Religie 'Vluchtig, niet oppervlakkig' m Meer ambten in kerk goede zaak 3 Zaterdag 8 jun 1991 Redactie. 071-161400 W1M SCHRIJVER Bndwdactte RAYMOND PBL Vormgeving SIMON DC GRAAF 9 ,DE TROTS VAN vroeger en de schrik van tegenwoor dig zijn eigenlijk geen van beide goed', zegt bisschop Ernst over het roepingenvraagstuk. Dominee Da Costa Oegstgeest) verzorgt wekelijkse radio-overweging „Heel spannend", noemt ds. R. E. da Costa uit Oegst geest de telefoongesprek ken die hij wekelijks voert na afloop van zijn korte ra diolezingen in het NCRV- programma .Ontmoeting'. „Datgene wat de luiste raars oppikken is niet wat jijzelf zou hebben uitgeko zen". De meeste reacties hebben betrekking op een zelfde kernwoord. „Bij voorbeeld .homoseksuali teit'. Wat je daar ook van zegt en in wat voor ver band ook, het nodigt de mensen uit te reageren." OCGSTGEEST WIM SCHRUVER Da Costa houdt in de paar mi nuten die hem op de donder dagochtend (tien voor tien, Ra dio 2) worden toebedeeld geen schriftoverwegingen. Hij snijdt problemen aan die mensen be zighouden en probeert de luis teraars uit een ,pastoraal-psy- chologische' invalshoek een weg te wijzen. „Het zijn niet alleen mensen die trouw-kerkelijk zijn", aldus de predikant, die tot elf uur bij de telefoon reacties in ontvangst neemt. „Ik spreek zelfs meer mensen die niet eens van een kerk hebben gehoord. Zo had ik iemand aan de lijn die zei: u bent een dominee hè, wat is dat eigenlijk?" De predikant houdt met de keu ze van zijn onderwerpen reke ning met wat er onder de luiste raars leeft. Ieder uur van de dag heeft zo zijn specifieke luiste raars, heeft hij inmiddels in Hil versum geleerd. Vroeg in de ochtend schakelen vooral oude ren, veelal godsdienstig geori ënteerd, de radio aan. Tegen negen uur zijn het vooral man nen en op het tijdstip dat Da Costa in de ether is, bestaat het publiek voor een belangrijk deel uit vrouwen tussen de 25 en 40 jaar. Da Costa heeft al de nodige ra dio-ervaring. Voor het program ma 'Ontmoeting' heeft hij de af gelopen paar jaar reeds enige malen een blok uitzendingen voor zijn rekening genomen. Werd het programma wisselend door diverse voorgangers ver zorgd, sinds begin dit jaar zorgt de Oegstgeester predikant voor „één pastoraal geluid, dat de mensen kunnen herkennen". Tot voor kort had zijn radio praatje op donderdagochtend een vervolg. Na de bellers te woord te hebben gestaan, kwam Da Costa na elf uur terug in het programma Plein met reacties. Onlangs is i met die formule gestopt, omdat de teleurstelling onder de velen die hem niet konden bereiken groot was. Ook de vraag naar de tekst van de uitzending (een paar honderd per keer) kon de NCRV niet meer aan. Schoenendoos De bijdragen voor 'Ontmoeting' kosten hem weinig moeite. In anderhalf uur heelt hij zijn stuk jes op maat klaar. De onderwerpen leveren ook geen problemen op. Da Costa heeft letterlijk een schoenendoos vol ideeën. „Steeds als ik een gedachte heb, gaat die in de grote doos." ,Wie ben ik?' (over de gelaagd heid in jezelf), ,Doe maar ge woon' (over het recht op een af wijkende mening) of ,Erop of