Rtv show d 'Je houdt van ons of je haat ons, er is geen tussenweg' PressLine vult dode uren van tv-netten Omroepen jagen op 't zelfde type luisteraar en kijker Donderdag 13 juni 1991 Redactie 023-190191/023-150192 JOLANDA OUKES GERARD VAN PUTTEN REINA VAN POfPELEN Vormgeving: RALPH KLEINHOUT Barend en Van Dorp, al 20 jaar een tweeëenheid MONIQUE BRANDT Van Dorp hebben weinig woorden nodig om dui delijk ie maken hoezeer ze met hun vak zijn vergroeid. Vooral Frits Barend laat zich beluiste ren als de sportjournalist, die voortdurend bezig is met het geven van een uitgebreid wed- sirijdcommentaar. Hij praat op vlakke toon. Bondig, concreet en beeldend. „Fen uitzending is als een wedstrijd. Het is half drie. het fluitje gaat. Ie hebt je van alles voorgenomen, je tac tiek bepaald, maar staat de te genstander in de eerste minuut buitenspel en laat de scheids rechter doorspelen, dan sta je met één-nul achter. Dan moet je alles overboord zetten en dóórgaan." Toch doet het duo er alles aan om in het eigen programma het potjeslatijn te vermijden dat op en rond de voetbalvelden zo dikwijls te beluisteren is. Hoe er ook over Match: Barend Van Dorp moge worden gedacht, in elk geval onderscheidt dit sport programma zich van andere. Match: Barend Van Dorp zal het volgend seizoen in ge wijzigde vorm en op een vroe ger tijdstip te zien zijn. Hoe het er precies uit gaat zien willen ze nog niet kwijt. „Niet kijken naar ons, betekent dat je algemene ontwikkeling gebreken gaat ver tonen. Die gedachte moet ont- „|e houdt van ons of je héét ons", aldus Henk van Dorp. „Ken tussenweg lijkt er niet te zijn. Ons irritatiegehalte is hoog. Sommige mensen, vooral mannen, ergeren zich mateloos aan ons. dat komt blijkbaar door die arrogante koppen tie. Van iemand van wie je het totaal niet verwacht. Ken oud dametje op de markt dat je een hand geeft, zo van: kom op jon gens, zaag die kerels maar flink Uit een kijkersonderzoek van RTL 4 bleek - opvallend genoeg dat bijna veertig procent van het kijkerspubliek bestaat uit vrouwen. Van Dorp: „Die aan dacht van vrouwen komt, denk ik, voort uit het feit dat we meestal niet van die echte sportgerichte dingen willen we ten. Dat we verder gaan, erach ter willen komen wie werkelijk die zijn. Bananen en rond de vel den, en het geweld in en om stadions zijn in Match: Barend Van Dorp regelmatig terugke rende gespreksthema's. Barend: „Ik kan helaas wel stellen dat wij een beter zintuig voor dat soort walgelijkheden hebben ontwikkeld dan welke politicus in Nederland dan ook. We blij ven erop hameren, we blijven signaleren." Van Dorp: We wachten nog steeds op de scheidsrechter die een wedstrijd durft af te fluiten, als weer eens gescandeerd wordt dat 'alle joaen aan het gas' moeten. Het is triest. Ik weet nog dat we, vroeger als kind, moesten lachen als we fo to's op het journaal zagen van voetbal in Brazilië, compleet met tanks en gewapende bewa kers. Zoiets lag zó ver van je bed. Als je nu het stadion in Utrecht ziet, is het net Brazilië." Hun bezorgdheid om dit soort randverschijnselen mag dan overduidelijk zijn, de twee journalisten hebben absoluut niet de illusie dat zij door hun berichtgeving op termijn veran deringen ten goede bewerkstel ligen. Afgezien laten ze hun ple zier in het werk. dat tegelijk hun hobby is, niet vergallen door al lerlei excessen. „Het is de spanning in de sport, die ons meer dan wat dan ook intrigeert", onthult Van Dorp, die eigenlijk Bongaarts heet. „Die rare tinteling als je naar zo'n gruwelijke bokswed strijd zit te kijken, vlakbij de ring. het bloed dat op je smo king spat en de dreunende klap pen die je hoort alsof je ze zelf krijgt... Of zo'n wielrenner die zich op 2500 meter hoogte hij gend door de sneeuw worstelt op een paar kilometer afstand van de finish. Daar zit je dan in de auto naast, en je leeft zo ont zettend méé. Dat fascineert ons ongelooflijk." Barend: „Reken maar dat on ze adrenaline ook omhoog gaat als drie van je favorieten op de eindsprint afgaan, met nog vijf of tien anderen in een sprint. Echt, dan zitten we op het puntje van de stoel. Zó