tel. 070-3471656
Nikita 16jr .dag 14, 18 45.21 30.
za zo 13.45. 16.15. 18.45.21 30
BABYLON 2
The Bonfire of Vanities a.l dag
18 45. 21.30. vr ma di do ook 14
BABYLON 3
FILMZOMER '91
My left foot vr 13.30. 18.45. 21 30
Dangerous Liaisons za 13 45, 16 15.
18 45.21.30.
Music Box zo 13.45,16.15. 18.45.
21.30.
Storia d'Amore ma 14,20.
Falstaff di 13.30, 18.45, 21.30
Do the right thing wo 13.30.18.45,
21.30.
Jesus de Montreal do 13 30. 18 45.
21.30.
CINEAC 1 TUSCHINSKI tel. 070
3630637
Silence of the lambs 16 jr dag 14
18.45, 21.30 ZO 13.15, 16. 18.45.
21.30.
CINEAC 2
The Excorcist III 16 jr.. dag. 18.45
21.30. vr ma di do ook 14
CINEAC 3
Luilekkerland a i .dag 14. 18 45.
21.30 zo 13.15.16. 18.45.21.30
METROPOLE 1 tel 070 3456756
Not without my daughter a i dag
14. 18.45. 21.30 ZO 13.15,16.
18.45.21.30.
METROPOLE 2
Nobody's Perfect a l dag 14.
18.45. 21.30zo 13.15. 16. 18.45.
21.30.
METROPOLE 3
Dances with Wolves a I dag 14
20.30.
METROPOLE4
Milou en mai. Reünie op het platte-
land a.l dag. 14. 18.45. 21.30 ZO
13.15,16.18.45.21.30.
METROPOLE5
Filofax a I .dag. 14. zo 13.15. 16.
METROPOLE 5
Greencard a i dag. 18.45, 20.30
ODEON 1 tel. 070 3642400/3642401
The Hard Way 16 jr dag 13 45,
18.45,21.30. zo 13 30.16. 18 45.
21.30.
ODEON2
Sleeping with the enemy a i dag
13.45. 18.45. 21.30. zo 13.30. 16.
18.45,21.30.
ODEON3
Predator II 16 jr.. dag. 13 45. 18 45.
21,30. zo 13.30,16. 18.45.21 30
ODEON 4
Look who's talking too a I.. 13 45,
18.45, 21.30, zo 13.30. 16, 18.45.
21.30.
I
George C. Scott als de gekwelde inspecteur Kindermann.