Kunst Recordaantal koren op Arnhems festival Folkloristisch Danstheater op goede weg Graficus-filosoof Jurriaan Andriessen overleden Yes enthousiaster dan het publiek Indische vorstenportretten tonen trotse vastberadenheid Optische verontrusting Dinsdag 25|uni1991 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYCROK JAN RUSDAM SASKIA STOEUNCA Eindredactie: RAYMOND PEIL Vormgeving: RUTCER J HOOGERDUK 9 Voor het concours van het In ternationaal Koorfestival 1991, dat van 28 juni tot en met 5 juli in Arnhem wordt gehouden, hebben zich meer dan 100 ko ren uit 28 landen aangemeld. De organisatie van het Interna tionaal Koorfestival noemt dit een record-aantal. Het is echter nog lang niet ze ker dat die ook allemaal zullen komen: met name de komst van acht koren uit de Baltische sta ten Estland en Letland is nog onzeker. Volgens de organise rende Stichting Samenwerken de Korenorganisaties hebben deze koren problemen om visa te verkrijgen. Directeur Andries Ponsteen: „Het is duidelijk dat de andere Russische ensembles veel ge makkelijker toestemming krij gen om naar Nederland te ko men." Officieel duurt het drie weken voor een Sovjetburger over zijn visum kan beschikken, maar in het geval van de Balti sche koren blijkt dit veel langer te duren. Om de procedure te versnellen hebben de SNK bij het ministerie van buitenlandse zaken, waar de aanvragen via de Sovjet-autoriteiten uiteinde lijk op tafel komen, aangedron gen op voorrang voor de betref fende koren. Recent kwam het bericht dat een Joegoslavisch koor niet komt wegens ziekte van de diri gent. Deze plaats wordt ingeno men door het koor Bicol Herri- tage uit de Filippijnen, dat na lang wikken en wegen op het laatste moment alsnog besloot zich aan te melden. Het Internationeel Koorfesti val, dat in 1987 rond de 20.000 bezoekers trok, kreeg de begro ting pas onlangs rond, toen de gemeente Arnhem met een ex tra subsidie van „enkele tien duizenden guldens" over de brug kwam. In de begroting is uitgegaan van eenzelfde aantal bezoekers als vier jaar geleden, maar volgens de SNK is dank zij de bredere opzet van het festi val de kans groot dat er dit jaar een nieuw bezoekersrecord wordt gevestigd. Concerten worden buiten Arnhem in 28 plaatsen in Ne derland gegeven. In de Wasse- naarse dorpskerk worden op 2 juli concerten gegeven door het Wassenaar Vocaliter, het Vo- kalenensemble Trauschel uit Giessen (Duitsland), het Cham ber Choir Versija uit Riga (Sow- jet Unie) en het Treasure Staff Choir uit Kenia. AMSTERDAM ANP Het Folkloristisch Dansgezel schap gaat door op de ingesla gen weg. Dat staat in het Be leidsplan 1993-1996 van het dansgezelschap. Uit onderzoek blijkt dat het publiek tevreden is. De vakgroep massacommuni catie van de Universiteit van Amsterdam heeft een onder zoek gehouden onder bezoekers bij de voorstellingen van het programma 'Dansend langs de Zijderoute' in de drie steden Amsterdam, Kampen en Oos terhout. In totaal werden 827 vragenlijsten uitgedeeld, waar van driekwart werd ingevuld en geretourneerd. Uit het onder zoek komt duidelijk naar voren dat het gezelschap een grote, vaste achterban heeft. Bijna driekwart van de bezoekers be kijkt een of meer program m ma's van het gezelschap. Volgens de onderzoekers werkt een voorstelling van het Folklo ristisch Danstheater bovendien drempelverlagend, want de be zoeker van het dansgezelschap behoort tot de „niet intensieve gebruiker" van theater. Drie kwart van de ondervraagden bezoekt slechts enkele malen per iaar een theater. Ook blijkt de helft van het publiek van buiten de gemeente waar de voorstelling plaats vindt te ko men. Volgens het dansgezel schap toont het onderzoek aan dat het Folkloristisch Dansthea ter goed