Rtv show 'Beton of papiermaché, als het maar werkt' 'Gelukkig heb ik altijd werk gehad' Prins Bernhard presenteert natuurserie bij Veronica Dinsdag 18 juni 1991 Redactie 023-190191/023-190192 JOLANDA OUKES GERARD VAN PUTTEN REI NA VAN POPPELEN Vormgeving: H 10 Er zijn mensen die avond na avond voor de beeld buis zitten om te kunnen verklaren waarom ze er tegen zijn. (Ernst Rhein). Special Effects-man Leo Cahn: ANNEMIEK HOVERMAN MEDEWERKER en aardbei zo groot #als een mango. Nu t de namaakvrucht in de vitrine bij restanten van eerdere opdrachten, maar ooit werd hij aoor een banaan ach terna gezeten in de yoghurt. Nou ja, yoghurt. Eigenlijk be stond de zuivel uit water waar aan dikmakers en witte verf was toegevoegd. Zonde om het bas sin van vierhonderd liter voor de opnamen van de Mona vruchtenyoghurt-commerciai vol te storten met het echte spul, dat bovendien bederven kan en zurige restanten achter laat. Maker van de imitatie-yo- ghurt en de kunststof zomerko- ning is Leo Cahn, de man ach ter vele special effects in films en commercials en gespeciali seerd in klein mechaniek. Cahn tekende onder andere voor het hoofd van Gerard Thoolen dat moest rollen in de speelfilm De Lift, de volautomatische bier tapmachine en de zelfinpak- kende boodschappentas op pootjes voor de Postbank. Het edele knutselwerk zat er al vroeg in. Net als alle kinderen demonteerde Cahn het eigen speelgoed, maar vrij uniek was dat hij daarna alles weer netjes in elkaar zette. Kon hij 's nacnts niet slapen, dan speelde hij het spel onderdeeltje raden. Hij voelde in de bakken met losse onderdelen aan het hoofdeinde van zijn bed en moest op de tast gissen naar wat hij in zijn hand nad genomen. Leo Cahn: „In dit vak en in dit land moet je van alle markten thuis zijn.'' Edelsmid Cahn is van huis uit edelsmid. Hij werd bekend om zijn arm banden en broches met knip perlichtjes. Een echo van zijn sieraadverleden is terug te vin den in de kurketrekker die Cahn voor een spotje van kaas uit het vuistje maakte. Als een alumini um verkeersleider met zijarmen die aan de uiteinden met mi nuscule lampjes zijn uitgerust, zorgt het voorwerp er voor dat een schotel met kaasblokjes vei lig op tafel landt. „Kwestie van gaten in de tafel boren en de draadjes netjes wegwerken", legt Cahn achteloos uit. In de praktijk bedenken crea- tievelingen van reklamebureaus en speelfilmregisseurs van tevo ren wat voor effecten ze willen. De special effects-man zoekt er de oplossing voor. Cahn: „Dan is het aardig als je vroegtijdig bij een klus wordt gehaald om te voorkomen dat er te ingewik kelde ideeën ontstaan en om ruimte voor mislukking in te bouwen. Dat is een kwestie van organisatie, die bij commercials vaak beter is dan bij speelfilms. In de speelfilm De Lift is de belangrijkste special effects-scè- foto reyn van koolwijk ne de scène waarin Gerard Thoolen door de lift wordt ont hoofd. Ik had maar één hoofd van Thoolen gemaakt. Bij mis lukking zou het twee dagen du ren eer ik een nieuw klaar zou hebben. Het is dan een beetje jammer dat juist deze scène op de laatste draaidag moest wor den opgenomen. In eerste in stantie lukte de opname niet. Het hoofd bleef tussen de lift en de liftschacht steken. Er werd wel onmiddellijk overgedraaid, maar de afgescheurde nek met alles erop en eraan was er toen al van af. In de bioscoop valt dat gemis niet zo op. daar werkt de beklemmende atmosfeer, waar door negentig procent zijn ogen dichtdoet bij die scene. Daar gokte Dick Maas ook op. Op de televisie zie je het wel, omdat in de huiskamer de spanning veel minder is. Zo n gang van zaken is typisch Nederlands." Optisch bedrog Het volgende project waar Cahn listige oplossingen voor mag bedenken is een rekiamefilmpje waarin iemand over de vloer loopt, vervolgens tegen de muur opwandelt en daama het pla fond betreedt. Om daar nu spe ciaal een kantelende ruimte voor te gaan maken zou wat be grotelijk worden. Dus zoeken