Kunst r Prachtig geperst glas op mooie expositie Een paar ton voor een middagje opera in Amsterdam Jaarboek Architectuur: verhullend beeld KIJKDAGEN c j Zaterdag ijum1991 Redectie: 071-161400 C£B VAN HOO*E ANNEAWEK *UrCHO* JAN HUSOAM SASK1A STOeiNGA e BnAedKlte FAUL Di TOM* Vom^rwwv HUTCetJ HOOCaOOK 13 BOUWKUNST RECENSIE JAN RUSOAM Architectuur in Nederland - Jaarboek 1990-1991. Nederlands Architectuur Insti tuut Rotterdam De tentoonstelling Architectuur m het groot het grote gebouw in Nederland 1900-2000 ts te oen tot en met 28 juk m het Architectuur Instituut Westervin gel 10. Rotterdam LEIDEN Voor de vierde achtereenvol gende keer heeft het Neder lands Architectuur Instituut het jaarboek Architectuur in Neder land gepresenteerd met een se lectie uit de bouwproduktie van het afgelopen jaar. De nieuwe oogst bestaat uit 24 bouwwer ken van 22 verschillende archi tectenbureaus) die door de re dactie van het jaarboek worden aangemerkt als belangwekkend voor de Nederlandse architec tuur in 1990. Het is niet de bedoeling van het jaarboek om uitspraken te doen over mooi of lelijk, maar om een beeld te geven van op merkelijke prestaties, die zich aan het alledaagse en het mid delmatige onttrekken, van bouwwerken die verrassen en betekenis uitstralen, ongeacht de stroming waartoe ze beho ren, de omvang of de publieke waardering. Alles wat er suf, schreeuwerig, oudbakken of anderszins ordi nair uitziet is door de redactie van het architectuur-jaarboek zorgvuldig omzeild. De rijke verzameling aan gladde confec- tie-gebouwen, met een over daad aan fonkelend glas en an dere opzichtige gevelbekleding, die in steden overal in Neder land zijn verrezen zijn bijvoor beeld niet in het jaarboek terug te vinden. De uitgeknepen, 13 in een dozijn-woningbouw Ook uitgesproken post-mo- demistische gebouwen komen niet in het jaarboek voor. Dit heeft volgens de redactie niet te maken met een normatieve be nadering van de selectiecom missie maar met het feit dat in de architectuurpraktijk het op zichtig aanwenden van neo classicistische vormen achter wege blijft, een enkele winkel pui of andere frivoliteit daarge laten. ..De stand van zaken in de Nederlandse architectuur wordt gekenmerkt door het gestaag en stil voortgaan in de moderne traditie, zij het ontdaan van be vlogen idealistische aanspraken. Het constructivisme, het ratio nalisme, het 'nieuwe bouwen' van de vooroorlogse generatie en de Forumbeweging van Aldo van Eycken zijn volgelingen be palen de oriëntaties, zijn zelfs een groeiend aandachtsgebied van de monumentenzorg ge worden", stelt Ruud Brouwers in zijn inleiding over de huidige stand van zaken. Essays Net als vorige jaarboeken bevat de nieuwste uitgave van het jaarboek architectuur een vier tal essays over uiteenlopende zaken. In 'Architectuur in het groot' gaat Hans Ibelings in op de opmars van het grote ge bouw in Nederland. De afgelo pen jaren blijken in ons land opmerkelijk veel grote tot zeer grote gebouwen te zijn verre zen. In het jaarbowk zijn twee onlangs voltooide kantoorkolos sen opgenomen; het ministerie van sociale zaken en werkgele genheid in Den Haag, van ar chitect Herman Hertzberger, en de huisvesting van de hoofddi rectie van de PTT in Groningen, van architect Frans van Gooi. Onder de bouwwerken die in het jaarboek zijn opgenomen bevinden zich ook kleinere kan toorgebouwen. complexen wo ningen, een in het oog sprin gend stadsvemieuwingsproject in Den Haag, de glazen concert zaal in de Beurs van Berlage, het restaurant aan de Maasboule vard in Rotterdam van architec tenbureau Mecanoo, en de vijf spraakmakende videopaviljoens die verschillende architecten ontwierpen ter gelegenheid