Cultuur Politie-agent met een pistool van rubber De zoveelste Robin Hood Engelen en geesten die over ons waken Ten dode opgeschreven zonder super-agenda Donderdag 20 juni 1991 Redactie: 023-150241 Eindredactie: HOMME SIEBENGA Vormgeving: MITZIE MEUERHOF 11 FILM Michael J. Fox als onbenul in The Hard Way BIOSCOPEN LEIDEN LID01 tel. 071-124130 The hard way a.l., dag. 19, 21. vr za zo wo 14.30. UD02 Silence of the lambs 16 jr., dag. 18 45.21.15. vr zazowoooK 14.15. LIDO 3 Mermaids a l dag. 19, 21.15. vr za zo wo ook 14.30 LIDO 4 Not without my daughter a I., dag. 18.45.21.15. vr ook 14.15. LIDO 4 Duck Tales, de film. Het geheim van de wonderlamp a.l., za zo wo 14 30. STUDIO tel. 071- 133210 Dances with wolves 12 jr.. dag. 19, 21.15. LUXOR tel. 071-233192 Sleeping with the enemy 12 jr., dag. 21zo ook 14.30. The Doors 16 jr., dag. 21.15. TRIANON Breestraat Eline Verea.l., dag 19. Cyrano de Bergerac a.l., dag. 21.15. REX tel.071-125414 Haarlemmerstraat Pruimenbloesem 16 jr., dag. 21.15. ALPHEN AAN DEN RUN EURO 1 tel. 01720-20800 Mermaids a.l dag. 18.45, 21.30. za wo 13.45. 18.45. 21.15, zo 13.45, 16.15. 18.45,21.30. EURO 2 Firebirds 12 jr.. dag. 18.45,21.30 zo 16.15, 18.45,21.30. EURO 2 (Kmdervoorsteling) De Kleine Zeemeermin, za zo wo 14. EURO 3 Look who's talking too a.l.. dag. 18 45 za wo 13.45, 18.45 zo 13.45. 16.15. 18 45. EURO 3 Postcards from the edge a.l.. 21.30. EURO 4 Dances with wolves a.l., dag. 20.15, zo 16. 20.15. EURO 4 (Kindervoorstelling) Duck Tales, de film. Het geheim van de wonderlamp a.l., za zowo 14. VOORSCHOTEN GREENWAY tel. 071-614354 The Russia House a.l., vr t/m zo 19. ma t/m do 20.15. De Onfatsoenlijke Vrouw 16 jr., vr t/m zo 2115. ma t/m do 20.15. Cinema Paradiso vr t/m zo 2115 Look who's Talking too a.l. vr t/m zo 15.45. 19. wo 15.45. Teenage Mutant Ninja turtles a.l., za zowo 14. 15.45. De Kleine Zeemeermin a.l., za zo wo 14. FILMHUIZEN LEIDEN KIJKHUIS tel. 071-142895 Alice vr t/m ma 19.30.21.45. Halfaouine vr t/m ma 20. 22.15 Flatlinersdi t/m do 19.30, 21.45. Diva di 20. 22.15. Canterbury Tales wo 20, 22.15. Mystery Train do 20, 22.15. LVC tel 071-146449 Der Himmel über Berlin do vr za 21.15. DEN KAAG ASTAl tel. 070-3463500 Mermaids a.l., dag. 14, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16, 18.45.21.30 ASTA2 The Doors 16 jr., dag. 14. 18.45, 21.30, zo 13.15. 16, 18 45.31.30. ASTA3 Dances with wolves a.l., dag. 14. 20.15. BABYLON 1 tel 070-3471656 FILMZOMER '91 Die Blechtommel vr 14. 20. The Sheltering Sky za 13.45, 16.15, 18 45.21.30. Tilaizo 13 45.16.15,18.45. 21.30. Voltati Eugenio ma 14, 20. IPagliaccidi 14. 18 45.21.30 Batman wo 14. 18 45.21 30 City Life do 13 30. 18 45. BABYLON 2 Bonfire of vanities a I..dag 14. 18 45. 21.30. zazo 13.45, 16.15, 18 45.21.30. BABYLON 3 Henry V a.l.. dag. 14, 18.45, 21.30. za 14.45. 16.15, 18.45, 21 30 CINEAC 1 TUSCH.070 3630637 Silence of the lambs 16 jr., dag. 14. 18 45. 21.30 zo 13.15, 16. 18.45. 21.30. CINEAC 2 Robin Hood 12 jr., dag 14, 18 45. 21 30. zo 13.15, 16. 18.45.21.30. CINEAC 3 Firebirds 12 jr .dag 18.45. 21.30 vr ma dido ook 14. METROPOLE 1 tel 070 3456756 Not without my daughter a I dag. 14. 18 45. 21.30 zo 13.15. 