Rtv show
Inwendig brandt er een
vuurtje dat mij verteert'
'Ik kan niet meer ongestraft
uren achtereen spelen
Ik ben echt smoorverliefd op Robin'
Martin Ros, boekenwurm en spraakwaterval
Martin Ros (links) met zijn mede-presentatoren Erik van Muiswinkel en
Aad van den Heuvel van het programma Ik heb al een boek. foto kippa
Hilversum twee keer toe weigerde de kara
vaan van de Tour de France te
zegenen. En met Gino Bartali.
de gluiperd, die zijn bidon vol
wijwater goot en in maatkos
tuum naar de Parijse bordelen
sloop." Tegelijkertijd is hij bezig
aan een boek over de slavenop
stand op Haiti.
Martin Ros. Bekend van we
kelijkse radiopraatje over boe
ken op zaterdagochtend bij de
TROS. Berucht door zijn rol als
de gedreven enthousiasteling
van het onlangs beëindigde tv-
programma 'Ik heb al een boek'
van de KRO. Hij leest wekelijks
zeker vier boeken helemaal uit.
Daarnaast volgt hij een grote
hoeveelheid kranten en hij bla
dert zowat alle tijdschriften
door. Inclusief de radio- en tv
gidsen, met elke week weer 'die
prachtige programma's'. Hij
blijkt ook veelvuldig naar televi
sie te kijken. ..Te weinig tijd? Ik
begrijp echt niet waarom men
sen voordat ze naar hun werk
gaan, niet een uurtje in een
boek lezen, je kunt gemakkelijk
vier uur per dag aan boeken be
steden."
Het programma 'Ik heb al een
boek' keert volgend seizoen wel
terug. Het was overigens niet
het eerste programma dat kij
kend Nederland kennis kon ma
ken met de onstuitbare stroom
wetenswaardigheden, waarmee
het fenomeen Ros boeken en
schrijvers lardeert tot appetijte
lijk hapklare brokjes - zonder
aanziens des boeks of des au
teurs.
Reeds in het seizoen 1982-
1983 presenteerde hij een serie
JOS HAAGMANS
Een gesprek voeren
met Martin Ros is
een enerverende ge
beurtenis. Zelfs hij moet zo nu
en dan naar adem happen, en
dan Is het zaak om heel rap
van die omstandigheid gebruik
te maken. Het zijn van die
spaarzame momenten dat zijn
monoloog kan worden onder
broken met een opmerking of
vraag. „Ia, het is natuurlijk ab
surd, zoals ik tekeer ga", zegt
hij na een seconde van onwe
zenlijke stilte. Alsof er plotse
ling Iets hapert aan zijn me
chaniek. En dan, na een nieu
we ademteug: „In het milieu
waarin ik ben opgegroeid be
stonden boeken niet. Ik ben als
een waanzinnige alles aan het
inhalen. Dat Is de kern. Dat
lukt natuurll|k nooit. Dus
moet ik ais een waanzinnige
erachter aan blijven hollen."
In hetzelfde rappe tempo gaat
hij als vanzelfsprekend door
over de Franse schrijver Leau-
taud. wiens persoonlijke dag
boeken hij ooit ontdekte. Daar
door ontstond zijn serie Privé
Domein bij de Arbeiderspers.
Bij elkaar vormen ze een onbe
twistbaar monument van de
Europese cultuurgeschiedenis.
Dit jaar komt het 175ste deel
uit. Maar ook een herdnik vèn
zijn eigen bundel met heldenle
vens van wielrenners.
..Met Fausto Coppi, de gods
lasteraar. voor wie de paus tot
programma's voor de AVRO,
waarin elke keer een thema aan
de orde kwam waarover dan
een vijftal auteurs hun zegje
konden doen. In 1984 begon
zijn loopbaan bij TROS-radio,
op de zaterdagochtend. Aan
vankelijk behandelde hij daar
één boek. Maar dat langzame
tempo kon hij natuurlijk nooit
volhouden,, zodat hij de laatste
jaren ook daar een wekelijkse
'boekenkeek' presenteert. „Wat
boeken die die week zijn uitge
komen of in het nieuws zijn,
wat 'klein vuil' uit de tijdschrif
ten en kranten, wat kritische
nootjes, wat anecdoteszoals
hij zijn 'wekelijkse spektakel' op
de radio en televisie kenschetst.
Maar dan in een zodanig tem
po, dat zelfs de aftiteling en de
einddeun van het programma
hem niet kunnen stoppen. Een
truc die vooral in 'Ik heb al een
boek' goed werkte.
Dat zijn geratel luisteraars en
kijker eerder verbijstert dan in
formeert doet hem niets. „Als ik
uitgepraat ben, begint meteen
de telefoon te rinkelen. Mensen
die de titels nog eens willen ho
ren. ik ga nogal snel".
