Cultuur
l
^r:'. v Ë31
Wall Street yuppie als zondebok
Dure film vol geweld
en speciale effecten
Bi
Reguliere bioscopen negeren recente films
Donderdag 30 mei 1991
Redactie: 023-150241 Eindredactie-. HOMME SIEBENGA Vormgeving: RALPH KLEINHOUT
FILM
NIEUWSLIJN
Europese première Robin Hood-film
Eind vorig jaar wondde er een korte 'Robin Hood'-oorlog in
Hollywood, met als inzet het recht om als eerste een nieuwe
versie van het levensverhaal van de middeleeuwse held in de
bioscopen te mogen brengen. Winnaar was toen Warner's
Prince of Thieves, met Kevin Costner in de hoofdrol en onder
regie van Kevin Reynolds. De andere versie, Fox' Robin Hood,
is echter nu al klaar. Zoals afgesproken zaJ deze film (met Pa
trick Bergin in de hoofdrol en onder regie van John Irvin) in
Amerika direct op televisie komen. Maar in Europa wordt de
film wél in de bioscopen uitgebracht, dus vóór Prince of Thie
ves. Cannon heeft de Fox-film gepland voor eind juni, terwijl
de Costner-film hier pas begin augustus te verwachten valt.
Kevin Costner zit niet stil
Al rnet al een druk jaar voor Kevin Costner, die na Prince of
thieves de hoofdrol zal vertolken in de nieuwste Oliver Stone-
film JFK. Werkzaamheden aan deze produktie zijn reeds in
volle gang. JFK is Stone's verfilming van het boek On the trail
of the assasins, waarin rechter Jim Harrison verslag doet van
zijn onderzoek naar de moord op John F. Kennedy. Costner
speelt de rol van Garrison. Reeds nu gepland is Costners op
treden in The Bodyguard, een komedie waarin de acteur de
lijfwacht zal spelen van Whitney Houston.
Nieuwe leiding Paramount Pictures
Paramount Pictures heeft een nieuw studio-hoofd. Het is
Brendon Tartikoff geworden, tot voor kort president bij NBC.
Onder Tartikoff s leiding wist deze kwijnende tv-omroep zich
dankzij hits als The Cosby Show, Cheers en LA. Law omhoog
te werken tot het dichtstbekeken network in de VS. Para
mount hoopt nu dat de energieke Tartikoff eenzelfde strate
gie zal toepassen bij de reorganisatie van de studio, die met
The Godfather III en Another 48 HRS het afgelopen jaar naast
de prijzen greep.
Scorsese en de Hollywood-traditie
Als ode aan de door hem zo bewonderde Hollywood-traditie
heeft regisseurScorsese de cast van zijn re-make Cape Fear
aangevuld met de hoofdrolspelers uit het origineel. Zo zullen
naast de huidige castleden Robert de Niro, Nick Nolte en Jes
sica Lange ook de oudgedienden Robert Mitchum, Gregory
Peck en Martin Balsam hun opwachting maken. De oor
spronkelijke Cape Fear dateert uit 1962, en werd geregisseerd
door J. Lee Thompson.
Joel Silver-fonnule werkt in Predator 2
Predator II: actle-llefhebber krijgt waar voor zijn geld.
RECENSIE MARK VAN DEN TEMPEL
Predator 2 Te zien Lido 3. Leiden
I lollywood's actiespecialist heet
Joel Silver. Zijn films staan stijf
van het geweld, de speciale ef
fecten en de harde grappen,
kosten tientallen miljoenen
maar leveren honderden op, zo
dat niemand durft te klagen
wanneer de weinig geliefde pro
ducent regisseurs ontslaat, ac
teurs beledigt of een dure auto
bij het budget opvoert. Met zijn
motto 'hoe meer geld je in een
film pompt, hoe meer bezoe
kers je trekt' staat Silver als geen
under voor het Hollywood van
vandaag. En vooralsnog heeft
bij het gelijk aan zijn kunt.