Cahn en zijn as sistent dit keer hun heil in op tisch bedrog. Het tweetal is druk doende met de produktie van een vernuftig apparaat waar de camera aan bevestigd kan wor den en waarmee de overtreding van de wet van de zwaarte kracht kan worden nagebootst. Cahn: „In dit vak en in dit land moet je van alle markten thuis zijn, in tegenstelling tot Amerika of Groot-Brittannië. Daar specialiseren mensen zich in bij voorbeeld auto-ongeluk- ken of ontploffingen. Maar in Nederland is de markt te klein. Special effects is hier een zeer breed terrein. Daarbij dondert het niet hoe je tot een resultaat komt, als je er maar komt. Of dat nou met papiermaché of met beton is, kan niemand iets schelen." Musicus Lex Jasper de veelzijdigheid zelve HAREN JACQUES J d ANCONA 7 M ijn curriculum vitae M .beslaat twee A-vier- m A tjes en leest gemak kelijk weg. Musicus Lcx lasper is vooral veelzijdig, zo blijkt. Componist, combolelder, schnabbelaar, pianist, platen- maker, begeleider, dirigent en arrangeur. Groninger ook. Een jongen van de gestampte pot uit de Oosterpoortwijk, die ge regeld als gastdirigent optreedt van de big band van de Nord- deutsche Rundfunk. Al menig maal heeft lasper zijn mede werking verleend aan diverse televisie- en radioprogram ma's en aan concerten met llerb Geiler, Silvia Droste en Peter Herbolzhelmer. lasper Is er de man niet naar zijn ver diensten weg te moffelen ach ter een scherm van valse be scheidenheid. Wie hij Is en wat hij doet, mogen ze wat hem betreft ook in het buitenland weten. Voor het gemak heeft hij de tekst van z'n levensbe schrijving dan ook maar in het bpb gesteld. Dat heeft wel Iets, vindt Jasper. „At the age of six I started ta king piano lessons in 1955. In the beginning pure classic, but later on, under the influence of Erroll Gardner and Oscar Peter son, I discovered the jazz.Etce tera, etcetera. Kapsones? Welnee. Er is niks mis met hem. Vandaag de dag woont hij dan in Haren, in hem valt nog altijd de volksjongen te herkennen. Tegenwoordig schildert lasper ook. Aan de wand hangt een figuratief stuk. gesigneerd 'Lex lasper '88'. Maar niemand hoeft ervoor te vrezen dat hij straks zijn werk gaat exposeren. „Zo goed ben ik niet", weet de musicus. „Het is louter tijd verdrijf. Ik hou verschrikkelijk veel van kunst. Ik heb er een stuk of acht gemaakt, aquarel len. Ik maak ze voor me/elf. om ervan te genieten. Ik heb er een weggegeven aan Paul van Vliet en een aan iemand in Amerika. Soms denk ik er met enige wee moed aan terug. Ik hecht heel erg aan dingen. Als ik een auto moet Inruilen heb ik daar last van. Ik kan moeilijk ergens af stand van doen." Na de dood van Rogier van Otterloo werd Lex Jasper één van de gastdirigenten van het gerenommeerde Metropole Orkest. Een vaste dirigent als opvolger is nooit benoemd. Dat ver driet Jasper „De toekomst van het Metropole Orkest is onzeker. Vijfentwin tig jaar geleden za ten bij de omroep vijftig orkesten. Nu is er in feite nog maar één. De rest werkt op free lance- basis. Dat is een si tuatie die te denken geeft. De vooruit zichten zijn 9omber. En dat is zeer onte recht. In ons land wordt schandalig omgesprongen met de cultuur. Niet voor niets zijn in de mu ziek heel wat minde re goden bezig zich om te scholen. Ac teurs en musici mer ken het als eersten, als het slecht gaat in ons land. Slechter dan nu kan niet. Ik mag me gelukkig prijzen dat ik zelf nooit zonder werk heb gezeten." Nog vóór zijn op leiding aan het conservatorium van Groningen begon voor Jas per zijn carrière bij het Noorder Ballroom Orkest. Tal van grote namen circuleren. Lex lasper heeft als begeleider concerten gegeven, tournees afgewerkt en platen gemaakt met coryfeeën als Rita Reys. Mark Murphy, Sa lena Jones, Herbie Mann. Tony Scott, Piet Noordijk, Rudi Brink, Cees Smal. Greet je Kauffeld, Cleo Lane, Herman Schoonder- wald. jimmy Nepper, Peter Yp- ma. Rob Langereis. lean Toots Thielemans. Bobby Shew, Pep per