Extra Kermisdecoraties, kunst en kitsch L Redactor 023-150239 PICT BERGHUIS Vormgeving; MARIANNE VERSCHUREN 22 De taal van een bonte en brutale wereld Een lugubere onderwereld, bevolkt met grijnzende monsters. Starwarswe- zens. De Mexicaanse woestijn en een Duits dorpje. De Eiffeltoren, Spanje, London en het oude Rome met fraaie godenbeelden. Portretten van eens machtige heersers. Waar vind je dat allemaal te samen? In het domein van de mummie met het gruwelijke geheim, de kleinste en de grootste man ter we reld of de wonderbaarlijke waarzegster. Op de kermis. MARJOUJN VAN LYN DEN-BLOEM GPD „De kermis," zegt René Bastiaanse, direc teur van het Markiezenhof te Bergen op Zoom, waar zich de grootste verzameling kermiskunsten -kitsch bevindt, „iseen voorbeeld van getrivialiseerde hofcultuur. De carroussel bijvoorbeeld, is een aflegger tje van het Midaeieeuwse ruiterspel. De jonge edellieden mochten elkaar niet meer de kop inslaan op tournooien, maar werden nog wel getraind in het werken met de lans en net ringsteken. In een primitief soort draaimolen, konden ze, op houten paarden gezeten oefenen. In de manege heet met zijn allen rondjes draven trouwens nog steeds carroussel rijden. De pluim die de draaimolenbaas af en toe laat zakken en die dan door een kind gepakt moet worden, is een vage echo van dit behendigheidsspel." I Ictzelfde geldt voor de menagerieën, de privé-dierentuintjes van de welgestelden. Ook die kwamen op de kermis terecht, evenals een verbastérde vorm van de in be tere kringen zo geliefde kunst- en rariteiten kabinetten. Waar ligt de grens tussen een echte Egyptische kattemummie en de vrouw met de drie borsten? Bakermat De kermis is de bakermat geweest van uit eenlopende cultuuruitingen. Er valt een di recte lijn te trekken tussen de man die rondliep met de rarekiek (een soort kijk doos), naar de zeventiende- en achttiende eeuwse wassenbeeldenkabinetten waar his torische gebeurtenissen werden getoond. En uit het spiegelpaleis waar met optische grappen de mensen de stuipen op het lijf gejaagd werd. ontstond de bioscoop, die gedurende de eerste vijftig jaar van haar be staan een kermisattractie was. Leeghwater, demonstreerde het diepzeeduiken op de kermis en Antonie van Leeuwenhoek leerde er glasblazen. Op de kermis kon men zich door kwakzal vers en wonderdokters laten behandelen, genieten van goochelaars, koorddansers, toneelspelers en acrobaten en luisteren naar de rondtrekkende zanger. Met achter zich zijn 'smartlap', een groot doek waarop door plaatjes de strekking van het lied werd weergegeven, zong hij balladen over verlo ren gewaande kinderen, schipbreuken en andere verdrietige zaken. Door de industriële revolutie in de negen tiende eeuw, verloor de kermis haar jaar marktfunctie en kwam het vermaaksaspect voorop te staan. En dat is tot op de dag van vandaag zo gebleven, al is er aan dat ver maak wel wat veranderd. Kermisvrijer Wie nu een kermis bezoekt, wordt rondge slingerd door een supersonische startrack- held, besprongen door Batman of uitgezo gen door vampiers. Elke tijd kent z.ijn eigen decoraties. Velen zullen zich nog de Ameri kaanse filmsterren herinneren, de afbeel dingen van The Beatles, Elvis Presley en van de astronauten Armstrong en Young, die als eersten op het maanoppervlak liepen. In de vorige eeuw bezocht men de kermis aan de arm van een kermisvrijer en bekeek er de vrouw met het ape-lichaam, het dwer genorkest en de geleerde dieren. Geschil derde voorstellingen van belangrijke Eu ropese vorsten, suggereerden dat de exploi tant ook voor koningen en koninginnen op trad en dat gaf een schijn van echtheid aan het gebodcnc. De baas van het spul lokte met luide stem de boeren, burgers en buitenlui naar bin nen en 'maakte parade', waarhij hij zijn ar tiesten voorstelde en de toeschouwers nieuwsgierig maakte door alvast een tipje van de sluier op te