De opmerking dat het wel
licht allemaal een beetje teveel
van het goede is en dat hij wel
licht wat te populair wil zijn.
deert hem ook niet. „ja, ik ben
populistisch", geeft hij grif toe.
Maar dat hij daarmee iets on-
oirbaars zou doen. dat spreekt
hij tegen.
..Niet iedereen komt in de
boekhandel. Ik probeer mensen
te vertellen dat er achter boeken
ook gekke dingen kunnen zit
ten. Zo probeer ik hen te inte
resseren. Ik begrijp echt niet
wat daartegen is. Dat mag toch?
En dat Bloxker in de Volkskrant
daar zijn zuur en gal over
spuwt. ach. dat hoort bij zijn
leeftijd. Dat vind ik nog wel
leuk."
Zijn mildheid verdwijnt als hij
het over critici heeft die zeggen
dat 'die Ros' eigenlijk 'niet beter
weet'. „Ik heb geschiedenis ge
studeerd. Daar komt mijn brede
belangstelling vandaan, maar
ook mijn opvatting dat geschie
denis te beschrijven is aan de
hand van anecdotes en per
soonlijke getuigen. Dus ze moe
ten me niet vertellen dat Ros
maar wat doet."
Op Goed Geluk gelukt
De 27-jarige Eline Kluiver verkeert in
hogere sferen. Via het TROS-pro-
gramma Op Goed Geluk heeft zij de
liefde van haar leven gevonden in de persoon van
Robin Blitzblum. Vanavond verklaart het tweetal
elkaar de liefde voor de camera's op de bank bij
Carry Tefsen.
Volgens de TROS zijn Eline en Robin het eerste
echte liefdespaar dat Op Goed Geluk voortbrengt.
Veel kandidaten zijn na hun gezamenlijk reisje
wel bevriend gebleven, maar van verliefdheid was
nooit sprake. Eline en Robin echter kunnen niet
genoeg van elkaar krijgen.
Eline woont momenteel in Leiden waar zij Ja
pans studeert. „Ik heb niet meegedaan om 'aan
de man' de komen, maar gewoon voor de lol. Ik
vind het een leuk programma en het leek me aar
dig om een keer op tv te komen. Vriendinnen die
wisten dat ik best wel een keer mee zou willen
doen hebben me opgegeven en in maart heb ik
meegedaan aan de voor-selectie. Ik had me dus
helemaal geen illusies gemaakt."
Dat liep dus goed af want Robin Blitzblum koos
Eline en op het moment dat de twee elkaar voor
het eerst in de ogen keken wist Eline al dat ze ver
liefd was. „Het scherm tussen ons zakte en ik zag
hem staan en dacht 'zó'. We zijn direct na die uit
zending samen een borrel gaan drinken bij mijn
ouders in Laren en hebben de reis naar Bonaire
doorgesproken. Op dat eiland, we hadden negen
dagen om elkaar te leren kennen, werden we echt
smoorverliefd."
„We zagen er erg tegenop om terug te gaan,
want wie weet zou de glans van de liefde hele
maal verbleken in het koude Holland. Op zo'n
tropisch eiland is de sfeer toch anders. Gelukkig
viel het helemaal niet tegen. We bellen elkaar elke
dag en brengen de weekeinden samen door."
De mooiste beelden van Eline en Robin op
Bonaire zijn vanavond te zien in Op Goed Ge
luk, Nederland 2,20.27 uur.
STRIPS
Vrijdag. 14 juni 1991 023-1501^/023-150192. JOLANDA OUKB GERARD VAN PUTTEN RBNA VAN POPPELEN Vom^vlng: RALPH KLEINHOUT
Ik ben een rebel, mijn zus is
een beetje een trutje Ze speel
de niet voor niets in Neigh
bours, ze is letterlijk de girl next
door." (Dannii Minogue in het
Veronica-blad over zusje Kylie)
Paul Simon maandag en dinsdag in Ahoy
De recente muziek
van Paul Simon is
door veel dingen
beïnvloed, maar misschien nog
het meest door sport. „Eén van
de problemen waarmee ik
kamp, Is een slechte linker
hand. Ik denk dat ik hem tij
dens een spelletje squash of
Iets dergelijks heb geblesseerd.
In leder geval had ik op een ge
geven moment een gekneusde
hand, waarmee ik gewoon heb
doorgespeeld. Hierdoor heeft
zich op de kneuzing een kai-
klaagje gevormd. Nu kan ik
niet meer, zoals vroeger, zes
uur achtereen spelen, en de
volgende dag ongestraft weer
de gitaar pakken. In ieder ge
val niet zonder Ijsbaden of me
dicijnen. En tijdens deze tour
nee is er weer Iets verkeerd ge
gaan met het gewricht van
mijn duim..."