mooi... Een sporter moet dat ook blij ven beseffen, vind ik, dat die spanning niet te evenaren is. Op welk niveau dan ook. Iedereen moet op zijn of haar niveau tóp- sport bedrijven. Ik voetbal in het derde team van sportclub Buitenveldert. Ik ben laatste man en bloedfanatiek. Ik kan absoluut niet tegen mijn verlies. Het is een vriendenteam, en buiten het veld hebben we veel lol. maar binnen de lijnen geldt: 'geen gezeik, er moet gewonnen worden'. En zo hoort het ook." Onafscheidelijk Ruim twintig jaar bewegen Frits Barend en Henk van Dorp zich als onafscheidelijke duo in de wereld van de sportjournalis tiek. In het verleden onder meer bij Veronica, de VARA. en Vrij Nederland. Tegenwoordig pro duceren ze -naast de wekelijkse Nieuwe vorm van abonnee-televisie •JOS HAAGMANS Waarom gaat een Afrikaan niet door de knieën als hij Iets moet gaat iemand uit li geval op zijn hurken zitten? In formatie over de culturele om standigheden die tot dit eigen aardige bukgedrag leiden Is onderdeel van de Ideële tak van de programma's van Pres sLine. In dit geval van een edu catieve serie, die erop gericht is begrip te kweken voor de verscheidenheid aan culturen om zo een bijdrage te leveren aan de strijd tegen racisme. De voorzitter van de stichting PressLine. Imre Somogyi, is be reid deze kwestie soepel te illu streren in de kantine van de NCRV. van welke omroep hij al een generatie lang radiomede werker is. Zijn enthousiasme over de mogelijkheden die Pres- sUne biedt, kent nauwelijks grenzen meer. Pressljne zelf. die onlangs zijn eerste proefuitzending be leefde. heeft ook zo'n idealisti sche achtergrond Aanleiding was de NCRV-campagne 'Drempels weg', waarbij een systeem werd ontwikkeld waar mee blinden, via een braillc-co- de per computer, toegang kre gen tot informatie in databan ken. Somogyi was een van de genen die na die campagne aoor wilden gaan. Automatisch Resultaat is de Stichting Press- line. die in de dode uren van de drie Nederlandse tv-netten pro gramma's wil uitzenden die di reet te zien en te horen zijn of die automatisch in de videore corder of computer worden op geslagen. Mits gebruik wordt gemaakt van een decoder. Het kan zowel beeld en geluid zijn. als 'data', informatieve teksten. 'Abonnee-televisie' is dan wel een term om aan de leek duide lijk te maken om wat voor feno meen het gaat. maar het sys teem werkt toch anders dan bij voorbeeld FilmNet. „Degene die de boodschap wil ontvangen moet, net als bij FilmNet een decoder aanschaf fen, maar voor de rest is het gra tis", aldus Somodgyi. Hij heeft ook niet meteen de 'zappende' tv-kijker op het oog, die er weer een aardig speeltje bijkrijgt. „Een gedeelte van ons pakket is puur commercieel. We den ken bij voorbeeld aan een groot warenhuis dat zijn personeel op maandagmorgen op de hoogte wil brengen van de weekaan- biedingen. of aan de nieuwe vakkenvullers wil uitleggen hoe de blikjes het best kunnen wor den gestapeld. Nu gaat dat vaak met videobanden die naar alle filialen worden gestuurd en die daar dan tijdenlang als instruc tiemateriaal dienen." „In onze opzet kun je dus heel actueel zijn en op hetzelfde moment in al die filialen via de televisie je informatie uitzen den. Of denk eens aan autofa brikanten. die in een keer alle monteurs in alle garages in het land kunnen uitleggen en laten zien. hoe je een bepaald onder deel het beste kunt repareren. En als concern hoef je je perso neel voor een managementcur- sus niet meer naar een duur conferentie-oord te sturen, maar kun je in alle bijkantoren op hetzelfde moment de cursus via de televisie, of de video of computerapparatuur geven. Ie kunt net zo gemakkelijk het complete cursuspakket laten uitzenden, want als je geen beelden, maar alleen letters en cijfers uitzendt heb je plotseling alle ruimte." „Als je een telefoonlijn verge lijkt met een paadje heb je net in ons geval over een 80-baans snelweg. En wat te zeggen van programma's waarin doktoren bij voorbeeld permanent op de hoogte worden gebracht van de nieuwste behandelmethodes. Zo'n programma kan worden betaald door er advertenties