eronder' (over het maken van keuzes). Zomaar enige thema's die Da Costa het vorige seizoen heeft behandeld en die onlangs door uitgever Callenbach in Nij- kerk zijn gebundeld in ,Uit de kringloop' (prijs 14,90). Eerder verschenen reeds ,Wat niemand van hen weet' en ,De grens over', terwijl in september de teksten van dit seizoen gebun deld zullen worden onder de ti tel ,Hou me los, laat me vast'. Uit die titels, aldus de predi kant, blijkt al wat hij de luiste raars duidelijk wil maken: het kan altijd anders. „Ik geloof niet in doodlopende wegen. Ook al lijkt een situatie nog zo uitzicht loos". Da Costa vindt dat het doel van zijn radio-lezingen be- religieuze nodig heeft". De pre dikant vindt een psychologische benadering van een mens, zon der aandacht voor het levensbe schouwelijke aspect, te eng. „Het gevaar is dat men bepaal de processen in mensen signa leert en zegt: dat ben je dus. Ia goed, denk ik dan, en wat nu?" Leren loslaten Voor zijn pastorale arbeid in „Ik geloof niet in doodlopende wegen. Ook al lijkt een situatie nog zo uitzichtloos" reikt i: het denken gezet worden, wan neer weer iets boven komt drij ven, dat tot dat moment onver werkt was. Da Costa spreekt van .pastorale psychologie', waarbij hij een streep zet onder het eerste woord. „Ik wil nadrukkelijk geen psycholoog of psychiater zijn, hoewel men daarin ook het idt hij ove rigens goede con tacten met enige psychiaters en psychologen. „We hebben el kaar over en weer hard nodig. Men sen worden nu eenmaal groot gebracht met butsen en kneu zingen. Je kan oordelen daar niet goed zonder psychologie" Hij gelooft dat de weerstanden tegen de godsdienst binnen de psychologie en psychiatrie aan het afnemen zijn. Toen hij pre dikant in Zeeland was (1978- 1983) is het hem eens overko men, dat een arts op een tele foontje van hem reageerde met: 'Dominee, houdt u zich alstu blieft bezig met dat kerkje in Wolphaartsdijk'. 'Leren loslaten' is het thema dat Da Costa momenteel behandelt en dat hij nu ook uitdiept tij dens zijn studieverlof. Het gaat over veel meer dan rouw na een sterfgeval, aldus de dominee. Het is ook je kinderen kunnen loslaten, je werk verliezen, of je gezondheid. „Als mensen leren omgaan met verlies hebben ze leren leven." Rituelen spelen in dat proces een grote rol. weet hij. Dan kan het gaan om het schrijven van brieven aan een ex-werkgever of het laten omsmeden van een trouwring als verwerking van een scheiding. „Ik denk ook dat de kerk bij een scheiding een ri tuele vorm moet vinden om mensen te helpen vorm te ge ven aan hun emoties. Maar wat doen we nu: we zeggen wat sneu' of we lopen er met een boog omheen." Bevrijdend Hij noemt het „wel eens be angstigend" dat hij bij duizen den de huiskamer binnenkomt. „Maar gelukkig realiseer je je dat meestal niet." Overigens gaat hij niet gebukt onder de verantwoordelijkheid. „Je moet jezelf heel erg onder kritiek stel len. Het is niet mijn aard om te zeggen: zo moet je het doen Dat is ook niet waar de luiste- zitten te wachten, hij uit de reacties: „De i bellen niet om concrete antwoorden. Wel zeggen ze: