Cultuur De aantrekkingskracht van uitersten Electroshocks en een dubbele moord Filmwereld komt met eigen subsidieplannen Topacteurs in degelijk rechtbank-drama w": ■*- "V M Donderdag 23 mei 1991 Redactor 023-150241 Eindredactie HOMME SIEBENGA Vormgeving RALPH KLBNHOUT FILM NIEUWSLIJN Skrien brengt aanvullende uitgave Het film- en televisie tijdschrift Skrien komt eind mei met een aanvullende uitgave op de markt. Het nieuwe blad, getiteld Skrien Journaal, zaJ naast en voorlopig ook gelijktijdig met de re guliere Skrien verschijnen. Skrien Journaal richt zich op de ont wikkelingen binnen de Nederlandse film- en televisiepraktijk, waarbij het gaat om een journalistieke, informerende benade ring. Dit in tegenstelling tot de meer beschouwende, analyseren de aanpak van Skrien, aldus de redactie. MARK VAN DEN TEMPEL Dat het niet goed gaat met de Nederlandse filmproduktie be seft ook minister Hedy d'Anco- na. Zij stuurde aan de Raad van de Kunst een 'Adviesaanvraag inzake het filmbeleid', en zorg de dat diverse betrokkenen een kopie van dit schrijven ontvin gen. Filmproducent Rob Hou wer reageerde daarop met een compleet 'Structuurplan voor de Nederlandse Filmsubsidiere- ring'. Net als overal in Europa heeft de Nederlandse speelfilm flink te lijden onder de toenemende invloed van de Amerikaanse filmmarkt. Zo is het eigen aan deel van 22% inmiddels terug gelopen tot 4%. Houwer heeft een verklaring voor deze neer gang: „De Nederlandse over heid verzuimde de subsidie- structuur voor de cinema- en filmcultuur in Nederland op tijd uit te breiden." Houwer pleit voor een econo misch gëorienteerd steunstelsel, zoals dat in Frankrijk en Duits land functioneert. De twee in stanties die zich in Nederland bezighouden met filmsubsidie Het Fonds voor de Neder landse Film (voor de kunstzin nige film) en het Ffroduktie- fonds voor Nederlandse Films (voor de publieksfilm) hante ren beiden bij voorkeur artistie ke criteria. Hierdoor moet de publieksgerichte Nederlandse speelfilm het afleggen tegen de Amerikaanse overmacht en fors gesubsidieerde Europese pro- d uk ties. Houwer vind dat terscheiding' moet komen tus sen de verschillende speelfilm - categorieën. Hij stelt dan ook voor om vier 'loketten' voor filmsubsidie te creeëren, in plaats van de door de minister voorgenomen samenvoeging van de twee bestaande Fond sen. Daar moet flink wat extra geld voor worden vrijgemaakt, want 'het behoud van onze Ne derlandse identiteit binnen de EG staat op het spel.' Houwers '4-Fondsen-struc- tuur' omvat een Nederlandse Filmwerkplaats speciaal voor jong talent, de twee bestaande instellingen die echter onder verschillende departementen moeten gaan vallen, plus een Fonds voor de Nederlandse Film- en Cinemacultuur. Deze laatste instelling, te financieren uit de BTW op het bioscoop kaartje, zal zich inzetten voor doelen als bijvoorbeeld de film- conservering of het ondersteu nen van film tijdschriften. Inmiddels heeft ook het Ge nootschap van Nederlandse Speelfilmmakers (GNS) gerea geerd op d'Ancona's schrijven. Het GNS komt met een plan dat eveneens vier fondsen moet gaan omvatten: een filmkunst- fonds (voor de korte film, docu mentaire etc.), een speelfilm- fonds (voor de lange film), een bioscoopfonds (steun voor het filmbedrijf) en een televisie fonds. Het grote verschil met Houwers plan zit hem in de kosten. Het GNS meent dat voor uitvoering van het plan de huidige subsidiëring van 12 mil joen gulden zal volstaan. BIOSCOPEN LID0 4 Duck Tatel. ót