Simon weet precies wat hij
wil. wat niet altijd makkelijk is
voor de band waarmee hij toert.
Tijdens de repetities in de
Noorse hoofdstad Oslo stapt hij
resoluut het toneel op: „Okee,
aan het werk." Al na drie secon
den gooit hii de zaak plat. „Pro
beer bij de derde maat in te val
len met de blazers." Ze probe
ren het. Na drie seconden is het
weer mis. „Okee. okee, we hou
den het zoals het was." En zo
gaat het de hele middag door.
De band bedient Simon op zijn
wenken, want wanneer hij een
maal op dreef is, kun je beter
niet in zijn vaarwater komen.
In interviews is Simon niet
bijzonder spraakzaam. Wan
neer hem in Oslo wordt ge
vraagd of hij zich nog iets kan
herinneren over het schrijven
van 'The Sounds of Silence',
denkt hii heel lang na, zucht
vermoeia en geeft zijn welover
wogen antwoord: „Nee."
Komisch talent
Een lach bestaat bij Simon uit
weinig meer dan een haast on
merkbaar samenknijpen van de
ogen. Des te opvallender is het
dat zowel Woody Allen als de
producent van het Amerikaanse
televisieprogramma 'Saturday
Night Live' in hem een komisch
talent menen te herkennen. Hij
heeft heel wat sketches ge
speeld in 'Saturday Night Live'
en Woody Allen gaf hem een rol
in 'Annie Hall' als een gladde
popster die probeert Diane Kea-
ton te versieren.
De nummers van Simons
succesvolle cd's 'Graceland' en
'Rhythm of the Saints' vormen
het hoofdbestanddeel van zijn
tour, die de naam 'Bom at the
Right Time' heeft meegekregen.
Maar Simon speelt ook werk uit
de periode met Art Garfunkel.
Als hij zijn 'Bridge Over Trou
bled Water' ten gehore brengt,
haalt het publiek steevast aan
stekers en kaarsen te voor
schijn.
In de jaren zeventig gingen
Simon Garfunkel enigszins
verbitterd uit elkaar. Na het
succesvolle reünie-concert in
1981 in New York overwoog het
duo weer samen te gaan. Maar
de plannen strandden om on
duidelijke, geheim gehouden
redenen. Een van de geruchten
wil dat Garfunkel weigerde te
stoppen met roken, waardoor
zijn zangprestaties tekort scho
ten voor de comeback-el pee.
Toen Simon definitief solo
ging, veranderde ook zijn mu
ziek. Simon: „Instinctief schreef
ik altijd voor Arty, voor zijn
stembereik en manier van zin
gen. Hij zingt hoger dan ik en
kan vooral veel met balades."
Het solowerk van Simon bevat
opvallend weinig balades.
Maar niet alleen zijn breuk
met Garfunkel zette hem op een
andere muzikale koers, ook zijn
lichamelijke gesteldheid was
een belangrijke factor. „Twintig,
vijfentwintig jaar lang maak je
dezelfde bewegingen en het
menselijk lichaam is daar niet
op gebouwd." De maatregelen
die hij noodgedwongen trof om
problemen met kramp te om
zeilen, hebben hem een krach
tige, commerciële formule op
geleverd.
Exotisch
Tegenwoordig gaat Simon in
het buitenland op zoek naar
percussionisten (Zuid-Afrika
voor 'Graceland' en Zuid-Ame-
rika voor 'Rhythm of the
Saints'). Hij maakt bandopna
mes van hun muzikale bijdra
gen, die hij vervolgens thuis
ombouwt tot songs. Simon ba
seert deze multi culturele bena
dering op het gegeven dat rock
and roll oorspronkelijk een exo
tische muziekvorm was, die
door herhaling en gewenning
haar exotische karakter heeft
verloren. Door nieuwe, verre ge
luiden en ritmen te gebruiken
kan rock and roll weer wat wor
den aangescherpt.
„Ik beluister de bandjes en
improviseer daar melodieën
overheen. Ik schrijf de muziek
in mijn huis in Montauk, even
buiten New York- Ik heb daar
geen studio, alleen een bandre
corder. een cassetterecorder,
een aantal boxen en een bu
reau. Ik loop wat rond, gooi een
bal tegen de muur, kijk uit over
de oceaan en draai de bandjes
keer op keer."
„Wanneer ik de melodie im
proviseer. probeer ik tegelijk
woorden te vinden. Ik begin
echter meestal met losse klan
ken. Soms lijken die klanken op
woorden, soms zijn het woor
den en soms vormen ze zelfs
zinnen. Soms komen teksten
makkelijk, maar dat zegt niet
veel over het proces van tekst
schrijven. Want als er na vele
maanden niets opeens een tekst
komt. wat betekent dat dan?