in op te nemen van bij voorbeeld geneesmiddelenfabrikanten, of van een bank met een aanbie ding op het gebied van hypo theken. De dokters zelf hoeven „Degene die de boodschap wil ontvangen moet net als bij FilmNet een decoder aanschaffen, maar voor de rest is het gratis", aldus Imre So modgyi. voorzitter van de stichting PressLine foto cpd zich slechts een decoder aan te schaffen, die op zijn hoogst vijf honderd gulden kost." Mediawet Die reclame tussen het pro gramma mag alleen als het om niet bewegende beelden gaat. want PressLine heeft, na veel heen en weer geschrijf, vergun ning van WVC gekregen om de 'resttijd' van de drie Nederland se netten te gebruiken als het zich aan de mediawet houdt, die zo'n 'stilstaande' reclame oqk aan kabelkranten toestaat. Ook die officiële status 'ver koopt' Somogyi in zijn enthou siasme weer als een nationaal belang. Immers, de zenders worden op die manier niet al leen volledig gebruikt, maar PressLine betaalt de Nozema. de beheerder van de netten, ook weer voor dat gebruik, zodat de opbrengst weer ten goede kan komen aan 'de omroep'. „Maar vooral aan de ideële programma's, want die worden er op de eerste plaats mee be taald. Het is toch fantastisch dat je op deze manier programma's kunt maken die begrip kweken voor mensen uit verschillende culturen. Dat je door middel van het geven van zoveel moge lijk informatie vooroordelen Publiek is net als tropi sche bloemen, het ziet er mooi uit, maar het is oer- gevaarlijk. (Cabaretier Seth Gaaikema) Barend en Van Dorp: „Ons irrita- tiegehalte is hoog. Sommige men sen, vooral mannen, ergeren zich mateloos aan ons. dat komt blijk baar door die arrogante koppen van ons." »FotoCPD uitzendingen voor RTL 4 -ver halen voor het Weekblad Nieu we Revu. Barend: „Schrijven- is uniek, enig in z'n soort. Het componeren van een stuk is on gelooflijk opwindend. Het geeft een geweldige bevrediging. Een tv-uitzending is meer een ex plosie. het is te vergelijken met een vluggertje. Het kan heel leuk zijn, maar wel gruwelijk vermoeiend." Van Dorp: „We zijn gelukkig nooit zenuwachtig. Het bloed pompt een minuut voor de uit zending wel als een razende door je donder, maar dan is het ook over. We zijn redelijk ons zelf tijdens de uitzending. Ge spannen, maar niet zenuwach tig. Maar door die overconcen- tratie zorgt tv ervoor dat je 's ochtends een ongelooflijke zwa re kop hebt. Je bent kapot. Tele visie is een van de meest ge vreesde bloedzuigers in ons land. Het zuigt je leeg. We zijn de ochtend na de uitzending al tijd bekaf. We kunnen de uit zending ook nooit meteen te rugzien. Meestal is het dan nog een soort kindje van ons, dat je wel een schop voor zijn kont kan geven als het drie dagen oud is, maar niet meteen na de geboorte." STARDOM Paula Abdul heeft in Hollywood het proces dat tegen haar was aangespannen door achter grondzangeres Yvette Marine verloren. De zangeres had Pau la ervan beschuldigd enkele zangpartijen van Yvette met haar eigen stem te hebben ge- mixed. De rechter luisterde naar de tracks en stelde de klaagster in het gelijk. Paula weet nog steeds van niets. In het Canadese Ontario heeft een onbekende maar liefst 27 000 dollar neergelegd voor een cd-versie van Prince's The Black Album. Beetje veel zul je denken. Maar het grappige is dat de in 1988 gemaakte plaat nooit echt is uitgekomen. Prin ce was zo ontevreden over het eindresultaat dat de plaat nooit is uitgebracht. Intussen waren er wel al exemplaren van de drukpers gerold. De 57-jarige soulzanger James Brown wil na een verblijf in de gevangenis weer terug de show bizz in. Hij werkt momenteel aan een nieuwe elpee en gaat ook weer optreden, samen met B. B. King, Fats Domino, Little Richard en Aretha Franklin. Zondag zendt RTL 4 voorlopig de laatste aflevering uit van de Amerikaanse comedy Fullhou- §e. De afleveringen zijn eenvou digweg op. Ook in de Verenigde Staten. Of de serie een vervolg krijgt is vooralsnog onduidelijk. Julia Roberts en Kiefer Suther land hebben onlangs zonder verdere uitleg hun huwelijk af gezegd. De agenten van beide acteurs gaven een verklaring uit waarin niet meer stond dan dat „met wederzijdse instemming" was besloten het huwelijk uit te stellen. 