lichten. Nu is dat anders. Er wordt geen parade meer gemaakt, niet meer door de uitbaters geschreeuwd. Men bedient zich van ge luidsapparatuur. De muziek heeft het ge- De primitieve tekeningen en uithangbor den waarvan de vroegste exploitanten zich bedienden, zijn vervangen door visueel ge weld van een geheel ander kaliber. Maar er is wel degelijk een verband tussen de flit send»' schilderingen van tegenwoordig en de oude beschilderde doeken en uithang borden. Ze komen uit dezelfde gedachten- gang voort. Bloot als blikvanger Voor een exploitant is het van levensbelang dat hij klanten binnen krijgt. De nieuwsgie righeid van het hooggeëerd publiek moet g»'prikkeld worden. Daarom moet de facade van een attractie (in het kermisjargon 'zaak') opvallen, met harde kleuren en pak kende voorstellingen. Blikvangers zijn van ouds seks en horror. IX' exploitant zal daarom altijd een blote boezem of een paar dikke billen laten zien. ook als het helemaal niets met zijn attractie te maken heeft. IX* concurrent is echter ook niet gek en bedient zich van dezelfde truc. De kennisdecoraties doen wat de bazen vroeger deden: tegen elkaar opschreeuwen. En, net als vroeger, escaleert dat. Nog blo n de 'omgekeerde wereld' wordt op de draaimolen onder andere geïllustreerd door deze verleidelijke jongedame met kruik. foto niels v.d. hoeven ter, nog enger, en het geeft niet welke la ding er door de vlag wordt gedekt. Opval- decoraties voornamelijk i de mannelijke kermis- lend is wél dat de c op het driftleven ganger inspelen. Niet alleen heeft elke tijd zijn decoraties, ook elke attractie kent zijn eigen beelden taal. Niemand kan zich de kinderdraaimo len vol blote borsten voorstellen, noch een spookhuis met Donald Duck. Draaimolen De draaimolen is de 'grande dame' van de kermis. Haar stamboom gaat eeuwen terug. Zoals bij zoveel kermisattracties is de aan trekkelijkheid ervan gebaseerd op het prin cipe van 'de omgekeerde wereld In de draaimolen besturen kinderen auto's en rij den ze op paarden en motorfietsen. In dei oraties van (oude) draaimolens vindt men dan ook geen kinderfiguurtjes, maar een miniatuur volwassenenwereld. In ons land wordt een draaimolen geëxploi teerd die daar een prachtig voorbeeld van is. De bovenlijst aan de buitenzijde is ver sierd met Zwitserse landschappen en voor stellingen van paarden. Het cassetteplafond aan de binnenkant toont serieus aandoen de stillevens. Daaronder ziet men een ware 'Schönheitengalerie', zoals die in de zeven- üande m m fiuleude earn In vrie vonm- paleizen voorkwam. De schoonheden zijn hier echter filmsterren. Met enige moeite valt ook hun identiteit te ontdekken: Audrey I lephum bijvoorbeeld. Nathalie Wood en Mia Farrow. Decoraties dus uit de jaren zestig, toen deze sterren schitterden. Segmenten Een draaimolen is verdeeld In segmenten, alle delen worden bovenin van elkaar ge scheiden door geborduurde doeken met voorstellingen van zeeslagen, bergland schappen enzovoort. De mooiste schilderij en bevinden zich echter op de cylinder waaromheen de molen draait. Naast zigeu nerjongetjes en voorstellingen die uit 'Al leen op de Wereld' ontleend lijken te zijn. staat daar warempel ook Koning Charles de Eerste van Engeland. Met zijn puntbaard, zwarte hoed en hand in de zij werd hij in de 17e eeuw door zijn hofschilder Van Dyck geportretteerd. Op de draaimolen is een ge deelte van dat portret weergegeven (het paard ontbreekt) in een omlijsting van krul lerige kermisbarok. De draaimolendecorateur had wel wat met Engeland, want even verderop vinden we een kopie van een portret dat de Engelse schilder Gainsborough in de achttiende eeuw schilderde van Robert Andrews en zijn vrouw. Alleen de man is afgebeeld de anonieme misprijzende blik die Andrews op f origineel heeft, ook aan zijn schepping mee te geven. Kermisdecoraties als deze worden vaak door de eigenaar zelf