Religie
'Als kerk moetje herkenbaar zijn'
c
Zaterdag 1 juni 1991
Redactie 071 -161400 wim SCHRU VIR Eindredactie PAUL DE tombe Vom^evmg piet kooreman
9
HET MYSTERIE van de
eucharistie staat centraal
op de rk Sacramentsdag,
die morgen weer wordt
gevierd
'JE HEET conservatief,
terwijl je staat op de li|n
van de wereldkerk Nou
soit. dan maar conserva
tief'. aldus pastoor Vree
burg
Pastoor Vreeburg van Lodewijkparochie (Steenschuur) veertig jaar priester
HOOGTIJ
rHigieu» kalender
door Wim Schrijver
Alleen al door zijn traditio
nele priesterkleding (zwart
pak, uitte boord) is pastoor
drs. A.M.E.Th. Vreeburg
van de rk 'citykerk' H. Lo-
dewijk aan het Steen
schuur in Leiden een mar
kante figuur. „Als kerk
moet je herkenbaar zijn",
legt Vreeburg, veertig jaar
priester, zijn beweegreden
uit. „Ik heb daardoor aller
lei mensen leren kennen.
Mensen die mij staande
hielden en zeiden: ik zie
dat u priester bent, mag ik
u wat vragen?"
leiden wim schrijver
En. klinkt het heel vanzelfspre
kend: „Ik heb gehoorzaamheid
aan de kerk beloofd en die ver
wacht het zonder meer van
me." De paus en de Nederland
se bisschoppen hebben enige
tijd geleden nog het belang van
de vaste ambtskleding onder
streept. „Maar begrijp me goed,
dat is voor mij de minst belang
rijke reden."
Toch is dit een typerende uit
spraak voor de 66-jarige pas
toor. die afgelopen zondag zijn
priesterjubileum vierde. Vree
burg staat bekend als een
rooms-katholieke priester van
de oude stempel. Dat hij die
naam heeft, is de pastoor niet
onbekend. Behoudend? Vanuit
zijn stoel veert hij op, maakt
een zwaai met zijn sigaar: „Hier
in Nederland wel, maar echt
niet over de grens".
Uit zo'n etiketje blijkt treffend
dat de rooms-katholieke familie
in ons land niet dat hechte ge
heel vormt als hij wel zou wil
len, constateert hij spijtig. Grof
geschetst valt de kerk in twee
groepen uiteen: degenen die
wel de hiërarchie en de lijn van
bisschoppen en Rome erkennen
en zij die op z'n minst kritisch
tegenover dit gezag staan.
„In een land als Luxemburg zijn
die twee stromen er ook ecnt
wel. Maar daar zijn veel meer
priesters zoals ik. Hier lijkt het
wel of we inmiddels een uitzon
dering zijn". Vreeburg verzucht:
„Al die bewegingen in de kerk
zijn funest. Ik zeg wel eens: ik
vind het al doodvermoeiend om
rooms-katholiek te zijn, laat
staan dat ik ook nog in een
groepje wil zitten."
Het 'tragische' vindt hij dat de
mensen die een andere lijn vol
gen dan die door het Vaticaan is
uitgezet, dit niet doen om dwars
te liggen maar uit bewogenheid.
„Daarom veroordeel ik nie
mand." Vreeburg blijft intussen
vast geloven in de universaliteit
van de kerk. Hij wijst op het be-
Pastoor Vreeburg bij het nieuwe
altaar in de H. Lodewijk aan het
faamde gebed van Jezus: Vader,
opdat zij allen één zijn'. „Het
zoeken naar eenheid is een van
de belangrijkste opdrachten van
de kerk.
Biecht
Oecumene (letterlijk: algemeen,
universeel) is hem „uit het hart
gegrepen", maar daaraan zal
toch eerst de eenheid in eigen
gelederen vooraf moeten gaan.
Hij weet van een Japanse ency
clopedie die van het christen
dom zegt dat dit nooit een ware
religie kan zijn, omdat de ker
ken zo verdeeld zijn. „Ik ben
daar van geschrokken, we moe
ten ons daar wat van aantrek
ken."
