Kunst Nederlaag filmkunst, zege industrie Discussie over 'Het Klimaat' voegt weinig toe Leerlingen Streekmuziekschool op dreef Rotterdam Consort in Leiden groots voor weinig publiek Cephas Stauthamer: een terugblik in Lisse Dinsdag 21 mei 1991 Redactie 071-161400 CE ES VAN HOORE ANNEMJEK RUYGROK JAN RUSOAM SASK1A STOBJNGA EirxJredact* PAUL D€ TOMBE Vorrr^evtf^: RON VAN HAASTWCT 27 DE SWINGENDE din- geertrant van Piet Kunst is een lust voor het oog en zijn 'ploeg' blijkt tot op merkelijke prestaties in staat te zijn JOHN TORTURRO. hoofdrolspeler in de Ame- nkaanse him Barton Fink. is op het Filmfestival van Cannes bekroond als bes te acteur LISSE heeft het weer goedgemaakt met beeldhouwer Cephas Stauthamer In 't Huys Dever is een expositie gewijd aan het werk van deze spraakmakende kun stenaar NIEUWSLIJN Amerikaanse film Barton Fink drievoudig bekroond in Cannes Vakantieprogramma Volkenkunde LEIDEN VVijnand Stomp brengt morgen in het Rijksmuseum voor Volkenkunde het programma 'Anansi vertelt', waarin de hebzuchtige spin Anansi centraal staat De verhalen zijn oor spronkelijk afkomstig uit West-Afrika en zijn door de slavenhan del terecht gekomen in Suriname en de Caraïben. Wijnand Stomp brengt vanaf 15.00 uur een aantal nieuwe, door hem be werkte, verhalen over de spin die bekend staat om zijn slimheid en vraatzucht. Hij weet telkens de prachtigste streken uit te ha len om zijn buik maar te kunnen vullen. Op het pinkstervakantieprogramma van het museum staat ver der de vertoning van de firn 'Sinaga, een familiehoofd in de Ba- taklanden' (woensdag, donderdag en vrijdag om 15.00 uur). Kin deren kunnen verder elke dag speurtochten door het museum maken. Expositie Snuifdozen AMSTERDAM In de 18e eeuwse schatkamer van het Amster damse Rijksmuseum zijn vanaf 17 mei 18e-eeuwse snuifdozen van goud en edelsteen te bewonderen. Het museum bezit een beroemde verzameling Parijse, Nederlandse en Duitse gouden dozen. Onlangs heeft het bovendien van een particuliere verza melaar acht kostbare 18e eeuwse snuifdozen in langdurige bruikleen ontvangen. De dozen zijn in Duitsland gemaakt van goud met steensoorten als bergkristal, agaat en citrien. Kröller-Müllermuseum OTTERLO In het Kröller-Müllermuseum in Otterlo is van 25 mei tot en met 8 juli een overzichtstentoonstelling met werk van Louise Bourgeois te zien. De schilderes, die in Parijs werd gebo ren (1911) en sinds 1938 in New York woont, kreeg in 1982 haar eerste overzichtstentoonstelling in het Museum of Modem Art in New York. Haar werk werd op slag beroemd en vormt nu een inspiratiebron voor jonge Amerikaanse kunstenaars. De ten toonstelling werd eerder in Frankfurt, München, Barcelona, Lyon en Bern getoond. REPORTACE PI ETER VAN UEROP Voor het derde jaar in suc cessie heeft een Ameri kaanse film de Gouden Palm gewonnen van het Filmfestival van Cannes. In 1989 was het Sex, Lies And Video Tapes, in 1990 Wild At Heart en dit jaar Barton Fink, van Joel en Ethan Coen. De broers pikten bo vendien de regie-prijs op en zagen hun hoofdrolspe ler John Torturro bekroond worden als beste acteur. Daarmee zet zich dus de trend voort van ultieme appreciatie voor films die flair en een hoog tempo hebben, makkelijk te snappen zijn en enige originali teit niet ontzegd kan worden. Ten koste dus van de films die het begrip 