Adams, Deborah Brown. Marjorie Barnes, Ernestine An derson, de altsaxofonist Phil Woods. Monty Alexander en ve le anderen. Geen presentator Jarenlang zat Jasper in het or kest dat de muzikale omlijsting verzorgde van het radiopro gramma "Van Twaalf tot Twee'. Jasper overleefde drie presenta- tors: Edwin Rutten. Hans van Willigenburg en Ted de Braak, lasper is anders dan collega pianisten als Tonny Eyck. Louis Peekei mag Wordt Vervolgd niet meer presenteren Musicus Lex Jasper „Als ik een auto moet Inruilen heb ik daar last van. Ik kan moeilijk ergens afstand van doen." foto gpd/jelte homburg van Dijk en Pim Jacobs. Die hebben zich ook op het vak van presentator gestort. Hij niet. Als je bekend bent geworden door een bepaald vak hoeft het niet per definitie zo te zijn dat je ook in een ander vak goed bent. Voor het presenteren van kwis- jes word ik niet gevraagd. En ook niet om zitting te nemen in jury's. Ik zou het ook niet doen, trouwens. In deze situatie voel ik me thuis. De mensen kennen je of ze weten niet wat je doet. Ik beschouw mezelf primair als pianist en daarnaast als arran geur, dirigent en componist. Ik heb muziek geschreven voor shows van PauJ van Vliet, de tu- het theaterprogramma van Martine Bijl, de film 'Hoge hak* ken echte liefde' en mijn eigen C.l s Twéé seizoenen gaf hij Marti ne Bijl muzikale steun, maar dat lasper die tijd echt opwindend vond. nou nee. ,2e is wel een vakvrouw", constateert Jasper droogjes en laat het bij die con- Mam Dan beleefde Jasper meer ar beidsvreugde aan die vijf ach tereenvolgende (van 1978 tot 1983) jaren in het begeleidings ensemble van Paul van Vliet. Hij kijkt terug op een fantastische tijd. „Het was één van de be langrijkste periodes in mijn le ven. Dank zij al die tournees heb ik de hele wereld gezien. Bij Paul stond het geraamte van de show vast. maar toch was élke zijn grappen. Dat heb ik erg ge waardeerd. Maar ik moet zeg gen dat ik telkens weer de slap pe lach kreeg bij de Groninger ooer. En we hebben veel gein tjes uiteehaald. Bij de laatste voorstelling in Alkmaar zorgden we ervoor dat er achter Paul een boer met een reusachtige échte koe het toneel op kwam. Het was de enige keer dat Paul van Vliet twee minuten lang geen woord kon uitbrengen.'' Vanavond een wat vreemde combinatie: prins Bemhard die voor Veronica de zevendelige serie Hart voor de Natuur presenteert. foto anp JULES HEZEMANS Tv-producent Han Peekei mag het tekenfilmprogramma Wordt Vervolgd niet meer presenteren van de AVRO. De presentator kwam enige tijd geleden nega tief in het nieuws toen hij we gens belastingontduiking door de rechter werd veroordeeld tot dienstverlening en een boete van vijftigduizend gulden. Volgens een woordvoerder van de AVRO vindt deze om roep het „niet passend dat ie mand die op dergelijk negatieve wijze in de publiciteit is geweest een kinderprogramma presen teert". Peekei/Stips Produkties blijft het stripprogramma wel produ ceren en Wordt Vervolgd komt na de zomerstop gewoon weer terug. In de tussentijd zal in overleg tussen de producent en de AVRO worden gezocht naar een andere presentator. Volgens de AVRO-woordvoer- der speelde bij de beslissing een belangrijke rol dat het hier gaat om een kinderprogramma. „Ik derik dat we negatieve reacties gehad zouden hebben als we dit besluit niet zouden hebben ge nomen", aldus de woordvoer der. STARDOM Hans Co melissen, sinds kort weer te zien in herhalingen van de VARA-komedie Zeg 'ns Aaa, vond het uit de serie stappen een moeilijke beslissing. Hij heeft van zijn keuze geen spijt gehad, maar als hij nu zou wor den gevraagd terug te keren in Zeg 'ns Aaa zou hij volmondig 'ja' zeggen. In de nieuwe film van de Ameri kaanse komiek Billy Christal, City SUckers, maakt het jonge kalf Norman zijn debuut. Het diertje is in de Verenigde Staten inmiddels uitgegroeid tot een tweede Bambi. Om het dier niet te zeer te vermoeien werden voor de film in totaal vijftien