Cultuur 'Dit doe ik 't liefst elk jaar' Fier en schelms studentenorkest Litteristoeschouwer en speler zijn één 'We nemen risico's' Donderdag 23 mei 1991 Redactie 071-161400 Cf ES VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK JAN RUSDAG SASK1A STOfUNGA Eindredactie PAUL DE TOMBE Vormgeving; SIMON DE GRAAf Het echte meerkamersysteem Bang&Olufsen 1 Beohnk bij oris ziet u hoe het werkt I Swaak Beeld Geluid 1 Haartemmeratraat 279. Tol Ö71-215151 LEIDEN 1 Hel echte meerkamersysteem Bang Olllfsen Beohnk bi| ons ziet u hoe het werkt Hoogeveen Beeld Geluld Noordptom IS-17 Tm 01713-12891 ROELOFARENDSVEEN Het echte meerkamersysteem Bang &0lufS6n Beolink bij ons ziet u hoe het werkt TV/Radio de Ru Bang&Olufsen Center voorstraat ?S Tm 071 612616 VOORSCHOTEN Het echte meerkamersysteem Bang&Olufsen 1 Beolink bij ons ziet u hoe het werkt 1 Firma G. W. Roest 1 lange Voort 11 Te( 071-174940 OEGSTGEEST 1 Het echte meerkamersysteem Bang Olufsen Beolink bi| ons ziet u hoe het werkt. Het echte meerkamersysteem Bang &0lllfsen Beolink: bij ons ziet u hoe het werkt. Nic. de Tombe Audio-Video-CD Pieterskertcchoorsleeg 11. Tel. 071-122184 LEIDEN Kinderopera Fidelio (voor jong en oud) in Leidse Schouwburg 'ZETJE ER MUZIEK onder, dan komt de span ning erin. OPERA VOORBESCHOUWING ANNEMIEK RUYGROK VoonteHing FkJHio, een opera voor kin deren. muziek Ludwig von Beethoven, uitgevoerd door het Krakaus PMharmo- ntvch Orkest, met Frank Groothof en Erna Te zien op 24 en 25 mei Schouwburg. Opera, F rank Groothof is weg van deze zelfs voor vele volwas senen weinig toegankelijke the atervorm. En om kinderen ver trouwd te maken met de mu ziek, steekt hij opera's in een ei gentijdse jas. Oat deed hij met Idomeneo', wat een weergaloos succes werd, waarbij de kinde ren ademloos in de zaal zaten. I n dat doet hij nu met 'Fidelio', waarvan de try-outs vrijdag en zaterdag in de Leidse Schouw burg zijn. De goed een uur du rende voorstelling is in op dracht van Amnesty Internatio nal gemaakt, dat het 30-jarig ju bileum er feestelijk mee op fleurt. Volgend seizoen Is Fide lio overal in het land te zien, op zijn minst zestig keer, want zo veel uitkopen zijn er al. "Opera is de mooiste theater- vorm die ei It i oneel èn mu ziek, dat is toch prachtig. Je ziet het in films ook. Zet je er mu ziek onder, dan komt de span ning erin", aldus Groothof tii- defls de repetities in de Schouwburg. Groothof en tekstschrijver llarry Geel hebben flink in de oorspronkelijke tekst gesneden, het verhaal naar de twintigste eeuw verplaatst, het tempo ver sneld. "Al het overbodige snij den we eruit. Dat mis je abso luut niet. Mensen komen naar het theater om vermaakt te worden. Kinderen natuurlijk ook. We mikken op kinderen vanaf acht jaar, maar onze erva ring met Idomeneo is dat ook jongere kinderen komen kijken en dat die het dan toch begrij pen. Zo moet het ook zijn". Het beste is nog niet goed ge noeg voor het jonge publiek, vindt Groothof. Als het voor kin deren mooi, goed en begrijpe lijk is. dan is het ook een goede voorstelling voor de ouders die met de kinderen meekomen. Het verhaal van Fidelio is na tuurlijk droevig: een man wordt op een kwade dag weggehaald door de soldaten van de mach tige gouverneur Pizzaro. Zijn vrouw weet niet waar hij is ge bleven. Zij wil hem terugheb ben, maar stuit op allerlei geslo ten deuren. Het lijkt erop