functioneert. Ook het eerder dit jaar gepresenteerde onderzoeksrapport van de Di- rektie Overleg Dansgezelschap pen (DOD) over het Nederlands publieksbezoek aan dansvoor stellingen (1986-1990), onder schrijft dit. Na het Nationale Ballet is het Folkloristisch Dans theater naar publieksbereik en gemiddelde zaalbezetting het tweede dansgezelschap in Ne derland. TOON HERMANS ZAL BEGIN 1992 zijn rentrée maken in het theater. In januari start de 74- jarige cabaretier een toumee langs een beperkt aantal thea ters in steden in Nederland en België. In het najaar beginnen de repetities voor de theater show met een zes-mans orkest. De show, zo meldt Hermans, is op dit moment „op papier zo goed als klaar". HAARLEM GPD De Heemsteedse graficus/tekenaar/schrijver/componist Jurriaan Andriessen is vorige week op 39-jarige leeftijd overleden in het Spaame Ziekenhuis. Jurriaan was een telg uit de bekende An driessen-familie die een belangrijk stempel heeft gedrukt op het culturele leven in Nederland. De componist Hendrik was zijn grootvader, beeldhouwer Mari zijn oudoom en oud-stadsarchitect Nico Andriessen is zijn vader. De componisten Jurriaan en Louis Jurriaan maakte vooral naam met twee unieke projecten, waar aan hij in beide gevallen jaren werkte. In 1983 trad hij naar buiten met Portret van I ledwig, waaraan hij meer dan zes jaar bijna dag en nacht had gewerkt. Het getekende portret van zijn echtgenote was opgebouwd uit in totaal 54 muziekstukken, in uiteenlopende sferen, van Bach tot Satie tot boogje-woogie, maar alles in een ei gen stijl. 'Muziek voor het oog' zo werd het portret genoemd. An driessen maakte er later een grammofoonplaat van en hij voerde het verschillende keren uit. Al in de periode dat hij aan het Portret van Hedwig werkte raakte hij in de ban van een zelfverzonnen we reld. die hij tot in de kleinste details uitwerkte in het boek Eldorica, dat vorig jaar verscheen en waarvan 5000 exemplaren werden ver kocht. Eerder dit jaar zond de IKON een documentaire uit naar aanleiding van dit boek. In 1982 exposeerde Andriessen grafisch werk dat later in het boek terecht zou Icomen. BIJ DE RAJA van Sika pasten de rijkssieraden op een tafel tje, de susuhunan van Surak- arta had voor zijn schatten 29 Indische schoonheden tot zijn beschikking. YES-CONCERT te vergelij ken met het aanschouwen van een gezellig feestje van alle intriganten uit 'Dallas' en 'Dynasty' samen. Prinsjes en prinsesjes in het vorster machthebbers nogal eens pleegden te gebruiken ten be hoeve van eigen verrijking. De geschiedenis kreeg ten slotte zijn loop zonder de be moeienis van het verre Neder land: Nederlands-Indië werd de - - ertolijf van Yogjakarta. Republiek Indonesië. De rol van de vorstenhuizen is echter zeker niet uitgespeeld: nakomelingen vervullen functies in het parle ment en het leger, of spelen een actieve rol in de zakenwereld. Zij worden bovendien door veel Indonesiërs beschouwd als fak- FOTO CPO keidragers van een rijk cultureel verleden. De expositie in het Tropenmuseum geeft daarvan een boeiende illustratie. Dat veel dateringen van foto's in middels niet meer waren te achterhalen, is jammer, maar geen wezenlijk gemis. NIEUWSLIJN Expositie Oosters porcelein i UTRECHT Van 30 juni tot 2 september is in Slot Zuylen de tentoonstelling 'Pronken met Oosters Porselein' te bezichtigen. Het gaat daarbij om porselein dat de Verenigde Nederlandse i Compagnie tussen 1604 en 1795 uit China en Japan naar Ne derland bracht en dat de huizen van rijke burgers sierde. De i voorwerpen op de tentoonstelling zijn afkomstig uit de collec tie van Willem Baron van Verschuur die begin deze eeuw ruim drieduizend stuks porselein verzamelde. Hij vermaakte zijn collectie aan de