16, 18.45.21 30. METROPOLE 2 Filofaia I .dag. 14. 18 45. 21.30 zo 13 15, 16. 18.45.21.30. METROPOLE 3 Dances with Wolves a.l dag. 14. 20 30. METROPOLE 4 Milou en mai. Reünie op het platte land a I .dag 14. 18.45. 21.30 zo 13.15. 16. 18.45.21.30. METROPOLE 5 Greencard a I dag. 18.45, 21.30 vr madi do ook 14. ODEON 1 tel. 070 3642400/3642401 The Hard Way 16 |r .dag. 13.45. 18 45. 21.30. zo 13.30. 16. 18 45. 21 30. ODEON 2 Sleeping with the enemy a I dag 13 45, 18 45. 21.30. zo 13 30. 16. 18 45.21.30. ODEON 3 Predator II 16 jr.. dag 13 45.18 45. 21 30. zo 13 30, 16. 18 45.21 30 nnFDN4 Look who's talking too a I.. 13 45. 18 45. 21.30, zo 13 30. 16. 18 45, 21.30 Het zijn geliefde thema's in Hollywood: het gebrek aan realiteitszin van de eigen filmproduktie en de leeghoof digheid van haar sterren. Maar als ze een vrijbrief vor men voor opnieuw een leeghoofdige Hollywood-film, mag je terecht je vraagtekens zetten bij deze vorm van zelf-analyse. c„ AA ven van politieman John Moss (James Woods) dat in overvloed biedt. Lang ziet de New Yorkse agent in actie op televisie, en besluit dat hij deze man wil spelen. Daarom verlaat hij zijn villa in Beverly Hills om undercover een tijdje met Moss mee te lopen. Deze is niet blij met het gezel schap, en doet alles om het de verwende blaag zo zwaar moge lijk te maken. Maar als een psy- chopatische killer het op Moss voorzien heeft, kan de agent alle Nick Lang (Michael J. Fox) is een populaire actie-ster in Ame rika, en zijn Smoking Gunn- films zijn geliefde publiekstrek kers. Maar Lang, een blaaskaak te van achter in de twintig met meer geld dan talent, wil einde lijk serieus genomen worden. Geen films meer met een Ro meins cijfer in de titel, maar echte dramatiek. Zoals het le- hulp gebruiken, zelfs al komt die van een Hollywood-ster met een rubber pistool. Regisseur John Badham's be proefde buddy routine (zet twee tegengestelde persoonlijkheden bij elkaar en wacht op de klap) begint na Stakeout en Bird on a Wire wat stroef te verlopen, ter wijl dit in beginsel toch de aar digste combinatie leek. Maar waar Fox zich als de onbenul zelve goed staande weet te hou den, is Woods brute smeris veel te karikaturaal om geloofwaar dig te zijn. Terwijl zijn karakter voor het echte leven moet staan, bestaat zijn dagelijks werk uit een aaneenschakeling van auto-achtervolgingen, vuurgevechten en knokpartijen, precies zoals in Nick Langs films. James Woods (links) en Michael Fox (midden) als politie-koppel. Een gemiste kans, want The Hard Way zit vol kleine plaag stootjes richting Hollywood. Die worden echter compleet over schaduwd door de overdaad aan afstompend geweld en de vele geldverslindende actie-scè nes waarmee Badham de twee uur vol maakt. En dat is een veel te lange zit voor zo'n beetje ironie. Jeroen Krabbé valt op als slechterik Het traditionele Filmzomer festival, dat morgen weer van start U||a gaat, krijgt dit jaar concurrentie. Een aantal kleine filmverhuur ders heeft de krachten gebundeld voor een alternatief filmzo nd' mer-programma, toegespitst op het recente filmhuis-aanbod, /an j Onder de titel Les Vacances du Cinema brengen ondermeer Ar- gus, Cinemien en NFM/LAF van 5 