Vreeburg spreekt van 'positieve
oecumene', oftewel interkerke
lijke samenwerking binnen de
grenzen die de kerk stelt. En
daar valt niet de gecombineerde
avondmaalstafel -eucharistie
onder, een zeer omstreden punt
binnen de RK Kerk. De pastoor
„Onderlinge verschillen zijn er.
Die los je niet op door net te
doen alsof ze niet bestaan. Je
Steenschuur "Ik zie me nog met
mijn vader en moeder zitten. Dat
moet juist de eigen opvattingen
inbrengen en hopen en bidden
dat je tot elkaar komt".
Maar samenwerken waar het
kan, daar is Vreeburg zonder
meer voor. Er is, denk ik, veel
meer wat ons bindt dan wat ons
scheidt. Je kunt samen zóveel
betekenen." Ter illustratie
noemt hij het goede contact dat
hij indertijd had met de her
vormde predikant dr. P.L.
Schoonheim (tot 1971 in Lei
den). „Schoonheim stond be
kend als vrijzinnig, maar ik heb
toen wel tijdens zijn afscheids-
dienst in de Hooglandse kerk
gesproken."
De eucharistie is echter wezen
lijk anders dan het avondmaal.
Rooms-katholieken geloven in
de 'waarachtige tegenwoordig
heid van Christus' in het gecon
sacreerde brood. Dat laat zich
niet combineren met de avond
maalstafel, aldus Vreeburg. "En
dat heet dan conservatief, ter
wijl je staat op de lijn van de
wereldkerk. Nou soit, dan maar
conservatief, maar zo voel ik me
helemaal niet."
Toen bisschop Gijsen ruim een
doet je Iets. Ik kom ook In hulzen jes. Ik vod me hier als een vis In
waar ik gespeeld heb met vriend- het water" foto jan holvast
jaar geleden een lans brak voor
de herinvoering van de privé-
biecht, werd dit door velen ge
zien als opnieuw een bewijs dat
Gijsen de klok wil terugzetten.
Bij Vreeburg is daar helemaal
geen sprake van - in de Lode
wijk bestaat de wekelijkse
biechtgelegenheid nog altijd. En
daar wordt ook gebruik van ge
maakt; voor Pasen had de pas
toor zo'n driehonderd biechte
lingen.
Medicijnen
Dus toch conservatief? „Ik zeg
dan: de kerk heeft nog altijd ze
ven sacramenten en niet zes".
Hij gelooft in de zin van de
biecht. „Waarom zeggen de
psychiaters tegen ons: er komen
bij ons allerlei mensen die ei
genlijk bij jullie thuishoren?",
aldus de pastoor, zittend in een
stoel waarover een paars-witte
stola hangt, bewijs dat hij ook
regelmatig in zijn kamer de
biecht afneemt. „Je probeert zo
de persoon van Christus te ver
tegenwoordigen".
Zondag heeft de pastoor onder
dat, in tegenstelling tot het vori
ge („dat was me een doom in
het oog"), geheel past in het
unieke neo-classistische interi
eur van de Lodewijk. Met dit
kerkgebouw, in ons land enig in
zijn soort, heeft Vreeburg een
bijzondere band: het is de kerk
waar hij als jongetje kwam.
"Ik zie me nog met mijn vader
en moeder zitten. Dat doet je
iets. Ik voel me hier als een vis
in het water, hoewel dat natuur
lijk bijkomstig is. Ik heb het ook
enorm naar mijn zin gehad in
Wassenaar (daar was hij van
1951 tot '59 kapelaan). Maar,
inderdaad, hier kom ik in hui
zen waar ik gespeeld heb met
vriendjes, of bij mensen van wie
ik de grootouders heb gekend
die zij zelf niet gekend hebben"
Als jongeling bezocht hij het
Stedelijk Gymnasium in Leiden.