van het 950-jarig bestaan van die stad. Onder de uitverkoren ar chitecten bevinden zich zowel nieuwkomers als oudgedien den. Opmerkelijk is dat het Rot terdamse architectenbureau Mecanoo zich voor de zoveelste keer een plaatsje heeft verwor ven in de Top 24 Het jaarboek Architectuur in Nederland zou het misverstand Rotterdam reikt steeds hoger In de Maasstad verrijzen steeds meer hoge gebouwen. Op de voorgrond het restaurant aan de Maasboulevard, ont worpen door architectenbureau Mecanoo. in de wereld kunnen helpen dat het allemaal nog niet zo slecht is gesteld met de bouwkunst in Nederland. Helaas moet wor den vastgesteld dat de 'wonde- deringen behoren. Een jaarboek van al het lelijks dat jaarlijks dal een meer realistisch beeld ener onze hoofden wordt uitge- der architectuur', die zich een plaatsje in het jaarboek ver worven hebben, tot de uitzon- de stand van zaken in stort, zou zeker op zijn plaats Nederlandse architectuur, zijn NIEUWSLIJN Rembrandt-dagen bij Ars LEIDEN In de periode van de Leidse Lakenfeesten organi seert het schilder en tekengenootschap Ars Aemula Naturae drie cursusdagen (10 tot en met 12 juli). Beginners en gevor derden kunnen onder leiding van docenten tekenen en schil deren in de 'stad van Rembrandt'De cursusleiding is in han den van Peter Duivenvoorden, Fer Hakkaart en Peter Zuur. Alsnog lunchconcert LEIDEN De Duitse pianist^. Claudia Bach geeft op donder dag 6 juni alsnog een lunchconcert in de K&O-Kapelzaal. Al op 16 mei zou de pianiste een concert geven, maar kwam twintig minuten te laat binnen omdal ze was verdwaald in Leiden. Het publiek was inmiddels al vertrokken. Claudia Bach zal de Sonate opus 101 van Beethoven spelen en de Valses nobles et sentimentales van Ravel. Het concert be gint om 12.45 uur en eindigt om circa 13.30 uur. Voorronde studentencabaret festival GRONINGEN Morgen wordt in Groningen de eerste selectie van de kandidaten voor het Studenten cabaretfestival gehou den. Op 15 juni is de volgende sessie onder leiding van Pieter van Empelen, ooit deel uitmakend van de cabaretformatie Don Quishocking. VENDUEHUIS Fax OTO-346 27 69 Der Notarissen te 's-Gravenhage, Telefoon oto-365 88 57* maandag 3 juni dinsdag 4 juni 13 - 21 uur 10 - 14 uur ALGEMENE VEILING Veilingdagen 5, 6 en 7 juni Voorde speelgoedveiling van septembera.s. kunt u nog goederen inbrengen. Markante ontwerpen te zien in Leerdam i het Glasmuseum te Leerdam, daarna ir het Drents Museum in Assen Open: dins dag tot en met vrijdag van 10 tot 13 uur, zaterdag en zondag van 13 tot 17 uur. Catalogus in Ideur en zwart/wit LEERDAM Het moet in het gebruik wat on handig zijn geweest, maar het zeskantige kanariegele servies dat architect Berlage in 1924 voor de glasfabriek Leerdam maakte is misschien wel het mooiste dat deze eeuw werd ge maakt. In het Leerdamse glas museum staat het op de ten toonstelling 'Geperst glas uit Leerdam', in een paarse vitrine, op paarse sokkels. Prominent, om te laten zien tot op welke hoogte de samenwerking tussen de fabriek onder leiding van di recteur Cochius en kunstenaars en architecten kon gaan. Ook in Leerdam werd in de negentiende eeuw geperst glas gemaakt. De vormen van dat gebruiksglas gingen, zoals zo veel in de vorige eeuw, terug op oudere decoraties. Toen Cochi us er in 1912 directeur werd paarde hij concurrentie-over- wegjngen aan zijn idealen over goed-vormgegeven glaswerk en zocht hij al in 1915 contact met de architect De Bazel. Andere ontwerpers als De Lorm, La- nooy, Frank Lloyd Wright, Ber lage, Meydam en de wellicht bekendste, Andries Copier, zou den de jaren daarop volgen. In het Glasmuseum is een groot aantal van de door deze