Norman-look-a-likes gebruikt. De Ierse zangeres Slnéad O'Connor laat in haar nieuwe videoclip My Special Child haar zoon Jake meespelen. De plaat die begin volgende maand uit komt, is voor een goed doel. De opbrengst zal ten goede komen aan Kurdische vluchtelingen. Op de plaat zullen ook live ver sies van Nothing Compares 2 U en The Emperor's New Clothes en een instrumentale versie van My Special Child staan. CORRESPONDENT GPD In vroeger tijden wist je precies wie je bij welke omroep op het scherm kon ver wachten. Frits Bom bij de VARA, André van Duin was leuk bij de TROS en programma's rond het koninklijk huis kwamen voornamelijk voor rekening van de AVRO. Tegenwoordig is het allemaal anders. Vanaf vanavond ziet een nieuwe, ietwat vreemde combinatie het licht Bij Veronica leidt nota bene prins Bernhard de ze vendelige serie Hart voor de Natuur in en uit Een samenwerking die, volgens de Veronica- voorlichter „niemand had kunnen bedenken". De serie, die om de week wordt uitgezonden, is in feite een cadeautje aan de prins, die op 29 juni zijn tachtigste verjaardag viert. Hij stond dertig jaar geleden aan de wieg van het World Wide Fund for Nature (WWF). Bemhard vervulde aller lei functies binnen de organisatie. Op dit moment is hij onder meer president van het Nederlandse WNF. Het WNF is ook verantwoordelijk voor de pro grammaserie. Veronica leverde de zendtijd en de overhead-stem van Bart van Leeuwen. De muziek is van Het Goede Doel-gitarist Sander van Herk. Het WNF klopte eerst aan bij de AVRO, op het eerste gezicht ook de meest logische keuze. Deze omroep kon echter niet garanderen dat de pro gramma's rond de verjaardag van de prins zou den worden uitgezonden, waarna het fonds zich met meer succes aan tafel zetelde bij Veronica- baas Rob Out. De regisseur van de serie, Gideon van Aartsen, hoopt zo het WNF van het „stoffige imago" af te helpen, dat het de laatste jaren heeft gekregen. Wit goud In de afleveringen van elk 25 minuten wordt tel kens één deel van het werk van het WNF onder de loep genomen. Op de agenda staan titels als 'Het mysterie van de zeereuzen' en 'Requiem voor het regenwoud'. Eén aflevering is in Nederland opge nomen en behandelt het terugzetten van bevers in de Biesbosch. Het eerste deel, dat vanavond wordt uitgezon den, is getiteld 'De slag om de slagtand' en gaat over 'het witte goud': ivoor. De olifant is altijd Bemhards lievelingsbeest geweest. In zijn inlei ding op het deel toont hij trots de miniatuur-oli fant die de jonge prinses Beatrix zo n dertig jaar geleden voor hem maakte. Het is slechts een van de vijfhonderd gebeeldhouwde dikhuiden die de prins in zijn werkkamer heeft staan. Het succes van de strijd tegen de olifantenstro pers is voor een belangrijk deel de verdienste van de prins zelf. Een rapport van zijn hand was de aanleiding voor een wereldwijd verbod in de han del in illegaal ivoor. Daardoor kelderde de prijs van achthonderd gulden per küo naar een magere twintig. „Een prijs waarvoor bijna geen enkele stroper zijn leven wil wagen", aldus van Aarsten. Tot de boycot twee jaar geleden van kracht werd, kregen de dikhuiden enkel de bescherming van zwaarbewapende overheidtroepen. Zij konden de massale slachting van de dikhuiden maar amper zij de bemoeienissen van de prins is de olifantenjacht praktisch verleden tijd. In Kenya zijn vorig jaar nog maar twee dikhuiden ge stroopt, tegenover vele honderden in de voor gaande jaren. De populatie groeit inmiddels lang zaam. De prins spreekt de hoop uit zijn favoriete dieren weer „happy en onbedreigd rond te zien lopen". Dankzij het ivoorverbod is ook de neushoorn voor uitsterven behoed. De veel kleinere hoom was een populair handvat voor de traditionele dolken. In Aziatische streken genoot hoom in ge malen vorm de faam als potentieverhogend mid del. Hart voor de Natuur, Nederland 2,19.25 uur. STRIPS BOLLEBOOM BOES

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 10