Zijn oorspronkelijke keus voor
het ambt van arts. evolueerde
(„het was geen revolutie") naar
de 'geestelijke medicijnen'. Hij
was op het gym een van de wei
nige rooms-katholieken. „Ik
denk dat ik daar mijn roeping
aan te danken heb. Door de
confrontatie met andere opvat
tingen wordt het eigen gedach
tegoed je steeds dierbaarder
an de bisschop krees hij als
beginnend kapelaan de op
dracht klassieke talen te stude
ren. Vanaf 1969 doceerde hij
deze vakken aan het Hageveld
seminarie en later aan bet semi
narie Leeuwenhorst in Noord
wijkerhout. Nadien gaf hij enige
tijd leiding aan de zogenoemde
vemieuwingskapittels het
was de tijd na het ingrijpende
Tweede Vaticaanse Concilie
van de carmelitessen van Sit-
tard en Vogelenzang.
Over de vraag wat hem het
meest getmVJcen heeft in het
ambt („het ls geen beroep,
maar een roeping"), hoeft de
pastoor niet lang na te denken
.Als ik hier aan het altaar sta.
dan voel ik me op en top pries
ter." De dagelijkse eucharistie is
voor hem de inspiratiebron. "Ik
heb door ziekte in de afgelopen
veertig jaar één week niet kun
nen mislezen. Ik vond dat het
ergste van de ziekte". Van een
sleur in de misviering is abso
luut geen sprake, verzekert
Vreeburg. „Voor mij is iedere
mis een belevenis".
Vreeburg is ook met veel plezier
hoofd van de nationale bede
vaart naar het graf van Willi
brord in Echtemach, die on
langs weer vele duizenden op
de been bracht. 'Tijdens die
springparochies (traditioneel
gaat men in Schotse pas in op
zo'n atleet. Maar ik ervaar daar
iets van die intemationaliteit
van de kerk
Hoewel de zondagse eucharis
tievieringen in de Lodewijk
door niet minder dan zo'n dui
zend mensen worden bezocht,
beseft Vreeburg dat de kerk
naar de rand van de samenle
ving is teruggedrongen. Wel re
aliseert hij zich dat je achteraf
moet constateren dat er veel
'naam-gelovigen' zijn geweest
„Mensen die met de grote
stroom meelopen. Maar dat
geldt nu ook voor de onkerke
lijkheid. Het voordeel van vroe
ger was dat velen nog wel naar
de kerk gingen, zodat het geloof
nog de kans had dat het kon
beklijven. Nu gaan ze helemaal
niet meer naar de kerk, dus ebt
het weg."
Maar: "Een christen is altijd een
optimist. De kerk van Christus
heeft altijd golfbewegingen ge
kend. En. ik zeg het nu heel cru.
al zou door de verkondiging en
de sacramenten slechts één
mens de hemel bereiken, dan is
het alle moeite waard."
lang di- schijnwerper op reli
gieuze feest en gedenkdagen
De Sacramentsdag.
land wordt gevierd, is een uitge
sproken rooms katholiek feest.
Op deze dag herdenkt de Rk
Kerk namelijk dat God de men
sen de eucharistie heeft ge
schonken.
De eucharistie staat volgens de
kerk van Rome in een recht
streekse lijn met het laatste
avondmaal dat Christus, vlak
voor zijn kruisiging, met ziin
leerlingen vierde. Tijdens die
gelegenheid zei lezus bij het
breken van het brood 'Dit is
mijn lichaam voor u. doet dit
tot mijn gedachtenis'. En toen
hij vervolgens de wijn schonk,
zei hij: 'Deze beker is het nieu
we verbond in mijn bloed, doe
dit. zo dikwijls gij die drinkt, tol
mijn gedachtenis'
De RK Kerk gelooft dat in de eu
charistie brood en wijn worden
geconsacreerd, wal wil zeggen
dat Christus waarachtig aanwe
zig is in de eucharistie. Rooms
katholieken spreken met grote
eerbied over dit 'mysterie v an
ons geloof, als een wonder 'dat
ons menselijk verstand verre te
boven gaat'. Enerzijds wordt het
ervaren als een soort 'voorproef
van het eeuwige contact met
God. anderzijds is het ook een
teken van onderlinge eenheid
Want door het eten v an dezelf
de goddelijke spijs', worden de
gelovigen nauwer met elkaar
verbonden.