'filmkunst' minder populistisch benaderen, moge lijkerwijs zelfs iets te melden hebben en het niet beschouwen als een wet van Meden en Per zen dat het na anderhalf uur in het donker mooi genoeg moet zijn geweest. Op deze manier kwamen er alleen troostprijzen uit voor Kieslovski's La Double Vie de Veronique (actrice-prijs voor Irene Jacob) en La Belle Noiseu- se, van Jacques Rivette, hoewel die met de Speciale Jury-Prijs nog niet zo slecht getroost is na tuurlijk. De kleine Jury-Prijs moest worden gedeeld door Maroun Bagdadi (voor zijn Li banees gijzelingsdrama Hors La Vie) en Lars von Trier (voor Eu ropa) die bovendien de Prijs kreeg van een speciale techni sche commissie. Anti-kunstfilm De officiële jury verkoos nog Sa muel Jackson (acteur in Jungle Feever. van Spike Lee) een prijs te geven voor de beste bijrol. En dat is wel de schraalste troost prijs die Lee krijgen kon. Een aparte jury voor de Camera d'Or (voor het beste filmde buut) maakte de Belg Jacco van Dormael winnaar voor zijn in de Quinzaine-sectie vertoonde Toto Le Heros. Die inderdaad zeer verrassende komedie ving bovendien de prijs van de FIPRESCI (de internationale or ganisatie van kritici) voor de beste buiten het hoofdprogram ma vertoonde film. AJs beste competitie film werd Kieslovs ki's La Double Vie de Veronique door de FIPRESCI onderschei den. Nooit eerder heeft in Cannes de officiële jury zo populair ge kozen en nooit eerder ook heeft men een enkele film zo zwaar (driedubbel zelfs) omhoog ge stoken Hei is een verbijsteren de "palmares', te meer daar toch fantastische kunstenaars als Chen Kaige en Theo Ange- lopoulos helemaal met lege handen zijn weggestuurd. Maar de jury hoeft men niets kwalijk te nemen, want die is al leen zichzelf trouw gebleken. ZO*n uiisl.ig wordt feitelijk toch gestuurd door de fesn val organ i- satii'. dfe een Juy formeert van een bepaalde samenstelling. Met een voorzitter als Polanski die lang geleden 'kunstfilms' vervaardigde maar de laatste tien jaar alleen nog maar thril lers en piratenfilms heeft afge dragen en die op zijn persconfe rentie voorafgaand aan het fes tival een duidelijk anti-intellec tualistisch en anti-politiek state ment afgaf en verklaarde daar ook /i|ti made Juryleden van ib hebben doordrongen. Onder de meest markante win nende en verliezende films zit ten drie werkstukken die overi gens pas gedurende het pink sterweekend gepresenteerd werden en waarover dus nog wel iets gezegd mag worden. Van Maunce Pialats film Van Gogh bleef het zelfs tot en met eerste pinksterdag onzeker of hii wd op ifld n ed Uiteindelijk heeft men een soon werkkopie vertoond met de toe gevoegde mededeling dat de film pas in oktober echt klaar al zijn. Het betreft een erg mooie be nadering van de Nederlandse schilder, helemaal toegespitst Op 4° s-rh!jf in Ainers sur- Oise /ijn laatste zomer, ziin laatste oprisping van vreugde, zijn laatste liefde (voor de doch ter van dokter Gachet) en zijn laatste uitbarsting van crcativi- tBU Dm houd m drt Pielen film, hoewel dus uitlopend op de ndM he ■ttODonl van ae Nederlander, gedurende het eerste gedeelte de meest spran kelende en vfeaHedodae flbn- bookden feumeert ooit aan Van Gogh besteed. Dat is bijzonder en ook de manier waarop Jac ques Dutronc de kunstenaar neerzet is buitengewoon en in drukwekkend. Acteur