13e 23-jariee Roberts wordt beschouwd als de meest gewilde actrice van Hollywood. Haar films Pretty Woman (waarin Richard Gere haar te genspeler is) en Sleeping with the Enemy waren enorme kas successen. De 24-jarige Suther land. zoon van Donald, speelde in onder andere Young Guns, Stand By Me en The Lost Boys. CORRESPONDENT GPD Het is net alsof programmaleiders on derling hebben afgesproken om op zondag allemaal op jacht te gaan naar hetzelfde type luisteraar. Rond hetzelfde tijdstip beconcurreren de omroepen elkaar op het culturele en politieke vlak. Zowel op radio als tv. Op de radio biedt de VARA aan kunst-en cul- tuurminnend Nederlrod twee uur achtereen Op hef en Vertier. Jeroen Pauw (ex-VARA) praat tege lijkertijd op tv ten behoeve van kunst- en cultuur- minnend Nederland via RTL 4 op een soort gezel lig huiskamertoontje met drie culturele gasten. Zijn RTL4-collega Ton Elias (ex-NOS) biedt vervolgens - terwijl Ophef en Vertier nog steeds bezig is - aan hetzelfde cultuur én politiek geïnte resseerde publiek De Vierde Kamer aan. En terwijl Berend Boudewijn en Hanneke Groenteman in Ophef en Vertier lustig doorbab belen, is ten behoeve van kunst-, cultuur- en poli tiek geïnteresseerden op Nederland I Het Ca- pitool al begonnen. Dat terwijl De Vierde Kamer nog een half uur duurt. Op buitenlandse zenders van de ons omringen de landen starten rond de klok van twaalf op zon dag forumgesprekken, waarin journalisten de ac tualiteit van de week bediscussiëren of politieke zwaargewichten rond een tafel met microfoons hun meningen geven. Al deze zenders richten zich dus elke zondag rond dezelfde tijd tot dezelf- Ton Elias van RTL 4's De Vierde Kamer. foto cpd de minderheidsgroepering luisteraars en kijkers. Dat heeft weer tot gevolg dat in Nederland ge middeld zo'n luister- en kijkdichtheid van 0,5 procent wordt geboekt. De AVRO biedt op de ra dio Willem Duys als alternatief. Hanneke Groenteman van Ophef Het eigenaardige van het verschijnsel is boven dien, dat op de doordeweekse dagen vergelijkba re programma's nauwelijks te zien of te beluiste ren zijn. Want dan moet er geld worden verdiend met de programma's door het trekken van recla me, en dan telt een kijk- of luisterdichtheid van een half procent niet meer mee. Correspondenten Tussen één en twee uur elke zondagmiddag ook nog iets onuitroeibaars: op Radio 1 en Radio 2 be concurreren de actualiteitenrubrieken van NCRV en AVRO elkaar een uur lang. Wie in dat uur van I naar 2 schakelt of omgekeerd hoort menigmaal correspondenten in verre landen verslag doen van hetzelfde onderwerp. „Het lijkt er op", zegt een omroepfunctionaris in Hilversum, „alsof alle omroepen op zondag rond het middaguur mikken op mensen die lek ker hebben uitgeslapen terwijl hun kinderen voor het tv-scherm zaten en vervolgens de plaats van die kinderen voor het tv-toestel innemen. Andere gelijkgestemden kiezen voor de radio." Misschien zal alles wel veranderen als ook.op zondag reclame mag worden gemaakt. „Schaf de omroepen af', stelde VPRü-radiodi- recteur Jan Haasbroek voor op twee radio-discus siedagen die onlangs werden gehouden, „en kies voor het BBC-model." „Nee, stel zenderredacties aan", meende Henk van Hoorn (ex-VPRO. nu weer NOS). „Nee", riep Theo Stokkink van de KRO, „laat omroepen doen waar ze goed in zijn.' „Nee", riep Rik Zaal van de VPRO, „maak één zender vrij voor echte radiomakers. VPRO en Ve ronica dus." „Wel samenwerken, maar dan met behoud van eigen identiteit", meende de meer derheid van de Hilversumse programmaleiders. In totaal werden zeven verschillende plannen geopperd om de radio te reorganiseren. Daar naast bestaan in Hilversum en Den Haag nog eens evenveel plannen als er omroepen zijn om de programmering van de tv-zenders te verbete- En dus schakelen we vanaf 1 oktober weer een heel seizoen elke zondag rond het middaguur als gekken van de ene zender naar de andere. STRIPS BOLLEBOOM BOES

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 6