dat niemand haar wil helpen. Me vrouw Leonore bijt van zich af en op een dag gaat ze zelfs naar de ergste gevangenis in de buurt. Een te zwaar onderwerp voor kinderen? Groothof denkt van niet. "Sprookjes zijn toch ook gruwelijk. Neem de wolf en de zeven geitjes. Of Hans en Grietje. Kinderen vinden het prachtig. Dit verhaal speelt zich af in een willekeurig land buiten West-Europa. Het kan overal zijn. Want in driekwart van de wereld worden mensen ineens weggehaald en verdwijnen dan". En al is het onderwerp droe vig. Groothof en Sassen maken er een feest van. Met verkleed partijen. door Groothof vooral, prachtig zangwerk en geestige teksten. Daarbij moeten de kin deren zelf veel invullen, de fan tasie wordt geprikkeld. Afwerking Een paar dagen voor de try-outs moet er nog hard gewerkt wor den aan de afwerking van de voorstelling. Het toneel moet worden uitgelicht, het decor op zijn plaats gezet, allerlei details veranderd en scènes doorgeno men. Cïroothof, op zeker mo ment als de boze gouverneur verkieed, heeft moeite met de stijgbeugels van zijn 'paard'. Een technicus komt eraan te pas om het euvel te verhelpen. RECENSIE MONICA SCHIKS Concert door Lesko met munek van R Strauss. WF Bon. H Andnesvn. T de leeuw en I Strawmsky Dingent Boude Na het hartveroverende applaus was een toegift wel op zijn plaats. De leden van Lesko had den onder dirigent Boudewijn lansen hard moeten werken om een ss« rk eb de Pnldnefle Suite van Strawinsky schelms en fier voor elkaar te krijgen. De recen sent in mij beschouwde een toegift als overbodig, het muzi kanteske deel in mijn persoon stemde er mee in. De omstandigheden waaron der een studentenorkest als het lesko zijn repertoire moet kie zen en instuderen zijn niet de gemakkelijkste. Het ensemble is één van ae weinige studenten orkesten in Nederland die al leen twintigste eeuwse muziek spelen. Men is enerzijds aange wezen op grote betrokkenheid van de muzikanten onderling én anderszijds op het repertoi Me dunkt dat het meespelen in zo n ensemble een grote uit daging vormt voor de spelers en bovendien oen grote voldoe ning geeft als het klinkend re sultaat enigszins naar wens is. Anderzijds is het orkest er alleen maar bij gehaat als het ledenbe stand niet al te snel verloopt. Met een grote betrokkenheid die een aantal jaren lang kan voortbestaankan men een konstante kwaliteit bereiken. Men kan bij de planning reke ning houden met het eindresul taat De factor van de noodzakelij ke continuïteit is misschien wel de boosdoener geweest bij en kele zwakke plekken in het |ongste concert Dat de finale er mocht zijn in de vorm van Stra- winsky's F'ulcinella Suite was reeds eerder duidelijk. Slechter was het gesteld met het ope- ningswerk: de orkestsuite 'Der Bürger als Edelmann' van Ri chard Strauss. Het inleidende programmaboekje vermeldde zo treffend dat dit werk één gro te satire is. Dit soort satire komt pas echt uit de verf als men de muziek voor minstens 200% in de vingers heeft. In deze uitvoe ring waren toespelingen en grappen niet altijd te onder scheiden van zwakheden. Voor al in dit werk, dat een grote in tensiteit van uitvoering vraagt, toonde het ensemble zijn go brek aan eigen hechte klank. roch kan Ik ma dat het opzet is geweest: na een wat rommelig eerste muziek werk komt het tweede, moder ne stuk altijd voordeliger uit. De Sweclinck variaties van