ik heb dit herkend in wat u zegt. ik ga er zelf zó mee om. Wat vindt u daarvan?" De predikant wil degenen die bij de radio zitten wijzen op het bijbelse perspectief in het leven. „Daarom doe Ik dit werk. Het is 'even', maar ook daarin blijft veel hangen. Het is vluchtig, maar niet oppervlakkig." Dat laatste is er overigens wel de re den van waarom hij dit werk ook niet iedere dag zou willen doen. De combinatie met het gemeentewerk noemt hij ideaal. „Het werkt wederzijds bevruch tend, ik heb beide nodig." Het gemeentewerk is nodig voor de band met de mensen, om ze beter te leren kennen. „Daarvoor zijn vijf minuten voor de radio natuurlijk echt te kort." Het heeft tegelijk ook een voordeel: „De persoon die je belt ken je niet, dus je heb ook geen vooroordelen. Het nadeel van een situatie goed kennen is soms dat je al snel dénkt te we ten hoe het zit. Misschien rea geer je dan juist verkeerd". In dat opzicht vindt hij het contact met de luisteraars „bevrijdend". raars op z merkt hij diakens zijn geweest de diaken, het FOTO THfOMMOCRS Bisschop Ernst „Vast staat dat er vrouwe!like diaken: maar de vraag is of zii ook de ambtshandeling van de dopen, hebben verricht" Bisschop Ernst 50 jaar priester: JAC DE WINTER „Men zou de diversiteit aan ambten in de kerk, zoals in de eerste christen-kerken, zelfs een het voordeel kunnen Bisschop Ernst hoopt, dat er zich in oe geloofsgemeenschap een gunstiger klimaat gaat ont wikkelen i kelen voor de roeping tot priesterschap. Het lijkt hem ■d nodig. „Degene die thans hard nodig. „Degene het vasthouden aan de bestaan te kennen geeft priester te wil de toelatingseisen voor het priesterlijk ambt". Bisschop H. Ernst zegt het een goed ding te vinden, dat een grote verschei- len worden, moet zich door gaans zwaar verdedigen, ook te genover geloofsgenoten. Verder e* je dat degenen die niet tot denheid aan functies in de kerk priester zijn gewijd naar de ambtshandelingen grijpen. H moet wd anders gaan lopen. terugkeert. De bisschop van Breda (741 is precies vijftig jaar geleden tot priester gewijd. Op de vraag waarom de kerk vasthoudt aan het celibataire priesterschap, aa1 de Maefaop, dal Üer voord spirituele overwegingen aan ten grondslag liggen. Hij herinnert eraan, dat de Ne derlandse bisschoppen in 1970 gepleit hebben voor de gehuw de priester naast de celibataire willen we voorkomen dat e ontzettend grote problemen in de kerk gaan ontstaan", aldus bisschop Ernst. Diakenambt In uw .Overueging over het priester-zijn' ran apnl 1989 schrijft uWanneer tegelijk alles gedaan wordt om aan de gelijk- „Het leidde niet tot verandering waardigheid van de bestaande regel en ook in de kerk geiolg te geven, hier- paus Johannes Paulus II heeft zich altijd overtuigd voorstan der getoond van het celibaat. De Nederlandse bisschoppen hebben verklaard zich te hou den aan het besluit om de celi baat sregel te handhaven." Ernst ziet intussen dat de celi baatsverplichting een voorname reden is van het priestertekort. „Die is in veel landen en we relddelen veel groter dan hier. maar zij doet zich ook hier ge voelen, omdat