Rtv show I Êcêif cs 'Zolang ik me goed voel, ga ik door met grappen maken Theatershow Bosje Bloemen als tv-serie Cd-omzet fors omhoog, lp-verkoop gekelderd Donderdag 6 juni 1991 R«tmMV. 023-150191/023-150192 JOLANDA OUKE5 GERARD VAN PUTTEN RE1NA V Vormgeving RALPH KLEINHOUT Popov, al veertig jaar de clown van het subtiele gebaar GERARD VAN PUTTEN n tal van circussen doen clowns vooral dienst als Zodra er een leegte valt tussen twee acts, begeven geschminkte en potsierlijk geklede grappen makers zich in looppas rich ting arena. Hun opdracht: de wachttijd van het hooggeëerd publiek met een grol veraange namen. Maar weinigen is het gegeven om het uithalen van clowneske fratsen te verhefTen tot kunst. Oleg Popov verkoopt al veertig jaar op een decente manier grappen. Talloze on derscheidingen vielen hem toe. Vooral de Gouden Clown, zeg maar de Oscar voor clowns die elk Jaar wordt uitgereikt op het circusfestival in Monaco, be waart Popov als een kostbaar relikwie. En dan zijn er na tuurlijk de ontelbare loftuitin gen, die hem In de afgelopen vier decennia zlln toegezwaaid. De artistieke leider van het Staatscircus van Moskou wordt al jaren geroemd als 's werelds beste clown. „Zodra ik mensen dat hoor zeggen past het mij te zwijgen." Sinds 1955 is Popov verbon den aan het Staatscircus van Moskou, dat te zijner ere van 19 juni af een jubileumtournee door Nederland maakt. Maar neem van de 60-jarige clown maar aan dat hij zijn olijke ge zicht niet voor de laatste keer laat zien in dit land. Monter deelt Popov mee nog lang niet toe te zijn aan zijn afscheids- toumee. „Zo lang ik me gezond voel ga ik door. Wat mij betreft kan ik me dus niet lang genoeg gezond voelen, want circus is nu eenmaal mijn leven." Hij heeft het niet van huis meegekregen, Popov die als Oleg Konstantinovitch op 3 juli 1930 ter wereld kwam in het na bij Moskou gelegen Vyrubovo. Hartelijk lacnen moet Popov om het verhaal, als zou zijn va der vroeger dokter ziin geweest. „Hahahaha, in welk sufferdje heeft dat gestaan? Hoe komen ze daar nu toch weer bij? Ach, wie weet had de man die dat heeft opgeschreven eerst naar dr. Zhivago gekeken, ik zou het anders ook niet weten. Mijn va der, en ik durf mijn handteke ning onder die uitspraak te zet ten, mijn vader was timmer- Chaplin Hoe dan ook, de wereld van de piste was aanvankelijk niet Popovs wereld. Althans, hij groeide niet op in de buurt van een tent waar die typische geur- cocktail van zaagsel en wilde beesten de ambiance domi neert. De jonge Popov had van nature wel een hang naar het komische: voor hem was Char lie Chaplin de absolute belicha ming van humor. Het geld dat zijn moeder hem toestopte na een klusje bracht kleine Oleg meteen naar de bioscoop om wéér een film van Chaplin te zien. „Zonder dat ze het zelf wist heeft mijn moeder me op weg geholpen naar mijn carriè- Maar voordat Oleg Popov werd toegelaten tot de circus- school heeft hij nog een tijdje spitsroeden gelopen op de drukkerij van de Pravda. Het was in de tijd dat Stalin de Sov jetunie met ijzeren vuist regeer de. en het spreekt vanzelf dat er destijds bij de staatskrant wei nig te lachen viel voor Popov. Vreemd genoeg werd hij op de circusschool van Moskou be schouwd als een aankomende koorddanser en jongleur. Maar zijn prille loopbaan nam in 1951 een onverwachte wending. „De clown was ziek en ik werd door de directeur als zijn ver vanger de piste opgeduwd. Ik kreeg niet eens de tijd om ner veus te worden." Met opmerkelijk veel allure en raffinement stak Popov de draak met zijn eigen koorddan snummer. Onvermoede komi sche talenten stelde hij in luttele minuten overtuigend ten toon. Onnavolgbaar bespeelde Popov z'n publiek. Het was meteen ge daan met het gebalanceer op het slappe koord. „Weliswaar ging die zieke collega nader hand gewoon weer aan het werk. mijn naam als clown was wel gevestigd." In zijn begintijd hing Popov nog pratend de pias uit, maar bij gebrek aan taalkennis be kwaamde hij zich gaandeweg in de mimekunst. Popov is de clown van het subtiele gebaar. Meesterlijk laat Oleg Kostan- tinovitch zijn publiek telkens balanceren tussen lach en traan. Niet over rozen „Toch is