Rtv show 'Ik zing liever voor 80 man dan voor braderie-publiek' 'Het mooist zijn de ontmoetingen met Nederlanders lijk als het opbouwen van een bepaald verwachtingspatroon bij het publiek, om het zover te brengen dat een uitvoerend ar tiest wordt gekoppeld aan een bepaald genre muziek. Toen we met de Eshuijs-band begonnen hebben we echt voor benzine geld staan spelen. Als je staat voor wat je doet, is het niet erg om als muzikant helemaal op nieuw bij af te beginnen. Voor het gemak grijpt F.shuijs naar een metafoor om haar be doelingen te verduidelijken. „Mij gaat het niet om de kers van de taart, mij gaat het om de taartbodem. Met de Eshuijs band zijn we gekapt, toen daar opeens het gevoel was dat we klaar waren. Muziek maken voor een gehoor van tachtig mensen die geboeid naar je luisteren is veel interessanter dan op een of andere braderie optreden voor een veelvoud daarvan. Artistiek presteren op een braderie, waar mensen met een nasi-bal in de hand in het voorbijgaan 'House for sale' ho ren, ik geloof er niet in. Ik treed het liefst op met mijn vleugeltje. Vinden ze in het schnabbelcir cuit maar lastig, omdat er dan twee flipperkasten moeten wor den weggeschoven. Maar wer ken met een orkestband vind ik niks. Muziek uit blik is het. Ner gens wordt dat ook gedaan, op treden met muziekband, alleen in Nederland kan zoiets." Het was anders wel de hoog ste tijd om weer eens met een cd op de proppen te kopen, vindt ze zelf. Ze reageerde weliswaar met enige huiver, toen haar werd gevraagd toch maar weer eens de platenstudio in te duiken. Maar intussen ziet ze de zin ervan in. En anders dan sommige collega's vindt Margriet Eshuijs dat op z'n tijd een hit in het vak broodnodig is. „Om de cd onder de aan dacht te brengen wordt er een single van getrokken. Ik denk dat alleen Leen en Anita geen hits nodig hebben. Wel spon sors en daar hebben ze er ge noeg van. Vandaar dat Lee To wers zich bij voorbeeld nooit zorgen hoeft te maken over een auto en ik dus wel, want die van mij heeft besloten ermee op te houden. Een goedlopende cd zou dus welkom zijn." (Vanavond om 21.07, Neder land 3) Dinsdag 25 juni 1991 Redactie: 023-150191/023-150192 JOLANDA OUKES GERARD VAN PUTTEN REINA VAN POPPELEN Vormgeving: JAKEUEN PAULUS Maar vanavond.... heb ik hoofdpijn. Dat is niks, nee, maar als het mooi en goed gezongen wordt, is het Nederlands een prachtige taal (Karin Bloemen intv-magazine). Margriet Eshuijs en haar muzikale flirt met Bacharaeh NOS-Laat begint serie reportages over Europa «HILVERSUM NOS-Laat brengt deze week een serie reportages over Europa in het algemeen en het Neder landse voorzitterschap van de EG in het bijzonder. De eerste aflevering werd gisteravond uit gezonden. In de utizending van van avond wordt aandacht besteed aan een knellend probleem bin nen de EG-burelen: de tolken. Vergaderingen van EG-commis- sies kunnen alleen dan door gang vinden als er voldoende vertalers aanwezig zijn om ne gen verschillende talen te 'tol- Van de presentatie van Ne derland als nieuwe EG-voorzit- ter wordt morgenavond verslag gedaan, terwijl daags erna het buitenlandse EG-beïeid aan de orde komt. De NOS sluit de reeks vrijdag af met het wekelijkse gesprek met de minister-president Lub bers, die nader zal ingaan op de rol die Nederland het komende half jaar gaat vervullen in Euro pa. NOS-Laat, vanavond Neder land 3,22.30 uur. Britten maken tv-serie over val Thatcher LONDEN «Rtr