Rtv show Miami Vice-ster valt voor Bavaria Malt Commercie betekende einde van punkbeweging Samenwerking Europese Jeugdjournaals op komst 4 Dinsdag 21 mei 1991 Redactor 02 *-150191/023-150192 JOLANDA OUKES GERARD VAN PUTTEN RflNA VAN POPPELEN Vwmgewng: AN DRIES D ET MAR NOS-clocumentaire schetst geschiedenis levensstijl Europese Jrugdjour- naals gisteren en van daag bi|een om tot meer samenwerking te komen Rob Maas Eén camera ploeg met verslaggevers uit de diverse landen Eindredacteur Rob Maas: Efficiënter en goedkoper ANNE MIE N HU> E R.MAN CORRESPONDENT GPD In de jaren zestig was het gedaan met de jazz uit de jaren vijftig, „jazz is not dead, it just smells funny," (Jazz is niet dood, er zit alleen een luchtje aan) schreef de avan t - gardistische muzikant Frank Zappa op een platen hoes en zette zich vervolgens af tegen alles wat hippie was. Modeverschijnselen zijn maar niks. Te massaal. De hippies gingen in de jaren zeventig naar de kapper en er ontstond een afstandelijke glit- terrage. Nichtenrock, synthesi zers, superbands. De wereld draaide niet langer om de ge voelens love, peace and under standing. maar om de materiële muziekgroepen die hoog op het podium zichzelf tot 'space' bombardeerden. David Bowie, Roxy Music, hen aanraken was er niet bij, hen ontmoeten evenmin. Ze werden verplaatst in limousines en sliepen in dure zeven sterren hotels. Dat kon niet lang duren. Het leven is nu eenmaal simpeler dan een ruimteraket. In Londen begon in 1976 het nieuwe lawaai, de nieuwe ener gie. Twee gitaren, een drummer en een zanger. Schoppen tegen de gesettelde orde, de werkloos heid aan de kaak stellen en al leen maar denken aan jezelf. Want met 'no future' is het nu eenmaal moeilijk delen. Punk was je afzetten tegen de rest, shockeren. Of zoals Fred, de zanger van Jesus and the Gospelfuckers, het in de docu mentaire 'Punk Tegendraads' zegt: ,,lk was Jezus, ik was be hoorlijk gelovig. Ik geloofde in mijzelf.'' En het werkte: „Mu ziek maken konden we niet, maar die naam bracht ons voor- Humor Punk shockeerde, maar was hu mor. Hakenkruizen op leren jasjes, veiligheidsspelden in wangen, kettingen om nekken. Agressief uiterlijk, maar niet echt agressief. Het was nu een maal leuk om naar de band, naar een ander en naar jezelf te spugen terwijl je de pogo dans te. Zanger Jos van The Ex over zijn publiek: „Het zijn geen yuppies of bejaarden. Als ze het leuk vinden, vind ik het best. Maar als al die stropdassen mijnheren het leuk gaan vin den, ga ik twijfelen aan onze muziek. Dan zijn we schijnlijk met iets verkeerds be Punk groeide door. Kraakpan den. eigen radio en tv-zenders eigen platenlabels, eigen keltjes. En punk werd interes sant voor de commercie. De eerste mode-ontwerper meldde zich in 1977 al met een punk collectie. Rijken in gescheurde kleren. Het begin van het einde. Maar het kon nog erger. Musea raakten geïnteresseerd in de verschillende vormen van 'anarchistische punkmode'. Grafitti was niet langer protest, maar kunst. Dr. Rat werd Dr. An. Nu. vijftien jaar later, zendt de NOS een documentaire uit over Punk. Een gefilmd portret van de geschiedenis van een le vensstijl, met op de achtergrond een saai gesettelde vertel stem. Punk chronologique. Het anar chisme is er af. Punk is een te benoemen tijdperk, 1976-1991, geworden. Punk is not dead, it just smells funny. Uizending: Vanavond, Ne derland 3,21.04 uur. CLOSE UP Je bent veertien jaar. De meisjes hebben je zojuist ontdekt en jij hen, en dat betekent dat je dagelijks met mannelijke