Een van Silver's eerste succes
sen was Predator, een s.f.-actie-
film waarin een onzichtbare
alien een compleet team van
bodybuilders uitmoordt tot hij
in Arnold Schwarzenegger zijn
meerdere moet erkennen. Voor
de onvermijdelijke opvolger
heeft Silver de formule gehan
teerd waarmee hij eerder de se
(fuels van Die Hard en Lethal
Wea/wn tot zulke hits wist te
maken: verdubbel de actie-radi
us, want meer is altijd beter. En
eerlijk is eerlijk, bij een Joel Sil
ver-film krijg je waar voor je
■rid
Actie-liefhebbers (net als s.f.- en
horrorfans) zullen zich geen
buil vallen aan deze Arnold-loze
Predator 2, die rap van start
gaat en vaart blijft maken. De
handelingen zijn verplaatst naar
de urlxjn jungle van LA. 1997,
waarvoor een fraai Blode Run
ner-decor is ontworpen. De
'plot' handelt over de bikkelhar
de strijd die de politie tegen
opererende drugbendes voert,
zodat er al flink gemoord wordt
voor de eerste niimteman op
duikt Deze weet de body ount
nog verder op te voeren, en
leidt Danny Glover en man
schappen uiteindelijk naar een
ruimteschip vol venijnige pre
dators. waar een naar Aliens ge
modelleerde finale plaats heeft.
Regisseur Stephen Hopkins
houdt het tempo consequent
hoog, waarmee hij de aandacht
van de kijker afhoudt van du
vraag of dit nu werkelijk wel als
amusement gezien kan worden.
De bedenkingen komen dan
ook pas na de eindtitels.
V'
Tom Hanks (links) en Bruce Willis in Bonfire of the Vanities: zeldzame miscasting.
Reeds in de allereerste scène van Bonfire of the Vanities
merk je dat Brian de Palma's verfilming van Tom Wolfe's
vermaarde, ook in Nederland veelgelezen romandebuut
niet lekker in zijn vel zit.
roemdste schrijver van dat mo-
FILMment door avondtoiletten en
smokingjasjes in het zonnetje
wordt gezet. De scène is (behal
ve technisch knap gemaakt)
leuk bedoeld, maar er valt zelfs
niet om te glimlachen. Bruce
Willis Is niet leuk, hij dóet alleen
maar leuk.
De roman van Tom Wolfe heet
een onweerstaanbare sarcasti
sche zedenschets te zijn van het
beter gesitueerde New York.
RECENSIE ALEX DE RONDE
Eén lange, vele minuten duren
de camerabeweging brengt in
beeld hoe een beschonken Bru
ce Willis door een labyrint van
gangen en liften wordt geleid
naar de balzaal waar hij als be-
Brian de Palma maakte er voor
het lieve sommetje van 45 mil
joen dollar helaas een sociale
klucht van en ruilde het venijn
van Wolfe in voor stuurloze
overdrijving en dito karikaturen.
Neem de tweede scène. Een for
tuinlijke yuppie van Wall Street
(Tom Hanks) zit in zijn auto
met zijn buitenechtelijke min
nares Melanie Griffith. Door een
stupide toeval raakt hij ver
dwaald in de Bronx en door een
nog idioter toeval verwondt hij
een neger die het op zijn leven
heeft gemunt. Ongetwijfeld
stond De Palma ook hier een
leuke en veelzeggende scène
voor ogen, maar als kijker denk
je eenvoudigweg: wat moet ik
met deze ongeloofwaardige be
levenis van deze onwaarschijn
lijk onnozele halzen? De toon
en het idioom zitten elkaar in
de weg. De Palma hanteert het
idioom van het stripverhaal,
maar zoekt vergeefs naar de bij
behorende toon en timing.
Wie na een kwartier de zaal nog
niet heeft verlaten, wordt ge-
tracteerd op een eenduidig
doorkijkje in de New Yorkse we
reld van media, justitie, kerk,
beurs en politiek. Iedereen heeft
daar enkel zijn eigen belang
voor ogen en manipuleert zich
derhalve een ongeluk. Tom
Hanks wordt gebombardeerd
tot symbolische zondebok voor
al het onrecht dat het establish
ment de minder bedeelden
pleegt aan te doen. En Bruce
Willis weet zich dankzij deze af
faire op te werken van verlopen
journalist tot vermaard auteur.
Terwijl wij ons verbazen over de
zeldzame miscasting van zowel
Willis en Hanks als Melanie
Griffith, put De Palma zich
samen met director of photo
graphy Vilmos Zsigmond uit
in virtuoze camerabewegingen
en bizarre, aan Orson Welles
ontleende camerastandpunten.
Spielerei zonder zin.