film Hel r Oe wwxJefUmp /I fO* LID0 4 De Onf jtioeolijke Vrouw STUOIOtti 071 133710 Mrver? Ag Look wtoo't talking too LUXOR tel 071 233192 The Door* rflag 18 TO OOk 14 IS TRIANON Cyrano <Je Bergerac REX" 12*414 Nora (Susan Sarandon) met nieuwe liefde en kruimeldief. Een fors leeftijdsverschil tussen man en vrouw is voor Hollywood-begrippen kennelijk zo ongewoon dat er ruim twintig jaar na 77ie Graduate nog rustig een com plete film aan kan worden opgehangen. Gelukkig is Whi te Palace volwassen genoeg om buiten de sensatie-sfeer te blijven die om de hoek komt kijken wanneer een vrouw iets moois begint met een veel jongere man. is Nora niet alleen zeventien jaar ouder, ze werkt bovendien in een hamburgertent (Max zit in de reclame), leeft in een huis als een vuilnisbelt (hij is bijna fobisch netjes) en heeft amper familie om op terug te vallen (hij is van gegoede joodse komaf). De overeenkomsten tel len echter zwaarder. Beiden In het geval van White Palace hebben de makers dit uitgangs punt verder aangescherpt met nog enkele tegenstellingen. Zo hebben ze een zwaar verlies te verwerken gehad, zijn gedesillu sioneerd en eenzaam De film gaat wat moeizaam van start wanneer de introverte Max de luidruchtige Nora in een bar ontmoet en haar herkent van een eerdere woordenwisseling in de White Palace-snackbar. Ze brengen samen de nacht door, waama Max in de komende da gen zijn merkwaardige one night stand niet van zich af kan zetten. Hij keert terug naar No ra. en er ontwikkelt zich een bij na obsessieve liefdesgeschiede nis. De karakterbotsing die de grondslag vormt van White Palace is in eerste instantie zo dik aangezet dat de kijker de af faire wat onwenning zit aan te kijken. Maar dankzij goede dia logen en een aantal humoristi sche scènes komt het verhaal op gang en ontwikkelt de film zich tot een subtiel relatiedra ma. Alle problemen die het stel onvermijdelijk te wachten staan, komen aan bod: Nora's moeizame bezoek aan Max' fa milie, de verbijsterde vrienden kring, de leugens om pijnlijke confrontaties niet aan te hoeven gaan \Vhitr Palace begint vooral te le ven waneer James Spader en Susan Sarandon eenmaal i op hun rollen krijgen. Beit teurs behoren tot de beste ka al pip [•ide ai rakterspelers in Amenka. en knjgen van regisseur 1 uis Man don volop de ruimte i leven naast enkele opwindende seks scènes ook diverse ontroerende en tedere momenten op. De overgang van hun strikt seksue le verhouding naar een diepere vorm van omgang wordt door beide spelers zo overtuigend uitgebeeld, dat ook voor de kij ker het leeftijdsverschil naar verloop van tijd geen rol meer wpatk Spodorfa BfUopo ipd contrasteert mooi met de uitge latenheid van Sarandon. aam en vormen ze een van fraaiste film paren die we sinds tijden tn de Moa ""ji kutten pte Lekker Gene Hoekman kijken in Class Action Gene Hackman als veteraan-advocaat die de degens moet kruisen met zijn dochter die ook advocaat is. RECENSIE MARK VAN DEN TEMPEL Class Action Tenen Cmeac 2. Den Haag Gene Hackman werkt veel en graag, en is daarom minder selectief in zijn project keuze dan hij misschien zou wensen. Zo veel kwaliteitsrollen worden er immers niet geschreven voor een niet-zelfingenomen acteur van rond de zestig. Maar zodra Hackman in een film wel voldoende bewe gingsvrijheid krijgt, is het resultaat altijd de moeite waard. Ook Class Action is typisch zo n film die een Hackman nodig heeft om interessant te worden. Het scenario is degelijk maar niet opvallend, het