leeftijdgenoten de strijd moet aanbinden om de gunst van dat ene wichtje. Op een ochtend sta je voor de spie gel en op je tot voor kort nog pre-puberale wangen prijkt gigantische puist. Paniek! Dat overkwam Kevin Arnold kort geleden in de Amerikaanse co medy The Wonder Years. Cs Zondagavonds bij de VPRO op het scherm). De serie The Wonder Years speelt zich af eind jaren zestig in een gewoon Amerikaans ge zin met een moeder die het huishouden bestiert, een vader die zorgt voor brood op de plank, een dochter die studeert en twee zoontjes die nog op de high school zitten. Kevin is de jongste en om hem draait de se rie. Ogenschijnlijk een serie van dertien in het dozijn. Maar The Wonder Years is meer dan dat. De gedachten van de jonge Ke vin, zijn onzekerheid en zijn fantasieën, worden uitgespro ken door een inmiddels volwas sen geworden Kevin. En dat le vert zowel ontroerende, komi sche als zeer herkenbare situa ties op. Kevin (links) en vriendje Paul voor het eerst op de high school. The Wonder Years is eigenlijk een Kees de Jongen-achtige se rie. De grenzeloze fantasie van de door Theo Thijssen gescha pen Kees Bakels, diens twijfels en diens stille liefde voor het meisje Rose Overbeek vind je terug in deze Amerikaanse se- foto persdienst vpro Ieder kind heeft een held. Kevin heeft wiskundeleraar Collins voor deze grootse rol uitverko ren. De iongen begrijpt niet veel van wiskunde, Collins alles. Als enkele jongens uit de klas de antwoorden van de proefwer ken uit het docentenboek heb ben gegapt, is Kevin des duivels. „Dat doe je niet met Collins", denkt de jongen. Maar als blijkt dat de goede cijfers van de jeug dige fraudeurs het klassegemid- delde omhoog halen waardoor Kevins zetje in een vijfje veran dert. gaat de jongen overstag en spiekt mee. Het zit hem echter niet mee. Na het behalen van twee negHM wordt Kevin als enige van het groepje oplichters overgeplaatst naar een klas waar wiskunde voor gevorderden wordt gege ven. Er is echter geen docenten boek voorhanden en Kevin valt door de mand en belandt weer bij het oude clubje. Tijdens een proefwerk denkt Kevin na over de vraag waarom Collins juist hèm eruit heeft gepikt, hèm op deze manier iets duidelijk heeft willen maken. Kortom voor hèm een uitzondering heeft ge maakt. Hij voelt zich speciaal en zijn .1" Kiting voor C ollins stijgt tot ongekende hoogte. Kevins beste vriend heet Paul. een wat slome, gebrilde jongen die goed kan leren. Maar zoals zelfs in de beste huwelijken voorkomt hebben Paul en Kevin ook af en toe woorden. In de af levering waarin de opgekropte irritaties tot een uitbarsting ko men, gaan de vrienden ieder hun weg. Kevin knoopt het aan met het domoortje lift de huurt en Paul raakt bevriend met irn klasgenoot die niet zo goed ligt bij de anderen Beiden wringen zich in allerlei bochten om ae ander de indruk te geven dat-ie wel zonder 'm kan. Uiteindelijk krijgt Kevin genoeg van het al tijd aanwezigr KOHIlldlje CO zet Paul zijn nieuwe vriendje aan de kant. Deze episode ein digt in een tentje In de tuin ven de Arnolds, waar Kevin en Paul gebroederlijk de nacht door brengen. Ruziënd over de vraag wiens schuld de tijdelijke breuk Kevin, gespeeld door Fred Sava ge. is een knulletje om van te houden. Zijn kinderlijke eerlijk heid. zijn kijk op de Mftenld en Op het KI VU. zi|ii verbeeldings kracht en zijn vermogen om van de kleinste gebeurn nis en avontuurlijke happening te ma ken, zijn een lust om naar te kij ken. En een beetje om jaloers op te worden. JOLANDA