het allemaal niet over rozen gegaan", zegt de nu 60- jarige Rus. „Om bij die rozen te blijven, alles mag dan mooi en aardig lijken, er zitten wel door- nen aan Da gmr yn sucoea opsnuiven is vergelijkbaar met het opsnuiven van rozengeur. Wil je dat doen, dan zul je je on herroepelijk prikken. Neem van mij dus maar aan dat het succes me niet is komen aanwaaien. Uit ondervinding kan ik zeggen dat als een clown lacht de hele wereld lacht. Maar als een clown huilt, huilt hij alleen." Hij deed dat na de dood van zijn vrouw Alexandra, nu drie jaar geleden. Op tournee in Oleg Popov, veertig jaar down en naar kenners beweren nog altijd 's werelds beste: „Zodra ik r hoor zeggen past het mij te zwijgen." Duitsland vernam Popov telefo nisch dat zijn echtgenote in Moskou was overleden. Dat hij nooit afscheid van 'zijn' Alexan dra heeft kunnen nemen, heeft hem onnoemelijk veel pijn ge daan. Maar verdriet of geen ver driet, Popov vond dat zijn cir cusshow wel moest doorgaan. Bovendien respecteerde Popov daarmee een uitdrukkelijke wens van Alexandra. „Mensen te moeten vermaken terwijl je zelf vreselijk verdrietig bent, het is het ergste dat je als clown kan overkomen." Het leed is intussen verzacht, nu er een andere vrouw in zijn leven is gekomen. Een 28-jarige Duitse, naar eigen zeggen af komstig uit het Frankenland en een circusliefhebster bij uitstek. „Nooit eerder in mijn leven ben ik zo'n hartelijke man tegenge komen", zegt de brunette, die luistert naar de naam Gabriela. „Hij is een man met allure, wars van sterallures." Het was tijdens een voorstel ling in Duitsland dat de eerste oogcontacten werden uitgewis seld. De voorstelling was meer dan uitverkocht: in de tent was geen zitplaats te krijgen. Popov reikte Gabriela een stoel aan. en zo is het gekomen. Geen klagen Privé kan het dus niet beter met De compact disc heeft de markt veroverd De cd-om zet groeide met 43 procent (exclusief cd-single) De Ip- omzet bedroeg nog slechts drie procent van de totale marlet. de clown, en als artistiek leider van het Staatscircus van Mos kou heeft Popov evenmin reden tot klagen. Verwacht van hem geen politiek geladen uitspra ken. Slechts een luttel zinnetje kan er wat hem betreft af over de veranderde omstandigheden in zijn land, als gevolg van glas nost en perestrojka., .Ik heb nooit problemen gehad met het verkrijgen van uitreisvisa. Maar toen ik in 1956 voor het eerst naar het buitenland ging, was dat voor de duur van drie maanden. En nu, nu mag ik desnoods vijf jaar of nog langer wegblijven." Voor de artistieke nummer 1 van dit Russische circus is dat Jubileumtournee stardom In Alkmaar begint het Staats circus van Moskou op 19 juni een rondreis door Nederland, België, Frankrijk en de Vere nigde Staten. Het verblijf in Nederland - waarmee dagelijks een kostenbedrag van 33.000 gulden is gemoeid en dat deels wordt gefinancierd door spon sors - duurt tot 21 oktober. Tijdens de tournee, min of meer een hommage aan artis tiek leider Oleg Popov die dit jaar zijn veertigste jaar als clown is ingegaan, wordt ge bruik gepiaakt van twee cir custenten. De tent die onder meer in Haarlem, Amsterdam en Hilversum wordt opgezet biedt plaats aan 3 000 perso nen, de tent die in Leiden en Alkmaar de voorstelling onder dak verschaft geeft ruimte aan 2 320 bezoekers. Het Russische circus doet on der meer de volgende plaatsen Alkmaar (Hertog Aalbregtweg), van 19 t/m 23 juni; Amsterdam (parkeerterrein Ajax-stadion), van 25 juni t/m 3 juli; Haarlem (prof. Eykmanlaan/hoek Boer- haavelaan), van 8 t/m 12 au gustus en Leiden (terrein naast Groenoordh allen)van 14 t/m 18 augustus. natuurlijk lekker werken, al heeft ook Popov soms zijn er- gemisjes. Als voor iedere artiest die voor publiek optreedt, is het voor Popov een gruwel als ie mand op de tribune alles onbe wogen bekijkt. Zonder dat er een applausje, een lachje afkan. „Natuurlijk is het mij in mijn lange carrière wel eens overko men dat ik te maken kreeg met mensen die absoluut niet wil den. Wat je ook doet, je kunt ze niet aan het lachen brengen. Nee, ik richt me dan speciaal tot dergelijke figuren. Hoewel... Wat ik wel eens heb gedaan, ik heb zo'n man