bijgeschilderd. Daar door verliezen ze op den duur hun oor spronkelijke karakter en worden soms zelfs geheel onherkenbaar. Ook moet men niet al te veel verband willen zoeken tussen de voorgestelde figuren. Het komt heel vaak voor dat de panelen van een afgedankte draaimolen in een andere dienst gaan doen. Dat maakt het dateren ook zo moei lijk. IX beschilderingen stammen echt niet altijd uit dezelfde tijd. Sex en horror De kermis heeft van oudsher een seksuele ondertoon. Hoeren boden er hun diensten aan en in de poffertjeskraam, waarin niet voor niets de tafels door gordijnen van el kaar gescheiden werden, zodat er 'cham- bres separées' ontstonden, was het bij de "pronte Friezinnetjes' goed toeven. De pof fertjeskraam was een soort bordeel en dat is. al is de functie veranderd, ook vandaag de dag nog wel te zien. Niet alleen aan de gordijntjes, maar ook aan aan de vaak wat wulpse schilderingen, de vele spiegels en het boudoirachtige interieur. Het werk 'Robert An drews' van de acht- tiende-eeuwse Engel se sodety-schilder Thomas Gains borough overge bracht op een draai molen. foto niels v.d. hoeven Seks ook. was er in de attracties verwerkt. Dikke vrouwen die hun dijen lieten zien, de vrouw zonder lichaam maar mét drie borsten, en naakte (vrouwelijke) wilden wa ren populaire attracties waar je ook nog eens lekker bij kon griezelen. De facade van de tent toonde soms al, in fraaie beschilderingen, wat men binnen kon verwachten. Het spookhuis van heden, borduurt eigenlijk op beide zaken voort, al wordt er nu wel wat meer participatie van het publiek verwacht. De beschilderingen tonen geraamten, etterende monsters en schaars geklede jongedames die gemarteld worden of worden verslonden in de muil van een monster. Maar ook zien we held en heldin. Hij is een gespierde vent, een beetje John Travolta-achtig gekleed, en zij, met haar vlammende rode haren, lendedoek en b.h. doet denken aan Barbarella en andere stripfiguren. Het is overigens opmerkelijk dat onze heldin haar kleren nog aanheeft. Op haar hebben de monsters blijkbaar (nog) geen vat. Opgesloten in een kleine ruimte en gewapend met zwaarden houdt het tweetal dapper stand tegen monsters die zich door de muur proberen te persen. Ze zijn de enige sympatieke figuren in de hele schildering en het is dan ook de bedoe ling dat de toeschouwer zich met hen ver eenzelvigt. Hun aanwezigheid is geruststel lend bedoeld. De conclusie die men uit hun optreden kan trekken, is dat je er dus ook in kunt slagen deze plaats ongeschonden te verlaten. De horrorfilm, waarin seks, geweld en het bovennatuurlijke verenigd zijn, dient veelal als inspiratiebron voor dit soort decoraties. Het verst ging wel een Amerikaanse decora teur die de facade van een torture-show op Coney Island beschilderde. Het hele opper vlak wordt ingenomen door de afbeelding van een duivel met een drietand (phallus- symbool), die een meisje dat op een over volle, overlopende W.C. zit. dwingt om le vertraan te eten. Vanzelfsprekend is het ge boeide meisje naakt. De vermenging van realiteit (W.C. en levertraan) en het boven natuurlijke (duivels) geeft meer geloofwaar digheid aan de voorstelling en maakt het daardoor persoonlijker en gruwelijker. Lunapark Bij een lunapark ligt de nadruk vooral óp de handigheid van het publiek dat moet pro beren de onverwachte hindemissen te De decoraties kennen dan ook weinig gruwelijks. Integendeel, men ziet la chende mensen en billen of borsten die toevallig net uit vasthakende broekjes of ander ondergoed komen wippen. Een leuk voorbeeld is ook de afbeelding van een voortrazende bus, waaruit in netkousen gestoken benen uitdagend wapperen. Rechts staat een reusachtige vrouwefiguur in een wat Hells Angels-achtige outfit, waar haar boezem prominent uit naar voren steekt. Deze figuur weet van wanten. De rest van de dames op de voorstelling knip pert onschuldig met de