wij uit een verle den komen met een heel fre quente sacramentele bedie ning." ngsbereid te zijn en creatief, mogen we verwachten, dat de Geest oru zal onderrich ten en ons zal leiden naar de volle waarheid'. Schuilt daarin met de urm om de vrouw tot het ambt toe te laten Bisschop Ernst: „Bij het celibaat van de priester is het voor ieder een duidelijk, dat het rij wthèëm \touw, het ambt van pnester en bisschop is het dat veel min der". Er is in de kerk een discus- tijd heeft ge- .BIJ EEN SCHEIDING moet de kerk ook een n- tuele vorm vinden om mensen te helpen vorm te geven aan hun emoties vindt dominee Da Costa had in deze praktijk. Is het een culturele of een theologische aangelegenheid? Dat is een vraagstuk waarover het laatste w oord nog niet is gezegd De bisschop wijst erop. dat liet 'J pnesteriijk en bisschoppelijk 2 ambt voor zover bekend vanaf j het lx gin alti|d door mannen zijn uitgeoefend. „Over het di 1 akenarnbt bestaat e\enwe) ook onduidelijkheid. Vast staat'al dus bisschop Emst. „dat er vrouwelijke diakens zijn ge wcesi. maar de vraag is of zij ook de ambtshandeling van de diaken, het dopen, hebben ver richt. Dat wordt betwist. Ook hier gaat het om de vraag of het een theologische dan wel een culturele aangelegenheid is. De Geloofsleer ziet het als een theologische en dal maakt de discussie erover niet getnakke- lijker „Wat ik bepleit is. dat ook na de verklaring van de Geloofsleer de discussie voortgaat en met groot respect wordt gevoerd, zowd voor de kerk die zich ge bonden acht als voor de vrou wen. wier geloofsgevoelens in het geding zijn Missiekeik In uw .Overwegingen otrr hel priester-zijn' schrijft u, dat we ten aanzien van het roepingen vraagstuk barre tijden beleven Wie of uwf geeft U daarvan de schuldf Emst ,.lk geef niemand de schuld. Als er vrrantwoordeli) ken voor zijn, dan zijn wc dat allemaal. Het ls bovendien een hele samenhang van factoren, zoah de secularisatie in de sa menlcving. de afstand tussen de jonge generatie en de kerk. de schrik bij ouderen om roeping bij hun kinderen tc steunen t n dat is wijd verbreid Ik geef dus niemand de schuld, maar ik zeg wel, dat we dienen te bekijken wat ons eigen aandeel is in dH proces en welke verantwoorde lijkheid we zelf dragen. Wen se lijk is. dat ook de verantwoord? lijkheid voor de roeping toe neemt. dat er een gunstiger kli maat voor gaat ontstaan De paus pleitte onlangs voor uit wisseling van priesters om het tekort op te lossen. Op diivrrse plaatsen u erken al enkele Poolse priesters. Hoe slaat u hier legen over? Bisschop Emst: „Hoofdzaak is natuurlijk, dat een kerk zijn ei gen ambtsdragers voortbrengt Als een kerk nog gesticht moet worden, zoals In de mhsiclan den. dan gebeurt dit door men I sen van buitenaf Die kerk is ei genlijk pas volledig alt zij eigen leiders voortbrrngt len missie kerk wordt dan zdf&tandig Alt zo n kerk niet meer zijn eigen leiders voortbrengt ontstaat een probleem, dat zodanige vormen kan aannemen dal een hit schop wd een beroep moei doen nm de elementaire pries terlijkc dienst voortgang te gr ven. Maar het is voor im grvr* tigdc kerk niet de eigrnlijke op lossing." KERKDIENSTEN LEIDEN Herv. Gem. Hoogt, kerk lOdsVos Naal dwijk, 11.45 oec studentendienst, 7 evensong mmv de St. Cecilia Singers Amsterdam; Marekerk 10 ds Smal mg, 5 ds Bouman Scheveningen,- Maranathak. (L. Morsweg) 10 ds Dekker-Keiler; Oe cumenische geloofsgemeenschap De Regenboog (Merenwijk) 9.30 en 11.15 pastoor v Well; Bethlehemkerk (Driftstr.) 