staat met de bepaling dat deze een plaats moest krijgen in het Gemeentemuseum van Arnhem. Dit mu- seum heeft een keus gemaakt uit zijn verzameling voor de ten- l toonstelling in Slot Zuylen. Finalisten Jazzfestival Loosdrecht LOOSDRECHT De jury van het Loosdrecht-festival 1991 heeft na lang beraad vier kandidaten genomineerd, die in aan merking komen voor de Wessel Ilckenprijs. Drie namen waren direct al bekend, voor de vierde kandidaat waren er drie moge lijkheden waaruit, een dag na de voorrondes, uiteindelijk toch één naam naar voren is gekomen. De vier finalisten zijn Jesse van Wuller (gitaar), Kind of Blue (drie zingende dames), Juraj Stanik (piano) en Ben Herman op de alt-saxofoon. Het kwartet strijdt vrijdag 28 juni om de Wes sel Ilckentrofee. Van de finale wordt door de NOS-radio opna men gemaakt. De finale in De Swingboei is tevens de start van het Loosdrecht-festival 1991. Na de finalisten volgt een optre den van Rita Reys en het trio Pim Jacobs. Tentoonstelling 35 jaar keramiek ROTTERDAM In het Rotterdamse Museum Boymans-Van Beuningen is tot en met 25 augustus een overzichtstentoon stelling van de keramist Jan Van der Vaart te zien. Van der Vaart is één van de meest toonaangevende keramisten in ons land. Hij introduceerde kort na de oorlog een nieuwe visie op vorm en kleur, gebaseerd op de Bauhaus-traditie en in de zes tiger jaren een nieuwe vormentaal. Zijn invloed op de heden daagse keramiek werd duidelijker sinds hij eind jaren zestig hoofddocent keramiek werd aan de Amsterdamse Rietveld academie. De afgelopen jaren wordt de eigenheid van zijn werk ook internationaal erkend. RECENSIE LOUIS DU MOUUN Concert Yes, Gehoord: 23 juni, Ahoy, Rotterdam. Voor wie de afgelopen twintig jaar Yes heeft gevolgd, moet al- - leen al het zien van de huidige superbezetting een groot genot zijn. Te vergelijken met het aan schouwen van een gezellig - feestje van alle intriganten uit ij'Dallas' en 'Dynasty' samen. Het wonderbaarlijke van de on verwachte reünie van de Britse ^^symfonische rockformatie is echter dat ze ook echt zinvol -lijkt: een uitverkocht Ahoy werd zondagavond getracteerd op een daverend marathonconcert van acht zeer geïnspireerde ve- teranen. De verwachtingen bij de 'Yes- men' zelf ten aanzien van 'Rot terdam' waren hoog gespannen, "gegeven het feit dat er opnamen werden gemaakt voor een op stapel staand live-album. Daar- :bij werd gerekend op een soort- gelijk enthousiasme als de i groep destijds (1977) van pas kwam bij het vastleggen van re- pertoire voor de in 1980 ver- .schenen dubbelaar 'Yesshows'. Anders dan eerder in de Ver- enigde Staten op deze Round the world in 80 dates tour' ble- i ven de 7000 Nederlandse ge- trouwen evenwel zuinig met ;hun respons. Te zeer geïmpo neerd of toch vanwege de hoge- :re gemiddelde leeftijd (dertig 'plus) dan die van de Ameri- kaan se aanhang? In elk geval moest zanger Jon Anderson (minder theatraal dan voor heen) tijdens de enige toegift 'Roundabout' de zaal nog eens flink aanmoedigen om overeind te komen. Het meest verbazingwekken de aan deze 'turboversie' van Yes, na de voor onmogelijk ge houden verbroedering zelf en de daaruit voortvloeiende spel vreugde, is het uitstekend sa mengaan van een aantal dub bele instrumenten: twee toetse nisten (Tony Kaye en Rick Wa keman), twee drummers (Alan White en Bill Bruford) en twee gitaristen (Steve Howe en Tre vor Rabin). Die 'overcapaciteit' gekoppeld aan de afzonderlijke reputaties betekent echter ook de aanwezigheid van een soort tijdbom. Dat er veel ego's tevreden ge steld moeten worden, daarover bleef in Ahoy geen twijfel be staan. Iedereen, tot en met bas sist en 'groepsherder' Chris Squire toe, kreeg de gelegen heid via een minutenlange