De hosties die na de mindering
overblijven, worden zorgvuldig
bewaard in de 'tabernakel', een
bergplaats op het midden van
het altaar. Bij het binnentreden
van een kerkgebouw maken
rooms-katholieken ook altijd
even een kleine knieval voor het
'allerheiligste' dat daar is opge
borgen. Het wonder van de eu
charistie wordt met Sacra
mentsdag extra onderstreept
I tii-M (l.itei-rt al uit lie mul
deleeuwse devoUesfecr Het is
in 1246 ontstaan in het bisdom
Luik. waar ren visioen van Juli
ana van Comillon door de bis
schop werd aangwepen om in
een speciaal feest net bijzonde
re van de eucharistie te onder
strepen
Zeker in de landen waar de RK
Kerk tradiuonee! een grote in
vloed heeft, blijkt duidelijk wat
voor betekenis dit kerkelijke
feest nog steeds krijgt In de zui
delijke I uropese landen bij
voorbeeld vindt het feest op de
donderdag plaats, de dag waar
op Sacramentsdag ook oor
spronkelijk is ingesteld
I ijdens deze algemeen erkende
feestdag gaan de kerken dan in
processie de straat op. Middel
punt van zo n processie vormt
natuurlijk het Heilig Sacrament,
de heilige hostie, dir in een
monstrans wordt meegedragen
In feite toont de kerk aan de we
reld het wonder v an Chnstus
heilzame aanwezigheid in de
euchansUe
In ons land wordt Sacraments
dag een stuk bescheidener ge
vierd. Zo vindt het feest nooit
op de donderdag plaats, maar
op de daaropvolgende zondag
Overigens wordt er in sommige
kerken op donderdag wel een
uur van stille aanbidding In
acht genomen, waarbij bet al
lerheuigstc' uit de tabernakel
wordt gehaald en 'uitgesteld in
een zogenoemde monstrans.
Op zondag vindt er ook vaak
een pmc cssie plaatv maar dan
uitsluitend binnen de krrkmu
Binnen de protestantse krrken
kent men ook wel het sacra
ment van het avondmaal maar
dat wordt wezenlijk anders gr
vierd. Volgens de kerken van dc
Reformatie is dit sacrament niet
minder, maar ook niet mecT
dan een teken en zegel van
Gods verbond met de mensen
KERKDIENSTEN
LEIDEN
Herv. Gem. Hoogl. kerk lOdsAlblas
mmv cantorij, 11.45 oec studenten-
dienst; Marekerk lOdsv Itterson
Gouda. 5 ds Blenk Amsterdam; Mara
nathak. (L. Morsweg) 10 ds Rooze; Oe
cumenische geloofsgemeenschap De
Regenboog (Merenwi|k) 9.30 ds vd Bom
en pastoor v Well. 1115 ds vd Bom;
Bethlehem kerk (Driftstr.) 9.30 dsv
Hunnik; Bevrijdingsk. (Montgomerystr
lOds Rietveld; Vredesk. (BurggravenI.)
10 ds Nauta; Waalse kerk (Breestr.)
10.30 pasteur Ribs. 7 orgelconcert;
•Stevenshor (rk kerk Haagse Schouw)
11 ds Dekker-Keiler. Acad. Ziekenhuis
10 10 ds v Bemum en pastoor de Groot.
Diakonessenhuis elke za 10.30 rk.
dienst, en 10.30 10./30 ds v 't Hof.
Endegeest zie Oegstgeest. Geref. Kerk
Vredeskerk zie herv gem.; Oude Vest
geen denst; Maranathak. zie herv.
gem Bevrijdingsk. zie herv gem ver
zorgingstehuis Groenhoven lOdsVeen-
stra; Merenwijk zie herv. gemeente. Ge
ref. K. Vrijg. (Herengr.) 10 en 5 ds
Douw. Chr. Geref. K. (Steenschuur)
9 30 ds vd Boomgaard. 7 ds v Roekei
Nieuw Vennep. Geref Gem. (zie onder
Leiderdorp). Geref. Gem. in Ned.