In Groot-Brittannië worden de voorbereidingen getroffen voor een tv-serie waarin de politieke ondergang van ex-premier Mar garet Thatcher centraal staat. Onder de titel 'Thatcher - de laatste dagen' is de serie in het najaar bij het commerciële tv- station Granada te zien. De rol van de „IJzeren Dame" wordt gespeeld door de 57-jarige Syl via Syms. Thatcher werd vorig jaar door haar Conservatieve Partij na elf jaar Downingstreet 10 op een zijspoor gerangeerd. Partijge noot John Major volgde haar op. ALKMAAR GERARD VAN PUTTEN Het vocale maatwerk van Margriet Es huijs laat zich blijkbaar moeilijk inpassen in de muzikale confectie-indu strie. Haar welluidende stem was acht jaar geleden voor het laatst in een platenstudio te horen. Maar in september ver schijnt zowaar een nieuwe cd van de Zaanse popzangeres, met de min of meer toepasse lijke titel 'Sometimes'. Haar lang uitgestelde rentree op de platenmarkt laat ze vooraf gaan door een tv-optreden, dat ook zij als bijzonder ervaart. Nooit eerder zong ze cover versies. Maar in het program ma 'Rotonde' zingt ze van avond Bacharaeh. Een opmer kelijke muzikale flirt. „De opzet van het program ma, het hele verhaal achter 'Rotonde', was dat een aantal Nederlandse zangers en zange ressen andermans teksten zou gaan zingen. Gerrie van der ÏGey zingt Dorresteijn, zoiets. Maar al gauw verwaterde dat. Ramses Shaffy zong bij voor beeld teksten van Sinatra, maar voorzover ik weet heeft die nooit iets geschreven. Ik heb ge kozen voor de prachtige ballads van Burt Bacharaeh. Het is dan wel Hal David geweest die de teksten heeft geschreven, maar het is toch 'Margriet Eshuijs zingt Bacharaeh' geworden. 'Margriet Eshuijs zingt David', ik ben bang dat bij niemand de lamp zou zijn aangegaan." Ontdekking Eshuijs zou Eshuijs niet zijn ge weest als ze niet een vleugje Es huijs aan Bacharaeh had toege voegd. Naar haar zin domineer de de muziek van Bacharaeh te nadrukkelijk de teksten van Da vid. „We hebben het natuurlijk wel over de tijd dat alles op juke box-lengte werd gemaakt. Ik ben tot de ontdekking gekomen dat David zich met zijn teksten heeft aangepast aan de muziek van Bacharaeh. Een tussenzin netje en dan zo snel mogelijk terug naar het refrein, het kwartje moest snel vallen. Nooit duurde een lied van Bacharaeh veel langer dan drie minuten." 'Rotonde' was de verzamel naam van een reeks lunchcon certen, waarvan per uitvoeren de artiest telkens tv-registraties zijn gemaakt. „Daar kwam luis terpubliek op af, met het geduld om songs van meer dan drie minuten uit te zitten. Daarom is bij voorbeeld aan 'Alfie' en aan 'A house is not a home' een maat toegevoegd, heb ik wat herhalingen verzonnen en ge probeerd meer recht te doen aan de teksten van David." Al enige tijd combineert Mar griet Eshuijs haar vocale besog nes met haar werk op het con servatorium van Alkmaar, waar ze is aangesteld als muziekdo cente. Kennis overdragen aan aankomende musici blijkt per fect te harmoniëren met haar optredens in het land, waarvan ze na al die jaren toch nog het nodige opsteekt. Soms ook tot haar eigen verrassing. „Tijdens de lessen ben ik ver plicht uit te leggen hoe een lied je naar je toekomt. Maar het Bacharach-repertoir is zo uitge kauwd dat het mij bepaald niet makkelijk viel om zijn songs tot de mijne te maken. Neem Whishin' and Hopin', we heb ben daar een heel ander arran gement op gemaakt. Het heeft weinig meer met Dusty Spring field