Robert de Nlro heeft tijdens het Filmfestival van Cannes, uit handen van de Franse cul- De Amerikaanse broers Joel en Ethan Coen, winnaars van de Gouden F tuurminister Jack Lang de gouden medaile van Kunst en Literatuur ontvangen. R F AFP Filmfestival van Cannes Van Angrlopoulos De Uitge stelde Stan Van De Ooievaar moet worden toegegeven dat de film btyOB alle VOQVOQRMmI be vestigt die men tegen 'kunst films hebben kan. Het tempo is onnoemelijk laag. de lengte be draagt 140 minuten, de thema benadering kan noga) obscuur overkomen en de camera voe ring bdtaBfeDOafl dt .ittitu.ir van "ik ben een dichter in het dhpM MB mi|n gedachten' MBM hMUMO MBtaf lopouJos ook werkelijk ftlmpoë- zjc te zien en toucheert hi), ei genlijk als enige in het hele noofdprogramma, een onder werp dat belang heeft De Uit gestelde Stap Van De Ooievaar gaat over politieke vluchtelin gen Over de wanhopige melan- boMe vbb D d weerzijden van diverse grenzen zitten vastgeklonken Zwarte comedie Jury voorzitter Polanskj had te voren gezegd dat. had hij die zelfde runctie vorig jaar uitgeoe fend. hij dan evrneens de Gou den l'.ilm grgcvrn Zou hrbb» n aan Wild At I h Ml Lynch. En dan ll tD n Hkkbi kroning van Barton Fink een consequente opstelling. Een film MB di DRN dn BdülB en joel Coen. Een zwarte kome die die joho HOrtURO opvol N als een schrijver die zich in de jaren veertig door Hollywood laat engageren als scenarist voor catch as catch can-films' en dan verwikkeld BÉI fa B zeer zonderlinge moordzaak. De film it gemaakt met een overdosis aan technische vondsten en alleraardigste grap pen. Maar het gaal allemaal nergens over. Desondanks, de Gouden Palm dus. Het is een jury-uitslag waarover lang valt door te zeuren, i en nederlaag voor de werkelijke filmkunst, een overwinning voor de indu strie Maar laten we tenmimtr blij zijn dat in elk geval hel pro gramma rafaMn h H n hm not p mm i brw den blijkbaar nog steeds vol doende films gemaakt om weer voor een jaar een spraakmn kend bioscoopaanbod te garan deren. 17 n Deelnemers Irini Scocos, Joseph Semah (kunstenaars), Els v d. Plas (coördinator), Jetteke Bolten (directeur Lakenhal), Bart v d Ven (galenehouder), Paul Faber (Mu seum v Volkenkunde Rotterdam). Tineke Reijnders (publiciste) I v Paul Donker Duyvis (Rijksdienst Beeldende Kunst) De lucht in Zuid-Holland is vol van het 'Het Klimaat', een manifestatie waarbij musea, ga leries en expositieruimten in mei en juni werk tonen van bui tenlandse kunstenaars die in Nederland wonen en werken. Waarom de Culturele Raad van Zuid-Holland zoveel instellin gen benaderde, een uitgebreide catalogus uitgaf en de vragen die deze vorm van positieve dis criminatie en het dus in een hokje stoppen van buiten landse kunstenaars oproept, daar werd afgelopen vrijdag bij Stelling over gesproken. In de setting van een oerhol- landse huiskamer nodigde ge spreksleider Donker Duyvis zijn gasten op een Jan Lenferink- wijze uit voor een gesprek, na elkaar, zodat je eerder te maken had met een serie korte ge sprekken dan met een discussie. De vraaggesprekken raakten aan de essentie van de hele ma nifestatie, maar voor wie de ver antwoorde catalogus gelezen had, werd er niet veel nieuws gezegd. Er werd gesproken over het doel van 'Het Klimaat'. Is dat de emancipatie van de buitenland se kunstenaars