(Bethlehemkerk Driftstr.) 11.30en
5 30 Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerk-
gr.) 10 15 ds Hemstede Leiderdorp.
Doopsgez.-Remonstr. Gem. (Lokhorstk.
Pieterskerkstr10 ds Brusewitz.-Bap
tistengemeente (aula 'Nieuweroord'.
R-msnurgerweg 124) 10 ds Agtereek
Evang Gemeenschap (Midde'stegr. 3) 9
ev Smit, 10.30 ev de Leeuw. Evangelie
centrum-Pmksterbew. (Bethlehemskerk
Lammermarkt) 10 ev Zijlstra. qow 8 ev
Zijlstra. Pmkstergem (0 Vest 13) 10 ev
v Tw.nert Volle Evangelie Gemeente
(Haarlemmerweg 36) 11 ev Daniël. Le-
kVes-
testr /Groenesteeg) 10 en 4 30. N.euw-
Apost Kerk (H. Ri;nd. 24); 9.30 en4.
wo 8 Zevendedag-adventisten De
Ontmoeting'. NoorOhofland V schoten)
elke za 10 tot 11 b.jbeistudie. 11 tot 12
predikat.e Christe ,ke Wetenschap
(S'eensch 6)10 30 Kerk var J Chr
v j Heiligen der i Dagen (Brahms'
10. 11 en 12 Oud Kath K (Zoeterw
singel) 10. behalve 2e weekeinde van
de maand: za 7. Rooms-Kath. K. Haag-
weg za 7. zo 10.30; Herensingel za 7.
zo 9.30 en 11Rijndijk (Stevenshof) za
7. zo 9.30; Steenschuur za 7. zo 8.30,
10. 11.30. 6 en 7 (lof): Boshuizerkade
za 7. zo 10; Lammenschansweg za 7.
10; uHaari straat za 7. zo 10.30 en
12.15; Merenwijk Zie herv. gem.; H.
Rijndijk (zie Zoeterwoude).
AARLANOERVEEN
Herv. Gem 9.0 ds Verseput. 7 ds 't
Hooft. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds v
Wijngaarden. Chr. Geref. Kerk 9.30.
ALPHEN AAN DEN RIJN
Herv. Gem Adventskerk 9.30 ds 't
Hooft, 6.30dsLourens: Kruiskerk 9 30
ds ter Laak; Opstandingskerk 9.30 ds
Ommering. 5 zie Salv.kerk; G Herder
kerk 10 ds Lapré Koudekerk. 6.30 zie
Bron; De Bron 9 en 10.30 ds Huize
bosch. 6.30 ds Moll; Ashram (Marsdiep)
10 ds Mulder; Oudshoornse kerk 10 ds
V Kaherken. S'onskerk (Meteoorlaan)
9 30 en 6.30 ds Ouwendijk. Geref Kerk
Var kerk 9 30 ds Moet Woerden. 6.30
drs Wilschut. Salv.kerk 9.30 drs Baane.
