Rtv show Kwart van kijkers omzeilt handig de reclameblokken P Je bent anders geworden in je verstand 'Jaloezie over onze kijkcijfers 'Zonder titel' fraaiste werk op tentoonstelling i- NOS-documentaire over illegalen in het Westland Exotische muziek is hoorbaar in een kil winters landschap ergens In het kassengebied van het Westland. Het Idlnkt heel mooi, maar dat Is maar schijn. De tekst van het lied gaat over het grote verdriet en wordt vol overgave gezongen. Het leven van een Arabier, illegaal in Ne derland, is weinig waard. Of zoals de subtitel van de driede lige documentaire 'De Illega len', die de NOS vanaf van avond (Nederland 3, 18.00 uur) uitzendt, afgeleid van een brief bet uitdrukt: „liet is lijden hier broeder. Als ik geweten bad dat bet er zo aan toeging In dit land, dan was ik hier niet ge komen. je bent anders gewor den In je verstand." Het vergt een groot organisa tietalent om zonder problemen met drie man op een kamertje te wonen. De illegalen, die in de documentaire aan het woord komen, weten dat ze zonder die organisatie er zeker onderdoor zullen gaan. Met van oorsprong wildvreemde kerels delen ze keuken, stoel en leed. Ze koken samen („Als iedereen voor zich kookt, wordt het een janboel"). Wie niet kookt, wast af. Ze doen samen de boodschappen, ze doen hun eigen was en ze luis teren naar eikaars verhalen. Die verhalen gaan meestal over de misstanden op het werk. Illega len hebben nu eenmaal geen rechten en koppelbazen maken daar handig gebruik van. Ze verdienen tien gulden per uur. Altijd, ook in het weekein de, ook als er overwerk is. Als er geen werk is, krijgen ze geen geld. Ze zijn niet verzekerd, ze krijgen geen vakantiegeld. En als er veel illegalen zijn. wordt de werkdruk hoger. De snelste krijgt de baan. Uitbetaling Tot zover lijkt alles nog enigszins binnen de perken van de spelregels die illegalen nu eenmaal over zich afroepen. Maar koppelbazen zijn valser. Regelmatig wordt te laat uitbe taald. „En we durven niet om ons geld te vragen. Dan worden ze kwaad en dan nemen ze ons niet meer mee naar het werk. Dan zijn we werkloos," zegt er een. „Als je om geld vraagt, zegt hij dat hij dat niet heeft. Ik zeg dan dat hij het moet geven. 'Ik moet niks', zegt hij en geeft niets. Je kunt ze tot niets dwin gen", vertelt een ander. De koppelbazen houden soms twee weken loon in om zogenaamd sociale premies te betalen, maar als er één ziek wordt, blijft hij werken: „Ik werd ziek. buikpijn en hoofd pijn. Hij stuurde me weg. 'Ga maar naar huis en val dood', riep hij, maar ik ben gebleven, ik was bang dat ik mijn werk zou kwijt raken." De koppelbazen vormen niet het enige gevaar. „Als we de po litie zien, kijken we de andere kant op. Kwestie van geluk als je niet wordt opgepakt. We kun nen hier niet altijd blijven. Vroeg of laat word je toch opge pakt." Toch houden sommigen het lang uit. „Ik woon hier al ze ven jaar en werk voor acht gul den per uur", zegt er een. Maar twee weken of tien jaar in Nederland, het blijft tobben voor de illegalen: „Omdat je geen verblijfsvergunning hebt, heb je angst. Iedereen kan mij opdrachten geven en zelfs ver linken. je bent doodsbang om aangegeven te worden. Als we 's avonds zitten te eten en de bel gaat, krijgen we geen hap meer door onze keel. Je blijft altijd op je hoede." Maker Vincent Monniken dam filmde de documentaire in zwart wit. Dit accentueert de soberheid en somberheid waar onder de illegalen leven. De oorspronkelijke documentaire duurt 90 minuten, maar is in drie delen geknipt. Deel 2 en 3 worden 11 en 18 juni uitgezon den. De Illegalen, vanavond, Ne derland 3, 18.00 uur. STRIPS Dinsdag 4 juni 1991 R*dact»e 023-150191/Q23-150192 JOLANDA OUKE5 GERARD VAN PUTTEN RBNA VAN PORTELEN Vormgeving: RALPH KLBNHOUT Jaap Jongbloed over Crime time: Jongbloed ten stelligste. ,.ln het mediaprogramma lopend