in Nederland, dat van de kunstwereld of dat van het publiek? Het is een feit dat buitenlandse kunstenaars, woonachtig in Nederland, moeite hebben met het vinden van een galerie of expositie ruimte. Twintig procent van de Amsterdamse bevolking is al lochtoon, maar dit komt in het expositiebeleid niet naar voren. Els v.d. Plas, de initiatiefneem ster van deze hele manifestatie, heeft een bestand van buiten landse kunstenaars opgebouwd en merkte zelfs bij de organisa tie van 'Het Klimaat' dat veel van het werk van haar kunste naars niet goed viel bij de ten toonstellingmakers. Lag dat aan de kwaliteit van het werk, aan het dikwijls nuet- westerse karakter ervan of aan het dogmatisme van de wester se kunstwereld? Het panel kwam er niet uit. Van der Plas, Bolten en Reijnders benadruk ten vooral de emancipatorische aspecten van Het Klimaat. De kunstwereld moet de discussie over buitenlandse en dus rx»k niet-westerse kunst aangaan, de eenzijdigheid moet doorbroken worden en het publiek moet ge wend raken aan werk van men sen uit andere culturen. Jetteke Bolten benadrukte ook het feit dat het bij haar ten toonstelling in De Lakenhal voornamelijk ging om kunste naars die in een nieuwe cultuur leven en werken en wier werk een niet-Nederlands signatuur draagt. Dat maakt het werk in teressant en niet het feit dat het om een buitenlandse kunste naar gaat. De discussie over wat allochtone ("Dat woord wens ik niet te gebruiken") kunst is. MUZIEK RECENSIE MARCEL VAN BAARLE Streekmuziekschool Leiden Gezien 17 mei Groene Kerkje Van tijcf fot tijd presenteren leerlingen van de Streekmuziek school Leiden e.o. zich aan het publiek. Afgelopen vrijdag avond organiseerde de muziek school een leerlingenconcert in het Groene Kerkje te Oegst- geest. Afgemeten aan het aantal musici viel de opkomst enigszins tegen. In een intieme sfeer verzorgden clavecimbel- en orgelleerlingen van Anneke en Rijk lansen, sa men het blokfluitensemble Praetorius o.l.v. Piet Kunst, een afwisselend programma. Voor de pauze klonk barokmuziek en ema bracht men MgentiJdW werken ten gehore. Zowel bij de oude aJs bij de moderne muziek bleken blokfluiten enerzijds en orgel en clavecimbel anderzijds het muzikaal uitstekend met el kaar te kunnen vinden. Het Praetorius-ensemble is in de loop der jaren erg wisselend van kwaliteit gebleken. Afgelo pen vrijdag bewees Piet Kunst, dat zijn huidige ploeg tot op merkelijke prestaties in staat is. Zijn swingende dirigeertrant, een lust voor het oog. wordt door de huidige samenstelling van het ensemble bepaald niet misverstaan. Ook bij ritmisch lastige passages blijft het Prae torius uitstekend in vorm. Voor een dergelijk blokfluitensemble is de akoestiek van het Groene Kerkje overigens buitengewoon goed. Het orgel daarentegen komt in de ruimte nogal hard Het Praetorius ensemble heet het spits af met de 'Fantasia so pra quattro sogietti' van Scheidt (1587-1654). Vervolgens zorgde Gert van der Keur voor een rus tige en meditatieve vertolking op het orgel van 'Komm Heili ger Geist. Herre Gott' van Bux- tehudc (1637 1707). Als hommage aan Bach klon ken de acht 'kleine Prilludien und Fugen' afwisselend ge speeld door orgel, clavecimbel en blokfluitensemble, waarhij de bijdrage van de claveeinist Thies de Waard aparte vermel ding verdient. Het orgel van het