OUKES MEDEWERKER Dc Europese Jeugd journaals gaan hun krachten bundden. De redacteuren uit Duitsland. C.root Brittannië. Oostenrijk en Nederland nemen al regel matig reportages van Hkaar over. Dezer dagen zijn ze in Hilversum bijeen om afspra ken te maken over nog hechte re samenwerking. „In het Boheemse stadje Most in Tsjechoslowakije moeten kliidMai bij Mi bepaiddt alarmfase beschermkapjes over neus en mond dragen als ze naar en van school gaan. Fr be stond wel beeldmateriaal over de ernstige luchtvervuiling ter plekke, maar niet vanuit het ge zichtspunt van kinderen. Toen hebben wij de Oostenrijkers ge vTaagd om voor ons die reporta ge te maken Een dergelijk verzoek doen aan buitenland se collega's is één van de voor beelden die Rob Maas (39). eind redacteur van het Jeugdjour naal. noemt als hij hel heeft over structurele samenwerking tus- sen de Jeugdjournaals. Vorig jaar zijn de Europese leugdjournaalredacteuren op initiatief van de Duitsers in Rranftm bijeengekomen om el kaar te informeren over hun m.mirr VU werken I let is dl bedoeling dat tijdens de twee daagse werkconferentie in het NOS complex de al bestaande samenwerking wordt versterkt Geld, of liever, het uitsparen er van. speelt mee. Maas. „We zouden willen be reiken dat voor opnamen er gens in Europa één camera ploeg op pad gaat. vergezeld van verslaggevers uit verschil lende landen, die elk een bijdra ge voor het eigen Journaal ma ken Bijkomend voordeel is dat >'n geval slechts een bu- naast willen we in het kader van de komende Europese eenwor ding een aantal reportages ma ken in verschillende Europese landen De plannen daarvoor worden tijdens deze conferentie concreter uiigcwi rki Comfortabele situatie Het leugdjoumaal bevindt zich, vergeleken met het )ostenri|ksc Mini Zib. dc jcugdcdihc van 2é hu Hii.i hel i Ju ml het Bntse Ncwsround. die alle maal een enkele cameraploeg ter beschikJdng hebben, in een relatief comfortabele situatie. Behalve dal dr loOMM VU lu i leugdjoumaal zijn oppenomen in net algemene Joumaalbud get. kan het Nederlandse nieuwsprogramma voor de jeugd de verslaggevers en ca mcraplocgcn van het gewone Journaal inschakelen Maas: „Toch ontdekken we altijd weer ergens in Europa nieuvvxsit naties het waard zijn om met een eigen verslaggever en cameraploeg te verslaan Dat heeft natuurlijk ook te maken met onze sfteki aanpak. Wc moe ten aan kinderen uitgebreider uit leggen hoe iets in elkaar zit. waardoor we een onderwerp al tijd breder neerzrttrn In hel nieuw» mm «m het Jeugdjournaal ook op zon dag uit. Het kwartier van de 'special', een soort bijlage met onder meer nieuwsac h Iergron den en kinderen In bijzondere situaties, verschuift van de za terdag naar de zondag Maar ook het Jeugdjournaal is afhan kelijk van dc politieke KMiBMMJ gen waar heel Hilversum op Yvutfrt wtanrieer de rerfctme op zondag erdoor zou komen, moeten vijf van de 7S minuten totale zendtijd per week worden km «Md Maas: „Plannen maken voor het komend seizoen blijft op hei ogenblik loxse schroeven werk V... Jeugdjoitrtuuil in betere positie dan anderen reaurrdartir dr voorbrmdm* W' P'" N,nrrndrnH„krnndrrnrm,nS F,mm? 