juli tot en met 29 augustus een dagelijks wisselend programma met 65 titels, waaronder frères Drowning by Numbers, Der Himmel über Berlin, Pickpocket, Se- cret Weddingen Taxi Blues. Tevens zal elke distributeur op woensdag 31 augustus een gratis avant-première verzorgen van een film die ze in het najaar in roulatie zal brengen. Les Vacances j du Cinema zal in tien steden te zien zijn. In Amsterdam verto- nen Cinecenter en The Movies de reeks. ii j Filmstudio's ontdekken Columbus Het naderende Columbus-jaar zal ook in de bioscopen worden gevoeld. Om het feit te herdenken dat vijf eeuwen geleden Ame- rika werd ontdekt, zullen volgend jaar twee Columbus-films el kaar beconcurreren. Ridley Scott werkt voor Universal aan een mede door de Franse overheid gesubsidieerde versie met Gérard Depardieu, terwijl onafhankelijk producent Alexander Salkind als troef Timothy Dalton zal uitspelen. Een Japanse animatie- I film over de ondernemende Italiaan zal het niet verder brengen dan de televisie. X NIEUWSLIJN !w>- I Filmzomer van kleine distributeurs FILMS IN LEIDEN Jeroen Krabbé als adellijke booswicht baron Daguerre. Een van de meest afgelikte sce nario's in Hollywood is zonder twijfel het verhaal van Robin Hood. In tal van variaties ver filmd in de afgelopen jaren, maar niet kapot te krijgen. Erger nog, er staan ons deze zomer maar liefst twee nieuwe versies te wachten. De eerste, die gewoon Robin Hood heet, gaat deze week in première. De tweede met Kevin Kostner Dances with wolves) als trekpleister, volgt in augus tus. Die van Costner heet trou wens Prince of Thieves en moet naar verluidt de beste van de twee zijn. Een conclusie waar, na het zien van Robin Hood, nauwelijks aan te twijfelen valt. Want wat John Irvin ervan bakt in deze zoveelste remake, kan maar beter rauw worden door geslikt, omdat er kraak noch smaak aanzit. Irvin heeft geen enkele moeite gedaan om de legendarische Britse boogschutter die geld steelt van de rijken, een accep tabele face-lift te geven. Hoofd rolspeler Patrick Bergin is een brave borst, maar heeft geen enkele uitstraling. Hij verbleekt zelfs bij zijn twee belangrijkste tegenspelers: de adellijke boos wichten baron Daguerre (Jeroen Krabbé) en Sir Miles Folcanet (Jurgen Prochnov). Een Neder lander en een Duitser die sa men wedijveren om de rol van de beste slechterik. Het enige dat verder bijblijft zijn kale, mistige bossen, met veel modder en rauwe types langs de weg. Kortom, de donkere middeleeuwen. Tot aan het eind de twee geliefden elkaar krijgen en o, heerkijk cliché voor het eerst de zon door breekt. Maar dan heeft u mis schien de zaal al verlaten om te merken dat het buiten nog steeds regent. Fantasieloze regie in Filofax MEDEWERKER Sinds de dood van Rainer Wer ner Fassbinder is Wim Wenders de belangrijkste Duitse filmre gisseur. Hij is dat vooral, omdat hij in zijn werk uitdrukking geeft aan twee heel verschillen de uitgangspunten: aan de ene kant laat Wenders zich inspire ren door nobele gevoelens van idealisme en romantiek (die hij vooral in de Verenigde Staten aantreft), anderzijds ook door vervreemding en existentiële angst (wat weer typisch Euro pees zou zijn). Deze twee