te maken. Maar toch, al ontken je nog zo glashard dat haar versie door het hoofd spookt, dan nog betrap je je er op dat je Springfield onbewust met ie mee sleept. Normaal ge sproken zing ik nooit covers. Al met al ben ik tot de ontdekking gekomen dat het makkelijker is dan het zingen van werk dat niet door anderen is vertolkt. Of je wil of niet, je kunt die eerdere voorbeelden eenvoudig niet ne geren." Ongemeen produktief was de Amerikaanse songwriter in de jaren zestig en zeventig. Maar hoeveel werk er ook van z'n hand is verschenen, tot de op maat van z'n muzikale requiem zal Bacharaeh worden geïdenti ficeerd met 'Alfie', 'Raindrops keep fallin' on my head' en 'A house is not a home'. Eshuijs heeft dat min of meer ook met 'House for sale', stammend uit haar Lucifer-periode. Lang gele den dus. Zielsgelukkig „Nee, ik voel me er niet door achtervolgd. 'House for sale' is een beeldschoon liedje en ik zing het nog altijd met veel ge noegen. Zielsgelukkig ben ik nog steeds, dat ik in de jaren ze ventig met dat lied kon begin nen en niet bij voorbeeld met iets als Dikkie-dong-dikkie- dee." Ze zou 'House for sale' nu wel een nuance anders zingen dan toen. Of zoals Margriet Eshuijs het uitdrukt: misschien niet even mooi, in elk geval wel prachtiger. „De stem is heel erg egaal. Maar vijftien jaar geledep zat ik een toon hoger. Daarente gen kan ik me nu veel beter in leven in de song, door de le venservaring die ik heb opge daan. Ik was hêel onschuldig toen ik 'House for Sale' voor het eerst zong, hevig verliefd ook. Eigenlijk ontging het me in m'n naïviteit allemaal wat ik zong. Ik had bij wijze van spreken nooit van echtscheidingen gehoord." Het publiek dat ze exclusief tot het hare rekent, heeft haar leren waarderen door een num mer als 'Black Pearl'Eeri pro- dukt uit de dagen dat ze het ge Margriet Eshuijs: Nog steeds zielsgelukkig dat ik destijds met 'House for sale' kon beginnen en met met bij voorbeeld Dikkie-dong-dikkie- zicht was van de Margriet Es huijs-band, die vooral opdook in het clubhuizencircuit. „Het 'House for Sale'-publiek krijg je het huis niet uit. De mensen die ik ooit met 'Black Pearl' heb be reikt komen nog steeds." Als weinig anderen is Mar griet Eshuijs ervan op de hoogte dat het streven naar rijkdom aan muzikale beleving meestal niet samengaat met materiële welstand. In 1987, toen de Es- huijs-band ophield te bestaan, bezat ze niet veel meer dan een lekkende ijskast, een auto die verlangde naar de sloop, een uitsluitend groen uitslaande kleuren-tv en een vloerbedek king, die moest worden toege- Verwachtingspatroon „Als je muzikaal iets te melden hebt, is het niet erg voor lege zalen te spelen. Dat is pas erg, als je na jaren nog steeds het zelfde brengt. Niets is zo moei VARA-sterren met camera's op zoek naar avontuur in Europa ALE VAN PUK Veel bekende VARA- gezichten trekken in deze weken met een amateur-cameraatje in de hand Europa door. De opna men van hun ontmoetingen worden achteraf tot serie ge monteerd. ,,'t Mooiste worden de ontmoetingen met Neder landers", zo heeft eind-redac teur Kor Al van de serie Rondje Europa al ervaren. De VARA zendt de achttien afleveringen in juli en augustus uit Elk deel duurt 25 minuten. „Tv-presentator Robert ten Brink en ik hadden onszelf de opdracht gegeven een auto af te leveren bij de schoonvader van Robert, die op Sicilië woont", vertelt Kor Al „Robert ziet op een Siciliaans pleintje een poli- tie-agente staan en vraagt in zijn beste Italiaans de weg naar een restaurantje. 