uitgangspunt weinig wereld schokkend. Hackman speelt hier Jedediah Ward, een veteraan-advocaat die geduren de zijn loopbaan altijd meer tijd heeft vrij gemaakt voor werk en plezier dan voor vtouw en kind. En hoewel zijn huwelijk in tact is gebleven, heeft de verhouding met zijn dochter een flinke deuk opgelopen Maggie (Mary Elizabeth Mastrantonio) is in haar vader's voetsporen getreden en maakt snel carrière binnen een advocatenbureau Een positie waarbij een beroepsmatige con frontatie met pa natuurlijk niet kan uitblij Jedediah wordt pleiter in een zaak waarbij een automobilist een autofabnkant aan klaagt wegens een levensgevaarlijk gebrek aan een van hun modellen Maggie neemt de verdediging op zich. en toont zich een al even geslepen raadsvrouw Maar op de ach tergrond speelt natuurlijk een heel ander conflict mee. dat alleen maar wordt ver sterkt wanneer Jed's vrouw plotseling over lijdt. Vader en dochter lijken onverzoenlijk. Zoals gezegd, een degelijk maar tamelijk onopvallend drama, dat echter uit een sfeer van vrijblijvendheid wordt gehouden door twee sterke vertolkingen Van Mastrantonio wisten we al dat ze indrukwekkend kon ver drinken {The Alyyss), en hier mag ze zich voluit presenteren als een intelligent en veelzijdig actrice. Maar Gene Hackman is de echte blikvanger van Class Action Deze man weet zo n natuurlijke eenvoud in zjjn spel te leggen, dat je denkt dat het hem geen enkele moeite kost. Tot hij in een eni c iale scène even alles uit de kast haalt, en je een blik gunt op zijn grote capaciteiten »e ne Hackman-kijken blijft een feest, al is hij FILMS IN LEIDEN Pnjimenb*or**fn b ALPHEN AAN DEN RIJN 21 30. to 13 4b. 16 1*. 18 4* ?1 30 euro; Sileoc4of tt* lambt 1 6 18 30.21 IV «o 13 30. 18 J 21 IV zo 13 30. 16 18 30 71 EURO 3 Sl«*{*n| with |hf roem» 184*,21 15 zo 16 IV 184S 211* I EURO 3 Dt ktorw r 14 VOORSCHOTEN GREENWAY 071 6143*4 Th« Godfattow III 16 20 4* maUmooTO 1* Ttof*« »n<J IrftN Udy 10 1* 4*. 19.«0l*4* EMnt Vw I w t/m zo 711 t/mdo70 1* Kindergarten Cop 1 r tv 1S4V 19. «O 1 4* Tf*nac* Mutant Ninp Turtle* a ZO 11 De Kleine Zeemeermin I Z4 ft FILMHUIZEN LEIDEN mus et Keert 20. 22 30 kijkhuis iu Oou l*m do 19 30. 71 4b KIJKHUIS An angel at my table Vr L¥Cte< 071 146449 BtestrMt GowJteiia* DEN HAAG ASTA 1 re 070 3463*00 The Door* f dag 14 184 71 30 ro 13 IV 16. 18 4b ASTA 2 Dance* wttto eoton leg 1 18 1* ASTA 3 Awakening* i dag 13 1*21 30 Greencerd dag 14 21 30 za zo 13 4* M BASriON 3 Scene* trom a mail 184* 21 30 zazo i: 18 4*71 30 CINEAC 1 TUSCHINSK11 WILFRED SIMONS De gedachte 'Een film uit Nieuw-Zeeland. wat moet dat wezen...' moet u maar snel de autobiografie kop indrukken, want An Angel at my Table, die vanaf morgen in het Kijkhuis in Leiden draait, is een film die indruk maakt De rolprent is gebaseerd op de Janet Frame, FILMTIPS VOOR VOLGENDE WEEK oslecht oomatig oooredelijk oooogoed ooooouitstekend GOODFELLAS LVC oooo Een half-Siciliaanse jongen wordt opgevoed door een mafiafamilie en ingewijd in de misdaad Koelbloedige mafia-praktijken. nachtelijke decors, Robert de'Niro. THE DOORS LIDO oooo Gewoon griezelig, zoals Val Kilmer op Jim Morrison lijkt Hij zingt zelfs precies zoals de legendarische zanger van The Doors SLEEPING WITH THE ENEMY LIDO OOO Door haar eigen dood te enscèneren slaagt een vrouw erin te ontsnap pen aan haar akelige echtgenoot, die haar terroriseert. De man ver moedt het een en ander en gaat naar haar op zoek Deze film is spe ciaal gemaakt rondom Julia Roberts. MISERY