9.30 ds Alblas open-deurdienst mmv kwintet; Bevrijdingsk. (Montgomerystr.) 10 ds v Hunnik; Vredesk. (Burggravenl.) 10 ds Schouten mmv Emoenakoor; Waalse kerk (Breestr.) 10.30 pasteur Ribs-, 'Stevenshof' (rk kerk Haagse Schouw) 11 kand Bos. Acad. Zieken huis 10 10 paster v Haasteren. Oiako- nessenhuis elke za 10.30 rk. dienst, en 10.30 ds Hemmes. Endegeest zie Oegstgeest. Geref. Kerk Vredeskerk zie herv. gem.; Oude Vest geen dienst; Ma ranathak. zie herv. gem.; Bevrijdingsk. zie herv. gem.; verzorgingstehuis Groen hoven 10 hr Henzen Leiderdorp; Meren wijk zie herv. gemeente. Geref. K. Vrijg. (Herengr.) 10 ds Kooij, 5 ds Smelik ha. Chr. Geref. K. (Steenschuur) 9.30 en 5 ds den Hertog. Geref. Gem. (zie onder Leiderdorp). Geref. Gem in Ned. (Bethlehemkerk Driftstr.) 11.30 en 5.30. Evang.-Luth, Gem. (Hoogl. Kerk- gr.10.15 ds Akerboom-Roeiofs Nijme gen. Doopsgez.-Remonstr. Gem. (Lok- horstk. Pieterskerkstr.) lOdsKatten- berg Leiden. Baptistengemeente (aula 'Nieuweroord'. Rnnsburgerweg 124) 10 ds Agtereek. Evang. Gemeenschap (Middelstegr. 3) 9 ev Mueienbuerg, 10.30 ev Faber. Evangehecentrum- Pinksterbew. (Bethlehemskerk Lammer markt) 10 ev Zijlstra. woe 8 ev Zijlstra. Pinkstergem. (0. Vest 13) lOevvAmer- om. Volle Evangelie Gemeente (Haar lemmerweg 36) 11 ev Daniël Christen gemeenschap (Vestestr. 49) 10.15 mensenwijdmgsdienst. Leger des Heils (hoek Vestestr /Groenesteeg) 10 en 4.30. Nieuw-Apost Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 en 4. wo 8 Zevendedag adventis ten ('De Ontmoeting', Noordhofland V.schoten)elke za 10 tot 11 bijbelstu die. 11 tot 12 predikatie. Christelijke Wetenschap (Steensch.-6) 10.30 Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L Dagen (Brahmsl.) 10.11 en 12. Oud-Kath. K. (Zoeterw.smgel) 10. behalve 2e week einde van de maand: za 7. Rooms-Kath. K. Haagwegza 7, zo 10.30; Herensingel za 7, zo 9.30 en 11Rijndijk (Stevens hof) za 7. zo 9.30; Steenschuur za 7. zo 8.30, 10. 11.30, 6 en 7 (lof); Boshui- zerkade za 7, zo 10; Lammenschansweg za 7.10; Haarl.straat za 7, zo 10.30 en 12.15; Merenwijk zie herv. gem.; H. Rijndijk (zie Zoeterwoude). AARLANDERVEEN Herv. Gem. 9.30 ds ten Voorde Katwijk, 7 zangdienst mmv De Blijde Stemmen. Geref. Kerk 9.30 ds v Zijl Oude Wete ring. 6.30 ds Bras Sassenheim. Chr. Ge ref. Kerk 9.30,4 ds Sterk Bunschoten. Rk Kerk za 7, zo 10.30, ALPHEN AAN DEN RIJN Herv. Gem. Adventskerk 9.30 en 6.30 ds 't Hooft; Kruiskerk 9.30 ds Bosma; Opstandingskerk 9.30 ds Krispijn, 6.30 ds Ommering; G. Herderkerk 10 ds Bak ker, 6.30 ds Moll; De Bron 9 ds Del haas. 10.30 ds Moll, 6.30 ds Bakker; Ashram (Marsdiep) 10 ds Nieuwenhuis; Oudshoornse kerk 10 ds vd Laarse. Sionskerk (Meteoorlaan) 9.30 ds Ou- wendijk, 6.30 ds de Graaff. Geref. Kerk Mar.kerk 9.30 dr Vree Weesp, 6.30 ds Santing; Salv.kerk 9.30 ds Santing. 