solo zijn niet geringe vakmanschap te demonstreren. Dat compro mis haalde uiteraard soms de vaart uit de show, maar zodra op het ronde roterende podium de groepsgedachte weer de bo ventoon voerde, klonk Yes in drukwekkender dan ooit. Zowel bij alle klassiekers (waaronder het langgerekte 'Yours is no dis grace' als opening, 'And you and I', 'I have seen all good people') als bij de paar uitverko ren nummers van het pas ver schenen zestiende album' 'Union' (met name 'Lift me up'). EXPOSITIE RECENSIE FRANCOISE LEDEBOER Expositie: Vorsten in Nederlands-Indië Gezien: Tropenmuseum, Linnaeusstraat 2, Amsterdam. Te zien tot en met 1 september, ma. t/m vrij. van 1000 tot 17.00 uur. za. zon- en feestdagen van 12 00 tot 17.00 uur. De eerste blikvanger op de ex positie van vorstenportretten uit het voormalige Nederlands- Indië in het Tropenmuseum is een foto van de rijk uitgedoste Hamengkoe Boewono VII, de sultan van Yogjakarta die leefde van 1877-1921. Het imposante portret op posterformaat be paalt meteen de sfeer waarin de bezoekers zullen verkeren: de verzamelde vorsten, hun fami lieleden en onderdanen stralen zonder uitzondering de trotse vastberadenheid uit waardoor de Nederlanders na de Tweede Wereldoorlog ten slotte het on derspit zouden delven. Al vanaf het begin van hun koloniale activiteiten in Neder lands-Indië moesten de Hol landse bestuurders en kooplie den terdege rekening houden met deze gezagsdragers. Zij troffen bij hun komst in de 16- de eeuw een groot aantal vor stendommen aan waarmee de Verenigde Oostindische Com pagnie om te beginnen han delsverdragen sloot. Zo werd het alleenrecht verkregen voor met name de handel in spece rijen en werden de concurre rende Portugezen buiten de deur gehouden. Daarna volgde de fase dat de politieke macht van de vorsten aan banden werd gelegd: zij mochten in functie blijven, maar moesten zich wel onvoor waardelijk loyaal tonen tegen over het Nederlandse gezag. Aan het begin van deze eeuw werd de vorsten na een reeks conflicten een grote mate van zelfbestuur verleend. Toen de Tweede Wereldoorlog begon, was Nederlands-Indië inmid dels verdeeld in 278 zogenoem de „zelfbesturende landschap pen", die 60 procent van het to tale grondgebied in beslag na- Kaartjes Ouderen onder de kijkers heb ben in het algemeen nog pre cies het op school ingestampte rijtje eilanden in het hoofd; voor de jongere generatie zijn handi ge kaartjes opgehangen om dui delijk te maken waar op de kaart we de verschillende vor sten moeten plaatsen. De sa menstellers wijzen erop dat de rijkjes in Nederlands-Indië gro te verschillen in omvang, macht en cultuur vertoonden. De 60 geselecteerde foto's maken dat inderdaad duidelijk. De meest welvarende en geci viliseerde machthebbers von den we terug op Java, waar die van Yogjakarta en Surakarta in dat opzicht de kroon spanden. De sultans Hamengkoe Boewo no VI (geportretteerd in 1865), opnieuw Hamengkoe Boewono VII (in 1910) en Hamengkoe Boewono VIII (in 1929) hangen naast elkaar: de drie mannen zijn opvallend rijk uitgedost. Een veelzeggend detail zijn de talrijke onderscheidingen op de borst van de achtste sultan: de Nederlanders vonden het ken nelijk belangrijk hem te vriend te houden en strooiden daarom kwistig met medailles. Ook Paku Buwono X, de sushunan (heerser) van Surakarta, is op een foto uit 1920 met de nodige medailles gedecoreerd, de kolo niale machthebbers volgden deze tactiek blijkbaar vaker. Welvaart heerste ook op Su matra, waar op een foto van het fraaie paleis van de sultan van Deli twee rijtuigen en twee rijen bedienden zijn terug te vinden. Een opvallend contrast daar mee is een foto van de raja (heerser) van Tanah Rea op het eiland Flores: hij poseerde