tegengestelde ge moedstoestanden weet hij toch op meesterlijke wijze te verbin den, zoals bijvoorbeeld in Pa ris, Texas. Maar ook in Der Him mel über Berlin, volgende week in het LVC te zien, lukte dat. In het luchtruim boven Ber lijn vliegen engelen. Ze luisteren naar de gedachten van de ste delingen, die ze niet alleen kun nen horen, maar ook beïnvloe den. Op die manier helpen ze verdrietige mensen of mensen met zorgen en daklozen die in de goot liggen. Ze zijn voor ie dereen onzichtbaar (behalve voor kinderen en bioscoopbe zoekers). Damiel (Bruno Ganz) is één van hen. Hij heeft het best naar zijn zin als engel, maar soms bekruipt hem toch de behoefte om mens te zijn. Mensen hebben namelijk zo veel meer mogelijkheden: ze kunnen warmte, kou en pijn voelen en hebben het vermogen in te grijpen in het aardse leven. Als Damiel dan ook nog verliefd wordt op de circusartieste Ma rion (Solveig Dommartin), neemt hij een definitief (en on omkeerbaar) besluit: hij wordt mens. Na enige omzwervingen door de stad slaagt Damiel erin om (op de tonen van Nick Cave's From her to Eternity) Marion te vinden. De afloop krijgen we niet te zien, maar we weten: die twee krijgen elkaar. In Der Himmel über Berlin laat Wenders Berlijn niet zien als een mooie stad. Berlijn is een grauwe stad, verscheurd door de Muur. Maar tegelijker- zou zijn. Maar met films als Three men and a little lady, Sce nes from a Mall en nu weer Fi lofax lijkt de studio vooralsnog op het verkeerde paard te wed den. Een Filofax is een soort losbla dige super-agenda waarin een goede zakenman zo'n beetje zijn hele hebben en houwen be waart. 'I've got my life in there!', roept Spencer (Charles Grodin) dan ook wanneer hij zijn Filofax ergens heeft laten liggen. Geluk kig wordt de agenda gevonden door de eerlijke auto-kraker Jimmy (James Belushi), die net uit de gevangenis is ontsnapt om de honkbal-finale te kunnen bijwonen (zijn dit Katzenberg's betere verhalen?). Jimmy dient ?ich aan bij de villa waar Spencer een onderhoud zou hebben met een steenrijke Japanse klant, en geeft zich ge makshalve maar uit voor de za kenman. Deze, Spencer dus, is zonder zijn Filofax inmiddels zo aan lager wal geraakt dat hij ge durende de rest van de film in toenemende staat van ontred dering achter de feiten aan blijft hollen. Zo ontdekt de bajesklant de witte-boorden guerilla, en ondergaat de zakenman de ver nederingen der laagste klassen. Filofax is een Trading Places van het tweede plan. Belegen en veelal seksistische grappen, ma tig acteren en een fantasieloze regie omkleden dit magere ver haal. Het Disney-element schuilt waarschijnlijk in het feit dat iedere flauwe wending wordt bekroond met een mier zoete boodschap, om zo een te nenkrommend happ)' end te kunnen forceren. Zo gaat in de film iedereen tevreden zijns weegs: crimineel, zakenman, Ja panner: zelfs de gevangenisdi recteur is in zijn nopjes. Alleen de bioscooopganger kan zich bekocht te voelen. tijd zijn er die engelen, is er kans op liefde, geborgenheid en romantiek. Bovendien heeft Wenders er alles aan gedaan om de film van ontroerend mooie beelden te voorzien. Een fantastische film die terecht door het LVC naar