Servies Primula van Copier. Geperst saffierkleurig glas. (1948-1952). glazen fobriek ontwerpers gemaakte zelf leerden ze de moeelijkhe- den van het geperste glas ken nen. De Bazel maakte in al 1919 zijn eerste servies van geperst glas, dat in diverse kleuren werd uitgevoerd. Hij baseerde het op geometrische vormen als de tienhoek en het is nog steeds een schitterend ontwerp. Wat prijs betreft kon het concurre ren met serviezen van kera miek. En enkele jaren later kwam Berlage met zijn inmid dels beroemde gele semes, dat werd 'bijgeschaafd' door de ontwerper Piet Zwart, omdat het oorspronkelijke ontwerp niet uitvoerbaar bleek. Het uil eindelijke resultaat viel ook te gen. het servies was te zwaar en het glas niet hittebestendig. Toch is het één van de meest markante ontwerpen uit de ee schiedents van de Nederlandse kunstnijverheid. De serviezen leverden dus pro blemen op Dat Andnes Copiet de bekendste en meest succes volle Leerdam ontwerper weit is waarschijnlijk mede ie dan ken aan het feil dat hij ais leer jongen op de fabriek begon er dus alle mogelijk- en on moge li|khedcn van glas leerde ken nen. Bijzonder zijn nog steed' 7\jn felkleurige bloempotten in 1929 van het destijds nieuwe ondoorzichtige matenaal gram ven vierkant, stapelbaar en ir hun vorm aansluitend bij dt Nieuwe Zakelijkheid. Copier onlangs negentig geworden ei later vooral actief on het gebiec van het 'vrije glas bleef <>ok n. de oorlog ontwerpen. Zijn een pen glas i Primp van rond 1950. zal wellicht ooi nu nog ergens dienstdoen Op de tentoonstelling zijn 6» serviezen te zien, naast .inde werk van geperst glas als v azen inktstellen (een heel mootr vai De Bazel), religieuze beeldjes automascottes. mierzoet beeldjes van hertjes, asbak kei en ter vergelijking glaswerk ui het buitenland. Een mooie c* positie, al drukbezocht lijden de eerste weken, die nog een laat zien hoe vooraanstaand di positie van de glasfabriek vai Cochius voor oe oorlog was Want het moet gezegd dat vai die plaats, noodgrdwongri waarschijnlijk. tegenwoordig niet ved meer over ia Première 'Oorlog en vrede' in Holland Festival Breda ziet af van omstreden schouwburgplan Het Amsterdamse Concertge bouw. maandagmorgen om half elf. Op het podium van de Grote Zaal lijkt de mierenhoop nog onrustiger dan normaal voor een repetitie. Ook in de zaal zelf gebeurt van alles: Russische zangers vallen elkaar in de ar men, omroepmedewerkers schuiven met microfoons, en stapels papieren met zich mee sjouwende produktiemedewer- kers spieden zenuwachtig de menigte af op zoek naar moge lijke afwezigen. Prokovjevs opera 'Oorlog en vrede', naar de gelijknamige ro man van Tolstoj. moest ook maar eens in Nederland te ho ren zijn, zo besloot de VARA twee jaar geleden met een schuin oog naar het Prokovjev- jaar 1991 De in 1891 geboren componist beschouwde de ope ra. waaraan hij vanaf 1941 tot 1952 werkte, als zijn meester werk en was volgens de overle vering zelfs bereid de rest van zijn oeuvre als onbelangrijk af te doen als hij in ruil daarvoor de première van 'Oorlog en vrede' zou kunnen meemaken. De eer ste uitvoering had echter pas in 1959 plaats, zes jaar na zijn dood. Vandaag 1 juni 1991, 32 jaar later, volgt in het kader van het beginnende Holland Festival de Nederlandse première. In con certante vorm, maar het belang van de gebeurtenis is er volgens Mauricio Fernandez van de Vara niet minder om: „Volgens ons wordt Prokovjev als opera componist sterk ondergewaar deerd. Twee jaar geleden lieten we 'L'ange du feu' voor het eerst in Nederland horen, nu dus gevolgd door Oorlog en vrede'. Dat werd overigens tijd ook. want in het buitenland is de opera de laatste jaren al re