Willem F:rederik Bon waren inderdaad een rustpunt voor het oor. Ge concentreerd en aandachtig ge speeld met een verrassend dankbare clavecimbel partij. Zo waren ook de Variaties op een thema van Couperin' van Hen drik Andriessen erg goed geko zen. Fluitiste Annemarie van der Poel was tenminste volko men opgewassen tegen deze so lopartij; ze speelde een muzika le en mooi verzorgde solo sa men met de harpiste Femke Bergervoet, waarbij het orkest een comfortabel, veren bedje van klanken voor beide solisten spreidde. In de laatste delen van het concert kwamen de spelers van het ensemble steeds beter in hun vel te zitten, waarbij het echter voordeel bij de blazers lag. De strijkers wens ik in ieder geval nog enkele jaren intensief samenspel toe, zodat ook hun inspanning beloond zal worden met een hogere klank EXPOSITIES GEBOUW ARTOPA Grevelingenstraat 50. (konen van Cis- ca Gouimy, textiel van Lucia Brons en techniek in hout van Louis Goulmy, tot 3 |uni, do. za en zo 13.30-16.30, do 19.30-21 30 uur THUYS OEVER Retrospectief Cephas Stauthamer. tot 26 mei. di tm zo 14 17 uur, zondag en 2de pinksterdag 14-17 uur. maandagen 1ste pinksterdag geslo- HILLEGOM KUNSTGALLERIJ CATHARINA Meerstraatpromenade 12b.Georg Brandner. olieverven, tot 1/6, di tm vr 10-18 uur. n 10-17 uur NOORDWIJK NH KAPEL Hoofdstraat 96, Mary Bezemer acryl schilderden. Manska Maiieeoiiever ven. Sonia van der Burg tekenmgen- /schiideriien; Claire Delperdange beeldhouwwerk; Heieen Warn aar et sen. van 25/5 t/m 9/6, ma t/m vr 14 17 uur en 19-21 uur. za en zo 13-16 KASTEEL OUD POELGEEST" Poeigeesterweg 1. 'Weerzien met kunst', met werken van o.a. Hans Deuss. Douwe Elias. Ger Eikndaal. Joke Frima. Clan Mastenbroek en ve le anderen, tot 1/7 VOORSCHOTEN AMBACHTS- EN BAUUWHUIS Voorstraat 12. 'recent werk van de Voorschotense Kunstkring, tot 3/6; wo t/m zo van 14-17 uur. GALERIE MERCEDES Voorstraat 35 b Jan Tinholt met na ïeve oiieverschiiderijen en Andréa Dogterum met ruimtelijke vormen, tot 26/5, woe en do 13-17, vren za 11- 17 uur WARMOND GALERIE HET OUDE RAADHUIS Dorpsstraat. Enid van Laar Sieebos, aquarellen, henriétte Syatauw, kera miek en Kati Lorand, keramiek, tot 1/6, di 19-21, woe t/m zo (beh vr) 14 16 uur WASSENAAR RAADHUIS 'DE PAAUW' Raadhuislaan 22. Anneke Boot. olie verfschilderijen. t/m 7/7. di t/m vr 10 16 uur. za en zo 13-16 uur Te zien 23.24 en 25 mei In 'Ons Stadje' neemt een tij dens de voorstelling optredende regisseur ons als het hand en laat ons in scènes het bestaan v zien. Volgens het persbericht van Litteris ziet de schrijver hier af "van bijna alle techniscFie mid delen die het to neel te bieden hoeft". Het is de schrijver niet te doen om het 'Kijk eens, hoe zij i het 'Kijk eens, hoe wij zijn'. Litteris zegt het nog sterker: 'toeschou wer en speler zijn één'. Dat laatste is wel wat overdre ven, maar duidelijk is in elk ge val dat de auteur naar een an der soort dramaturgie streefde. Verwarrend wordt dat alles ove rigens niet, want de regisseur oftewel de 'spelleider' in het stuk zorgt voor een overdaad aan aanvullende informatie. Jeheel en al afzien van de cormateriaal is Litteris t niet gelukt; er wordt zelfs naar verhouding vrij veel met stoe len, banken en tafels gesjouwd om toch maar, ook al is het slechts elementair, een decortje te bouwen. Door de verzorgde kostumering wordt het tijds beeld van het