6.30 zie Opst.kerk. Geref. K. Vnjg. (school Bospark. Beatrix!. 4) 9.30 en 2.30 ds Los. Ned. Geref Kerk (school Willemstr.) 9.30 en 6.30 ds Janssens. Chr. Geref. Kerk (Grijpenstemstr.) 9.30 en 4.30 ds vd Mei|. Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240) 9 30 en 4. Bapt.gem. (Molenwerfstr 1) 10 ds Koekkoek, 6.30 ds vd Wetering. Bapt.gem. Noord (school Kaïkovenw 62) lOdrsStavleu. Bapt gem. Ichthus (aula mavo H. Dun- antweg 1geen opgave. Volle-evang- .gem. ('De Ark'. Pr Hendnkstr. 54) 10 hr Visser. Pmkstergem. 'Het Licht' (A. v. Burenlaan 15) 10 Christengemeente 'De Hoeksteen' (geb. 'Bethei', hoek Em- maiaan) geen opgave. Leger des H. (Zonneweg 3) 10 en 7 (laatste zondag van de maand 5 u.). Rernonstr. Gem. (Van Mandersloostr. 36) 10 ds Bloe men daal. Rk Kerk: Bonifaciusk. za 7, z 9.45 en 11 30; Piusk. za 7, zo 9 en 10.30; De Bron za 7, zo 9.30 en 11 BENTHUIZEN Herv. Gem. 9.30 en 6 ds Boer. Geref- VHerv. Gem. (geb. 'De Hoeksteen', Sch- weitzerstr.-Bernhardstr.) 10 ds Wil schut. Geref. Gem. 9.30 en 6 ds v Aalst. Herv. Gem. Dorpskerk 9.30ds Wts- gerhof Amersfoort. 6.30 ds v Itterzon Gouda; Salv.kerk 9.30 kand Kachelland Kamerik, 6.30 ds vd Scheur; Bethl.kerk (Nieuwerbrug) 9.30 ds vd Scheur, 6 30 di Kruijmer Lunteren. Geref Kerk 9.30 ds vd Berg Middelburg. 6.30 hr Veltrop Vianen. Geref. K. Vrijg. (Ichthusk.) 1115 ds Simpelaar. 5. Geref. Gem. (Stationsweg 17) 10 en 6.30. Evang.- Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds Geluk Baarn en ds Jansen - bevestiging ds de Reuver, 2.30 ds de Reuver intrede; De Stek 9.30 ds de Leeuw Maarn Geref Kerk 9.30 ds de Jong, 6.30 ev Weeda Almelo. Chr. Geref Kerk 9.30 ds Oos- ting, 7 ds ds de Groot Den Haag. Geref HAZERSWOUDE Herv. Gem. 10.30 ds Alblas, 6.30 ds v 't Hof. Geref. Kerk 9 ds Verschoor Rijns- burg jeugddienst. 5 ds Huisman. Rk Kerk: dorp za 7. zo 10 en 11.30; Anker za 7. zo 11; Rijndijk zo 9.30. HILLEGOM Herv. Gem. 10 ds Verbeek, Geref. Kerk ('Hoeksteen') 10 ds Kooy. Chr. Geref. Kerk 10 ds Metske. 7 ds v Roeke< Christen Gemeente (P Breugheliaan 36) geen opgave Rk Kerk: Mart. za 7, zo 9en 11; Jozefk. za 7. zo lOen 11 DE KAAG Herv. Gem. 9.30 ds Germans Sassen heim. Rk Kerk za 7, zo 9.30. KATWIJK AAN DEN RIJN Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds Kattenberg Leiden. 6 ds de Graaf; Ontm.kerk 10 ds de Graaf. 6.30 ds ten Voorde Herv. Gem. 'De Rank' (P. Groen-college) zie Katwijk aan Zee. Geref Kerk 9 30 ds Wolthuis Heemstede, 6 30 ds v Bree- voort. Rk Kerk za 7, zo 9.30. KATWIJK AAN ZEE Herv. Gem. N. Kerk 10 ds Wachter Riinsburg, 6 ds Hovius; 0. Kerk lOds Vroegmdeweij, 6 ds Stam jeugddienst; Ichthusk. 10 ds Hovius. 6 ds Christ; PmêJk 9.30 ds Stam 6 ds Vroegmde weij; Maranathakerk (Rijnsoever) 10 ds vd Berg, 6 ds Juckema Leerdam Over- duin 2.15 hr Bergman Herv. Gem.'De Rank' (Helmbergweg 10) 10 ds Rog Pronk Katwijk Geref Kerk Vr.kerk 9.30 ds v Breevoort, 5 ds Mink; Triumfatork. 9 30 ds Mink. 5 ds v 't Kruis Hilversum. Geref K Vrijg 9 30. 