gelmatig gegaan. Waar we bij deze produktie overigens dank baar gebruik van maken Coupures Want behalve het Radio Filhaj- monisch Orkest en het Groot Omroepkoor is tijdens de uit voering onder leiding van Edo de Waart een contingent solis ten te horen, waarbij met name het flinke aantal Russische vo Edo de Waart dirigeert het Radio Filharmonisch Orkest het Groot Omroepkoor en een flink aantal vocalisten die vandaag'Oorlog en vrede" uitvoeren. •foroGfO calisten opvalt. Prokovjevs par- (en volgens Fernandez gebrul- vocalisten worden gezongen, tituur telt maar liefst 67 solo- kelijkr) coupures zestig zijn ge- Onder hen Russische sterren als partijen, waarvan er na enkele handhaafd, die in totaal door 32 de bariton Vladimir Chernov, sopraan Tatiana Novika. tenor Alexander Naumenko, tenor Gegam Grigorian, mezzo-so praan Olga Borodina en de bari tons Oleg Malikov en Valery Alexeye. Producent Mauricio Feman- dm nHM plan voor 'Oorlog on vrede' ontstond twee jaar gele den. Zo n idee is leuk. maar met ideeën alleen kom je er niet Ze ker niet wanneer je als VARA- matinee de traditie hebt opge bouwd om het beste van het beste naar Nederland te halen. In het geval van een Russische opera-produktie betekent dat vooral: zoveel mogelijk Russi sche solisten. Het liefst hadden we de opera met louter Russen gedaan, omdat de taal. en dus ook de tekstinterpretatie ontzet tend belangrijk zijn Maar dat is om begrijpelijke redenen helaas niet haalbaar To* Om de Nederlandse solisten en het koor bij de uitspraak te hel pen, maar ook om de Sovjet - zangers die zelf In de meeste gevallen net twee woorden En gels vrrstAan en wellicht ook spreken in het verre Holland te coachen en bij te staan, is Su zan na Lamberskaya aangetrok ken. die bij 'Oorlog en vrede als repetitor, maar vooral als tolk fungeert Vandaag is de uitvoering, en binnen vijf uur en een kwartier is het VARA project 'Oorlog en vrede' dan alweer verleden tijd Wat kost nu zo n grintje? Fer nandez ladlt ~D« mag ik he laas niet zeggen, maar we delen de kosten uiteraard met bet Holland FestivalEen gok ie der een ton? ..Dan zit je wel In de buurt ja Logische vraag: als het om dat soort bedragen gaat zou een aantal van meer dan één uitvoering nfci In de lijn der verwachtingen liggen? Mauricio Fernandez ..On zich wel. maar organisatorisch was dat niet mogriijk Bovendien zou het niet in overeenstem ming zijn met het eenmahgr en daardoor exclusieve karakter van de VARA Matinees Was het merendeel van de Matinees het afgelopen seizoen ook op de televisie te zien. 'Oor log en vrede' zal de muzieklief hebbeT vandaag enkd recht streeks via de radio kunnen ho ren. Van 13 tof 18 15 uur op ra dk> 4. B en W van Breda zien definitie af van de bouw van een 41 mil joen gulden kostende nieuw, schouwburg op de plaats van huidige Bredase vtadsschouw burg aan bet Van Coothpteln Tot dondeTdag had het cl iep het omstreden plan van o> Utrechtse archil rel prof M vat Srhijndel met hand en tand ver drdtgd Volgens orn medrdr ling is bet college nu grzwith vfKir de nsko s die verbondei zijn aan mogelijke procedure in het kader van de Hindrrws- de boxiwv er ordening en he monumentenbeleid In de gemeenteraadsvrrgadr ring van 2 roei bleek dat de raa harde randvoorwaarden am strllm hij de verkeemttuat» rond de nieuwe schouwburg, d horeca eploitatie m de sloo, van de historische voorgrv» van het huidtgr arbouw Ben V vrezen dat door bezwaarschrift proc edures een vertraging vai jaren zou zttn ontstaan en Bce da al die tijd geen schouwburg voorzien hl grn znu hebbri Daarom wnrdt nu gezocht naa een andere plaats voor d schouwburg

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 13