Vuur van de NOS is dat inderdaad ge suggereerd. Philip Freriks deed er wat badinerend over. Maar een heleboel mensen, zeker Freriks, kunnen jaloers zijn op onze kijkcijfers. Gemiddeld kij ken er twee miljoen mensen. Verder is het opvallend dat bij na iedereen vindt dat het doel de middelen heiligde, in dit ge val. Ik heb artikelen gelezen die juist het journalistieke van de methode onderstrepen." „In feite is het ook niet nieuw. Helemaal niet buitengewoon opzienbarend. Je moet niet we kenlang mensen hinderlijk gaan volgen. Maar wii deden het één keer op een beschaafde' af stand. We hebben het er na tuurlijk van tevoren over gehad of het kón. Maar we waren er snel uit." Acties Crime time komt volgend sei zoen terug. Kunnen we dan meer onthullende acties ver wachten? „Daar moeten we nog over praten. Ik ben er buitenge woon vóór als dingen goed wor den aangepakt. Maar wat het weekblad Nieuwe Revu met die wethouder in Bergen op Zoom heeft gedaan, is hét voorbeeld hoe het niet moet. Ik vind het trouwens jammer dat wij nog wat weinig aan witte boorden criminaliteit hebben gedaan. Ik zou daar graag meer over heb ben, maar dat is erg arbeidsin tensief." Voorlopig is Jongbloed niet uitgekeken op de criminaliteit. „Het onderwerp is breed ge noeg. Het programma behan delt regelovertredend gedrag in de ruimste zin. Ik ben journa list, natuurlijk. Hoewel allerlei mensen vinden dat je dan de School voor de Journalistiek moet hebben gedaan. Het gaat erom dat je verhalen met infor matieve waarde brengt. De sóórt journalistiek is steeds an ders maar de methode is altijd dezelfde. Dingen uitzoeken." Hoofdstad omgetoverd tot Venetië Atnsterdam lijkt op Venetië, of is het andersomMaakt niet uit. Beide steden schijnen zoveel overeenkomsten te hebben dat in Amsterdam een Venetiaans Weekeinde werd gehouden. Af- gelo/ten zaterdag en zondag was de Dam omgebouwd tot een Ve netiaans terras (gekleurde pa rasols, cappucino en Commedia deUArte), door de grachten voe ren gondels en in de Nieuwe Kerk exposeerden zondagsschil ders en droegen zondagsdichters hun werk voor. met als inspira tiebron A msterdam - Venetië. Panda ging kijken en luisteren. Zondagsschilders ters. Geen bekende r in deze column, ma; waar u nog nooit va hoord. Hetgeen ze minder interessant m bij voorbeeld de tem Het Wereldje PANDA DE LISLE i hebt ge- '.eker niet aakt. Staat zondags rijders voor per- die iets juist nfet zo goed kunnen, bij zon- oap schilders en dich ters gaat dat be slist niet op. Het zondags- urn-|.!|t' slechts een klein wereldje in de grote we reld van de kunst met een grote K, maar de kwaliteit van de gedichten was hoog en een aantal van de geëxposeerde doeken zou niet misstaan in de officiële galerieën. Absoluut favoriet bij de expo sitie. wat mij betreft, is een wondermooi schilderij van H. C. van Kalken. Zonder titel, want: „Ik heb er lang over nage dacht. maar ik kon niets beden ken." Henk van Kalken is begonnen met schilderen omdat hij werk loos was. Zonder enige oplei ding op dit gebied, maar „ik heb me wel heel erg verdiept in de schildertechniek, door veel te lezen, veel te bekijken." Zijn werk is zeker niet onop gemerkt gebleven: tijdens de ex positie hebben zich zo'n hon derd mensen gemeld die het schilderij graag willen kopen. Ergo. Amsterdam is een zon dagsschilder armer. En Henk van Kalken is niet langer werk loos: „Vanaf vandaag ben ik professioneel schilder." Galerie houders en verzamelaars opge let! Voor de lol Van de vele inzenders van ge dichten zijn er tien uitverkoren om in het koor van de Nieuwe Kerk hun werk voor te dragen. Een professionele jury - Johan Polak, Neeltje Maria Min en Elly de Waard - zal de beste drie kie zen. Een paar amateur-dichters zijn behoorlijk zenuwachtig. Be grijpelijk: een gedicht schrijven is van een heel andere orde dan het ook nog zelf