5.30dsHe«Ja Ned. Geref K. (aula Beslevaer-mavo) 9.30 ds vd Heuvel, 3 Ph.iadeiph.adieny ds Zwarts. Chr Geref. K 10 en 5 ds Veenendaai Vrije Chr Geref. Gem (Umzaaf) 10 en 5 ds vd Beid Geref Gem. (Remisestr10en 5. Geref. Gem. in Ned. (Louwestr10 en 5 Onafh baptistengem. (Ambachtsweg 2) 10 hr Brussel. Soefi (Zuidduinweg) efke le en 3e zondag. 4. KOUDEKERK AAN DEN RIJN Herv Gem 10 ds Tieikemeijer. 7 Zie ge- LEIDERDORP Herv Gem en Gere< Kerk Dorpsk 10 ds Luttikhuis. 3 ds Bovenberg. Schep- pmgsk. 9 30 ds vd Lugt Koudekerk Leythfenrode 10. Ehs ziekenhuis 10 rector Vijftigschiid Geref Gemeente Leiden eo(kerkgeb Hoofdstr 73) 10en 4 30 ds Boogaard Bapt gem (wjkgeb. Ziiikw 10 Rk Kerk za 7, a» 10 en 11 30. Herv. Gem. 9.30 ds Hei|tmg Oude We tering. 7 ds vd Kooi Geref Kerk 9.30 hr Jan Schoenmaker. 7 zie herv kerk; cam ping De Drecht 10.30 hr Kersioot Aals meer, Rk Kerk za 7. zo 9.30 en 11.15, LISSE Herv. Gem. Dorpskerk 10 en 7 ds Gel der; Pauluskerk 10 hr Moffeneer Voor hout. Geref. Kerk 10 dsv Midden Ge ref K. Vrijg. (Prmsessestr 19 em 4 30 ds Geersing ha Ned. Geref Kerk (Saiva tori) 10 en 5 ds Storms Apeldoorn. Chr. Geref Kerk 10 en 4.30 dsv Dijken Ge ref. Gem. 9.30 ha en 4 ds Tanis Evan- gehegemeente (Heereweg 52a) 9.45 hr Berger ha Rk Kerk: Agathakerk za 7. zo 10 en 11.30. Poelpolder za 7. zo 10.30. Manakerk za 7. zo 9 en 10.15; Engeibew. za 7. zo 10 NIEUWKOOP Herv Gem 9.30en 6 30dsvMourIk ha. Geref. Kerk 9.30 dr Wigmans AL phen Chr Geref. Kerk 9.30, 2 15ds Veenendaai Katwijk Rernonstr. Gem. geen dienst Evang gem (ver gebouw 'De Rank', Regthuyspiem) 12 nam Rk Kerk za 7. zo9 en 10 45 NIEUWVEEN Herv. Gem 9 30 hand Henzen Leider dorp, 6 30 kand de Goeyen Utrecht Ge zie geref kek Geref Kerk 9 30 ds Rang. 7 ds Korenhoff Heemstede ont moet.ngsd enst Chr. Geref Kerk 930 en4.30RhKerkza7.zo 10 NOOROEN Herv Gem 9.30 en 7 ds Geuze Geref Kerk (W Vciaat) 9 30 ds V 't Hoff Bos koop. 7 hr Schreuder Rh kerk za 7. zo 9 en 1030. NOOROWIJK Herv Ge-" Grote 0< St Jcroensk (Bm- nenj 1 Ods Schram Abcoude. 5 dtKuyt MeHouw. Moc'dst' (Zee) 10 ds Tromp Krimpen. 7 hr de R'dder Sassen hem. 0e Rank (Golfbaan) 10 ds vd ref. Kerk Buurtkerk (Hoofdstr Kuiper; Vmkenl (Bmnen) 10 hr de R'd der Sassenhe.m, 7 ds Hemstede Leider dorp. Kapel W. v.d. Bergh-st'chtmg mwde Mik Nieuwerkerk 'SoieMiO'9dt Kuiper Evang centrum 'De Ark' (pc képl 1) 10 hr Brands. 7 hr Bof Ned Prot Bond (aula O.Zeew 10 i^ïnnen kZeez 7. zo 9.30 en 11 NOOR DWIJK ER MOUT Dorpsk 10ds Verdijk Lisse. OeZiik zie dorpskerk Rk Kerk VtCtork za 7. zo 9 30en U. Jozefk za 7. zo9cn 10.30. Da Zilk za 7. zo 10 30 OEGSTGEEST Herv Gern Groene Of Will kerk 10 d* Kooman Pauluskerk 10 ds Bow; Ge meentecentrum (Lijtw 10 30 dr Meij CmgOegStgWt Gnrof KcklOds Plomp. Geref Kerk Vri|g (aula Dr Schilderschool) 10 30 ds Hoogandoom. 