begin van onze eeuw opgeroepen. Verder dient de fantasie van de toeschouwer geprikkeld te worden door veel pantomimisch uitgevoerde handelingen en hoorspelachtige geluidseffecten. Daarmee han delt men over eenkomstig de regie-aanwijzin gen van het stuk. Toch gaat de voorstelling op dit punt de mist in. De grote na drukkelijkheid in het uitbeelden van afzonderlijke handelingen en de enorme breedsprakigheid van de 'alwe tende' spelleider hebben een sterk vertragend effect, en ma ken de voorstelling op den duur onverteerbaar. Er doen meer dan twintig spelers mee aan deze maxi -pro - duktie in dit mini-theater die al les op alles zetten om de bood schap, 'wij leven ons leven te weinig bewust', ézo duidelijk mogelijk over het voetlicht te brengen; zo zeer zelfs dat de voorstelling eronder bezwijkt. bij de een paar in alledag Pantomimisch uitgevoerde handelingen en hoorspelachtige geluidseffecten Coup d'Amour met 'Kopgangin het LAK BALLET INTERVIEW ANNEMIEK RUYGROK Voorstelling 'Kopgang'. door Coup d'A- mour, choreografie Adéla van der Weide; dans Jean Louis Bammg. Ney Brfcnco, Ger Jager. Henley James. Peter Kamphorst. Han van Poucke, muziek Stefan van Campenhout Te zien vanavond LAK-theater Leiden Choreografe Adéla van der Wei de vindt voor haar recente werk haar inspiratie in mijnen en de mensen die daarin werken. Dat kwam al tot uitdrukking in haar vorige ballet 'Gruis' dat zich in de kleedkamer van een mijn, dus bovengronds, afspeelde. In 'Kopgang' dat Coup d'Amour vanavond in het LAK voor het voetlicht brengt, daalt Van der Weide de schacht in. Zes dan sers beelden op de mechani sche muziek van Stefan van Campenhout het ruige mijn werkersleven uit. De ritmische bewegingen, het kloppen, hak ken en boren. Voordat Adéla van der Weide 'Gruis' en 'Kopgang' maakte, wist zij niets van het mijnwer kersleven. Totdat zij ooit in een tijdschrift een foto van een kleedruimte van een mijn zag. Dat leidde tot 'Gruis'. "Daarna ben ik twee keer ondergronds geweest, omdat het me intri geerde. Ik heb die mensen aan het werk gezien en er veel over gelezen. Het spreekt me erg aan. Het is een gegeven om the atraal uit te diepen: dat licht, 700 meter onder de grond, die aardse bewegingen, het werken in ploegendiensten, het ritme van de bewegingen. Dat abstra heer ik in de dans". Van der Weide probeert in 'Kopgang' iets aan te geven van die mannenwereld, die zo fysiek is. "Het keiharde werken, hoe die groep functioneert. Er zijn codes, heb ik gemerkt. Want je bent natuurlijk ontzettend op elkaar aangewezen in zo'n ge vaarlijk beroep". Als die code wordt doorbro ken, valt de gehechtheid weg. Daarover ook gaat 'Kopgang'. Want de zes dansers hebben al lemaal het verlangen om uit dat mijnwerkersleven te stappen. Om naar het licht te gaan. "Maar dat kunnen ze niet. Het beroep is van vader op zoon overgegaan. Iets anders hebben ze niet geleerd. De groep valt door dat verlangen uit elkaar. Het worden individuen Coup d'Amour werd in 1989 opgericht door Adéla van der Weide. Feri de Geus en Wim Kannekens. Van der Weide kwam toen van de Stichting Glashart die zij mede had opge richt, maar waar zij het in artis tiek opzicht niet meer kon vin den. In het seizoen 1989/1990 drong Coup d'Amour met twee inzendingen door tot de finale van het Internationale Choreo grafen Concours in Groningen. 