'Ahwel, me- neerke, dan moet ge de tweede straat links nemen', hoort Ro bert tot zijn stomme verbazing. De politie-agente blijkt een Vlaamse te zijn, vijftien jaar ge leden tijdens een vakantie ver liefd geworden op een Siciliaan. Ze werkte in Vlaanderen al bij de politie en ze oefent dat vak als moeder van een Siciliaans gezin weer dagelijks uit. Na tuurlijk hebben we die ontmoe ting vastgelegd." In een foto-zaak op Sicilië wil het duo Ten Brink-Al een nieuw camera-statief aanschaffen. „Mijn vrouw is een Hollandse", onthult de eigenaar van vier fo to-zaken op het eiland. De buurvrouw van de hotel-exploi tant bij wie ze logeren blijkt ook een Hollandse, die al jaren een strandtent runt. Kor Al: „We zijn midden op het eiland ook de mythe van de Godfather van de maffia gaan filmen en we hebben al filmend ook de auto afgeleverd, maar de niet geplande ontmoetingen zijn veruit 't leukste." Dat blijkt ook uit de ervaringen van de duo's, die al terugzijn. Peter Jan Rens is juist terug uit Barcelona en Felix Meurders uit Grieken land. Hanneke Groenteman vertrok met Adelheid Roosen naar Karlovy Vary (Karlsbad), een Tsjechoslowaakse stad vol vergane glorie uit de tijd waarin de geneeskrachtige bronnen duizenden gasten trokken. Een idee van Hanneke, die wel eens wilde weten wat er was overge bleven van de vroeger geroem de .mysterieuze krachten. Ook Sonja Barend trekt na te rugkeer uit Zuid-Afrika samen met producente Ellen Blazer Europa in. Ellen bedacht de for mule van de serie die ze in een ver verleden samen met Berend Boudewijn al eens op tv uit werkte. Karin Bloemen heeft Moskou als reisdoel gekozen, Hanneke Kappen trekt met Jan de Graaf Europa in en ook Kees Driehuis en de omroepsters zijn met de camera's op stap. Robert Long zoekt zijn onderwerpen in Italië. Alleen VARA-voorzitter Mar cel van Dam kan zijn geplande Italië-avontuur niet beleven. Van Dam had samen met regis seur Rinus Spoor graag eens naar Capri gegaan om daar de villa te filmen die de Zweedse koninklijke arts Axel Munthe er liet bouwen van overblijfselen van Griekse en Romeinse be schavingen. Van Dam: „Als jongen van een jaar of zeventien las ik het boek 'The Story of San Michel' van Munthe en daarin beschrijft hij de bouw. Dat heeft me toen enorm geïntigreerd." Ook in Rome had Van Dam willen fil men, maar zijn reis gaat niet door omdat zijn reisgenoot in de geplande periode om ge zondheidsredenen niet wegkon. En nu heeft Van Dam het te druk als gevolg van de onver wachte overstap, die de VARA- tv 1 oktober naar Nederland 2 maakt. Kor Al: „We zijn al met het monteren begonnen. Het is nu al duidelijk, dat er een hoop onscherpe shots tussen zitten, ondanks de korte cursus, die ie dereen heeft gevolgd bij ex- VARA-cameraman Frans Ver- hey. Maar die onscherpe opna men zijn vaak de leukste. Het aardige van de serie is ook, dat je niet op stap bent met een compleet camerateam. Mensen verstrakken vaak als ze zo'n gro te ploeg aan het werk zien. Dan krijg je een ander soort televisie. Wij trekken met zo'n videoca meraatje gewoon als vakantie gangers Europa door en maken opnamen, zoals veel kijkers dat tegenwoordig in de tuin of op vakantie doen." Rondje Europa, vanaf dins dag 2 juli, achttien weken lang vanaf 20.20 uur op Nederland STRIPS BOES HEINZ BOLLEBOOM

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 10