een stapel kran ten in z'n handen gestopt. Alsje blieft knul, heb ik gezegd, hier heb je wat te lezen." Adam Curry, de echtgenoot van Patricia Paay, is in Amerika .niet zo populair als zijn oud- werkgever Veronica hier wil doen geloven. De lezers van het toonaangevende Amerikaanse muziekblad Rolling Stone rie pen Curry uit tot minst popu laire MTV-presentator. Het programma 'De 64 000 gul den' vraag keert niet terug op het scherm. Presentator Jos Brink neemt deze zomer nog veertien afleveringen op en dan is het echt helemaal afgelopen. Volgend voorjaar komt Brink met aan nieuw programma waar momenteel in Aalsmeer hard aan wordt gewerkt. Het personeel op de admini stratie van de Amsterdamse Ka mer van Koophandel zal onge twijfeld met de wenkbrauwen hebben gefronsd toen op 28 maart de Knibbel Knabbel Knuisje BV zich in het handels register inschreef. Wie zou zich achter dit mysterieuze bedrijf, dat zich bezighoudt met het or ganiseren van cabaretvoorstel lingen, schuilhouden? De pa pieren boden in eerste instantie weinig uitkomst, want deze BV wordt bestuurd door een ande re BV, de Bopper Holding BV, eveneens ingeschreven op 28 maart in het handelsregister. Dit laatste bedrijf biedt echter uitkomst: bestuurder is cabare tier en tv-maker Paul de Leeuw, ook wel bekend als 'Bopper* Bob de Rooy. .Ach", zegt mana ger Grünfeld van Paul de Leeuw, „iedere artiest heeft bij ons een eigen rechtsvorm. Op een bepaald moment wordt het voor hen gewoon gunstig om een BV op te richten. Dat doen alle grote artiesten. Waarom Paul de Leeuw twee BVs heeft? Ik weet het werkelijk niet. En die namen als je in het regis ter van de Kamer van Koophan del kijkt, kom je wel meer vreemde namen tegen." Karin Bloemens theaterprogramma Bosje Bloemen nu als serie op tv. maal zaken te zien, die niet in de theatershow zaten. Zo komt mevrouw Michels, door Karfn in het wekelijkse radioprogramma Spijkers met Koppen tot popu lair typetje gespeeld, voor 't eerst op tv", legt Florusse uit. Als Karin zingt dat ze eindelijk zo ver is gekomen dat ze in een zwevend STER-blokje Amstel- bier mag verkopen, volgt in de tv-versie een gesprekje met Freddy Heineken, niet alleen de baas van een concurrerend merk, maar ook liedjes-tekst schrijver. Naast Karin en „haar meiden" - Marjolijn Touw, Pau- lette WiUemse en Ellen van Har melen - is morgenavond ook de stem te horen van George Groot, net als Fred Florusse in het verleden lid van de cabaret groep Don Quishocking. Florusse: „Hij heeft een klein rolletje als stem uit de Hemel. God dus. Toen aan de orde kwam wie de rol van de ideale God zou moeten spelen riep ik Toen de VARA had be dacht dt th—f show Bosje Bloemen In vier delen op tv te brengen, ben Ik met die meiden aan het werk gegaan", herinnert pro- ducer/ragteBBur/n cabaretier Fred Florusse zich. liet publiek uit de „stampvolle" zalen, die Karin Bloemen In de afgelopen twee seizoenen In Bosje Bloe men aan het werk zagen, zul len vanaf zaterdagavond via Nederland I alleen de liedjes uit de theatershow nog her kennen. „Het is beslist niet zo. dat we de theatershow even in vieren hebben gehakt. De hele show is opnieuw geschreven en geregis seerd. We hebben alles onder steboven gegooid. In de tv-ver sie zijn als gevolg daarvan alle- meteen: George." Peter Faber, die ook overal als gast staat aangekondigd, ver schijnt niet. Florusse: „Hij zou even als ober door 't beeld lo pen. De kijkers zouden dan zeg gen: Hé. daar loopt Peter Faber. Maar dat is op het laatste mo ment niet doorgegaan." Experiment De theater-versie van Bosje Bloemen ging twee seizoenen geleden in première onder regie van Frank Sanders. Florusse, zelf regisseur van theatershows van Paul de Leeuw en Joke Bruys en sinds een jaar direc teur van een kleinkunst-pro- ductiebureau: „Wat we nu laten zien houdt het midden tussen een reportage van een theater show en een tv-studio-gebeu ren. We hebben alles in mei in vier dagen'tijd in de studio op genomen. Met publiek, dat midden in een soort gat in de FOTO JORIS VAN BENNEKOM één meter hoge speelvloer zit. De decors zijn weer voorname lijk afkomstig uit de theaterpro- duktie." Florusse beschouwt het ma ken