5hr Bergman Katwijk jeugddienst; Kerk
en Zanen (A. van Leeuwenhoekweg)
9.30 ds Wilschut Geref. K Vr.jg
(school Bospark. Beatrni 4) 9 30 ds
Room. 3 ds Grutter ha. Ned Geref. Kerk
(schooi Wdlemstr 9.30 en 6.30 ds
Janssens. Chr. Geref. Kerk (Grijpen-
steinstr.) 9.30.2.30 ds Blom 0ud-Ge-
ref Gem. (Hooftstr. 240) 9 30 en 4
Bapt gem (Moienwerfstr. 1) 10 en 6 30
ds Koekkoek Bapt gem Noord (school
Kaïkovenw. 62) 10 hr Süssenbach
Bapt gem Ichthus (aula mavo H Dun-
antweg 1geen opgave. Voile-evang
gem. De Ark'. Pr Hendhkstr. 54) 10
hr vd Huorn Pmkstergem 'Het LiCM'
(A. v Buren laan 15) 10. Chr.stenge
meente De Hoeksteen'(geb Bet"e
hoek Em-naiaan) 10 Leger des H (Zon
neweg 3) 10 er 7 aatste zondag van de
maand 5 u Remonstr. G«m (Van
Mandersioostr 36) geen dienst Rk
Kerk; Bonifaciusk. za 7, zo 9.45 en
11.30; Piusk za 7. zo 9 en 10.30; De
Bron za 7. zo 9.30 en 11
BENTHUIZEN
Herv Gem. 9 30 ds de Jong Shedrecht.
6'dsExaito. Geref/Herv Gem (geb 'De
HoeksteenSc hweitzersfr -Bernhard -
str.) 10 dsvArkel. Geref. Gem. 9.30 en
6 ds v Aalst.
BODEGRAVEN
Herv Gem Dorpskerk 9 30 ds vd
Scheur. 6.30 ds vd Hoef Ede; Salv.kerk
9 30 ds Terlouw. 6.30 kand v Bruggen
Aibiasserdam. Bethi kerk (Nieuwerbrug)
9.30 ds vd Hoef. 6.30 ds Terlouw. Ge
refKerk 9 30 ds Elderman ha. 6.30 ds
Zoutman ha Geref. K Vnjg. (Ichthusk.)
11 15 ds Simpelaar. 5 Geref Gem
(Stationsweg 17) 10en 6.30. Evang
Luth. Gem. geen opgave
BOSKOOP
Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds Jansen,
6.30 ds Huisman Hazerswoude; De
Stek 9.30 ds Moll Alphen. Geref. Kerk
9 30 ds v 't Hoff. 5 zie herv kerk. Chr
Geref Kerk 9 30 ds Oosting. 7 ds Bij
kerk Delft. Geref. Gem 9.30en 6. Voile
Evang.gemeente 'Bethel' (Burg. Colijrv
str 83) geen dienst
HAZERSWOUDE
Herv. Gem. 10.30 en 6.30 ds Alblas.
Geref Kerk 9 ds Huisman. 5 ds v t Hoff
Boskoop Pk Kerk: dorp za 7. zo 10 erf
11 30; Anker za 7. zo 11R.|ndi|k zo
9.30
HILLEGOM
Herv Gem 10 en 7 ds Hofland. Geref.
Kerk Hoeksteen') zie herv kerk. Chr
Geref Kerk 10 en 5 ds v LangevekJe
Christen Gemeente (P Breugheiiaan
36) gee" opgave Rk Kerk Mart za 7
o 9 en 11Jozef k
9 10.
KATWIJK AAN DEN RIJN
Herv Gem. Dorpsk 10 ds de Graaf 6
ds Sloof; Ontm.kerk 10 ds Sloof. 6 30
ds de Graaf. Herv. Gem. 'De Rank' (P
Groen-coiiege) zie Katwijk aan Zee. Ge-
KATWIJK AAN ZEE
Herv. Gem N Kerk 10dsVolk.6dS
Stam; 0 Kerk 10 ds Gebraad Scheve-
nmgen. 6 ds Visser; Ichthusk 10ds
Christ dovendienst. 6 ds vd Berg;
Pmeik 9.30 ds Visser. 6 dsChnst; Ma-
ranathakerk (Rijnsoever) 10 10 dsten
Voorde. 6 ds Vroegindeweij Overdum
2 15 hr Bergman Herv Gem De Rank'
(Heimbe'gweg 10) geen opgave Geref.
Kerk Vr kerk 9 30dsvdHo's! 5dsCzi
naR'jnsburgieugdd'ensf, Tnumfatork
9.30 ds v Breevoort. 5"zie vredeskerk
Geref k v jg 10 30en 5.30ds Me-da
Ned Geref K (aula Bestevaer mavo)
9.30 hr v Rijn. 7 ds Zwarts Chr Geref
K 10 en 5 ds Veenendaai Vrije Chr Ge
ref. Gem (Unizaai) 10 en 5 ds vd Beid.