voordragen. Presentator Hans van Boom stelt ze op hun gemak. „Ie zit hier toch voor je lol?" Precies. Het zondags-principe in een notedop: voor de lol, niet voor lu i geld. Zondagsschilder H. C. van Kalken v De eerste prijs wordt gewon nen door Germa Harmsen uit Amstelveen met haar Schatten van Venetië. „Iets van de grootsheid van dat thema is in uw gedicht bewaard gebleven", aldus de jury. Gerrit Hammink wordt tweede met Amme hoela en Riet Clazing wint de derde prijs met haar fraaie gedicht Omzien, jury-voorzitter Elly de Waard vertelt me later dat de keuze niet moeilijk was. „We waren het tamelijk snel eens. De prijswinnaars sprongen er duidelijk uit. Heeft om ook heel even met een wèl bekend iemand te praten - Elly zelf nog spannende nieuwe plannen? Welzeker. „Ik doe dit jaar mee aan Poetry International (22 tot en met 29 juni in Rotterdam) en ook aan De Vliegende Dicht bundel." De Vliegende Dicht bundel??? „Een project dat door Renate Dorrestein (de Neder landse vliegerdeskundige) wordt georganiseerd. Op 14. 15 or zijn Zonder titel. en 16 juni worden er in Scheve- ningen hele grote vliegers opge laten. met daarop werk van twintig dichters." En als het dan giet? „Weer of geen weer, het gaat door." Maar lopen de ge dichten dan niet door? „Die vliegers zijn vast geplastificeerd of zo. daar vinden ze wel wat op.' Naar Scheveningen dus. Met de trein, raad ik u aan. want er worden tweehonderd duizend mensen verwacht! Geen prijs Zondagsdichteres Liesbeth de Kat is niet in de prijzen geval len. Niet erg, vindt ze, de men sen die hebben gewonnen, heb ben het verdiend. „En het was ook wel een erg kort gedichtje dat ik heb ingestuurd." Dat korte werkje wil ik u niet onthouden. Maar eerst moet ik u even namens Liesbeth een klein geheim verklappen: haar gedicht. Uitgekleed (ondertitel: BOLLEBOOM r FOTO HX VAN ROSSEN Een Amsterdamse op een Vene tiaans terras) speelt helemaal niet op een Venetiaans terras. Liesbeth is nog nooit in Venetië geweest. Maar het leek haar handig - in verband met de op dracht - de locatie enigszins aan te passen. Uitgekleed speelt zich eigenlijk af op een Haar lems terras. Dat van Brinkman om precies te zijn. Tinkelende klontjes in het glas. Ik ontspan, op een zonnig terras. Twee bruine gluur-ogen bederven de pret. Ik wil niet met die man naar bed! Zouden ze in Venetië ook zul ke leuke zondagsschilders en - dichters hebben? Vast niet. Kinderen weten met de afstandsbediening uitstekend onder de redame uit te komen. CORRESPONDENT CPD hannel-hoppers, ka- naal-zwemmers en 'zappers', mensen dus die vaak de afstandsbedie ning gebruiken om van tv-pro- gramma te wisselen, zijn voor al te vinden onder jongeren en mannen. Bijna een derde van de tieners schakelt aan het eind of tijdens een tv-pro- gramma onmiddellijk over naar een ander net. Oudere tv- kijkers gaan relatief weinig op zoek naar een ander tv-kanaal, terwijl mannen in gezinnen meestal de baas zijn over de af standsbediening. Dat blijkt uit een onderzoek van drs. A. van de Laar en M. Breemhaar van de Katholieke Universiteit Nijmegen. Zij onderzochten kijkstijlen en de confrontatie met tv-recla- me. Hun conclusie: grofweg een kwart van de tv-kijkers schakelt over op een ander tv-program- ma als er een reclameblok wordt uitgezonden. De onder zoekers hebben enerzijds een analyse gemaakt van de gege: vens van AGB Media die zijn verzameld in het permanente kijkonderzoek. Anderzijds heb ben zij vierhonderd Nederlan ders telefonisch ondervraagd over hun kijkgedrag en hun me ning over tv-reclame. Volgens de onderzoekers blijkt dat het idee van forced exposure", dat ervan uitgaat dat de adverteer der de kijker dwingt kennis te nemen van de reclamebood schap, steeds minder aanneme lijk is. Blijkens de onderzoeksuit komsten zijn ouderen selectie ver in hun kijkgedrag dan jon geren. Van de oudere kijkers