van een theatershow tot een tv-showserie van vier afle veringen ook een beetje als een experiment: „Binnenkort ma ken we ook een tv-show van het theateroptreden van acht nieu we kleinkunst-talenten. Per per soon mogen ze acht minuten vullen. Ook op dit gebied zijn we aan het experimenteren en de VARA is graag afnemer Ik loop ook met de gedachten rond om vanaf de start van nieuwe theatershows tv-men- sen te laten meelopen met het oog op toekomstige tv-versies. Ik heb zelf veel aan het feit dat ik tal van nieuwe talenten aan het coachen ben." Bosje Bloemen, vanaf zater dagavond wekelijks op Neder land 1, 23.23 uur. FREDERIKE CONTANT CORRESPONDENT. GPD Nederlanders hebben vorig jaar ruim 1 170 miljoen gulden aan cd's, platen en muziekcas- settes uitgeven. Dat is bijna dertig procent meer dan in het jaar ervoor. Gemiddeld be steedde een audio-koper in 1990 144 gulden aan geluids dragers tegen 129 gulden in 1989. Volgens de Nederlandse vereniging van producenten en importeurs van beeld en ge luidsdragers (NVPI) werden 47,3 miljoen platen, cd's en muziekcassettes verkocht. Van den Ende opnieuw in zee met Hilversum HILVERSUM. GPP De compact disc heeft de markt inmiddels veroverd. De cd-omzet groeide met 43 pro cent (exclusief cd-single). De Ip- omzet bedroeg nog slechts drie procent van de totale markt. De omzet van het nationaal repertoire steeg van 107 miljoen in 1989 naar 152 miljoen gulden in 1990 terwijl het aandeel van klassiek repertoire daalde van 11 naar 10 procent. Vorig jaar werd 717 miljoen gulden aan internationale popmuziek uit gegeven. Volgens de statistieken van de NVPI kopen mensen tussen de 20 en 29 jaar de meeste cd's en lp's. Vorig jaar hadden de men sen in deze leeftijdscatagorie een aandeel van 42,4 procent in de totale cd-omzet. De dertigers beheersten een goede 24,5 pro cent van de cd- omzetmarkt en mensen van 65 jaar en ouder waren goed voor 11 procent. In de gespecialiseerde platen- cd zaken werd vorig jaar 63 procent van alle geluidsdragers verkocht terwijl de warenhuizen 18 procent voor hun rekening namen. In clubs en andere ver kooppunten werden respectie velijk negen en tien procent van de cd's, platen en muziekcas settes verkocht. De NVPI meldt in haar jaar verslag voorts dat vorig jaar 49 procent van alle huishoudens in Nederland over een cd-speler beschikte terwijl dat in 1987 nog naar twaalf procent was. Het aantal gezinnen dat over een tweede cd-speler beschikt werd vorig jaar geschat op 6 procent. Ook heeft de NVPI uitgesplitst hoe groot de markt aandelen van de platenmaatschappijen in 1990 waren. BMG/Ariola be heerste 14,9 procent van de markt en op een twee plaats komt Phonogram met 14,1 pro cent terwijl Sony Music (voor heen CBS) op een goede derde plaats komt met een marktaan deel van 13,9 procent. strips bolleboom Joop van den Ende gaat weer programma's produceren voor een publieke omroep. Voor de AVRO zal de Aalsmeerse produ cent eind dit jaar twee program ma's maken waarvan de op brengst ten goede komt aan theater Carré. Van den Ende werd, nadat hij aankondigde zelf een tv-station te beginnen (TV 10) en vervolgens overstap te met zijn artiesten naar RTL 4. door de publieke omroepen ge meden. De AVRO zal op 23 september een amusementsprogramma uitzenden vanuit de piste van Carré. Op 30 december verzorgt Van den Ende voor dezelfde omroep een circus-programma vanuit net theater. Bekende Ne derlanders zullen ten behoeve van deze uitzending een circus act instuderen. De opbrengst van beide avonden wordt aan gewend om het podium van het theater te vergroten. Volgend jaar gaat Carré bin nenshuis ingrijpe/id verbou wen. Het huidige toneel is met de afmetingen van tien meter bij tien meter te klein voor steeds grootschaliger produkties uit binnen- en buitenland. De financiering van de plannen is volgens directeur Van der Lin den van Carré al rond. Bij die fi nanciering is wel rekening ge houden met fondsenwerving, zoals de AVRO-programma's. alweer strips! Moeren julue nier eens wat j school j' rok mam, dit V. H££T: db LAATSTÊ/HARTSTIKKe dinosaurus^/ zi£U£> en SOANNÊND1 te- boes

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 6