FILMS IN LEIDEN
The Grifters en Alice alleen in Kijkhuis te zien
WILFRED SIMONS
MEDEWERKER
Het is niet mijn bedoeling om
mij over de hoofden van de le
zers tot de filmprogrammeurs
van de reguliere Leidse biosco
pen te richten, maar heren, u
laat het er wel een beetje bij zit
ten! Nadat een gang naar het
Kijkhuis noodzakelijk was om
de nieuwe film van Woody Al
len, Alice, te zien (die het in uw
zalen vast en zeker goed zou
doen), moeten wij daar volgen
de week alweer heen, nu voor
The Grifters.
Na het succes van Dangerous
Liaisons heeft de Engelse regis
seur Stephen Frears vaste voet
aan de grond gekregen in Holly
wood. Hij maakte van The Grif
ters een zwarte misdaadkome
die.
Drie kleine oplichters probe
ren in het Los Angeles van de
jaren vijftig aan hun brood te
komen. Lilly (Anjelica Huston)
doet in opdracht van haar baas
iets duisters op de paardenren
nen. In een bar treffen we Roy
(John Cusack) aan, gespeciali
seerd in het handig uitvoeren
van wisseltrucs: een briefje van
twintig dollar wisselt hij achte
loos om in één van tien. De der
de zwendelaar, Myra (Annette
Bening) probeert valse sieraden
voor echt te verkopen aan juwe
liers en als dat niet lukt gooit ze
haar aantrekkelijke figuur in de
strijd.
Nadat we het drietal aan het
werk hebben gezien, komt hun
onderlinge verhouding aan het
licht: Myra en Roy hebben een
relatie en Lilly blijkt Roy's moe
der te zijn.
Nadat Rov één wisseltruc te
veel heeft uitgevoerd en met in
terne bloedingen in het zieken
huis terecht is gekomen, wordt
hij door beide vrouwen be
zocht. Lilly, slechts veertien jaar
ouder dan Roy en van nature
koud en harteloos, ziet haar
kans schoon iets van haar moe
derliefde op haar zoon over te
dragen. Van haar kant laat ook
Myra zich niet onbetuigd, zodat
de strijd er uiteindelijk één
wordt van steeds kortere rokken
en steeds hogere hakken.
Het karakter van de film ver
andert van een komedie in een
film noir; een happy end is van
af dat moment uitgesloten.
In het Kijkhuis draaien vol
gende week ook Ariel en I Hired
a Contract Killer van Aki Kauris-
maki. Ariël vertelt het tragische
verhaal van Taisto Kasurinen,
een mijnwerker die op straat
komt te staan als de mijn wordt
gesloten. Van zijn vader krijgt
hij een mooie witte Cadillac,
waarmee hij 'de toekomst tege
moet' rijdt. Ver komt hij echter
niet, want tijdens een stop bij
een hamburgertent in een ha
venplaats .vordt hij beroofd.
Nadat Taisto een baantje in
de haven heeft aangenomen,
ontmoet hij Irmeli, een geschei
den vrouw met een zoontje, Ri-
ku. Na een vechtpartij met een
man die zijn Cadillac heeft ge
stolen, komt Taisto voor elf
maanden in de cel terecht. Ge
lukkig weten Irmeli en Riku een
vijl binnen te smokkelen, zodat
Taisto kan ontsnappen. Uitein
delijk weten de twee na een
mislukte bankoverval met het
schip Ariël te ontsnappen naar
Mexico.
Het leuke aan deze film is de
manier, waarop Kaurismaki met
clichés omspringt. De bankroof
wordt getoond zoals het hoort, en Cadillacs horen in de Ameri-
maar één bankrover laat zijn kaanse mid-west thuis en niet
pistool vallen. De vijl zit niet in tussen de Finse dennenbossen,
een taart, maar in een stripboek
FILMTIPS VOOR VOLGENDE WEEK
oslecht oomatig oooredelijk oooogoed ooooouitstekend
A FISH CALLED WANDA GREENWAY OOOOO
Na een grote diamantenroof geven drie van de misdadigers (Jamie
Lee Curtis, Kevin Kline en Michael Palin) de vierde aan, in de hoop
stil van de buit te kunnen genieten. Advocaat Archie Leach (John Cle-
ese) belet dit echter.