'De Bolderkar' van Wim Kanne kens en Adéla van der Weide won toen de tweede prijs. Met 'Gruis' ontving Van der Weide in datzelfde seizoen de aan moedigingsprijs van het Am sterdams Fonds voor de Kunst. "Qua bewegingsidioom is het repertoire van Coup d'Amour niet te vergelijken met enige an dere Nederlandse dansgroep. We zijn heel dynamisch aan het werk. Ritmisch, we nemen risi- Zes dansers beelden in 'Kopgang' een ploeg mijnwerkers uit Ze verian- gen naar het licht maar kunnen niet uit hun ondergrondse wereld ko men. foto rogier fokkl Choreografe Adéla van der Weide: "We zijn heel dynamisch aan het werk. Niet te vergelijken met enige andere Nederiandse dansgroep". foto rogier fokkf co's, zijn niet te braaf, niet te voorzichtig", aldus Van der Weide. Dat zal ook blijken uit 'Kop gang' waarvoor Stefan van Campenhout de muziek in nau we samenwerking met de cho reografe componeerde: "Stefan heeft een aantal delen gemaakt toen de dans al op papier stond en ik heb weer delen dans ge maakt op muziek die hij aJ af had. Het is een heel ritmisch ge- hfitil efiwnrdfin mrt mptaalflrh- tige geluiden. Ik ben er blij mee". Over de plannen van 'Coup d'Amour' kan zij een tipje van de sluier oplichten: "Heel mis schien gaan we met 'Kopgang' volgend jaar november naar een dansfestival in Moskou. Maar dat ligt nog niet vast. En wellicht doen we mee aan het volgende choreografencon- cours. Dat zal wel volgend jaar januari zijn". Erna Sassen heeft soms moeite haar lachen te houden, wanneer Groothof met grootse gebaren de uit te beelden figuur gestalte geeft. Dat zal tijdens de uitvoe ring wel over zijn Regisseur René Groothof (broer van Frank) bekijkt het geheel kritisch. De massief ogende kerktoren en gevange nisdeur, de vensters die ai op het toneel staan. Of moeten ze er toch af? Frank: "Is het niet beter als één venster half ver scholen is?" René: "Die vensters zijn een metafoor voor het ver langen. je kunt er doorheen kij ken, maar niet komen bij wie erachter staat. Is het niet mooi er bij elke opkomst een venster mee te nemen. Dat het er steeds meer worden?" Een discussie met de technici volgt. Ze komen er nog niet uit. Zullen het van het verloop van de repetitie laten afhangen, ook al omdat er nog moet worden uitgelicht. Frank: "Het decor is met een groep mensen gemaakt. Dezelf de als voor Idomeneo. Ik had een idee en iedereen gaat dat invullen. Zo komt een decor bij '•ris M stand". Hij zegt bezeten te zijn van de gedachte om het medium opera weer toegankelijk te maken. Voor kinderen vooral, opdat een hele nieuwe generatie die mu ziek (opnieuw) leert waarderen. "Ik heb ideeën genoeg. Het liefst wil ik elk jaar zoiets doen, maar dan moet ik wel subsidie hebben. Zo'n produktie kost een vermogen, dat ik met Se samstraat (Groothof speelt hierin zicFizelf) niet verdienen kan. Ik kom van het Werkthea ter, waar ik heb geleerd teksten naar mezelf toe te trekken. Dat betekent dat je al een half jaar met zo'n voorstelling bezig bent, voordat je daadwerkelijk aan de opbouw begint. Ik hoop dus maar dat ze zien: hij kan het. En dat er weer subsidie los komt voor volgende projecten. Voor een Zauberflöte. een Don Giovanni, een Carmen. Dat zou mooi zijn". Frank Groothof (links, achter en rechts) en Ema S tas sen in opera Fidelio: de fantasie van het kind wordt geprikkeld. foto nifl mfiifr)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 10