Groene Kerkje is een Metzier. gebouwd rond 1975 met o.a. pijpwerk uit het koororgel van de Oude kerk in Amsterdam, ooit bespeeld door niemand minder dan Sweelinck. Hoewel het een ba rokorgel betreft klinkt het nogal modem Dasibti xoigl de akoestiek van de kerk zoals gr zegd voor Ben nogal tiaraS* klank. Gert van der Keur speelde na de pauze het 'Praeludium over B A-C-H'. (1985) door H. Ba dings. Het concert werd beslo ten met een bijdrage op het or gel van Auke jongbloed, Sala manca' 198bi is dooi Boen geschreven over een Spaans volksliedje. De Flamenco-achti ge geluiden, met de opvallende registratie en dito ritme hield de luisteraar geboeid. Maar het hoogtepunt kwam eerder, bij de uitvoering van tkfate (MM)1 1986) van W. Dirriwachter, door het blokfluit- «WriMfl, Hub Mn dM LBM "[1 tlBwdmUil en Ron Cofcen (slagwerk). Bii de uitvoering van don tfaneen boni de t omblne tie clemcimbel btofahdiep slagwerk opvallend goed De 'Kostelata' was vooral dromerig, verstild. Bij andere dansen waar meer werd 'uitgepakt bleef de subtiliteit, ook op het ritmische vlak. behouden. vond ze niet interessant, net zo min als de discussie over 'Leid- se' kunst of kunst door vrou wen. Kunst blijft immers .-.-n persoonlijke uitingsvorm, die wèl - wanneer de kunstenaar in een vreemde cultuur verblijft - tot een nieuwe interpretatie kan leiden. Al waren de panelleden die avond niet allemaal even genu anceerd of het met elkaar eens, hun aanwezigheid daar en de deelname aan I In KfanaM be vestigen dat zil zo'n manifesta tie /invul vinden. Al roept het misschien meer vragen op dan antwoorden. Duidelijk is dat het een discussie is die niet alleen Nederland aangaat, maar die over de hele (westerse) wereld gevoerd moet worden. De cata logus benadrukt dat nog eens met twee buitenlandse essays AMSTERDAM DF. ACTRICE RINI OTTEN is zondagavond op 74-jarige leeftijd in Amsterdam overleden. Ze verwierf o.m be kendheid door haar spel in 'Jon ge Harten' In 1936 en haar op treden in de film 'Comedie om geld'. Rini Otten was getrouwd met Jan Retèl en na de oorlog met de uitgever F.H. Lanshof. RECENSIE MARCEL VAN BAARLE The Rotterdam Consort' Ge+xxxd zc dag 19 mei LokhorrtWertt Op tournee door Nederland Knel m rati ptakafanhg Hm Rotttrtfam I wort' dom fa do LoftdM [flkhontofc. Trok het BMBlB hap daags daarvoor in Dordrecht nog een volle zaal. in Lelden waren slechts 20 belang stellenden voor dit jonge, opval lende ensemble met een al even opvallend repertoire. Het gevarieerde programma bood een overzicht van de Eu ropese barokmuziek tussen 1650 en 1750. uitgevoerd op authentieke Instrumenten. Fji nu en met rifaa maar Hén- del en Telemann. maar ook För- ster en MufTat. Legrenzi en Ci- Förster en MufTat waren rei zende componisten die de bc langrijkste Europese muziek CMUra aandeden on di Mra bil lende stijlen in hun muziek op namen i ii hh rj i voofap in men nieuwe stijl noemt men Tc goüt mixte'. De Italianen Le grenzi en Cima leefden in de overgangsperiode tussen de Re naissance en de Barok. Een enthousiast gezelschap, dat internationaal georiënteer de Rotterdam Consort, dat met vhm mildew rda Bon aoloele keer. zoals hij een middendeel van H&ndcls 'Sonate, opus 5, nr 4 in G' was het een iets tr groot enthousiasme dat een violist op hol deed slaan. Maar zo'n inci dent m bij een pittig