Geref Gem. (Remisestr.) 10 en 5. Ge
ref Gem m Ned. (Louwestr10 en 5
Onafh baptist en gem (AmbacntswegZ)
gee" opgave SoeMZu'ddumweg) elke
le en 3e zondag. 4. Marmevi.egkamp
10 30 plechtige open.ngsd.enst kapei
v Doorn en ds v Selms.
LEIDERDORP
Herv Gem en Geref Kerk Dorpsk 10
d» Lutt-khu.s, 6 30 dsvd Bom Schets 10.30.
pmgsk. 9 30 ds Stegeman Leythenrode
10 30dsSierat Ens ziekenhui9 30
ds Brom met. Geref Gemeente Leiden
eo (kerkgeb Hoofdstr. 73) 10 en 4 30
ds Boogaard Bapt gem (w.jkgeb
i 7 zo 10 en
LiSSE
Herv. Gem. Dorpskerk 10 en 7 ds Ver
dijk ha; Pauluskerk 10 ds de Gelder Ge
ref Kerk 10 en 7 ds V M.dden Geref K
vr.|g (Pnnsessestr l9 ds Geersmg. 3
ds Bijl Ned. Geref. Kerk (Saivaton) 10
zie chr geref kerk. 5. Chr. Geref. Kerk
10 en 7 ds v D"|ken Geref Gem 10 en
4dsTams Evange'iegemeente (Heere-
weg 52a) 9 45 hr vd Bergh Rk Kerk:
Agathakerk za 7. zo 10 en 11 30. Poel
polder za 7. zo 10.30; Mariakerk za 7
zo 9 en 10.15: Enge'bew za 7 zo 10
NIEUWKOOP
Herv Gem 9 30 ds Haifsma. 6 30 dl v
Mourik. Geref. Kerk 9 30 ds vd Weg
zendmgsdienst. 5 avondgebed. Chr Ge
ref Kerk 9 30. 2 15 ds Veenendaai Kat
wijk Remorstr Gem 10 drs v Woerden
Sur.nk. Evang gem (ver gebouw De
Rank'. Regthuvspiem) 12 nam Rk Kerk
za 7. zo9en 1045
NIEUWVEEN
Herv Gem. 9 30 ds Driebergen. 6.30 ds
K.rpestem Geref Kerk 9 30 ds Delhees
Zwemmerdem Rk Kerk za 7. zo 9 en
11
NIEUW VENNEP
Herv Gern 9 30 ds V Dok Aiphen. 7 ds
Hoiwerde Pijnacker Geref Kerk 9 30
en 7 ds Kraan Chr Geref Kerk 9 30en
4.30dsvRoeke< ha Rk Kerk za 7. zo
10.
NOORDEN
Herv Gem 9 30 en 7 ds Geuze Geref
Kerk (W Vertaal) 9 30 en 5 ds Scho„
ten Kockengen ha Rk kerk za 7. 20 9 «n
NOORDWIJK
Herv Gem Grote of St Jemensk (0.n-
nen) 10 ds Verbeek H.negom Kdsvd
Velden Woerden Mor-fdst' (Zee) lOds
Ruitenburg; De Rank (Golfbaan) 10 ds
vd Pla» ZwijndrecW Geref Kerk Buurt
kerk (MaKOs!' 10 s vd Sluys. Vmkenl
(B-nnen) 10 ds Kwakket Amsterdam 7
dsvS'i rrs Kate' W vd B-r
t "g 1 hr de R-dder SoMtn*»*- Sot*
M-o 9dtv5lud Evang centrum De
dienst hed Prot Bond (auia 0 Zee*
10.30 ds Wolthuis Aardenhout. Rk Ken
Zeeza 7. zo 10.30; Binnen za 7. zo
9.30 en 11
NOORDWIJKERHOUT
Dorpsk. lOds Tach Gel derrn al sen O
Z.ikgeen dienst. RkKerkVidorfc za 1.