SCENES FROM A MALL GREENWAY OOOO
Woody Allen en Bette Midler doen als modern echtpaar kerstinkopen
in een groot warenhuis ('Mali') en babbelen over hun bestaan. De
bom barst echter als Allen zijn buitenechtelijke verhouding op
biecht...
CARMEN KIJKHUIS oooo
Liefde, verraad en flamenco, gebaseerd op het gelijknamige verhaal
van Prosper Merimeé (en de opera van Bizet), met prachtig gitaarspel
van Paco de Lucia.
BIRDY KIJKHUIS ooo
Twee vrienden keren gewond terug uit de Vietnam-oorlog. Eén van de
twee heeft zoveel psychische druk moeten verdragen, dat hij zichzelf
een vogel waant. De ander zet zich in voor zijn genezing. Met muziek
van Peter Gabriel
THE LAST TEMPTATION OF CHRIST LVC ooo
Bijbelepos van Martin Scorsese over het leven van Christus veroor
zaakte nogal wat katholieke opschudding. Christus wordt afgebeeld
als een gekweld en onzeker mens. maar door overbodige details over
tuigt de film met
Shakespeare
slaafs verfilmd
De Felix, de Europese tegen
hanger van de Oscar, werd vorig
jaar in de categorie 'beste jonge
film' toegewezen aan de Shake-
speare-adaptatie Henry Lvan
Kenneth Branagh. De debute
rende regisseur kreeg boven
dien een Felix voor zijn titelrol.
De bekroningen mogen opgevat
worden als blijken van waarde
ring voor zijn onmiskenbare
doorzettingsvermogen. De nau
welijks dertig jarige Branagh
kan weliswaar reeds bogen op
een respectabele theatercarriè
re, toch zal het de nodige wils
kracht hebben gekost om door
gaans minder lucratieve onder
neming als een Shakespeare-
-verfilming van de grond te krij
gen.
Voor echte filmliefhebbers heeft
Henry Vhelaas weinig te bie
den. Regisseur Branagh ging ta
melijk slaafs te werk en liet de
originele, plechtstatige dialogen
voor een belangrijk deel intact.
Het verbale, weinig filmische
artillerie-vuur ontneemt mij
goeddeels het zicht op de ambi
valente houding die zowel het
stuk als de jonge hoofdpersoon
heten in te nemen tegenover
oorlogsvoering. We leren de En
gelse koning(1387-1422) ken
nen als een man die op jeugdige
leeftijd zijn onzekerheden pro
fessioneel weet te maskeren en
die zich tamelijk doortastend
verzekert van een machtspositie
in Frankrijk door zijn leger op te
peppen voor de beslissende
Slag bij Azincourt (1415).
Wordt de film lange tijd geken
merkt door een brave camer
avoering en opmerkelijk the
atrale decors, tegen het eind
neemt Branagh plotseling zijn
toevlucht tot een uiterst gezwol
len filmidioom. De bevlogen
toespraak van de jonge koning
tot zijn leger gaat vergezeld van
euforische muziek en in de
daaropvolgende veldslag slaan
de soldaten elkaar in slow-mo
tion de hersens in. Deze Shake-
speare-verfilming maakt duide
lijk hoe Middeleeuwse leiders
mèt Gods zegen maar zónder
de bemiddeling van CNN hun
volk konden opzwepen tot op
offeringsgezinde heldhaftigheid.
BIOSCOPEN
20.
19,
LEIDEN
LIDO 1 tel. 071-124130
Steenstraat
Dances with wolves al.,
ook 14.
LIDO 2
Silence of the lambs 16 jr., dag.
18.45.21 15, vr zazo wo 14.15
LIDO 3
Predator II 12 jr.. dag. 19,21.15.
LIDO 4
Look who's talking too a.I
vr zazo wo ook 14.30.
LIDO 4
Misery 16 jr., dag 21.15.
LIDO 4
Duck Tales, de film. Het geheim van
de wonderlamp a l., za zo 14.30
STUDIO tel 071-133210
Steenstraat
Sleeping with the enemy a l., dag.
19, 21.15
LUXOR tel 071-233192
Stationsweg
The Doors 16 jr., dag. 18.45,21.15
zo ook 14.15.
TRIANON
Eline Vere a.l., dag 19.
Cyrano de Bergerac a.l., dag. 21.15. i
REX tel.071-125414
Haarlemmerstraat
Pruimenbloesem 16 jr., dag. 21.15.