'r1™ m"' voor ziin rekening neemt. Be- halve efficiënter werken kunnen we op die manier aanzienlijk goedkoper produceren. Dan blijft er geld over voor het ma ken van reportages zoals die over TsjechoslowaJuje. die we tot nog toe te weinig maken, omdat ze te duur zijn. Daar- het is al een paar keer gebeurd dat we op het verkeerde spoor bleken tc zitten. Dit U ook zo ri voorbeeld In een kv. je een bepaalde formule ont wikkelen, zoals we dat nu op de zaterdag doen. In tien minuten kun ie weinig anders doen dan een keuze maken voor tien mi nuten nieuws of een special.' STRIPS Reclamebureau genomineerd voor Effie BOLLEBOOM W1LMA DE REK CORRESPONDENT GPD Miami Vice-ster Don Johnson prijst het aan, en hij schijnt het nog echt lekker te vinden ook. De markt voor alcoholvrije bieren was in mum van tijd in handen. De reclamemakers zijn inmiddels genomineerd voor een Effie, de enige reclameprijs in Neder land die wordt uitgereikt voor het effect dat een campagne heeft gehad. Bavaria Malt: net succes van bier zoals bier niet bedoeld Is. De Golfoorlog heeft niet al leen CNN bij een groot publiek bekend gemaakt: ook de naamsbekendheid van Bavaria Malt Alcoholvrij kreeg door de gebeurtenissen in het Midden- Oosten een forse impuls. Het al coholvrije bier uit Brabant vond in de droge woestijn gretig af trek. En toen was daar Bavaria Malt. Bijna niet van echt bier te onderscheiden. Die mening is ook Don Johnson toegedaan. Het verhaal wil dat hij, tijdens een bezoek aan Nederland, een blikje Bava ria tot zich nam en onmiddellijk verkocht was. Zijn manager be naderde vervolgens de brouwe rij met de mededeling dat de heer Johnson wel zin had om reclame te maken voor het bier tje uit Lieshout. Of daar moge lijkheden voor waren. „En die waren er natuurlijk", zegt Tine ke Valstar, account manager van Bavaria's reclamebureau DMB B. „Don Johnson is niet de eerste de beste, en zijn imago sluit aardig aan bij wat ons voor ogen staat." Wat precies Johnsons bewee gredenen zijn geweest voor het maken van de commercial blijft giswerk; wellicht achtte hij het zinvol te worden geassocieerd met een produkt als alcoholvrij bier. De brouwerij bevestigt dat het initiatief in elk geval bij de acteur zelf lag. DMB B schreef een script en stuurde het naar IjOS Ange les. Daarna regelden de zaken zich vanzelf: vanuit IA werd be richt wanneer de commercial zou worden opgenomen, in een halve dag zette Don Johnsons eigen produktiemaatschappij Stubble Films - waar ook Miami Vice wordt gemaakt - het scripi Hoe duur de produktie was op film. en er was zelfs nog tijd wil Valstar niet kwijt: „Daar zeg voor het maken van foto's;L l"LI111 "iL* de printcampagne. van johnson een eenmalige aangelegenheid was: .Anders wordt Bavaria Malt het bier van Don Johnson, en dat is ook weer niet de bedoeling." Het idee om Johnson achter eenvolgens met een glas melk en een glas Bavaria MaJt te foto graferen, was al in Nederland bedacht. Het resultaat ver scheen de afgelopen weken in een drietal tijdschriften, maar zai verder niet meer te zien zijn: dc advertentie, die opzettelijk duidelijke overeenkomsten ver toont met de 'Melk. dc witte motor'-produkties van het Ne derlands Zuivelbureau. werd het reclamebureau door de ma kers van de melk-campagne niet in dank afgenomen. „Voor ons was het een grap je", relativeert Valstar „Een knipoog eigenlijk naar het recla menlmpje waarin een glas melk een glas bier voorbij racet." DMB 8/ B is inmiddels dubbel genomineerd voor een EfRe: eentje voor Bavaria hier en een tje voor Bavaria Malt Alcohol vrij. Vandaag worden de uitein delijke winnaars bekend ge maakt. Dat DMB B in dc prij zen valt is niet onwaarschijnlijk. BOES HEINZ Hakenkruizen op leren jasjes, veiligheidsspelden in wangen, kettingen om nekken. Agressief uiterlijk, maar niet echt agressief. foto aj> Jjh'rkbSi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 5