ogen en lijkt over- Een fraai gedecoreerde draaimolen en zweef op de kermis van Beverwijk. rompeld te zijn door wat er gebeurt. Een ty pisch voorbeeld van bloot dat nergens op slaat. Een andere cakewalk is veel klassieker. De bewegende bruggen, de glijdende band en de transportbaan, het zijn allemaal ingredi ënten die men al jaren op de kermis aan treft. Het interieur ademt ook de sfeer van vroeger tijden. Men kan een kijkkaartje ko pen en zich opstellen in de ruimte waar vroeger het terrasje was. Daar kon men, ge nietend van thee of limonade, de capriolen van de waaghalzen gadeslaan. Het barokke oigel sierde aanvankelijk een andere attractie, de rups en dat is aan de decoratie nog zien. Een paar jaar geleden is de zaak helemaal opnieuw gedecoreerd. De voorzijde werd fraai beschilderd met acro baten, clowns en dansende paarden. Bin nen zien we goochelaars en dompteurs met tijgers en leeuwen. Niet zo'n gekke voorstel ling op deze plaats. Circus en kermis zijn tenslotte broertje en zusje. De optredens met gedresseerde dieren begonnen toen het alleen maar laten zien van de beesten r gevonden Symboliek Wie een beetje oog heeft voor symboliek kan op de kermis genieten. Kijk eens naar het reuzerad, waarvan het achterdoek be schilderd is met voorstellingen van diverse Europese hoofdsteden. De boodschap is zonneklaar. Hier zit je zo hoog dat de we reld aan je voeten ligt. En wie van sprookjes houdt, kan zijn hart ophalen bij het tentje waar liefdesappels (de verboden vrucht) en koekharten wor den verkocht. Op de schildering ziet men Hans en Grietje bij het snoephuisje van de heks staan. Verderop in het tafereel bakt Grietje lekkere taarten voor Hans die in een kooitje wordt vetgemest, terwijl de boze heks op een koekhart wijst. Het koekhart, een ouderwetse lekkernij, speelde een belangrijke rol bij de hofmake rij en in het ontstaan van relaties. Als een meisje een koekhart van een jongen accep teerde, betekende het, dat zij ook wel wat in hem zag en diende hij de volgende dag zijn opwachting te komen maken bij haar ou ders. De combinatie tussen liefdesappel en koekhart ligt voor de hand. Met zo'n appel tje betover je het meisje van je dromen. De meeste attracties hebben voorstellingen die aansluiten bij de aard van het gebode- ne. Gieren en Mexicaanse landschappen bij de Condor, racebaanversiering bij de kin derscooters, Donald Duckfiguurtjes bij het minireuzerad, vlammen bij Inferno en na- turlijk Disney-illustraties bij de Disneybug- Bij de moderne kermisattracties, waar het vooral gaat om heel hoog, heel hard en de sensatie van de maag in de keel. passen vanzelfsprekend geen oubollige plaatjes. Daarom ziet men de karretjes rondrazen met op de achtergrond voorstellingen van het Central Park in New York, Amerikaanse vlaggen, rollerskaters en skyscrapers. Ame rika fungeert hier als symbool van alles wat modem, nieuw en vooruitstrevend is. An dere exploitanten zoeken het in voorstellin gen van kosmonauten, lanceringen van ra ketten en andere snelheid suggererende za ken. Waarzegger Tussen al dit bonte gedoe valt het simpele 'Griekse tempeltje' waarin de waarzegger huist, des te meer op. Bescheiden gedeco reerd met de twaalf sterrenbeelden op de kroonlijst en in de vlakken links en rechts van de ingang respectievelijk een hand (voor het handlezen) en een vrouwefiguur met diabolo, zwaard en vrijmetselaarste ken. trekt deze attractie sterk de aandacht. Eigenlijk is het jammer dat er niet zoveel van dit soort shows meer zijn. Het vlooien theater, de dikste vrouw van de wereld, het meisje zonder hoofd, de Robot Volta, maar ook de grotere shows, zoals de bokswed strijden, de steile wandrijders, en de toneel spelers bestaan niet meer. Het is jammer, je kunt op de kermis haast niet meer bedrogen worden, alleen de de coraties liegen als vanouds.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 22