ALPHEN AAN DEN RIJN
EURO 1 tel. 01720-20800.
Van Boetzelaerstraat
Look who's talking too a.l., dag.
18.45. 21.30. za wo 13.45. 18.45,
21.30. zo 13.45. 16.15, 18.45.
21.30.
EURO 2
Silence of the lambs 16 jr., dag.
18.30, 21.15, za wo 13.30, 18.30,
21.15, zo 13.30, 16. 18.30, 21.15.
EURO 3
Misery 12 jr., dag. 18.45, 21.15, zo
16.15, 18.45,21.15.
EURO 3 (Kindervoorstelling)
De kleine zeemeermin za zo wo 14.
EURO 4
Dances with wolves a.l., dag. 20.15,
za wo 13.30, 20.15, zo 13.30, 17,
VOORSCHOTEN
GREENWAY tel. 071-614354
Schoolstraat
Awakenings a.l., vr t/m zo 19, 21.15.
Scenes from a mall 12 jr., vr t/m zo
21.45, ma di 20.15.
A fish called Wanda wo do 20.15.
Look who's talking too a.l., vr t/m zo
15.45, 19. za zo wo 14, 15.45.
De Kleine Zeemeermin a.l. vr 15.45,
zo 14 za wo 14, 15.45.
FILMHUIZEN LEIDEN
KIJKHUIS tel. 071-142895
Vrouwenkerksteeg
The Grifters vr t/m do 19.30,21.45.
KIJKHUIS
I hired a contract killer vr t/m ma 20,
22.15.
KIJKHUIS
Ariel di 20, 22.15.
KIJKHUIS
Birdy wo 20,22.15.
KIJKHUIS
Carmen do 20, 22.15.
LVC tel. 071-146449
Breestraat
The last temptation of Christ vr za
21.15.
DEN HAAG
ASTA 1 tel. 070-3463500
The Doors 16 jr., dag. 14, 18.45,
21.30, zo 13.15, 16, 18.45,21.30
ASTA 2
Dances with wolves a.l., dag. 14,
18.15.
ASTA 3
Awakenings a.l., dag. 14, 21.30, zo
13.15,21.30.
ASTA 3
Oh Boy! a.l. dag. 18.45, zo 16.
18.45.
BABYLON 1 tel. 070-3471656
Bonfire of vanities a.l., dag. 14,
18.45, 21.30, zazo 13.45, 16.15, j
18.45,21.30.
BABYLON 2
Greencard a.l., dag. 14, 18.45,
21.30, za zo 13.45, 16.15, 18.45.
21.30.
BABYLON 3
White Palace a I., dag. 14, 18.45,
21.30, zazo 13.45, 16.15, 18.45,
21.30.
CINEAC 1 TUSCHINSKI tel. 070-
3630637
Silence of the lambs 16 jr., dag. 14,
18.45, 21.30, zo 13.15. 16, 18.45,
21.30.
CINEAC 2
Look who's talking too a.l dag. 14,
18.45,21.30, zo 13.15, 16. 18.45.
21.30.
CINEAC 3
Class Action a.l., dag. 18.45, 21.30.
vr ma dido ook 14.
METROPOLE 1 tel.070-3456756
Carnegielaan
Dances with wolves a.l., dag. 14,
20.30.
METROPOLE 2
MilouenMaia I dag. 14. 18.45,
21 30 zo 13.15, 16. 18 45, 21.30.
METROPOLE 3
De Onfatsoenlijke Vrouw 16 jr., dag.
14, 1845.21.30 zo 13.15. 16.
18.4521.30.
METROPOLE 4
The Godfather III 16 jr., dag. 14,
20.30.
METROPOLE 5
Misery 12 jr., dag 18.45, 21.30, vr
ma di do ook 14
ODEON 1 tel 070 3642400/3642401
Predator II 16 jr., dag. 13.45. 18.45,1
21.30, zo 13.30. 16. 18.45.21.30
ODEON2
Silence of the lambs 16 jrdag
13 45, 18 45. 21.30, zo 13.30, 16.
18.45.21.30.
ODEON 3
Sleeping with the enemy a.l., dag
13 45. 18 45. 21.30, zo 13.30. 16.
18 45.21.30.
ODEON 4
Young Guns II a I 13.45, 18.45,
21.30. zo 13.30. 16. 18.45.21.30