weten veel meer personen wat er op tv komt voor ze het appa raat aanzetten. Voor het selecte ren van een programma ge bruikt een op de vier Nederlan ders een tv-gids of de krant. Evenveel Nederlanders komen echter op een programma uit door eerst verschillende kana len te proberen. Oudere kijkers gebruiken vaker een tv-gids dan jongeren. Als de tv aan staat, blijkt volgens Van de Laar en Breemhaar dat ongeveer dertig procent van de 'kijkers' met iets anders bezig is dan met tv-kij- ken. Macht Vooral mannen en jongere kij kers blijken fanatieke zappers te zijn. Mannen omdat zij relatief vaak degenen in het gezin zijn die de macht over de afstands bediening bezitten. Bijna een derde Van de tieners blijkt aan het eind of middenin een pro gramma een andere zender op te zoeken. Van de kijkers boven de vijftig jaar gaat 'slechts' twaalf procent tijdens een pro gramma op zoek naar een an der programma. Logische uit komst van het onderzoek is voorts dat kanaal-zwemmers meer voorkomen in huishou dens waar een afstandsbedie ning aanwezig is. Blijkens cijfers van de afdeling Kijk- en Luister Onderzoek (KLO) van de NOS hebben zeven op de tien Neder landers de beschikking over zo'n apparaat. Ook van invloed op het zap-gedrag blijkt het aantal zenders te zijn dat kan worden ontvangen. Hoe meer zenders, hoe meer er wordt overgeschakeld. De onderzoekers hebben te vens het kijkgedrag onderzocht tijdens reclameblokken. Ruim 23 procent van de kijkers zou reclameblokken proberen te 'omzeilen'. Gedurende de laatste minuut van een recla meblok blijkt nog maar zeventig procent van het kijkerspubliek aanwezig dat de zender op had staan toen het blok begon. Vooral hoger opgeleiden en mannen blijken de reclame af te zetten. Bij blokken voorafgaand aan het NOS-joumaal treedt het minste verlies van kijkers op. terwijl tijdens het blok na het journaal juist veelvuldig wordt verwisseld voor een ander sta tion. Zwevende reclameblokken blijken ook regelmatig te wor den weggezapt. Reclame De onderzoekers concluderen aan het eind van hun studie dat oudere kijkers en lager opgelei den een relatief grotere kans hebben gecpnfronteerd te wor den met een reclameboodschap op tv. Zij kijken veel en schake len relatief weinig. Jongeren worden moeilijker door de ad verteerders bereikt. Dat bete kent volgens Van de Laar en Breemhaar overigens niet dat daaruit kan worden geconclu deerd dat het effect van tv-re clame op jongeren lager zou zijn dan dat op ouderen. Blij kens eerdere onderzoeken zijn jongeren beter in staat informa tie van televisie op te pikken en te onthouden. Als jongeren hun nu relatief onrustige kijkstijl echter ook op latere leeftijd handhaven, kan er volgens de onderzoekers in de toekomst een probleem ontstaan voor ad verteerders. Televisie: het paradijs van de middelmatigheid. (Toon Hermans, cabare tier). p rime time, het mls- daadprogramma van TROS, is een succes, verzekert presentator laap Jongbloed. „Qua kijkcij fers zeker. Vooral de laatste uitzending Is heel goed beke ken. Ik denk dat die wel bij de tien best bekeken program ma's zit." De bewuste aflevering, waarin het programma de misdadige snelheden waarmee bewinds lieden 's rijks wegen onveilig maken onthulde, had op voor hand dan ook al heel wat publi citair stof doen opwaaien. „Maar wij hadden die publici teit helemaal niet zo krachtig gezocht. We hebben die woens dag alleen via het ANP een be richt doen uitgaan, en toen za ten we de da^ daarop al in het NOS-joumaalstelt Jongbloed. Dat Crime time bij het sluiten Jaap Jongbloed: „Ik ben journalist, natuurlijk. Hoewel allerlei mensen vinden dat je dan de School voor de Journalistiek moet hebben ge daan." FOTO CPD van de markt nog een stunt no dig had om de kijxeijfers een ex tra impuls te geven, verwerpt BOES

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 10