4 30 ds Bijl ha Ned Geref Kerk (Gem een t rum) 8.45 en 4 ds Goossens Doorn Van Wijckenlooth 4 ds Chn* Katwijk. Endegeest lOdsFnedench Voiie-evangehegem. (Gem centrur a Rk Kerk Will kerk za 7 zo 9 en 1030. OUD-ADC 9 30dsVéghScheven,r.g*n.6 30ds Kerk Terpstra Geref Kerk Vnjg 10 ds B«jl. 5.15 ds Grutter Chr Geref. K. 9.30 en 5 ds de Joode veenendaai Evang Chnstengem (aula mavo) 10 hr Mosterd- Zoet er meer Rk Kerk za 7. zo 930 en (chr. tuinbouwschool) 11 SASSENHEIM Her» Gem 9 en ziegerrf kr-k Geref wmga. 7 ds Kmper Noordwijk evengefi- saf edtens! mm* jongerenkoor Weile» paafsmeer Chr Geref K. 10 en 7 ds Wstra Noordwijk ha Ned P^ot Bond (Jul leen 17) jpen drenst Rk Kerk za 7. zo 9 30 en 11 TER AAR Herv Gem 9 30 ds Driebergen Katwijk ha. 6 30 prof vd Beek valkenburg ha Ger«f Kerk 9 30 ds Terteek Aiohen. 6 30 ds Rang N euw Vennep Rk Keek Aardam za 7 zo 9 «112. kark Lang» raarza 7. zo 9 30en 1130 VALKENBURG Her* Gem 10 n 6 30 dr Vermeulen Geref Kerk 9 30 en 6 30 ds Padmos Geref K Vrijg. 9 30 en 4 ds MekSe VOORHOUT m«hv /Geref Kerkgemeenschap 10. Rk za 7 zo 9J0*i 11. oor yjuoi T> Stnjen ha 3 i'hgen Ge t Bergh Ge lOds ROELOF ABENDS VEEN Rk Kerk Mar Pres za 7 zo 1030: Pe trus B za 7. zo 1030 RIJNSATERWOUOC Herv Gem (m chr geref kerk) 1030 dl vd Moeven. 7 oec d-enst m le^-den Chr Gere* K. 8 30 en 2.15 dsv Zonne veld Schevemngen he RIJNSBURG Her* Gern leurenfmikerh 9 30 dl Wik- se.5dsVerboom Bekkers9 30ds Verboom Ge-»* Kerk Pet-a*erk 9 io ds Huisman 5 dl C*ma. lmmanue«herk 9 en 1030 dsTcrpMre. 5 ds Verschoor. Maranathakerk 9 30 ds Czme. 7 ds Henr Gem Brufx 930en5dsnunz ha. Hoeksteen 9 X)en 6 30dsSf paanboord ha. Bethe 9 30 en 6 dl M Gaossen na. Renoóoth-school 930ds m vd Bom Spijk. 5 os «d Doom Kr imm ke«k 9 30 ds v Houwt ref. Kark Kriask 10 15an 50s_ g«*r<. Ontm.kerk 930 ds Ot Mrr» o ref K Vnj§. (Kruiskerk) B 30en 2 45 ds Hoagendoorn r.jj Chr Af gesel Grrr 30 e- S cn VC *•- o.y, 'Mercunusweg 29) 10 en 6 30 str Gem gsendwnst WARMOND Herv. Gem 10 dr K-em *2 bergen Rk Kerk za 7 no 9fe 10f WASSENAAR Her» Gern Dorpsk 10 ds Steensfi 4 30 ds Dx ha K.ev<-» l '>»-rr 00 weg 1 lOdsJense de Jonge Mess. - a J 0 ds Henervdopm. Dorpscentrum 9 30 dr Tukker Epe Geref Kerk ,'ta»n 10 ds *d Woude. 7 ds Hmsmen Hanrswc*. dr Ned Prof Bond (Krxkdamj 10 V ds BrQseaitz Rijwejk Rk Kark jozef za 7.10930en 11;W.« za 7 »9 11 OMza6 zo 10 30 WOUBRUGGE Her* Gem 930dl* 1 Mof. 6 30 A. t«es HazereaeuOe Geref Ka»» 9 30 Hl j Waamgi lakJerdorp. 630 0*. ft» VOORSCHOTEN Her* Gem Dorpskerk 10 ds toornen Oegstgwst. 7 z<e geref kerk. Ot Ont moet 'g (Noordhofland) 10 Os leder gen. 7 z«e geref k«rfc. Rehobofh (Van 1 eci/wer.hoek Kade9 30 ds de Jong N-euw Beyer »'-d 4 30 ds v K/rtr- M-J''pm Me.1 kerk (-Schaker-bot' le-dv chendam) 10 Geref. Kark 10 en 7 ds Scheep Gar*f k vr^g (BacMeen) 1045 7 ds Geen. ng R» Kerk kart za 7 zr 1 1 30 v f^Haar» 7 to 10 Kerk «en Engeland fBntnh schooi rf» The Netherlands. J mocF laan 3) 10.15 anf«*en«e d«ens« Aula bewgemeenschaoim •Onderdak') geen opgave WAOOfNWEEN Kerk 1030 ZEVENHOVEN Her* G«m 930 en 7 (efw ^osrkentf ds de Haan o-f Mr* 9 30 W »•»- hout en nr Sctveuder ha d 'ermv A'Chen ZOETE RWOU Of Mc» Gr- IOdsRwtve«a R« KerkSf Jan za 7 30.10 930. Or Dwnart r 10 Mwtxagtork H tiidail te 10 an 1130 DuObeiOam Ga»af Kc» 9 10 d* Dub Pe*dem. 6 30 ds tté. Oud» Weta» ng Remontp gerr lOgsTNeme *es.-f

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 9