LIDO OOO Pulpschrijver Paul Sheldon (James Caan) heeft zich teruggetrokken in de bergen van Colorado om een 'echte' roman te schrijven. Tijdens de terugreis raakt hij gewond in een sneeuwstorm en wordt gevonden door zijn grootste fan Of hi| daar echter blij mee moet zijn. KINDERGARTEN COP GREENWAY OO De keiharde smeris John Kimble (Arnold Schwarzenegger) denkt dat hij alles aankan, maar is niettemin de wanhoop nabi| als hij opeens in een kleuterschool orde moet houden een schrijfster die in Nieuw- Zeeland roem heeft geoogst. An Angel at my Table is de eerste speelfilm van de even eens uit Nieuw-Zeeland afkom stige, maar in Australië wonen de Jane Campion. In de film, die in drie delen is opgezet, vertelt Campion het in sommige op zichten schokkende levensver haal van lanet Frame. In 1924 wordt lanet (gespeeld door Alexia Keogh) geboren als deel van een tweeling, maar haar zusje sterft vlak na de ge boorte. Gelukkig heeft ze nog vier zussen (en een epileptische broer). Vader en moeder wer ken hard. maar toch is het gezin arm. lanet is een buitenbeentje. Ze is een beetje plomp om te zien en heeft een enorme bos rood haar op haar hoofd; ook geestelijk past ze niet in haar omgeving. In tegenstelling tot haar vlotte zussen heeft ze na melijk moeite met het leggen van contacten. Een opgroeiende lanet (Karen Fergusson) moet een grote schok verwerken: haar ouder zus Myrtle verdrinkt tijdens het Bovendien moet ze haar ouders het contact met haar enige vriendin verbre ken, omdat die 'vieze woorden' gebruikt. Als lanet volwassen is gewor den (Kerry Fox) hoort ze hoe ook een tweede zus tijdens het zwemmen is verdronken. De mededeling maakt grote indruk op lanet, die ondertussen lera res is geworden. Het is een be roep waarvoor ze niet geschikt is. Ze wordt ontslagen, vereen zaamt en laat zich uiteindelijk opnemen in een psychiatrische inrichting, waar ze te horen krijgt dat ze schizofreen zou zijn Ze verblijft acht jaar in de inrichting en ondergaat in die tijd meer dan 200 elektroshocks. Uiteindelijk kan zij de inrichting verlaten nadat ze een verhalen bundel heeft geschreven, die vertrekt lanet uit Nieuw Zee land. Ze gaat naar l>onden en vervolgens naar Ibiza. waar ze de liefde ontdekt Volgende week draait in het Kijkhuis ook de Chinese film Ju Dou van de jonge regisseur Zhang limou De film is in eigen land verboden omdat hij niet zou stroken met het Chinese An Angel at my Table bet schokkende levensverhaal van de Nieuwzeeiandse schrijfster Janet Frame karakter niet preuts genoeg, tc pretentieus en vooral te pessi mistisch De belangrijkstr reden voor het verbod is echter poli tiek: lu Dou geeft een negatief beeld van het dageh|ks leven op het (Tiinese platteland en toont het bestaan aan van een verlo ren jeugd, die zich moet nchtcn naar oudere generaties De Chi nese autoriteiten voeren tegen de film aan. dat "zowel het script als de regio niet goed" zijn en dat het verhaal niet goed wordt verteld. Toch stonden al déze gebreken een Oscar nomi natie niet in de weg In het begin van deze eeuw wordt een jongr vtouw voor geld uitgehuwelijkt aan een ou de man. die haar slaat Daarop begint re een relatie met de stiefzoon van haar ecbtgrnoot en van hem krijgt ze ook een kind Nadat de oude man bij ern ongrluk verlamd is geraakt, beginnen de twee hem te jen nen door openlijk uit te komen voor hun relatie De oude man OOCON 3 V<Wrw* of tho Umtot 1 3 4* 18 4*. 21 30 i trflrn dc

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 11