om streeks 1910 met drie vrouwen bij een hut op palen. Bij de raja van Sika (heerser op hetzelfde eiland) pasten de rijkssieraden op een tafeltje, de susuhunan van Surakarta had voor zijn schatten 29 Indische schoonhe den tot zijn beschikking, zo blijkt uit een andere foto. Vrouwen Onverwacht komen we ook een vrouwelijke heerseres tegen: op Sulawesi werd in het vorsten dom Tanette in de tweede helft van de 19e eeuw en het begin van deze eeuw de scepter ge zwaaid door koningin We-Tan- ro-Oll'e en later haar dochter. Op een foto uit 1903 blikt de ko ningin fier en trots in de lens, ook zij werd kennelijk niet ver geten bij het uitdelen van deco raties. Verrassend is verder een foto van een bijeenkomst van Bali nese hoofden (plaatselijke lage re bestuurders van Indische komaf) uit omstreeks 1880. De mannen kijken zonder uitzon dering stuurs en wantrouwend en herinneren zo aan de be faamde toespraak tot de hoof den van Lebak uit de Max Ha- velaar van Multatuli. Max Have- laar deed daarin een beroep op de gemeenschapszin van de hoofden, die de Indische bevol king net als de Nederlandse Een plexiglasobject van Nel Haiinga en Fred Olijve. n Fred Olijve. Gezien: bij Galerie Art en Acrylaat, Nieuw- straat 53A, Leiden. Te zien: tot 15 juli, van woensdag tot en met zaterdag van 12.00 tot 17.00 uur, donderdagavond van 19.00 tot 21.00 uur Het werk van Nel Haringa en Fred Olijve valt grofweg in drie ën uiteen. Allereerst is er een se rie groen en melkwit perspex kubussen, met daarin een veel heid aan geometrische tussen- schotjes, waardoor een verme nigvuldiging van vormen ont staat, die hen van hun symboli sche lading ontdoet. Een vier kant krijgt hierdoor de kans een vierkant te zijn en niet te wor den aangezien voor venster of toegangspoort tot een andere wereld. Haringa en Olijve, die beide de kunstacademie bezochten in Amsterdam en Warschau, wer ken samen aan de objecten en hebben al twintig jaar onder zoek en vormgeving achter de rug. Zij proberen, in navolging van onder andere de Stijlgroep uit de jaren 30, het kunstwerk te ontdoen van alle verwijzingen naar de wereld erbuiten en de emoties van de kunstenaar. Om dit te bereiken werken zij vanuit de inwendige structuur van de vormen inplaats van die een uitwendige compositie op te leggen. Zo krijgt het kunstwerk de kans niets anders te zijn dan zichzelf. Zo'n kans krijgt op de ten toonstelling een zesdelig ka merscherm. Het bestaat uit hol le delen perspex, gevuld met zigzaggende stroken zijde. De tussenschotjes die hiervoor aangebracht zijn geven door hun verschillende grootte een afwisselende ritmiek. Haringa en Olijve zijn erin geslaagd het toegepaste-object elke functie buiten zichzelf te ontnemen, want het blijkt zowel massief als volkomen doorzichtig te zijn. FOTO PR (Een merkwaardig optisch ef fect). Een derde project bestaat uit vier wandplastieken met op pa pier getekende rechte en diago nale lijnen en op twee centime ter afstand daarvan dezelfde lij nen in perspex geslepen door middel van computergestuurde apparatuur. Hoewel deze wer ken er technisch uitzien is het beeld dat de toeschouwer krijgt oncontroleerbaar, omdat er al leen op een afstand van twee meter lijnen samenvallen. Ver der of dichterbij hangt het van het licht en de plaats van de toeschouwer af hoeveel scha- duwlijntjes er zijn en waar. Het resultaat is een ontelbaar aantal 'kijkvariaties. Bovendien hebben de werken een waamemingsstorende wer king, doordat de getekende rechte lijnen, gezien door de mal van de computergestuurde lijnen, niet zo recht blijken te zijn. Het gevolg voor de toe schouwer 'Optische verontrus ting'. of misschien wel optische opluchting.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 9