Leiden is ge haald. Volgende week draait op nieuw in het Kijkhuis de nieuw ste film van Woody Allen, Alice. Het is een prachtige, intieme film, die zich (en dat is het ver schil met andere Allen-films) dit keer niet in een Joods, maar in een katholiek milieu afspeelt. Een meisje uit de provincie, Alice (Mia Farrow) woont in New York, samen met haar echtgenoot (Douglas Hurt), die alleen maar aan zijn carrière denkt. Alice krijgt last van rug klachten en besluit de Chinese dokter Chang te raadplegen. Hij brengt Alice onder hypnose en stelt zo zijn diagnose: de pijn heeft volgens hem geen licha melijke, maar een psychische oorzaak. Met geheimzinnige kruiden, die Chang zelf heeft gemengd, kan zij weer gezond worden. Alice gebruikt ze, maar het effect is anders dan ge hoopt: in plaats van geluk te vinden in het huwelijk en met haar kinderen, begint ze een af faire met Joe Ooe Mantegna), een saxofoonspeler. Alice laat zich verder van ad vies dienen door de geest van haar eerste, al jaren overleden geliefde, met wie ze over New York vliegt en met wie ze wat gaat drinken in een al jaren ge leden afgebrand café. Uiteinde lijk kiest ze noch voor haar poe nerige man, noch voor Joe, maar voor zichzelf, wat door haar oppervlakkige vriendinnen maar matig wordt gewaardeerd. Keurig getrouwde Alice (Mia Farrow) valt voor Joe Mantegna. FILMTIPS VOOR VOLGENDE WEEK oslecht oomatig oooredelijk oooogoed ooooouitstekend DIVA KIJKHUIS ooooo Jongeman heeft twee bandopnamen: één van een zangeres die haar stem niet op de plaat wil hebben en één van een vermoorde prostituée die onthulingen doet. Dit leidt tot complicaties. CINEMA PARADISO* GREENWAY oooo Het jongetje Salvatore brengt zijn tijd het liefst door in de bioscoop en ziet films, die grote indruk op hem maken. Later gaat hij zelf films projecteren in een bioscoop, die hij 'Cinema Paradiso' noemt. ELINE VERE* TRIANON OOO Film over het korte, maar uitbundige leven van Eline Vere, de vrouw die niet wilde passen in het conventionele burgerlijke Haagse leven van de negentiende eeuw. Meer vorm dan inhoud, maar wel móói. THE RUSSIA HOUSE* GREENWAY OOO Een Engelse uitgever (Sean Connery) zoekt in de Sovjetunie naar au teurs om uit te geven. Hij ontmoet echter Michelle Pfeiffer en raakt betrokken bij een spionage-affaire. CANTERBURY TALES* KIJKHUIS OOO Verfilming van het middeleeuwse verhaal van Chaucer door Pier Paolo Pasolini. Pelgrims, die naar Canterbury gaan, vertellen elkaar allerlei verhalen om de weg te bekorten. Eerder dit jaar kwam een intern memo van Disney's Jeffrey Kat- zenberg in de openbaarheid, waarin het studiohoofd de toe komstplannen van het concern ontvouwde. Hoewel Katzenberg de algemene zorg over de ma laise in Hollywood deelde, voor spelde hij dat Disney's huidige politiek van betere verhalen te gen lagere kosten uiteindelijk de redding van de hele bedrijfstak Groot Indisch feest met stands, Indisch eten en gratis showprogramma 12.30-23.00 u,vr en za 12.30-24.00 uur vol w ƒ10.- 65+/CJP/6.- Kind (-12 j) ƒ5,- GRATIS PASARKRANT MET PROGRAMMA-OVERZICHT BIJ VVV 5 mm lopen van CS. P-garagc mier bet Uievtld

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 11