OEGSTGEEST
Herv Gem Grotneof W.H kerk lOds
Kooma" 7 Songs of Pra-se mm* capet-
ia ixoCantibus. Pauluskerk 10 ds
Schuurman. Gemeentecentrum (Lijtw
10 30dsDnessen le-den Geref Kerk
10 da de Brum. Geref KarkVn*. (aula
Dr Schilderschool) 9 30. 2 45 ds
Tr.mp Nee Geref Kerk (Gem centrum i
8 45 hr Venderbos Oegstgees*
Harv.Gem Brugk. 9 30 de Kun*. 5 dt
Oooasen Mesteen 9 30dsSch.pa#r
boord. 6 30 ds ku-1/. Befhe»k 9 30dl
-Goosvr 5 ds Schipaanboordi Reho-
txu hooi 9 3 ds Stam ««wrung
viavdmgK
SASSENHEIM
Herv Gem lOdsVonebrnff ha. 7 ds
Biewmga Geref Kern 9 30 ds Kras na.
7 zie her* ham Chf Gere< K 10 Os
SiCstra Noardw.it. 5 ds v Lanf**^
H.iiegom Nee Pn* Bond (Jui laan 1 7)
0 mw Bmström Brum RoMOtarandS
TER AAR
Me-, Gem 9 30 dsv Dis. 6 30 ds
Dtwgirl Garef Kerfc 9 30dsCzk
zo9 3
en 11
9 30 ds Jaspers Focks Dromen. 6 30 ds
He'jt ng Remonstr Gem lOprofKui
t». Oegstgeest Rk Kerk za 7. zo 10 en
11 30
ROELOF ARENDSVEEN
Rk Kerk Mar Pres za zo 1030; Pt
trus B za 7.» 10.30
RIJNSATERWOOOC
Her* Gam. (m chr geref kerk) 10 30
kand Hemen 7 trof *d Beek C** Ge
ref k, 8 45. 2 ds Baekhurs Rotterdam
Kral.ngen
RIJNSBURG
Herv Gem LaurtntiusMrk 9 JO ds V*
VALKENBURG
Herv Gem 10drVermeuNn 6 30ds
Onst Geref Kerk 9 30 en 6 30 ds
Padmos Gere* K v 8 45 en 3 45
ds Me-da
mm&m BBR
voorschoten
O' Vtr
Ontm .kerk 30 d
Vn* (Krmskerk) I
endoom Chr Afgesch Gem 9 30 en'
dsvd Went Oud Gerei Gem (Memx
uswtg 29) 10 en 6 30 Remonstr Gem
10 ds Lateral Rotterdam
lOdrMms. Rk Kerk
WASSENAAR
•«r-. Or Dnrpik 10 d* Stee'lt'»
3 ds V Ds K rv-e*» r"Semen c*> «mg
10 dl Vnser MeSSMSk IOd»OjC»
mem-i- Dorpscentrum 9 30 prof Oma»
'end Gouda Gerei Kerk 7 jiiaan 10ds
Ki',"smaZoelermeer. 7 ds de Bru."
Oegstgeest Ned Prot Bond (Karkdam i
10 30 ds f or keme Andmee Rk kam
za 7 z" 1 30 en 11 W-n ze 7.»
9 30 en 11GM»6. 10 30
WOUBRUGGC
Her, Qem 9 30 d» v i Hot. 6.30 ds
Stelwagen O- neeg Gare* 9 30
r #-*Ifewrr B gkV
Wrj J -J" N-euwkoop Ned Plot
BcwKDeW fk Schoof» ?0) geen
dfntf Rk Kerk zo 10-30.
ZEVENHOVEN
Herv Qem 9 30 ds de Haan
Kerk 9 30 mw Polderman Kamer w 7 hr
ZOCTERWOUOE
%9 JOenS 30hr*
T R emcentr Qem
WAOOfNlTVECN