gekozen BtnpO .iK dat MB hM IfaOM dam onsort feitelijk niet noe menswaard In wisselende bezetting brachten de negen musici uit binnen en buitenland sonata s. drie fakBOBB van MOBHI en tenslotte het Concerto Grow» opus 3, nr 1 van F Hand» I Werken die de individuele mu sici alle gelegenheid bodBB 1 te schitteren Iets dat ovengens nergens ten koste ging van het samenspel Want samenwrT Idnf mm m wel heel sterk tes een beetje buiten het pro gramma. Duidelijk van latcT tijd werden deze als rpistristuk in de mis uitgrvoerd /c klonken overigens niet minder vrolijk dan de oven gr werken, hrtgeen kenmerkend is voor Mozart* kerkmuziek. Bii HAndels "Concerto Gros- M. HOU brt Rnttrrd.im won in vriNal voBedfae beeettfag uitpakken. Een flitsende rol daarbij was toebedeeld aan ho boïst Ben Norbury. Corinne Rieske. beurtelings achter clavecimbel en kistorgrl heeft tevens de artistieke leiding van dit nieuwe gezeischap Het Rotterdam Consort, dat onaf hankelijk werkt. dwz. zondeT overhekksubsidir* of gelden uit fondarn. ts het waard lang te Ir ven'. De bezetting is flexibel In dien nodig vallen vocalisten of solisten op andere instromen ten in. Het repertoire omvat muziek uit de tijd van de Itali aansr Rcnaissanc r tot en mei C P E. Bach (ca 1550 11570) In de mei tournee zijn nog twee concerten gepland Op woeru dag 22 mei a.*, in dr Lngrlse Km fa i fao hui a vA tipuj weg 1 en op woensdag 29 mn tenslotte in de HUiegondakrrk te Rotterdam. Kerkdrrrf L BEELDENDE KUNST recensie Lisrrn oomen («povtw Gcaftek. tHctrangrn. bronzen en kerjrrwfc van G-phas Stauthampf 't Huys Dew Heerrweg 349a Inse Te zen tot 27 mp A t/m zo van 14 00 tot 17 00 uur Schandelijk naakt" riepen inwoners van Lisse toen het monument ter nagedachte nis van de oorlogsslachtoffers onthuld werd. Maar dat was veertig jaar geleden Umb heeft bel «mm good gBBMeld mei de beeldhouwer Cephas Stauthamer Tot 27 mei is er in 't Huys Dever een expositie gr wijd aan het werk van deze spraakmakende kunstenaar. Het monument stelt een naakte, achter overvallende man voor en staat op de hoek van de Oranjolaan en de Hcereweg in Lisse. ephas Stauthamer (geboren in 1899 in Zeeuws-Vlaanderen) overleed op 8 april Hij maakte in totaal vijf grotr oorlogsmonu- men ten Daarnaast maakte hij tekeningen, etsen en kleine beeldhouwwerken in bron» en keramiek en een deel van dit werk is te zien in t Huys Dever Stauthamrr maakte vrijwel uitsluitend fi guratief werk er is altijd iet* van de wrTkr- li|kheid In te hrrkmnen. Maar de vormen zijn meestal wd sterk vereenvoudigd en dat doet Stauthamrr op twee manieren. Som» heeft het werk het hoekige en geometrische karaktrT van Afrikaanse kunst, waardoor hrt lijkt op het werk van Picasso Soms her ft het eerder iets weg van de vloeiende en de coratirvr vormentaal van lan Toorop 't Huys Dever is een woontoren uit de veertiende eeuw Fen boeiende omgeving voor een expositie, maar helaas kmt hel gr bouw ook zijn brpeTkingrn Doof de slecnte belichting en onnandigr opstelling van de beelden in nissen was ern der! van het werk niet goed te zien Op deze manier lijkt het werk van Ophan Stauthamer ern con currrnbestrijd aan te gaan met zijn omgr ving. Wat mij betreft ts 't Huys Dever als winnaar uit de bus gekomen, maar of dat terecht is...?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 27