Was het makkelijk of heeft het
maanden geduurd? Meestal
duurt het lang voordat de tek
sten er ziin, maar dat betekent
niet dat ik lang zit te zwoegen.
Al die tijd ben ik gewoon
...leeg."
Paul Simon treedt maandag
en dinsdag op in de Rotter
damse Ahoy-hal. Twee weken
later is hij met Sting de topper
van Torhout/Werchter.
Vertaling: Ma/greet Hesiinga
Paul Simon: „Twintig, vijfentwintig jaar lang maak je dezelfde bewegingen en het menselijk lichaam is daar niet op gebouwd."
CLOSE UPGerard van Putten
Huisvrouwentennis
BOLLEBOOM
BOES
Nergens heerst de
wegwerpcultuur
met zoveel Aadruk
als in de modewereld. Niets im
mers is zo grillig als de smaak
van het inaividu. Een mode
ontwerper met ambitie moet
dan ook vooral trendsetter zijn:
in de mode zijn trendvolgers de
kleermakers van de confectie-
industrie. Voor degene die meer
wil zijn dan dat is kortom snel
heid van handelen geboden.
The Bold the Beautiful, een
Amerikaanse soap die op werk
dagen door RTL 4 wordt uitge
zonden. speelt zich af in de we
reld van de haute couture. En
die heet dus flitsend te zijn.
Maar dat de gebeurtenissen in
de serie elkaar snel opvolgen,
nou nee. The Bold etc. is als
huisvrouwentennis, het schiet
maar niet op.
Beeldwisselingen te over. dat
wel. Maar een shot in deze serie
biedt weinig anders dan twee
hoofden, die een dialoog vol
niets/eggendheid beginnen. En
dan staat het volgende nietszeg
gende koppel al weer klaar om
prominent in beeld te worden
gebracht. Het opmerkelijke aan
The Bold The Beautiful is dat
de meespelenden hun gezich
ten vrijwel steeds plooien in een
grimas, die meestal spontaan
ontstaat na het snijden van ui
en. Dat laatste zou trouwens
ook al die tranen kunnen ver
klaren, die vloeien in deze serie.
Toegegeven, de scenarioschrij
vers zijn uitgekookt. Mevrouw
lee Phillip-Bell en meneer Wil
liam I. Bell zijn er bijzonder be
dreven in de nieuwsgierigheid
van de argeloze kijker te wek
ken. Door veel te suggereren en
feitelijk weinig te bieden wordt
kijkverslaving in de hand ge
werkt. Voor de familie Bell is er
geen betere tv-kijker dan dege-
HEINZ
De cast van the Bold
the Beautiful'. De
acteurs en actrices
zijn - uiterlijk - on
derling inwisselbaar.
Makkelijk natuurlijk
als iemand eens we
gens ziekte uitvalt.
Foto RTL 4
ne die dagelijks een shot van
het aangeklede niets behoeft.
Met aan zekerheid grenzende
waant hijnlijkhcéd willen de
geestelijke vaders van deze soap
niets anders dan dat op de drie-
zits deze vraag opdoemt: „Die
huilebalk van Brooke zal straks
toch nog wel iets gaan onderne
men?"
En voordat de kiiker het weet is-
ie al weer vier afleveringen ver
der, zonder een bevredigend
antwoord op die vraag te heb
ben gekregen. Intussen blijft de
argeloze wel kijken. In de hoop
alsnog opheldering te krijgen en
in de hoop ook dat de serie als
nog beter wordt. Helaas is in
beide gevallen die hoop ijdel.
Aan alles in deze reeks is af te
zien dat niet zozeer de kwaliteit
tot norm is verheven, als wel het
streven om met een minimum
aan kosten er zoveel mogelijk
geld aan te verdienen. In die
opzet ziin ze in de Verenigde
Staten aus aardig geslaagd. The
Bold etc. is de hele wereld over
gedaan. zodat miljoenen kijkers
zich nu regelmatig vergapen
aan pniilgezichten met glyceri
ne-ogen en aan goedkope stu
diodecors.
De casting van de acteurs en ac
trices is een zaak geweest voor
een zekere lohn Con we 11. En die
man moet een maniakale voor
keur hebben gehad voor gelijke
nissen. die ongetwijfeld op lou
ter toeval berustten. Waar de
vaste klanten van dit filmische
modehuis hun helden onder
hand prima uit elkaar kunnen
houden, daar zijn ze voor niet-
Boldverslaafden onderling in
wisselbaar.
Voor hen. die het tempo van
The Bold etc. toch niet kunnen
bijbenen herhaalt RTL 4 's mor
gens vroeg de aflevering van de
middag ervoor. Niet in slowmo
tion, Tne Bold the Beautiful
draait uit zichzelf al op het laag
ste toerental.